Syöpä – mitä nyt?

  • 232 389
  • 480

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittumaiselta kyllä kuulostaa. Äidin miehellä todettiin syöpä pari vuotta sitten, mutta se saatiin aisoihin silloin kun huomattiin ajoissa. Nyt koronan aikana ovat kyllä olleet äärimmäisen varovaisia, koska korona tuohon niin kyllä se syöpäkin sieltä taas nostaa päätään ja se on luultavasti menoa sitten.

Ei voi muuta kuin toivotella jaksamista ja taistelumieltä. Kuten edeltä huomaa, kyllä täältä Jatkoajasta löytyy tukea ja jos siitä jotain apua on, hienoa!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä on vielä se, että kun hoitojen jälkeen 2,5 vuotta sitten sain alkoholismin aisoihin, niin sitten vielä nämä syövät. Repsahtaminen viinaan on nyt ollut todella lähellä, mutta tukiverkoston ansiosta näin ei ole käynyt. On vaatinut kuitenkin kovaa taistelua tämäkin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tässä on vielä se, että kun hoitojen jälkeen 2,5 vuotta sitten sain alkoholismin aisoihin, niin sitten vielä nämä syövät. Repsahtaminen viinaan on nyt ollut todella lähellä, mutta tukiverkoston ansiosta näin ei ole käynyt. On vaatinut kuitenkin kovaa taistelua tämäkin.
Taistelua se vaatii, mutta onneksi sä olet taistelija! Selviät kaikista näistä koettelemuksista kyllä ja tulet vielä voimakkaampana toisesta päästä ulos. Pysy kovana ja muista, että kovakin mies saa herkistyä. Tsemppiä ihan helvetisti ja kirjoita tänne mitä tahansa tuntemuksia niin saat jeesiä, se me luvataan sulle!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pysy kovana ja muista, että kovakin mies saa herkistyä. Tsemppiä ihan helvetisti ja kirjoita tänne mitä tahansa tuntemuksia niin saat jeesiä, se me luvataan sulle!

No eilen kävi niin, että eräs frendini tuli kotiini katsomaan mua. Siinä sitten pääsi spontaani itku, josta ei ollut tulla loppua. Se oli tavallaan onnellisuuden itkua, koska hän on ainoa, joka on mua käynyt tervehtimässä kun tämän diagnosin sain.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eilen kävi niin, että eräs frendini tuli kotiini katsomaan mua. Siinä sitten pääsi spontaani itku, josta ei ollut tulla loppua. Se oli tavallaan onnellisuuden itkua, koska hän on ainoa, joka on mua käynyt tervehtimässä kun tämän diagnosin sain.

Höh. Tulisin tervehtimään vaikka en edes tunne. Kyllä tuossa taas huomaa ketkä niitä oikeita kavereita ovat. Ei tulisi mieleenkään jättää kaveria yksin vastaavassa tilanteessa, eikä edes vähemmän vakavassa tapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
No eilen kävi niin, että eräs frendini tuli kotiini katsomaan mua. Siinä sitten pääsi spontaani itku, josta ei ollut tulla loppua. Se oli tavallaan onnellisuuden itkua, koska hän on ainoa, joka on mua käynyt tervehtimässä kun tämän diagnosin sain.
Tämän viestin lukeminen veti melkein herkäksi kun kuvittelin vastaavan tilanteen omalle kohdalle. Saattaisin kyllä itsekin puhjeta itkemään tuossa tilanteessa. Rakkauden voima on valtava, etenkin niillä elämän vaikeimilla hetkillä. Silloin se, että on edes yksi ihminen joka on läsnä ja välittää aidosti koko sydämestään on todella tärkeää. Kukaan ei selviä yksin... Sinulla on hieno frendi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se oli tavallaan onnellisuuden itkua, koska hän on ainoa, joka on mua käynyt tervehtimässä kun tämän diagnosin sain.

Näitä, kuinka monet ystävät ottavat etäisyyttä syöpään sairastuneeseen, kuulee ikävän usein. Olen ihmetellyt aina, että mikä siinä on taustalla. Onko ihan niin, että ihmiset pelkäävät häiritsevänsä toista, ja jättävät siksi yhteydenpidon minimiin? Vai onko kyse siitä, että ihmiset pelkäävät nähdä kaverin sairaana, eivätkä tiedä, miten aiheeseen suhtautua?

Vaikea sanoa. Meikäläisen eräs pitkäaikainen kaveri sairastui hieman alle 35-vuotiaana syöpään. Emme välttämättä enää noihin aikoihin olleet niin paljoa tekemisissä, kun maantieteellistä etäisyyttä oli jonkin verran. Laittelin kuitenkin aina välillä viestiä, missä kyselin kuulumisia. Ja kävin sitten kun hoidot olivat pidemmällä, kertaalleen henkilökohtaisesti kyläilemässä. Ihan perussettiä siis, enkä tuota pitänyt missään vaiheessa minään ihmeellisenä tekona, vaan minulle se oli ihan itsestäänselvyys, että kaveria yritetään edes vähän tukea.

No, tuossa oli onnellinen loppu. Ennuste oli loistava, ja kaveri toipui (jos näin voi ikinä sanoa syövästä). Oudolta tuntui kuitenkin se, kuinka kaveri ja hänen vaimonsa ovat jälkikäteen kiitelleet minua siitä, kuinka kyselin kuulumisia ja tulin "kaukaa" kyläilemään. Niin moni oli tuolloin viettänyt hiljaiseloa.

Itse en pitänyt omaa suoritustani mitenkään kummallisena, vaan ainoastaan normaalina toimintana tuossa tilanteessa. Yleensä olen todella huono ottamaan positiivista palautetta vastaan, mutta noiden kiitosten jälkeen tuntui kuitenkin siltä, että ehkä olen sittenkin jotain tehnyt tässä elämässä oikein.

Tältä pohjalta sanoisin, että kun kaveripiirissänne tulee syöpätapauksia (valitettavasti en voi sanoa "jos"), kysykää edes joskus kuulumisia. Se ei paljoa vaadi, mutta merkitsee yllättävän paljon sekä sairastuneille että heidän perheilleen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ihan pirusti tsemppiä ja hyvää tuulta @Vanha Len! Jos se ei sinua kerralla vienyt, niin ei se toisellakaan. Eiks näin sovita?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eipä meikäläisen identiteetillä ole enää niin väliä, joten tässä kuvani vuodelta 2018, kun olin toipunut syövästä ja hoidot olivat ohi.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1584372140671.jpg
    FB_IMG_1584372140671.jpg
    87,1 KB · kertaa luettu: 831

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Täältä myös kannustavia terveisiä, @Vanha Len. Kiitos viesteistäsi myös tuonne Jumala-ketjuun, vaikket siellä yhtä paljon sympatiaa saanutkaan. Rukous auttaa varmasti ja olet osoittanut suunnan muutoksen elämässäsi. Pidän sinut rukouksissani. Uskoa ja toivoa elämääsi!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kiitos teille kaikille myötätunnosta, tykkäyksistä ja tsempeistä. Juhannuksena menen vielä Säkylään tapaamaan rakkaimpia serkkujani mökille. Siellä kun perheinensä kokoontuvat. Näen samalla vielä kaikki. Kauneus/komeus on katsojan silmissä ja kiitos näistäkin kohteliaisuuksista @peksa ja @Punamusta. Tuolloin hoidot olivat vielä kohtuu lieviä. Nyt mennään kovemmilla myrkyillä ja kuva hoitojen jälkeen voi olla vähän karumpi.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
No eilen kävi niin, että eräs frendini tuli kotiini katsomaan mua. Siinä sitten pääsi spontaani itku, josta ei ollut tulla loppua. Se oli tavallaan onnellisuuden itkua, koska hän on ainoa, joka on mua käynyt tervehtimässä kun tämän diagnosin sain.
Mutta ovatko läheiset ja kaverit pitäneet muuten yhteyttä? Itselleni tulee mieleen tämä koronatilanne ja juurikin se, ettei nyt ole järkevää tulla tapaamaan syöpäsairasta. Toivottavasti osa on pitänyt nyt muuten edes yhteyttä. Muistan itse kun äitini totesi syöpää sairastaessaan, että nyt ei tänne sairaita kaivata.

Ja toki kaikki positiiviset jutut sinne päin ja kyllä tuosta voi selvitä... ainakin hetkeksi. Jokainen lähtee kuiteinkin joskus.
 

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Jaksamisia myös täältä. Syöpää on lähipiirissä ollut. Voita se taistelu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners



Miestä en tunne, mutta palstan juttujen pohjalta toivon todella voittoa sairaudesta. Kaikkea ei saa, eikä joskus mitään, mutta voimaa sinulle. Vielä väitellään lätkäjengeistä. Hyvä ihminen.

Tää oli hyvä haku myös. Kuuntelin juuri tuota levyä. 80-luvulla kävin lukemattomia kertoja Pellen keikoilla.
 
Äidilläni löytyikin sitten sappikivien poistoa edeltävässä kuvauksessa pari kasvainta haimasta.

@Vanha Len myötätuntoa. Ja olet tosiaan ihan komea äijä. Ja aika nuorenkin näköinen.

Huomenna menen kahvittelemaan äidin kanssa. Vaikkei se kahvia enää juo, kun ei pysy sisällä.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
@Hatchetman tsemppiä sinne. Myös äidillesi voimia
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Äidilläni löytyikin sitten sappikivien poistoa edeltävässä kuvauksessa pari kasvainta haimasta.

@Vanha Len myötätuntoa. Ja olet tosiaan ihan komea äijä. Ja aika nuorenkin näköinen.

Huomenna menen kahvittelemaan äidin kanssa. Vaikkei se kahvia enää juo, kun ei pysy sisällä.
Paljon voimia sulle ja perheelle. On tämä käsittämätön sairaus. Jatkuvasti satelee näitä diagnoseja. Mulla alkaa maanantaina tiputus ja kyllähän tuo taas jännittää. Mutta kokemuksesta tiedän, että kun eka hoito on ohi niin taakka lähtee harteilta. Ollaan niin sanotussa hoitojunassa mukana. Toivon, että viiden kuukauden kuluttua voin todeta, että olen terve.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Saako kysyä miten etenet syövän kanssa, @Vanha Len?
Kiitos, kyllä tämä tässä. 2 hoitoa takana ja 4 edessä. Seuraavan hoidon jälkeen ehkä kuvataan ja katsotaan miten myrkyt ovat tehoneet. Sivuoireet ovat jääneet siedettäviksi. Sellanen semisti krapulainen olo on 24/7 ja limakalvot kummastakin päästä rikki. No, nämä oli odotettavissa ja niihin jo asennouduinkin. Ruoka kuitenkin maistuu ja pystyn nukkumaan. Kovia kipujakaan ei ole vielä ilmaantunut. Psyykkinen puolikin on kunnossa, joka on ehkä se tärkein asia. Tosin fysiikan romahtaessa myös mieli romahtaa. Koitan nauttia jokaisesta uudesta päivästä ja jokaisesta hetkestä sen päivän sisällä.

Olen myös muutamalle syöpää sairastavalle tukihenkilö. Se antaa paljon mutta tuon kanssa pitää olla tarkkana. Myötätuntouupumus saattaa yllättää ja on salakavala juttu. Itse olen kuitenkin elämäni tärkein ihminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös