Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 609 116
  • 5 631

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kun itse jouduin piipahtamaan Kirralla, kun vielä positiivisen testin jälkeen eivät suostuneet omassa sairaalassa hoitamaan, niin tuo koronaosasto oli aika tyhjillään. Sisään mennessä siellä oli yksi toinen kaveri, joka oli ihan ok-kunnossa; pystyi liikkumaan itsekseen vaikka vähän hengityksensä rohisikin. Oma kuntoni oli myös tuon kaltainen ja liikuin kyllä ihan sujuvasti vaikka kovasti heikkona olinkin.

No, sitten sinne tuotiin vähän vanhempi rouvashenkilö, joka olikin sitten huonommassa kunnossa. Hänen hoivaamisensa oli ihan täyttä hommaa täyspäiväsesti kahdelta hoitajalta. Helvetin raskasta työtä suojapuvut päällä ja koko ajan isohkolla riskillä tartunnasta. Siinä makoillessani mietin, että sen rouvan kaltaisia siihen n. 10 henkilön erikoisosasto täyteen, niin voi perkules sentään, että menee homma kovaksi. Ja tämä rouva nyt oli varmaankin aika perustapaus sairaalapotilaaksi, kun itse olin ihan väärässä paikasssa tavallaan.

Enpä lähtisi vastustamaan jotain kertaluonteista korvausta, mitä yksityisellä puolellakin on työntekijöille tarjottu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä oli turha isku munille;)

Itse olet aika usein puolustanut yrittäjiä ja työnantajia väärien väitteiden osalta. Oletko silloin uhriutunut?
Minä näen uhriutuminen toimintana, jossa argumenttien loppuessa aletaan marttyyreiksi ja leimataan eri mieltä olevat. Historiallisesti he ovat tyypillisesti olleet esim todellisuudesta irtautuneita, kultalusikka suussa syntyneitä tai elitistejä, mutta persujen myötä sijaa ovat saaneet enemmän termit kuten paremmat ihmiset, oikeamieliset ja sivistyneistö (käytettäessä ironisessa merkityksessä).

En ihan suoraan muista tätä tehneeni, mutta jos nyt joku esittäisi argumentin että minä olen epäsuorasti joskus sortunut samaan AY-liikkeen porsastelua tai vasemmistoa kritisoidessani, niin sellaiseen epäasiallisuuteen en lommentoisi millään tavoin!
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
On raskasta, eikä todella ylipalkattuja vastuisiin nähden, mutta jokainen alalle lähtenyt lähtökohtaisesti tietää nämä asiat. Pandemia on poikkeuksellinen tilanne, joka korostaa näitä asioita ja ei voi toivottaa kuin jaksamista ja kertoa kiitosta siitä työstä mitä tekevät.

En kuitenkaan usko, että mikään koronasatanen ratkaisevasti ketään motivoi tai pidä alalla/poissa uupumuksesta. Rakenteellisiin merkittäviin korotuksiin ei ole varaa, vastahan se työmarkkinapöydässäkin todettiin ja se käynnistäisi miljardeja maksavan dominoefektin kouluihin, päiväkoteihin jne.
 
K

kiwipilot

Omakohtainen kokemukseni on se, että ainakin sh-koulussa tulevien hoitajien uhriuttaminen aloitetaan jo hyvissä ajoin: suuri osa opettajista on vanhoja (osa hyvinkin katkeria) hoitajia jotka aloittavat Kukaan ei arvosta ja palkka se vasta paska onkin -jollotuksen jota sitten jatkuu läpi opiskelujen. Tätä vielä boostataan vierailevien tehyaktiivien toimesta, samoin lukuisissa harjoittelussa kymmeniä vuosia alalla olleet leipiintyneet hoitajat(taret) pitävät huolen siitä, että ensimmäiseen oikeaan työpaikkaansa saapuva nuori hoitaja on jo valmiiksi asennekasvatettu alalle.

Itsellä ei ollut tätä ongelmaa koska A) alanvaihto oli niin selkeä Step up vanhasta ja B) tiesin minne hakeutua jotta palkka, työnkuva sekä työaika olisi mahdollisimman hyvä (työskentelen siis ambulanssissa missä ylitöitä on tarjolla ja niistä maksetaan rahana, ei vapaana. Lisäksi 12h työaika mahdollistaa muutamalla vuoronvaihdolla sen, että esim. viikon loma muuttuu kahden viikon vapaaksi).

Mitään koronalisiä ei meillä makseta enkä sellaista vailla ole.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Enpä lähtisi vastustamaan jotain kertaluonteista korvausta, mitä yksityisellä puolellakin on työntekijöille tarjottu.
Tässä tullaan sitten siihen kysymykseen, että mikä olisi sopiva kertakorvaus? Luulisin että kitinä loppuisi vasta sitten kun jokainen saisi sen suuruisen korvauksen, että voisi jäädä kotiin loppuelämäkseen. Me saamme työnantajalta 100€ koronabonusta näin joulun alla ja se on ihan kiva kädenojennus työntekijöitä kohtaan. Ajattelin pistää hyvän kiertämään ja ostaa sillä rahalla joltain paikalliselta pienyrittäjältä vähän parempaa särvintä joulupöytään.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Eihän yksityinen palveluntuotanto tietenkään mitään taikaa sisällä, mutta siellä sentään sen tuottavuuden perään katsominen on sisäänrakennettu systeemiin. Jokainen firma seuraa omaa tulostaan ja pyrkii sitä parantamaan, joten helppo on vetoa lyödä että siellä tuottavuus on sen myötä keskimäärin parempi. En keksi yhtään asiaa missä ihmiset olisivat parempia jossain mitä he eivät yritä verrattuna siihen mitä he yrittävät.
Tämä malli ei nyt ihan sovellu hoitoalan jokaiseen kolkkaan. Varmaan joissain tuki ja lääkäripalveluissa niin hoidon tulokset kuin tuottavuuskin on hyvää, mutta liian monessa yksityisessä laitoksessa juuri tuloksenteko syö hoitohenkilökunnan motivaation itse työntekoon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@teroz viestiin jatkan, että jos nyt itseään miettii vastaavaan asemaan ja, että venyisi venymistään kuukausia putkeen, niin kyllähän joku kertaluontoisesti maksettava satanen tuntuisi enemmänkin vain vittuilulta.

Jos se nyt sitten jotain olisi, niin ainakin itse kokisin jonkun väliaikaisen kuukausikohtaisen korotuksen olevan paikallaan. Mutta siitä en ole ollenkaan varma, että haluaisinko heille sellaista korotusta nyt tässä tilanteessa maksettavan. Täytyy muistaa, että he eivät kuitenkaan ole ainoita ihmisiä, jotka tässä koronatilanteessa ovat kireällä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, vähän vaikea on kenenkään ammatista suoraa tuomiota lähteä antamaan, jos ei ole sitä päivääkään tehnyt tai edes suht läheltä seurannut.

Palkankorotus ei sinänsä ole vastaus, kuten edellä mainittiinkin, koska ei se poista kiirettä arjesta mihinkään. .

Noin yleensä kun puhutaan julkisen puolen pidemmistä lomista, niin pitäisi muistaa sekin, että vaikkapa sairaanhoitajan tai opettajan tapauksessa työn kuormittavuus keskimäärin on sitä luokkaa, ettei pitkä vapaa kompensoi sitä. Olen seurannut kuluneen vuoden ajan paljon keskustelua opettajien työkuormasta, ja puhutaan kyllä jo aika laajasta ilmiöstä, että jengiä tippuu saikulle uupumuksen vuoksi tai vaihtaa alaa, ja voisin kuvitella vähän samansuuntaista hoitoalallakin, mitä tuossa vaimon ajatuksia kuuntelee. Omalla kohdallani viikon syys- ja talviloma ei riittänyt palautumiseen opettajana, mutta nyt 8-16 toimistohommissa perus yksityisen puolen lomilla en koe edes tarvetta palautumiseen sen kummemmin, kun läppärin laitan kiinni ja suljen työhuoneeni oven kotona.
Sinun on varmasti yhtä vaikeaa arvioida myös muiden sellaisten ammattien kuormittavuutta, joita et ole tehnyt päivääkään ja verrata nitä esim sairaanhoitajien vastaavaan. Onko siis jotain faktaa tai tilastoa, että esim opettajien kuormittavuus olisi keskimääräistä korkeampaa. Vaikka aihe on tabu, niin minä tunnen useampiakin omia kollegoitani, jotka ovat kärsineet burnoutista tai vastaavasta mikä yleensä tarkoittaa kuuden kuukauden sairaslomaa. Omakohtaisestikin tiedän ja tunnistan sen tien alkupään eli miltä tuntuu kun aamuneljältä työasiat mielessä herätessä on adrenaliinia veressä (sitä kai se on?). kun kroppa ei ole ylikierroksista palautunut edes yön aikana. Tällöin työpäivät venyivät 16 tuntisiksi, eikä välissä ehtinyt kusella käydä. Paine siitä, että asiakasfirma jolle projektia tein olisi kaatunut ja ihmisiä jäänyt työttömäksi oli ei niin mukava.

En toki omassa kuplassani tunne opettajia kuin ehkä tusinan verran henkilökohtaisesti, mutta en vastaavia tapauksia heidän kohdallaan tiedä. Anoppi on toki kertonut miten tietyt tiettyjen vähemmistöjen edustajien kohtalot saattoivat huolettaa ja valvottaa öisin kun hän toimi jonkun sortin erityisopettaja kotouttamistoiminnassa. Toki punaviini varmasti maistui raskaiden kokemuksien jälkeen perjantaisin.

Kuitenkin isossa kuvassa jos hoitsut olisivat oikeasti huolissaan omasta jaksamisestaan niin varmasti he TES-neuvotteluissa sen ottaisivat keskeiseksi vaatimukseksi. Niin kauan kun kysymyksenä on raha, niin varsin looginen johtopäätös on että se ei ykkösongelma ole.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä näen uhriutuminen toimintana, jossa argumenttien loppuessa aletaan marttyyreiksi ja leimataan eri mieltä olevat. Historiallisesti he ovat tyypillisesti olleet esim todellisuudesta irtautuneita, kultalusikka suussa syntyneitä tai elitistejä, mutta persujen myötä sijaa ovat saaneet enemmän termit kuten paremmat ihmiset, oikeamieliset ja sivistyneistö (käytettäessä ironisessa merkityksessä).

En ihan suoraan muista tätä tehneeni, mutta jos nyt joku esittäisi argumentin että minä olen epäsuorasti joskus sortunut samaan AY-liikkeen porsastelua tai vasemmistoa kritisoidessani, niin sellaiseen epäasiallisuuteen en lommentoisi millään tavoin!
No jos nuo on kriteerit, niin olet syyllistynyt usein;)

Itse asiassa syyllistyit nytkin, uhriutujiksi eri mieltä olevat leimaamalla. Mutta omasta silmästä vaikea nähdä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä malli ei nyt ihan sovellu hoitoalan jokaiseen kolkkaan. Varmaan joissain tuki ja lääkäripalveluissa niin hoidon tulokset kuin tuottavuuskin on hyvää, mutta liian monessa yksityisessä laitoksessa juuri tuloksenteko syö hoitohenkilökunnan motivaation itse työntekoon.
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin ei julkista sektoria siksi ylläpidetä että työntekijöillä olisi kivoja työpaikkoja. Sen ei siinä mielessä pitäisi poiketa tippaakaan yksityisestä sektorista. Julkista sektoria pidetään siksi, että niin tuotetaan mahdollisimman laadukkaita palveluita mahdollisimman edullisesti.
Sama asia käännettynä; on väärin että sairaiden vanhusten ja lasten hoidosta palveluista tingitään siksi, että työntekijöillä olisi kivaa.

On tietenkin hieno juttu jos työtehtävät on mielekkäitä riippumatta siitä onko kyseessä julkinen vai yksityinen, mutta tämä on asia jossa on menty metsään monta kertaa julkisella ja se on jopa monen ongelman juurisyy. Kuntia ei yhdistetä kun työntekijöistä se ei ole kivaa ja palveluita ei kehitetä kun se ei ole kivaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sinun on varmasti yhtä vaikeaa arvioida myös muiden sellaisten ammattien kuormittavuutta, joita et ole tehnyt päivääkään ja verrata nitä esim sairaanhoitajien vastaavaan. Onko siis jotain faktaa tai tilastoa, että esim opettajien kuormittavuus olisi keskimääräistä korkeampaa. Vaikka aihe on tabu, niin minä tunnen useampiakin omia kollegoitani, jotka ovat kärsineet burnoutista tai vastaavasta mikä yleensä tarkoittaa kuuden kuukauden sairaslomaa. Omakohtaisestikin tiedän ja tunnistan sen tien alkupään eli miltä tuntuu kun aamuneljältä työasiat mielessä herätessä on adrenaliinia veressä (sitä kai se on?). kun kroppa ei ole ylikierroksista palautunut edes yön aikana. Tällöin työpäivät venyivät 16 tuntisiksi, eikä välissä ehtinyt kusella käydä. Paine siitä, että asiakasfirma jolle projektia tein olisi kaatunut ja ihmisiä jäänyt työttömäksi oli ei niin mukava.

En toki omassa kuplassani tunne opettajia kuin ehkä tusinan verran henkilökohtaisesti, mutta en vastaavia tapauksia heidän kohdallaan tiedä. Anoppi on toki kertonut miten tietyt tiettyjen vähemmistöjen edustajien kohtalot saattoivat huolettaa ja valvottaa öisin kun hän toimi jonkun sortin erityisopettaja kotouttamistoiminnassa. Toki punaviini varmasti maistui raskaiden kokemuksien jälkeen perjantaisin.

Kuitenkin isossa kuvassa jos hoitsut olisivat oikeasti huolissaan omasta jaksamisestaan niin varmasti he TES-neuvotteluissa sen ottaisivat keskeiseksi vaatimukseksi. Niin kauan kun kysymyksenä on raha, niin varsin looginen johtopäätös on että se ei ykkösongelma ole.
No, itse opettajana en koe, mutta tässä en halua millään väheksyä niitä, joilla mahdollisesti uupumista on ollut. Kyllä tähän työhön voi upota syvälle, ja kaikissa ammateissa muun elämän asiat tulee sitten päälle. Jos osaa jättää työasiat vapaa-ajalle, niin en nyt lähtisi retostelemaan työn ERITYISELLÄ raskaudella, vaikka onkin vaativaa ja ajoittain raskasta.

Työn luonteesta johtuva jatkuva sosiaalisuuden ja ulospäinsuuntautumisen vaatimus on kyllä sellainen asia, jota muissa ammateissa olevat eivät koskaan ymmärrä. Se alkaa ainakin minulla(olen introvertti) näkyä lukukauden loppua kohden, ei oikein jaksa ihmisiä enää.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tässä tullaan sitten siihen kysymykseen, että mikä olisi sopiva kertakorvaus? Luulisin että kitinä loppuisi vasta sitten kun jokainen saisi sen suuruisen korvauksen, että voisi jäädä kotiin loppuelämäkseen. Me saamme työnantajalta 100€ koronabonusta näin joulun alla ja se on ihan kiva kädenojennus työntekijöitä kohtaan. Ajattelin pistää hyvän kiertämään ja ostaa sillä rahalla joltain paikalliselta pienyrittäjältä vähän parempaa särvintä joulupöytään.
Joo, ihan oikeassa olet varmaankin, itse kirjoitin ihan vaan lonkalta sen kummempia miettimättä. Ja jos joku kokee jonkun satasen vittuilunakin, niin varmaan se korvaus on sitten parempi jättää antamatta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin ei julkista sektoria siksi ylläpidetä että työntekijöillä olisi kivoja työpaikkoja. Sen ei siinä mielessä pitäisi poiketa tippaakaan yksityisestä sektorista. Julkista sektoria pidetään siksi, että niin tuotetaan mahdollisimman laadukkaita palveluita mahdollisimman edullisesti.
Sama asia käännettynä; on väärin että sairaiden vanhusten ja lasten hoidosta palveluista tingitään siksi, että työntekijöillä olisi kivaa.

On tietenkin hieno juttu jos työtehtävät on mielekkäitä riippumatta siitä onko kyseessä julkinen vai yksityinen, mutta tämä on asia jossa on menty metsään monta kertaa julkisella ja se on jopa monen ongelman juurisyy. Kuntia ei yhdistetä kun työntekijöistä se ei ole kivaa ja palveluita ei kehitetä kun se ei ole kivaa.
No kyllähän työelämässä virtaus on siihen suuntaan, että nuo kaikki yhdistyisivät. Jos tehokkuusvaatimukset ja laatuvaatimukset ovat ilman jatkuvaa äärirajoilla painamista mahdoton yhdistää, niin työteho laskee uupumisen takia entisestään. Toki tämä on helppo kuitata npilla ei töissä tarvitse kivaa olla jutuilla, mutta ei tuo toimi pidemmän päälle. Töissä voi ihan hyvin olla kivaa(eri asia kuin helppoa ja löysää) ja silti työ voi olla tehokasta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Minun mielestäni tämän alan koulutukseen voisi laittaa selkeät pykälät, että mitä tulee olla aerobisen kestävyyden ja voiman suhteessa omaan kehonpainoon, kuten palomiehillä ja tämä pitäisi jossain määrin todistaa aika ajoin. Mä väitän, että aika iso osa kuormittuneisuudesta tulee siitä, että isohko osa sairaanhoitajista on ihan vitun huonossa kunnossa, joka tarkoittaa heikompaa fyysistä ja osin henkistä palautumista hommista etenkin näin poikkeavina aikoina. Liikaa ei pidä yleistää, mukaan mahtuu himokuntoilijoita ja parempi fyysinen kunto ei ratkaise tämän ketjun alkuperäistä ongelmaa eli he ovat alipalkattuja. Ja kovakuntoinenkin voi ylikuormittua.

Olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota, että alalla on hurjasti ylipainoisia sekä naispuoleisia jo korkeaan työikään ehtineitä naisia, joiden voimataso ja hapenottokyky ei voi olla missään nimessä hyvä nopeasti pääteltynä ja kun kuulee tarinoita, että kuinka paljon he ottavat esim. askelia/päivä, niin kyllä sun tulee olla hyvässä kunnossa. Usein selitys kuuluu, että "no kun työ on niin rankkaa niin ei mun tartte". No eikö silloin pidäkin juuri pitää siitä kunnosta hyötyä.

Korostan vielä, että en tarkoita fyysisen kuntotason selittävän mitään muuta kuin sen, että se välillisesti voisi vaikuttaa työssäjaksamiseen sekä siihen tilastoon, että hoitoalan sairaslomat/työpoissaolot liittyvät paljon tuki - ja liikuntaelinvammojen myötä heikkoon fyysiseen kuntoon. Taakse kätkeytyy myös työtyytymättömyyttä, joka taas voi liittyä siihen ettei vain jaksa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin ei julkista sektoria siksi ylläpidetä että työntekijöillä olisi kivoja työpaikkoja. Sen ei siinä mielessä pitäisi poiketa tippaakaan yksityisestä sektorista. Julkista sektoria pidetään siksi, että niin tuotetaan mahdollisimman laadukkaita palveluita mahdollisimman edullisesti.
Sama asia käännettynä; on väärin että sairaiden vanhusten ja lasten hoidosta palveluista tingitään siksi, että työntekijöillä olisi kivaa
Siis mä nyt varmistan ennenku alan argumentoimaan. Siis väitätkö että hoitajat olisi vaatimassa jotenki kivempia työpaikkoja ja työtehtäviä. Tai onko sairaiden vanhusten tai lasten hoidosta tingitty jossakin siksi että työntekijöillä olisi kivaa? Et vissiin ymmärtänyt mi.tarkoitin tuolla että monessa yksityisessä laitoksessa hoitajien motivaatio tuhotaan tuloksenteon takia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis mä nyt varmistan ennenku alan argumentoimaan. Siis väitätkö että hoitajat olisi vaatimassa jotenki kivempia työpaikkoja ja työtehtäviä. Tai onko sairaiden vanhusten tai lasten hoidosta tingitty jossakin siksi että työntekijöillä olisi kivaa? Et vissiin ymmärtänyt mi.tarkoitin tuolla että monessa yksityisessä laitoksessa hoitajien motivaatio tuhotaan tuloksenteon takia.
Jos julkisissa ei samoilla panostuksilla saada samoja tuloksia kuin yksityisellä, niin kyllä. Miten muuten sen voi tulkita? Resurssit ovat aina rajalliset ja jostain joudutaan tinkimään.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos julkisissa ei samoilla panostuksilla saada samoja tuloksia kuin yksityisellä, niin kyllä. Miten muuten sen voi tulkita? Resurssit ovat aina rajalliset ja jostain joudutaan tinkimään.
No annan esimerkin. Olin yksityisessä vanhuslaitoksessa töissä. Siellä säästettiin ihan kaikessa. Työntekijöitä minimi. Ei tukipalveluita. Johdon mielestä oli ihan ok, että samoilla kumihanskoilla tehtiin useamman vanhuksen aamutoimet. Tämä tuhosi monen hoitajan motivaation yrittää edes laadukasta hoitotyötä. Kyllä firma tienas. Hoitajat ei. Vanhukset kärsi, mutta nehän on vanhoja ja muistisairaita mitä väliä? Onko tämä nyt se mitä sä haluat ja kerrot, että valitan sen takia ku ei ollu tarpeeks "kivaa" ei ollu kivaa ei mutta olis riittänyt että oisin saanu tehdä työtä sillai ku se on opetettu. Helvetin tehokasta. Helvetin tuottavaa. (Toki verotulot ei päätyny suomeen)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No annan esimerkin. Olin yksityisessä vanhuslaitoksessa töissä. Siellä säästettiin ihan kaikessa. Työntekijöitä minimi. Ei tukipalveluita. Johdon mielestä oli ihan ok, että samoilla kumihanskoilla tehtiin useamman vanhuksen aamutoimet. Tämä tuhosi monen hoitajan motivaation yrittää edes laadukasta hoitotyötä. Kyllä firma tienas. Hoitajat ei. Vanhukset kärsi, mutta nehän on vanhoja ja muistisairaita mitä väliä? Onko tämä nyt se mitä sä haluat ja kerrot, että valitan sen takia ku ei ollu tarpeeks "kivaa" ei ollu kivaa ei mutta olis riittänyt että oisi
Kyllä laadukas hoito on mitattavissa oleva asia ja ei laadusta tinkiminen ole tehokkuutta. Silloin pitää määrittää kriteerit vanhuksien kärsimykselle.

Parempi esimerkki on työtehtävien järkevä osoittaminen ja joustavuus niissä. Olen yksityisessä vanhusten kotihoitopaikassa ollut katsomassa miten hommat toimii. Siellä ei ollut erillisiä siivoojia, keittäjiä, talonmiehiä tai huoltomiehiä, jolloin ei tarvinnut erityisiä järjestelyitä tai monimutkaisia prosesseja. Jos lamppu piti vaihtaa, niin se vaihdettiin eikä soitettu liittoon.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä laadukas hoito on mitattavissa oleva asia ja ei laadusta tinkiminen ole tehokkuutta. Silloin pitää määrittää kriteerit vanhuksien kärsimykselle.

Parempi esimerkki on työtehtävien järkevä osoittaminen ja joustavuus niissä. Olen yksityisessä vanhusten kotihoitopaikassa ollut katsomassa miten hommat toimii. Siellä ei ollut erillisiä siivoojia, keittäjiä, talonmiehiä tai huoltomiehiä, jolloin ei tarvinnut erityisiä järjestelyitä tai monimutkaisia prosesseja. Jos lamppu piti vaihtaa, niin se vaihdettiin eikä soitettu liittoon.
Noh et vastannut kysymykseeni, että onko tuollainen tehokkuus minkä annoin esimerkiksi niin sinun mielestä ok. Haluan tähän suoran vastauksen koska se on hoitotyössä arkipäivää, että tulosta mitataan vaan käytetyllä rahamäärällä.

Ei tuollakaan kukaan ollut pyykkäämässä. 3 aamuhoitajasta ku yks kävi pyykkäämässä ja yks kirjoitti raporttia ja yks vahti 16 muistisairasta niin hyvin usein joku kompuroi ja löi päänsä pöydän kulmaan tms. No ainaki tuli pyykit pestyä samaan hintaan, mutta toisaalta sitte käytiin veromaksajien rahoilla keskussairaalassa tikkauksessa ja aivotärähdysseurannassa.

Kotihoidosta olis kans antaa hyviä esimerkkejä mutta hienoa jos sait käynnilläsi sellaisen kuvan että "homma toimii". Voin taas omalta osaltani kertoa, ettei muuten toimi
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä laadukas hoito on mitattavissa oleva asia ja ei laadusta tinkiminen ole tehokkuutta. Silloin pitää määrittää kriteerit vanhuksien kärsimykselle.

Parempi esimerkki on työtehtävien järkevä osoittaminen ja joustavuus niissä. Olen yksityisessä vanhusten kotihoitopaikassa ollut katsomassa miten hommat toimii. Siellä ei ollut erillisiä siivoojia, keittäjiä, talonmiehiä tai huoltomiehiä, jolloin ei tarvinnut erityisiä järjestelyitä tai monimutkaisia prosesseja. Jos lamppu piti vaihtaa, niin se vaihdettiin eikä soitettu liittoon.
Teetkö myös omassa työssäsi kätevästi siivoojan, huoltomiehen ja keittäjän hommat? Eiköhän lamput saada vaihdettua ja pistokkeet seinään,mutta kyllä laitoksissa on tarve noihin hommiin ihan ammattilaiset.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nimimerkillä @dana77 on vähän aiheessa, kuin aiheessa täällä jatkoajassa tuota samaa vikaa. On yksi kokemus jostakin paikasta, ja siitä vedetään sitten aika härskin lavealla pensselillä mutkia suoraksi, ja linjataan jopa kokonaisten toimialojen toimintaa siihen yhteen kokemukseen perustuen. Ei nyt sentään ole "kaverit on kertoneet" tasoa, mutta aina aika ajoin kyllä vähän paistaa tuollainen, että ehkä siinä omassakin linssissä voisi olla vähän leventämisen varaa.

Ja tämä vaikka siis kyseinen nimimerkki kuitenkin on varmasti sitä palstan fiksumpaa kirjoittajakuntaa. Vähän vaan on semmoista vikaa, että kun osallistuu niin suureen osaan näistä vapaan puolen ketjuista, niin ei aina ihan välttämättä pysähdy miettimään, että jossain aiheissa ei välttämättä sitä tietoa ihan niin paljon löydykään, kuin itse ajattelee. Mutta kun kaikkiin keskusteluihin pitää osallistua tuomaan omaa asiantuntemusta, niin sinne tulee sitten näitä aika karkeitakin yksinkertaistuksia joukkoon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Teetkö myös omassa työssäsi kätevästi siivoojan, huoltomiehen ja keittäjän hommat? Eiköhän lamput saada vaihdettua ja pistokkeet seinään,mutta kyllä laitoksissa on tarve noihin hommiin ihan ammattilaiset.
Siitähän se on kiinni, että miten firmassa on asioiden hoitaminen järkevää. Meillä nykyään käy siivooja eli se on ulkoistettu, huoltomies tulee kiinteistöyhtiön puolesta palveluna eli se samoin. Keittäjää firmalla ei ole eli on laskettu paremmaksi että työntekijöille tarjotaan lounarietu. Jos kyseessä olisi julkisen puolen firma, niin välttämättä ei sanoin olisi toimittu koska tuollainen ulkopuolisilta yksityiseltä ostaminen voi joidenkin mielestä olla väärin.

Sitten taas jos mennään asioihin mitkä meillä eivät toimi optimaalisesti, niin meilläkin olisi ohjeena varata matkat sihteerin kautta ja tuosta tarvikkeet IT:n kautta, mutta en minä sellaisia ohjeita viitsi noudattaa. Minä varaan omat reissuni itse. Tiedän mitä haluan ja löydän varmasti edullisimmat tai hinta-laatusuhteeltaan parhaat vaihtoehdot itse ja firmojen yhteistyösopimukset nyt ovat suurinta kusetusta missään. Minun puolestani tuohon ei sihteeriä tarvita, vaan se lisää vain byrokratiaa ja tuplatyötä. Julkisella tämä sooloilu joka säästää työtä ja kustannuksia ei kävisi.
Sama IT:n kanssa. Jos minä tai minun työntekijät tarvivat vastamelukuulokkeita tai ergonomia näppäimistöjä, niin ohjeistan ne ostamaan viereisestä liikkeestä ja tekemään kululaskun. En halua edes ajatella mitä tuo vaatisi julkisella.
Ja kyllä jos lamppu hajoaa, niin voin vaihtaa tai tarvitaan kahvimaitoa tai kaljaa, niin haen. Pesukoneenkin olen tyhjentänyt.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nimimerkillä @dana77 on vähän aiheessa, kuin aiheessa täällä jatkoajassa tuota samaa vikaa. On yksi kokemus jostakin paikasta, ja siitä vedetään sitten aika härskin lavealla pensselillä mutkia suoraksi, ja linjataan jopa kokonaisten toimialojen toimintaa siihen yhteen kokemukseen perustuen. Ei nyt sentään ole "kaverit on kertoneet" tasoa, mutta aina aika ajoin kyllä vähän paistaa tuollainen, että ehkä siinä omassakin linssissä voisi olla vähän leventämisen varaa.

Ja tämä vaikka siis kyseinen nimimerkki kuitenkin on varmasti sitä palstan fiksumpaa kirjoittajakuntaa. Vähän vaan on semmoista vikaa, että kun osallistuu niin suureen osaan näistä vapaan puolen ketjuista, niin ei aina ihan välttämättä pysähdy miettimään, että jossain aiheissa ei välttämättä sitä tietoa ihan niin paljon löydykään, kuin itse ajattelee. Mutta kun kaikkiin keskusteluihin pitää osallistua tuomaan omaa asiantuntemusta, niin sinne tulee sitten näitä aika karkeitakin yksinkertaistuksia joukkoon.
Kiitos palautteesta. Minä en oikeastaan koe että osallistuisin kovin moniin keskusteluihin ainakaan aktiivisesti kirjoittajan roolissa. Jääkiekko, politiikka ja talous on sellaisia ja ne ovat aika suppea osa kaikesta.
Toki terveydenhuollon hallinto on siitäkin mielenkiintoinen että siitä yliopistossa toisena sivuaineena luin.

Osittain syy miksi niihin osallistun, että tietyt pointit jäävät muuten keskusteluissa tuomatta esiin eli keskityn nimenomaan puolustamaan näkemyksiä joita ei muuten esille tuoda. On lukuisia asioita, joista olen samaa mieltä kuin enemmistö ja joista asiat tulevat sanotuksi ilmankin, joten niihin ei minulla ole tarvetta tulla kertomaan että olen samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Siitähän se on kiinni, että miten firmassa on asioiden hoitaminen järkevää. Meillä nykyään käy siivooja eli se on ulkoistettu, huoltomies tulee kiinteistöyhtiön puolesta palveluna eli se samoin. Keittäjää firmalla ei ole eli on laskettu paremmaksi että työntekijöille tarjotaan lounarietu. Jos kyseessä olisi julkisen puolen firma, niin välttämättä ei sanoin olisi toimittu koska tuollainen ulkopuolisilta yksityiseltä ostaminen voi joidenkin mielestä olla väärin.

Sitten taas jos mennään asioihin mitkä meillä eivät toimi optimaalisesti, niin meilläkin olisi ohjeena varata matkat sihteerin kautta ja tuosta tarvikkeet IT:n kautta, mutta en minä sellaisia ohjeita viitsi noudattaa. Minä varaan omat reissuni itse. Tiedän mitä haluan ja löydän varmasti edullisimmat tai hinta-laatusuhteeltaan parhaat vaihtoehdot itse ja firmojen yhteistyösopimukset nyt ovat suurinta kusetusta missään. Minun puolestani tuohon ei sihteeriä tarvita, vaan se lisää vain byrokratiaa ja tuplatyötä. Julkisella tämä sooloilu joka säästää työtä ja kustannuksia ei kävisi.
Sama IT:n kanssa. Jos minä tai minun työntekijät tarvivat vastamelukuulokkeita tai ergonomia näppäimistöjä, niin ohjeistan ne ostamaan viereisestä liikkeestä ja tekemään kululaskun. En halua edes ajatella mitä tuo vaatisi julkisella.
Ja kyllä jos lamppu hajoaa, niin voin vaihtaa tai tarvitaan kahvimaitoa tai kaljaa, niin haen. Pesukoneenkin olen tyhjentänyt.
No kyllä tämä taas osoittaa, ettet tiedä julkisella työskentelystä yhtäänniin paljon kuin luulet. Esimerkiksi kun opettaja vie ryhmänsä leirikouluun Roomaan, niin ei niitä matkoja ja kohteen aktiviteetteja sihteeri/viraston henkilö varaa ja järjestä, vaan ihan se opettaja. Koko ryhmälle.

Myös nuo it-kamat ostetaan ihan samoin. Nykyään tosin pitää hinta selvittää etukäteen ja ostot hyväksyttää. Näitä tiukennettu sen jälkeen, kun hankinnoissa esiintyi petostapauksia.

Oman kokemuksen mukaan joku ulkopuolinen huoltopalvelu kouluissa on vihoviimeistä hölmöilyä. Jotain euroja voidaan säästää ja saavuttaa tehokkuutta paperilla. Tosiasiassa palvelun taso laskee huomattavasti enemmän kuin hinta verrattuna omaan kouluisäntään, joka tuntee talon ja muun henkilökunnan kuin omat taskunsa. Ulkopuolusia ei ole paikalla kun tarvitaan, ja koko ajan saa olla opastamassa ja mitään ei tehdä oma-aloitteisesti, kun ei osata(tiedetä mitä miöloinkin hyvä tehdä).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Noh et vastannut kysymykseeni, että onko tuollainen tehokkuus minkä annoin esimerkiksi niin sinun mielestä ok. Haluan tähän suoran vastauksen koska se on hoitotyössä arkipäivää, että tulosta mitataan vaan käytetyllä rahamäärällä.

Ei tuollakaan kukaan ollut pyykkäämässä. 3 aamuhoitajasta ku yks kävi pyykkäämässä ja yks kirjoitti raporttia ja yks vahti 16 muistisairasta niin hyvin usein joku kompuroi ja löi päänsä pöydän kulmaan tms. No ainaki tuli pyykit pestyä samaan hintaan, mutta toisaalta sitte käytiin veromaksajien rahoilla keskussairaalassa tikkauksessa ja aivotärähdysseurannassa.

Kotihoidosta olis kans antaa hyviä esimerkkejä mutta hienoa jos sait käynnilläsi sellaisen kuvan että "homma toimii". Voin taas omalta osaltani kertoa, ettei muuten toimi
Siis onko ok, että käytetään samoja hanskoja? En osaa sanoa. Onko oikein että mummot kärsii? Kuulostaa siltä, että ei mutta kaipaisin siihenkin konkretiaa.

Isossa kuvassa tilanne lienee selvä. Kaikkein parhaimmat hoitokodit ovat yksityisiä. Ei ne rikkaimmat jotka valita saavat sinne menisi muutoin. Selvästi siis siellä kyetään tuottamaan laadukasta hoitoa. En epäily myöskään että jos kriteerinä on vain hinta, etteikö yksityinen siinäkin onnistuisi paremmin. Näiden seikkojen valossa pitäisin erikoisena jos yksityinen ei pystyisi tuolta väliltä tuottamaan suhteellisen laadukasta suhteellisen edullisesti eli kyse on vain laadun kriteeristön määrittelystä.

Kun kerroin kokemuksiani niin kyse ei todellakaan ollut mistään yksittäisestä käynnistä, vaan tunsin omistajat ja olen tuolla lukuisia kertoja aikaani viettänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös