Ehdotuksia Liigan sarjajärjestelmäksi

  • 1 238 184
  • 10 881

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Mikä tässä on se ehdotus Liigan sarjajärjestelmäksi?
Ei sinänsä missään. Pointti oli herättää keskustelua, kuten tässä ketjussa ylipäätään onkin liittyen meidän sarjaan.

Jos sä haluat mun idean sarjajärjestelmäksi saat sen hetkessä, en tosin takaa että se on millään tavalla realistinen nykyolosuhteissa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos sä haluat mun idean sarjajärjestelmäksi saat sen hetkessä, en tosin takaa että se on millään tavalla realistinen nykyolosuhteissa.
Toki. Oma ehdotus olisi 12 joukkueen avoin sarja missä viimeinen putoaa suoraan ja toiseksi viimeinen karsii. Mutta tosiaan ei varmaankaan oikein mitenkään mahdollinen ihan äkkiä alkaa toteuttaa, vaatisi varmaan vuosien (vuosikymmenten?) työn että Mestis saataisiin ensin sille tasolle että Liigasta putoaminen ei olisi täysi katastrofi ja ajaisi seuraa konkurssiin.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Toki. Oma ehdotus olisi 12 joukkueen avoin sarja missä viimeinen putoaa suoraan ja toiseksi viimeinen karsii. Mutta tosiaan ei varmaankaan oikein mitenkään mahdollinen ihan äkkiä alkaa toteuttaa, vaatisi varmaan vuosien (vuosikymmenten?) työn että Mestis saataisiin ensin sille tasolle että Liigasta putoaminen ei olisi täysi katastrofi ja ajaisi seuraa konkurssiin.
Kiva tietää että olemme samalla aaltopituudella sillä oma sarjamalli olisi juuri tuollainen :) Omasta mielestäni ihannetilanne olisi se että meillä olisi suomessa about 30 ammattilais/puoliammattilaisseuraa jääkiekossa, nykyisen 15 ammattilaisseuraa (16 jos Jokerit laskee) ja loput amatööripaskaa.

Ongelma on siinä, että lajiliitoilla ei ole mitään valtuuksia ja voimakeinoja jolla sarjajärjestelmiä voitaisiin muuttaa. Tämä on se jääkiekon isoin ongelma jalkapalloon verrattuna.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiva tietää että olemme samalla aaltopituudella sillä oma sarjamalli olisi juuri tuollainen :) Omasta mielestäni ihannetilanne olisi se että meillä olisi suomessa about 30 ammattilais/puoliammattilaisseuraa jääkiekossa, nykyisen 15 ammattilaisseuraa (16 jos Jokerit laskee) ja loput amatööripaskaa.

Ongelma on siinä, että lajiliitoilla ei ole mitään valtuuksia ja voimakeinoja jolla sarjajärjestelmiä voitaisiin muuttaa. Tämä on se jääkiekon isoin ongelma jalkapalloon verrattuna.
Sen verran korjaisin, että se oli aikanaan pelastus, että tänne ei päässyt mitkään kiihkomieleiset urheiluensin tyypit päättämään yhtään mistään ja tuhoamaan tämän maan kiekkoa yhtään enempää, vaan Liiga laittoi rukkaset kouraan ja alkoi hommiin tämän maan kiekkoilun nostamiseksi muuttamalla sen bisnes vetoiseksi suljetuksi sarjaksi, johon voi nousta vain osoittamalla pystyvänsä siellä talouden puitteissa toimimaan.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Sen verran korjaisin, että se oli aikanaan pelastus, että tänne ei päässyt mitkään kiihkomieleiset urheiluensin tyypit päättämään yhtään mistään ja tuhoamaan tämän maan kiekkoa yhtään enempää, vaan Liiga laittoi rukkaset kouraan ja alkoi hommiin tämän maan kiekkoilun nostamiseksi muuttamalla sen bisnes vetoiseksi suljetuksi sarjaksi, johon voi nousta vain osoittamalla pystyvänsä siellä talouden puitteissa toimimaan.

Kyllä ja kun näihin pelastustalkoisiin lähdettiin tilanteesta, missä täällä puhuttiin olevan maailman toiseksi paras kiekkosarja, niin tulokset ovatkin olleet todella mahtavia.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Sen verran korjaisin, että se oli aikanaan pelastus, että tänne ei päässyt mitkään kiihkomieleiset urheiluensin tyypit päättämään yhtään mistään ja tuhoamaan tämän maan kiekkoa yhtään enempää, vaan Liiga laittoi rukkaset kouraan ja alkoi hommiin tämän maan kiekkoilun nostamiseksi muuttamalla sen bisnes vetoiseksi suljetuksi sarjaksi, johon voi nousta vain osoittamalla pystyvänsä siellä talouden puitteissa toimimaan.
Ainoa mittari jolla tätä nykyisen tilanteen parhautta ollaan voitu osoittaa on suomalaisten NHL-pelaajien (ja laadukkaiden sellaisten) määrän kasvu sekä menestyminen maajoukkuepeleissä. Itse olen vähän skeptinen sen suhteen että nämä olisivat nykyisen sarjajärjestelmän ansiota.

Nykyinen Liiga on tasaväkinen ja takaa parhaat edellytykset siinä pelaaville seuroille selviytyä ja menestyä. Mikäs siinä, kun kuuluu niihin 15 etuoikeutettuun seuraan ja näiden fanijoukkoon.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Jos markkinat sen mahdollistaisi, niin uskoisin Suomessakin olevan avoimet sarjat. Varmaan n. miljoonas kerta kun samaa tännekin kirjoitan, mutta kun kiekkoilu muuttui ammattimaiseksi ja pelaajille sekä toimihenkilöille piti ruveta maksamaan ihan oikealla rahalla, niin aika äkkiä kävi ilmi ettei rahoittaminen kiinnosta ammattimaisuuden mahdollistamassa määrin kuin pääsarjatason näkyvyydestä vastineeksi. Ei Mestistä tahkoavat seurat laiskuuttaan tai paskuuttaan vedä yhden hengen nakkikioskin liikevaihdolla, vaan siksi kun rahaa ei yksinkertaisesti alasarjaan tule. Eikä sitä toki kovin paljoa piisaa pääsarjaseuroillekaan mutta sentään sen verran että koko pelaajisto on nykyisin ammattilaisia ja tänne on mahdollista haalia vielä yksittäisiä suhteellisen kovapalkkaisiakin yksilöitä.

Alasarjan rahoitus ei alkaisi rahoittajia kiinnostaa vaikka sinne tiputettaisiin puolet liigajoukkueista. Ei ainakaan siinä määrin että tiputetuissa pystyttäisiin ylläpitämään edes osaa nykyisenkaltaisesta pelaajapolusta mikä on kuitenkin lopunviimein ainakin itselleni se oleellisin suomilätkän kannalta. Tilanteen korjaantuminen vaatisi mm. sponssauksen verovähennysoikeutta sekä helvetisti löysää rahaa, mutta lähinnä suurempaa mielenkiintoa niitä alasarjoja kohtaan.

Jos nyt tuohon JA:n juttuun ruotsikiekosta peilaa niin en nyt tiedä auttaisiko sekään vaikka pk-seudulla asuisi puolet Suomen väestöstä kun luulisi siellä olevan jo nykyisellään riittävää massaa useamman seuran mahdollistamiseksi eikä homma siitä ole jäänyt kiinni missään. Esimerkiksi Vantaalla pitäisi riittää talousalue heittämällä, mutta niin vaan vetää KiVa vuodesta toiseen divarin pohjilla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä ja kun näihin pelastustalkoisiin lähdettiin tilanteesta, missä täällä puhuttiin olevan maailman toiseksi paras kiekkosarja, niin tulokset ovatkin olleet todella mahtavia.
No tuo on täysin itselle valehtelua. Sieltä vain menet katsomaan vuoden 2000 draftia ja sitä aiempia. Liiga ei todellakaan ollut maailman toiseksi kovin kiekkoliiga ollut enää aikoihin. Kun Neuvostoliitto romahti ja tsekkien määrät 90-luvulla räjähti Liigassa niin silloin oli hyvin lyhyen ajan Suomi maailman toiseksi kovin sarja. Silti jo silloin Venäjältä ja Ruotsista, jopa Tsekeistä lähti huomattavasti enemmän pelaajia NHL:ään kuin Suomesta.

Suomi oli ensimmäinen paikka Euroopassa missä kansallinen Liiga muuttui puhtaasti ammattimaiseksi liiketoiminnaksi ja osasi hyödyntää Neuvostoliiton hajoamisen. Samaan aikaan Ruotsi veteli aikaa kun siellä makseltii palkkoja paratiisisaarille ja kierrettiin veroja. Heidän toimintansa oli tuolloin 2000 jo todella kriittisellä tasolla. Sittemmin on siellä noussut nopeampaa homma kuin meillä, mutta siinä on yksi syy ollut jopa veronmaksajien raha mikä on pitänyt seuroja hengissä.
 
Viimeksi muokattu:

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
No tuo on täysin itselle valehtelua. Sieltä vain menet katsomaan vuoden 2000 draftia ja sitä aiempia. Liiga ei todellakaan ollut maailman toiseksi kovin kiekkoliiga ollut enää aikoihin. Kun Neuvostoliitto romahti ja tsekkien määrät 90-luvulla räjähti Liigassa niin silloin oli hyvin lyhyen ajan Suomi maailman toiseksi kovin sarja. Silti jo silloin Venäjältä ja Ruotsista, jopa Tsekeistä lähti huomattavasti enemmän pelaajia NHL:ään kuin Suomesta.

Voisin veikata, että tätä mittaria käyttämällä maailman toiseksi kovin kiekkoliiga vuonna 2000 on ollut OHL tai joku vastaava sarja.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Ainoa mittari jolla tätä nykyisen tilanteen parhautta ollaan voitu osoittaa on suomalaisten NHL-pelaajien (ja laadukkaiden sellaisten) määrän kasvu sekä menestyminen maajoukkuepeleissä. Itse olen vähän skeptinen sen suhteen että nämä olisivat nykyisen sarjajärjestelmän ansiota.
Joo, ja missä määrin tuo menestys kertoo Liigan tasosta? Minusta enemmänkin Suomen junioritoiminnan, pelaajien kehityspolun ja valmennuksen tasosta. Tuota pelaajapolkua on voinut nykyinen heikompi Liiga jopa palvella suotuisasti, kun kaikille huippulahjakkuuksille on heti tarjolla isohko rooli parrasvaloissa ja siten paljon näkyvyyttä mediassa ja scouttien suuntaan. On kyseenalaista väittää, että tämä kertoisi Liigan tasosta pelkästään positiivista. Itse olisin huolissani siitä, miksi moni vähänkin läpimurron tehnyt lähtee Liigasta niin nopeasti pois. Koskee myös ulkomaalaisvshvistuksia. On tämä nykyisin vähän liikaa vain ponnahduslautasarja. Toki voi nähdä, että tasokas sellainen, kun moni täällä breikkaava pärjää sitten myös kovemmissa ympyröissä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kyllä ja kun näihin pelastustalkoisiin lähdettiin tilanteesta, missä täällä puhuttiin olevan maailman toiseksi paras kiekkosarja, niin tulokset ovatkin olleet todella mahtavia.
Ja pitkät paskat. Todellisuudessahan tilanne oli se, että täällä oli ehkä kaksi Euroopan top10-joukkuetta ja muut enemmän tai vähemmän kusessa.
Sulkemisen jälkeen on uusia mestareita ja finaalijoukkueita tullut enemmän kuin edellisenä 25v.
Toki tietysti se on estänyt näiden konkurssipesien nousut ylös mutta samalla NHL-ykköskierroksen varausten määrä on noussut joten ei se kovin huonosti ole mennyt.

Liiga hyötyi Neuvostoliiton romahduksesta ja Tšekkoslovakian sekarossosta jolloin Suomeen sai pelaajia selvästi alle oikean markkinahinnan.
Ilman KHL:n romahdusta, joka on tulossa vastavaa markkinatilannetta ei ole.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Joo, ja missä määrin tuo menestys kertoo Liigan tasosta? Minusta enemmänkin Suomen junioritoiminnan, pelaajien kehityspolun ja valmennuksen tasosta. Tuota pelaajapolkua on voinut nykyinen heikompi Liiga jopa palvella suotuisasti, kun kaikille huippulahjakkuuksille on heti tarjolla isohko rooli parrasvaloissa ja siten paljon näkyvyyttä mediassa ja scouttien suuntaan. On kyseenalaista väittää, että tämä kertoisi Liigan tasosta pelkästään positiivista. Itse olisin huolissani siitä, miksi moni vähänkin läpimurron tehnyt lähtee Liigasta niin nopeasti pois. Koskee myös ulkomaalaisvshvistuksia. On tämä nykyisin vähän liikaa vain ponnahduslautasarja. Toki voi nähdä, että tasokas sellainen, kun moni täällä breikkaava pärjää sitten myös kovemmissa ympyröissä.
Minua ei sikäli haittaisi yhtään tämä ponnistuslautana toimiminen ja ulkomaalaisiin sarjoihin verrattuna heikompi Liiga, jos se tarkoittaisi urheilullisempaa sarjajärjestelmää koko Suomikiekossa. Vaan kun näin ei ole. Minulle on se ja vitun sama pelaako mun tepsissä Jagr vai Patrik Moisio (tasoltaan), kunhan sarjajärjestelmä on kiinnostava ja kilpailullinen. Minulle sopii aivan hyvin puoliammattilaissarja, toimii se meidän jalkapallossakin.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
No tuo on täysin itselle valehtelua. Sieltä vain menet katsomaan vuoden 2000 draftia ja sitä aiempia. Liiga ei todellakaan ollut maailman toiseksi kovin kiekkoliiga ollut enää aikoihin. Kun Neuvostoliitto romahti ja tsekkien määrät 90-luvulla räjähti Liigassa niin silloin oli hyvin lyhyen ajan Suomi maailman toiseksi kovin sarja. Silti jo silloin Venäjältä ja Ruotsista, jopa Tsekeistä lähti huomattavasti enemmän pelaajia NHL:ään kuin Suomesta.

Suomi oli ensimmäinen paikka Euroopassa missä kansallinen Liiga muuttui puhtaasti ammattimaiseksi liiketoiminnaksi ja osasi hyödyntää Neuvostoliiton hajoamisen. Samaan aikaan Ruotsi veteli aikaa kun siellä makseltii palkkoja paratiisisaarille ja kierrettiin veroja. Heidän toimintansa oli tuolloin 2000 jo todella kriittisellä tasolla. Sittemmin on siellä noussut nopeampaa homma kuin meillä, mutta siinä on yksi syy ollut jopa veronmaksajien raha mikä on pitänyt seuroja hengissä.
Niin, jos tosiaan mittarina käytetään sitä että kuinka paljon meiltä lähtee pelaajia änäriin niin mikäs siinä. Itse käyttäisin mielummin mittareina esimerkiksi pelaajille maksettavaa palkkatasoa, houkuttelevuutta ulkkarien suhteen, ja viimeaikoina myös CHL-menestystä joka tulee tulevaisuudessa olemaan se ykkösmittari.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Ja pitkät paskat. Todellisuudessahan tilanne oli se, että täällä oli ehkä kaksi Euroopan top10-joukkuetta ja muut enemmän tai vähemmän kusessa.
Sulkemisen jälkeen on uusia mestareita ja finaalijoukkueita tullut enemmän kuin edellisenä 25v.
Joo, tästä meidän kultapossukerhosta. Suljetusta sarjasta hyötyvät eniten juuri nämä KalPat, HPK:t ja Ässät joilla ei ole mahdollisuutta nousta absoluuttiseksi huippuseuraksi mutta ovat kuitenkin sen verran hyviä että paikka pääsarjassa on ansaittu ja tippuminen olisi vaikeaa vaikka sarjajärjestelmä sen mahdollistaisikin. Näiden pikkupaskojen takia Suomikiekko näivettyy kun eletään näiden keskisuurien seurojen ehdolla eikä anneta kunnolla mahdollisuuksia pienille seuroille kasvaa liigakelpoisiksi ja vastaavasti jarrutetaan isojen seurojen kehitystä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niin, jos tosiaan mittarina käytetään sitä että kuinka paljon meiltä lähtee pelaajia änäriin niin mikäs siinä. Itse käyttäisin mielummin mittareina esimerkiksi pelaajille maksettavaa palkkatasoa, houkuttelevuutta ulkkarien suhteen, ja viimeaikoina myös CHL-menestystä joka tulee tulevaisuudessa olemaan se ykkösmittari.
Niin voinet varmaan kertoa, että millä ihmeellä tästä maasta revitään lisää sponsorirahoja niille Liigaseuroille suhteessa muihin? Että sarjat auki ja 10 joukkuetta, tai hei 8 niin sitten jokasen joukkueen pelaajabudjetti on 5 miljoonaa? Täysin käsittämättömiä nämä haaveet ja kuvitelmat. Kyllä ne kaikki houkuttelevuudet kulkee tasan käsi kädessä sen rahan kanssa. Siksi ne tsekit tänne tuli, kun ne yhtäkkiä pääs länteen pelaamaan ja niille maksettiin suhteessa niiden maan elintasoon ihan huippuluokan liksoja. Nyt vaan pitäisi jostain taikoa sellanen 20-30 miljoonaa lisää ihmisiä ja mielellään sellaisia jotka tykkää jääkiekosta, että saatais tän maan talous ihan toiselle tasolle ja Liigakin voisi hyötyä lisääntyneestä kiinnostuksesta ja vahvemmista talousalueista.

Missähän utopiassa te oikein elätte? Minkäänlaiseen realismiin ei nämä jutut täällä kyllä ainakaan perustu.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mulle ei aukee se miksi pelaajapolut ja NHL varaukset vaaraantuu jos Liigassa on 12 joukkuetta ja Mestiksessä vaikka 16 joukkuetta ja tietysti karsinnat mukaan? Mä näen sen niin että silloin on kaksi laadukkaampaa sarjaa ja helvetin mielenkiintoiset karsintasarjat jotka varmasti kehittää nuoria enemmän kuin maaliskuussa alkavat kesälomat. Toki pelit kovenee jo hyvissä ajoin kun Liigan viimeiset tappelee peräsuolet pitkänä välttääkseen karsinnat ja Mestiksen kärki tappelee pääsystä karsintoihin. Miksi tuossa joku näkee jotain huonoa? Talousko?? Ei kai siitä voi järjestelmää syyttää jos se sakkaa?
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Niin voinet varmaan kertoa, että millä ihmeellä tästä maasta revitään lisää sponsorirahoja niille Liigaseuroille suhteessa muihin? Että sarjat auki ja 10 joukkuetta, tai hei 8 niin sitten jokasen joukkueen pelaajabudjetti on 5 miljoonaa? Täysin käsittämättömiä nämä haaveet ja kuvitelmat. Kyllä ne kaikki houkuttelevuudet kulkee tasan käsi kädessä sen rahan kanssa. Siksi ne tsekit tänne tuli, kun ne yhtäkkiä pääs länteen pelaamaan ja niille maksettiin suhteessa niiden maan elintasoon ihan huippuluokan liksoja. Nyt vaan pitäisi jostain taikoa sellanen 20-30 miljoonaa lisää ihmisiä ja mielellään sellaisia jotka tykkää jääkiekosta, että saatais tän maan talous ihan toiselle tasolle ja Liigakin voisi hyötyä lisääntyneestä kiinnostuksesta ja vahvemmista talousalueista.

Missähän utopiassa te oikein elätte? Minkäänlaiseen realismiin ei nämä jutut täällä kyllä ainakaan perustu.
Kuka tässä muka olettaa että sarjat avaamalla saataisiin Liigan keskitaso jotenkin maagiseen nousuun? Ei todellakaan kävisi niin, todennäköisesti sarjan taso voisi hieman heikentyä. Pointti on siinä että nykyinen suljettu sarja ei ole sarjan tasoa myöskään kasvattanut eikä varmasti tule kasvattamaan. Avoimet sarjat loisivat järjestelmän missä isot seurat repisivät kaulaa nykyisiin keskisuuriin seuroihin ja pikkuseuroihin verrattuna. Tämä ei tietenkään liene kenenkään toive, mutta vastapainona saataisiin kartalle enemmän noita pieniä seuroja joista osa voisi jopa nousta keskisuureksi seuraksi. Jääkiekon sarjapyramidista tulisi taas mielenkiintoisempi, eikä homma olisi kuin nykyään missä Liiga kiinnostaa ja mikään muu ei.

Minulle kelpaisi ihan hyvin vaikka Liiga olisi Euroopan kymmenenneksi tasokkain liiga, jos se tarkoittaisi avoimia sarjoja ja terveempiä seuroja Suomikiekon kartalla. Ylläripylläri, kaltaisesi HPK:n, KalPan ja vastaavien keskisuurten seurojen kannattajat näkevät tämän vitun isona uhkana. Ja sitähän se onkin, kun Liigastatus ei olisi enää taattu.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuka tässä muka olettaa että sarjat avaamalla saataisiin Liigan keskitaso jotenkin maagiseen nousuun? Ei todellakaan kävisi niin, todennäköisesti sarjan taso voisi hieman heikentyä. Pointti on siinä että nykyinen suljettu sarja ei ole sarjan tasoa myöskään kasvattanut eikä varmasti tule kasvattamaan. Avoimet sarjat loisivat järjestelmän missä isot seurat repisivät kaulaa nykyisiin keskisuuriin seuroihin ja pikkuseuroihin verrattuna. Tämä ei tietenkään liene kenenkään toive, mutta vastapainona saataisiin kartalle enemmän noita pieniä seuroja joista osa voisi jopa nousta keskisuureksi seuraksi. Jääkiekon sarjapyramidista tulisi taas mielenkiintoisempi, eikä homma olisi kuin nykyään missä Liiga kiinnostaa ja mikään muu ei.

Minulle kelpaisi ihan hyvin vaikka Liiga olisi Euroopan kymmenenneksi tasokkain liiga, jos se tarkoittaisi avoimia sarjoja ja terveempiä seuroja Suomikiekon kartalla. Ylläripylläri, kaltaisesi HPK:n, KalPan ja vastaavien keskisuurten seurojen kannattajat näkevät tämän vitun isona uhkana. Ja sitähän se onkin, kun Liigastatus ei olisi enää taattu.
Hauska miten nämä aina kääntyy jonkun muka pienen seuran kannattajien mollaamiseksi. Ihan vain tiedoksesi HPK on 2000- luvulla yksi menestyneimpiä Liigaseuroja ihan sama millä mittarilla haluat asiaa mitata. Ei pelota, ei ole koskaan pelottanut. Minua on jääkiekon parissa yli 30 vuotta aikaani ja panostani uhranneena, siis ihan siellä kentän tasolla, pelottanut aina paljon enemmän nämä mystisistä kilpailullisuuksista ja Liigan pilallaoloista vauhkoajat, jotka ei tiedä tasan mitään siitä miten paljon Liigan sulkeminen on tehnyt hyvää tuolla koko kiekkoilulle. Minä olen ollut siellä, minä olen nähnyt sen koko 20 vuotta. Sen koko ajan olen ollut siellä aktiivinen toimija niin PK seudulla isojen joukossa, kuin pienilläkin paikkakunnilla ja se rahamäärä mikä siellä on tänään on täysin toisella tasolla ja tuottaa täysin toisella tasolla tähän maahan jääkiekkoon laatua kuin koskaan aiemmin.

Kaltaisesi henkilöt joilla on jokin utopistinen haave ja kuvitelma on suurin este sen edessä, että tuo toiminta voi vielä kehittyä ja parantua. Vaatimuksia on, mutta mikään merkki kentällä ei osoita näiden vaatimusten tuovan mitään positiivista kokonaisuudelle. Päin vastoin ne tuhoaisivat sen kaiken mitä nyt on rakennettu ja sen mahdollisuuden mikä on annettu. Minäkin olen naureskellut Kalen kultasista saunanlauteista, mutta niillä perhanan NHL pelaajilla ja maajoukkueen menestyksellä on palkattu satoja koutseja. Ne herää aamulla ja niillä on yksi tehtävä, ne kehittää aamusta iltaan tän maan kiekkoa paremmaksi, niille maksetaan siitä. Tämä on iso laiva. Se kääntyy hitaasti, mutta se ei vaadi kovin kummosta reikää pohjaan ja koko paska uppoaa.

En vain voi ymmärtää miksi jonkun teitä kiinnostamattomien muka urheilullisuuksien perään itkeminen on niin tärkeää, en tänään enkä huomenna. Yhtään peliä enempää ja yhtään sponsorieuroa enempää ette laittaisi niiden muiden laariin kuitenkaan, kun tärkeintä on joku mystinen ajatus kilpailullisuudesta. Vaikka tosiasiassa se kilpailullisuus on kovemmalla tasolla kuin koskaan. Tämä on täysin samaa kuin väitteet kotimaisen ostosta jos se naapurin liha tai kala nyt vain on kaksi euroa halvempaa. Halutaan kertoa kovaan ääneen, että kyllä minä tuen kotimaista, mutta tosiasiassa siellä korissa on ulkomaista. Tässä tapauksessa vaan haluttaisiin tappaa monta organisaatiota ja ajaa ne konkurssiin, ilman että kuitenkaan omassa käytöksessä mikään muuttuisi, koska se olisi niin ihqua kun olisi "kilpailullisuutta", vaikka oikeasti ei kiinnostaisi vittujakaan, edelleenkään, mikään muu kuin se oma juttu.
 
Viimeksi muokattu:

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
En vain voi ymmärtää miksi jonkun teitä kiinnostamattomien muka urheilullisuuksien perään itkeminen on niin tärkeää, en tänään enkä huomenna. Yhtään peliä enempää ja yhtään sponsorieuroa enempää ette laittaisi niiden muiden laariin kuitenkaan, kun tärkeintä on joku mystinen ajatus kilpailullisuudesta. Vaikka tosiasiassa se kilpailullisuus on kovemmalla tasolla kuin koskaan. Tämä on täysin samaa kuin väitteet kotimaisen ostosta jos se naapurin liha tai kala nyt vain on kaksi euroa halvempaa. Halutaan kertoa kovaan ääneen, että kyllä minä tuen kotimaista, mutta tosiasiassa siellä korissa on ulkomaista. Tässä tapauksessa vaan haluttaisiin tappaa monta organisaatiota ja ajaa ne konkurssiin, ilman että kuitenkaan omassa käytöksessä mikään muuttuisi, koska se olisi niin ihqua kun olisi "kilpailullisuutta", vaikka oikeasti ei kiinnostaisi vittujakaan, edelleenkään, mikään muu kuin se oma juttu.
Onko todella? Millä mittarilla tämä lasketaan? Kilpailullisuus on hyvällä tasolla meidän 15 liigaseuran kohdalla juu. Vaan entäs ne kaikki muut?

Tässä tämä iso näkemysero. Minulle kelpaisi vallan mainiosti epätasainen Liiga jos sillä saadaan isossa kuvassa enemmän seuroja joiden välinen kilpailullisuus on tasaisempi. Ottaisin mieluusti Liigan missä Kärpät voittaa mestaruuden 20 vuotta putkeen jos se tarkoittaisi sitä että meillä olisi about 30 seuraa suomikiekon kartalla, joilla on mahdollisuus pelata kahdella ylimmällä sarjatasolla ja vaihtuvuus on suurta.

Onhan se kivaa kun HPK voitti mestaruuden, ja varmaan siellä ollaan hyvillään kun on tasaista ja kilpailullista sarjaa. Entäs sitten Joensuussa, Rovaniemellä ja muualla jossa ennen haaveiltiin Liiganoususta ja nyt ollaan tuomittu amatöörisarjoiksi kun Mestiksessä ei enää ole varaa edes palkata täysammattilaisia pelaajia?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko todella? Millä mittarilla tämä lasketaan? Kilpailullisuus on hyvällä tasolla meidän 15 liigaseuran kohdalla juu. Vaan entäs ne kaikki muut?

Tässä tämä iso näkemysero. Minulle kelpaisi vallan mainiosti epätasainen Liiga jos sillä saadaan isossa kuvassa enemmän seuroja joiden välinen kilpailullisuus on tasaisempi. Ottaisin mieluusti Liigan missä Kärpät voittaa mestaruuden 20 vuotta putkeen jos se tarkoittaisi sitä että meillä olisi about 30 seuraa suomikiekon kartalla, joilla on mahdollisuus pelata kahdella ylimmällä sarjatasolla ja vaihtuvuus on suurta.

Onhan se kivaa kun HPK voitti mestaruuden, ja varmaan siellä ollaan hyvillään kun on tasaista ja kilpailullista sarjaa. Entäs sitten Joensuussa, Rovaniemellä ja muualla jossa ennen haaveiltiin Liiganoususta ja nyt ollaan tuomittu amatöörisarjoiksi kun Mestiksessä ei enää ole varaa edes palkata täysammattilaisia pelaajia?
Kun aiempien 10 joukkueen sijaan tuolla on ympäri maata 15 (16) joukkuetta joissa on ammatti valmentajat niiden isien ja tuulipukujen sijaan jo C-junnuista asti ja ammattimaiset valmennuspäälliköt jotka valvoo myös niitä E- ja D-junnuja ja varmistaa, että siellä tehdään oikeita asioita, niin kilpailu pääsystä Liigaan on kovempaa kuin koskaan. Mestis ei ole ollut ikinä ponnahduslauta Liigaan kuin ihan murto-osalle pelaajista. Ihan vapaasti voit lähteä katsomaan pelaajien historioita ja kaiken kaikkiaan hyvin harva on pelannut muutamaa peliä enempää Mestistä. Tämä pätee myös aikaan ennen Liigan sulkemista. Tänä päivänä vaatii pelaajalta ihan eri määrän työtä päästä Liigaan pelaamaan, kuin on vaatinut ikinä aiemmin ja jos se ei ole hyvän työn tulos niin en ymmärrä mikä on.

Sinun "ne muut" väitteet kaatuu siihen omaan mahdottomuuteensa kun ei ole edes maksaa pelaajille palkkoja, niin millä siitä maksettaisiin täysipäiväisille koutseille jossain C-junnuissa palkkoja? Se rahamäärä ei muuttuisi yhtään sillä, että Liiga avattaisiin ja se on karu fakta. Sinä vain kuvittelet jossain utopiassa, että joka Keuruulle löytyisi joku miljonääri joka alkaisi yhtäkkiä syytämään sinne miljoonia omia rahojaan ja kyllä ne sitten alkaa. Ei ala ja ei tule. Talous on ikävä todellisuus ja sekin on ikävä todellisuus, että junnut joita ohjaa ammattimaiset ja koulutetut valmentajat pienestä pitäen vetää pidemmälle kuin jopa lahjakkaat yksilöt jotka surffailee kerran viikossa jossain pikkupaikkakunnalla ja koutsinakin on se kaveri Kallen isä joka nosti kätensä kun kukaan muu ei kun kysyttiin, että olisiko nyt kukaan halukas vaikka koutsiksi, kun muuten ei tule joukkuetta.

En voi ymmärtää miten ideologia voi sumentaa joidenkin järjen totaalisesti, tai no, nykymaailmaa katsomalla kyllä voin.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Kun aiempien 10 joukkueen sijaan tuolla on ympäri maata 15 (16) joukkuetta joissa on ammatti valmentajat niiden isien ja tuulipukujen sijaan jo C-junnuista asti ja ammattimaiset valmennuspäälliköt jotka valvoo myös niitä E- ja D-junnuja ja varmistaa, että siellä tehdään oikeita asioita, niin kilpailu pääsystä Liigaan on kovempaa kuin koskaan. Mestis ei ole ollut ikinä ponnahduslauta Liigaan kuin ihan murto-osalle pelaajista. Ihan vapaasti voit lähteä katsomaan pelaajien historioita ja kaiken kaikkiaan hyvin harva on pelannut muutamaa peliä enempää Mestistä. Tämä pätee myös aikaan ennen Liigan sulkemista. Tänä päivänä vaatii pelaajalta ihan eri määrän työtä päästä Liigaan pelaamaan, kuin on vaatinut ikinä aiemmin ja jos se ei ole hyvän työn tulos niin en ymmärrä mikä on.

Sinun "ne muut" väitteet kaatuu siihen omaan mahdottomuuteensa kun ei ole edes maksaa pelaajille palkkoja, niin millä siitä maksettaisiin täysipäiväisille koutseille jossain C-junnuissa palkkoja? Se rahamäärä ei muuttuisi yhtään sillä, että Liiga avattaisiin ja se on karu fakta. Sinä vain kuvittelet jossain utopiassa, että joka Keuruulle löytyisi joku miljonääri joka alkaisi yhtäkkiä syytämään sinne miljoonia omia rahojaan ja kyllä ne sitten alkaa. Ei ala ja ei tule. Talous on ikävä todellisuus ja sekin on ikävä todellisuus, että junnut joita ohjaa ammattimaiset ja koulutetut valmentajat pienestä pitäen vetää pidemmälle kuin jopa lahjakkaat yksilöt jotka surffailee kerran viikossa jossain pikkupaikkakunnalla ja koutsinakin on se kaveri Kallen isä joka nosti kätensä kun kukaan muu ei kun kysyttiin, että olisiko nyt kukaan halukas vaikka koutsiksi, kun muuten ei tule joukkuetta.

En voi ymmärtää miten ideologia voi sumentaa joidenkin järjen totaalisesti, tai no, nykymaailmaa katsomalla kyllä voin.
Miksi et edelleenkään ymmärrä että sarjojen avaamista haikailevat (kuten minä) eivät todellakaan oleta että rahaa löytyisi jostain lisää.

Viimeisen kerran: minulle ja about kaikille avoimia sarjoja toivoville kelpaisi vaikka vittu amatööriliiga missä Tepsin, HPK:n ja IFK:n riveissä luistelisi nykyisten tähtien sijaan möttöset ja pöttöset. Sinulle se ei selvästi kelpaa, ja jokainen on tietty oikeutettu mielipiteeseensä. Toiset meistä ajattelevat suomikiekkoa kokonaisuutena, ei kultapossukerhona.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No tuo on täysin itselle valehtelua. Sieltä vain menet katsomaan vuoden 2000 draftia ja sitä aiempia. Liiga ei todellakaan ollut maailman toiseksi kovin kiekkoliiga ollut enää aikoihin. Kun Neuvostoliitto romahti ja tsekkien määrät 90-luvulla räjähti Liigassa niin silloin oli hyvin lyhyen ajan Suomi maailman toiseksi kovin sarja. Silti jo silloin Venäjältä ja Ruotsista, jopa Tsekeistä lähti huomattavasti enemmän
Jännä miten sarjan tasoa perustellaan sillä miten paljon se kasvattaa NHL-pelaajia. Jenkkien ja Kanadan junnusarjat on sitten varmaan maailman kärkisarjoja. Huomaa kyllä, että alkaa puolusteluargumentit loppumaan.

Sille on syynsä miks Suomesta ei tuolloin tullut paljoa NHL-pelaajia ja varauksia. Sarja oli niin kovatasoinen, ettei junnuilla ollut asiaa kentälle. Lisäksi Liiga oli houkutteleva paikka jäädä, joten pelaajat ei lähtenyt heti tilaisuuden tullen millään haistapaska sopimuksilla muualle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi et edelleenkään ymmärrä että sarjojen avaamista haikailevat (kuten minä) eivät todellakaan oleta että rahaa löytyisi jostain lisää.

Viimeisen kerran: minulle ja about kaikille avoimia sarjoja toivoville kelpaisi vaikka vittu amatööriliiga missä Tepsin, HPK:n ja IFK:n riveissä luistelisi nykyisten tähtien sijaan möttöset ja pöttöset. Sinulle se ei selvästi kelpaa, ja jokainen on tietty oikeutettu mielipiteeseensä. Toiset meistä ajattelevat suomikiekkoa kokonaisuutena, ei kultapossukerhona.
Jos todella ajattelet suomikiekkoa kokonaisuutena, niin miksi sitten haikailet amatööriliigan perään, kun se tappaisi monella tapaa jääkiekkoilun Suomessa? En minä ainakaan pitäisi siitä, että pelaajien laatu romahtaisi, Suomen kilpailukyky muita maita vastaan olisi olematon ja maajoukkue voitaisiin unohtaa kokonaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se kivaa kun HPK voitti mestaruuden, ja varmaan siellä ollaan hyvillään kun on tasaista ja kilpailullista sarjaa. Entäs sitten Joensuussa, Rovaniemellä ja muualla jossa ennen haaveiltiin Liiganoususta ja nyt ollaan tuomittu amatöörisarjoiksi kun Mestiksessä ei enää ole varaa edes palkata täysammattilaisia pelaajia?
Ja kenen vika se sitten on, että Mestiksen taso on nykyisen kaltainen ja siellä ei kovin paljoa rahaa liiku? Monet ovat syyttämässä tästä vain ja ainoastaan liigaa, joka on "tuhonnut Mestiksen" viemällä sieltä kärkiseurat pois. Asia on helppo noin nähdä, jos ei ajattele yhtään pidemmälle. Totuus on, että käytännössä jokaisen kabinettinousijan kohdalla taloudellinen tilanne oli Mestiksessä ajautumassa niin huonoon jamaan, että vaihtoehtona liiganousulle oli konkurssi tai selvästi aiempaa alhaisempi budjetti.

Mestiksen (ja entisen divarin) annettiin yrittää pitkään. Sille annettiin mahdollisuus nousta niin laadukkaaksi sarjaksi, että avoin sarja olisi aidosti toimiva ratkaisu. Se ei vain koskaan toteutunut, joten kabinettinousut alkoivat olemaan pakon sanelema asia. Syy ei välttämättä ole Mestiksen johdossa tai sen seuroissa, vaan siinä, että Suomesta ei yksinkertaisesti meinaa löytyä riittävästi rahaa toisen laadukkaan ja edes lähes ammattimaisen sarjan tukemiseen.

Olen aika varma, että suurin osa suljetun liigan puolustajistakin avaisi liigan mielellään, jos olisi realistista ajatella, että siitä oikeasti olisi hyötyä ja sillä voitaisiin saavuttaa toivottuja asioita. Yhtälö on vain pirun vaikea, kun sarjojen välinen kuilu on näin suuri.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mulle ei aukee se miksi pelaajapolut ja NHL varaukset vaaraantuu jos Liigassa on 12 joukkuetta ja Mestiksessä vaikka 16 joukkuetta ja tietysti karsinnat mukaan? Mä näen sen niin että silloin on kaksi laadukkaampaa sarjaa ja helvetin mielenkiintoiset karsintasarjat jotka varmasti kehittää nuoria enemmän kuin maaliskuussa alkavat kesälomat. Toki pelit kovenee jo hyvissä ajoin kun Liigan viimeiset tappelee peräsuolet pitkänä välttääkseen karsinnat ja Mestiksen kärki tappelee pääsystä karsintoihin. Miksi tuossa joku näkee jotain huonoa? Talousko?? Ei kai siitä voi järjestelmää syyttää jos se sakkaa?
Tuossa aiemmin @BlackWolf samasta aiheesta kirjoitti @LOFIN ille, mutta kyllähän se junnupolku kapenisi aivan ilmeisen selkeästi kun kiekkokartalta poistettaisiin kolme ammattilaisorganisaatiota niin kulujen karsimisessa lähtisi ammattilaispelaajien ohella myös palkalliset toimihenkilöt. Todennäköisesti täysaikaisia palkallisia (eli ei tarvitse olla opiskelijana tai osa-aikaisena yhteistyökumppanin palkkalistoilla) jäisi edustusjoukkueen valmentajisto ja ehkä muutama pelaaja, toimiston puolella myyntipäällikkö ja toimari. Junnupuolelta palkkaa voi saada A-nuorten päävalmentaja ja siinäpä se olikin. Toki junnujoukkueita olisi edelleen ja kaiken kiitoksemme ansaitsemat talkoolaiset yrittäisivät varmasti parhaansa kiekkoilijanalkujen kultivoinnissa, mutta tekemisen tasa kärsisi väkisin. Lisäksi ne porukat joilla ei olisi mahdollisuutta paikkailla taloutta pistämällä floppaajia lihoiksi, joutuisivat karsimaan kuluja sitten todennäköisesti kaikesta muusta toiminnasta, kun ei persnettoakaan voi tehdä jatkuvasti paitsi ehkä tepsin toimistolla ilman että siitä tulee jossain vaiheessa ongelma. Pääsarja olisi kuitenkin edelleen se ainoa ammattilaistoiminnan mahdollistama sarjataso niin aika helppo valintatehtävä jos vaihtoehdot on että uhrataanko tukitoiminnat (mm. junnupolku) vai koko seura. Toki pitkässä juoksussa tukitoimien uhraaminen on myös turmiollista, mutta jos siinä on akuutisti koko seuran olemassaolo liipasimella niin pakko päästä edes lyhyeen juoksuun jotta pitkän matkan ongelmat tulisivat edes jossain vaiheessa vastaan.
Onko todella? Millä mittarilla tämä lasketaan? Kilpailullisuus on hyvällä tasolla meidän 15 liigaseuran kohdalla juu. Vaan entäs ne kaikki muut?

Tässä tämä iso näkemysero. Minulle kelpaisi vallan mainiosti epätasainen Liiga jos sillä saadaan isossa kuvassa enemmän seuroja joiden välinen kilpailullisuus on tasaisempi. Ottaisin mieluusti Liigan missä Kärpät voittaa mestaruuden 20 vuotta putkeen jos se tarkoittaisi sitä että meillä olisi about 30 seuraa suomikiekon kartalla, joilla on mahdollisuus pelata kahdella ylimmällä sarjatasolla ja vaihtuvuus on suurta.

Onhan se kivaa kun HPK voitti mestaruuden, ja varmaan siellä ollaan hyvillään kun on tasaista ja kilpailullista sarjaa. Entäs sitten Joensuussa, Rovaniemellä ja muualla jossa ennen haaveiltiin Liiganoususta ja nyt ollaan tuomittu amatöörisarjoiksi kun Mestiksessä ei enää ole varaa edes palkata täysammattilaisia pelaajia?
Sinun ja bw:n eilistä viestinvaihtoa hieman ihmetyksellä seurasin ja minulle on kyllä jäänyt kokonaisuuden tasolla logiikka täysin auki. Lainasin nyt ainoastaan tätä viestiä, mutta tosiaan kummastelu koskee kaikkia. En pysty näkemään miten suomikiekko olisi terveempää sillä että maassa olisi yksi täysin ylivoimainen seura (verrataan vaikka siihen jalkapalloon missä faktuaalisesti näin on, KuPSien yms. lähinnä vahvistavan sääntöä poikkeuksina). En myöskään näe miten HPK:t, KalPat, Ässät ja muut keskikastin "pikkupaskat" ovat pakottaneet tilanteen siihen että suomalainen sarjalätkä on pelkkää syöpää. Kaikista skeptisin olen sen näkemyksen suhteen että "kaikki" tai edes liki jokainen avointen sarjojen kannattaja ottaisi riemumielin vastaan täysamatöörisarjan jos se olisi avoin. Jos haluaa nähdä luomuhokia ilman pahempia nousurajoitteita niin ei kun katsomaan hokia Suomi-sarjasta alaspäin tai junnusarjoja B:stä nuorempaa kohti. Itse olen aina noihin peleihin mahtunut paikkakunnasta riippumatta melko väljästi että vielä ei ole ollut ainakaan ihan hirveä yleisöryntäys. Toki voidaan spekuloida että sitten olisi kyllä MUIK hockeyn ja Kupari-Kiekon matseissa lehterit täynnä maksavaa yleisöä kun pääsarja olisi ajettu alas, samoin voidaan spekuloida jeesuksen toista tulemista ja hopeaveden parantavia ominaisuuksia.

Jääkiekko on pirun kallis harrastus vaikkei poistuisi edes piirikunnasta pelireissuille, niin ketkä siinä neitseellisessä ja luonnonmukaisessa sekä ah, niin terveessä, taloudelliselta kähminnältä vapaassa kiekkosarjassa pelaisi? Ja missä ne pelaisi? Luonnonjäitä ei taida edes auttavalla varmuudella saada nykyaikana enää Suomessa mihinkään napapiiriä etelämmäs puoleksi vuodeksi ja Jyväskylästä etelään täysin mahdollista ettei saa lainkaan mutta ei ne hallitkaan pelkällä pyhällä hengellä pyöri ja kunnille voi olla hankala perustella syitä niiden ylläpitoon nykyisessä laajuudessa pelkän harrastetoiminnan takia. Massoja on paljon halvempaa liikuttaa kansanterveyden edistämiseksi rakentamalla monitoimihalleja, ne eivät kuluta niin paljon sähköäkään kun ei tarvita jäädytyslaitteistoa.

Rovaniemellä ja Joensuussa on todennäköisempää nousta ja pysyä Liigassa nyt kuin mitä oli vaikka 10 vuotta sitten. Toivon myös noilla paikkakunnilla tuohon steppiin pystyttävän. Täysammattilaispelaajia ei ollut viime vuosikymmenelläkään sarjassa kuin kourallinen, muistelisin kuulleeni esimerkiksi että Jukureissa taisi jollain viime vuosikymmenen alkupuolen kausista (mahdollisesti jopa sillä jonka päätteeksi pelasivat karsintapelejä Ilvestä vastaan) kovapalkkaisin kenttäpelaaja Hokkasen Iivo ja liksaa irtosi huimat 20k€ kaudesta. Kyllähän tuo toki mahdollistaa täysammattilaisuuden ainakin jos asuu pelatessaan porukoilla, mutta saattaa siinä kutkuttaa pelaajalla takaraivossa että onko tässä mitään tolkkua.
...
Sille on syynsä miks Suomesta ei tuolloin tullut paljoa NHL-pelaajia ja varauksia. Sarja oli niin kovatasoinen, ettei junnuilla ollut asiaa kentälle. Lisäksi Liiga oli houkutteleva paikka jäädä, joten pelaajat ei lähtenyt heti tilaisuuden tullen millään haistapaska sopimuksilla muualle.
Itse olen antanut itseni ymmärtää että sinne rapakon taakse on lähdetty Suomesta kyllä heti kun kutsu on käynyt ja suomalaispelaajien vähyyteen siellä ei ole vaikuttanut niinkään Liigan mystinen kansainvälinen huipputaso "vanhoina hyvinä aikoina", vaan se ettei senhetkiseen haluttuun pelaajaprofiiliin soveltuvia suomalaispelaajia ole ollut näytillä. Uskaltaisin väittää että Liigan eurooppalaisessa kontekstissa erittäin aikainen muuttuminen (pakottuminen) täysammattilaissarjaksi näkyy nyt kun noita 90-00 lukujen täysammattilaisorganisaatioissa kultivoituja junnuja on putkahdellut markkinoille. Toki siinä auttaa myös näkyvät pelipaikat pääsarjatasoa myöten, mutta on ne skoutit osanneet ennenkin katsoa pelaajan otteita vaikkei olisi liigapaketin alaisissa otteluissa näkynytkään.

Väität lisäksi sarjan olleen liian kovatasoinen ettei junnuja sinne päästetty. Itse saattaisin väittää ettei junnuilla taso riittänyt ennen muutamaa oppisopimuskautta alasarjoissa, mikä EI ole sama asia vaikka äkkiseltään siltä voisi vaikuttaakin. Liigan absoluuttinen taso on tolkuttoman paljon kovempi kuin kultaisella ysärillä jolloin sai jännätä että onkohan se nyt tepsi vai jokeri kun voittaa, mutta junnuvalmennuksen ja junnupolkujen tasot ovat nousseet sitäkin reilusti enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös