Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 433
  • 2 049

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vegaaniksi tuskin koskaan rupean ellei ole pakko. Joku raja nössöilylläkin ja maitotuotteita varsinkin tulisi ikävä. Kauramaito tosin on ihan hyvää juotavaa. Lihoihin liittyen porsaanlihaa en osta kaupasta, paitsi joskus harvoin pekonin tai makkaran muodossa. Myös Pizzaan tulee se pepperoni usein otettua. Broileri, beef ja kalatuotteet löytävät silti tiensä ostoskoriin. Periaatteessa kasvisruokavaliota voisi toteuttaa niin, ettei itse kaupasta osta lihaa, mutta ravintolasta ostettaessa liha olisi sallittu. Joku vegaaninen pizza tai kebab on melkoinen häväistys.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Löytyy oikein hyvin ymmärrystä. On vaan hyvä, että on tullut näitä lihan korvaavia tuotteita markkinoille. Pitää kokeilla. Kaveri sanoi SubWayn meatless meatball marinatasta, että hyvää oli. Eroa lihaversioon ei oikeastaan edes huomannut.

Noh, toistaiseksi ainakin liha pysyy ruokalistalla.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Joku vegaaninen pizza tai kebab on melkoinen häväistys.
Vegaanista pizzaa on Italiassa ollut tarjolla aina. Oma suosikkini on perunapizza, hyvänä kakkosena sienipizza. Kumpaakin myi kerrostalomme alakerrassa ollut metripizzeria Roomassa. Sen pikkupuljun voittanutta ei ole vastaan tullut.

Vöner on mielestäni ihan ok vastike perinteiselle (suomalaiselle) kebabille, mutta se on tietysti makuasia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pikkuhiljaa lihankorvikkeet alkavat olla hyvällä tasolla. Tuo Vöner on ihan jees, samoin samantyylinen Santun Seitan. Nyhtökauroista Mexican toimii rapeaksi paistettuna. Lidlin Next Level pihvi oli ok, mutta Beyond Burgerin alkuperäinen oli mielestäni parempi. Sen sijaan tuo Lidlin vegejauhis oli hyvää. Quorn toimi myös. Eli onhan noita ihan hyvin, ja vielä voisi mukaan heittää erilaiset falafelit, Poutun Muu-kasvispullat sekä tietysti kotimaiset kaura-siemenpullat eli Boltsit. Aika paljon tulee jo syötyä näitä lihan tilalla itsekin, kun yksi vegaani perheestä löytyy. Ja ihan hyvä niin, saisi syödä useampikin.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Tein hiljattain päätöksen, että kesään 2021 mennessä olen siirtynyt täyspäiväiseen kasvisruokavalioon. Kalan, kananmunan ja juuston syömistä tulen tosin edelleen jatkamaan, mutta punainen liha tulee jäämään taakse ja suurin osa maitotuotteista tulee vaihtumaan kaurapohjaisiin (tämän muutoksen olen suurimmilta osin toteuttanut jo).

Miten tulin päätökseeni? Noh, tämä kiinnostus kasvissyöntiin alkoi itsellä noin vuosi sitten puhtaana uteliaisuutensa ja muutamina satunnaisina kokeiluna. Alkukevään tienoilla otin sitten testiin Estrellan linssisipsit ja tykästyin niihin niin paljon, että aloin syömään niitä vakituisesti. Kesän lähestyessä kuvaan astuivat sitten eri vegejäätelöt.

Todellinen ruokavaliomuutos (muutenkin kuin snacks-valintojen suhteen) alkoi kuitenkin vasta viime syksyn aikana ollessani töissä päivittäistavarakaupassa. Ihastuin siellä tähän erääseen naiseen ja tulin pian melko varmaksi hänen vegaaniudestaan ja osittain ihastumisenkin inspiroimana siinä marraskuun paikkeilla uteliaisuuteni vegesafkaa kohtaan nousi niinsanotusti uudelle levelille.

Lopetin aluksi oikeastaan saman tien lihatuotteiden tilaamisen pikaruokaloista (olen tämän jälkeen kolme kertaa langennut, näistäkin ensin mainittu tapahtui pikkujoulujen jälkeen sievässä humalassa). Joskus joulukuun paikkeilla lopetin leikkeleiden käyttämisen leipieni päällä Tämä oli suht helppo päätös josta olen luistanut vain kerran massiivisessa yönälässä.

Tammi-helmikuun aikana luovuin makkarasta ja jatkossa pyrin myös korvaamaan pekonin jollain muulla (tää tulee olemaan iso muutos, olin vielä vuosi sitten aivan hulluna pekoniin). Tällä hetkellä koitan pitää jo kokonaan lihattomia päiviä. Ehkä loppuvuodesta pidän jo lihattomia viikkoja?

Kuten tästä kertomuksestani toivon mukaan kävi ilmi, ei tämä ollut mikään äkkinäinen päähänpistos tai yöllä saatu hullu idea, vaan olen jossain määrin ollut tällä "tiellä" jo vuoden päivät ja kun olen tosiaan jo viime kuukausina tutustunut useisiin eri vaihtoehtoihin lihatuotteille, niin ei tämän tavoitteen tekeminen ihan puskista tullut. Olin hautonut ruokavaliomuutosta idean tasolla jo pitempään, jotenpäätöksen tehtyäni tuli hyvä fiilis. Katsotaan miten onnistun...
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Alkukevään tienoilla otin sitten testiin Estrellan linssisipsit ja tykästyin niihin niin paljon, että aloin syömään niitä vakituisesti. Kesän lähestyessä kuvaan astuivat sitten eri vegejäätelöt.
Minulla kasvisruokavalioon siirtymisen estää nämä edellämainitut tuotteet. En vain voi vastustaa lihasipsejä ja lihajäätelöä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ihastuin siellä tähän erääseen naiseen ja tulin pian melko varmaksi hänen vegaaniudestaan ja osittain ihastumisenkin inspiroimana siinä marraskuun paikkeilla uteliaisuuteni vegesafkaa kohtaan nousi niinsanotusti uudelle levelille.

Pakko todeta, mutta aikanaan tuli vähän samaan "hairahduttua". Parin kuukauden ajan tuli jopa vegetaarista ruokavaliota noudatettua tuossa kymmenisen vuotta takaperin. Ovat ne naiset vain niin "julmia", silti niin ihania...

Vielä tuolloin ei tarjonta ollut ihan nykyisellä tasolla. Jos (kun) tavoitteena oli vedellä setti vain mikron läpi ilman jatkuvaa kokkailua, niin aika tylsäksihän se meni. Mutta se on pakko todeta, että aivan helvetin hyviä safkoja tuli vedettyä naamariin jos vähän panosti tai kävi ulkona syömässä. Varmasti jos olisin ollut opiskelija se kymmenisen vuotta myöhemmin, olisi homma vähän toista. Kyllähän sen tuolla kaupassa jo sokea Reettakin huomaa, että tarjontaa on tuolla saralla ihan kelvollisesti.

Tuon jälkeen tuli palattua "normaaliin", mutta tietty "rakkaus" jäi. Ei siis se mimmi, sen kanssa ei ikinä mitään tullut. Vegetaariset tai vegaaniset safkat eivät ole mikään kynnys, noita tulee säännöllisesti vedettyä naamariin tai kokkailtua tuossa selän takana. Vegaanista ruokavaliota en koe pystyväni vetämään viikkoa pidempään, mutta vegetaarinen on toinen asia. Tuohon joku ovo tai vastaava etuliikkeeksi ja sopivat disclaimerit, niin miksi ei joskus uudestaan?

Se mitä haluan sanoa, on melko yksinkertaista. Onnea valitsemallesi polulle, ja vaikka lopulta liha taas veisi voiton ja palaisi lautaselle, niin sen ei tarvitse määritellä kaikkea. Jos mulla pari kuukautta vegetaarista settiä poisti riman nauttia vegaanisesta safkasta aivan täysin rinnoin, niin aivan varmasti se ei sullekaan tule olemaan ongelma. Vaikka lopulta se ei veisi lihaa kokonaan pois lautaselta tai poistaisi aivan kaikkea eläinperäistä ruokavaliosta, niin ihan minimissään tuollainen poistaa omia ennakkoluuloja ja avaa uusia mahdollisuuksia.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Minulla kasvisruokavalioon siirtymisen estää nämä edellämainitut tuotteet. En vain voi vastustaa lihasipsejä ja lihajäätelöä.
Tavallisissa sipseissä on herajauhetta, joka on maitopohjainen aine ja siksi vegaaneille on nykyisin sipsiosastollakin omat valikoimansa tämän "buumin" levittyä. Viestisi vaikutti enemmän piikittelyltä kuin aidolta kyseenalaistukselta, joten tuskinpa mun on tarpeen alkaa tässä selostamaan miten kaurajäätelö eroaa ravintosisällöltään kermajäätelöstä. Tuo ero kun on aika päivänselvä ellei satu olemaan tyhmä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tavallisissa sipseissä on herajauhetta, joka on maitopohjainen aine ja siksi vegaaneille on nykyisin sipsiosastollakin omat valikoimansa tämän "buumin" levittyä. Viestisi vaikutti enemmän piikittelyltä kuin aidolta kyseenalaistukselta, joten tuskinpa mun on tarpeen alkaa tässä selostamaan miten kaurajäätelö eroaa ravintosisällöltään kermajäätelöstä. Tuo ero kun on aika päivänselvä ellei satu olemaan tyhmä.
vegejäätelöt.
Tuohon vegejäätelöön vain tartuin. Kaikki jäätelöthän on vegeä, vegaanisia vain ne, josta eläinperäiset ainesosat on korvattu tai poistettu.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Pakko todeta, mutta aikanaan tuli vähän samaan "hairahduttua". Parin kuukauden ajan tuli jopa vegetaarista ruokavaliota noudatettua tuossa kymmenisen vuotta takaperin. Ovat ne naiset vain niin "julmia", silti niin ihania...

Vielä tuolloin ei tarjonta ollut ihan nykyisellä tasolla. Jos (kun) tavoitteena oli vedellä setti vain mikron läpi ilman jatkuvaa kokkailua, niin aika tylsäksihän se meni. Mutta se on pakko todeta, että aivan helvetin hyviä safkoja tuli vedettyä naamariin jos vähän panosti tai kävi ulkona syömässä. Varmasti jos olisin ollut opiskelija se kymmenisen vuotta myöhemmin, olisi homma vähän toista. Kyllähän sen tuolla kaupassa jo sokea Reettakin huomaa, että tarjontaa on tuolla saralla ihan kelvollisesti.

Tuon jälkeen tuli palattua "normaaliin", mutta tietty "rakkaus" jäi. Ei siis se mimmi, sen kanssa ei ikinä mitään tullut. Vegetaariset tai vegaaniset safkat eivät ole mikään kynnys, noita tulee säännöllisesti vedettyä naamariin tai kokkailtua tuossa selän takana. Vegaanista ruokavaliota en koe pystyväni vetämään viikkoa pidempään, mutta vegetaarinen on toinen asia. Tuohon joku ovo tai vastaava etuliikkeeksi ja sopivat disclaimerit, niin miksi ei joskus uudestaan?

Se mitä haluan sanoa, on melko yksinkertaista. Onnea valitsemallesi polulle, ja vaikka lopulta liha taas veisi voiton ja palaisi lautaselle, niin sen ei tarvitse määritellä kaikkea. Jos mulla pari kuukautta vegetaarista settiä poisti riman nauttia vegaanisesta safkasta aivan täysin rinnoin, niin aivan varmasti se ei sullekaan tule olemaan ongelma. Vaikka lopulta se ei veisi lihaa kokonaan pois lautaselta tai poistaisi aivan kaikkea eläinperäistä ruokavaliosta, niin ihan minimissään tuollainen poistaa omia ennakkoluuloja ja avaa uusia mahdollisuuksia.
Tosiaan, valikoimat kasvissyöjille ovat vähän eri kuin 10 vuotta sitten, jolloin veganismi/vegetarismi ei ollut vielä ilmiö. Somekin oli silloin vasta melko lailla lapsenkengissä.

Mitä rakkauteen tulee, niin omalla kohdalla se korkealiito kesti sen reilu pari kuukautta ja homma loppui kuin seinään viimeistään siinä kohtaa, kun tuli tammikuussa laitettua hänelle viestiä ja seuraavana päivänä oli jo ymmärtääkseni blokannut minut whatsappissa joten se siitä. Enkä todellisuudessa edes ehtinyt ehdottaa sille mitään. On noi naiset outoja eläimiä.

No tulin kuitenkin siihen tulokseen, että en ole missään kohtaa hakenut tätä muutosta ruokavaliooni kenenkään muun kuin itseni vuoksi, joten en antanut tämän niinsanotun takaiskun pistää suunnitelmiani miltään osin uusiksi.

En kai mäkään itteäni ns. full vegaaniksi voi sanoa jos aion pysytellän kuitenkin kalassa ja kananmunissa. Kai mä silloin olisin vegetaristia lähempänä, mutta lopulta sanat ovat vain sanoja ja muutos oli tässä se pointti. Tulevaisuudesta ei voi tietää, ehkä päädyn tekemään samoin kuin sinä, ehkä pysyn päätöksessäni. Nykyisin kuitenkin ruokakaupat alkavat olemaan jo aika pullollaan kasvisvaihtoehtoja lähes kaikelle, joten onnistumismahikset tällä tiellä pysymisellle ovat vähän eri kuin vuosikymmen sitten, jolloin vegaanivalikoimat olivat Suomessa vielä erittäin suppeat
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Tuohon vegejäätelöön vain tartuin. Kaikki jäätelöthän on vegeä, vegaanisia vain ne, josta eläinperäiset ainesosat on korvattu tai poistettu.
Niin no itse nyt olen vaan tottunut lyhentämään vegaani-sanan "vegenä" mutta tietysti jos pilkkua haluaa viilata niin vege viittaa yleensä kasviksiin. Tarkoitin siis juurikin vegaanijäätelötä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin no itse nyt olen vaan tottunut lyhentämään vegaani-sanan "vegenä" mutta tietysti jos pilkkua haluaa viilata niin vege viittaa yleensä kasviksiin. Tarkoitin siis juurikin vegaanijäätelötä.
Jos et ole kuitenkaan täysi vegaani, miksi juuri sipsit ja jäätelöt vaihtuvat vegaaniversioihin? Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Jos et ole kuitenkaan täysi vegaani, miksi juuri sipsit ja jäätelöt vaihtuvat vegaaniversioihin? Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
Kuten jo ensimmäiseen viestiin kirjoitin, niin maitotuotteet olen muutenkin jo suurimmaksi osaksi vaihtanut kaurapohjaisiin. Linssisipsit nyt lisäksi sattuvat maistumaan aika hyvältä.

Vegaani/vegetaristiruokavalioita on monenlaisia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuten jo ensimmäiseen viestiin kirjoitin, niin maitotuotteet olen muutenkin jo suurimmaksi osaksi vaihtanut kaurapohjaisiin. Linssisipsit nyt lisäksi sattuvat maistumaan aika hyvältä.

Vegaani/vegetaristiruokavalioita on monenlaisia.
No niin juustokin maistuu aika hyvältä. Kyllä mä sen ymmärrän, että syö niitä snackseja, mitkä omaan makuun parhaiten sopivat. Mäkin siirryin Taffelin chili-pähkinöistä Estrellan kuorruttamattomiin versioihin, kun ne maistuvat paremmalta. Mutta mun mielestä tällä ei nyt ole juurikaan tekemistä ruokavalion kanssa, jos lähinnä punainen liha on jätetty pois. Olen minäkin jättänyt punaisen lihan pois. Syön toki jauhelihaa, kun se kuuluu moneen reseptiini. Muuten olen lihaton, paitsi kanaa ja possua toki syön. Ja leivän päälle metukaa tai kinkkua. Tähän saa tietysti sijoittaa haluamansa hymiön tai emojin. En todellakaan halua vinoilla enkä mitään, mutta kummastelin ihan oikeasti tuota, että juusto jätetään ruokavalioon, mutta muuten siirrytään makuhaitoista huolimatta kaurapohjaisiin tuotteisiin. Niin ja se hymiö. Haluan korostaa nyt sitä, etten haasta riitaa, siksi tuo "tähän hymiö", mitä oikeastaan inhoan.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
@Leon toisaalta en ole kyllä vielä oikeastaan edes testannut vegejuustoja. Saatan siis hyvinkin kääntää pääni juustojenkin suhteen matkan varrella. Tämä päätös kun muutenkin on vielä melko tuore.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No niin juustokin maistuu aika hyvältä. Kyllä mä sen ymmärrän, että syö niitä snackseja, mitkä omaan makuun parhaiten sopivat. Mäkin siirryin Taffelin chili-pähkinöistä Estrellan kuorruttamattomiin versioihin, kun ne maistuvat paremmalta. Mutta mun mielestä tällä ei nyt ole juurikaan tekemistä ruokavalion kanssa, jos lähinnä punainen liha on jätetty pois. Olen minäkin jättänyt punaisen lihan pois. Syön toki jauhelihaa, kun se kuuluu moneen reseptiini. Muuten olen lihaton, paitsi kanaa ja possua toki syön. Ja leivän päälle metukaa tai kinkkua. Tähän saa tietysti sijoittaa haluamansa hymiön tai emojin. En todellakaan halua vinoilla enkä mitään, mutta kummastelin ihan oikeasti tuota, että juusto jätetään ruokavalioon, mutta muuten siirrytään makuhaitoista huolimatta kaurapohjaisiin tuotteisiin. Niin ja se hymiö. Haluan korostaa nyt sitä, etten haasta riitaa, siksi tuo "tähän hymiö", mitä oikeastaan inhoan.
Huoh. Miksi ihmeessä pitäisi olla 100% jotain, tai sitten ei ollenkaan? Kyllä kai suurimmalle osalle ihmisistä on väliä sillä, miltä ruoka maistuu. Minusta on vain loogista, että kaikki ne ruoka-aineet, joille löytyy maukas vegaanivaihtoehto, korvataan sillä. Eikä sitäkään tarvitse tehdä kertarysäyksellä, että voidaan puhua ruokavalion muutoksesta.

Itsekään en ole vielä riittävän hyvää vegejuustoa löytänyt, että voisin perinteisen juuston korvata.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta on vain loogista, että kaikki ne ruoka-aineet, joille löytyy maukas vegaanivaihtoehto, korvataan sillä.
Vegaaniset jäätelöt ovat maistamatta paskaa. Kerran kokeilin kauramaitoa kahvissa. Jos ei ole pakko, en tee toiste.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vegaaniset jäätelöt ovat maistamatta paskaa. Kerran kokeilin kauramaitoa kahvissa. Jos ei ole pakko, en tee toiste.

Voin kyllä suositella kokeilemaan esimerkiksi Ikaffea, ellet juuri sitä kokeillut. Itse kun aloin juomaan kahvia kauramaidolla, niin hetken päästä lehmänmaito kahvissa ei maistunut enää hyvältä. Mieluummin juo vaikka mustana.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Voin kyllä suositella kokeilemaan esimerkiksi Ikaffea, ellet juuri sitä kokeillut. Itse kun aloin juomaan kahvia kauramaidolla, niin hetken päästä lehmänmaito kahvissa ei maistunut enää hyvältä. Mieluummin juo vaikka mustana.
En tiedä, mitä oli, kollegalta lainasin. Makea sivumaku siitä tuli enkä pidä makeasta kahvista.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vegaaniset jäätelöt ovat maistamatta paskaa. Kerran kokeilin kauramaitoa kahvissa. Jos ei ole pakko, en tee toiste.
Makuasioita, sanoi mäyrä kun muniaan nuoli. Minusta iKaffe on huomattavasti lehmänmaitoa parempaa kahvissa, jopa parempaa kuin kerma. Yksi tuttu taas sanoo, että kauramaito kahvissa maistuu kaurapuurolta. Mutta tosiaan, jos ei makeudesta pidä niin ymmärrän hyvin. Jäätelöistä en tiedä, kun ei pahemmin tule syötyä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten jo ensimmäiseen viestiin kirjoitin, niin maitotuotteet olen muutenkin jo suurimmaksi osaksi vaihtanut kaurapohjaisiin. Linssisipsit nyt lisäksi sattuvat maistumaan aika hyvältä.

Vegaani/vegetaristiruokavalioita on monenlaisia.

Ei kai perunalastuissa sinänsä eläinperäisiä tuotteita ole, ellei nyt satu valitsemaan jotain sellaista makuvaihtoehtoa, jossa on maitopohjaisia aromeja? Että sinänsä voisi kyllä ihan perunallakin mennä, eikä välttämättä tarvitsisi linssisipseihin vaihtaa. Toki muuten ihan hyvä vaihto.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Vegaaniset jäätelöt ovat maistamatta paskaa. Kerran kokeilin kauramaitoa kahvissa. Jos ei ole pakko, en tee toiste.
Aina järkevä todeta, että joku on paskaa jos ei ole edes maistanut.

Eiväthän nuo kaurajätskit oikeasti rakenteeltaan kovinkaan edes eroa maitoversioista. Makuasiat ovat sitten taas makuasioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös