Epäpuhtaat ja kyseenalaiset taklaukset kaudella 2020–2021

  • 271 122
  • 1 912
Suosikkijoukkue
Tappara
Ikosen saattoi kyllä pelastaa tämä uusi kypärämalli nyt, olisi voinut kyllä käydä todella huonosti.Vähän näyttää että olis lentänyt kypärä päästä kun leppäkeihäs jos olis normi kypärä päässä, remmi ihan saatanan löysällä.

E: taklaus kyllä komea puhdas niitti
 
Suosikkijoukkue
Naurettavat agendat
Omaan silmään näytti puhtaalta taklauksesta Bergerin niitti. Tietty hyvä jos tutkitaan ja katsotaan varmasti mitä tilanteessa tapahtui.

En ole katsonut uusiksi taklausta, enkä katsokkaan ellei sanktiota tule. Jos sanktiota napsahtaa niin pitänee ilmalasit puhdistaa ja katsella tarkempaa.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Käsittämätöntä että tuota Bergerin taklausta tutkitaan. Komee ja puhdas taklaus. Hyvä että edes joku uskaltaa vielä taklata.
Joo. Ainakin KooKoon kahdessa viimeisessä pelissä on taklaukset loistanut poissaolollaan. Vaikuttaako akvaario siihen. Todennäköisesti kyllä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ikosen saattoi kyllä pelastaa tämä uusi kypärämalli nyt, olisi voinut kyllä käydä todella huonosti.Vähän näyttää että olis lentänyt kypärä päästä kun leppäkeihäs jos olis normi kypärä päässä, remmi ihan saatanan löysällä.

Katsoin samaa. Eikö nuo pelaajat hitto viime kaudella oppineet sitä, että ne kypärän remmit kannattaa pitää kireällä, jotta siitä kypärästä on hyötyä myös kaaduttaessa taklauksen jälkeen.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bergerin taklaukseen en yksittäisenä tapauksena ota kantaa. Ei hetkauta suuntaan tai toiseen tuleeko pelikieltoa vai ei. Isossa kuvassa taas olen erittäin huolestunut miten jääkiekon säännöt laahaavat kehityksen perässä, ja pelaajien terveyttä tarpeettomasti vaarannetaan. Tuon kaltaisen taklauksen toistuessa vaikka 100 kertaa, seurauksena on väistämättä useita päävammoja. Niin ei saa olla.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Bergerin taklaukseen en yksittäisenä tapauksena ota kantaa. Ei hetkauta suuntaan tai toiseen tuleeko pelikieltoa vai ei. Isossa kuvassa taas olen erittäin huolestunut miten jääkiekon säännöt laahaavat kehityksen perässä, ja pelaajien terveyttä tarpeettomasti vaarannetaan. Tuon kaltaisen taklauksen toistuessa vaikka 100 kertaa, seurauksena on väistämättä useita päävammoja. Niin ei saa olla.

Aika monessa lajissa on riskinsä. Jalkapallossakin sattuu kaiken näköisiä vammoja. En silti lähtisi kieltämään esim. puskutilanteita jalkapallosta. Melkein jokaisessa lajissa on jotain missä tilanteessa voi sattua. Jos ei halua ottaa riskiä niin jättää sitten menemättä kentälle, yksinkertaista. Tennistä on turvallista pelata sanoisin, vaikka kaverilla siinäkin meni nilkka solmuun syksyllä.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos ei halua ottaa riskiä niin jättää sitten menemättä kentälle, yksinkertaista.
...tai jättää kuluttajana jääkiekon seuraamisen. Nuo ovat juuri niitä lajin uhkakuvia miksi lajin on kehityttävä. Joka ikisessä asiassa maailmassa kehityksen suunta on poikkeuksetta kohti turvallisempaa. On sitten kyse urheilu, liikenne, ravinto, työ... ihan mikä vaan. Jos tuota kehitystä on vastaan, niin joutuu yhä enemmän marginaaliin ja kuihtuu.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
...tai jättää kuluttajana jääkiekon seuraamisen. Nuo ovat juuri niitä lajin uhkakuvia miksi lajin on kehityttävä. Joka ikisessä asiassa maailmassa kehityksen suunta on poikkeuksetta kohti turvallisempaa. On sitten kyse urheilu, liikenne, ravinto, työ... ihan mikä vaan. Jos tuota kehitystä on vastaan, niin joutuu yhä enemmän marginaaliin ja kuihtuu.

En näe, että minun tarvitsee kuluttajana jättää jääkiekkoa ihan hetkeen. Ainakin NHL:ssä tullaan sallimaan taklaukset (ja tappelut) vastaisuudessakin. Jos jääkiekko menisi siihen, että kentällä ei saa enää taklata niin todennäköisesti itse siirtyisinkin enempi (ellen jopa kokonaan) muihin lajeihin. Jalkapallo veisi varmasti siinä vaiheessa voiton. Tämä tästä, koska on turha rupea tekemään useamman viestin vääntöä tällaisesta aiheesta. Olkaamme vain erimieltä.

E: Bergerin taklaus on täysin puhdas. Ei pitäisi tulla pelikieltoa yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Taklaus näytti puhtaalta, mutta tarvisi hitaamman videon nähdäkseen oliko varmasti puhdas.
Näytti itsellekin puhtaalta ensin, mutta onnistuin pistämään pausen oikean kohtaan ja ilmassahan Bergerin jalat on eli ihan oikeutettu sanktio hyppytaklauksesta.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Onhan se ilmassa. Vituttaa vaan se, että samalle kuutiolle näitä sattuu aika usein.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210102-150121__01.jpg
    Screenshot_20210102-150121__01.jpg
    140 KB · kertaa luettu: 320

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Näkeehän tuon selvästi, että taklaus suuntautuu liian ylös ja luistimet irtoaa jäästä taklatessa. Pari peliä pelikieltoa tulossa
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Omasta mielestä täysin puhdas ja upea taklaus. Näitä itse toivoisin näkeväni Liigassa lisää, tuovat tunnetta ja fyysisen elementin peliin.

Yleisemmin jääkiekkoon minusta kuuluu tuo fyysinen uhka ja se, että pelaajan pitää olla pää pystyssä ja hereillä kontaktiin. Itse en ainakaan pidä suuntauksesta, että taklaukset vähenevät ja fyysisyys katoaa. Jos tästä pelikieltoa annetaan, niin se ajaa juuri tuota suuntausta lopettaa taklaaminen kokonaan.

Jos suuntaus on naisten jääkiekon suuntaan, niin kyseessä on sen jälkeen kuin eri laji.
 

axe

Jäsen
Onhan se ilmassa. Vituttaa vaan se, että samalle kuutiolle näitä sattuu aika usein.

Tuo sinun kuvasi ei ole vain lähelläkään sitä ratkaisevaa taklaushetkeä eikä kerro yhtään mitään. Tässä kaksi kuvaa ennen tuota sinun kuvaasi ja paljon lähempänä sitä hetkeä kun taklaus osuu. Kummassakin Bergerillä on luistin jäässä eikä mitään ponnistusta ole. (Jos ne kuvat nyt siinä on. En tajua tätä Jatkoajan kuvanlisäystä, kun kuvat näkyy esikatselutilassa ja ne näkyy tässä muokkaustilassa, mutta kun painan tuota tallenna-nappia, niin en minä ainakaan näe niitä kuvia enää.)




Kyllähän muakin tavallaan vituttaa puolustella Bergeriä, jolla on takanaan lukuisia oikeasti rumia taklauksia. Mutta tämä on ihan perusjääkiekkotaklaus ja oikein suoritettu. Ei millään tavalla suuntaudu edes ylöspäin. Mää en kykene seuraamaan nimimerkkejä niin tarkkaan, että huuteleeko samat jampat välillä kuinka taklauspeliä ei sallita Liigassa ja sitten välillä että tällaisetkin normitaklaukset pitää karsia pois, mutta jos tämän esimerkin mukaiset karsitaan, niin huono homma.

Tai haluaisin tarkentaa vielä, että ei mulle taklauspeli ole kauhean olennainen osa jääkiekkoa, mun puolesta voitaisiin taklaussääntöjä koventaa sopivammaksi tähän pehmoutuvaan maailmaan. Mutta niin kauan kuin taklaaminen on sallittu, niin eihän tällaisista vain voisi tai ainakaan saisi antaa mitään. Iljettää jo vähän sekin, että joku videoheebo on juuri tämän laittanut kurinpitoon tutkittavaksi, kun joka kausi ne samaiset videoheebot mussuttaa pullaa, kun kaksikymmentä paljon pahempaa menee läpi ilman tutkimuksia.
 

Liitteet

  • bergeryks.jpg
    bergeryks.jpg
    182,3 KB · kertaa luettu: 417
  • bergerkaks.jpg
    bergerkaks.jpg
    187,1 KB · kertaa luettu: 463
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Tuo sinun kuvasi ei ole vain lähelläkään sitä ratkaisevaa taklaushetkeä eikä kerro yhtään mitään. Tässä kaksi kuvaa ennen tuota sinun kuvaasi ja paljon lähempänä sitä hetkeä kun taklaus osuu. Kummassakin Bergerillä on luistin jäässä eikä mitään ponnistusta ole.
Lisäsin kuvan, kun joku kertoi, ettei jalat ole ilmassa. Kelailin vielä uudestaan muutaman kerran, niin olet ihan oikeassa.

Kyllähän muakin tavallaan vituttaa puolustella Bergeriä, jolla on takanaan lukuisia oikeasti rumia taklauksia. Mutta tämä on ihan perusjääkiekkotaklaus ja oikein suoritettu. Ei millään tavalla suuntaudu edes ylöspäin.
Itse karkeasti ilmaisin Bergeriä kuutioksi ja sitä se kaveri on. En voi puolustella tätä tyyppiä, koska minulla on varmaan liikaa antipatioita. Hän on aikaisemmilla sikailuilla ja töppäilyillä menettänyt arvostukseni ja sitä ei helpolla saa takaisin. Siksi olisin niitä viimeisiä, jotka voisi ilman tunteita olla hänen kohdallaan esim. kurinpidossa.

Olen aina ollut fyysisen pelin ja jopa tietyllä tapaa tappelujenkin (kuitti hengessä tai reaktiivinen tapahtuma) kannalla ns. old school.

Mää en kykene seuraamaan nimimerkkejä niin tarkkaan, että huuteleeko samat jampat välillä kuinka taklauspeliä ei sallita Liigassa ja sitten välillä että tällaisetkin normitaklaukset pitää karsia pois, mutta jos tämän esimerkin mukaiset karsitaan, niin huono homma.
Itsekään en seuraa nimimerkkejä kuittivihko mielessä ja ei kiinnostakaan. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, vaikka huonompaankin ;-)

Tai haluaisin tarkentaa vielä, että ei mulle taklauspeli ole kauhean olennainen osa jääkiekkoa, mun puolesta voitaisiin taklaussääntöjä koventaa sopivammaksi tähän pehmoutuvaan maailmaan. Mutta niin kauan kuin taklaaminen on sallittu, niin eihän tällaisista vain voisi tai ainakaan saisi antaa mitään. Iljettää jo vähän sekin, että joku videoheebo on juuri tämän laittanut kurinpitoon tutkittavaksi, kun joka kausi ne samaiset videoheebot mussuttaa pullaa, kun kaksikymmentä paljon pahempaa menee läpi ilman tutkimuksia.
Tästä ihan samaa mieltä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ihan puhdas tuo kuution taklaus oli. Usein jalat nousee jäästä hiema sen jälkeen kun taklaus on osunut. Ei silti hypännyt.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli myös tiirattua tuo töötti ja täysin puhtaat paperit täältä. Normaali pelitilanne vauhti, kädet alhaalla runkoon eikä mitään pumppausta tapahdu. On täysin normaalia että törmäyksen jälkeen luistimet irtoaa jäästä.

Akvaario häiritsi Ikosen näkökenttää ja Berger pääsi vähän yllättämään eikä täten osannut ottaa taklausta vastaan. Tälläisiä vaan lisää niin päävammat vähenee kun siellä aletaan olemaan hereillä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin rikkinäinen pumppu
Toi Bergerin taklaus on kova jääkiekkoon kuuluva taklaus. Itse näen ongelmana, taklauksen suunnan. Taklauksen suunta on alhaalta ylös kun sen voisi tässäkin tapauksessa toteuttaa puhtaasti "vastaan" ajavana vaakasuuntaisella taklauksella.

Pitäisikö vastaanajettavat, edestä tulevat taklaukset kieltää?
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Berger taklaa oikein, Ikonen nostaa refleksillä kädet ylös joten se näyttää rumemmalta mitä on. Oikein kun olisi kerennyt ottaa vastaan olisi ollut iha perus niitti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Eikös kaukalopallo ole jo keksitty? Jos puhtaita kontakteja ei haluta ja halutaan jääkiekko viedä taklausvapaaseen suuntaan, niin jääkiekkojoukkueet pois ja jatketaan sillä kaukalopallolla.
 

yaremchuk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo,Green,Strömwall, Caito, JP Haataja
On kyllä mielenkiintoista kuinka yleinen mielipide muokkaa ja ohjaa ihmistä. Täälläkin, joka on pelkästään lätkäpalsta osa lajia seuraavista on valmis luopumaan olennaisesta osasta itse peliä eli taklauksista. Tämän kauden surkuhupaisin tilanne mistä osa palstalaisista vaati pelikieltoa oli Jyp-pelaajan hipaisu kypärällä vastustajaan, tästä oli kuulemma ihan jeppis antaa pelikieltoa,ei minkäänlaista loukkaantumisriskiä eikä vaaran aiheuttamista. Tuntuu että laji ajautuu ja kehittyy ainakin osittain kauemmas siitä mitä se on ollut vielä hyvinkin lyhyen aikaa sitten. Toki vauhdit on nousseet merkittävästi, taklauksia ei osata ottaa enää välttämättä yhtä hyvin vastaan jnejne mutta jos esim avojään taklauspeli kiellettäisiin, laji muuttuisi kyllä erittäin paljon.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bergeristä voi olla aika montaa mieltä enkä itsekkään mikään fani ole,sen verran idioottimaisuuksia taustalla.

Mutta jos tällaisesta aletaan jotain pelikieltoja sorvaamaan niin se on jääkiekon loppu nykyisillä säännöillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös