Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 995 726
  • 81 131

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan tässä joku virhe, koronabottikin ilmoitti näiden lukujen menevän pitkälti eiliselle ja toissapäivänä. Kun PSHP on itse ilmoittanut 6 ja 9?

Ei kai se ero noin iso voi olla, vaikka toinen ilmoittaa testipaikkakunnan ja toinen asuinpaikan mukaan.

THLn kartassa kuitenkin Pirkanmaan ilmaantuvuus 24.8 ja koronabotissa oli noussut kolmenkymmen paikkeille.

Yllättävän tiukka lukema kieltämättä, eikä ole yhtään linjassa TAYS:n twiittaamien tulosten kanssa. No, onhan se aina teoriassa mahdollista, että vaikkapa joku tamperelainen bingoseurue olisi saanut taudin pelimatkallaan Helsingissä, ja ovat käyneet siellä testeissä, mutta jotenkin en jaksa uskoa tuohon.

Tulee vähän mieleen sellainen, että osa on jostain muualta TAYS:n ERVA-alueelta, ja virheellisesti kirjattu tuonne.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Onkohan tässä joku virhe, koronabottikin ilmoitti näiden lukujen menevän pitkälti eiliselle ja toissapäivänä. Kun PSHP on itse ilmoittanut 6 ja 9?

Ei kai se ero noin iso voi olla, vaikka toinen ilmoittaa testipaikkakunnan ja toinen asuinpaikan mukaan.

THLn kartassa kuitenkin Pirkanmaan ilmaantuvuus 24.8 ja koronabotissa oli noussut kolmenkymmen paikkeille.

Siis nämähän ei ole tietyn päivän ilmoitettuja lukuja, vaan niitä voi olla useimmilta päiviltä ilmoitettuja uusia koronatartuntoja.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse sain toisen piikin alkuviikosta ja edelleen lyön maskin naamalleni, vaikka sen käyttö perseestä onkin. Kurkku on kuiva ja nuhaa pukkaa niinä päivinä, kun tuota maskia tulee käytettyä yli tunti päivän aikana, syy edelleen epäselvä kun on tuon oireen takia tullut kokeiltua useampaa veraiota. Lähinnä jatkuneessa maskin käytössä on osaltani suojella näiden hysteerikkojen psyykettä siellä kaupassa ja muilla julkisilla paikoilla

Tätä samaa kuulee todella monelta. Onko se sen arvoista? Tekee itsellensä paskan olon, jotta joku psykoosissa elävä saa mielenrauhan? Mielestäni alkavat mielenterveyden ongelmat pitäisi hoitaa muita teitä kuin naamaräteillä.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis nämähän ei ole tietyn päivän ilmoitettuja lukuja, vaan niitä voi olla useimmilta päiviltä ilmoitettuja uusia koronatartuntoja.
Juu ei ole, mutta koronabotissa nämä jakautuivat suurimmaksi osaksi kahdelle edellisellä päivälle 2-3.6 päiville ja PSHPn oma seuranta sanoo noille päiville 6 ja 9. Nyt tämä ero on niin poikkeuksellinen, että pakko jossain kohtaa tilastointia olla virhe, vaikka tilastoinnin perusteissa on ero.

IL tilastokin sanoo yksistään Tampereelle 14vrk tartuntamääräksi 120 ja PSHPn tilastoissa koko Pirkanmaan 14vrk tartunnat on luokkaa 110.

Jos näillä tilastoilla määritellään elinkeinon rajoituksia, niin virheitä ei vaan saa olla, kun muutenkin nämä rajoitukset alkavat olla perustelemattomia.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tätä samaa kuulee todella monelta. Onko se sen arvoista? Tekee itsellensä paskan olon, jotta joku psykoosissa elävä saa mielenrauhan? Mielestäni alkavat mielenterveyden ongelmat pitäisi hoitaa muita teitä kuin naamaräteillä.

Meinasin kirjoittaa ihan samaa. Herranjumala nyt ihmiset, vaikka suomalainen auktoriteettiuskovaisuus miten puskisi pintaan, niin kyllä jokaisen pitäisi pystyä sen verran käyttämään omia aivojaan, ettei uhraisi omaa terveyttään ihan täysin tyhjän takia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meinasin kirjoittaa ihan samaa. Herranjumala nyt ihmiset, vaikka suomalainen auktoriteettiuskovaisuus miten puskisi pintaan, niin kyllä jokaisen pitäisi pystyä sen verran käyttämään omia aivojaan, ettei uhraisi omaa terveyttään ihan täysin tyhjän takia.

Ymmärrän toki, että jos maski tuntuu aidosti ihan helvetin epämukavalta, niin silloin kynnys jättää se pois on varmasti matala. Itse pidän maskia taas siksi, että minulle se ei ole ollut ylivoimaisen hankalaa, ja uskon tuon pienen suojan myös käyttäjän suuntaan, mitä FFP2-luokan maski tarjoaa, olevan myös edes vähän hyödyksi. Tietysti kansalaisena toivon, että maskia maltettaisiin pitää rokotuksen jälkeen vielä se pari viikkoa, koska suunnilleen sen verran tuo suojan kehittyminen kuitenkin vaatii. Mutta taitaa olla turha toivo.

Mitä tulee rokotteisiin, niin eilen huomasin julkisessa sosiaalisen median keskustelussa, kuinka joku kulkutautimyönteinen yllytti ihmisiä varaamaan rokoteaikoja ja jättämään omansa käyttämättä, jotta varmistetaan, että rokotteista suurin osa menee hukkaan. Harvoin vituttaa ihmisten tyhmyys, mutta nyt kyllä tapahtui niin. Onneksi marginaalinen ilmiö tuo idiotismi tässä asiassa...

Edit: Oli näemmä kristallipuolueen kunnallisvaaliehdokas. Jätän sanomatta, että mistä kunnasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta THL:n ja TAYS:n tilastojen erosta on kerrottu tänään Aamulehdessä. Ei mitään uutta tämän keskustelun veteraaneille, mutta tässä uutinen kuitenkin:


Ensinnäkin Sandin mukaan THL:n luvut kertyvät viiveellä, ja siksi luvuissa tulee välillä kerralla isompia ryppäitä. Mukana voi olla usean päivän lukuja eri laboratorioista.

– Ne luvut, jotka Tays päivittäin tviittaa, ovat ajantasaiset luvut, Sand kertoo.

Toinen selittävä tekijä on Sandin mukaan ero tilastointitavoissa.

Tays tilastoi kaikki Pirkanmaan sairaanhoitopiirin (Pshp) alueelta löydetyt tapaukset, eikä tartunnan saaneen kotikunta vaikuta tilastointiin. THL puolestaan tilastoi tapaukset tartunnan saaneiden kotikunnan mukaan huolimatta siitä, missä heidät on testattu.

– Molemmat voivat tehdä eroa, sekä tilastointitavan ero että se, että THL:lle tartuntoja tulee vähän viiveellä ja ryppäinä, Sand kertoo.

Pitääkö THL:n lauantaina raportoimista tartuntaluvuista siis olla huolissaan?

– En tuosta luvusta osaa olla ollenkaan huolissani. Enemmän kannattaa tarkastella Taysin päivittäisiä lukuja, Sand sanoo.

Pääpointti tuolla viimeisellä rivillä.
 

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos huomenna tulee voitto niin voi olla melkoista ylilääkärien huolestunutta tykitystä tiedossa. Sitten mennään nimittäin torille ympäri Suomea eikä vain Raumalla. Melkoista kyynärpäätaktiikkaa saa käyttää, että joku Savonlinnan ylilääkäri pääsee lehteen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos huomenna tulee voitto niin voi olla melkoista ylilääkärien huolestunutta tykitystä tiedossa. Sitten mennään nimittäin torille ympäri Suomea eikä vain Raumalla. Melkoista kyynärpäätaktiikkaa saa käyttää, että joku Savonlinnan ylilääkäri pääsee lehteen.

Näen jo silmissäni Kiurun leipomassa huuliaan kun pääsee julistamaan Juhannuksen perutuksi koska Torijuhlat räjäyttivät tartunnat.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tein sen! Olin ilman maskia kaupassa. Ei murhaavia katseita eikä kukaan vetänyt turpaan. Tästä on hyvä jatkaa. Eipä näkynyt muita aikuisia ihmisiä ilman maskia, mutta pitää se jonkun olla tälläkin seudulla rohkea ja peloton edelläkävijä.
Saavatko maskittomat isostikin jotain paheksuntaa? Itse menin maaliskuuhun asti ilman maskia, sen jälkeen jostain kumman syystä rupesin käyttämään, ja nyt taas vähän aikaa mennyt ilman. Kertaakaan ei ole tullut mistään pienintäkään kyräilyä.

Ja kyllä nyt huomaa, että päivä päivältä maskit vähenevät kaupoissa. Hitaasti mutta varmasti. Eiköhän siinä pikkuhiljaa yksi kerrallaan ihmiset huomaa, että tämän tarpeettoman rätin voi ensi kerralla jättää sinne taskun pohjalle.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
On todella mielenkiintoista nähdä, jos huomenna voitto tulee, keskeytetäänkö ottelulähetys ja Sanna ja Krista & Co. astuvat naamat vakavina kameroiden eteen: "Nyt.Ei.Ole.Aika.Juhlia.Suomen.Saavuttamaa.Jääkiekon.MM-kultaa."
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tein sen! Olin ilman maskia kaupassa. Ei murhaavia katseita eikä kukaan vetänyt turpaan. Tästä on hyvä jatkaa. Eipä näkynyt muita aikuisia ihmisiä ilman maskia, mutta pitää se jonkun olla tälläkin seudulla rohkea ja peloton edelläkävijä.
Onko muka jollekin tullut paheksuntaa kaupassa jos ei maskia käytä? Jos siis asuu jossain muualla kuin metsässä?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kävin Jumbossa viimeksi reilu kuukausi sitten ja äsken uudelleen. Noin vahvan mutun perusteella sanoisin, että maskien määrä vähentynyt lähes puoleen. Todella iso ero.

Kuten @Huono pakki referoi:

Nyt....ei.....ole....vielä....luopua....maskeista....nyt....ei....ole....aika....tavata....ihmisiä....varsinkaan....JOS....Suomi....Voittaa.

Entä rullaakohan Nazima Razimar sen vara-suihkulähteen espalle? No voiton todennäköisyys on maltillinen, niin Krista voi levätä rauhassa
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suuri osa käyttää maskia muiden, ei itsensä takia. Tämä myös itselläni, kun en koronaa sen kummemmin ole jaksanut pelätä. Eli en osta tuota perustettasi, minkä takia maski jätetään pois piikkien jälkeen.
Itse sain toisen piikin alkuviikosta ja edelleen lyön maskin naamalleni, vaikka sen käyttö perseestä onkin. Kurkku on kuiva ja nuhaa pukkaa niinä päivinä, kun tuota maskia tulee käytettyä yli tunti päivän aikana, syy edelleen epäselvä kun on tuon oireen takia tullut kokeiltua useampaa veraiota. Lähinnä jatkuneessa maskin käytössä on osaltani suojella näiden hysteerikkojen psyykettä siellä kaupassa ja muilla julkisilla paikoilla, toki mielessä on käynyt tehdä t-paita missä lukee "rokotettu Kiurun toimesta Covidia vastaan". En tiedä saisiko tuolla synninpäästön?
Jos on tiedossa, että toisen rokotteen saamisen jälkeen menee viikko, että vaikutus on maksimaalinen ja joillakin maskin käyttämisen kynnys madaltuu juuri tuolloin en valitettavasti keksi syyksi muun kuin itsekkyyden.
Itse olen Helsingissä eikä täällä ole tartunnat niin paljon vähentyneet, että maskisuosituksia voisi viranomaisten mukaan poistaa. Pahoittelut, että olen niin pääkaupunkiseutuorientoitunut etten ole ajatellut juurikaan paikkakuntia joissa tautia ei ole juurikaan. Alueilla jossa tautia ei ole, ei ole myöskään mitään syytä pitää mitään "rättiä" naamalla, pääkaupunkiseudulla tilanne ei vaan ole niin hyvä tällä hetkellä ja itse pidän maskia ihan mielellään niin kauan kunnes tartunnat vähenevät tarpeeksi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muka jollekin tullut paheksuntaa kaupassa jos ei maskia käytä? Jos siis asuu jossain muualla kuin metsässä?

Itse lopetin maskin käytön kauppareissuilla pari viikkoa sitten ja toistaiseksi kukaan kanssakansalainen ei ole kommentoinut mitenkään. Kyse siis PK-seudusta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lopetin itse maskin käytön kauppareissuilla pari viikkoa sitten ja toistaiseksi kukaan kanssakansalainen ei ole kommentoinut mitenkään. Kyse siis PK-seudusta.
Joo eipä oo Turussakaan paljoa paheksuvat katseita tullut jos on kaupassa ilman maskia.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja jos joku paheksuu niin sittenhän paheksuu. Jokainen tekee kuten parhaaksi kokee.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä tuota on jokusen kerran pk-seudulla näkynyt, en toki tiedä kuinka yleista on. Paheksunta on toki harvinaisempaa kuin se hysteerinen hyppely kaupassa, kun maskittoman näkee.

Itsekin ensimmäistä kertaa ihan vilpittömästi unohdin maskin kun menin lähikauppaan. Heti kun ovesta sisään pääsin tuli justiinsa juu kommmentti - pahoittelin unohdusta kassalle joka oli Ok asian kanssa.
 

Pete vaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна , kärpät
Onko muka jollekin tullut paheksuntaa kaupassa jos ei maskia käytä? Jos siis asuu jossain muualla kuin metsässä?
No ei kaupassa, mutta viikko sitten olin omatoimi kirjastossa illalla. Koko lähikirjaston ainoo asiakas ja en todella yksin kirjastossa pidä maskia. Olin juuri oven tykönä menossa lainaamaan kun sisään astui toinen asiakas maski naamalla. Ja jos katseet voisi tappaa olisin kuollut. Ja tämä siis Oulussa jossa varmaan isoissa marketeissa on vielä yli 90% ihmisistä maskit. Ainakin niihin kellonaikoihin kun itse niissä käyn.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ai hitsi vie että tänään oli kaunis kesäilta. Kaupungilla pyöri sadoittain valkolakkeja jonottamassa baareihin, terassit olivat ääriään myöten täynnä ja monesta baarista kantautui livemusaa. Kaikki puistot ja muut täynnä juhlivia ihmisiä. Porukkaa oli aivan helvetisti. Ainoastaan ravintoloiden ovimiesten ja tarjoilijoiden naamalla olleet maskit muistuttivat siitä, että meillä on tosiaan vielä korona-aikakautta päällä. Muuten homma vaikutti oikeastaan jo siltä vanhalta ja hyvältä ajalta. Tuli väkisinkin hyvä fiilis.

Jäädään katsomaan jos huomenna tulisi MM-kultaa, että miten hyvä meno sen myötä saadaan ja mitä siitä seuraa. Toiveena olisi mestaruus isoilla juhlilla, joka ei tuota merkittävää piikkiä tartuntamääriin. Se olisi monella mittarilla merkkinä siitä, että pahin alkaisi olla jo ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös