Onko täällä lääkäriä?

  • 775 671
  • 2 643

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Leposyke ja pumpun muljahtelu vaivannut joitain viikkoja. ei minkäänlaisia kipuja, mutta vittumoinen pulssin heittely ja naputus rinnassa. Syön mitä huvittaa, mutta enimmäkseen suht terveellisesti ja dokaan silloin kun siltä tuntuu ja yleensä pohjiksi koffilaatikko ennen baariin poistumista. Suunnilleen 3-4 kertaa viikossa salilla tunnin treeni minuutin palautuksilla ja pari kertaa viikkoon sählyä ja jäällä. Pitääkö olla huolissaan?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Leposyke ja pumpun muljahtelu vaivannut joitain viikkoja. ei minkäänlaisia kipuja, mutta vittumoinen pulssin heittely ja naputus rinnassa. Syön mitä huvittaa, mutta enimmäkseen suht terveellisesti ja dokaan silloin kun siltä tuntuu ja yleensä pohjiksi koffilaatikko ennen baariin poistumista. Suunnilleen 3-4 kertaa viikossa salilla tunnin treeni minuutin palautuksilla ja pari kertaa viikkoon sählyä ja jäällä. Pitääkö olla huolissaan?

Oletko nukkunut viime aikoina kuinka paljon? Tuolla kuvailulla kuulostaa aika hurjalta noinkin kuormittavan liikunnan vastapainoksi sitten tuon verran hapanta vastapainoksi. Kumpikin, niin treeni kuin keskiketterä, ovat rasituksia elimistölle. Eri tavoin, mutta kumminkin. Väkijuomat sotkevat unen eri vaiheita vähänkin käytettynä ja tuo on rasite niin aivoille kuin hengitys-ja verenkiertoelimistölle aiheuttaen pitkässä juoksussa melkoisen kierteen sekä kroonisen univelan. Usein syyt löytyvät perusasioista, varsinkin jos olet perusterve noin muuten.

Jos pidempään vaivaa, niin hakeudu kardiologille, joka tsekkaa ekg:n ja ultraäänellä vilkaisee sydämen rakenteita. Jos hermostosi käy kierroksilla esim. jostain stressistä tai jopa siitä johtuvasta hypoteettisesta univelasta, niin kroppasi on sellaisessa "taistele ja pakene" - tilassa. Voi siis olla ettet ole noista alussa mainitsemistani rasituksista kunnolla palautunut. Silloin tuollainen oireilu ei ole tavatontakaan. Varsinkaan jos kipuja ei ole, niin jollain tapaa tuokin voisi puoltaa sitä ettei homma ole nyt varsinaisesti sydämestä kiinni. Mutta kehoitan siis hakeutumaan asiantuntijan luo. Ei noiden kanssa kannata jäädä leikkimään.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
@Pavlikovsky kiitos, tack. Minussakin se perinteinen suomalainen mies, että ei tässä nyt mitään hätää, vaikka kuinka koskisi. Tosiaan, ei mitään kipuja, mutta nuo muljahtelut häiritsee sen verran, että noudatan ohjettasi ja käyn vastaanotolla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mikähän oikean jalan isovarvasta vaivaa, kun on nyt pari päivää särkenyt niin että on kävelyäkin haitannut ja on lisäksi hieman turvonnut ja punainen. Kipu paikallistuu tuohon varpaan päälle hieman kynsinauhan alapuolelle.

Teloin varpaan helmikuussa pelatessa ja silloin epäilin, että on murtunut. Lääkäriin en kuitenkaan mennyt, suomalainen mies kun olen. Kipu hävisi silloin parissa viikossa ja satunnaisista kivuista huolimatta ei vaikuttanut mihinkään, harrastuksiin tai muuhunkaan elämään. Perjantaina kävin juoksemassa Yritysmaratonviestissä ja heti seuraavana aamuna varvasta särki niin helvetisti, että kävelykin oli tuskaa. Olisikohan täällä joku viisas jolla voisi olla näkemystä asiaan?

Kihti sopisi periaatteessa oireiltaan muuten, mutta mun profiili ei oikein kihtiin sinänsä sovi...
 

Orbus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän toi kihdiltä kuulostaa, ei siihen taida olla mitään tiettyä profiilia. Tulehduskipulääkkeet (Arcoxia) tekee ihmeitä, jos siitä kyse.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
@iibor käytätkö esim. kalanmaksaäöljyä? Se voi toisille tietääkseni myös kihtiä aiheuttaa. Tutkimustietoa en toki aiheesta yhdellä googlauksella löytänyt.

Toisaalta, voihan siellä olla jonkin sortin murtumakin. Paikantuukl kipu yhteen tiettyyn kohtaan esim painettaessa? Suosittelen käymään terveydenhuollossa, kuvat ja/tai verikokeet kertoo jo varmasti tarvittavan :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kihti sopisi periaatteessa oireiltaan muuten, mutta mun profiili ei oikein kihtiin sinänsä sovi...

En ole lääkäri, joten en osaa sanoa mitään varmaa, mutta minusta tuo ei vaikuta kihdiltä. Jos olet varpaasi telonut, ja nyt se kipeytyy uudelleen rasituksessa, viittaisi tuo minusta johonkin vaurioon, joka ei ollutkaan vielä parantunut. Kihti ei kai aiheuta niinkään rasitukseen liittyvää kipua?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vasemman silmän sisäkulmassa kipu, todennäköisesti kyynelkanavassa tai pussissa tukos ja tulehdus.

Onko vinkkejä mitä tuolle pystyy tehdä ns kotikonstein?

Ulkoisesti ei näy mitään poikkeavaa, mutta silmäkulman ihon alla tuntuu kipeä patti, jota painamalla se kyllä menee pois, mutta kipu on tuolloin aivan valtava.

Sain antibiootit tiistaina Suomessa, mutta ei tähän mennessä ole ollut mitään apua, kuuri toki puolessa välissä. Lisäksi laitan jotain voidetta silmäluomen alle yön ajaksi.

Olen Intiassa työreissulla keskiviikkoon asti ja ei kiinnostaisi mitään paikallista konitohtoria päästää silmää sorkkimaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vasemman silmän sisäkulmassa kipu, todennäköisesti kyynelkanavassa tai pussissa tukos ja tulehdus.

Onko vinkkejä mitä tuolle pystyy tehdä ns kotikonstein?

Joskus olen saanut ohjeen hautoa tuollaista kuumalla kääreellä. Mutta en tiedä onnistuuko se tuolla reissun päällä kuinka hyvin... Ja tuon hyödyllisyydestäkään en sanottavammin tiedä. Kaipa nuo lääkkeet alkavat pian tehosta, ja vaiva helpottaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joskus olen saanut ohjeen hautoa tuollaista kuumalla kääreellä. Mutta en tiedä onnistuuko se tuolla reissun päällä kuinka hyvin... Ja tuon hyödyllisyydestäkään en sanottavammin tiedä. Kaipa nuo lääkkeet alkavat pian tehosta, ja vaiva helpottaa.

Itse asiassa nyt aamulla painelin sormella sitä turvonnutta kohtaa silmäkulmassa ja lopulta jonkinlainen tukos lähti liikkeelle ja tunsin sen tulevan nieluun. Sen jälkeen kipu on ollut poissa ja tilanne normalisoitunut. Eli onneksi tällä erää tilanne ohi ja ei tarvinnut käydä paikallisella konitohtorilla.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alaselkäkipu ja siitä seurannut jalan hermosärky.

Olen tänä vuonna onnistunut jo pari kertaa venäyttämään alaselkäni. Ekalla kerralla polttopallossa tein jonkin nopean väistöliikkeen ja samalla tunsin pienen kivun alaselässä juuri kankun yläpuolella. Siitä noin 6h myöhemmin koko alaselkä ja pakarat olivat krampissa ja kaikki liikkuminen oli aivan saatanallista tuskaa. Lääkäri määräsi kipulääkkeitä ja käski elämään normaalisti. Kärvistelin kuukauden eikä selkäkipu hävinnyt ja lisäksi tuli vasemman jalan hermosärky joka oli pahimmillaan aina aamuisin sängystä noustessa. Sitten sainkin lähetteem fyssarille joka antoi jumppaohjeet alaselälle ja siitä selkävaiva sitten pikkuhiljaa lähti.

En hirveän kauaa ennättänyt nauttia toimivasta selästä kun taas jollain jumppaliikkeellä sain alaselkäni kramppiin ja kaupan päälle säteilevän hermosäryn pakarasta pohkeeseen. Koska tämä näyttää olevan toisinto edellisestä, tuli mieleeni onkohan selässä jokin lihasjumi/nikamalukko/tms joka aiheuttaa lihasvenähdyksiä alaselässä.

Onko kukaan palstalaisista käynyt jäsenkorjaajilla, ortopedilla tai mitänäitänyton ja saanut apua alaselän ongelmiin? Kuulisin mielelläni kokemuksia miten olette selättäneet alaselkäkivut.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kukaan palstalaisista käynyt jäsenkorjaajilla, ortopedilla tai mitänäitänyton ja saanut apua alaselän ongelmiin? Kuulisin mielelläni kokemuksia miten olette selättäneet alaselkäkivut.
Jäsenkorjaajalla olen käynyt ja saanut hyvin apua selkäkipuihin (alaselkä). Suosittelen kokeilemaan. Laita yv, jos haluat tietää tarkemmin missä olen käynyt.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onko kukaan palstalaisista käynyt jäsenkorjaajilla, ortopedilla tai mitänäitänyton ja saanut apua alaselän ongelmiin? Kuulisin mielelläni kokemuksia miten olette selättäneet alaselkäkivut.

Alaraajaan säteilevä selkäkipu on hyvin usein välilevyn pullistuman aiheuttamaa. Itse kärsin tuosta perkeleestä muutaman vuoden kunnes se syystä tai toisesta hävisi, kopkop. Ei se tietenkään koko ajan oireillut, mutta pari kertaa vuodessa makasin viikon selälläni lattialla jalka koholla.

Kannattaa käydä siellä ortopedilla ensimmäisenä. Toki ammattiylpeä niksauttaja ei edes koske ennen kuin syy kivulle on selvillä. Selvä alaselkäkipu on eri asia, mutta jos se säteilee raajaan, niin ortopedi on ensimmäinen osoite.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Onko kukaan palstalaisista käynyt jäsenkorjaajilla, ortopedilla tai mitänäitänyton ja saanut apua alaselän ongelmiin? Kuulisin mielelläni kokemuksia miten olette selättäneet alaselkäkivut.

Itse suosittelen kalevalaista jäsenkorjaajaa. Se on rauhallinen, mutta toimiva hoitomuoto. Alaselkäkivut saattavat johtua lantion virheasennosta, ja sen korjaaminen on keskeinen osa tuota hoitomuotoa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse suosittelen kalevalaista jäsenkorjaajaa. Se on rauhallinen, mutta toimiva hoitomuoto. Alaselkäkivut saattavat johtua lantion virheasennosta, ja sen korjaaminen on keskeinen osa tuota hoitomuotoa.

Täällä eräs virheasennosta kärsivä, fysioterapeutin apu riitti minulle. Oireet iski pahana issiaskipuna muutamia vuosia sitten. Tiedän, että voi toki toistua koska vaan, mutta fyssarilta sain samalla avun kenkien valintaan, ettei virheasento kärsisi esim. liiasta tärähtelystä.

Jos tämä hyökkää vielä arkeani häiritsemään, harkinnassa kalevalainen jäsenkorjaaja ihan jo vertauksena fysioterapialle.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jokainen tietenkin tekee mitä haluaa, mutta itse selkäni kanssa kiertäisin kaukaa kaiken maailman shamaanit ja kalevalaiskorjaajat, joiden tekeminen ei perustu minkäänlaiseen tieteelliseen näyttöpohjaan, vaan selitykset virheasennoista sun muista paikallaan menemisistä/menemättömyydestä ovat hyvin pehmoisia puheita.

Valviran hyväksymiä ammattinimikkeitä ovat mm. fysioterapeutti, osteopaatti ja naprapaatti. Jokainen em. ammattikunnista osaa tutkia selkää tieteelliseen näyttöön perustuen ja sitä kautta turvallisesti kliinisten tutkimusten kautta. Heillä on myös potilasvakuutukselliset asiat kunnossa, koska se on pakollinen. Tämä taas ei välttämättä koske puoskareita ynnä muita itseoppineita. Tämä on hyvä pitää mielessä. Em. ammattikunnat eivät keksi anatomiaa uudelleen, kuten pehmoisia puhuvat kokemustietäjät. Virallisen ammattinimikkeen omaavat ammattilaiset osaavat tarpeen tullen ohjata myös eteenpäin esim. ortopedille/fysiatrille, jos tilanne näyttää siltä. Samaa ei voi sanoa jäsenien paikalleenlaittajista sekä poppamiehistä, jotka varmaan kuvittelevat, että kaikki parantuu, kun jalkaa tarpeeksi riuhtaistaan.

Näissä on hyvä olla hereillä. Korostan, et jokainen tekee kuitenkn mitä haluaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikähän oikean jalan isovarvasta vaivaa, kun on nyt pari päivää särkenyt niin että on kävelyäkin haitannut ja on lisäksi hieman turvonnut ja punainen. Kipu paikallistuu tuohon varpaan päälle hieman kynsinauhan alapuolelle.

Teloin varpaan helmikuussa pelatessa ja silloin epäilin, että on murtunut. Lääkäriin en kuitenkaan mennyt, suomalainen mies kun olen. Kipu hävisi silloin parissa viikossa ja satunnaisista kivuista huolimatta ei vaikuttanut mihinkään, harrastuksiin tai muuhunkaan elämään. Perjantaina kävin juoksemassa Yritysmaratonviestissä ja heti seuraavana aamuna varvasta särki niin helvetisti, että kävelykin oli tuskaa. Olisikohan täällä joku viisas jolla voisi olla näkemystä asiaan?

Kihti sopisi periaatteessa oireiltaan muuten, mutta mun profiili ei oikein kihtiin sinänsä sovi...

Jokohan tämä on parantunut, koska tästä tulee erittäin hyvin mieleen 27 vuoden takaiset tapahtumat. Teloin (vasemman jalan tosin) isovarpaan ja sen varmaankin täytyi olla murtunut. En mennyt lääkäriin ja kipu poistui jossain kohtaa. Aina palatakseen sitten välillä ja meni varmaankin yli vuosi ennen kuin poistui kokonaan eikä ole koskaan palannut.

Se oli aivan kummallista, kun välillä vihlaisi. Kihti se ei ainakaan ollut.
--

Konitohtoreista sen verran, että monista maista löytyy kansainvälinen ja luonnollisesti todella kallis erikoissairaala mitä esimerkiksi paikalliset diplomaatit käyttää. Eli kannattaa noistakin olla tietoinen, jos meinaa vaikka näkö lähteä. Jos valkoihoinen lähtee Intiaan työmatkalle, niin ei ole kovin montaa vaihtoehtoa minne päin ja taatusti on terveydenhuoltoa mikä ei paikallisille ole edes tarkoitettu.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Alaselkäkipu ja siitä seurannut jalan hermosärky.

Olen tänä vuonna onnistunut jo pari kertaa venäyttämään alaselkäni. Ekalla kerralla polttopallossa tein jonkin nopean väistöliikkeen ja samalla tunsin pienen kivun alaselässä juuri kankun yläpuolella. Siitä noin 6h myöhemmin koko alaselkä ja pakarat olivat krampissa ja kaikki liikkuminen oli aivan saatanallista tuskaa. Lääkäri määräsi Nuoret

Onko kukaan palstalaisista käynyt jäsenkorjaajilla, ortopedilla tai mitänäitänyton ja saanut apua alaselän ongelmiin? Kuulisin mielelläni kokemuksia miten olette selättäneet alaselkäkivut.

Jokainen tietenkin tekee mitä haluaa, mutta itse selkäni kanssa kiertäisin kaukaa kaiken maailman shamaanit ja kalevalaiskorjaajat, joiden tekeminen ei perustu minkäänlaiseen tieteelliseen näyttöpohjaan, vaan selitykset virheasennoista sun muista paikallaan menemisistä/menemättömyydestä ovat hyvin pehmoisia puheita.

Valviran hyväksymiä ammattinimikkeitä ovat mm. fysioterapeutti, osteopaatti ja naprapaatti.

Näistä mainituista ainakin osteopaatista on minulla ja vaimolla pelkästään erittäin hyviä kokemuksia. Minulta ovat kadonneet niska-, hartia- ja nivusvaivat kokonaan. Vaimolle kertoi ortopedi, että leikkauksen (murtuman takia) jäljiltä jäykäksi jäänyttä isovarvasta ei voi korjata ja jotain helpotusta voi saada erikoisjalkineilla. Osteopaatti sai varpaan täysin ennalleen neljän käsittelykerran jälkeen. Sen osteopaatti kuitenkin on sanonut, että nivelrikkoihin (esim. sellaisista johtuvat polvikivut) eivät hänen keinonsa auta, mutta muun tyyppisiin kyllä.
Alaselän iskiastyyppisissä jutuissa muuten selkärangan kiertoliikkeet hoitojumppana ovat erään spesialistin mukaan myrkkyä
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Työstressin, keittiöremontin ja huonosti nukuttujen öiden aiheuttama aivan helvetinmoinen hartiajumi ollut nyt toista viikkoa. Lääkekuuri ei ole vienyt pois.

Onko kellään vinkata esim. hyviä liikkeitä joilla tätä voisi jumpata pois? Tiedän että vuorohiihto toimii itselläni parhaiten, mutta se ei nyt ole mahdollista.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mulla kävi silleen, että ilmeisesti kävelin kovalla alustalla liikaa, ja sitten 2-4 varpaan ojentajajänteet tulehtuivat. Lääkäri määräsi lääkkeeksi Motifene 75:sta jota pystyin syömään vain reilun viikon, kun vatsaoireet kävivät turhan rankoiksi. Ripulia, ja sellainen jatkuva tuntemus tuossa navasta kymmenisen senttiä vasemmalle päin, joka yltyi kivuksi, jos vatsaan koski, tai liikuin jotenkin niin, että siihen kohtaan tuli venytystä, tai kiertoa. Zolt on lievittänyt oiretta, ja mietin tässä, että mikähän siellä vatsassa oikein oli vikana, kun tuollaista kipua en ole ennen kokenut? Vatsalihastreenit ja muu riuhtominen kannattaa varmaan jättää joksikin aikaa väliin, vaikka pahin kipu loppuikin eilen?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Työstressin, keittiöremontin ja huonosti nukuttujen öiden aiheuttama aivan helvetinmoinen hartiajumi ollut nyt toista viikkoa. Lääkekuuri ei ole vienyt pois.

Onko kellään vinkata esim. hyviä liikkeitä joilla tätä voisi jumpata pois? Tiedän että vuorohiihto toimii itselläni parhaiten, mutta se ei nyt ole mahdollista.

Oletko tsekannut tätä sivustoa: eroonjumeista.fi - Suomen suosituimmat kehonhuoltovinkit — eroonjumeista.fi

Heillä ainakin FB:ssa on tullut vastaan joitain liikkeitä, joista olen hyötynyt.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kiitos, @UnenNukkuja !

Täytyy pitää tuo mielessä. Tämänkertainen jumini lähti lopulta sillä, kun aloin "vuorohiihtää" televisiota katsellen ja järvessä lasten uimista vahtiessa. Käsillä siis vuorohiihdon tapaista liikettä, välillä pienillä käsipainoilla mutta suurimmaksi osaksi ilman. Sitten kun hartiat alkoi lämmetä, tein mm. lapaluuvenytyksiä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kiitos, @UnenNukkuja !

Täytyy pitää tuo mielessä. Tämänkertainen jumini lähti lopulta sillä, kun aloin "vuorohiihtää" televisiota katsellen ja järvessä lasten uimista vahtiessa. Käsillä siis vuorohiihdon tapaista liikettä, välillä pienillä käsipainoilla mutta suurimmaksi osaksi ilman. Sitten kun hartiat alkoi lämmetä, tein mm. lapaluuvenytyksiä.

Eipä mitään. Tunnistan tuossa itseäni paljon, kun kannan jännitysniskaa ihan diagnoosina. Selviän todella vähillä kipulääkkeillä, kun etsin ne itseeni tehoavat liikkeet.

Mutta linkittämäni sivu ja varsinkin heidän FB-sivu muistuttaa joistain liikkeistä kreivin aikaan.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Kai tää kuluu tähän ketjuu.

Näin helteillä oon huomannu, että kun pörrötän vastaleikattua tukkaa, niin tuntuu siltä kuin joku tökkis neulalla päänahkaa.

Erityisesti sillon kun otan tauolla kypärän pois päästä?
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Kävi pikku HUPS, jonka seurauksena selkä sanoi NAPS. Eli kaksi nikamaa (10 ja 12) murtuivat. Onko kellään kokemuksia? Kipuja ei juurikaan ole, mutta varovaisesti kuulemma oltava ja kaikenlainen taivuttelu kiellettyä. Pari kuukautta kuulemma menee luutumiseen, joten onhan tämä perseestä jo nyt...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös