Keskustelua lentomatkailusta

  • 666 048
  • 3 353

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole varma, oliko kyseessä Qatarin, Etihadin vai Turkish Airlinesin lentoemot, kun Wienissä sattui Landstrassen asemalla seurue vastaan, mutta enpä ole koskaan nähnyt niin montaa näyttävää naista samaan aikaan, kun niitä siinä se pitkälti yli kymmenen käveli vastaan. Ja tämä siis täysissä pukeissa, jätetään uimarannat pois laskuista. Tuijotin kyllä ihan estoitta, ei voinut mitään. Harmaat jakkupuvut oli yllään, mutta en logoa bongannut kunnolla.

Tietysti voidaan aina kelailla, miksi näiden tiettyjen yhtiöiden henkilöstö on millaista on, kun mietitään taustalla vaikuttavia yhteiskuntarakenteita ja niiden arvoja. Ja taas, miksi Finnairilla voi tehdä töitä vielä hieman iäkkäämpänäkin naisena. Joo joo, kyllä muakin miellyttää katsella jotain reilu parikymppistä huippukaunista, uhkeaa ja pitkäsääristä naista, mutta kun vähänkään asiaa miettii, on oikeastaan aika kova juttu, että Finnairin palkkausperusteet eivät ole ulkonäössä. Urpoa on se, että tasa-arvoisemmasta politiikasta saa kuulla asiakaspalvelutehtävässä kännisiltä idiooteilta. Ymmärrän kuitenkin hyvin sen kokonaisuuden, mikä kauniista aspasta ja palvelusta muodostuu.
 
K

kiwipilot

Qatarista olen kans kuullut tosi paljon positiivista. En muista olenko koskaan sillä itse lentänyt (tuskin) mutta jo pitkään se on ollut sillä lyhyellä listalla jossa saatan valita pitkille matkoille kalliimman ja pidemmillä pysähdyksillä koska laatu.

Qatar Airways on ainakin Helsingistä Kaakkois-Aasiaan sekä Australiaan lennettäessä halvimmasta päästä. Turistissa ihan ok-laatua. Tuollaista tuli firmasta raaputeltua jokin aika sitte:

Ihan peruskauraa turistissa vrt. suuret eurooppalaiset ja aasialaiset firmat. Qatarin parhaus tullee esille bisneksessä sekä förstissä.

Talvikaudella käyttivät laajarunkoina HEL-DOH -välillä vanhoja ja kulahtaneita Airbusin A333:ä. Personal Ife oli aivan hanurista, palvelu jäykkää ja välillä jopa töykeää. Ruoka ihan ok. Nyt reitillä lienee taas uudempi 787 Dreamliner ja kapearunkona A320. Dohan kenttä on uusi, iso ja kohtuullisen mukava. Tax free ei ole mitenkään erityisen edullinen. Sheikeille löytyy kyllä ostetettava.

Mennessä Bangkokin lento oli 5h myöhässä josta hyvityksenä ruokavoucherit tasoltaan työmaaruokalaa vastaavaan "ravintolaan" joka selkeästi oli laitettu pystyyn näitä myöhästymisiä varten. Mitään korvauksia a'la EU siis turha odotella.

Bangkokiin lennettiin uudehkolla A380:llä, siitä viiden tunnin siivusta ei valittamista: ife oli timanttia ja palvelu ystävällistä. Kannattaa muuten ottaa huomioon se, että Qatarin sekä Saudien, Egyptin ja UAE:n välinen kiista aiheutti ylilentokiellon Qatar Airwaysille em. maiden ilmatilaan mikä taas aiheuttaa pahimmoilleen tuhansien kilometrien koukkuja em. firman lentoihin. Aika rapsakka kiertomatka tulee vaikkapa J'burgin sekä läntisen Afrika lennolle.
 

teppana

Jäsen
Qatar Airways on ainakin Helsingistä Kaakkois-Aasiaan sekä Australiaan lennettäessä halvimmasta päästä. Turistissa ihan ok-laatua. Tuollaista tuli firmasta raaputeltua jokin aika sitte:

Ahh, oonkin tainnut tämän viestin jo aiemmin lukea.

En tosiaan sen tarkemmin osaa itse sanoa, kun olen aika varma että Qatarin lennoilla ei ole tullut oltua. Viimeksi kun mentiin Ausseihin niin Qatar oli viivoilla, päädyttiin kuitenkin Turkish Airlinesiin kun se oli halvempi ja paremmat vaihdot. Siitä matkasta ei kyllä mitään valittamista ole.

Sinänsä olen kyllä huomannut että anekdootit ei tässä(kään) asiassa kovin tarkkaa kuvaa kerro. Mielelläni siis luen ja kuulen kokemuksia ja koitan niitä summata, mutta parhaimmillekin yhtiöille sattuu huonoja lentoja ja paskimmatkin välillä onnistuu. Sitten siihen päälle vielä se, että koneessa ihmiset on tiukassa tilassa jännittyneenä ja pelkästään oma lataus voi ampua yli ja fiilis voi olla paska vaikka mitään ei ole sattunutkaan.

Mutta siis, tuosta viestistäsi näyttää että Qatar ei mennyt heittämällä omissa kokemuksissa kärkeen?
 
K

kiwipilot

Mutta siis, tuosta viestistäsi näyttää että Qatar ei mennyt heittämällä omissa kokemuksissa kärkeen?

No ei. Ei ihan paska muttei paraskaan. Turkkilainen oli oikein hyvä ja halpa (ruoka, IFE, palvelu), mutta se on nyt boikotissa Erdoganin sekoilujen takia. Toki Ataturkin kenttä on ihan hanurista.

Takana on vajaa 600 000 km reilun 40:n lentoyhtiön kyydissä ja mun kokemusten mukaan turistissa ei ihan hirveitä eroja pääse syntymään - kunhan erottelee halpikset täyden palvelun firmoista. Tosin joku Finnair alkaa olemaan aika riisuttu, lähes halpisten tasoa. Aasialaisista Japan Air Lines, China Airlines, Malaysian ja Thai Airways olivat hyviä. Cathay ihan ok. Qantas on aina ollut erinomainen, samoin Air New Zealand. Suurista eurooppalaisista Lufthansa, BA ja KLM ovat ok long hauleissa. Air France yllätti positiivisesti lennolla Soulista Pariisiin. Amerikkalaiset suuret (AA, DL, UA) ovat järjestään nykyään aika onnettomia. Air Canadalle pisteet palvelusta, juomatarjoilusta sekä IFE:stä. Ruoka ei ollut kummoista mutta eipä tuonne syömään oltu mentykään. Sitäpaitsi 110€ menopaluusta Atlantin ylitse oli ihan kohtuullinen hinta, oli ruoka millaista tahansa.

Halpiksista kärkeen menee amerikkalaisten JetBlue. Norjalainen on ok, samoin Air Asia. Tiger Airways oli perseestä. Jetstar ihan ok.

Nykyään lentojen hinnat ovat niin edullisia etten ihan hirveitä odota palvelulta. Eihän junassa tai bussissakaan ole tarjoilua, niin miksi lentokoneessakaan pitäisi? Jostain 500€ Bangkin menopaluusta ei jää firmalle kuin hiekat lattialle ja tulos tehdään siellä verhon toisella puolella.
 

teppana

Jäsen
No ei. Ei ihan paska muttei paraskaan. Turkkilainen oli oikein hyvä ja halpa (ruoka, IFE, palvelu), mutta se on nyt boikotissa Erdoganin sekoilujen takia. Toki Ataturkin kenttä on ihan hanurista.

Takana on vajaa 600 000 km reilun 40:n lentoyhtiön kyydissä ja mun kokemusten mukaan turistissa ei ihan hirveitä eroja pääse syntymään - kunhan erottelee halpikset täyden palvelun firmoista. Tosin joku Finnair alkaa olemaan aika riisuttu, lähes halpisten tasoa. Aasialaisista Japan Air Lines, China Airlines, Malaysian ja Thai Airways olivat hyviä. Cathay ihan ok. Qantas on aina ollut erinomainen, samoin Air New Zealand. Suurista eurooppalaisista Lufthansa, BA ja KLM ovat ok long hauleissa. Amerikkalaiset (AA, DL, UA) ovat järjestään nykyään aika onnettomia. Air Canadalle pisteet palvelusta, juomatarjoilusta sekä IFE:stä. Ruoka ei ollut kummoista mutta eipä tuonne syömään oltu mentykään.

Halpiksista kärkeen menee amerikkalaisten JetBlue. Norski on ok, samoin Air Asia. Tiger Airways oli perseestä. Jetstar ihan ok.

Nykyään lentojen hinnat ovat niin edullisia etten ihan hirveitä odota palvelulta. Eihän junassa tai bussissakaan ole tarjoilua, niin miksi lentokoneessakaan pitäisi? Jostain 500€ Bangkin menopaluusta ei jää firmalle kuin hiekat lattialle ja tulos tehdään siellä verhon toisella puolella.

Tottahan tuo on, turistiluokassa pääsee niin halvalla että usein se on tosiaan se penkki eikä mitään muuta. Alle 6 tunnin lennoissa sillä ei juurikaan ole edes väliä. Näissä lyhyemmissä lennoissa itselle IFE on ehdottomasti se tärkein. Jos on mahdollista katsoa vaikka laatuleffa ja tappaa sillä se 2-3 tuntia niin se jo usein riittää. Kun aletaan mennä 6 tunnin yli alkaa se koneessa olo jo tympiä ja silloin on tosiaan merkitystä palvelulla, penkeillä, jalkatilalla, yms.

Norski on tällä hetkellä itselle se go-to yhtiö. Hinta-laatu on kohdillaan. Qantasilla lennettiin parikin 3-6 tunnin lentoa tuossa alkuvuodesta ja niistä jäi hyvät fiilikset.

600 000 km on kyllä paljon. Ei voi olla mitään turreilua vaan töiden vuoksi myös? Siinähän kannattaa jo olla etukortteja jotta saa välillä upattua lentoluokkaa. Ainakin mitä on tullut juteltua erään suomalaisen firman huoltoukkojen kannssa jotka maailmalla reissaavat, sanovat että parasta on kun saa tarpeeksi pojoja ja siten nostettua trans-continetal/ocean lentoja parempaan luokkaan.
 
K

kiwipilot

@teppana:

Ihan turreilua vain ja on tullut pisteitäkin kerättyä. Toki aikanaan lennettiin monta kertaa Uuteen-Seelantiin opiskelujen perässä mistä sai aika hyvin pisteitä joilla sitten osteltiin ilmaisia lentoja. Mut juu, ei yhtään firman maksamaa lentoa vaan kaikki ihan omasta pussista.
 

teppana

Jäsen
@teppana:

Ihan turreilua vain ja on tullut pisteitäkin kerättyä. Toki aikanaan lennettiin monta kertaa Uuteen-Seelantiin opiskelujen perässä. Mut juu, ei yhtään firman maksamaa lentoa.

Oho, no siinä on jo tekemistä. Eipä ole itse tullut noin tarkkaan laskettua, mutta en kyllä 600 000 pääse vaikka olen 31-vuotiaaks aika paljon reissannut. Mutta matkustaminen on rikkaus. Enkä tarkoita lomalentoja Madeiralle.

Näin lentomatkailusta tuli mieleen kun helmikuussa oltiin avovaimon kanssa lähdössä Balilta Javalle. Istuttiin taksissa ja tarkoitus oli painella bussiasemalle ja aloittaa muutaman päivän kestävä bussi/lauttamatka. Huomattiin että myöhästytään ruuhkan takia bussista ja taksi oli just lentokentän vieressä. Pyydettiin kuski sinne ja ajateltiin että otetaan joku paikallinen lento. Mentiin yhtiön tiskille ja kerrottiin halumme. Kaveri tarkisti tosi tarkkaan passit ja täytettiin kaavakkeita. Kun tuli maksun aika, tarjottiin luottokorttia. Yllättäen vastaus oli "cash only". Onneksi kentällä tietenkin oli automaatteja, mutta täytyy sanoa että yllätti hieman. Tilat oli kuitenkin ihan fiksut, kaveri puhui hyvin englantia ja tietokoneella hoidettiin suurin osa asioista. Mutta kun maksu suoritettiin hän kaivoi metallirasian pöydän alta ja talletti rahat sinne.

No, loppu hyvin kaikki hyvin. Lennolle päästiin. Mutta se korttimaksun puuttuminen oli kyllä sellainen WTF fiilis.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
@kiwipilot Tuo 600 000 km on itse maksetuilla lipuilla kyllä todella paljon. Tarkistin juuri Flightmemorysta omat lennot, joita on noin 200 000 km, joihin on kulunut noin 11 päivää. Pojalla 4-vuotiaana 47 000km.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Etihadilla toimii samalla tavalla. Kuinka usein sitä nappia vain kehtaa painaa.
No aina kun muki on tyhjä. Hyvät gin tonicit. Laatuyhtiön tunnistaa menukortista, josta voi valita pääruoan ja metallisista ruokailuvälineitä. Tämä siis muuliluokassa.

Finnairin aamiaismunakas on klassikko, jota tuskin tarvitsee enää nauttia, kun laadukkaampia vaihtoehtoja löytyy. Uusimpana Emirates, jonka lennot Dubaihin hoitaa flydubai, eli halpalentoyhtiö.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko perniksellä mitään korttia millä kerätä maileja tai lentopisteitä? Niillähän ainakin teoriassa on mahdollista nostaa lentoluokkaa kun tarpeeksi kerää.

Joskus oli jotain, mutta olen tullut siihen tulokseen, että ei noita jaksa säätää ja hallinnoida, kun todella vähän lennän työkseni.

Enemmän pitäisi olla kaukolentoja ja sitten noissa olisikin jotain järkeä. Hotels.comilta on nyt vissiin tuloillaan ilmainen yö, tuskin maltan odottaa.
 
Itse kerään oneworldin pisteitä ja kerran saanut päivitettyä bisnekseen. On todella hidasta, noin kymmenen kertaa pitää lentää sama reitti, että saa yhden reissun lentää bisneksessä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kerään oneworldin pisteitä ja kerran saanut päivitettyä bisnekseen. On todella hidasta, noin kymmenen kertaa pitää lentää sama reitti, että saa yhden reissun lentää bisneksessä.

Riippuu ihan lentolipun luokasta (kirjaimella merkitty). HRG:n kautta bookatuista duunilennoista Helsinki-Delhi välillä saa 8000 pistettä, niin muutamalla edestakaisella saa sen 50000 Finnairille kerättyä.

SAS:lla taas tulee lennettyä näitä pohjoismaiden lentoja ja niillä se pisteiden kerääminen vie ikuisuuden ainakin pohjoismaissa lentäessä. Yhdestä Helsinki-Tukholma lennosta saa 250-750 pistettä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Varmaan jossain ollut jo puhetta, mutta onkohan kenelläkään kokemuksia Kenya Airwaysista?
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Onkos täällä kokemuksia Istanbulin kentästä? Ens viikolla olisi koneen vaihto siellä ja kaikki haukkuvat ko. kenttää. Onko ihan hirveä?
Ja sitten tuli hommattua lento sellaisella kuin Vietjet Air. Muut lennot on tuntemillani yhtiöllä, mutta tätä en tunne. Kokemuksia?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en muuhun koske kuin kotimaiseen. Se on aina paras ja turvallisin, ehkä joku uskoo, jos Hesari niin sanoo:
Ehkä se on niin että Finnairissa näihin tapauksiin tartutaan muita herkemmin ja joissakin toisissa lentoyhtiöissä ei ole niin väliä vaikka promillet paukkuvat?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onkos täällä kokemuksia Istanbulin kentästä? Ens viikolla olisi koneen vaihto siellä ja kaikki haukkuvat ko. kenttää. Onko ihan hirveä?

Istanbulissa on kaksi kenttää, mutta lähes varmasti tässä tarkoitetaan Atatürkia eli IST.

Onhan se vähän sellainen homeinen, mutta ei mitään täyttä kehitysmaakaaosta. Ei tule ongelmia.

Ehkä se on niin että Finnairissa näihin tapauksiin tartutaan muita herkemmin ja joissakin toisissa lentoyhtiöissä ei ole niin väliä vaikka promillet paukkuvat?

Kieltämättä tämä voi olla yksi merkittävä syy. Nämä on taas niitä asioita mistä ei tarkkoja lukuja voi oikein mitenkään saada.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ehkä se on niin että Finnairissa näihin tapauksiin tartutaan muita herkemmin ja joissakin toisissa lentoyhtiöissä ei ole niin väliä vaikka promillet paukkuvat?
Tai sitten niin, kun tuossa jokin aika sitten Finskin lentäjä väitetysti puhalsi ylimääräistä (vahvistusta ole nähnyt), niin piti kohujuttukin saada aikaiseksi. Yhden lentoemoon tiedän (liekö jopa jutun lähde), jolla oli viinan kanssa ongelmia. Tietääkseni ei ko firmassa ole pariin vuoteen enää työskennellyt.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Istanbulissa on kaksi kenttää, mutta lähes varmasti tässä tarkoitetaan Atatürkia eli IST.

Onhan se vähän sellainen homeinen, mutta ei mitään täyttä kehitysmaakaaosta. Ei tule ongelmia.
IST on ihan OK, paljon löytyy pahempiakin. Muutaman vaihdon siellä on tullut tehtyä. @Blöö
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ataturk aika tympeä kenttä, mutta palvelu pelaa koneissa samaan tapaan kuin esim. Qatarilla, eli kun painaa nappia, henkilökunta on paikalla minuutissa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ataturk aika tympeä kenttä, mutta palvelu pelaa koneissa samaan tapaan kuin esim. Qatarilla, eli kun painaa nappia, henkilökunta on paikalla minuutissa.
En ole koskaan painanut tuota nappia yhdelläkään lennolla. Pitäisiköhän kokeilla edes kerran
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole koskaan painanut tuota nappia yhdelläkään lennolla. Pitäisiköhän kokeilla edes kerran

Kannattaa, ne tulee samantien. Kovin suomalaista olla uskaltamatta ottaa palvelua vastaan.

En väitä mitenkään, että en olisi joskus harkinnut kehtaakohan tuota painaa. Sitten, kun lopulta uskaltaa, niin tajuaa miksi palvelu on olemassa.

Se oli viimeksi Turkishin yölennolla, kun heräilin aamuviideltä miettimään voisiko tässä saada oluen. Tietenkin se onnistui.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En ole koskaan painanut tuota nappia yhdelläkään lennolla. Pitäisiköhän kokeilla edes kerran
Ainoastaan KLM ja Finnair olleet ainoat lentoyhtiöt (halpiksia lukuunottamatta), joissa nappia painamalla ei tapahdu mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös