Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 974 404
  • 81 131

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielestäni koskee samoja alueita kuin mitä nytkin on kiinni eli suurinta osaa Suomea ja kuten laitoinkin, niin anniskelu loppuisi jo kello 17, sulkemisesta en maininnut. Toukokuussa aurinko paistaa jo aika pitkälle iltaan mutta terasseille ei ole vielä asiaa.
Onneksi täällä pohjoisessa ehdittiin saada baarit nyt jo auki :)
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Baarien avaaminen Jääkiekon MM-kisojen aatoksi ~puolenyön pilkulla olisi hallitukselta reilu kädenojennus ravintoloille.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
NHL-fanina Suomen äärimmäisen tiukka linja yleisötapahtumien suhteen pistää miettimään. Maamme tartuntaluvut ovat olleet koko pandemian ajan käytännössä murto-osa USA:n vastaavista, mutta niin vaan änäripeleihin uskalletaan jo ottaa populaa sisään, myös tiukemman koronapolitiikan osavaltioissa. Floridassa ja Texasissahan fanit ovat rajallisesti päässeet sisään koko kauden ajan. Ilmeisesti jenkkien "veitsenterä" on pykälän pari leveämpi, vaikka rokotukset Suomea edellä ovatkin.

Huomioiden kyseessä olevan jääkiekkopalsta, luulisi porukalla olevan iso halu ja jopa semi-konsensus päästää katsojia Liigan pudotuspeleihin, vaikka sitten 1/4 kapasiteetilla alkuun. Parempi tämäkin olisi, kuin ei mitään. Futisforum-termiä käyttäen "puuhastelua" tuntuu Liigan lobbaus kuitenkin olevan.
Juurikin näin. Tähän vielä lisättynä se, että esim. Liigasta saatiin noin 500k kävijästä data korona-ajalta, että miten tauti käyttäytyy Suomen jäähalleissa. Tuloksena oli, että yhtään tartuntaketjua ei havaittu lähteneen liikkeelle ottelutapahtumista. Muutamia tapauksia taisi olla, joissa yksittäinen sairastunut oli tullut tapahtumaan, mutta jatkotartuntoja ei käsittääkseni silti havaittu.

Tästäkin huolimatta jatketaan tällä 100% rajoituslinjalla, jota en ymmärrä kyllä alkuunkaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Mukavasti sairaalaluku laskussa. Tehohoidon määrässäkin yhden verran vähennystä eiliseen.

  • Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu yhteensä 868 (+2*)
  • Erikoissairaanhoidon osastoilla olevien potilaiden määrä: 138 (+2*)
  • Perusterveydenhuollon osastoilla olevien potilaiden määrä: 45 (-12*)
  • Teho-osastoilla olevien potilaiden määrä: 41 (-1*)
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Jopas nyt Pirkanmaalle koitetaan väkisin saada tartuntatilastoja ylöspäin. Tänään Jämsä toi meille 2 tartuntaa ja eilen tuli Mynämäeltä.
:hymio:

Syytän Katso, miten koronatilanne kehittyy ja rokottaminen etenee kunnassasi – grafiikka näyttää maailman ja Suomen tilanteen, jossa Jämsä on laitettu tänään Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin Keski-Suomen sairaanhoitopiirin sijaan. Eilinen oli kyllä ihan oma moka.

Edit. Jämsä on ihan oikein: Jämsä on siirtynyt vuodesta 2013 lähtien Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin. Sairaalahoito
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Lieneekö tuolla mitään väliä, jos sinne aamuyhdeksältä menee.

Ei varmaankaan. Hyvä silti, että joitain hymyilyttää, eikä hallitus ole vienyt vielä kaikkea elämäniloa ravintoloiden rajoitustoimillaan
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Onhan noita muitakin jänniä kuntia, eikö Punkalaidunkin jossakin kohtaa Varsinais-Suomea ja välillä Pirkanmaata.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Jos muuten otetaan vertailuun muuten kolmen viikon takainen tilanne, niin Helsingissä (kaupungin oman seurannan mukaan) raportoitiin nyt 80% pienempi lukema kuin mitä 19.3. ilmoitettiin torstaille 18.3. (248 vs 48). Vertailu on epäreilu (luku nousee vielä muutamalla tartunnalla ylöspäin jälkikorjausten myötä), lähtötaso on ollut korkea ja muiden lähipäivien osalta erot eivät ole ihan noin suuret, mutta antaa silti hyvin perspektiiviä sille, miten voimakkaasti rajoitukset ovat tilanteeseen vaikuttaneet. Tämä on oikeasti todella kova saavutus, josta kiitos jokaiselle stadilaiselle.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Jos muuten otetaan vertailuun muuten kolmen viikon takainen tilanne, niin Helsingissä (kaupungin oman seurannan mukaan) raportoitiin nyt 80% pienempi lukema kuin mitä 19.3. ilmoitettiin torstaille 18.3. (248 vs 48). Vertailu on epäreilu (luku nousee vielä muutamalla tartunnalla ylöspäin jälkikorjausten myötä), lähtötaso on ollut korkea ja muiden lähipäivien osalta erot eivät ole ihan noin suuret, mutta antaa silti hyvin perspektiiviä sille, miten voimakkaasti rajoitukset ovat tilanteeseen vaikuttaneet. Tämä on oikeasti todella kova saavutus, josta kiitos jokaiselle stadilaiselle.
Saadaanko mekin kiitosta ketkä ei olla stadilaisia, mutta asutaan Helsingissä? hehe.
Sitä tässä oikeesti tuumailen, että miten sulla on 48 tuo luku ja @heketsu88 listaa että se olisi 76?

E: varmaan minä käsitän nyt jotain päin emätintä, mutta kyselen kun en ymmärrä.
 

Toimitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Saadaanko mekin kiitosta ketkä ei olla stadilaisia, mutta asutaan Helsingissä? hehe.
Sitä tässä oikeesti tuumailen, että miten sulla on 48 tuo luku ja @heketsu88 listaa että se olisi 76?

E: varmaan minä käsitän nyt jotain päin emätintä, mutta kyselen kun en ymmärrä.
Joo, eli siis Helsingin kaupunki ilmoittaa omat lukemansa omilla sivuillaan. Ne eivät ole täysin synkassa THL:n lukujen kanssa, mutta tasoittuvat pitkässä juoksussa. Eli välillä toinen on toista suurempi, koska rekisteröinnit tehdään eri vaiheessa päivää. Tietoja Helsingin koronavirustilanteesta
Ja olet sinäkin minun silmissä stadilainen, jos täällä asut, halusit tai et. (hymiö)
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Avi haluaa jatkaa urheilukieltoa varsinais-suomessa ekan kahden viikon sulun jälkeen:


Tämä nyt ei ole mikään uutinen sinällään, mutta minulle suuren suuri yllätys on se, että kieltoa halutaan jatkaa vain viikolla. Miksi ihmeessä? Lienee kuitenkin päivänselvää, ettei se siihen tule jäämään. Haluavatko he joka viikko tehdä uusia päätöksiä?

Katsellaan keksivätkö uusia perusteluja miksi eivät noudata lakia. Mutta eiköhän samalle valmiille pohjalle tuokin tehdä kuin edellinen, vaikka tilanne täysin eri.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Avi haluaa jatkaa urheilukieltoa varsinais-suomessa ekan kahden viikon sulun jälkeen:


Tämä nyt ei ole mikään uutinen sinällään, mutta minulle suuren suuri yllätys on se, että kieltoa halutaan jatkaa vain viikolla. Miksi ihmeessä? Lienee kuitenkin päivänselvää, ettei se siihen tule jäämään. Haluavatko he joka viikko tehdä uusia päätöksiä?

Katsellaan keksivätkö uusia perusteluja miksi eivät noudata lakia. Mutta eiköhän samalle valmiille pohjalle tuokin tehdä kuin edellinen, vaikka tilanne täysin eri.
Ehkä ne saa jotain kokouspalkkioita aina ku diskuteeraa. Voi olla kyllä ihan aidosti oikeesti jopa sekin mahdollisuus, että katsovat sen viikon riittävän. Saa nähdä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa maamme AVI:t olla varsin tehokkaasti miehitetty +50v demaritädeillä ja -sedillä, joiden henkilökohtainen tarttumapinta sisäliikuntaharrastuksiin, ravintolailtoihin, livekeikkoihin, saati yrittäjänä toimimiseen on vähintäänkin suppea. Tämä siis ihan ennakkokäsityksenä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Siinä missä viime keväänä oltiin tartunnoissa korkeimmassa huipussa 165kpl päivätartunnan vauhdissa 7 päivän liukuvalla keskiarvolla, kuolemia päivässä kirjattiin huipussa 14kpl 7pv liukuvalla keskiarvolla. Tällä hetkellä tartuntoja on samalla keskiarvolla 390kpl päivässä, mutta kuolemia kirjataan ainoastaan 3kpl päivässä 7pv liukuvalla keskiarvolla. Viime keväänä samaa todettua tartuntamäärää kohden todettiin siis noin 11 kertaa enemmän kuolemia kuin tällä hetkellä. Voi siis sanoa, että tämän päivän 400 päivätartuntaa on viime kevään 36 päivätartuntaa. Ero tulee testausmääristä ja rokotuksista.

Sori, lähti laukalle.
Tuota se ero tulee kylläkin siinä, että tautia osataan nyt hoitaa paremmin. Nykyään annetaan ihmisille sitä lääkettä mitä Trumpillekkin annettiin (en muista nimeä) ja näin on saatu vakavissa tapauksissa kuolemat vähenemään ja vakavien tapausten määrä vähenemään. Ihan itse on asiantuntijat näin lehdissä sanoneet, että mitäpäs jos pysyttäisiin faktoissa tässä keskustelussa kuitenkin?

 
Viimeksi muokattu:

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jatkoajan kannanotto hallituksen "lapset ja nuoret ensin" -lupaukseen.

Minua ihmetyttää ravintoloista keskusteltaessa se että miksi aina keskitytään siihen asiakkaaseen eli aikuisten on päästävä ryyppäämään. Miksi kukaan ei ajattele että siinä on kuitenkin tuhansien työ kyseessä vaikka se alkoholin käyttö siihen liittyykin. Ja jos elinkeino kyseessä niin sitä ei pitäisi rajoittaa yhtään niin kauaa kuin on pakko ja tähän kai(?) hallitus tähtää.
 
Viimeksi muokattu:

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Minua ihmetyttää ravintoloista keskusteltaessa se että miksi aina keskitytään siihen asiakkaaseen eli aikuisten on päästävä ryyppäämään. Miksi kukaan ei ajattele että siinä on kuitenkin tuhansien työ kyseessä vaikka se alkoholin käyttö siihen liittyykin. Ja jos elinkeino kyseessä niin sitä ei pitäisi rajoittaa yhtään niin kauaa kuin on pakko ja tähän kai(?) hallitus tähtää.

Onneksi Suomi on avokätisesti tukenut yrityksiä! Eiku...

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onneksi Suomi on avokätisesti tukenut yrityksiä! Eiku...

Yksi tuttu yksityisyrittäjä sanoi että viime keväävä sai tukea noin 30% kiinteisiin kuluihin kahden kuukauden ajan, sitte tuki loppui vaikka rajoitukset eivät. Tämän takia olen itse sitä mieltä että ensin ihmiset töihin ja katellaan sitte muita juttuja. Mutta tämä ny on oma mielipide ja tiedän että on paljon eriäviä mielipiteitä :)
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Tuota se ero tulee kylläkin siinä, että tautia osataan nyt hoitaa paremmin. Nykyään annetaan ihmisille sitä lääkettä mitä Trumpillekkin annettiin (en muista nimeä) ja näin on saatu vakavissa tapauksissa kuolemat vähenemään ja vakavien tapausten määrä vähenemään. Ihan itse on asiantuntijat näin lehdissä sanoneet, että mitäpäs jos pysyttäisiin faktoissa tässä keskustelussa kuitenkin?

Arvioisin, että rokotteilla on ollut kuitenkin huomattavasti suurempi vaikutus kuolleisuuden laskuun maailmanlaajuisestikin. Ensimmäisenä rokotettiin pahimmat riskiryhmät ja juuri niissä tuli viime keväänä suurin kato.
 

Jeffrey

Jäsen
Yksi tuttu yksityisyrittäjä sanoi että viime keväävä sai tukea noin 30% kiinteisiin kuluihin kahden kuukauden ajan, sitte tuki loppui vaikka rajoitukset eivät. Tämän takia olen itse sitä mieltä että ensin ihmiset töihin ja katellaan sitte muita juttuja. Mutta tämä ny on oma mielipide ja tiedän että on paljon eriäviä mielipiteitä :)

Ennemmin tai myöhemmin meillä on edessä se, että pitää pyrkiä elämään tämän ongelman kanssa mahdollisimman sopusointuista elämää. Mitä pidempään pyrkimyksiä tähän viivästytetään, sitä enemmän muita ongelmia saadaan.

Omalla kohdalla ainoa osuva rajoitus tällä hetkellä lienee se, ettei pääse lähipubin terassille kevättä vastaanottamaan. Yhteisöjen puolesta olen kuitenkin enemmän huolissani, ja vittuuntunut niistä asioista joita pidän epäkohtina demokraattiselle liberalismille. Taloudellisesti tämä kriisi tuskin on omalla kohdalla vaikuttanut, tämäkin saattaa olla edessä kun olen sitoutunut sijoittamaan tähän kyseiseen lähipubiin hyvänmielensijoituksen - mikäli konkurssi ja HOK-Elanto uhkaavat.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ehkä ne saa jotain kokouspalkkioita aina ku diskuteeraa. Voi olla kyllä ihan aidosti oikeesti jopa sekin mahdollisuus, että katsovat sen viikon riittävän. Saa nähdä.
Aika tarkkaan 2 viikon ilmaantumisluku yli tai alle 100 on näissä päätöksissä ainoa kriteeri ollut. Turku ei ainakaan lähiaikoina ole alle tuon menossa. Ja vaikka v-s kokonaisuudessaan menisi, se ei varmasti yksin riitä.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Yksi tuttu yksityisyrittäjä sanoi että viime keväävä sai tukea noin 30% kiinteisiin kuluihin kahden kuukauden ajan, sitte tuki loppui vaikka rajoitukset eivät. Tämän takia olen itse sitä mieltä että ensin ihmiset töihin ja katellaan sitte muita juttuja. Mutta tämä ny on oma mielipide ja tiedän että on paljon eriäviä mielipiteitä :)

oman onnensa nojaan yrittäjät on jätetty. Verottajakun hakee ihan samaan tapaan konkurssiin kun tavallisena aikanakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös