Keskustelua lentomatkailusta

  • 668 556
  • 3 372

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aasian lennot lennetään yleensä A350-koneilla.
Finnair Flight Information
Tuolta voit käydä tutkimassa Finnairin koneiden jalkatiloja. Maksaa muistaakseni 60€/suunta, jos haluaa paremman jalkatilan paikan, kuten exit-paikan.
Itsekin reilusti yli 190-senttisenä olen usein maksanut suosiolla tuon kunnon jalkatilasta. Tosin olen myös kärsinyt sen kymmenen tuntia tavallisilla paikoilla.
Okei, kiitoksia. Täytynee tehdä varaus myös jalkaparoilleni. Ei polvet kestä kymmentä tuntia luonnottomassa koukussa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Okei, kiitoksia. Täytynee tehdä varaus myös jalkaparoilleni. Ei polvet kestä kymmentä tuntia luonnottomassa koukussa.
On noissa 350 ja 330, joilla Aasian suuntaan mennään, kohteesta riippuen, kuitenkin enemmän tilaa kuin 320-perheen koneissa, Empuista puhumattakaan. Mutta ei tilaa tosiaan tällaiselle 191-senttiselle tumpille ole ollut. Eli jos sopuhintaan saat comfort (missä saat paremmat safkatkin) tai exit-mestan, niin suosittelen lämpimästi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli jos sopuhintaan saat comfort (missä saat paremmat safkatkin) tai exit-mestan, niin suosittelen lämpimästi.

Exit-mestoissa tulee vain ne omat vastuut. Jossain määrin huvittaa kuinka siitä laskutetaan ja sitten sinut laitetaan töihin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Exit-mestoissa tulee vain ne omat vastuut. Jossain määrin huvittaa kuinka siitä laskutetaan ja sitten sinut laitetaan töihin.
Juu, käyhän siinä emo kertaalleen vielä kertomassa miten sen oven saa auki ja kehottaa ihan oikeasti tsekkaamaan ne ohjeet. Ja jos huonosti käy, niin ihan mielelläni mä siinä istuskelen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Juuri julkaistun raportin mukaan San Fransiscossa oli vuonna 2017 lähellä sellainen isompi mälli. Air Canadan kone oli luvan saatuaan laskeutumassa kentälle, mutta kiitoradan sijaan rullaustielle, jossa odotteli lähtölupaa neljä täynnä matkustajia ollutta konetta. Air Canadan pilotti sai viime hetkellä koneen ylös törmäyksen ollessa 18,2 metrin päässä. 1000 matkustajaa sanotaan tuolloin olleen välittömässä hengenvaarassa. Teneriffan "Crash of the century" olisi kait ollut pientä tuon rinnalla, tai ainakin uhriluku samaa luokkaa ja varmasti ylikin, jos kunnon inferno olisi syttynyt.

Selkäpiitä karmiva video julki: ilmailuhistorian pahin onnettomuus oli vain metrien päässä - ”Yli tuhannen henki vaarassa”

Video tästä:
Faster reporting urged after 2017 Air Canada plane runway miss nearly caused 'worst crash' in air history | CBC News
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Juuri julkaistun raportin mukaan San Fransiscossa oli vuonna 2017 lähellä sellainen isompi mälli.

Ai nyt on valmista, tokihan tapaus muistetaan. Täytyy tutustua.
--

Arlandalla pitää näköjään olla tarkkana nykyään. Kävi sellainen tilanne, että en ollut ottanut varausnumeroa mukaan, kun tästä päin lähtiessä sitä ei tarvitse. Vilauttaa vain passia nopeasti tiskillä ilman jonoa ja se on siinä.

Olin riittävän ajoissa ja ajattelin miksei toimisi näilläkin. No, eihän se, kun skriiniltä tutkin missä check-in tytöt päivystää. Joka helvetin lennon kohdalla luki vain automat, automat, automat. Pari Saksaan menevää oli tiskillä, mutta nehän nyt maksaa autot ja asunnotkin käteisellä, niin se on ymmärrettävää.

Ei siitä pahempaa kriisiä tullut, kun keksin missä se tuikitärkeä numero sitten itseasiassa onkin tallessa.

Kaipa sen olisi jostain tiskiltä sitten ihmiseltäkin saanut, mutta olihan tuo taas.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Indonesiassa mentiin sitten tällä kertaa. Eloonjääneitä ei ole.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Indonesiassa mentiin sitten tällä kertaa. Eloonjääneitä ei ole.
Lion Airin mukaan koneessa oli ollut jotain teknistä häikkää sunnuntaina, joka vika kuitenkin saatiin korjattua. Eikä muuta kuin kovaa ajoa vaan! Mutta kyllähän vikoja korjataan, eikä kaikki merkitse "grounded"-statusta, eli en vetele yhtäläisyysmerkkejä tämän enempää. Lentoturmatutkinnan jaksoa odotellessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaikki menehtyneet olivat paikallisia paitsi kyydissä oli yksi italialainen.
 

teppana

Jäsen
Alkuvuodesta tuli Lion Airilla lennettyä about 5-6 lentoa Indonesiassa. Ei nyt siis kovin "lähelle" sattunut, mutta tähän saakka omalla kohdalla ainoa kerta kun pystyin edes jotenkin samaistumaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Päästöistä. Laivaliikenne tuottee 2 kertaa enemmän päästöjä kuin lentoliikenne (onneksi laivapuolella mennään koko ajan puhtaampiin ratkaisuihin mutta hitaasti).
Yksi raskas supertankkeri säästuttaa enemmän kuin 50 miljoonaa autoa. Iso loistoristeijä päästä CO2 saman verran kuin 80.000 autoa, pienhiukkasia 1 milj. auton verran ja rikkidioksidia 376 milj. auton verran. Jos laivaliikenne olisi valtio, se olisi 6 saastuttavin.
Jep, lentoliikenteen päästöistä puhutaan, mutta fakta on että isot muutokset pitää saada muualla.
 

teppana

Jäsen
Päästöistä. Laivaliikenne tuottee 2 kertaa enemmän päästöjä kuin lentoliikenne (onneksi laivapuolella mennään koko ajan puhtaampiin ratkaisuihin mutta hitaasti).
Yksi raskas supertankkeri säästuttaa enemmän kuin 50 miljoonaa autoa. Iso loistoristeijä päästä CO2 saman verran kuin 80.000 autoa, pienhiukkasia 1 milj. auton verran ja rikkidioksidia 376 milj. auton verran. Jos laivaliikenne olisi valtio, se olisi 6 saastuttavin.
Jep, lentoliikenteen päästöistä puhutaan, mutta fakta on että isot muutokset pitää saada muualla.

Laivaliikenne on yksi isoa asia. Siitä ei kuitenkaan puhuta kansalaisten keskuudessa niin paljon, koska yksityishenkilöt käyttävät lentokonetta laivan sijaan.

Nykyisin Wärtsilä tekee hybridimoottoreita jotka kulkevat raskaalla PÖ:llä tai kaasulla. Vissiin jäteöljykin käy paremman puutteessa. Ekologisuus on tietysti iso asia, mutta kyllä siellä tuotekehittelyssä mennään tosi vahvasti taloudellisuus edellä. Onneksi nämä usein ovat samansuuntaisia juttuja.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Laivaliikenne on yksi isoa asia. Siitä ei kuitenkaan puhuta kansalaisten keskuudessa niin paljon, koska yksityishenkilöt käyttävät lentokonetta laivan sijaan.

Nykyisin Wärtsilä tekee hybridimoottoreita jotka kulkevat raskaalla PÖ:llä tai kaasulla. Vissiin jäteöljykin käy paremman puutteessa. Ekologisuus on tietysti iso asia, mutta kyllä siellä tuotekehittelyssä mennään tosi vahvasti taloudellisuus edellä. Onneksi nämä usein ovat samansuuntaisia juttuja.
Jep. Wärsilän marinepuoli on tuossa kulman takana. Tuttua touhua.
Vielä yksi linkki tähän laivahommaan ja sitten off topic riittää.
Thousands of ships could dump pollutants at sea to avoid dirty fuel ban
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Laivaliikenne on yksi isoa asia. Siitä ei kuitenkaan puhuta kansalaisten keskuudessa niin paljon, koska yksityishenkilöt käyttävät lentokonetta laivan sijaan.

Koko ihmiselämä perustuu mielikuviin eikä faktoilla ole niin merkitystä. Menen tammikuussa risteilylle, tuskin maltan odottaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ateenassa on leppoisa meno, ainoastaan viisi kertaa kysyttiin boarding passia. Landsidella on jonkunmoinen kävely ja kaksi ihmistä kysyi siinä. Airsidelle päästäkseen oikein tietskarikone kysyi.

Sitten tuli taas jotain uutta. Ainahan minulle tehdään huumetestit, kun on tämä parta. Vitun profiloijakyrvät. Mutta koskaan ennen missään ei ole turvatarkastaja kysynyt vaan nyt kysyi.

Viidennen kerran vielä lähtöportilla. Hienosti te vedätte ihan EU:n sisäisellä.

EDIT:

Niin ja tietenkin kuudennen kerran vielä lentoemo. No, nyt on kuitenkin kaiketi turvallista.
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@pernaveikko Mä joudun Britanniassa aina "rändomisti" johonkin pommien nuuskintaan. Ehkä ne myös huumeita haistelevat?
Mitähän mä olen mennyt sanomaan/tekemään ja missä? Puolassa vittuunnuin kun vaativat hävittämään dödöni (mulla oli lipussa matkatavarat, mutta LOT väitti muuta). Hävitin sen siltä seisomalta heittämällä purkin 15 metrin päässä olevaan roskikseen. Onneksi meni sukkana, jos se olisi päätynyt seinille, niin olisi ehkä putka kutsunut...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puolassa vittuunnuin kun vaativat hävittämään dödöni (mulla oli lipussa matkatavarat, mutta LOT väitti muuta). Hävitin sen siltä seisomalta heittämällä purkin 15 metrin päässä olevaan roskikseen. Onneksi meni sukkana, jos se olisi päätynyt seinille, niin olisi ehkä putka kutsunut...

Minä vuonna tuo tapahtui. Puolan alatason viranomaiset ovat nykyään erittäin luotettavia ja hoitavat asiat niin kuin kuuluu. Se mitä hallitus ja muut puuhastelee onkin sitten jo eri ketjun asiaa.

Maalaisjärjellä ajateltuna tuosta ehkä voisi silti jotain rehellisiäkin sanktioita seurata. Aavistuksen vitutti, kun Filippiineillä vietiin kallis aurinkorasvapullo mikä oli jo muutamasta lennosta selvinnyt.

Ei tullut kyllä mieleenkään paiskata sitä mihinkään vaan annoin suosiolla pois ja protestoin internetissa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@pernaveikko multa taas tehdään lähes aina ruutitesti, eli onko tullut ammuskelua. Taittaa johtua passista löytyvistä leimoista ja hieman natsimaisesta ulkonäöstä (blondi, lyhyet hiukset ja siniset silmät, 190 cm ja 84 kiloa).
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@pernaveikko Vuosi oli 2016, elokuu. Mä triggeröidyin siitä, että koppava viskaali ei tyytynyt siihen, että dödö jää matkasta, vaan vaati mun itse hävittävän sen. Tuo heitto rodeen oli vähiten dramaattinen keksimistäni vaihtoehdoista. Onneksi valitsin sen.
Kysymys oli alun perin siitä, että laukkuani ei otettu ruumaan. Olin laukusta maksanut, mutta jossain oli virhe. Tämä johti dödön hävittämiseen, mikä vitutti. Vähän liikaakin.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yksi juttu, joka lisää todennäköisyyttä joutua tullitarkastukseen, on ilman matkatavaroita matkustaminen. Jotenkin tullitarkastajat vaistoavat myös pelokkuuden...
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Helsinki-Vantaalla meni läpi tytön normaalikokoinen shampoo ja Münchenissä oli jengillä vaikka minkälaista "litran" pussia käsimatkatavaroissa. Sitten taas joku syynä viimeisen päälle sen 100 ml rajan ja hyvä ettei silti laita roskiin. Berliinissä suhtauduttiin Nerf-leluaseisiin erittäin tiukasti, en mä edes osannut ajatella koko juttua, kun kuitenkin niin selkeästi leluja ovat ulkonäöltään. Vähän kuumotti pojan puolesta ja sillä itsellään oli tietysti kuuppa ihan sekasin, kun odotteli mua aseineni turvatarkastuksesta. Pääsin kuitenkin läpi tiukkojen ukaasien kera. Uhkasivat kieltää maahantulon ja kaikkea, jos otan vahingossakaan lelut esiin lennon aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös