Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2019–2020

  • 1 099 050
  • 4 093

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ihmetytti se, miten Lammikko saadaan nostettua Kunykia paremmaksi pisteiden tekijäksi, kun siihen ei mikään viittaa.
Lammikko ja Kunyk ovat vetäneet myös AHL:ssä aika samaa tasoa (Kunyk hieman paremmin), mutta toisaalta Lammikko pelasi siellä huomattavasti nuorempana. En tiedä, että kuinka monta molempien pinnoista ja maaleista tällä kaudella on tullut kakkossyöttönä tai tyhjiin lauottuna, mutta Lammikko on ainakin tehnyt enemmän maaleja kuin Kunyk. Itse ainakin arvostan maaleja enemmän kuin esim. kakkossyöttöjä. Siinä mielessä Lammikon pitäminen parempana pistenikkarina ei ole väärin, koska maalintekopotentiaali pelityylistäkin johtuen on Kunykia suurempi.

Ja alunperin Danforthkin oli mukana tässä väittelyssä, mutta hänellä on puolet enemmän maaleja kuin Kunykilla ja ppg:kin parempi, joten heitä on turha vertailla.
 

PasiAnssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Wycombe Wanderers
Tässä kyllä itse kirjoitit pisteistä, etkä yleistasosta. Ja jos luulet, että Kunykin arvo joukkueille muodostuu ainoastaan pisteistä, se antaa lopullisen varmistuksen siitä, ettet tiedä Kunykista oikein mitään. Jokaisen kohdalla puhutaan isossa alivoimavastuussa olevasta tehokkaasta sentteristä.
Tuskinpa minkään joukkueen ykkösentterin arvo on pelkästään pisteissä, oliko tämä nyt tarpeellista nostaa esiin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä kyllä itse kirjoitit pisteistä, etkä yleistasosta.
Kirjoittiko?
Noin muuten en ole varma onko menossa joku juusesarosmainen performanssi, joten vaikea ottaa kantaa itse asiaan, mikä se nyt lopulta olikaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tapparan kohdalla on tällä hetkellä yksi todella suuri kysymysmerkki: keskikaista. Tyler Morleyn ja Patrik Virran kunto asettaa melkoisen kysymysmerkin ilmaan. Ei Tapparan hyökkäys vielä nykyhetkessäkään huono ole, mutta kärkisentterien tippuminen telakalle jättää melkoisen loven hyökkäyspeliin. Morley ja Virta ovat tällä kaudella esittäneet loistavia otteita kentällä. Tapparan kannalta olisi suotavaa, että herrat saadaan kevääksi parsittua kasaan ja mielellään vielä löytämään alkukauden vireensä. Ei se tosin mitenkään varmaa ole...
Tämä on tietysti huolenaihe. Uskon kuitenkin, että mikäli em. herrat eivät ole terveenä, Tappara reagoi siirtomarkkinoilla.

Vaikka nyt on tamperelaisilla heikompi jakso meneillään, näen heidät edelleen Kärppien ykköshaastajana. Joukkueessa on paljon rutiinia ja erityisosaamista. Vaikka Tappara näyttää usein olevan alakynnessä, niin tiivis puolustuspeli ja kärkiheppojen viimeistelykyky tuottaa lopulta tulosta. Eikä sovi vähätellä rutiinia, jota Tapparalla on kovista peleistä. Sääntöjen höllentyessä Tapparan yv-osaaminen ja viisikkopuolustus korostuvat.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No ei se nyt ainakaan pariin kuukauteen ole ollut vähän siinä ja siinä. Taitaa tämän hetken Tappara olla etäämpänä Kärppien tasosta kuin yksikään toinen top kuutosen joukkueista. Ja helposti voidaan ottaa ainakin HPK ja ehkä Lukkokin mukaan.
Näin on. En kuitenkaan tarkastele ainoastaan kuntopuntaria, vaan pyrin katsomaan voimasuhteita pidemmällä perspektiivillä. Usein, kun olen reagoinut "päivän vireeseen", olen joutunutkin seuraavassa katsauksessa palauttamaan joukkueet takaisin alkuperäisille paikoille. Samalla olen huomannut, että joukkueiden taso saattaa heitellä yllättävästikin 5-10 pelin otannalla.

Tapparalla on minun muistikuvien mukaan tullut joka kausi heikompia jaksoja - ainakin Rautakorven alaisuudessa. Voi olla, että syksyn vire löytyy tässä kevättä kohden.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä kyllä itse kirjoitit pisteistä, etkä yleistasosta. Ja jos luulet, että Kunykin arvo joukkueille muodostuu ainoastaan pisteistä, se antaa lopullisen varmistuksen siitä, ettet tiedä Kunykista oikein mitään. Jokaisen kohdalla puhutaan isossa alivoimavastuussa olevasta tehokkaasta sentteristä.
Uskoisin, että neutraalisti asioita katsova ymmärsi sen pointin sieltä taustalta. Kirjoitin alun perin näin:

"HPK on minun silmään ollut samanlainen kuin viime kaudella: hyvin valmennettu ja organisoitu ryhmä, jolta puuttuu aivan kärkiosaamista. Kuitenkin yllätysvalmis porukka, kun kevät koittaa."

Tämän jälkeen kävin läpi, miksi HPK:lta puuttuu sitä aivan kärkiosaamista. Kirjoitin toki siitä näkökulmasta, että mitä itse ajattelen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tapparalla on minun muistikuvien mukaan tullut joka kausi heikompia jaksoja - ainakin Rautakorven alaisuudessa. Voi olla, että syksyn vire löytyy tässä kevättä kohden.
Oma muistikuva on myös vastaava. Taitaa tässä viime vuosien (eli sanotaanko syksystä 2012 alkaen kun Rautakorpi palasi) aikana ainoastaan kausi 2016-17 olla sellainen kun Tappara lasketteli melko tasaisesti Tapolan alaisuudessa runkosarjan voittoon. Muuten Tapparalla on ollut aina kyllä enemmän tai vähemmän pientä suvantoa jossain vaiheessa kautta. Yleensä alkukaudesta.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka nyt on tamperelaisilla heikompi jakso meneillään, näen heidät edelleen Kärppien ykköshaastajana. Joukkueessa on paljon rutiinia ja erityisosaamista. Vaikka Tappara näyttää usein olevan alakynnessä, niin tiivis puolustuspeli ja kärkiheppojen viimeistelykyky tuottaa lopulta tulosta. Eikä sovi vähätellä rutiinia, jota Tapparalla on kovista peleistä. Sääntöjen höllentyessä Tapparan yv-osaaminen ja viisikkopuolustus korostuvat.

Hyvä nosto Tapparasta. Tämä on nähty monesti, että Rautakorven joukkueille runkosarja on pelin ja yksilöiden kehittämistä kohti pudotuspelejä.
 

Fanatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ydinjätejoukkue
KooKoon laskusuhdannetta olen odottanut koko kauden, mutta voi olla, että sitä ei koskaan tulekaan. Joukkue pelaa illasta toiseen laadukkaasti, vaikka materiaali ei alkuun näyttänyt riittävältä.

Erona edellisten kauden karmeisiin syöksykierteisiin Kouvolassa on ollut se, että pelaajat ovat pysyneet terveinä. Tällä kaudella ollut erittäin pieni määrä loukkaantumisia/poissaoloja verrattuna esimerkiksi Tuokkolan aikakauteen, jolloin parhaimmillaan oli toista kentällistä kärkiukkoja telakalla. Kyseinen asia näkyy varsinkin KooKoon kaltaisessa organisaatiossa, jossa ei ole neljää kenttää tuloksentekijöitä.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja Lammikon vertaileminen Kunykiin on klassinen ison seuran pelaajan vertaileminen pienemmän seuran pelaajaan. Vastuut jakautuvat eri tavalla ja monesti pienemmässä seurassa on helpompi tehdä pisteitä. Ei Kunyk olisi Kärpissä noin paljoa pinnoja tehnyt kuin Lammikko.
Mistä tiedät? Perustelemisessa klassinen virhe on tehdä vääriä oletuksia ja olla ottamatta huomioon faktoja.

Kunykin peliaika on ollut 18.20 / peli, Lammikolla yli 20 minuuttia. Ehkäpä Kunyk olisi tehnyt Kärpissä jopa enemmän pisteitä - ainakin Lammikon peliajalla.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mistä tiedät? Perustelemisessa klassinen virhe on tehdä vääriä oletuksia ja olla ottamatta huomioon faktoja.
No en minä mistään mitään tiedäkkään, mutta jos lukisit muutkin viestit niin selviäisi, että olen perustellusti sitä mieltä, että Lammikko ja Danforth ovat parempia pelaajia kuin Kunyk.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
HPK on voittanut isoja voittoja viime viikkoina. Liigassa ei toki ole helppoja pelejä, mutta nykyvire lupaa kyllä nostetta runkosarjassa.

Pitänee koittaa miettiä oma kokonaisarvio, kun on niin mielenkiintoista.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No en minä mistään mitään tiedäkkään, mutta jos lukisit muutkin viestit niin selviäisi, että olen perustellusti sitä mieltä, että Lammikko ja Danforth ovat parempia pelaajia kuin Kunyk.
Et tiedä, et. Jos lukisit vain sen, mitä poimin perusteluistasi, huomaisit ehkä, että olen oikeassa. Lisäksi et taida kunnolla tietää, millainen pelaaja Kunyk on. Miten siis voit vertailla?

Lammikkoon minä vertasin vain Kunykin tilastoja (pisteitä ja peliaikaa), koska en tarkalleen tiedä, millainen Lammikko on. Lisäksi Lammikolla on käsittääkseni suuressa seurassa ollut kohtuullisia ketjukavereita - ehkä jopa parempia kuin Kunykilla. Senkin voinee ottaa huomioon.

Kunyk on nähdäkseni HPK:n paras sentterihankinta vuosikausiin. Osaan verrata häntä kyllä aiempiin, sillä olen katsellut erityisesti Kerhon pelejä aika pitkään ja varsin suurella prosentilla.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kunykin peliaika on ollut 18.20 / peli, Lammikolla yli 20 minuuttia. Ehkäpä Kunyk olisi tehnyt Kärpissä jopa enemmän pisteitä - ainakin Lammikon peliajalla.
Näitä on aina kovin vaikea arvioida. Olisihan Kunyk tosiaan päässyt yrittämään selvästi enemmän tasakentällisin pisteiden tekoa. Toisaalta vähenevä yv-aika ja lisääntyvä av-aika eivät olisi olleet eduksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Uskoisin, että neutraalisti asioita katsova ymmärsi sen pointin sieltä taustalta. Kirjoitin alun perin näin:

"HPK on minun silmään ollut samanlainen kuin viime kaudella: hyvin valmennettu ja organisoitu ryhmä, jolta puuttuu aivan kärkiosaamista. Kuitenkin yllätysvalmis porukka, kun kevät koittaa."

Tämän jälkeen kävin läpi, miksi HPK:lta puuttuu sitä aivan kärkiosaamista. Kirjoitin toki siitä näkökulmasta, että mitä itse ajattelen.
Eihän tässä muu naurata kuin se, että HIFK:n "kärkiosaaminen" on tällä kaudella todella kova ja niiden toimesta jotka viime kaudella eivät olleet kärkiosaamista HPK:ssa vaan niitä "ei mahtuisi Kärppiin" kavereita. Aina kun pelaaja lähtee ns. pikkuseurasta johonkin IFK:hon, Kärppiin tai Tapparaan, niin yhtäkkiä se onkin Liigan paras pelaaja. Sama Turunen ja Paajanen siellä edelleen pelaa IFK:ssa mutta nyt ne onkin yllättäen kärkiosaamista jolla IFK on niin hiton kova.

Tämä ei sillä, ettei IFK:lla olisi todella kova materiaali. Mutta väittäisin, että se kovuus tulee siitä, että siellä on materiaalin laajuus ja sen kolmos-nelos kentän pelaajien taso lähtökohtaisesti ihan toinen kuin pienemmissä seuroissa. Sen sijaan en väittäisi, että kärkien tasossa on niin isoa eroa. Ei pienillä seuroilla ole varaa peluuttaa Keränen, Kangasniemi, Lundell tason jätkiä kolmosta myöten. Ja jos joku väittää, että noi ei ole Liigassa terävää kärkeä pelaajina, niin valehtelee. Ne olisi monessa joukkueessa ykköskentässä. Tai Sallinen, Saarinen, Leskinen. Menisi missä tahansa joukkueessa terävänä kärkenä ja ratkaisupelaajina.
 

PasiAnssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Wycombe Wanderers
Voisiko tämän oikeasti lopettaa...

On täysin makuasia minkälaisesta sentteristä tykkää ja tuskinpa Lukon ja Hpk:n paremmuus ratkeaa siihen kumman ykkössenteri on piirun verran parempi. Ihan oikeasti hei
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sama Turunen ja Paajanen siellä edelleen pelaa IFK:ssa mutta nyt ne onkin yllättäen kärkiosaamista jolla IFK on niin hiton kova.
Kyllä HIFK:n materiaali on kova ihan sen takia, että siellä on Turunen, Paajanen JA monta muuta. Tästäkin huolimatta Turunen on parempi pelaaja kuin Kunyk. Eli eroja on sekä kärkiosaamisessa että leveydessä. Pelit ratkaistaan kuitenkin kentällä, joten hyvällä valmennuksella ja pelaajien kehittämisellä heikompikin materiaali voi voittaa.

Mitä tulee siirtomarkkinoihin, niin kärkijoukkueet napsivat tietysti parhaat päältä. Viime kesänäkin Kärpät osti Krejcikin, joka oli erinomainen jo Raumalla, ja on edelleen erinomainen. Toisaalta kärkijoukkueissa kilpailu on myös kovempaa, joten voi olla, että Oulussa Kunykilla olisi pienempi rooli ja siten pienemmät tehot.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Et tiedä, et. Jos lukisit vain sen, mitä poimin perusteluistasi, huomaisit ehkä, että olen oikeassa. Lisäksi et taida kunnolla tietää, millainen pelaaja Kunyk on. Miten siis voit vertailla?
Lammikkoon minä vertasin vain Kunykin tilastoja (pisteitä ja peliaikaa), koska en tarkalleen tiedä, millainen Lammikko on. Lisäksi Lammikolla on käsittääkseni suuressa seurassa ollut kohtuullisia ketjukavereita - ehkä jopa parempia kuin Kunykilla. Senkin voinee ottaa huomioon.
Puhut itsesi hienosti pussiin. Miten minä en voi vertailla pisteiden kautta, mutta sinä voit? Ja kävin jo tämän iso seura vs. pienempi seura asian läpi. Lammikon vastuu hyökkäyspelissä on pienempi kuin Kunykin. Esimerkiksi ylivoima ei kierrä Lammikon kautta. He ovat hyvin erityyppisiä pelaajia. Tasaisia pisteiden valossa, mutta näen Lammikon monipuolisempana ja laadukkaampana pelaajana.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Voisiko tämän oikeasti lopettaa...

On täysin makuasia minkälaisesta sentteristä tykkää ja tuskinpa Lukon ja Hpk:n paremmuus ratkeaa siihen kumman ykkössenteri on piirun verran parempi. Ihan oikeasti hei
No tässä nyt lähinnä ratkotaan Kärppien ja HPK:n senttereiden paremmuutta. Lukon ja HPK:n välillä tämä käsiteltiin Lukon selväksi voitoksi jo kättelyssä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvä nosto Tapparasta. Tämä on nähty monesti, että Rautakorven joukkueille runkosarja on pelin ja yksilöiden kehittämistä kohti pudotuspelejä.
Niinhän se on kaikille vähänkään kovemmille joukkueille, ei siis pelkästään Rautakorven joukkueille. Toki valmentajien painotuksissa lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteiden välillä on varmasti jonkin verran eroja. Rautakorven lehdistötilaisuuksia kuunnellessa ja katsoessa saa helposti sen käsityksen, että tulospaineet ovat valtavat ja sen vuoksi vahvasti hetkessä ja tulos edellä mennään.

Kärpät on ylivoimaisuutensa ansioista siinä tilanteessa, että harjoittelurytmitys sekä pelaaja- ja pelitapakokeilut voidaan tehdä optimaalisesti kevättä silmällä pitäen ilman suuria tulospaineita yksittäisissä runkosarjaotteluissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä HIFK:n materiaali on kova ihan sen takia, että siellä on Turunen, Paajanen JA monta muuta. Tästäkin huolimatta Turunen on parempi pelaaja kuin Kunyk. Eli eroja on sekä kärkiosaamisessa että leveydessä. Pelit ratkaistaan kuitenkin kentällä, joten hyvällä valmennuksella ja pelaajien kehittämisellä heikompikin materiaali voi voittaa.
No en nyt ihan jaa tätä mielipidettä kanssasi. Turunen on todella hyvä laitahyökkääjä ja pelaa väärässä sarjassa, mutta se ei tee hänestä joukkueelleen parempaa pelaajaa. Siksi on lähinnä naurettavaa alkaa verrata sentteriä laituriin, kun niiden roolit joukkueessä on täysin erilaiset. Molemmilla noista pelaajista on omat vahvuudet ja heikkoudet. Jos joukkue tarvitsee sentterin niin 100/100 ottaisin Kunykin. Jos se tarvitsee laiturin, niin 100/100 ottaisin Turusen. Miten sinä voit verrata silloin noita pelaajia? Onko Turunen myös parempi kuin joku puolustaja tai maalivahti?
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Puhut itsesi hienosti pussiin. Miten minä en voi vertailla pisteiden kautta, mutta sinä voit? Ja kävin jo tämän iso seura vs. pienempi seura asian läpi. Lammikon vastuu hyökkäyspelissä on pienempi kuin Kunykin. Esimerkiksi ylivoima ei kierrä Lammikon kautta. He ovat hyvin erityyppisiä pelaajia. Tasaisia pisteiden valossa, mutta näen Lammikon monipuolisempana ja laadukkaampana pelaajana.
En puhu. En väitä Kunykia paremmaksi. Sinä väität Lammikkoa paremmaksi, mutta tilastoista et saa sille tukea. Puutuin siihen, en muuhun.

Lisäksi perustelet mielipiteesi mielipiteellä: "Näen Lammikon monipuolisempana ja laadukkaampana pelaajana." Se ei ole validi argumentti. Yhtä hyvin minä voisin väittää samaa Lammikosta. Perustelu tuskin kelpaisi sinulle.

Yritä lukea tarkemmin ja perustella paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös