Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 951 773
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen aina todennut, että tilastointi etenkin monissa kehittymättömissä maissa on hyvinkin epätarkkaa, joten maailmanlaajuisen koronatilanteen kehittyminen on noiden kautta seurattuna varsin viitteellistä. Nyt on kuitenkin pakko todeta sellainen havainto, että uudet huiput on saavutettu tuossakin.

Tämän tekee mielenkiintoiseksi se, että tammikuussa (8.1.) saavutettiin silloinen huippu, jonka jälkeen tartunnat lähtivät kovaan laskuun. Tuo osui aika lailla yksiin Euroopan lock-downien myötä saavuttaman laskun kanssa. Eurooppa siis tuon perusteella dominoi tilastoa merkittävästi tuossa kohtaa. Tartunnat laskivat rajusti, ja olivat pudonneet hieman alle puoleen vain reilussa kuukaudessa (alimmillaan tartunnat olivat 16.2.).

Tuon jälkeen on oltu käytännössä yhtöjaksoisessa nousussa, joka on vain kiihtynyt viime aikoina. Eilen ohitettiin tuo tammikuun huippu, ja tänään mentiin jo kovaa ohi. Nousuvauhtia kuvastaa se, että se kuuluisa kaksi viikkoa sitten oltiin yli 20% pienemmissä luvuissa.

Vaikka tilasto on kuinka viitteellinen, niin tuosta näkee kyllä sen, että vaikka rokotteilla onkin saatu tauti komeasti kuriin joissain paikoin, ja valoa on tunnelin päässä, niin globaalisti tauti jyllää eteenpäin. Intia tuota nousua taitaa pitkälti vetää...

 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
HUS:in Lehtonen odottelisi ravintoloiden aukiolomuutoksen jälkeen 3-4 viikkoa, ennen kuin puretaan muita rajoituksia.
Rajoitusten purku alkaa, Hus-johtaja pelkää neljättä aaltoa: ”Olen käyttänyt esimerkkinä golf-lomailijaa”

Itse asiassa, olen pitkälti samaa mieltä. Jos kerrankin odotettaisiin, eikä hötkyillä. Kyllä tässä vielä ehtii monta kertaa jalkapalloa, pesäpalloa jne katsomaan paikan päälle tai terassille istumaan jne.
Täysin eri mieltä. Jos näin pelätään, ei ole relevanttia keskittyä sisämaan rajoituksiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eniten kiinnostaa, millaisin pelisäännöin EU:n sisäistä vapaa-ajanmatkailua aletaan "jälleenrakentaa" kesästä lähtien. Jokaisen maan matkailusektori on ottanut valtavan hitin menneen vuoden aikana ja varmasti niin Helsingissä, Zagrebissa, kuin Malagassa halutaan ottaa jo jonkin verran turisteja sisään ilman karanteeneja.

En tiedä kuinka kovaa valuuttaa nyt rokotuksen jälkeen saatava lappunen on (ilmeisesti vain suomen/ruotsinkielinen?) on näyttää maailman lentokentillä, mutta vaikka moni ei post-covid maailmaa halua vielä edes ajatella, on vähintään käytännön pelisäännöistä hyvä sopia etukäteen.

Itse pidän kesälomani syyskuussa ja olen edelleen varsin luottavainen, että tuolloin pääsisi jo etelän lämpöön. Tästä olen kyllä valmis maksamaankin vaikka tuplahinnan pre-2020 hintoihin nähden ja tuolloin rokotteenkin olen mitä todennäköisimmin saanut perusterveenä työikäisenä.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Matkailuun liittyen on hyvinkin oletettavaa että kun sitä käynnistellään on aluksi hyvinkin kankeita käytänteitä varmasti rokotetodistuksista ja/tai negatiivisista testituloksista odotettavissa. Monenlaista säätöä joka vie ainakin itseltäni jo ajatuksen tasolla tunteen rennosta lomailusta.

Itse aion suosiolla antaa nyt muiden harjoitella tämän säätämisen ja matkailla sitten kun harjoitukset on harjoiteltu. Mikään ei tunnu etukäteen vastenmielisemmältä kuin lähteä maski naamalla "rentoutumaan" etelän lämpöön tarkistamaan mitkä palvelut ovat auki kenellekin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Virossa tulee digitaalinen koronapassi 2 viikon sisään koekäyttöön, milloinkas Suomessa...?
”Sori, ei nähty tota teidän koronapassia kun meidän 1.5 miljoonaa rokotettua oli edessä ja vasemmalla kädellä yritin estää että te virolaiset ette työnnä koronaa laivalasteittaina sisään.”
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mutta ei kai tuo ikuinen järjestely olisi ollut ja jossain vaiheessa myös kaljabisneksenkin pitää päästä jaloilleen. :)
Tuo on tuota hoitajien itkua, mitä kuuluu kuun asennosta riippumatta. Mikään ei ole ikinä hyvin ja heidän pitäisi saada kaikki raha ja kunnioitus. Hyvä että terasseja rakennellaan nyt kovaa vauhtia. Se on kaikkien aikojen terassikesä tiedossa jos vaan kelitkin vielä suosisi juhlijoita!
 

444

Jäsen
HUS:in Lehtonen odottelisi ravintoloiden aukiolomuutoksen jälkeen 3-4 viikkoa, ennen kuin puretaan muita rajoituksia.
Rajoitusten purku alkaa, Hus-johtaja pelkää neljättä aaltoa: ”Olen käyttänyt esimerkkinä golf-lomailijaa”

Itse asiassa, olen pitkälti samaa mieltä. Jos kerrankin odotettaisiin, eikä hötkyillä. Kyllä tässä vielä ehtii monta kertaa jalkapalloa, pesäpalloa jne katsomaan paikan päälle tai terassille istumaan jne.
Kunpa edes joskus tämä toimisi myös toiseen suuntaan: laitetaan rajoituksia ja katsotaan muutama viikko, minkälainen vaikutus näillä on. Mutta ei, ei suinkaan. Nythän tilanne on, että määrätään maanantaina rajoituksia ja jo tiistaina kauhistellaan, miten ne rajoitukset eivät vieläkään toimi, ja keskiviikkona julkaistaan lisää rajoituksia. Toiseen suuntaan ei kuitenkaan koskaan ole mikään kiire. Silloin riittää, että jossain päin maapalloa ilmaantuvuusluku on suuri, joten on tietenkin syytä odottaa, että viimeinenkin koronaviruspartikkeli on kadonnut maailmasta, ennen kuin voidaan edes harkita, että esim. 10000 ihmistä vetävälle jalkapallostadionille voitaisi ottaa 100 ihmistä sisään kunnon turvaväleillä. Tai että ravintola voisi pitää terassit auki iltaan asti hyvin rajoitetuin asiakasmäärin. Tai että kuntosalit voisivat pitää jonkinlaisella ajanvarausjärjestelmällä hyvin rajoitetun määrän ihmisiä treenaamassa. Etenkin nyt kun riskiryhmien rokotekattavuus alkaa olla oikeasti hyvällä tasolla. Mutta ei. Ei näin voi toimia. Parempi odottaa odottaa ja odottaa, koska jossain Äänekoskella saattaa joku erakko olla rokottamatta ja hänelle tämä voi olla tappava tauti. Sen takia Turussa ei ole mitään syytä päästää ihmisiä ravintolaan vielä moneen viikkoon. Ainakaan ilta-aikaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Virossa tulee digitaalinen koronapassi 2 viikon sisään koekäyttöön, milloinkas Suomessa...?
Eikö tästä ollut jotain lehdissä viikko kaksi sitten että Suomessa aletaan suunnittelemaan digitaalista rokotepassia? Mutta kun esteitä on niin asia on hankala. Voi Vtu sanon minä. Sitä olisi pitänyt alkaa työstämään heti pandemian alussa ja tutkia esteet ja tehdä tarvittavat muutokset lainsäädäntöön. Menee kuten kaikki muutkin asiat tässä pandemiassa täällä. Reagoidaan jo tapahtuneisiin mutta mitään ei suunnitella etukäteen. Saatanan tunarit, sanoisi Kekkonen.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo on tuota hoitajien itkua, mitä kuuluu kuun asennosta riippumatta. Mikään ei ole ikinä hyvin ja heidän pitäisi saada kaikki raha ja kunnioitus.

Sinulla ei taida olla yhtään sairaanhoitajaa tai vastaavaa lähipiirissä, että edes kehtaat kirjoitella tuommoisia. Tuolla porukalla on nimittäin niin saatanan huonot palkat työn vaativuuteen ja ennen kaikkea vastuuseen nähden, että ymmärrän aivan 100% jokaisen valituksen mikä sieltä leiristä tulee. Puolisoni on kätilö, jota varten saa opiskella aika monta vuotta, mutta hän ottaa silti sen 1500e kuussa vähemmän palkkaa, kuin minä, vaikka onkin useamman yön joka kuu töissä. Tuolta löytyy myös muita niin absurdeja palkkajuttuja, että repisin itse pelihousuni samantien heidän saappaissaan. Mielestäni on aivan älytöntä mm. se, että kokonaisen osaston vastaavahoitaja ei saa senttiäkään enempää palkkaa, mutta hänellä on kuitenkin vastuu koko osaston toiminnasta.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Virossa tulee digitaalinen koronapassi 2 viikon sisään koekäyttöön, milloinkas Suomessa...?

Viro taitaa olla näissä digiasioissa ihan maailman ehdotonta kärkeä, joten jo olemassa oleva järjestelmänsä todennäköisesti taipuu tähän aika kivuttomasti. Jos en väärin muista, niin Viro on maailman ensimmäinen maa missä voi mm. äänestää digitaalisesti, koska kaikkien kansalaisten tiedot on jossain jemmassa?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sinulla ei taida olla yhtään sairaanhoitajaa tai vastaavaa lähipiirissä, että edes kehtaat kirjoitella tuommoisia. Tuolla porukalla on nimittäin niin saatanan huonot palkat työn vaativuuteen ja ennen kaikkea vastuuseen nähden, että ymmärrän aivan 100% jokaisen valituksen mikä sieltä leiristä tulee. Puolisoni on kätilö, jota varten saa opiskella aika monta vuotta, mutta hän ottaa silti sen 1500e kuussa vähemmän palkkaa, kuin minä, vaikka onkin useamman yön joka kuu töissä. Tuolta löytyy myös muita niin absurdeja palkkajuttuja, että repisin itse pelihousuni samantien heidän saappaissaan. Mielestäni on aivan älytöntä mm. se, että kokonaisen osaston vastaavahoitaja ei saa senttiäkään enempää palkkaa, mutta hänellä on kuitenkin vastuu koko osaston toiminnasta.
Eikö nämä palkkaukseen liittyvät asiat ole sitten selvillä siinä vaiheessa, kun alalle opiskellaan? Itse olen ainakin kuullut että hoitajilla on paskat palkat ja siksi (muistakin syistä) pysyn kaukana siitä alasta. Ja mikäli syystä tai toisesta haluaa opiskella matalan palkan alalle, niin miksi sitten kitistä niistä palkoista, kun se etukäteen on kuitenkin tiedossa.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö nämä palkkaukseen liittyvät asiat ole sitten selvillä siinä vaiheessa, kun alalle opiskellaan? Itse olen ainakin kuullut että hoitajilla on paskat palkat ja siksi (muistakin syistä) pysyn kaukana siitä alasta. Ja mikäli syystä tai toisesta haluaa opiskella matalan palkan alalle, niin miksi sitten kitistä niistä palkoista, kun se etukäteen on kuitenkin tiedossa.

Jotkut kokevat tuon kaltaisen työn ns. kutsumuksena ja nauttivat siitä, mutta se ei silti tee huonosta palkkauksesta millään tavalla oikeutettua. Vierastan myös aika paljon ajatusta, ettei epäkohtia maailmassa voisi yrittää korjata.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jotkut kokevat tuon kaltaisen työn ns. kutsumuksena ja nauttivat siitä, mutta se ei silti tee huonosta palkkauksesta millään tavalla oikeutettua. Vierastan myös aika paljon ajatusta, ettei epäkohtia maailmassa voisi yrittää korjata.
Tämä menee nyt taas ihan täysin ohi ketjun aiheesta, mutta miten sinä mestarinero sitten tämän epäkohdan korjaisit? Ei muutakun lisää palkkaa vaan hoitajille kovasta duunista vai? Mistä tämä raha otettaisiin? Nytkin taitaa hoitajia kuitenkin olla jonoksi asti koko ajan koulusta valmistumassa ja he tietävät tämän palkkatason. Ei tunnu olevan ongelma uusille hoitajille, mutta sitten se kuitenkin on ongelma kun töihin päästään.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Jos tämä suuntaus tartunnoissa jatkuu, niin emmeköhän taas tulevalla viikolla näe, kuinka ne maalitolpat taas siirtyy. Siinä käy tällä tahdilla ihan oikeasti niin, että tartunnat pitää olla ihan nollassa ennenkuin mitään rajoituksia tullaan purkamaan. Olisin niin mielelläni tässä asiassa väärässä, mutta en oikein jaksa enää uskoa järjen voittoon tässä asiassa.
Itse asiassa järki on voittanut jo. Siksi me olemme nyt koko ajan parantuvassa tilanteessa. Rajoituksia puretaan sitten kun on sen aika, ei tässä nyt vieläkään mikään kiire ole. Jos nyt annetaan vaan tilanteen kehittyä niin hyväksi ettei koko rajoituksia tarvitse pohtia enää edes tulevaisuudessakaan.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep minäpä pamautan täältä Suomeen ensi kuun alussa. Koska tämä on Jatkoaika, luulen että saan täältä parhaiten vastauksen seuraavaan kysymykseen: kun saavun Vantaalle ja astelen koronatestiin, maksaako tuo minulle jotain? Finavian sivuilla sanotaan että ei, mutta jotenkin en nyt tuohon ihan satavarmasti luota. Täällä en testiin mene koska se maksaa 200 euroa.

Vieläkään ei ole oikein selvillä ilmeisesti kenellekään täällä mikä esim. tämän kaupungin todellinen koronatilanne on. Kukaan ei tunnu tietävän kauanko nykyiset rajoitukset jatkuvat, eikä oikein mitään informaatiota jaeta mistään. Rupeaa kohta muistuttamaan Romaniaa ennen vuotta 1989. Mielelläni kyllä vietän ainakin kesän Suomessa ja tarkkailen etänä tätä sekoilua.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itse asiassa järki on voittanut jo. Siksi me olemme nyt koko ajan parantuvassa tilanteessa. Rajoituksia puretaan sitten kun on sen aika, ei tässä nyt vieläkään mikään kiire ole. Jos nyt annetaan vaan tilanteen kehittyä niin hyväksi ettei koko rajoituksia tarvitse pohtia enää edes tulevaisuudessakaan.

En minäkään vielä kävisi kaikkia rajoituksia purkamaan, mutta joitain rajoituksia voisi jo käydä pikkuhiljaa purkamaan. Sitä en ymmärrä alkuunkaan, jos tarkoitus on vetää tartunnat ihan nolliin, ennenkuin rajoituksiin puututaan ollenkaan. Jos tartuntamäärät jatkavat edelleen laskusuunnassa, niin jotakin höllennyksiä on pakko alkaa tulemaan, vaikka alueellisesti sitten, jos ei koko maahan kerralla. Tämä alueellisuus sen takia, että Joissain SHP:ssä ilmaantuvuusluku on vielä korkea, vaikkakin laskusuunnassa sielläkin. 13 SHP:ssä ilmaantuvuusluku on jo reilusti alle 40:n ja yli 100 on neljä SHP:ä.

Oma toiveenikin on, että kesän jälkeen ei enää juurikaan rajoituksia tarvittaisi, koska on saatu riittävästi ihmisiä rokotettua. Ja siihen suuntaan ollaan kyllä vahvasti menossa.

Lisätään vielä: 156 päivän luku, hyvällä uralla ollaan edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Altec

Jäsen
Uusia tartuntoja

tänään   156
eilen    498
7 pv sitten  225
14 pv sitten 341

7pv- ja 14pv-summat

tänään   2009 4550
eilen    2078 4735
7 pv sitten  2541 5853
14 pv sitten 3312 7664
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Jep minäpä pamautan täältä Suomeen ensi kuun alussa. Koska tämä on Jatkoaika, luulen että saan täältä parhaiten vastauksen seuraavaan kysymykseen: kun saavun Vantaalle ja astelen koronatestiin, maksaako tuo minulle jotain? Finavian sivuilla sanotaan että ei, mutta jotenkin en nyt tuohon ihan satavarmasti luota. Täällä en testiin mene koska se maksaa 200 euroa.

Vieläkään ei ole oikein selvillä ilmeisesti kenellekään täällä mikä esim. tämän kaupungin todellinen koronatilanne on. Kukaan ei tunnu tietävän kauanko nykyiset rajoitukset jatkuvat, eikä oikein mitään informaatiota jaeta mistään. Rupeaa kohta muistuttamaan Romaniaa ennen vuotta 1989. Mielelläni kyllä vietän ainakin kesän Suomessa ja tarkkailen etänä tätä sekoilua.
Tervetuloa! Ilmainen on tuo testi, ainaki toistaiseksi.... uskotaan noita sivuja nyt vielä. Tilannehan voi toki muuttua.
Älä lennä Finskillä jos meinaat päästä ilman ennakkotestausta, sinne ne ei huoli.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös