Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 722 215
  • 33 942

Ralph

Jäsen
Uruguay on tosin voittanut O-kisojen jalkapallon silloin, kun ne olivat käytännössä MM-kisat
En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta ajatuksesta, että olympialaisjalkapallo olisi ollut "käytännössä" MM-kisat. Historian ensimmäiset MM-kisat pelattiin vuonna 1930 ja sitä ennen olympialaisissa pelatuilla jalkapalloturnauksilla ei ole mitään tekemistä MM-kisojen kanssa. Vai voiko joku väittää pitävänsä Belgiaa jalkapallon MM-kultamitalistina?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta ajatuksesta, että olympialaisjalkapallo olisi ollut "käytännössä" MM-kisat. Historian ensimmäiset MM-kisat pelattiin vuonna 1930 ja sitä ennen olympialaisissa pelatuilla jalkapalloturnauksilla ei ole mitään tekemistä MM-kisojen kanssa. Vai voiko joku väittää pitävänsä Belgiaa jalkapallon MM-kultamitalistina?
Hei tällähän ratkeaa ikiaikainen vääntö Suomen pääsemisestä mm-kisoihin! Been there done that 1912...
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Hei tällähän ratkeaa ikiaikainen vääntö Suomen pääsemisestä mm-kisoihin! Been there done that 1912...

Ja tuolloinkin autonomisena osana Venäjää, ei oman lipun alla.

1912 Tukholmassa baseballin yhteen näytösotteluun osallistui joukkue nimeltään Finland.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Saa ehdottaa mulle suosikkia, mutta kaikki homo-Portugalit, gloryhunter-Espanjat ja kuperkeikka-Brasiliat jätetään laskuista heti kättelyssä.

Puola. Jatkopaikka on varma, mutta siitä eteenpäin vain paavi tietää. Mahdollista se on.

Ne aloittivat juuri leireilyn kotimaassa ja pääministerikin käväisi siellä helikopterilla.
 

Ralph

Jäsen
Ne aloittivat juuri leireilyn kotimaassa.
Tiedän yhden toisenkin porukan, joka joskus Puolassa aloitti leireilyn.

Mutta Puola on kyllä ihan jees. Juventuksen mokke, Lewandowski on hieno maalitykki ja Piszczek suosikkejani oikean laidan pakeista. Ja kai Kubakin on mukana.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuulin viikonloppuna termin tuolle monen tuntemalle faktalle, että yhden tai kahden kaljan jälkeen ihminen on terävimmillään, nimittäin "Ballmer Peak". Alunperin tuo termi tulee koodaamisesta ja nimensä se saa Microsoftin ex-CEO:lta Steve Ballmerilta, mutta saman olen todennut myös soittamisessa, dartsissa ja jopa autolla ajossa. Meillä oli aikanaan toimiston jääkaapissa pari keskiolutta ihan sen takia, että piti kolvailla jotain tarkkaa pienijalkaista piiriä. Parin kaljan jälkeen käden tärinät loppuivat ja juotos saattoi jopa onnistua.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Hei tällähän ratkeaa ikiaikainen vääntö Suomen pääsemisestä mm-kisoihin! Been there done that 1912...
Ja arvokisoissa on Suomen miehet olleet kyllä jalkapallossa. Vuonna 1952 Suomi pelasi olympialaisissa. Pääsivät karsintakierrokselta arvalla jatkoon ja ensimmäisellä kierroksella tuli 4-3 pataan Itävallalta ja siitä sitten laulukuoroon. Joo, en minä näitä ulkoa muista. Katoin kirjasta. Minulla on vuodelta -52 olympiakirja jossa muuten viljellään taajaan n-sanaa kun puhutaan mustista osallistujista. Ei sellainen enää toimisi...
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
1980 Moskova. Viittaan edeltävään keskusteluun.

Mutta missä on ininä siitä, että helmarit ovat jo usein kisoissa olleet.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Andre the Giant joi apaut 150 kaljaa per ilta jos halusi ja aamupalaksi meni 5 pulloa viiniä ja pari konjakkia. Luvut ulkomuistusta kun en jaksa luntata.
Heh, juu, näin itsekin olen lukenut. Omien sanojensa mukaan ei kuitenkaan ollut juurikaan koskaan perskännissä. Siinä vajaan sadan biisonin korvilla alkoi tuntua kuulemma pikku seitinohut päivähiprakka. Jossain oli juttua että kun sairasti gigantismia niin kun ei ihan pelkkä burana tepsinyt niin piti sitten vähän tärpättiä käyttää rinnakkaislääkkeenä luiden kolotuksiin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ja arvokisoissa ovat Suomen miehet olleet kyllä jalkapallossa. Vuonna 1952 Suomi pelasi olympialaisissa.

1980 Moskova. Viittaan edeltävään keskusteluun.

Kyllä se näin on, myös 1980 suomalaiset potki palloa kisoissa. Kirjoitin vuodesta -52 kun siihen oli minulla kirja (vuodelta -52) josta sain faktat. Silloin ainakin oltiin ns. arvokisoissa. Kyllä, minun vika kun en maininnut vuotta 1980 (muistin hatarasti, en jaksanut tarkastaa). Kiitoksia T.Kaukalo, et ole ollenkaan turha.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ja arvokisoissa on Suomen miehet olleet kyllä jalkapallossa. Vuonna 1952 Suomi pelasi olympialaisissa. Pääsivät karsintakierrokselta arvalla jatkoon ja ensimmäisellä kierroksella tuli 4-3 pataan Itävallalta ja siitä sitten laulukuoroon. Joo, en minä näitä ulkoa muista. Katoin kirjasta. Minulla on vuodelta -52 olympiakirja jossa muuten viljellään taajaan n-sanaa kun puhutaan mustista osallistujista. Ei sellainen enää toimisi...

Nuo 1952 olympiakisathan olivat Helsingin olympialaiset, eli Suomi pääsi mielestäni isäntämaana joka tapauksessa jalkapalloturnaukseen mukaan mutta arpaonnella pääsivät suoraan varsinaiselle 1. kierrokselle eli Suomi vältti karsintakierroksen. Mutta vaikka ei olisi arpa suosinutkaan, niin Suomi olisi joka tapauksessa osallistunut karsintakierrokseen.

Jalkapallo-otteluita pelattiin useassa eri kaupungissa. Turussa, Tampereella, Kotkassa ja Lahdessa. Toki Helsingissäkin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nuo 1952 olympiakisathan olivat Helsingin olympialaiset, eli Suomi pääsi mielestäni isäntämaana joka tapauksessa jalkapalloturnaukseen mukaan mutta arpaonnella pääsivät suoraan varsinaiselle 1. kierrokselle eli Suomi vältti karsintakierroksen. Mutta vaikka ei olisi arpa suosinutkaan, niin Suomi olisi joka tapauksessa osallistunut karsintakierrokseen.

Jalkapallo-otteluita pelattiin useassa eri kaupungissa. Turussa, Tampereella, Kotkassa ja Lahdessa. Toki Helsingissäkin.

Millasta on ollut olympiafutis... Lahessa. Kelatkaa nyt, paikallinen kannattajaporukka, sen nykyjäsenten esivanhemmat, ovat lähteneet vähän katsomaan olympiajalkapalloa. Kansainvälinen olympialiike ei siitä toipunut. Viimeiset oikeat olympialaiset järjestettiin Lahdessa.

PS: diggaan Lahesta, tässä vähän vain huumoria harrastelin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ja arvokisoissa on Suomen miehet olleet kyllä jalkapallossa. Vuonna 1952 Suomi pelasi olympialaisissa. Pääsivät karsintakierrokselta arvalla jatkoon ja ensimmäisellä kierroksella tuli 4-3 pataan Itävallalta ja siitä sitten laulukuoroon. Joo, en minä näitä ulkoa muista. Katoin kirjasta. Minulla on vuodelta -52 olympiakirja jossa muuten viljellään taajaan n-sanaa kun puhutaan mustista osallistujista. Ei sellainen enää toimisi...
Miksi se n-sana ei toimisi? Tai sano nyt vaan neekeri ihan suoraan, ihan hyvin se toimii edelleen osoittamaan tummaa ihmistä. Avautui siis minulle että neekeri ei siis enää ilmeisesti tarkoita tummaihoista, vaan jotain muuta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Miksi se n-sana ei toimisi? Tai sano nyt vaan neekeri ihan suoraan, ihan hyvin se toimii edelleen osoittamaan tummaa ihmistä. Avautui siis minulle että neekeri ei siis enää ilmeisesti tarkoita tummaihoista, vaan jotain muuta.
Ei varmaan enää toimisi kirjoittaa ihan (suuren) kustantamon kirjaan neekeri joka kerta kun tarkoittaa mustaihoista. Kirja, josta luin tietoja vuoden 1952 olympialaisista, oli WSOY:n vuonna -52 julkaisema. En usko että WSOY enää julkaisisi kirjaa jossa vilisee n-sanoja. Ei vaikka se olisi uudelleen julkaisu vuodelta 1952. Näin se maailma makaa. Kotonaan ja kavereiden kanssa voi hokea neekeriä melkolailla rauhassa.

Millasta on ollut olympiafutis... Lahessa. Kelatkaa nyt, paikallinen kannattajaporukka, sen nykyjäsenten esivanhemmat, ovat lähteneet vähän katsomaan olympiajalkapalloa. Kansainvälinen olympialiike ei siitä toipunut. Viimeiset oikeat olympialaiset järjestettiin Lahdessa.
Luin Wikipediasta että ensimmäisessä ottelussa Puola-Ranska oli Lahdessa reilut 3000 katsojaa ja toisessa ottelussa Luxemburg-Iso-britannia ei ollut mainittu katsojamäärää. On meillä kisapuistossa olympiarenkaat muistona suurista bileistä. Tai oli viimeksi kun ohi kävelin....
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tässä neekerikohkauksessa on toki niin, ettei neekeriä niin haittaa jos neekeriksi sanotaan, paitsi Jani Toivolaa ja kaltaisiaan, vaan haittaantujat löytyvät ihan muualta. Taisin juuri tehdä kulttuurisen omimisen, voi vittu sentään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tässä neekerikohkauksessa on toki niin, ettei neekeriä niin haittaa jos neekeriksi sanotaan, paitsi Jani Toivolaa ja kaltaisiaan, vaan haittaantujat löytyvät ihan muualta. Taisin juuri tehdä kulttuurisen omimisen, voi vittu sentään.
Kyllä haittaa. Neekeri-termiä pidetään loukkaavana terminä ja se pahoittaa mieltä mielensäpahoittajien lisäksi ihan oikeilta tummaihoisilta ihmisiltäkin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kyllä haittaa. Neekeri-termiä pidetään loukkaavana terminä ja se pahoittaa mieltä mielensäpahoittajien lisäksi ihan oikeilta tummaihoisilta ihmisiltäkin.

No ei sitä neekeriä pidä päin naamaa neekerille mennäkään sanomaan, se olisi huonotapaista, paitsi jos on sellainen tilanne että neekerittely sopii. Mutta totaalinen sanakielto on toinen asia. Jokainen fiksu ihminen, joka ei ole aivan sairas eikä vaikka politikoi, kyllä ymmärtää että ei se ole kamalaa, jos joku lipsauttaa neekerin huuliltaan.

Neekerit muuten usein amerikkalaisissa tv-sarjoissa kuttuu itteään neekereiksi, että mites neekerillä menee, vittu. Se on hauskan kuuloista. En minä kutsuisi tosielämässä, paitsi jos neekeri sanoo että sano mua neekeriksi.
 
K

kiwipilot

Voisin melkein lyödä vetoa että joku palstalta aiemmin poispotkittu nimimerkki on tuossa kevään korvilla tehnyt paluun uudella nickillä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Voisin melkein lyödä vetoa että joku palstalta aiemmin poispotkittu nimimerkki on tuossa kevään korvilla tehnyt paluun uudella nickillä.
Minut on yllättänyt se, että taitaa muutamilla olla parikin nimimerkkiä hautumassa, niin että niillä käydään välillä postailemassa jokunen viesti ja sitten takaisin ylälaatikkoon odottamaan sitä päivää jos lähteekin oikeudet. Se sitten auttaa kun nimimerkki onkin rekisteröity useampi vuosi sitten, kuin että yrittäisi ihan uudella nimimerkillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös