Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 695 669
  • 5 913

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Samalla viikolla, kun

A) kaupallinen yritys muuttaa tuotteensa nimeä
B) Mäenpään vieraslajipuheet eivät johda jatkotoimenpiteisiin
C) Suomen Sisu, jonka johtajia on eduskunnassa asti, julistaa puhdistuksia yliopistoihin ja lehdistöön, haluaa kansan puhtaaksi

Tottakai silloin rasismiketjussa pöyristellään vaihtoehtoaAAAAAAAAA...

"Oikeaa rasismia ei kohta edes huomaa" - selkeästi näin on käynyt! Mäenpää-keissikin niin pieni ja huomaamaton.

Jokainen voi itse valita mihin rasismiin puuttuu. Älkää nyhveröikö vastuutanne siihen, mitä joku yritys tuotteilleen tekee.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Minusta Homer pitäisi myös muuttaa, kun joku voi luulla että kaikki valkoihoiset miehet on yksinkertaisia kaljaa kittaavia juntteja.

Vittu tää maailman meno alkaa olla sairasta, jos ääninäyttelijätkin pitää muuttaa vastaamaan hahmon ihonväriä.
Koko sarja joutaisi jo lopettaa. Taso on romahtanut jo niin pahasti, että vaikka tekisi mitä, Simpsonit eivät enää ole relevantti. Sinänsähän tuo mustien ääninäyttelijöiden palkkaaminen on paljon kohua tyhjästä, kun kyse on varsin vähäpätöisistä hahmoista, mutta näköjään syötti upposi.

Tottakai silloin rasismiketjussa pöyristellään vaihtoehtoaAAAAAAAAA...
PS-ketjussahan noita on pyöritelty. Ei kai samasta teemasta kannata kahdessa ketjussa samaan aikaan keskustella, menee muuten aika hankalaksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
PS-ketjussahan noita on pyöritelty. Ei kai samasta teemasta kannata kahdessa ketjussa samaan aikaan keskustella, menee muuten aika hankalaksi.

On. Siksi onkin ihmeellistä, miksi niin moni nimimerkki puuttuu sieltä, missä sitä konkreettista ja tuoretta valtakuntamme rasismia käydään läpi, ja päälle vielä voihkii että "oikea rasismi jää huomaamatta". Varmaan jää, jos kieltää sen olemassaolon.

Valkopesua, ongelmien vähättelyä ja selittelyä, se.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
C) Suomen Sisu, jonka johtajia on eduskunnassa asti, julistaa puhdistuksia yliopistoihin ja lehdistöön, haluaa kansan puhtaaksi
Tuumasta toimeen, sano haittaisänmaallinen ja ryhtyi puhdistuksiin ihan oma-alotteisesti: Kansallismuseon Pride-lippu varastettiin – verkkoon ilmestyi polttamisvideo
Linkki iltalehden juttuun, jossa pari miestä varastaa kansallismuseon lipun ja polttaa sen. Videota tapahtumasta jakava kommentoi tekoa verkossa ”Helsingin katukuvan puhdistamisena”.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää L'Oreal on jo niin tapissa parodian puolella, että mielenkiinnolla odottelen riittääkö palstan hyveellisillä vielä tällekin täysi ymmärrys ja kannatus. Toki voihan se olla joku persu, joka on vaan trollannut L'Orealin nimellä.
Esim hommafoorumilla oli aikoinaan jonkinlainen harrastus kirjoitella sellainen trollaava, mahdoillisimman tyhmä suvakkikirjoitus, joita läheteltiin lehtien yleisönosaston palstoille ja vastaaville. Ja sitten hekoteltiin, jos meni läpi. Ympäri nettiä erilaiset konservatiivit harrastavat ihan jatkuvasti tuontyyppistä suvakkilarppausta. Viestissäsi sinäkin kaiketi viittaat niihin persuihin, jotka tehtailivat rikosilmoituksia Peteliuksen ja Kallialan vanhoista sketseistä. Ihan vaan läpällä.

No nyt esim Anter Yasa kirjoittelee twitterissä sormet kipeinä viestejä vähän joka puolelle, kun tuli ensin trollanneeksi valiota noiden jugurttipurkkien tiimoilta. Jotkut mediat ottivatkin Yasan kirjoituksen totena ja nyt mies lähettelee viestejä jokaiseen mahdolliseen ja mahdottomaan paikkaan, että vitsillähän minä sen vaan kirjoittelin eiköstä juu. Ja tottahan se on, että Yasa trollasi. Se mitä Yasa ja kumppanit eivät ymmärrä on, että nuo trollailut ja läpät menee läpi siellä firmoissa. Ja ne lisää firmoissa sitä käsitystä, että nyt tästä ihmiset ovat ihan aidosti loukkaantuneet. Mutta ehkä se sitten on sen arvoista, kun pääsee sitten twiitterissä päivittelemään, kuinka kummallisia nuo suvakit on.


Näin suvakkihuorana mulle on aivan sama uusiiko noi firmat pakkauksensa vai ei. Mutta jos tällaiset pakkausten uusimiset ahdistaa, niin ei varmaankaan kannata ainakaan ehdotella sitä firmoille. Edes läpällä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Esim hommafoorumilla oli aikoinaan jonkinlainen harrastus kirjoitella sellainen trollaava, mahdoillisimman tyhmä suvakkikirjoitus, joita läheteltiin lehtien yleisönosaston palstoille ja vastaaville. Ja sitten hekoteltiin, jos meni läpi. Ympäri nettiä erilaiset konservatiivit harrastavat ihan jatkuvasti tuontyyppistä suvakkilarppausta. Viestissäsi sinäkin kaiketi viittaat niihin persuihin, jotka tehtailivat rikosilmoituksia Peteliuksen ja Kallialan vanhoista sketseistä. Ihan vaan läpällä.

No nyt esim Anter Yasa kirjoittelee twitterissä sormet kipeinä viestejä vähän joka puolelle, kun tuli ensin trollanneeksi valiota noiden jugurttipurkkien tiimoilta. Jotkut mediat ottivatkin Yasan kirjoituksen totena ja nyt mies lähettelee viestejä jokaiseen mahdolliseen ja mahdottomaan paikkaan, että vitsillähän minä sen vaan kirjoittelin eiköstä juu. Ja tottahan se on, että Yasa trollasi. Se mitä Yasa ja kumppanit eivät ymmärrä on, että nuo trollailut ja läpät menee läpi siellä firmoissa. Ja ne lisää firmoissa sitä käsitystä, että nyt tästä ihmiset ovat ihan aidosti loukkaantuneet. Mutta ehkä se sitten on sen arvoista, kun pääsee sitten twiitterissä päivittelemään, kuinka kummallisia nuo suvakit on.


Näin suvakkihuorana mulle on aivan sama uusiiko noi firmat pakkauksensa vai ei. Mutta jos tällaiset pakkausten uusimiset ahdistaa, niin ei varmaankaan kannata ainakaan ehdotella sitä firmoille. Edes läpällä.

Suvakkina sinuakin tulisi ahdistaa nämä pakkausten uusimiset, mitkä ovat kapitalistisia markkinointitempauksia, joiden varjolla todellisiin tasa-arvo-ongelmiin ei näiden yritysten tarvitse puuttua.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suvakkina sinuakin tulisi ahdistaa nämä pakkausten uusimiset, mitkä ovat kapitalistisia markkinointitempauksia, joiden varjolla todellisiin tasa-arvo-ongelmiin ei näiden yritysten tarvitse puuttua.
Sinun kannaltasi valitettavastii minä olen tällainen demokratiaan, markkinatalouteen ja tieteeseen nojaava suvakkihuora. En siis päätä asioita idioottien ja natsien psykoosien pohjalta.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Sinun kannaltasi valitettavastii minä olen tällainen demokratiaan, markkinatalouteen ja tieteeseen nojaava suvakkihuora. En siis päätä asioita idioottien ja natsien psykoosien pohjalta.

Minä nojaan myös asioihin mitä luettelit, mutta sen lisäksi olen myös vankkumaton tasa-arvon kannattaja ja mielestäni esimerkiksi Suomessa ei todellakaan tehdä tarpeeksi institutionaalisen rasismin kitkemiseksi. Vai luuletko sinä, että nämä tempaukset korjaavat yhtään esimerkiksi näitä vakavia ongelmia:

 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä nojaan myös asioihin mitä luettelit, mutta sen lisäksi olen myös vankkumaton tasa-arvon kannattaja ja mielestäni esimerkiksi Suomessa ei todellakaan tehdä tarpeeksi institutionaalisen rasismin kitkemiseksi. Vai luuletko sinä, että nämä tempaukset korjaavat yhtään esimerkiksi näitä vakavia ongelmia:
No sun kannattaa varmaankin panostaa niihin asioihin, mitkä itse tärkeiksi koet. Ei se multa pois ole. Onnea matkaan.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Hyvä ja oikea asia on kyllä lyöty niin läskiksi, ettei mitään muuta hyvää ole tiedossa kuin lisää vastakkainasettelua. Minusta nämä yritykset jotka lähtevät mukaan tähän pelleilyyn pitäs joukkoboikotoida. He yrittävät miellyttää vain tiettyä porukkaa..

Mitä tulee rasismiin, valkoiset eivät uskalla sanoa tai tehdä mitään, olla ylpeä omasta väristään koska rasismi.. mitä luulette jos Jenkeissä olisi valkoisten päivä, vain valkoihoisten lukiot, missikisat..

En siedä rasismia tai ihmisten lokeroimista jonkun helvetin värin perusteella, samoin uskonnon kohdalla, olisi kokemus jos muslimi vakuutusmyyjä koittaisi tehdä kauppaa.. jostain syystä muslimeja ei myyjän tehtävissä juuri näy. Ei miehiä eikä naisia.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No sun kannattaa varmaankin panostaa niihin asioihin, mitkä itse tärkeiksi koet. Ei se multa pois ole. Onnea matkaan.

Näin on. Minun pointtini keskustelussa oli alunperinkin se, että meillä on ihan Suomessakin syvällä olevaa rakenteellista rasismia, joka aiheuttaa vakavaa haittaa koko yhteiskunnalle. Mielestäni huomio on siis saatu vietyä tässä asiassa täysin vääriin asioihin. Tai itse en ainakaan usko, että eskimojäätelö tai vaalentava voide maksaläiskille on tässä se ongelma. Voin olla väärässäkin ja toivon, että olenkin, sillä sittenhän tämä on helppo asia ratkaistavaksi. Onnea myös sinulle.
 
Koko sarja joutaisi jo lopettaa. Taso on romahtanut jo niin pahasti, että vaikka tekisi mitä, Simpsonit eivät enää ole relevantti. Sinänsähän tuo mustien ääninäyttelijöiden palkkaaminen on paljon kohua tyhjästä, kun kyse on varsin vähäpätöisistä hahmoista, mutta näköjään syötti upposi.

Samaa mieltä että sarja olisi pitänyt lopettaa tason romahtaessa jo tultaessa 2000-luvulle. Mistään syötistä ja sen uppoamisista en kuitenkaan puhuisi tässä casessa, tumma hipiäiset ja etniset hahmot toki on marginaalissa sarjan osalta, mutta varsin paljon sitä vaan komediassa vedotaan stereotypioihin etnisyyksin perustuen ja minusta tuntuu että tässä nyt isketään paniikkinappulaa pohjaan vähän turhasta.

Sama pätee myös tuohon L'Oreal white ja whitening sanojen markkinointiin, sielläkin on hätäpäissään vedetty omat johtopäätökset. Hammastahna firmojen uusia sloganeja odotellessa...
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei ainoastaan diktatuureissa, vaan kaikissa maissa. Vallanpitäjät pystyttää patsaita niille henkilöille jotka katsotaan kunnioituksen ja muistamisen arvoisiksi.

Esimerkiksi Suomessa on Mannerheimin ratsastajapatsas varsin keskeisellä paikalla pääkaupungissa. Voisihan olla että siinä olisi Otto Wille Kuusisen ratsastajapatsas jos historiassa olisi käynyt toisella tavalla.

Molemmat ovat Suomen historiaa, vain toista kunnioitetaan patsaalla. Onko tämä historian vääristelyä? Vai ymmärretäänkö lopulta, että patsaat ovat kunnianosoituksia, eivät historiankirjoitusta.

Orjakauppiaan patsaan kukistaminen tarkoittaa siis vain sitä, että häntä pidettiin ennen suurmiehenä, ei pidetä enää. Se ei ole historian vääristelyä, sikäli kun orjakauppiaan tekoja ei pyyhitä pois historiankirjoista ja museoista.
Minusta tämä on suhteellista koska ne pitäisi aina peilata ensin aikalaisuuteensa. Kuten täälläkin on mainittu, niin jotkut henkilöt ovat olleet myös omassa ajassaan niitä mullistajia ja käänteentekijöitä, mutta jos niitä katsotaan vain nykyajan lasein niin he näyttävät orjien pitäjiltä ja tyranneilta. Aika harva ihminen tässä maailmassa on täysin puhdas, enkä minä pidä Leninin patsaita missään arvossa, mutta silti ymmärrän myös niiden olemassaolon. Historia on historiaa, ei sitä pidä eikä edes tarvitse yrittää pyyhkiä tai muuttaa muuksi. Sen sijaan siitä voi oppia ja mikä sen parempi tapa kuin esimerkiksi patsain saada ihmisiä kiinnostumaan ja täten myös oppimaan uutta.

Tuohon aikalaisuuteen muuten kiinnitetään nykyään todella suuresti huomiota opettajankoulutuksessa, että nimen omaan pitää uskaltaa ja voida astua ulos omasta kuplasta ja tarkastelemaan asioita sen perspektiivin ja ajan mukaan jossa ne asiat tapahtui. Samaten pitää uskaltaa ja voida tarkastella historiaa myös sen ulkopuolelta miten suurin osa historiastamme on kirjoitettu. Sen ovat kirjoittaneet valkoiset miehet ja nimen omaan eurooppalaiset valkoiset miehet. Se jättää aika suuren osan koko ihmiskunnan historiasta käymättä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
On kyllä lähtenyt nyt mopo ennennäkemättömästi käsistä. Aivan epätodellista ja ongelma on lopulta siinä, että kukaan ei uskalla sanoa, että hei cmon Geisha on ihan jees nimi ja 0% loukkaava tms, koska pelätään lynkkausta, vaikka ylivoimainen enemmistö ei moista muutosta halua tai vaadi. Mieluummin vaihdetaan sitten suklaan nimeksi ”Fazer: Japanilaisvaikutteinen suklaa” tms.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä lähtenyt nyt mopo ennennäkemättömästi käsistä. Aivan epätodellista ja ongelma on lopulta siinä, että kukaan ei uskalla sanoa, että hei cmon Geisha on ihan jees nimi ja 0% loukkaava tms, koska pelätään lynkkausta, vaikka ylivoimainen enemmistö ei moista muutosta halua tai vaadi. Mieluummin vaihdetaan sitten suklaan nimeksi ”Fazer: Japanilaisvaikutteinen suklaa” tms.
Fazerin mukaan se on saanut palautetta sekä puolesta, että vastaan. Jää arvailujen varaan mikä osa loukkaantuneista on trollaavia konservatiiveja.

Tämän päiväisen twittersession jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että trollaajien joukko on aika iso. Juurikin twitter antaa kaikille hirveän hauskoille shakkinappulavitsailijoille helpon ja nopean tien trollata yrityksiä. No nyt ne yritykset osti sen trollauksen. Eikös ollutkin hassua.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika harva ihminen tässä maailmassa on täysin puhdas, enkä minä pidä Leninin patsaita missään arvossa, mutta silti ymmärrän myös niiden olemassaolon. Historia on historiaa, ei sitä pidä eikä edes tarvitse yrittää pyyhkiä tai muuttaa muuksi. Sen sijaan siitä voi oppia ja mikä sen parempi tapa kuin esimerkiksi patsain saada ihmisiä kiinnostumaan ja täten myös oppimaan uutta.

Leninin patsaskin Suomessa vissiin jossain on, ja saa minun puolestani olla. Eri asia olisi, jos se olisi siinä Mannerheimin ratsastajapatsaan kohdalla ja 30 metriä korkeana. Vierellä hymyilisi yhtä korkea Stalin. Patsaat olisi tehty suomettumisen aikakauden huipulla, joka olisi ollut vielä vähän pahempi kuin oikeasti olikaan.

Kyllä minä tuossa tapauksessa sanoisin, että saa viedä jo varastoon nämä patsaat.

Eli näkisin tämän astevaihteluna, johon vedetään sitten raja johonkin. Kaikista löytyy jotakin mätää kaivelemalla, eikä se ole syy kaataa patsaita. Mutta jotkut on sitten niin läpeensä mätiä tyyppejä, että patsaat saakin kaataa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja kuinka ollakaan. Siellähän on persujen oma Keijo Kaarisade trollaillut geishapatukan tiimoilta. Kun Keijo trollaa, niin iso joukko Keijon persufaneja tapaa lähteä leikkiin mukaan. Kyllä oli taas hassusti trollailtu persuilta.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hienoa, että nämä vitsillä heitetyt pöyristymiset ovat saaneet yritykset varpailleen. Tästä voi hyvässä lykyssä seurata se, että jatkossa eivät firmat reagoi niin paniikissa, vaan tutkivat tilanteen ajan kanssa. Silloin ei oltaisi niin riippuvaisia puolestaloukkaantujien ja trollaajien öyhötyksestä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kyllä on viime viikkojen aikana valkoista heteromiestä lyöty oikealta ja vasemmalta. Voi itku!! Firmat vaihtaa tuotteiden nimiä ja nyt vielä kaiken hyvän päälle Simosonien ääninäyttelijätkin!!

Voi että!! Miten me nyt tästä selvitään? Pahinta on tietysti se, että muutaman kuukauden kuluttua elämä jatkuu normaalisti eikä kukaan enää puhu näistä. Mistäs me sitten mielemme pahoitetaan?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Fazer parin trollaajan takia miettisi noin vahvan ja vanhan brändinimen hautaamista.

Sananvapaus-höpinät ovat huvittavia näissä tapauksissa, joissa voittoa tavoittelevat yhtiöt tekevät itsenäisiä bisnesratkaisuja. Sitten kun joku viranomainen päättää, ettei saa puhua/käyttää tuotteissa valkaisuaine-termiä, niin okei, voidaan jo miettiä, että nyt rikotaan mielivaltaisesti perusoikeuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös