Yhdysvaltojen mielenosoitukset ja mellakat

  • 267 773
  • 2 009

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
No nyt mennään sitten pilkun nussimisen ja kärjistämisen maailmaan rankasti. Eli väität, että maltillisen ja äärioikeistoa sympatiseeraavan ero on aina jyrkkä. Eikö maltillinen voi sympatiseerata äärioikeistoa, vaikka ei kannattaisi, kuin murto-osaa heidän aatemaailmastaan? Juuri tälläisten mielten kääntämisestä enemmän oikealle oli kyse.

Yhdysvaltain white supremacy -ryhmien aatemaailma on se, että valkoiset ovat muita ihmisryhmiä parempia ja ylempiarvoisempia.

Miten tätä voi kannattaa vain osittain? Että valkoiset eivät ole juurikaan parempia kuin muut, mutta hieman kuitenkin?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Eli väännetään rautalankaa. USA:n afrikan-amerikkalaisista n. 30% on jossain vaiheessa vankilassa. Amerikassa ammutaan poliisin toimesta vuosittain 250 afrikan-amerikkalaista, samaan aikaan ammutaan 85+ poliisia. Minä sanoin, että Floydkin oli ollut vankilassa, oli sen itse itselleen aiheuttanut. Siitä oli ollut aikaa jo yli kymmenen vuotta. Ilmeisesti tämä nyt sinua tässä hämää. Viittasin vain siihen, että ei hänkään ollut nuorena mikään puhdas pulmunen vaan oli itse ollut osaltaan osa sitä ongelmaa. Sittemmin hän oli muuttanut muualle ja muuttanut tapansa. Hän ei missään nimessä ja millään tavalla ansainnut kohtaloaan. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että hänen aiempi käytöksensä on myös osa sitä ongelmaa mikä tuolla vallitsee. Aivan kuten täällä romanien kanssa. Eli jos jokin porukka käyttäytyy aika usein paskasti, se leimaa kaikki ja se myös saa sen toisen puolen kohtelemaan heitä paskasti. Ihan turha sinun on yrittää vääntää tästä mitään sen syvällisempiä merkityksiä. Vikaa vain on myös muualla, vaikka nyt uhriudutaankin ja puhutaan jostain, että kun ei noi noudata sopimusta, jos et itsekkään ole noudattanut sitä sopimusta.
Yhtalaisyysmerkin vetaminen romanien ja mustien valille kertoo siita kuinka kaukana mainitsemasi "isomman kuvan" muodostaminen on. Puhutaan niin taysin eri maailmoista
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Varmaan sitten lieventävien asianhaarojen alla tehty murha, kun aika paljon löytyy ymmärrystä.
Ei minulla ole mitään lieventäviä asianhaaroja tuota toimintaa kohtaan, se ei ole missään nimessä hyväksyttävää. Se on kuitenkin fakta, että USA:ssa poliisin homma on helvetin riskaabelia ja alipalkattua. Kyllä se silloin lisää myös näitä ongelmia. Ei sen sanominen ole tuon teon puolustelua, mutta se kertoo sitä tarinaa mikä siellä on todellisuutta. Ilman, että ymmärtää niitä taustoja ei voi muodostaa aikalaismielipidettä. Täältä voi huudella omien pullonpohjien läpi kuinka pitäisi toimia niin ja näin jos ei suostu ymmärtämään, että siellä on täysin toisenlainen maailma kyseessä. Äkkiä meidänkin poliisin toimintatavat muuttuisi jos meidän yhteiskuntamme olisi samanlainen paskakaivo. Kyllä se yhteiskunta ihen yleisesti luo sen tilan missä sitten ne poliisit joutuu toimimaan ja se taas ajaa alalle määrätynlaisia toimijoita. Ihan samaa näkyy kaikkialla missä on köyhyyttä ja kurjuutta. Poliisin toimintatavat raakalaistuu täysin samaa tahtia kuin sen toisen puolen toimet menevät raaemmiksi. Ei tässä ole mitään että noi teki ensin touhua, vaan se on ihan molemminpuolista.
Tuohan on ihan oppikirjaesimerkki "go home" ajattelusta. Kohdellaan jotakin kansanosaa paskasti ja sanotaan että jos ei kelpaa, niin voi lähteä poiskin.

Lisäksi ero esim demokraatteihin, jotka uhkasivat vapaaehtoisesti lähteä pois on että heillä aidosti onkin niin taloudellinen kuin tosiasiallinen mahdollisuus lähteä esim työnperässä muuttaa Kanadaan. Kanadahan pisteyttää tulijat ja köyhillä neekeripojilla ei mahkuja ole. Ei heitä kuitenkaan tulkita pakolaisiksi lähtömaansa olojen takia.
Ei ole mikään oppikirjaesimerkki. Tuossa ei ole mitään go home ajattelua kun heidän kotinsa on siellä USA:ssa. Kuten tuossa yllä mainittiinkin, niin vain 6% oli työttöminä mustista ennen koronaa. Kyllä heillä on siellä mahdollisuudet liikkua jos he niin haluavat. Ilmeisesti eivät kuitenkaan halua, kun edes parempiosaiset kansalaiset eivät sieltä lähde pois sen rasismin takia. En tiedä miksi, koska olen asiaa ihmetellyt jo pitkään.
Yhtalaisyysmerkin vetaminen romanien ja mustien valille kertoo siita kuinka kaukana mainitsemasi "isomman kuvan" muodostaminen on. Puhutaan niin taysin eri maailmoista
Mikä siinä on niin kaukana? Molempia syrjitään myös huonojen kokemusten takia ja niille huonoille kokemuksille on myös olemassa ihan oikeaa pohjaa. Kyllä täälläkin romanien pitää myös itse tehdä asioille jotain, että ne käsitykset muuttuu. Sama koskee USA:ssa mustia, kyllä niiden pitää myös itse pyrkiä pois sieltä kuopasta eikä tyytyä siellä olemiseen ja sen syvemmäksi kaivamiseen. Se, että siellä on mukana myös rasismia ei tarkoita, että pitää suostua siihen rooliin mihin sinun oletetaan menevän. Jonkun pitää olla se parempi ja jotkut onkin, valitettavasti vaan moni myöskään ei ole.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Edelliset pari viestiä keskittyivät turhan paljon asian sijasta nimimerkkiin. Tästä on annettu rikepiste.
Eli väännetään rautalankaa. USA:n afrikan-amerikkalaisista n. 30% on jossain vaiheessa vankilassa. Amerikassa ammutaan poliisin toimesta vuosittain 250 afrikan-amerikkalaista, samaan aikaan ammutaan 85+ poliisia.

Yhdysvaltain populaatiosta 12,3% on mustia ja 60,4% valkoisia (tieto haettu Googlesta). 2019 mustia ammuttiin poliisin toimesta 235 ja valkoisia 370. (Statista)
Lisäksi koko Yhdysvaltain systeemi lähtien laeista ja yksityisistä vankiloista on ihan lievästi mustia (ja muita vähemmistöjä!) vastaan. Kuten muuten täällä on muutamankin kerran sanottu, mutta rusinoi sä vaan.
2019 poliiseja kuoli 89, joista 48 kuoli "as a result of felonious acts " (Googlen etusivu). Edelleen kiva ja tasapuolinen viesti sulla.

Viittasin vain siihen, että ei hänkään ollut nuorena mikään puhdas pulmunen vaan oli itse ollut osaltaan osa sitä ongelmaa.
Ja se ongelma on - kuten kaikki olemme tänne kerääntyneet keskustelemaan - että kaveri kuristettiin täysin tarpeettomasti hengiltä keskellä päivää poliisin toimesta muiden seuratessa vierestä. Oppiihan olemaan. Tai, siis, ei ole enää, mutta olisi voinut oppia.

Eli jos jokin porukka käyttäytyy aika usein paskasti, se leimaa kaikki ja se myös saa sen toisen puolen kohtelemaan heitä paskasti.

Mä olen aikaisemmin täysin epäreilusti profiloinut HPK-kannattajat joko hassuttelijoiksi tai piilomoderaattoreiksi, mutta ne onkin näköjään vain kasa vatipäitä. Mun paha. #Kaikkikerhonfanit.

Mitä yrität sanoa tällä kaikella? Yritätkö kertoa sitä, että riehuminen on OK? Vai yritätkö kertoa, että nimierkki blackwolf on idiotti, koska esittää epäsuosittua mielipidettä?

Lainatakseni Pasilan asiantuntijaa: "No vittu mieti"

Yritin pukea sanoiksi tämän suuren hämmästyksen, joka kumpuaa sisältäni. Tosin huonosti ja sekavasti, koska olen Porista.
Sen lisäksi yritin implikoida, että palstatoveri Mokkasusi omaa kummallisia ja mielestäni todella vääristyneitä mielipiteitä. Toki hänellä on oikeus olla mieltä. Sääli, että mielipiteet vaikuttaa olevan aika rasistista ja stereotypisoivaa paskaa.
Mutta oikeastaan joo. Kai mä jotain tuohon jälkimmäisen suuntaan koitan sanoa. Kiitti.

Mutta mä en nyt lähde sun kanssa vääntämään, vaan saat ihan keskenään yrittää muuttaa mustaa valkoiseksi (vaikka kuristamalla).

Kunhan vain tulin demoamaan, että metsä välillä huutaa niinkuin sinne rusinat.

Tai jotain.

EDIT: Hitto. Mähän oon ennustaja!


Ja tietty nää klassiset: "Se on tuo tietty kansanryhmä, jotka ovat aina tappamassa toisiaan, joten big whoop jos poliisit vähän antaa tukkapöllöä"
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Mikä siinä on niin kaukana? Molempia syrjitään huonojen kokemusten takia ja niille huonoille kokemuksille on myös olemassa ihan oikeaa pohjaa. Kyllä täälläkin romanien pitää myös itse tehdä asioille jotain, että ne käsitykset muuttuu. Sama koskee USA:ssa mustia, kyllä niiden pitää myös itse pyrkiä pois sieltä kuopasta eikä tyytyä siellä olemiseen ja sen syvemmäksi kaivamiseen.

Katkaistu lainaus.

Eroja jenkkien mustien ja romanien valilla ei olekaan muuta kuin historia, nykyaika ja jos ei jokin muutu, tulevaisuus.

Vai onko vaikkapa Suomessa joskus kaytetty romaniorjia pyorittamaan taloutta, eroteltu missa saa syoda, kayda kusella ja asua, tai kaytetty aktiivisesti oikeuslaitosta varmistamaan etta tasa-arvoisuus ei toteudu.

Tietaakseni myoskaan romanien alueille ei ole jatetty terveydenhuoltoa tai kouluja alirahoitetuiksi kantasuomalaisten vastaaviin verrattuna. Harva finski myoskaan soittaa poliisille jos romani kavelee rikkaammalla asuinalueella tai kayttaa toimistorakennksensa kuntosalia.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tämä ja käyttäjän muut pään aukomiseen keskittyneet viestit ovat tuottaneet rikepisteen
Yritin pukea sanoiksi tämän suuren hämmästyksen, joka kumpuaa sisältäni. Tosin huonosti ja sekavasti, koska olen Porista.
Sen lisäksi yritin implikoida, että palstatoveri Mokkasusi omaa kummallisia ja mielestäni todella vääristyneitä mielipiteitä. Toki hänellä on oikeus olla mieltä. Sääli, että mielipiteet vaikuttaa olevan aika rasistista ja stereotypisoivaa paskaa.

Mutta mä en nyt lähde sun kanssa vääntämään, vaan saat ihan keskenään yrittää muuttaa mustaa valkoiseksi (vaikka kuristamalla).
Kunhan vain tulin demoamaan, että metsä välillä huutaa niinkuin sinne rusinat.
Koita saada hämmennystäsi helpotettua jotenkin. Tietysti se on erittäin valitettavaa, jos jollain on erilainen mielipide. Kai sitä vähemmästäkin hämmästyy. Meneekö se íhan hämmästyksesi piikkiin, vai vihjaatko tällä kuristamisfantasiallasi johonkin? Ovatko mielestäsi kaikki kuristamassa tummaihoisia, jos esittävät tähän ketjuu mellakointia vähemmän ymmärtäviä viestejä?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Missäs tuossa on rasismia? Ei tuo liity kyllä ihonväriin yhtään millään tavalla, että jos et tykkää siitä maasta missä asut, niin sinulla on mahdollisuus lähteä muualle. Ihan itse nyt keksit tuohon tuon Afrikan. Siinä on ihan vieressä esim. se Kanada missä on paljon fiksumpi meininki. Tosin kelit siellä on paskemmat.

No kyllä ne varmaan lähteekin jos halua on ja tilanne sellainen että lähtö on mahdollinen. En tunne henkilökohtaisesti yhtään amerikkalaista joka olisi muuttanut Kanadaan, mutta olen melko varma että niitä löytyy. Kaiken värisiä.

Jos taas idea oli, että heidän olisi syytäkin lähteä pois, että tietty etninen kansanosa ei ole sen arvoinen että heidän tulisi saada elää Amerikan Yhdysvalloissa, niin tota noin.... Ymmärrät ehkä itsekin miksi tuossa joku saattaa nähdä häivähdyksen rasismia.

Mustat amerikkalaiset on amerikkalaisia. Siinä kuin vaikka irlantilaisia sukujuuria omaavat amerikkalaisetkin. Tai italialaisia. Ne on kaikki amerikkalaisia ollut jo pitkään, eikä pois lähtemisen ehdottelu ole mikään relevantti ratkaisu mihinkään. Ongelmat esim. rikollisuuden suhteen on koko maan yhdessä pyrittävä ratkaisemaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuohan on ihan oppikirjaesimerkki "go home" ajattelusta. Kohdellaan jotakin kansanosaa paskasti ja sanotaan että jos ei kelpaa, niin voi lähteä poiskin.
Tuo on myös valitettavan yleinen ja paljon näkyvyyttä saanut ajattelutapa Yhdysvalloissa. Eipä siitä ole vielä vuottakaan kun Trump kehotti neljää kongressiedustajaa palaamaan sinne mistä ovat tulleetkin ja lopettamaan saarnaamisen yhdysvaltalaisille siitä, millainen hallinto heillä pitäisi olla. Ainoastaan yksi noista Trumpin raivoamisen kohteena olleista edustajista on syntynyt ulkomailla.

 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Katkaistu lainaus.

Eroja jenkkien mustien ja romanien valilla ei olekaan muuta kuin historia, nykyaika ja jos ei jokin muutu, tulevaisuus.

Vai onko vaikkapa Suomessa joskus kaytetty romaniorjia pyorittamaan taloutta, eroteltu missa saa syoda, kayda kusella ja asua, tai kaytetty aktiivisesti oikeuslaitosta varmistamaan etta tasa-arvoisuus ei toteudu.

Tietaakseni myoskaan romanien alueille ei ole jatetty terveydenhuoltoa tai kouluja alirahoitetuiksi kantasuomalaisten vastaaviin verrattuna. Harva finski myoskaan soittaa poliisille jos romani kavelee rikkaammalla asuinalueella tai kayttaa toimistorakennksensa kuntosalia.
Niin ja yhtäläisyyksiä löytyy ihan samalla tavalla se, että molempia syrjitään myös järjestelmän toimesta ja heihin suhtaudutaan ennakkoluuloisesti ja osin syystä. Sitten vielä itketään kuinka heitä syrjitään syyttä vaikka toimivat juurikin siten kuten heidän myös oletetaan toimivan. Eli uppoavat täysin siihen muottiin mihin heidät on niissä ennakkoluuloissa asetettu.

Ja kyllä minä tiedän orjien historiasta jne. se ei vain poista sitä todellisuutta, että myös mustat itse aiheuttaa sitä ongelmaa ja asettavat itse itsensä sinne muottiin. Se ei liity millään tapaa orjalaivojen tervaan yms. Se on vain todella heppoinen selitys sille miksi toimia miten toimivat. Ja kyllä nyt yleistän liikaa koska kyse on kuitenkin yksilöistä ja paskoja yksilöitä löytyy kaikkialta. Tuo orja touhu on toki syy siellä taustalla vaikuttavaan rasismiin, mutta sieltä pitäisi molempien tahojen pyrkiä pois ja paljon siinä ovatkin edenneet, eivät silti riittävästi.
No kyllä ne varmaan lähteekin jos halua on ja tilanne sellainen että lähtö on mahdollinen. En tunne henkilökohtaisesti yhtään amerikkalaista joka olisi muuttanut Kanadaan, mutta olen melko varma että niitä löytyy. Kaiken värisiä.

Jos taas idea oli, että heidän olisi syytäkin lähteä pois, että tietty etninen kansanosa ei ole sen arvoinen että heidän tulisi saada elää Amerikan Yhdysvalloissa, niin tota noin.... Ymmärrät ehkä itsekin miksi tuossa joku saattaa nähdä häivähdyksen rasismia.

Mustat amerikkalaiset on amerikkalaisia. Siinä kuin vaikka irlantilaisia sukujuuria omaavat amerikkalaisetkin. Tai italialaisia. Ne on kaikki amerikkalaisia ollut jo pitkään, eikä pois lähtemisen ehdottelu ole mikään relevantti ratkaisu mihinkään. Ongelmat esim. rikollisuuden suhteen on koko maan yhdessä pyrittävä ratkaisemaan.
En ole sanonut, että yhden kansanosan pitää lähteä. Minä sanoin, että heillä on mahdollisuus lähteä jos he kokevat sen järjestelmänsä niin umpi rasistiseksi ja paskaksi. Kuten sanoin, olen ihmetellyt, että miksi eivät lähde, koska se järjestelmä on umpi rasistinen ja paska. Toki olisi varmaan kiva jos järjestelmä ei sellainen olisi, mutta aika vähän on näkynyt siellä suunnalla mitään paranemista asiaan. Minusta silloin 1+1=2 eli ainakin itse nostaisin kytkintä heti kun mahdollista, että seuraavan kerran kun yritän ostaa kioskista jotain ei joku hullu poliisi tule ja kurista minua, tai ammu selkään. En pysty ymmärtämään miksi niin moni kuitenkin tuonne jää niistäkin jotka voisi toimia toisin. Koska tässä maailmassa on sellaisiakin maita missä voi ihan turvallisesti asioida poliisin kanssa ihonväristä huolimatta ja tulla kohdelluksia saman arvoisena ihmisenä kuin muutkin on.

Lisätään nyt vielä, että missään nimessä en ole sitä mieltä, että kenenkään pitää lähteä kotimaastaan sen takia, että omaa jonkun ihonvärin tai taustan. Toivottavasti tämä tulee kerralla selväksi. Minusta kaikki sais lähteä USA:sta ihan ihonväristä riipumatta ja se likakaivo voitaisiin pyyhkiä kerralla puhtaaksi ja rakentaa uudestaan Eurooppalaiselle arvopohjalle ja toisten ihmisten huomioimiselle. Missään nimessä en ole sitä mieltä, että mustat kuuluu pois Amerikasta (sen enempää kuin muutkaan). Oikeastaan minulle kun on ihan herttisen se ja sama mitä ne siellä keskenään puuhaavat, mutta minua ihmetyttää tuo miten siellä annetaan tuon rasistisen järjestelmän jyllätä ja miksi jotkut sinne silti haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole sanonut, että yhden kansanosan pitää lähteä. Minä sanoin, että heillä on mahdollisuus lähteä jos he kokevat sen järjestelmänsä niin umpi rasistiseksi ja paskaksi. Kuten sanoin, olen ihmetellyt, että miksi eivät lähde, koska se järjestelmä on umpi rasistinen ja paska.

Olettaisin, että suurella osalla ei käytännössä vilahda mielessäkään ulkomaille lähtö. Voi olla mahdotonta säästöjen ja sopivan koulutuksen puutteessa. Niillä, joilla on mahdollisuus, ei välttämättä ole halua kun juuret ja suku & ystävät on niin tärkeitä, ja ne menettäisi muualle muuttamalla.

Sitten voi olla tällainen naiivi ajatus, että muutetaan maata paremmaksi sisältäpäin. Onhan siellä nyt pientä kehitystä 100 vuodessa tapahtunut, esim. rotuerottelun loppuminen, äänestysoikeus, ensimmäinen musta presidenttikin. Trumpin kaudella tuntuu tulleen pientä takapakkia, mutta maassa pysymällä on ehkä taas marraskuussa mahdollisuus vaikuttaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olettaisin, että suurella osalla ei käytännössä vilahda mielessäkään ulkomaille lähtö. Voi olla mahdotonta säästöjen ja sopivan koulutuksen puutteessa. Niillä, joilla on mahdollisuus, ei välttämättä ole halua kun juuret ja suku & ystävät on niin tärkeitä, ja ne menettäisi muualle muuttamalla.

Sitten voi olla tällainen naiivi ajatus, että muutetaan maata paremmaksi sisältäpäin. Onhan siellä nyt pientä kehitystä 100 vuodessa tapahtunut, esim. rotuerottelun loppuminen, äänestysoikeus, ensimmäinen musta presidenttikin. Trumpin kaudella tuntuu tulleen pientä takapakkia, mutta maassa pysymällä on ehkä taas marraskuussa mahdollisuus vaikuttaa.
Muuttuuko se maa paremmaksi sillä, että poltetaan autoja ja ryöstellään kauppoja? Jos se on sitä sisäistä muutosta, niin aika kauan saa odotella, että tuolla tavalla ne asiat paranee. Mielestäni päin vastoin, tuolla tavalla oikein alleviivataan niiden rasistien kuvaa niistä mustista. Kuten sanoin mennään siihen muottiin mihin rasistit oletettikin, että ne kuuluu.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
USA:n afrikan-amerikkalaisista n. 30% on jossain vaiheessa vankilassa. Amerikassa ammutaan poliisin toimesta vuosittain 250 afrikan-amerikkalaista, samaan aikaan ammutaan 85+ poliisia.
Mielenkiintoisempi fakta on mielestäni se, että vaikka afrikan-amerikkalaisia on prosentuaalisesti enemmän vankilassa, kuin valkoihoisia (joka viittaisi siihen, että afrikan-amerikkalaiset eivät tee ainakaan vähemmän rikoksia, kuin valkoihoiset), niin kuitenkin valkoihoisia kuolee enemmän poliisin toimesta. Esimerkkinä vuosi 2017, jolloin 457 valkoihoista kuoli poliisin ampumana, kun vastaava luku tummaihoisten kohdalla oli 223.


Rasismia ilmenee aivan varmasti USA:n poliisivoimissa - ainakin yksilötasolla, mutta en hirveästi usko siihen yleiseen narratiiviin (nykypäivänä), että poliisit ampuisivat herkästi mikäli epäillyn ihonväri on tumma. Jos miettii asiaa poliisin kannalta, niin tummaihoista epäiltyä kohtaan on paljon riskialttiimpaa käyttää voimakeinoja, kuin valkoihoista, koska saatat herkemmin päätyä median riepoteltavaksi ja leimaantua rasistiksi. Mutta on varmasti myös totta, että amerikassa kuolee paljon poliiseja, jonka takia on vaikea samaistua siihen, minkälaista on ylläpitää lakia alueella, jossa voi oikeasti tulla ammutuksi. Se varmasti kovettaa ihmistä.

Ja ennen kuin minut teilataan tällä palstalla totaaliseksi rasistiksi, en ottanut tällä lauseella kantaa mihinkään yksittäistapaukseen.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No nyt mennään sitten pilkun nussimisen ja kärjistämisen maailmaan rankasti. Eli väität, että maltillisen ja äärioikeistoa sympatiseeraavan ero on aina jyrkkä. Eikö maltillinen voi sympatiseerata äärioikeistoa, vaikka ei kannattaisi, kuin murto-osaa heidän aatemaailmastaan? Juuri tälläisten mielten kääntämisestä enemmän oikealle oli kyse.
Jos joku menee pilkun nussimiseksi niin tämä. Ok, jos äärioikeiston aatemaailmaan kuuluu esimerkiksi se, että Porin Ässät on perseestä, niin hyvä on, siltä osin aatemaailmamme kohtaavat. Mutta kaikista ihmisyyteen ja ihmisarvoon liittyvistä asioista "maltilliset", "tolkun ihmiset" tai sanotaan nyt ihan suoraan: täysjärkiset ihmiset ovat äärioikeiston kanssa eri mieltä. Ja jos eivät ole, niin eivät mihinkään näistä edellämainituista ryhmistä kuulu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei ole mikään oppikirjaesimerkki. Tuossa ei ole mitään go home ajattelua kun heidän kotinsa on siellä USA:ssa. Kuten tuossa yllä mainittiinkin, niin vain 6% oli työttöminä mustista ennen koronaa. Kyllä heillä on siellä mahdollisuudet liikkua jos he niin haluavat. Ilmeisesti eivät kuitenkaan halua, kun edes parempiosaiset kansalaiset eivät sieltä lähde pois sen rasismin takia. En tiedä miksi, koska olen asiaa ihmetellyt jo pitkään.
Mustien kotitalouksien tulot ovat keskimäärin reilusti alle puolet valkoisten tuloista:
List_of_ethnic_groups_in_the_United_States_by_household_income

Tuollaisella 30 000 dollarilla eli 27 000 eurolla eli karvan yli kahdella tonnilla kuussa koko kotitaloudelle eli hirveitä pesämunia kasvateta muuttamista varten. Tuo on vielä keski-arvo joten kun muutamat huipputuloiset huomioidaan, niin suurin osa ansaitsee alle. Ei siellä Kanadassakaan niin hirveästi ostostenpakkaajia, valley parking boyta tai tiskaajia tarvita.

Ja kyllä tiedän että aasialaisten tulot ovat isommat ja inkkareidejn pienet myös.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mustien kotitalouksien tulot ovat keskimäärin reilusti alle puolet valkoisten tuloista:
List_of_ethnic_groups_in_the_United_States_by_household_income

Tuollaisella 30 000 dollarilla eli 27 000 eurolla eli karvan yli kahdella tonnilla kuussa koko kotitaloudelle eli hirveitä pesämunia kasvateta muuttamista varten. Tuo on vielä keski-arvo joten kun muutamat huipputuloiset huomioidaan, niin suurin osa ansaitsee alle. Ei siellä Kanadassakaan niin hirveästi ostostenpakkaajia, valley parking boyta tai tiskaajia tarvita.

Ja kyllä tiedän että aasialaisten tulot ovat isommat ja inkkareidejn pienet myös.
Niin voisiko myös olla, että omilla toimillaan voi vaikuttaa myös niihin mahdollisuuksiinsa saada sitä rahaa? Ei se USA:ssa mitään helppoa ole tokikaan ponnistaa paskasta ylös toisin kuin vaikka Suomessa (vaikka täälläkin on ihan tutkitusti sitä ylisukupolvista syrjäytymistä), mutta kyllä niillä omilla toimillakin on vaikutusta. Ei kaikessa voi mennä pelkästään rasismin taakse, varsinkin kun sitä rasismia on myös muita kuin mustia kohtaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin voisiko myös olla, että omilla toimillaan voi vaikuttaa myös niihin mahdollisuuksiinsa saada sitä rahaa? Ei se USA:ssa mitään helppoa ole tokikaan ponnistaa paskasta ylös toisin kuin vaikka Suomessa (vaikka täälläkin on ihan tutkitusti sitä ylisukupolvista syrjäytymistä), mutta kyllä niillä omilla toimillakin on vaikutusta. Ei kaikessa voi mennä pelkästään rasismin taakse, varsinkin kun sitä rasismia on myös muita kuin mustia kohtaan.

Aina joku poikkeusyksilö nousee, mutta noin yleisellä tasolla Amerikassa ei taida voida. Siellä on ne minimipalkkahommat, ei niitä tekemällä rikkauksiin nousta vaikka ahkerastikin painaa. Parempituloisiin duuneihin tarvitsee koulutusta, ja jos vanhemmilla ei ole pätäkkää, tarvitsee stipendin tai jotain. Ja sitä ei saa jos kasvuympäristössä on jotain yleistä häröilyä ja hämminkiä, eikä pysty keskittymään koulunkäyntiin. Ja se juna parempaan elämään meni jo 12-vuotiaana johonkin kotoiseen häiriötilanteeseen, joka ei ole omista valinnoista kiinni. Jollain kermaperseellä valkoisella pojalla se arvostettuun yliopistoon pääsy on arviolta 1 000 000 kertaa helpompaa kuin keskimääräisellä getto-masalla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aina joku poikkeusyksilö nousee, mutta noin yleisellä tasolla Amerikassa ei taida voida. Siellä on ne minimipalkkahommat, ei niitä tekemällä rikkauksiin nousta vaikka ahkerastikin painaa. Parempituloisiin duuneihin tarvitsee koulutusta, ja jos vanhemmilla ei ole pätäkkää, tarvitsee stipendin tai jotain. Ja sitä ei saa jos kasvuympäristössä on jotain yleistä häröilyä ja hämminkiä, eikä pysty keskittymään koulunkäyntiin. Ja se juna parempaan elämään meni jo 12-vuotiaana johonkin kotoiseen häiriötilanteeseen, joka ei ole omista valinnoista kiinni. Jollain kermaperseellä valkoisella pojalla se arvostettuun yliopistoon pääsy on arviolta 1 000 000 kertaa helpompaa kuin keskimääräisellä getto-masalla.
Tokikin on näin. Silti pitää ihmetellä vaikka tuota @dana77 laittamaa tilastoa katsomalla, että miten ne muualta tulleet, enkä tarkoita nyt valkoihoisia, kuitenkin pärjää huomattavasti paremmin kuin mustat. Ei niillä latinoilla ole ne elämän mahdollisuudet siellä kuitenkaan kovin paljoa kummemmat vaikka iho onkin hieman vaaleampi, mutta silti tienaavat enemmän. Vastaavasti taas alkuperäisasukkaat on vieläkin surkeammassa tilanteessa, mutta miksi?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin voisiko myös olla, että omilla toimillaan voi vaikuttaa myös niihin mahdollisuuksiinsa saada sitä rahaa? Ei se USA:ssa mitään helppoa ole tokikaan ponnistaa paskasta ylös toisin kuin vaikka Suomessa (vaikka täälläkin on ihan tutkitusti sitä ylisukupolvista syrjäytymistä), mutta kyllä niillä omilla toimillakin on vaikutusta. Ei kaikessa voi mennä pelkästään rasismin taakse, varsinkin kun sitä rasismia on myös muita kuin mustia kohtaan.
Kyllä ja ei. Ylöspäin pyrkiminen edellyttää lähes poikkeuksetta (NBA,NFL,viihdeteollisuus) koulutusta. Jos alueen koulut ovat perseestä, opettajat alipalkattuja ja epämotivoituneita ja koulussa levotonta, niin vaikeaa se on. Oppiminen edellyttää että perusasiat, kuten ravinto, lepo, perusturvallisuus ovat kunnossa. Monissa 30k talouksissa jossa yh tekee yötyötä ne eivät ole. Laadukkaammat yliopistot maksavat sitten jo vitusti. Jos ihan oikeasti mietitään mistä lähtökohdista monet lähtevät niin se NFL saattaa oikeasti olla se paras mahdollisuus heille yläluokan tulotasoon, vaikka sen saumat ovat aivan minimaaliset.

minusta ennenkuin yhteiskunta hoitaa nämä asiat kuntoon se on se yhteiskunta joka saa mitä tilaa.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä ja ei. Ylöspäin pyrkiminen edellyttää lähes poikkeuksetta (NBA,NFL,viihdeteollisuus) koulutusta. Jos alueen koulut ovat perseestä, opettajat alipalkattuja ja epämotivoituneita ja koulussa levotonta, niin vaikeaa se on. Oppiminen edellyttää että perusasiat, kuten ravinto, lepo, perusturvallisuus ovat kunnossa. Monissa 30k talouksissa jossa yh tekee yötyötä ne eivät ole. Laadukkaammatliopistot maksavat sitten jo vitusti. Jos ihan oikeasti mietitään mistä lähtökohdista monet lähtevät niin se NFL saattaa oikeasti olla se paras mahdollisuus heille yläluokan tulotasoon, vaikka sen saumat ovat aivan minimaaliset.

minusta ennenkuin yhteiskunta hoitaa nämä asiat kuntoon se on se yhteiskunta joka saa mitä tilaa.
Niin, se ei edelleen vastaa siihen, että miksi jotkut kuitenkin pystyvät parempaan vaikka lähtevät täysin samoista lähtökohdista liikkelle? Minulla ei ole vastausta tuohon asiaan. Toki voisin mutuilla, että jos ottaa jo lähtökohtaisesti elämässään uhrin ja marttyyrin viitan harteilleen, niin sitten myös käyttäytyy kuin uhri ja marttyyri.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Mielenkiintoisempi fakta on mielestäni se, että vaikka afrikan-amerikkalaisia on prosentuaalisesti enemmän vankilassa, kuin valkoihoisia (joka viittaisi siihen, että afrikan-amerikkalaiset eivät tee ainakaan vähemmän rikoksia, kuin valkoihoiset), niin kuitenkin valkoihoisia kuolee enemmän poliisin toimesta. Esimerkkinä vuosi 2017, jolloin 457 valkoihoista kuoli poliisin ampumana, kun vastaava luku tummaihoisten kohdalla oli 223.

Yhdysvalloissa on noin 40 miljoonaa mustaa, joista ammuttiin poliisin toimesta siis 223. Valkoisia maassa on 198 miljoonaa (vähän vajaa 5 kertaa enemmän) ja ammuttuina 457. Että sikäli...


Screencappi Wikipediasta. Tosin tuo on vuodelta 2009 (joka mun mielestä oli vasta pari vuotta sitten, mutta en ole vanha). Toisen sivuston mukaan (pewresearch) 2017 vankiloissa 33% on mustia, 30% valkoisia ja 23% latinoita. Yhteiskunnassa nämä prosentit menevät 12%, 16% ja 64 %

Nyt en edes mussuta mistään, vaan ihan vaan tahtoo sanoa, että onhan se aika luonnollista että valkoiset edustavat isoa osaa jokaisesta otoksesta, kun edustavat yli 60% maan väestöstä.

Ok, jos äärioikeiston aatemaailmaan kuuluu esimerkiksi se, että Porin Ässät on perseestä, niin hyvä on, siltä osin aatemaailmamme kohtaavat.

Rauman Lukko - "En ole äärioikeistolainen, mutta voin silti jättää kevään finaalipelit pelaamatta" hymiö ja <3

Ässäfanien joukossa on hei ihan ihmisiäkin. Ehkä. Luultavasti.
Ja sitäpaitsi mutku HPK-fanit ja siitä keskivaiheilta löytyvät tolkun KooKoolaiset.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, se ei edelleen vastaa siihen, että miksi jotkut kuitenkin pystyvät parempaan vaikka lähtevät täysin samoista lähtökohdista liikkelle? Minulla ei ole vastausta tuohon asiaan. Toki voisin mutuilla, että jos ottaa jo lähtökohtaisesti elämässään uhrin ja marttyyrin viitan harteilleen, niin sitten myös käyttäytyy kuin uhri ja marttyyri.
Ketkä pystyvät? Kun vertaillaan muualta tulleita niin heillä on usein koulutus jo omasta maastaan, eikä sieltä tule mitään retalejengiä tm scholl. Ei jenkit ota maahanmuuttajiksi mitään Siwan kassoja, mutta esim lääkäreitä ja insinöörejä he imuroivat Aasiasta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ketkä pystyvät? Kun vertaillaan muualta tulleita niin heillä on usein koulutus jo omasta maastaan, eikä sieltä tule mitään retalejengiä tm scholl. Ei jenkit ota maahanmuuttajiksi mitään Siwan kassoja, mutta esim lääkäreitä ja insinöörejä he imuroivat Aasiasta.
No tuossa listassasihan on useita eri rotuja ja he ovat ihan kansalaisia, ei mitään junantuomia. Miksi latinot tienaa 6000$ enemmän? Miksi lähi-idästä tulleet tienaa enemmän? Kyllä nekin on ihan tuolla syntyneitä ja kasvaneita ja ihan yhtä surkeat lähtökohdat heillä elämälleen on ja yhtä huono koulutus. Miksi somalian amerikkalaisten keskimääräinen tulotaso on 18 000$ ja nigerian amerikkalaisten tulotaso on 60 000$? Ei syynä voi olla pelkästään mustien syrjintä. (No okei oli huono vertaus, mutta kuitenkin) Sattumalta muuten juurikin Minnesotassa asuu arviolta kolmannes kaikista somalian amerikkalaisista.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No tuossa listassasihan on useita eri rotuja ja he ovat ihan kansalaisia, ei mitään junantuomia. Miksi latinot tienaa 6000$ enemmän? Miksi lähi-idästä tulleet tienaa enemmän? Kyllä nekin on ihan tuolla syntyneitä ja kasvaneita ja ihan yhtä surkeat lähtökohdat heillä elämälleen on ja yhtä huono koulutus. Miksi somalian amerikkalaisten keskimääräinen tulotaso on 18 000$ ja nigerian amerikkalaisten tulotaso on 60 000$? Ei syynä voi olla pelkästään mustien syrjintä. (No okei oli huono vertaus, mutta kuitenkin) Sattumalta muuten juurikin Minnesotassa asuu arviolta kolmannes kaikista somalian amerikkalaisista.
Ei ne lähi-idän tyypit tai latinot ole mitään entisiä orjia, jotka ovat aloittaneet ihan nollasta. Joskus Dallasissa tuttujen vuokraisäntä oli Persiasta 70-lopun vallankumousta paennut ylhäinen ja häneb Yhdysvalloissa syntyneen jälkikasvunsa tilanne on täysin eri kuin kuin jonkun ghetto-superstarin. Kun katsotaan jotain yksittäisiä maita, niin pitää vähän katsoa sitä otoskokoakin että onko ne millään tavalla edustavia. Somaliassa on sodittu vuosikymmenet ja maan infra on täysin tuhottu, joten sieltä tulleilla ei koulutusta löydy eli samassa kehässä kuin Comptonin kundit.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yhdysvalloissa on noin 40 miljoonaa mustaa, joista ammuttiin poliisin toimesta siis 223. Valkoisia maassa on 198 miljoonaa (vähän vajaa 5 kertaa enemmän) ja ammuttuina 457. Että sikäli...
En ymmärrä logiikkaasi tässä. Yleensä poliisit ampuvat rikoksentekijöitä, tai siitä epäiltyjä, joten kyse ei pitäisi olla siitä kuinka paljon Yhdysvalloissa on ihmisiä, vaan siitä kuinka paljon siellä on rikollista elementtiä. Ja jos heitä on valkoisten ja tummaihoisten keskuudessa suunnilleen sama määrä - ainakin vangittuna, kuten itsekin tuossa pointtaat linkilläsi, niin miten se on luonnollista, että valkoihoisia on ammuttu kaksi kertaa enemmän kuin tummaihoisia? Tai oikeammin, miten se on rasismia, jos tummaihoisia on ammuttu prosentuaalisesti puolet vähemmän?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei ne lähi-idän tyypit tai latinot ole mitään entisiä orjia, jotka ovat aloittaneet ihan nollasta. Joskus Dallasissa tuttujen vuokraisäntä oli Persiasta 70-lopun vallankumousta paennut ylhäinen ja häneb Yhdysvalloissa syntyneen jälkikasvunsa tilanne on täysin eri kuin kuin jonkun ghetto-superstarin. Kun katsotaan jotain yksittäisiä maita, niin pitää vähän katsoa sitä otoskokoakin että onko ne millään tavalla edustavia. Somaliassa on sodittu vuosikymmenet ja maan infra on täysin tuhottu, joten sieltä tulleilla ei koulutusta löydy eli samassa kehässä kuin Comptonin kundit.
Niitä latinoja on amerikassa arviolta 60 miljoonaa. Et kai sinä nyt ihan vakavasti väitä, että nämä kaikki on syntyneet muualla ja ovat sieltä tulleet koulutuksen kanssa USA:han? Näiden sukujuuret on ihan yhtä paskoissa paikoissa latinalaisessa amerikassa ja sieltä ei mitään koulutuksia ole saatu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös