Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 928 415
  • 81 126

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
En ole apteekkari saati edes lääkealalla mutta sen tiedän, ettei apteekkarit mistään apteekkiluvista päätä omalla alueellaan. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea myöntää apteekkiluvat.

Jo luvan alueelle omaava apteekkari pystyy kampittamaan valituksillaan alueelle pyrkivää apteekkaria yli maalaisjärjen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Itse varaudun jo tuohon ulkonaliikkumiskieltoon ja muutenkin koitan välttää turhaa liikkumista missään.työmatkat menen sauvakävellen. Kotipihalla riittää puuhaa koko kevään. Kuntosalikortin sai tauolle ja pari jumppakuminauhaa jo ostin. Prismassa näkyi olevan tanko ja 50kg painoa 49€. Eiköhän näillä saada treenikin tehtyä.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Tuli juuri itsekin täydennettyä kotisalille painoja/tankoja. Auttaa oikeasti paljon pääkoppaa. Jos tämä menee siihen että ulkona ei saa liikkua niin ilman kotisalia tulisin hulluksi. Plus voi vaikka munasilteen vetää maasta.
 
Viimeksi muokattu:

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Tuli juuri itsekin täydennettyä kotisalille painoja/tankoja. Auttaa oikeasti paljon pääkoppaa. Jos tämä menee siihen että ulkona ei saa liikkua niin ilman kotisalia tulisin hulluksi. Plus voi vaikka munasilteen vetää maasta.

Varo niitä säkkejä sitten. Äijä on tehohoidossa ihan muista syistä kuin muut osastolla.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tämän päivän tieto: "vuodehoidossa on 17 potilasta, tehohoidossa viisi, kotiutettuja on pari kappaletta, eikä tiedossa ole kuolemantapauksia"

Eikö tämä ole kauhean vähän, jos virus on levinnyt Suomessa jo viikkoja hallitsemattomasti? Pahin paniikki alkoi viikko sitten, jolloin pessimistit arvioivat Suomessa olevan ties kuinka monta tuhatta oireetonta kantajaa. Kyllähän tämän pitäisi jo viikon päästä näkyä enemmän. Lisäksi monta uutista tänään, jossa korona on levinnyt hallitsemattomasti kuun alun yleisötilaisuuksissa. Silti nyt 20.3. tilanne on 0 kuolemaa ja sairaaloissa 22 kpl. Joku kai mättää?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Uutisten seuraamisen voi halutessaan kanavoida asiantuntijalähteisiin, mutta jos seurailee päivät pitkät iltapäivälehtien "Tämä on aivan hirveää, kaikki kuolevat ja 3. maailmansota kolkuttelee ovella"-paniikinlietsontaa, niin varmasti alkaa ahdistamaan tai ainakin vituttamaan.
Töissäkäyminen auttaa. Täällä on onneksi muutakin ajateltavaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, bisnestä se apteekkarikin tekee, eihän se muuten pysty elättämään itseään saati maksamaan palkkoja niille farmaseuteille. Samanlaiset riskit sillä apteekkarilla on kuin millä muulla tahansa yrittäjällä.
En ole apteekkari saati edes lääkealalla mutta sen tiedän, ettei apteekkarit mistään apteekkiluvista päätä omalla alueellaan. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea myöntää apteekkiluvat.
no ei helvetissä ole samanlaista riskiä, jos lupajärjestelmä takaa paikallisen monopolin. Apteekit eivät päätä, mutta pystyvät valituksilla hidastamaan kilpailijoiden tuloa. Apteekkarien verotus on toki henkilöverotusta, mutta miljoonan pinnassa ne parhaat Espoon syöttöporsaat saavat ansiotuloja vuodessa käytännössä veronmaksajien piikistä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
.
Itseäni ahdistaa varmaankin lähinnä se, että ei lainkaan tiedä kuinka tämä jatkuu millon tämä loppuu? Jos olisi joku päivämäärä, että olet 4kk sisällä ja sit pääset ulos, se olisi helppo niellä. Mutta just toi epävarmuus.

Niin, tämä voi olla hetkellisesti ohi kesällä tai jatkua ensi kevääseen. Veikkaan, että näille turhille some-misseille ja muille bile-daneille tulee olemaan todella tuskaista, kun ei pääsekään seuraavaan puoleen vuoteen Aasiaan tai Dubaihin bilettämään. Toki itseäkin rassaa, että kesän reissut jää nyt heittämättä mutta ei varmasti niin paljon kuin pintaliitoporukkaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On helppo ennustaa ja olen valmis myös lyömään asiasta 100€ vedon, että toukokuun loppuun mennessä Suomessa on ulkonaliikkumiskielto. Hyvää kesälomaa vaan kaikille!

Sanoisin että melkoisella varmuudella mitään täydellistä ulkonaliikkumiskieltoa ei tule. Ellei päättäjät menetä lopullisesti järkeään.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ei tämä ahdista. Tässä vaiheessa viranomaisohjeet otan tosissaan ja noudatan niitä. Tottakai tietynlainen paukutus takaraivossa on omien läheisten ja rakkaiden puolesta. Omat työtkin sellaisia, että ne pikemminkin kiihtyy kun vähenee. Jos mulle tulee, ni periaattees ihan sama. Oma elämä ollu aina sellasta että kuolema roikkuu nurkan takana. Harley käyntiin ja tien päälle. Ihan sama mulle millaset kiellot on päällä. En mä ketään tartuta jos yksin ajelen tyhjiä maanteitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Testaus + altistuneiden kartoitus johtaa siis positiivisen testituloksen saaneen eristykseen ja altistuneiden karanteeniin. Testaamatta jättäminen johtaa siihen että mahdollisen sairastuneen lähipiiri voi edelleen tartuttaa tautia eteenpäin ennen oireiden alkamista kun altistuneet eivät ole karanteenissa.
tagataan myös @BigRedCat

Mietin tätä testaamisasiaa kun tänään kävin ensimmäistä kertaa ulkona sitten maanantain. Pohdin asiaa nimenomaan muiden maiden kuin suomen näkövinkkelistä ja erityisesti tuttujen amerikkalaisten. Joka paikassa ei ole niin anteliasta sosiaaliturvaa kuin Suomessa, mutta vastaavasti siellä voi olla varsin raju oikeuslaitos.

Suomessa jos joku joutuu karanteeniin olisi sitä diagnoosia eli ei, niin hän jonkunlaisen korvauksen ajalta saa, usein jopa täyden palkan. Jossain amerikassa ei monilla samanlaista luksusta ole. Tämä ei samalla tavalla kannusta jäämään kotiin, erityisesti jos varmaa testitulosta ei ole.

Sitten taas oikeudellinen puoli. Jos sulla on jenkeissä tai monissa anglosaksisen oikeusperiaatteem maassa (mutu?) positiivinen testitulos ja tautia levität, niin edessä voi varsin messevät korvausvelvollisuudet ja sanktiot. Niinpä tuossa testitulos ohjaa hillitsemään toimintaa radikaalisti.

Tiedä häntä, sellaista vain mietin.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
On helppo ennustaa ja olen valmis myös lyömään asiasta 100€ vedon, että toukokuun loppuun mennessä Suomessa on ulkonaliikkumiskielto. Hyvää kesälomaa vaan kaikille!

En kyllä jaksa uskoa tuohon. Ei ihan riitä resurssit Suomessa valvomaan tuollaista. Niinkuin aikaisemmin jo mietin, että poliiseja on jo nyt aivan liian vähän. Reservistäkö kutsutaan spolleja partioimaan aseet tyhjänä kadulle? Ei ihan taida pidätellä väkeä sisällä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ahdistaa.
A) olen riskiryhmässä
B) todella moni tuttu on riskiryhmässä
C) epätietoisuus ahdistaa. En luota enää yhteenkään THL:n arvioon tai ennustukseen
D) rahaa meni tämän vuoksi aivan tolkuttomasti minulla ja monella muulla

Etkös ilmoittanut muutama päivä sitten matkustavasi Lappiin? Itse luotan THL:n arvioihin noin suunnilleen ja ei tulisi mieleenkään riskiryhmään kuuluvana matkustaa Lappiin, ja mahdollisesti kuormittaa siellä terveydenhoitoa. Mutta jos arvioihin ja ennusteisiin ei luota, kuuluu riskiryhmään ja matkustaa Lappiin tänä aikana, varmaan voi ahdistaa.

Tsemppiä kuitenkin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Harley käyntiin ja tien päälle. Ihan sama mulle millaset kiellot on päällä. En mä ketään tartuta jos yksin ajelen tyhjiä maanteitä

Itse ajattelin vähentää ajelua sen aikaa kun terveydenhuollossa on ruuhkaa. Jos tulee joku kopsaus, niin ei välttämättä mikään ideaalitilanne joutua sairaalaan paikattavaksi.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Etkös ilmoittanut muutama päivä sitten matkustavasi Lappiin? Itse luotan THL:n arvioihin noin suunnilleen ja ei tulisi mieleenkään riskiryhmään kuuluvana matkustaa Lappiin, ja mahdollisesti kuormittaa siellä terveydenhoitoa. Mutta jos arvioihin ja ennusteisiin ei luota, kuuluu riskiryhmään ja matkustaa Lappiin tänä aikana, varmaan voi ahdistaa.

Tsemppiä kuitenkin.
Jaa. No lähtökohtaisesti minä, sekä muut ovat varmasti enemmän "turvassa", kun nyhjötän keskellä metsää vailla mitään ihmiskontakteja versus se, että olen töissä pahimmalla alueella ja saan/tartutan muita.

Näin itse näen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suomi antoi 5 miljardia elvytykseen josta osa jopa epäsuorasti. Ruotsi antoi 28 miljardia euroa. Tästä juuri puhuin, kuulemma jotain helvetin settiä. No tässä sama suomeksi tänään aamulla:

Mitä vittua nyt taas? Alkuperäinen viestisi oli täysin sakeaa paskaa, ja nyt sitten viikko sen jälkeen tulet kuittailemaan jotain? Elvytykset ovat järkevä keino toki, oikeaan aikaan tehtynä. Suomi on nyt ilmoittanut ~15 miljardin elvytystoimista ja varmasti tulee lisää kun tarvetta ilmenee. Ei niitä elvytysrahoja olisi kannattanut viikko tai kaksi sitten sokeasti viskoa ympäriinsä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En kyllä jaksa uskoa tuohon. Ei ihan riitä resurssit Suomessa valvomaan tuollaista. Niinkuin aikaisemmin jo mietin, että poliiseja on jo nyt aivan liian vähän. Reservistäkö kutsutaan spolleja partioimaan aseet tyhjänä kadulle? Ei ihan taida pidätellä väkeä sisällä.

Armeija tulee toki avuksi mutta millaisin valtuuksin, se jää nähtäväksi. Suomessa ei ainakaan ihan helpolla maastopukuiset kovat piipussa kadulla kulje, kuten etelä-euroopassa....
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovin näyttäisi herkästi tarttuvan, jos ei oikeasti herra Sarkio ole sormiansa nuollut tai muuta vastaavaa.
Oireeton henkilö aivastaa kouraansa >> kättelee Sarkiota >> Sarkio hieroo/kaivaa nenäänsä >> koronabileet. Itsestäänselvää lienee, että missään vaiheessa ei väliin osu käsienpesua.

Se on kyllä valitettava fakta, että varsin helposti tuntuu tarttuvan tautisesta terveeseen pienestäkin kanssakäymisestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jaa. No lähtökohtaisesti minä, sekä muut ovat varmasti enemmän "turvassa", kun nyhjötän keskellä metsää vailla mitään ihmiskontakteja versus se, että olen töissä pahimmalla alueella ja saan/tartutan muita.

Näin itse näen.

Näin luulisin itsekin. Jotenkin jäi mielikuva, että olet playoff-pettymystä hautaamassa ja hautomassa pikemminkin Levillä kuin keskellä metsää. Oli sitten väärä mielikuva. Olen ollut aikanaan viikkoja Lapin erämaa-alueilla, ja kyllä siellä rauhassa saa olla. Tässä mielessä turvallista seutua tartunnan ja tartuttamisen suhteen.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Tämän päivän tieto: "vuodehoidossa on 17 potilasta, tehohoidossa viisi, kotiutettuja on pari kappaletta, eikä tiedossa ole kuolemantapauksia"

Eikö tämä ole kauhean vähän, jos virus on levinnyt Suomessa jo viikkoja hallitsemattomasti? Pahin paniikki alkoi viikko sitten, jolloin pessimistit arvioivat Suomessa olevan ties kuinka monta tuhatta oireetonta kantajaa. Kyllähän tämän pitäisi jo viikon päästä näkyä enemmän. Lisäksi monta uutista tänään, jossa korona on levinnyt hallitsemattomasti kuun alun yleisötilaisuuksissa. Silti nyt 20.3. tilanne on 0 kuolemaa ja sairaaloissa 22 kpl. Joku kai mättää?

Ehkä viikon päästä nähdään tilanne paremmin. Itämisaika voi olla helposti yli viikonkin. Plus monella sairaalahoitoa tarvinneella viikko on mennyt ensin lievin oirein ja sen jälkeen pahentunut.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Järkyttävää, kuinka ministeri nyt polleasti toteaa että on löytynyt kaksi tartuntaketjua, joissa tartunta on tapahtunut hiihtokeskuksessa. Jumalauta, tuossahan vaarantuu yksityisyydensuoja ihan totaalisesti! Mitä vittua sä siellä Levillä oikeen puuhasit, Toikkasen Masa?

Sama juttu Åressa, tauti leviää after skissä. Erona on vain se, että Ruotsin pojilla ei puntti juuri tutise eikä siellä ole aikomusta sulkea keskuksia kesken parhaan sesongin sen paremmin kuin koulujakaan.
 

Lemminkäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämän päivän tieto: "vuodehoidossa on 17 potilasta, tehohoidossa viisi, kotiutettuja on pari kappaletta, eikä tiedossa ole kuolemantapauksia"

Eikö tämä ole kauhean vähän, jos virus on levinnyt Suomessa jo viikkoja hallitsemattomasti? Pahin paniikki alkoi viikko sitten, jolloin pessimistit arvioivat Suomessa olevan ties kuinka monta tuhatta oireetonta kantajaa. Kyllähän tämän pitäisi jo viikon päästä näkyä enemmän. Lisäksi monta uutista tänään, jossa korona on levinnyt hallitsemattomasti kuun alun yleisötilaisuuksissa. Silti nyt 20.3. tilanne on 0 kuolemaa ja sairaaloissa 22 kpl. Joku kai mättää?
Vaikea arvioida mikä mättää, kun ei ole vertailukohtaa todellisuudesta, jossa liikkumis-, kokoontumis- yms-rajoituksia ei olisi tehty. Joko toimenpiteet ainakin jossain määrin toimii tai sitten porukka kyyhöttää istumalihakset homeessa kotona turhaan. Toivon ensimmäistä vaihtoehtoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös