Kyllä tässä on joillain pahasti puurot ja vellit sekaisin, jos jossain ruokakaupoissa menee vielä kuuppa jumiin siitä, että kaikkia ei jaksa enää tämä koronapaska kiinnostaa.
Onhan ihmisten suhtautumisessa eroa aivan tolkuttomasti tällä hetkellä. Kyllä minä sanoisin, että maskittomien paheksunta on ilmiönä olemassa. Ei se laaja ilmiö ole, mutta jotenkin se tuntuu olemassa olevan. Ei sieltä nyt kukaan turpaan tule antamaan tai mitään, mutta kyllä osa sitä maskin kotiin jättämistä nyt jo paheksuu. Lienee tosin enemmän tasoa "murhaava katse", jonkun tutumman kanssa voi aiheesta keskustelemaankin päästä. Perustelut sen paheksunnan takana ovatkin sitten hieman vaihtelevampia. Nämä lienevät pääasiassa ihmisiä, joiden eristäytyminen jossain määrin jatkuu edelleen. Pidetään turvavälejä, pysytään kotona. Tässä puhutaan kuitenkin varsin marginaalisesta ihmisryhmästä, joka oikeasti paheksua jaksaa. Ääripäästä. Mutta ymmärrettäköön nyt heitäkin.
Pelkopandemiaa on aika huolella virkamiesten ja median toimesta rakennettu. Olisin yllättynyt, jos sen jäljet eivät näkyisi. Ehkä se viesti jossain vaiheessa kääntyy siihen suuntaan, että elämä jatkuu.
...ja elämähän jatkuu. Maskit ovat selvästi katukuvassa vähenemässä. Ihmiset ovat hiljalleen löytämässä viihteelle. Terassit, puistot ja ylipäänsä harrastusmahdollisuudet ulkotiloissa keräävät jo ihmisiä yhteen. Urheilutapahtumiin alkaa hiljalleen päästä paikan päälle ja livemusiikkiakin voisi hiljalleen olla mahdollista päästä kuuntelemaan. Hyväähän se tekee itse kunkin pääkopalle, ettei enää tarvitse vain päälle kaatuvia seiniä tuijotella. Aika iloisin, leppoisin mielin vaikuttivat eilenkin niin vastavalmistuneet kuin vaikka lätkäyleisökin kaupungin miehittäneen.
Aika näyttää, millä tahdilla itse kukin viimeisen vuoden jälkeen "palaa normaaliin". Eiköhän siinä eroja ole ihmisten välillä jatkossakin. Mutta elämä jatkuu hiljalleen. Tässä vaiheessa kenenkään paheksuminen lienee jo aika turhaa. Eiköhän tässä reilun vuoden aikana ole kuuppa ollut hiukan jumissa aika suurella osalla ihmisistä, jossain määrin ainakin, hetkellisesti edes.