Homous ja jääkiekko!

  • 70 436
  • 457

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei vahingoittaisi mitenkään. Minulle ei jatkoajan kolumnista valitettavasti ensimmäisenä noussut mieleen aito aatelointi vaan kirjoittajan kiireellä suorittama oman hännän nosto. Tätä tarkoitin. Minusta Puhakan ulostuloa voisi pitää yhtenä vuoden merkittävimmistä urheiluteoista, kenties jopa palkita sellaisena.
Nyt joudun vähän kummastelemaan tätä kommenttia. Ari-Pekka Liukkonen sentään olympiatason uimari. Kun hän tuli kaapista ei oltu täällä huutamassa merkittävää urheilutekoa. Sitten kun yksi lähinnä junnuissa pelannut tulee ulos kaapista julkisesti niin aateloitavaksi vaan ja jalustalle nostamaan, pränikkää rintaan ja mitalia kaulaan.

Sitten joku vielä ihmettelee, että miksi homous ei ole ihan normaalia jääkiekossa siinä kuin vasenkätisyys, no ei tarvitse kuin katsoa tuollaisia viestejä niin tajuaa. Mitäpäs jos vaikka aloitettaisiin ihan täällä jatkoajassa suhtautumalla siihen homouteen kuten vasenkätisyytyeenkin?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ei vahingoittaisi mitenkään. Minulle ei jatkoajan kolumnista valitettavasti ensimmäisenä noussut mieleen aito aatelointi vaan kirjoittajan kiireellä suorittama oman hännän nosto.

Ok. Tokihan Puhakka saattaa kuin saattaakin olla merkittävän teon äärellä ja todennäköisesti ansaitsee aika paljonkin kiitosta, etenkin kun lumipallo lähtee pyörimään oikeaan suuntaan.

Minä heitän sinulle vastakysymyksen. Mitä tekemistä sukupuolen mukaan jaetuilla tai ei-jaetuilla wc- tai suihkutiloilla on jääkiekkoilevien homojen kanssa? Jos ei mitään, niin miksi noista asioista pitäisi kenenkään vastailla sinulle tässä ketjussa?

Olisi keskustelun kannalta toivottavaa, että palstalta löytyisi joku fantasia- ja fetissiketju. Pääsisivät halukkaat sinne purkamaan halujaan naisten uimahallisuihkuun menemisestä. Kun tarkemmin miettii, niin varmaan muuten hehkeä paikka mummojen vesijumppavuoron jälkeen. Toki jos tykkää nimenomaan sellaisesta.
 

Undrafted

Jäsen
Edelleen odotan sitä syytä miksi homon kanssa suihkussa käyminen voi ahdistaa.
Miksi joitain ihmisiä ahdistaa vastakkaista sukupuolta olevan ihmisen läsnäolo suihkussa, saunassa tai vessassa? Samasta syystä vastakkaista seksuaalista suuntautumista oleva ihminen voi ahdistaa joitakin samoissa tilanteissa. Tuleeko tästä ahdistuksesta välittää vai ei? Suurin osa ei luultavasti koe satunnaista toista ihmistä kiinnostavaksi seksuaalisessa mielessä mutta se mahdollisuus joitain ihmisiä silti ahdistaa.

Tuskin jääkiekkomaailma Puhakan ulostulosta muuttuu mihinkään. Luultavimmin suurimmalle osalle muiden pelaajien seksuaalinen suuntautuminen on yhdentekevää. Kiusaamista ja syrjintää esiintyy varmasti jatkossakin niin homouden, oletetun homouden tai n+1 syyn johdosta. Vastustajille varmaan heitetään eriasteista herjaa jatkossakin kun yritetään saada heidät hermostumaan. Fiksummat herjaajat osaavat toki välttää rotuun tai vähemmistöön viittaavat herjat ja tyytyvät klassisempiin runkkareihin tai pelaajan siskon/vaimon/äidin nussimisfantasioiden kertomiseen.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ok. Tokihan Puhakka saattaa kuin saattaakin olla merkittävän teon äärellä ja todennäköisesti ansaitsee aika paljonkin kiitosta, etenkin kun lumipallo lähtee pyörimään oikeaan suuntaan.
Varmasti. Ehkä jossain vaiheessa olemme siinä tilanteessa, että asiasta ei tehdä mediassakaan valtavaa juttua, vaan pelaaja voi tulla vaikka kesken uran kaapista ulos julkisesti ilman, että tarvitsee olla peloissaan mediasirkuksesta ympärillään koko loppu-uran ajan.

Sanoisin, että media on tällä hetkellä enemmänkin osa ongelmaa kuin ratkaisua.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Nyt joudun vähän kummastelemaan tätä kommenttia. Ari-Pekka Liukkonen sentään olympiatason uimari. Kun hän tuli kaapista ei oltu täällä huutamassa merkittävää urheilutekoa. Sitten kun yksi lähinnä junnuissa pelannut tulee ulos kaapista julkisesti niin aateloitavaksi vaan ja jalustalle nostamaan, pränikkää rintaan ja mitalia kaulaan.
Kyllä minusta Liukkosen teko oli rohkea ja loistava kun kaveri on vielä aktiiviurallaan kilpaileva kansainvälisen tason huippu-urheilija. Kova veto kun varmasti tiesi että on sen seurauksena pitkän aikaa ylikorostetusti median huomion kohteena. Tällä tarkoitan yllä @Blackie n huomiota ympärillä pyörivästä, kenties häiritsevästä, mediasirkuksesta joka liki vääjäämättä moisesta aina ainakin hetkeksi edelleen seuraa.

Mikä siinä kommentissa oli niin kummallista? Sekö etten luetellut kaikkia kaapista ulos tulleita urheilijoita ja ylistänyt heidän ulostulojensa arvokkuutta ja rohkeutta keskustelupalstan otsikon "Homous ja jääkiekko!" alle? Ymmärrän toki ihmettelyn ja mielipahan jos kolumnin kirjoittaja on kaverisi. Mitä jos kyseessä vain on meidän leveysasteilla suosittu urheilulaji joka on niitä sitkeitä viimeisiä pesäkkeitä joissa homoutta piilotellaan, jostain helvetin syystä jopa häpeillään ja ollaan vuosikaudet toivottu että joku seksuaalivähemmistöön kuuluva pelaaja tulisi asian kanssa ulos ja räjäyttäisi tämän asian ympärille rakennetut muurit helvettiin? Minusta tuo aatelointi voi sinällään olla yliampuva heitto mutta kyllä lajikulttuurin kannalta näkisin Puhakan esiintulon olevan merkittävän positiivinen ja iso teko. Olkoonkin ettei hänestä pelaajana pitkää uraa luovaa ammattilaista tullutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Varmasti. Ehkä jossain vaiheessa olemme siinä tilanteessa, että asiasta ei tehdä mediassakaan valtavaa juttua, vaan pelaaja voi tulla vaikka kesken uran kaapista ulos julkisesti ilman, että tarvitsee olla peloissaan mediasirkuksesta ympärillään koko loppu-uran ajan.

Sanoisin, että media on tällä hetkellä enemmänkin osa ongelmaa kuin ratkaisua.

Perustele. Onko Suomessa paljonkin negatiivisia ja pelättäviä esimerkkejä rohkeiden edelläkävijöiden ympärillä pyörineistä mediasirkuksista?

Saiko Liukkonen paljonkin shittiä medialta?

Erikoista nähdä, että pääosin äärimmäisen positiivinen vastaanotto mediassa ja julkisuudessa on se, mitä nämä mediassa ennenkin olleet ihmiset pelkäävät.
 
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perustele. Onko Suomessa paljonkin negatiivisia ja pelättäviä esimerkkejä rohkeiden edelläkävijöiden ympärillä pyörineistä mediasirkuksista?
Linkkasin jutun jalkapalloilija Robbie Rogersista eilen ja hän perusteli sitä juuri sillä, että ei halunnut mitään sirkusta ympärilleen ja siksi ei tullut ulos aikaisemmin. Jääkiekko on kuitenkin Suomen seuratuin laji, joka mielletään machoksi pukukoppihuumoria myöten. Jääkiekolla halutaan myydä, saada klikkejä ja ratsastaa (esim. poliitikot). Jotenkaan en näe uimari ja yksilöurheilija Liukkosen hyvänä vertailukohtana. Siinä vaiheessa, kun tämä ei ole mikään uutinen, niin pelaajia alkaa tulemaan enemmän ulos kaapista julkisestikin. Mutta se tärkein asia on kuitenkin, että kopissa saa olla oma itsensä, eikä työmarkkinoilla syrjitä seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.

Linkki Hirschovitsin kommentteihin viiden vuoden takaa: Blues-kapteeni SM-liigan homopelaajista: "Jokainen saa olla sellainen kuin on"

Hirschovits myös toivoo, että suomalaisessa jääkiekkoilussa päästään mahdollisimman nopeasti siihen tilanteeseen, että homous on normaali asia ilman uutisjuttuja.
- En ole nähnyt siinä missään vaiheessa mitään ongelmaa. Ainakaan itselleni se ei ole ollut minkäänlainen ongelma tai iso juttu. Nyt siitä on tehty varsin iso juttu.


Onneksi Oinonen kolumnillaan ei tehnyt asiasta isoa numeroa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta jossa paljon homoja. Sen tarpeen syitä voisi myös miettiä. En usko että kyse on vain siitä että laji on ainakin monilla mittareilla suomen "kansallislaji" ja seuratuin urheilumuoto. Osa toki voi selittyä tällä, mutta uskoisin isoimman syyn olevan se "äijäleima" minkä laji on saanut jo kymmeniä vuosia sitten. Nyt halutaan se murtaa vaikka väkisin. Seuraava kohde voisi olla joku prätkäjengi. 80 luvulta alkaen lätkäpelaajia on kadehdittu(ei MINUA varsinaisesti ettei kukaan tule syyttämään minua taas Aurinkokuninkaaksi). Heillä oli usein kauneimmat tytöt ja he olivat useimmiten aika arvostettuja kouluissa ym.
Täällä pyydetään suhtautumaan homouteen kuin vasenkätisyyteen. Se on ristiriidassa sen kanssa että kun ilmoitan etten ole melko pitkällä urallani jääkiekon parissa koskaan törmänny homoihin tai kuullut heistä saan vastaani mitä ihmeellisempiä osittain agressiivisia kommentteja joissa kyseenalaistetaan minun kokemukset. Syytetään siitä etten tunne pelaajia vaikka juuri minä olin se joka jaksoi aikanaan käyttää aikaa että oppi tuntemaan pelaajan myös ihmisenä ja pyrin kaikin keinoin luomaan luottamuksellisen suhteen. Tunsin isät, äidit, sisarukset, tyttöystävät ja tiesin perheen koirien nimet ym. Kun kysyn miten pitää suihkuasiassa toimia, niin nämä ymmärrystä vaativat suuttuvat ja ilmoittavat että "ei ne kulli pystyssä siellä huohota ja sua nussi perseeseen" Kun kerron että oli liiton tapahtumissa paljon missä keskusteltiin asioista avoimesti niin joku tulee ja kysyy oliisko pitänyt olla "homoteema" siellä yhtenä osiona. Tänne tuodaan todisteena suomen tunnetuimman "machovastaisen" entisen valmentajan Apo Suhosen kommentteja joissa teatteritaustainen Alpo USKOO että homoja on jääkiekossa vaikka hänkin kertoo ettei toisaalta varmaan kyllä olekaan ja kertoo siihen syyt. Lisäksi Jukka Jalonen ei ole heihin törmännyt, mutta tätä ei niin ole kommentoitu vaikka Jalonen lienee nykyään paremmin "sisällä" lätkäpiireissä kuin minä tai Suhonen. Myös Puhakka itse toteaa "olisin toivonut että joku lätkäpelaaja olisi ottanut yhteyttä". Tänne keskusteluosioon ei ole kirjoittanut kukaan pitkän kokemuksen omaava koutsi että on valmetanut paljon homoja tai pelaaja joka on pelannut monien homojen kanssa. Sen sijaan paljon toivomuksia joissa oikein pelaajien oikeilla nimillä fantasioidaan. " voi kunpa Jonne Virtanen ilmoittaisi olevansa homo" " voi kunpa Levosen Jari olisikin homo" Tämä on oikeasti jo aika huvittavaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Linkkasin jutun jalkapalloilija Robbie Rogersista eilen ja hän perusteli sitä juuri sillä, että ei halunnut mitään sirkusta ympärilleen ja siksi ei tullut ulos aikaisemmin. Jääkiekko on kuitenkin Suomen seuratuin laji, joka mielletään machoksi pukukoppihuumoria myöten. Jääkiekolla halutaan myydä, saada klikkejä ja ratsastaa (esim. poliitikot). Jotenkaan en näe uimari ja yksilöurheilija Liukkosen hyvänä vertailukohtana. Siinä vaiheessa, kun tämä ei ole mikään uutinen, niin pelaajia alkaa tulemaan enemmän ulos kaapista julkisestikin. Mutta se tärkein asia on kuitenkin, että kopissa saa olla oma itsensä, eikä työmarkkinoilla syrjitä seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.

Linkki Hirschovitsin kommentteihin viiden vuoden takaa: Blues-kapteeni SM-liigan homopelaajista: "Jokainen saa olla sellainen kuin on"

Hirschovits myös toivoo, että suomalaisessa jääkiekkoilussa päästään mahdollisimman nopeasti siihen tilanteeseen, että homous on normaali asia ilman uutisjuttuja.
- En ole nähnyt siinä missään vaiheessa mitään ongelmaa. Ainakaan itselleni se ei ole ollut minkäänlainen ongelma tai iso juttu. Nyt siitä on tehty varsin iso juttu.


Onneksi Oinonen kolumnillaan ei tehnyt asiasta isoa numeroa.

En ole oikein varma, kuinka hyvin yksittäinen esimerkki Iso-Britanniaan ja sen tabloidilehdistöön liittyen toimii analyysinä suomalaisesta mediasta. Rogersin teko oli joka tapauksessa myös merkittävä. Katsotaan sitten vuoden päästä, kun suomalainen media on riepotellut Puhakkaa ja seurannut häntä pihoilla tirkistellen. Liukkosen tapaus taas kyllä varmasti kertoo brittiesimerkkejä huomattavasti enemmän siitä, miten suomalainen lehdistö kaapista tulevaa urheilijaa esittelee ja kohtelee.

Outoa olettaa huomio Puhakan kannalta negatiivisena. Nythän on kyse todella positiivisesta huomiosta Puhakan kohdalla. Se nostaa esille myös yhteiskunnan epäkohtia, mutta se kuuluu journalismin perustehtäviin ja Puhakan rohkeuden ansiosta auttaa muita.

"Jääkiekko on kuitenkin Suomen seuratuin laji, joka mielletään machoksi pukukoppihuumoria myöten."

Eikös nyt nimenomaan päästä käsittelemään jääkiekkoa myös toiselta kantilta?
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Hieman offtopic, mutta tämä keskustelu menee osin samaan laariin kuin se, että jääkiekkotappelut ovat yhteiskunnan ulkopuolisia asioita, jotka pitäisi käsitellä vain lajin sisällä. Lisäksi kaikki puheet koodistosta ja vastaavista. Jääkiekko mielletään Suomessa ainakin muutamien lajin parissa puuhailevien toimesta joksikin ihan omaksi maailmakseen, johon ei ylety lain koura, eikä muutkaan normit tai lait.

Suihkuhommasta sen verran, että ihan varmasti jokainen julkisessa tilassa suihkutellut on osunut samaan tilaan homoseksuaalin ihmisen kanssa tietämättään siitä. Vai onko niin, että jääkiekkoilijat on niin machoja, ettei homot kertakaikkiaan voi vastustaa heitä? Tuskin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole oikein varma, kuinka hyvin yksittäinen esimerkki Iso-Britanniaan ja sen tabloidilehdistöön liittyen toimii analyysinä suomalaisesta mediasta. Rogersin teko oli joka tapauksessa myös merkittävä. Katsotaan sitten vuoden päästä, kun suomalainen media on riepotellut Puhakkaa ja seurannut häntä pihoilla tirkistellen. Liukkosen tapaus taas kyllä varmasti kertoo brittiesimerkkejä huomattavasti enemmän siitä, miten suomalainen lehdistö kaapista tulevaa urheilijaa esittelee ja kohtelee.

Outoa olettaa huomio Puhakan kannalta negatiivisena. Nythän on kyse todella positiivisesta huomiosta Puhakan kohdalla. Se nostaa esille myös yhteiskunnan epäkohtia, mutta se kuuluu journalismin perustehtäviin ja Puhakan rohkeuden ansiosta auttaa muita.

"Jääkiekko on kuitenkin Suomen seuratuin laji, joka mielletään machoksi pukukoppihuumoria myöten."

Eikös nyt nimenomaan päästä käsittelemään jääkiekkoa myös toiselta kantilta?
Ota huomioon, että Puhakka tuli ulos julkisesti vasta uransa jälkeen. Moni saattaa pelätä siitä muodostuvan häiritsevä tekijä vielä uran ollessa käynnissä. Toivottavasti Puhakka tällä ulostulollaan omalla tavallaan on edesauttamassa sitä, että jossain vaiheessa joku tulee ulos vielä uran ollessa käynnissä ja pystyy luottamaan siihen, että asiasta ei tehtäisi valtavaa numeroa, joka jäisi seuraamaan pidemmäksi aikaa. Toisaalta on myös eroteltava kaksi asiaa toisistaan: julkinen ulostulo ja homojen asema jääkiekkoilussa. Jälkimmäinen asia on saatava kuntoon (jos ei ole), mutta ensimmäiseen ei ole minkäänlaista pakkoa ja painetta ei pitäisi laittaa pelaajille kertoa tästä yksityiselämän alueestaan julkisesti. Puhakka oli valmis uransa päätteeksi tähän ja valtavasti propseja hänelle.

Summa summarum: Minä en osta vaan sitä selitystä, että vika olisi pelkästään jääkiekon sisällä, eikä media osaa katsella omaa toimintaansa kriittisesti. Tosiasia on, että kukaan aktiivipelaaja ei ole tullut vielä julkisesti ulos ja olisi naiivia kuvitella, että pelolla median reaktiosta ei olisi mitään tekemistä asian kanssa. Hirschovits sanoi viisi vuotta sitten tietävänsä muutaman homopelaajan, joten se, että media ei tiedä, ei välttämättä tarkoita, etteikö jääkiekon sisällä tiedettäisi.

Toivotaan, että nyt Puhakan ulostulon jälkeen seuroissa mietitään myös näitä asioita ja joukkueiden sisällä käytäisiin asiasta vakavahenkisiä keskusteluja.
 
Viimeksi muokattu:

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Suihkuhommasta sen verran, että ihan varmasti jokainen julkisessa tilassa suihkutellut on osunut samaan tilaan homoseksuaalin ihmisen kanssa tietämättään siitä. Vai onko niin, että jääkiekkoilijat on niin machoja, ettei homot kertakaikkiaan voi vastustaa heitä? Tuskin.

Takatukka, check.
Pullottava ylähuuli, check.
lippis väärinpäin, check.

Kyllähän siinä heteroakin alkaa kiinnostamaan suihkussakäynti.

Itse kannatan ehdottomasti täälläkin ehdotettua suihkutilojen jakamista ei sukupuolen vaan seksuaalisen suuntautumisen mukaan. Ilmoittaudun saman tien homoksi, niin saan välittömän vapaalipun naisten suihkutiloihin.
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta jossa paljon homoja. Sen tarpeen syitä voisi myös miettiä. En usko että kyse on vain siitä että laji on ainakin monilla mittareilla suomen "kansallislaji" ja seuratuin urheilumuoto. Osa toki voi selittyä tällä, mutta uskoisin isoimman syyn olevan se "äijäleima" minkä laji on saanut jo kymmeniä vuosia sitten. Nyt halutaan se murtaa vaikka väkisin. - - Täällä pyydetään suhtautumaan homouteen kuin vasenkätisyyteen. Se on ristiriidassa sen kanssa että kun ilmoitan etten ole melko pitkällä urallani jääkiekon parissa koskaan törmänny homoihin tai kuullut heistä saan vastaani mitä ihmeellisempiä osittain agressiivisia kommentteja joissa kyseenalaistetaan minun kokemukset. Syytetään siitä etten tunne pelaajia vaikka juuri minä olin se joka jaksoi aikanaan käyttää aikaa että oppi tuntemaan pelaajan myös ihmisenä ja pyrin kaikin keinoin luomaan luottamuksellisen suhteen. Tunsin isät, äidit, sisarukset, tyttöystävät ja tiesin perheen koirien nimet ym. --


Kukaanhan ei nyt varsinaisesti ole sanonut, että itse lajissa olisi tolkuton määrä homoja. Mitä nyt itse keskustelua lukenut, niin ollaan lähinnä tuotu esille sitä, että jääkiekossa niitä homoja nyt vaan on - ihan samalla tavalla kuin "normaalissa" väestössä. Homo voi myös harrastaa/tehdä työkseen jotain sellaista, joka on saanut "äijäleiman", homous kun tuota äijäleimaa ei kumoa ja kukaan ei sitä "äijäleimaa" ole tässä varmaankaan murtamassa.

Ihan sellaisena pikku asiana myös se, että vaikka olet pelaajien vanhempia, tyttöystäviä, koiria, kissoja ja marsuja tavannut, ei se välttämättä kerro vielä yhtään mitään. Homomiehellä/-nuorella kun voi se tyttöystävä olla, vaikka ihan kulissina omille tuntemuksilleen tai kyseessä voi olla esimerkiksi ihan vaikka biseksuaali.

Mä olen ollut ihan tyytyväinen elämääni ja lyhyeksi jääneeseen jääkiekkouraani, vaikka olen biseksuaali.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta jossa paljon homoja. ...
... Syytetään siitä etten tunne pelaajia vaikka juuri minä olin se joka jaksoi aikanaan käyttää aikaa että oppi tuntemaan pelaajan myös ihmisenä ja pyrin kaikin keinoin luomaan luottamuksellisen suhteen. Tunsin isät, äidit, sisarukset, tyttöystävät ja tiesin perheen koirien nimet ym. ...

Alan epäillä @Kolmosketjun laituri , että trollaat tarkoituksella ja naureskelet itseksesi, kun saat hyvää säpinää aikaan typerillä jutuillasi. Mutta...

Ensin olit vahvasti sitä mieltä, että jääkiekko lajina on lajin luonteesta johtuen sellainen, että homoja ei jääkiekossa ole. Tai vain yksi, ehkä muutaman vuoden päästä löytyy toinen. Lainauksia on pätkitty, mutta asiayhteys ei silti nähdäkseni vääristy.
Kolmosketjun laituri kirjoitti:
Olen ollut jääkiekon kanssa tekemisissä eri rooleissa noin 30 vuotta. Homoihin en ole törmännyt ja en edes kuullut huhuja. Jääkiekko "kenttä" ei ole se missä homoista kannattaa sen enempää jauhaa. Jokainen lajia tunteva tietää että lajin pareihin ei eksy kovin helpolla heitä, lajin luonteesta johtuen.
Kolmosketjun laituri kirjoitti:
Se että löytyy yksi homo ja ehkä vielä 5 vuoden sisään toinenkin
Kolmosketjun laituri kirjoitti:
Homot on mulle ihan siinä missä muutkin ihmiset mutta heitä ei ole tämän lajin parissa. Kuten sanoin yksi löyty
Kolmosketjun laituri kirjoitti:
Varmasti suomesta löytyy jokunen homokiekkoilija, mutta onko asia nyt silti kovin iso? Siitä olen pomminvarma että mistään isosta määrästä ei puhuta.
Kolmosketjun laituri kirjoitti:
Koskaan en törmänyt epäilykseen homoseksuaalisesta ihmisestä.

Itse olet nostanut esiin näkökulman, että yhtäkkiä jääkiekossa pitäisi olla (ollut) paljon homoja. Muut eivät lähtökohtaisesti tuota ole väittäneet, vaan ajatus on ollut se, että homoja on enemmän kuin yksi tai kaksi, ihan jo tilastolliset todennäköisyydetkin huomioiden. Mutta ei kuitenkaan ketään (mediastakin) julkihomoja.

Kysyinkin jo aiemmassa viestissäni, että mikä tai millainen on se epäily tai epäilys homoudesta, että siitä olisi pitänyt jonkun toisen laji-ihmisen kanssa keskustella? Voisitko valottaa tätä, kun sinulle tai kertomasi mukaan muillekaan laji-ihmisille ei moista epäilystä 30 vuoden aikana ole tullut?

Nyt kerroit ensimmäistä kertaa, että olet oikeasti opetellut tuntemaan pelaajasi tasolla isät, äidit, tyttöystävät, koirat ym. Kerro rehellisesti, onko vuosikymmenten aikana ollut yhtään pelaajaa, jolla ei ole ollut tyttöystävää? Eli onko ihan oikeasti kaikki mies-/poikapelaajat, kenen kanssa olet ollut tekemisissä, kertonut tyttöystävistään? Tai oliko joskus pelaajia, joiden elämäntilannetta et tuolta osin jostain syystä vain tiennyt? Jos käsi sydämellä voit kertoa, että ihan joka ikisellä miespuolisella pelaajalla oli tyttöystävä, vaimo tai joku muu naispuolinen kumppani, niin silloin voin hyväksyä väitteesi, että et ole törmännyt itse henkilökohtaisesti kiekkopiireissä homoihin pelaajiin. Tai siis sinun joukkueissasi ei sellaista ole (ehkä) ollut. Muussa tapauksessa kannattaisi ehkä sinunkin pitää se pieni varauma asiaan ja todeta, että on mahdollista, että homoja on ollut, mutta sinä et asiasa ole tietoinen.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
En yleisellä tasolla kannata "kaapittelua", mutta joukkueurheilussa kannatan. Ja nyt tarkennan pointtiani. Näkisin että yksittäisen pelaajan homous tulisi tarvittaessa käsitellä joukkueen sisäisesti(höhö) ja punaisena lankana olisi joukkueen/yhteisön arvomaailma. Eli pelaaja kokisi ensisijaisesti tulleensa hyväksytyksi joukkueessa ja tuon jälkeen voisi pohtia haluaako puhua myös julkisesti. Tämä vain tarkoittaisi sitä että sen ensimmäisen kiusallisen/valitettavan kynnyksen yli pitäisi päästä. Eli pelaaja tunnustaa tämän asian tai joku joukkueesta uskaltaa kysyä asiasta. Ja tietenkin ihan ensisijaisesti organisaation ja valmennuksen tulisi nostaa suvaitsevaisuus sekä hyväksyntä vahvasti esiin.

Olisi sinällään hienoa nähdä tilanne jossa pelaajalla olisi joukkueen tuki, hän puhuisi julkisesti, tamit ja hokihomovihaajat nostaisivat päätään ja joukkue pommittaisi lopulta julkisesti maan syövereihin nämä homovihaajat. Ja kyllä, hivenen ilkeä esimerkki, mutta samalla urheiluromantiikkaa omalla tavallaan. Olet osa joukkuetta ja sinua ei hylätä.
 

Barney

Jäsen
Uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta jossa paljon homoja.
Ja sinulla on uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta, jossa ei ole käytännössä ollenkaan homoja. Miksi? Mitä helvetin väliä sillä on, että onko jääkiekkoilijoista 1%, 10% vai peräti 85% homoja?

Puhakan ulostulo oli siinä mielessä hyvä, että nyt tuosta tabuksikin muodostuneesta aiheesta on käyty keskustelemaan julkisuudessa ja sen myötä toivottavasti myös niiden jääkiekkojoukkueiden sisällä. Onhan se helvetin surullista, jos jonkun jääkiekkoilijan pitää salata seksuaalinen suuntautumisensa pahimmassa tapauksessa jopa kymmeniä vuosia ainoastaan sen takia, että tieto voisi vaikuttaa negatiivisesti hänen uraansa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta jossa paljon homoja. Sen tarpeen syitä voisi myös miettiä.
Kuka täällä on halunnut sitä, että jääkiekossa olisi paljon homoja? Täällä on pikemminkin haluttu sitä, että jos joku kiekkoilija on vasten tahtoaan kaapissa, niin ilmapiiri muuttuisi sen verran sallivaksi, että hän voisi tulla kaapista ulos. Homojen lukumäärä jääkiekossa on melko toisarvoinen asia.

Mutta se, että jotkut eivät ole omien sanojensa mukaan koskaan lätkäpiireissä homoon törmänneet, ei tarkoita sitä, etteikö heitä lajin parissa voisi olla. Tällaiset puheet perustuvat hetero-oletukseen, eli kaikki ovat heteroita, elleivät ilmoita olevansa homoja. Käännetään toisin päin: oletko sinä ollut jokaisesta jääkiekon parissa tapaamastasi ihmisestä sataprosenttisen varma, että tämä on hetero?

Esimerkiksi Kim Hirschovits on sanonut tuntevansa joitain homoja liigapelaajia:

Blues-kapteeni SM-liigan homopelaajista: "Jokainen saa olla sellainen kuin on".

Ehkä nämä tiedetään pelaajatasolla paremmin. Pelaajat uskoutuvat tällaisissa asioissa helpommin toisilleen kuin valmentajalle.

Lisäksi Jukka Jalonen ei ole heihin törmännyt, mutta tätä ei niin ole kommentoitu vaikka Jalonen lienee nykyään paremmin "sisällä" lätkäpiireissä kuin minä tai Suhonen.

Mitäs se Jalonen sanoikaan:

Jalonen kiitti Puhakkaa avoimuudesta ja vakuutti, että Leijoniin ovi on kaikille auki: "Jos tiedän, että joku on homo, en varmasti jätä häntä sen takia valitsematta"

Jalosen joukkueissa kukaan ei ole tullut kaapista ulos. Jalonen ei ole tiennyt, onko hänen joukkueissaan pelannut homoja. Tässä jätetään kuitenkin sellainen varaus, että heitä on voinut olla, Jalonen ei ole vain asiasta tiennyt.

Käännetään tämäkin asia toisin päin: miksi täällä jotkut yrittävät niin kovasti todistaa, että jääkiekon parissa ei ole homoja? Homojahan voi olla missä vain. Itse en esimerkiksi omalta työuraltani muista kuin yhden työpaikan, jossa ei ehkä ollut homoja. Mutta saatan olla tuossakin väärässä. Ei kenenkään otsassa lue "olen homo", eikä kenelläkään ole velvollisuutta homoudestaan ilmoittaa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hieman offtopic, mutta tämä keskustelu menee osin samaan laariin kuin se, että jääkiekkotappelut ovat yhteiskunnan ulkopuolisia asioita, jotka pitäisi käsitellä vain lajin sisällä. Lisäksi kaikki puheet koodistosta ja vastaavista. Jääkiekko mielletään Suomessa ainakin muutamien lajin parissa puuhailevien toimesta joksikin ihan omaksi maailmakseen, johon ei ylety lain koura, eikä muutkaan normit tai lait.
Tässäkin on hyvä erottaa kaksi asiaa: julkinen keskustelu homojen asemasta jääkiekossa (tai urheilussa) vs. pelaajan julkinen ulostulo. Toivottavasti Puhakan ulostulon ja viime päivien julkisten keskustelujen jälkeen asiasta (siihen ei tarvita yliampuvia kolumneja) keskustellaan jääkiekkopiireissä enemmän ja otetaan asia vakavasti. Sen sijaan yhdelläkään pelaajalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta tulla ulos julkisesti seksuaalisesta suuntaumisestaan ja sitä pitää kunnioittaa. Sen on perustuttava täysin vapaaehtoisuuteen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ota huomioon, että Puhakka tuli ulos julkisesti vasta uransa jälkeen. Moni saattaa pelätä siitä muodostuvan häiritsevä tekijä vielä uran ollessa käynnissä. Toivottavasti Puhakka tällä ulostulollaan omalla tavallaan on edesauttamassa sitä, että jossain vaiheessa joku tulee ulos vielä uran ollessa käynnissä ja pystyy luottamaan siihen, että asiasta ei tehtäisi valtavaa numeroa, joka jäisi seuraamaan pidemmäksi aikaa.

Edelleen erikoista, että koet julkisen paineen paineena homopelaajia kohtaan. Julkinen paine on ensisijaisesti yhteisöä ja negatiivista käytöstä kohtaan. Se paine homoseksuaalia kohtaan on pääsääntöisesti ensisijaisesti sitä painetta yhteisöstä lähtöisin. Vai meinaatko, että Puhakkaa tai Liukkosta on käsitelty samoin kuin seksuaalisesta häirinnästä epäiltyjä?

Jos media oikeasti käyttäytyisi kuten sanot, sehän paljastaisi homoseksuaaleja kiekkoilijoita kyttäämällä pusikoissa. Jumalauta, Suomessa on media tämän asian suhteen niin hellävarainen, että maan ykköslaulajiin kuuluva Jari Sillanpääkin oli mitä, pari vuosikymmentä julkinen salaisuus seksuaalisuutensa suhteen.

Se, mitä media voi tehdä väärin, on se, jos tilaa ratkaisuille ja olosuhteiden parantamiselle ei löytyisi. Jos media menisi vain kukasta kukkaan ja repisi jokaisesta sen päivän, pari huomioarvoa, eikä sen ohella välittäisi mitään muuta tietoa.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minusta on jotenkin hämmentävää kun puhutaan aiheesta missä kaapista ulos tulo voi aiheutaa kaikenlaista hämminkiä ihmisen elämässä suhteessa lähipiiriin ja esimerkiksi joukkuekavereihin. Osalla kaapista tulo menee hienosti, osalla ei ja loput jää kaappiin. Ei tässä pitäisi painoarvo olla suihkuhuone tematiikalla. Ja eihän miehen ja naisen välinen suhde ole pelkkää panemista, usein se on panemisen välttelyä niin onko homot muka niin erilaisia.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jumalauta, Suomessa on media tämän asian suhteen niin hellävarainen, että maan ykköslaulajiin kuuluva Jari Sillanpääkin oli mitä, pari vuosikymmentä julkinen salaisuus seksuaalisuutensa suhteen.

Siltsuhan oli melkoinen erikoistapaus. Hän olisi käsittääkseni itse halunnut paljastaa asian jo uransa alkumetreillä, mutta levy-yhtiö kielsi. Joskus 90-luvulla ajat olivat toiset, silloin tuon paljastuksen pelättiin vaikuttavan suosioon. Mutta ei tuossa siis mitään sellaista ollut, että Siltsu olisi asiaa piilotellut ja lehdet olisivat olleet hienotunteisia. Kyllähän tuo homous rivien välistä näkyi ja kuului, mutta levy-yhtiön käskystä asiaa ei sanottu ääneen. Sitten kun sanottiin, niin totuus tuli yllätyksenä lähinnä Juha Miedolle.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Edelleen erikoista, että koet julkisen paineen paineena homopelaajia kohtaan. Julkinen paine on ensisijaisesti yhteisöä ja negatiivista käytöstä kohtaan. Se paine homoseksuaalia kohtaan on pääsääntöisesti ensisijaisesti sitä painetta yhteisöstä lähtöisin. Vai meinaatko, että Puhakkaa tai Liukkosta on käsitelty samoin kuin seksuaalisesta häirinnästä epäiltyjä?

Jos media oikeasti käyttäytyisi kuten sanot, sehän paljastaisi homoseksuaaleja kiekkoilijoita kyttäämällä pusikoissa. Jumalauta, Suomessa on media tämän asian suhteen niin hellävarainen, että maan ykköslaulajiin kuuluva Jari Sillanpääkin oli mitä, pari vuosikymmentä julkinen salaisuus seksuaalisuutensa suhteen.

Siltsusta nyt tiesi jo kauan ennenkuin se tuli kaapista. Liukkosta ja Puhakkaa ei sinänsä pysty vertaan kun uimareissa on yllättävän paljon homoja.

Kaikki nyt vaan unohtavat sen syyn minkä takia Puhakka tuli ulos. Kertoi syynsä että miksi eli pelatessaan voinut tulla ja rohkaisi näin muita samassa tilanteessa olevia nuoria.

Ja nyt kun tämä avaus on tehty niin huomas että täälläkin tämä aihe on arka. Monelle homofoobikolle kova paikka.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edelleen erikoista, että koet julkisen paineen paineena homopelaajia kohtaan. Julkinen paine on ensisijaisesti yhteisöä ja negatiivista käytöstä kohtaan. Se paine homoseksuaalia kohtaan on pääsääntöisesti ensisijaisesti sitä painetta yhteisöstä lähtöisin. Vai meinaatko, että Puhakkaa tai Liukkosta on käsitelty samoin kuin seksuaalisesta häirinnästä epäiltyjä?

Jos media oikeasti käyttäytyisi kuten sanot, sehän paljastaisi homoseksuaaleja kiekkoilijoita kyttäämällä pusikoissa. Jumalauta, Suomessa on media tämän asian suhteen niin hellävarainen, että maan ykköslaulajiin kuuluva Jari Sillanpääkin oli mitä, pari vuosikymmentä julkinen salaisuus seksuaalisuutensa suhteen.

Se, mitä media voi tehdä väärin, on se, jos tilaa ratkaisuille ja olosuhteiden parantamiselle ei löytyisi. Jos media menisi vain kukasta kukkaan ja repisi jokaisesta sen päivän, pari huomioarvoa, eikä sen ohella välittäisi mitään muuta tietoa.
Niin, se mediasirkuksen pelko ei tarkoita, että käsiteltäisiin samoin kuin jotain seksuaalisesta häirinnästä epäiltyä. Pelaaja ei halua välttämättä sitä lisähuomiota (jalustalle nostamistakaan) ihan vaan sen takia, että on homo, vaan haluaa tulla kohdelluksi jääkiekkoilijana ja peliensä kautta kuin kuka tahansa muu pelaaja. Pystyn hyvin näkemään tässä sen ongelman julkiselle ulostulolle. Voi toki olla, että joissain tapauksissa seuran sisältä on tullut painetta olla kertomatta asiaa julkisesti ja se on toki väärin ja täytyy saada kuntoon, jos näin. Spekulaatiotahan tämäkin on. Oleellisinta on toki saada ensin oma pesä kuntoon jääkiekon sisällä. Toivottavasti Puhakan ulostulo ja viime päivien keskustelu avaa ovia ja lajin sisällä mietitään näitä asioita ja joukkueiden sisälläkin keskusteltaisiin.

Se on toki totta, että Suomessa ei onneksi tabloid-kulttuuri ole pesiytynyt, kuten johonkin Englantiin. Mutta itse tulkitsin tuon Hirschonkin kommentin, että julkitulosta seuraava mediamyllyn pelko ei houkuttaisi julkisiin ulostuloihin uran vielä ollessa käynnissä.

Ja varmasti toki muutamilla urpoilla jääkiekkokatsomoissakin on vaikutusta.
 

Undrafted

Jäsen
Mikähän tilanne nykyään teini-iässä olevilla? Onko homous/lesbous huomiota herättävä asia vai ihansama-tason juttu? Jollei asia herätä suurempia huomioita, niin aikanaan junnuista kasvaisi liigaan ja maajoukkueeseen ihmisiä kenen parisuhdetekemisistä ei olla kiinnostuneita. Ei kai nytkään kuin ihan eturivin pelaajien osalta tehdä juttuja, missä kertovat parisuhteestaan kumppaninsa kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös