Avautui jälleen kerran, että en ymmärrä suomalaisten lottovoittajien sielunmaisemaa ollenkaan. Miksi he ovat vaivautuneet veikkaamaan lottopelejä koska he selvästikään eivät isoja rahoja kaipaa eivätkä niistä nauttia? Miksi havitella miljoonien pottia kun unelmat saisi toteutettua parilla sadalla eurolla, jotka saisi helpommin kasaan vaikka säästämällä lottoon menevät rahat säästöpossuun?
Tässä malliesimerkkinä
Iltalehden juttu suomalaisesta eurojackpot-voittajasta, joka voitti yli neljä miljoonaa puolitoista vuotta sitten. Mitkä olivat miehen haaveet ja unelmat, miten jatkui elämä?
"Mies vakuutti tuoreeltaan voiton jälkeen jatkavansa töissä normaalisti.
- Kiitos työkavereiden ja hyvän työilmapiirin, hän sanoi tuolloin.
Rahoja ei ollut tarkoitus laittaa kokonaisuudessaan palamaan, vaikka pieniä matkoja lähialueelle olikin tarkoitus toteuttaa: matka Tuurin kyläkauppaan ja Palsanmäen huutokauppaan oli miehen mukaan perheen haave. Myös reissut Tallinnaan, Viipuriin ja Imatran kylpylään pyörivät mielessä.
Mies vakuutti kuitenkin, että aikoo pitää voittorahoista hyvää huolta.
- Aion pitää rahat visusti pankissa, enkä myöskään ole tuhlaajaluonne, hän pohti voiton jälkeen."
Siis matka Tuurin kylä-vitun-kauppaan neljän miljoonan euron voittopotin jälkeen? Mitä hevon huttua? Tuurin kyläkauppaan tehdään ainakin meidän kerrostaloyhtiömme asukasyhdistyksen toimesta suurin piirtein joka joulu ostosmatka bussilla, edestakainen hinta pari-kolmekymmentä euroa. Ei Tuurin kyläkauppaan pääsemiseen tarvita neljää miljoonaa euroa. Minä en Tuuriin ole lähtenyt edes parilla kympillä, enkä lähtisi euroloton voitettuanikaan. Kerran olen siellä käynyt lapsena vanhempien kanssa väkisin, se ei synnyttänyt minussa unelmaa päästä aikuisena takaisin heti kun olen voittanut miljoonia lotossa.
Virossa olen tänä vuonna käynyt kahdesti, kerran Viimsissä kylpylähotellissa Tallinnan vieressä ja kerran Saarenmaalla. Ei tarvittu miljoonien lottopottia siihenkään. Muutama satanen meni.
Ja jokaiselta, joka ilmoittaa jatkavansa työelämässä peruspuurtajana miljoonien voittopotin jälkeen pitäisi riistää se voittopotti ja jakaa se sellaisille lottoajille, jotka tavoittelevat lotosta rahaa siksi, ettei heidän tarvitsisi enää perusduunissaan kärvistellä. Vaikka töissä jatkaisikin, niin ei niitä rahoja kannata myöskään pitää "visusti pankissa" vähenemässä inflaation myötä, ne pitäisi sijoittaa.