Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 951 641
  • 81 126
Suosikkijoukkue
KK
No tuo nyt on taas vähän aidasta ja aidanseipäästä väittelyä. Angiinaan määrätään juuri siksi antibiootteja, koska se altistaa näille jälkitaudeille. Onko se sitten angiinan vika vai sen jälkitaudin, on aika paha sanoa. Mutta mitä tulee tuohon suuhygieniaan, niin enpä ole kyllä kuullut, että sillä onnistuisi tuota kurkkupaisetta estämään. Eikä kyllä mikään tukenut tätä väitettä kun kokeilin hakea tietoa netistä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna: aika harva nielurisoja kykenee harjaamaan bakteereista puhtaaksi...
Monta kertaa olet sairastanut angiina? Itselläni niitä oli 15-18 vuoden iässä joka vuosi vähintään kerran. Loppui vasta kun lopetin antibiootit. Lääkäri jo uhitteli nielu- ja kitarisojen poistolla. Luin hieman. Ei kannata syödä. Viime syksynä minulla diaknitoisuutiin klamydia. Toki otin ambitiootit. Puoli vuotta, kuukausi sitten minulle tuli tämä lapsuuden tautini takaisin. En ottanut antibiootteja. Aamulla peitteet oli kadonneet. Kurkku oli toki arka/kipeä lähes viikon päästä taudin synnystä. Ja sä sanot mulle että pitää syödä antibiootteja? Nm harvemmin kipeänä.

Edit: sekavaa tekstiä, en jaksa korjaa vaikka kuulostaa tyhmältä. Jokainen vamraan tajuaa pointin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monta kertaa olet sairastanut angiina? Itselläni niitä oli 15-18 vuoden iässä joka vuosi vähintään kerran.

Pakko todeta, että en ole 40 ikävuoteni aikana sairastanut angiinaa kertaakaan, ainakaan tietoisesti. Enkä ole itse asiassa edes koskaan ollut nieluviljelyssä. Voi olla hyvää tuuria, tai sitten omaa tyhmyyttäni, mutta en ole kertaakaan mennyt lääkäriin kurkkukivun vuoksi. Oikeastaan tähän on syynä se, että minulla kurkkukivut ovat aina olleet lieviä ja liittyneet normaaliin nuhaiseen flunssaan, ja olen ollut siinä käsityksessä, että silloin ne ovat käytännössä aina virusperäisiä, jolloin niihin eivät antibiootit auta. Ja silloin kotona tilanteen seuraaminen riittää. Jos sairastun joskus rajuun kurkkukipuun, johon ei liity suurempia nuhaoireita, ja kipu on toispuoleinen, niin silloin tuo täyttäisi angiinan tuntomerkit, ja matka veisi samantien työterveyteen. Onneksi olen siis angiinalta välttynyt.

Peitteet muuten eivät todista vielä mitään, vaan niitä voi olla myös virusperäisessä nielutulehduksessa.

Olen varmasti hyvin pitkälti samoilla linjoilla monesta asiasta kanssasi. Antibiootteja ei tule syödä varmuuden vuoksi kuin joissain poikkeustapauksissa. Esimerkiksi joku hammasoperaatio on sellainen, missä ne ovat perusteltuja. Samaten tilanteissa, joissa alentuneen vastustuskyvyn omaava henkilö joutuu johonkin operaatioon, jossa pahaksi äityvä komplikaatio olisi hengenvaarallinen. Angiinaan antibioottien syönti on kuitenkin perusteltua.

Aikuisiällä minulla on onneksi ollut vain muutama antibioottikuuri. Yksi silmäkulmaan tulleen tulehtuneen rasvapatin vuoksi, yksi nenään tulleen märkivän infektion vuoksi, yksi viisaudenhammasleikkauksen jälkeen varmuuden vuoksi määrättynä sekä yksi sen vuoksi, että varpaani tulehtui haaverissa irronneen kynnen vuoksi. Nuo viimeisen 20 vuoden aikana. Mielestäni kaikki olivat perusteltuja. Lapsena kävin korvatukehduskierteen läpi, ja silloin antibiootit tulivat tutuiksi vähän liikaakin. Nykyään niihin ei kai edes määrätä aina antibiootteja. Hyvä näin. Ja yksi keuhkokuume tuli n. 6-vuotiaana sairastettua, johon myös tuli kuuri. Olikohan vielä jotain? Luomen poiston jälkeen 16-vuotiaana sain antibiootit, kun leikkaushaava tulehtui. Vai hetkinen, silloin taisin selvitä antibioottivoiteella.

Mitenhän tämä liittyisi aiheeseen? No, todetaan, että toivottavasti ei tarvitse tuota sairaslistaa täydentää enää koronaviruksella.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Nyt on muuten maailmalla parantuneiden määrä ylittänyt aktiivisten tapausten määrän.

Parantuneita 3 104 290
Aktiivisia tapauksia 3 033 891
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Suosikkijoukkue
KK
Pakko todeta, että en ole 40 ikävuoteni aikana sairastanut angiinaa kertaakaan, ainakaan tietoisesti. Enkä ole itse asiassa edes koskaan ollut nieluviljelyssä. Voi olla hyvää tuuria, tai sitten omaa tyhmyyttäni, mutta en ole kertaakaan mennyt lääkäriin kurkkukivun vuoksi. Oikeastaan tähän on syynä se, että minulla kurkkukivut ovat aina olleet lieviä ja liittyneet normaaliin nuhaiseen flunssaan, ja olen ollut siinä käsityksessä, että silloin ne ovat käytännössä aina virusperäisiä, jolloin niihin eivät antibiootit auta. Ja silloin kotona tilanteen seuraaminen riittää. Jos sairastun joskus rajuun kurkkukipuun, johon ei liity suurempia nuhaoireita, ja kipu on toispuoleinen, niin silloin tuo täyttäisi angiinan tuntomerkit, ja matka veisi samantien työterveyteen. Onneksi olen siis angiinalta välttynyt.

Peitteet muuten eivät todista vielä mitään, vaan niitä voi olla myös virusperäisessä nielutulehduksessa.

Olen varmasti hyvin pitkälti samoilla linjoilla monesta asiasta kanssasi. Antibiootteja ei tule syödä varmuuden vuoksi kuin joissain poikkeustapauksissa. Esimerkiksi joku hammasoperaatio on sellainen, missä ne ovat perusteltuja. Samaten tilanteissa, joissa alentuneen vastustuskyvyn omaava henkilö joutuu johonkin operaatioon, jossa pahaksi äityvä komplikaatio olisi hengenvaarallinen. Angiinaan antibioottien syönti on kuitenkin perusteltua.

Aikuisiällä minulla on onneksi ollut vain muutama antibioottikuuri. Yksi silmäkulmaan tulleen tulehtuneen rasvapatin vuoksi, yksi nenään tulleen märkivän infektion vuoksi, yksi viisaudenhammasleikkauksen jälkeen varmuuden vuoksi määrättynä sekä yksi sen vuoksi, että varpaani tulehtui haaverissa irronneen kynnen vuoksi. Nuo viimeisen 20 vuoden aikana. Mielestäni kaikki olivat perusteltuja. Lapsena kävin korvatukehduskierteen läpi, ja silloin antibiootit tulivat tutuiksi vähän liikaakin. Nykyään niihin ei kai edes määrätä aina antibiootteja. Hyvä näin. Ja yksi keuhkokuume tuli n. 6-vuotiaana sairastettua, johon myös tuli kuuri. Olikohan vielä jotain? Luomen poiston jälkeen 16-vuotiaana sain antibiootit, kun leikkaushaava tulehtui. Vai hetkinen, silloin taisin selvitä antibioottivoiteella.

Mitenhän tämä liittyisi aiheeseen? No, todetaan, että toivottavasti ei tarvitse tuota sairaslistaa täydentää enää koronaviruksella.
Et kuunnellut juttua? Kommentoitu vain kirjoitustani?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täysin odotettua. Urheilu edelleen paitsiossa koronaan liittyvissä asioissa.
Oudommaksi vaan menee.

Tieteellinen skandaali: WHO:n politiikkaa ohjanneet koronatutkimukset perustuvat epämääräisen pikkufirman kyseenalaiseen dataan

Tänään klo 22:38
Tutkimusyrityksen palveluksessa on tieteiskirjailija ja aikuisviihdetähti.
Eikös tän WHO:n pitänyt joidenkin mielestä olla lafka, joka tietää kaikesta paremmin kuin esim. THL? Kaikessa olisi joidenkin öyhöjen mielestä pitänyt peesata WHO:n näkemyksiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Et kuunnellut juttua? Kommentoitu vain kirjoitustani?

Nyt on pakko sanoa, etten ymmärtänyt mitään. Tai sitten minulta meni jotain pahasti ohi.

Tähän tämänpäiväiseen mielenosoitukseen palatakseni. Eräs Berliinissä asuva tietämäni henkilö kertoi, että siellä olisi viime aikoina ollut 1-2 mielenosoitusta joka viikonloppu. En osaa arvioida, kuinka hyvin tuo pitää paikkansa. Mutta jos pitää, niin eivät nuo ainakaan ilmeisesti ole merkittävästi vaikuttaneet Saksan koronatilastoihin.

Ei tuo poista siltikään aiemmin sanomaani. Mielenosoitusten järjestäminen näissä olosuhteissa on joka tapauksessa riski, ja siksi niistä pitää pidättäytyä toistaiseksi. Solidaarisuutta voi esittää myös muilla keinoin.
 

Leijona

Jäsen
Mielestäni näyttö tukee yhä vahvemmin ns. kausiteoriaa - siis sitä, että korona menee kesätauolle ja siirtyy eteläiselle pallonpuoliskolle influenssan tavoin. Niin selkeä on tuo trendi koko Euroopassa, vaikka rajoituksia purettiin jo hyvän aikaa sitten. Toki koronan leviämiseen liittyy edelleen myös hyvin monta avointa kysymystä.

Tämänpäiväinen mielenosoitus ja viikonlopun koronapäättärit ovat loistavia tilaisuuksia tieteelliselle analyysille, jopa kansainvälisessä mittakaavassa. Ja toki näitä mielenosoituksia taisi olla useammassakin eri maassa.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
arveen tilannepäivitys Suomen rintamalta: tautia on vielläkin täällä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos tuonne miekkariin meni ja Koronan saa, voidaan rinnastaa myös evoluutioteoriaan.

Vittu mitä pässejä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Koska ryyppääminen ei ole päivänvaloa kestävää toimintaa ja minä en ainakaan halua herätä 8 aamulla krapulaan. Ihan hyvä että muksut on pois kaduilta siinä vaiheessa kun baarikansa laittaa nelivedon päälle.

No fair point. Tarkotin lähinnä toimintaa, mitä suurin osa siellä harrastaa. Ja sitä, että jotenkin koomista että pitää odottaa iltaan että "noni kello on jo 21, nyt voidaan laittaa iso pyörä pyörimään. Toinen juttu se, että jos oot kello 14 naamat oot juoppo mut jos oot 02 niin no kukas sitä lasiin sylkeen.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Minä ainakin haluan ryypätä nimenomaan yöllä, jos klo. 00 - 04.00 lasketaan yöksi. En mene talvisaikaan juuri milloinkaan ennen puoltayötä kapakkaan. Mukava, kun saa illan touhuta muuta ja ottaa muutaman oluen. En myöskään halua nousta ylös klo. 8, koska siihen ei ole mitään syytä. Asiat voi tehdä mihin aikaan tahansa, ei siihen aamuja tarvita. Terassiaika on sitten erikseen, silloin on mukava liikuskella jo alkuillastakin..Huomasin myös nyt korona-aikana, ettei minua huvita juopotella lainkaan, kun kapakat on kiinni. Tähän tuli lähes 3 kuukauden raittius, kun tähän asti aikuisiän ennätys oli 3 viikkoa ja sekin pakottavista syistä- ei "vapaaehtoisesti"..

Vastataan nyt vielä tähänkin, että en minä tässä mitään koita kertoa miten on oikei ja miten ei. Yömeno on ihan paikallaan.

Kommentoin lähinnä siltä kantilta, että omasta mielestä on jotenkin kaksinaismoralistista huomautella siitä jos joku juo päivällä eikä yöllä. Muutaman vuoden terassilla joskus työskenneellä voin sanoa että se on iso asia monelle mihin aikaa sieltä tilaillaan niitä lärvilautasia ihan siihen liittyen miltä se näyttää ulospäin. Suomessa jos olet juoma kädessä jo vaikka kello 11 ni sekin aiheuttaa monessa kysymyksen Miksi?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Oudommaksi vaan menee.

Tieteellinen skandaali: WHO:n politiikkaa ohjanneet koronatutkimukset perustuvat epämääräisen pikkufirman kyseenalaiseen dataan

Tänään klo 22:38
Tutkimusyrityksen palveluksessa on tieteiskirjailija ja aikuisviihdetähti.
No nyt pitäisi saada selville kuka tuo aikuisviihdetähti on. Ja voisi tuota tietokirjailijaakin pohtia.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
No nyt pitäisi saada selville kuka tuo aikuisviihdetähti on. Ja voisi tuota tietokirjailijaakin pohtia.

Näyttävät vielä olevan salaisuuksia. Mutta Linkedinin kautta saa mielenkiintoisen kuvan yhtiöstä. Vain muutama työntekijä, joiden profiilit on hämäriä ja täynnä kirjoitusvirheitä. Ja taitaapa listalla olla yksi kuollutkin. Eivätkä verkkosivutkaan päätä huimaa.

Mielenkiintoinen yhtiö suurimittakaavaisen tutkimuksen taustalla. Ihmeellistä, että journaalit heräsivät tähän näin myöhään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Riittääkö?
On siis mahdollista siedättää bakteerit. Vaan kun tuon 11 vuotta vanhan jutun jälkeen asiasta ei ole pidetty mölyä, niin ongelmaa ei ole tullut.
Edit: sekavaa tekstiä, en jaksa korjaa vaikka kuulostaa tyhmältä. Jokainen vamraan tajuaa pointin.
Sitä en tajua, että miksi maitohappobakteereita ei määrätä jokaisen antibioottikuurin yhteyteen, koska sillä lievitettäisiin ongelmaa.

Vaan lääketeollisuuden homma ei ole parantaa vaan myydä lääkkeitä....terveet ei osta! Olisiko yhteyttä? hymiö
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Näyttävät vielä olevan salaisuuksia. Mutta Linkedinin kautta saa mielenkiintoisen kuvan yhtiöstä. Vain muutama työntekijä, joiden profiilit on hämäriä ja täynnä kirjoitusvirheitä. Ja taitaapa listalla olla yksi kuollutkin. Eivätkä verkkosivutkaan päätä huimaa.

Mielenkiintoinen yhtiö suurimittakaavaisen tutkimuksen taustalla. Ihmeellistä, että journaalit heräsivät tähän näin myöhään.
Joidenkin vakaassa intressissä on globaali massarokotus.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On siis mahdollista siedättää bakteerit. Vaan kun tuon 11 vuotta vanhan jutun jälkeen asiasta ei ole pidetty mölyä, niin ongelmaa ei ole tullut.

Sitä en tajua, että miksi maitohappobakteereita ei määrätä jokaisen antibioottikuurin yhteyteen, koska sillä lievitettäisiin ongelmaa.

Vaan lääketeollisuuden homma ei ole parantaa vaan myydä lääkkeitä....terveet ei osta! Olisiko yhteyttä? hymiö

Joillakin ihmisillä vatsa menee lääkekuureista sekaisin ja he ostavat maitohappobakteereita aina antibioottikuurin yhteydessä. Jotkut lääkärit voivat noita jopa suositella.

Osa ihmisistä ostaisi kuitenkin vain ne lääkkeet vaikka lääkäri kehottaisi ostamaan myös maitohappobakteereja. Jotkut ihmiset jättävät lääkekuurin kesken, kun oireet ovat kadonneet jne. Loppujen lopuksi normaali ihminen on itse vastuussa valinnoistaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
On siis mahdollista siedättää bakteerit. Vaan kun tuon 11 vuotta vanhan jutun jälkeen asiasta ei ole pidetty mölyä, niin ongelmaa ei ole tullut.
Ei sitä tiedetä miksi superbakteereja ilmentyy niissä paikoissa missä niitä milloinkin tulee. Ei niitä voida mitenkään jäljittää yhteen kohteeseen, että haha nyt tästä se lähti ja tästä se johtuu. Kyseessä on yleinen koktail mihin liittyy antibioottien laaja ja huono käyttö, sekä myös se desinfiointiaineilla löträäminen. Kaikki mistä osa bakteereista selviää lisää mahdollisuutta, että ne bakteerit alkavat kehittää resistanssia milloin millekkin aineelle. Sen takia juurikin antibioottikuurit pitäisi aina syödä loppuun ja niitä ei saisi turhaan ihmisille antaa ja sitä turhaa desinfiointiaineilla löträystä pitäisi välttää. Sillä varmistetaan se, että silloin kun niitä tarvitaan niin ne kanssa toimii.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ja testejä näkyisi tulleen aika mukavasti myös kirjoihin. Ennustin ensimmäistä alle viiden tapauksen päivää toukokuun puolelle, se ei toteutunut. Ajattelin samalla ennustaa nollapäivän kesäkuun ensimmäiselle viikolle, mutta en sitten uskaltanut kuitenkaan. Olisi vain pitänyt seurata omaa epidemiakehityksen pohjalta rakennettua tuntumaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Onko tulkittu lukuja väärin, vai onko nolla tartuntaa siis nolla tartuntaa?
HS.fi:


8 min. sitten
THL: Suomessa ei yhtään uutta koronavirustartuntaa
Suomessa ei ole löytynyt yhtään uutta varmistettua koronavirustapausta eilisen jälkeen, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tapauksia on vahvistettu Suomessa kaikkiaan 6 911.
(STT)
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pääsiäinen, vappu, koulujen avaaminen. liian hitaat toimeet, VÄLIINPITÄMÄTTÖMYYS, MASKIPAKKO. Ollaan Ruotsin tiellä. Kaksi viikkoa ja paska osuu tuulettimeen.

Mikään näistä ei ole toteutunut, vaikka paniikkipetterit sitä kiimassa ovat huutaneet. Onneksi nyt eilen saatiin näille sekopäille lisää ruokaa, kun Stadissa oli oikein muutaman tuhannen ihmisen VIRUSLINKOMAINEN kokoontuminen. Kyllä se paska sieltä vielä tulee!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös