Naisasiat

  • 7 521 010
  • 26 580

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ensin sanot että on subjektiivisia näkemyksiä asioista kuten painosta, mutta sitten kuitenkin teet objektiivista tutkimusta millainen hänen pitäisi sinun mielestäsi olla, eli jotenkin normaalia vain omalla kohdallasi. Sori, ei tämä voi mennä naurettavammaksi.

On olemassa mielestäni "normaaleja" asioita jotka nyt ei ole tulkinnanvaraisia. Esimerkiksi nyt vaikka kuuman keiton laittaminen kylmään jääkaappiin. Tai puhtaiden vaatteiden laittaminen likaiseen lattiaan likaisten joukkoon. Tai voiko tämä olla tässä tapauksessa sinun mielestä subjektiivista? Ehkä. En osaa itse sanoa.
 

guevara

Jäsen
En ole kokonaan samaa mieltä. Monet ihmiset pystyvät rutiineillaan ja erilaisilla psyykkisillä itsesäätelykeinoilla pitämään pakkansa kasassa tutussa ympäristössä.

Toki näin, mutta vaikea noista Jerryn viesteistä on löytää mitään mikä mielenterveysongelmiin viittaisi. Ihmisillä vaihtelee käsitykset kaikkien ihan perusjuttujenkin suhteen tosi paljon, se mikä toiselle on suht siistiä on toiselle täysi kaaos.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Toki näin, mutta vaikea noista Jerryn viesteistä on löytää mitään mikä mielenterveysongelmiin viittaisi. Ihmisillä vaihtelee käsitykset kaikkien ihan perusjuttujenkin suhteen tosi paljon, se mikä toiselle on suht siistiä on toiselle täysi kaaos.

@Jerry100 Tässähän se on ääneen sanottuna. Jos ihminen ei kärsi tai muut eivät kärsi, niin silloin toisen tekemiset ovat normaaleita sekä subjektiivisesti hänen kohdallaan että objektiivisesti muiden kohdalla. Jos tavat eivät kohtaa, niin sitten ne vain eivät kohtaa, mutta toista ei pidä alkaa muuttamaan mieleisekseen, koska se synnyttää vain ristiriitoja jatkossa.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko palstalaisilla kokemuksia vakavasti mielenterveysongemaisen kanssa seurustelusta? Oma tyttöystäväni 26 v jonka kanssa olen seurustellut nyt nejä vuotta meni reilu vuosi sitten psykoosiin ja sitä kautta osastohoitoon. Muutaman kuukauden osastojakson jälkeen diagnoosina oli paranoidinen skitsofrenia.
Emme asu enää yhdessä (elimme saman katon alla 2 vuotta) vaan nainen elää osan ajasta omassa kämpässään ja tarpeen mukaan tuetun asumisen piirissä.Lääkitys on tottakai kokoajan päällä.
Kuntoutuminen sairaudesta takaisin normaaliin elämään on lähtenyt kohtuullisesti liikkeelle mutta matka on vielä pitkä että hän pystyisi palaamaan takaisin työelämään ja kokonaan omatoimiseen asumiseen ja muutenkin normaaliin elämään jossa sairaus ei enää juurikaan hallitisisi arkea.

Usein minusta tuntuu että toivo meidän parisuhteen osalta on mennyt ja eroaminen on yhä useammin mielessä. Suhteemme on ottanut takapakkia jokaisella osa alueella naisen sairastumisen myötä. Hyviä hetkiä edelleen on mutta melko vähissä ne kuitenkin ovat. Tuntuu että yhteiset tulevaisuuden haaveet omasta talosta ja lapsista ovat murskana. Itsekin olen tarvinnut ammattiauttajan apua että olen jaksanut. Parhaani mukaan olen yrittänyt kuitenkin tukena olla.
Pieni toivonkipinä kai vielä elää että nainen parantuisi tai kuntoutuisi niin hyvin että voisimme jatkaa tasapainoista yhteiselämää mutta kun sairauden luonteeseen perehtyy se taitaa olla aika epätodennäköistä että näin käy? Ero tuntuu usein ainoalta vaihtoehdolta mutta kynnys sen toteuttamiseen on todella iso ja rakastan sitä naista kaikesta huolimatta.
En kuitenkaan pysty olemaan järin onnellinen tällaisessa suhteessa jossa kumppani on mieleltään vakavasti sairas ja yhteistä tulevaisuutta ei pysty suunnittelamaan pätkän vertaa. Jaksaisin kyllä jos olisi varmaa että tämä olisi väliaikaista mutta kukaan ei pysty sanomaan miten hyvin hän tästä sairaudesta toipuu vai toipuuko ollenkaan.
Kanattaako tätä suhdetta vielä jatkaa ja uskoa siihen että hän kuntoutuisi ajanmittaan hyvin vai olisiko järkevintä erota ja alkaa suunnittelemaan elämää eteenpäin ilman tätä naista? Olen kuitenkin vasta kolmekymppinen kaveri ja sikäli vielä kaikki mahdollista elämän suhteen.

Pahoittelut todella sekavasti kirjoituksesta ja olisin kiitollinen jos jotain näkemyksiä tai kokemuksia asiaan liittyen saisin arvon palstalaiset. pää on usein aika jumissa kun miettii erilaisia vaihtoehtoja miten edetä asian suhteen
 

sinikettu

Jäsen
Minun mielestä hänen vain pitäisi nyt itse nähdä se että ei ole ihan normaalia että asunto muistuttaa kaaosta kokoajan, jääkaapin sisältä täyteen ahdetulta vaatehuoneelta yms. Likaiset ja puhtaat vaatteet samassa kasassa olohuoneessa jne.
Tässä kohtaa sinulla on aika kiperä valinta edessä. Todennäköistä on, että nainen tulee olemaan loppuelämänsä ajan sotkuinen ja organisoimaton persoona. Varmastikin hän kykenee muuttamaan tapojaan jollain muotoa, mutta tunnollisuus on yksi ihmisen pysyvimmistä persoonallisuuspiirteistä aikuisuudessa. Naiset ovat keskimäärin persoonallisuuksiltaan huomattavasti miehiä järjestäytyneempiä tai organisoituneempia (=tunnollisuuden alaluokka) kuin miehet. Sen takia henkilökohtaisesti hälytyskellot alkavat hieman soida, kun naisen tavat kodin rutiiniensa suhteen ovat sellaisia kuin mainitset, olettaen, ellet liioittele yhtään. Nainen voi olla ihan normaali, mutta tämä persoonallisuuspiirre on suhteellinen harvinainen naisilla.

Ei hänellä ole mitään masennusta tai muutakaan mielenterveyden häiriötä (kenties ADHD?). Hänellä on erittäin paljon ystäviä ja todella vilkas sosiaalinen elämä.
ADHD on mahdollinen, mutta ei kovin todennäköinen aikuisella, jolla ei koskaan ole epäilty lapsuudessa/nuoruudessa ADHD:ta. Tosin suurin osa ADHD-tutkimuksesta on tehty miehillä ja naisilla keskimääräiset oireet ovat hyvin erilaisia. Erityisesti hyvin älykkäillä naisilla yleisiä oireita ovat järjestyksen puute, asioiden unohtelu, tietynlainen impulsiivisuus, ylipaino, huono itsetunto sekä masennus- ja ahdistuneisuusoireet. ADHD-tyttö jaksaa istua yleensä tunneilla hiljaa, mutta keskittyminen saattaa päänsisällä olla siltikin vähän vinksallaan, eikä se välttämättä tule muiden näkyviin, jos tyttö on tosiaan suhteellisen älykäs. Sen lisäksi naiset ovat tarkempia ulkoisesta käyttäytymisestään ja sosiaalisesta maineestaan kuin miehet ja todennäköisesti käyttävät enemmän energiaa sisäisten impulssien kontrollointiin.

Avainkysymys on, että oletko valmis sietämään sotkuisuutta ja muita naisen ei-niin-haluttuja ominaisuuksia. Jos aiot varsinkin viedä parisuhdetta eteenpäin, nuo asiat ovat suhteellisen tärkeitä pitkän ajan hyvinvoinnin ja vakaan suhteen kannalta.

Itse en valitettavasti halua tuollaisen ihmisen kanssa pidempiä aikoja suhteessa viettää.
 
Viimeksi muokattu:

sinikettu

Jäsen
En usko että kyseessä on masennus, luulen että enemmänkin todella paha ADHD. Hänen on erittäin vaikea keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa. Hän on erittäin impulsiivinen ja häärää kaikenlaista ja siinä samalla unohtuu sitten ne perusasiat.
Voikohan ADHD olla syy tälläiseen käytökseen?
Tällainen pieni viesti jäi näköjään lukematta, kun kirjoittelin edellistä tekstiäni.

Netistä löytyy ADHD:lle hyödyllinen seulatesti ja tulkintaohjeet ilmatteeksi. Pyydä naista täyttämään tämä ja laskekaa pisteet. Tulkintaohjeet (ja kysymykset) tuolle löytyvät englanniksi tästä.

Tässä on vaihtoehtoinen pikatesti ja tulkintaohjeet suomeksi.

Tarkkuutta tuossa on sen verran, että on varsin hyödyllistä käydä lääkärin pakeilla lisätesteissä, jos pisteraja ylittyy. Kannattaa ihmeessä käydä. Se on aika pieni hinta mahdolliselle loppuelämän laadun pilaamiselle jäämättä saaneesta ADHD-diagnoosista.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Tässä kohtaa sinulla on aika kiperä valinta edessä.
Avainkysymys on, että oletko valmis sietämään sotkuisuutta ja muita naisen ei-niin-haluttuja ominaisuuksia.


@Jerry100 Tässähän se on ääneen sanottuna. Jos ihminen ei kärsi tai muut eivät kärsi, niin silloin toisen tekemiset ovat normaaleita sekä subjektiivisesti hänen kohdallaan että objektiivisesti muiden kohdalla. Jos tavat eivät kohtaa, niin sitten ne vain eivät kohtaa, mutta toista ei pidä alkaa muuttamaan mieleisekseen, koska se synnyttää vain ristiriitoja jatkossa.

Tässähän nämä on kiteytettynä melkeinpä täydellisesti. Juu kiitosta vaan. Antaa itselle ajattelemisen aihetta että mihin on valmis ja mihin ei.
Jos toiselle sotkuinen elämä on ok niin tosiaan mikä minä olen sitä muuttamaan. Ihminen muuttuu jos haluaa itse muuttua.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Onko palstalaisilla kokemuksia vakavasti mielenterveysongemaisen kanssa seurustelusta?

Mulla on elämänpolulta kaksi pitkää, noin 5v:n suhdetta, joissa mt - ongelmat oli läsnä. Voimia.

Mihin itse pystyy on rajallista, koska se rata on raskaampi kuin mikään. Kun rakastaa on vielä osin sokea kaikelle mikä on totta ja edessä ja sitä yrittää yrittämistään.

Salakavala vaara on rikkoa itsensä yrittäessään ja kaiken huomion keskittyessä kumppaniin ja sillä kumppanillakin on voimia korkeintaan huomioida itsensä.

Helpoin neuvo tietysti olisi kehottaa irtautumaan. Tiedän kokemuksesta, että ei se niin helppoa ole, sen lisäksi että on omat syvät tunteet, on myös normaalin ihmisen huolenpito ja vastuun tunteet. nekin on yllättävän voimakkaita pidättelemään.

parhaiten kuitenkin tiedät ja tunnet itse, onko suhteenne oikeasti elossa, vai huoltosuhde. Mikäli jälkimmäinen, niin muu on kai mahdotonta kuin irrottautuminen. Tämä onkin se vaikea paikka, osata tunnistaa uskooko itse enää siihen, että asiat voisivat jollekin tasolle korjaantua ja tiedostaa, riittääkö omat voimat edelleen jatkaa. Itse en oikein osannut ja olin lopulta aivan palasina henkisesti myös itse. Jälkikäteen pohdin mielessäni, että se oli minun jatkosota.

Itse tajusin, että on päätynyt totaaliseen umpikujaan yrittämiseni kanssa, kun sain bussissa istuessani itseni kiinni ajattelemasta, että itsemurha on oikeastaan hyvä vaihtoehto, siinä tunnelissa kun ei ollut valoa lainkaan. Se kuitenkin pani järjen takaisin raiteilleen sen suhteen, että mun voimat oli käytetty, enkä asioille mitään voinut, joten pakko oli erota. Aika sumussa ja huonoa omaa tuntoa potien meni varmaan vuosi, sitä kun tunsi, että on jättänyt oman rakkaansa heitteille kuin hukkuvan järveen ja kävellyt pois. Vasta pitkän ajan jälkeen kykenin antamaan itselleni oikeasti anteeksi, vaikka järjen tasolla tiesinkin, etten olisi voinut asioille yhtään mitään siinä suhteessa roikkumalla.

Toinen kohtaloni oli jossain mielessä helpompi, kun olin jotenkin konkari käsittelemään asiaa. Siitä kuitenkin seurasi kyllä kylmäävä ajatus, että minussa on joku kummallinen ominaisuus ja teen "hulluksi" kaikki rakastamani naiset tietämättäni. Vaikka se kuulostaa koomiselta, ajatus oli oikeasti ahdistava, enkä moneen vuoteen uskaltanut edes ajatella seurustelua ja parisuhteita. Kovasti pohdin kuinka hurjan kauhuelokuvan tuntemuksistani saisikaan.

Minusta on hienoa, että olet hakenut ja saanut ammattiapua asiaan, minä en moisen edes tajunnut olevan mahdollista ja kärvistelin yksin ongelmineni. Todellakin yksin. Kun tilanne meni niin pahaksi, että ainoa mahdollisuus oli hoito suljetulla, ystäväpiiri päätti, että minä olen jonkin sortin vasikka, kun hoidin hänet ammattilaisten hoteisiin ja minun olisi pitänyt pystyä taikomaan hänet terveeksi, tai antaa kaiken jatkua ennallaan. Sinänsä hauska anekdootti oli, kun hän pääsi avoon ja kotiin nämä "ystävät" jätti hänet kuin rotat uppoavan laivan ja se olin minä, joka eronkin jälkeen vein ruokakassia ja huolenpitoa ainoana, ihmiset kun tuntuvat jotenkin pelkäävän, että hulluus on tarttuvaa.

Edelleen, en osaa antaa neuvoja, toivon voimia jaksaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Vaikka psykiatrian opiskelijan jutut on aina kiinnostavia ja joskus jopa omassa erinomaisuudessaan ns oikeita, niin mitään sellaista tekemistä niillä ei ole todellisuuden kanssa kuin hän tilastojaan tutkien luulee.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Jerry100
On myös olemassa sellainen diagnoosi kuin ADD. Nämä teemat ovat allekirjoittaneen elämässä hirveän tuttua tavaraa.

1. Jos henkilö on elämäänsä tyytyväinen, niin antaa palaa
2. mutta usein ei ole, vaan häntä kalvaa krooninen erilaisuuden kokemus ja häpeä
3. jota hän hoitaa ylisuorittamalla omalla mukavuusalueellaan; luovassa ongelmanratkaisussa ja käyttämällä aivojensa superkykyjä (sillä sitä se tavallaan on) esimerkiksi työnantajan iloksi.
4. Tapojaan voi muuttaa, mutta se ei tapahdu ihan itsestään. Rutiineihin täytyy pakolla ajaa sisään hyviä malleja, ja niistä täytyy pitää kiinni.
5. Mutta voit varmasti tehdä elämästäsi helpompaa jonkun ihan tavallisen tyypin kanssa.

Niin. Minulla ei ole diagnoosia ja pärjäilen elämässä ihan ok, mutta ystävättäresi kuulostaa minulta ylipainoa poislukien. En ikinä alkaisi parisuhteeseen itseni kanssa, vaikka olenkin hyvä tyyppi. Lähes sata varma juttu, että jos en olisi absolutisti, minulla olisi ryyppykausia ja kaikkea sitä paskaa mitä niistä seuraisi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Jerry100
On myös olemassa sellainen diagnoosi kuin ADD. Nämä teemat ovat allekirjoittaneen elämässä hirveän tuttua tavaraa.

1. Jos henkilö on elämäänsä tyytyväinen, niin antaa palaa
2. mutta usein ei ole, vaan häntä kalvaa krooninen erilaisuuden kokemus ja häpeä
3. jota hän hoitaa ylisuorittamalla omalla mukavuusalueellaan; luovassa ongelmanratkaisussa ja käyttämällä aivojensa superkykyjä (sillä sitä se tavallaan on) esimerkiksi työnantajan iloksi.
4. Tapojaan voi muuttaa, mutta se ei tapahdu ihan itsestään. Rutiineihin täytyy pakolla ajaa sisään hyviä malleja, ja niistä täytyy pitää kiinni.
5. Mutta voit varmasti tehdä elämästäsi helpompaa jonkun ihan tavallisen tyypin kanssa.

Niin. Minulla ei ole diagnoosia ja pärjäilen elämässä ihan ok, mutta ystävättäresi kuulostaa minulta ylipainoa poislukien. En ikinä alkaisi parisuhteeseen itseni kanssa, vaikka olenkin hyvä tyyppi. Lähes sata varma juttu, että jos en olisi absolutisti, minulla olisi ryyppykausia ja kaikkea sitä paskaa mitä niistä seuraisi.

Nyt on sitten illan viimeisillä voimilla tullut kirjoitetuksi aikamoista paskaa. Tai ei paskaa, mutta missään tapauksessa en halua väittää, että itselleni tuntematon ihminen olisi taipuvainen "ryyppykausiin" tai mihinkään haitallisiin addiktioihin.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
@Jerry100

1. Jos henkilö on elämäänsä tyytyväinen, niin antaa palaa
2. mutta usein ei ole, vaan häntä kalvaa krooninen erilaisuuden kokemus ja häpeä

4. Tapojaan voi muuttaa, mutta se ei tapahdu ihan itsestään. Rutiineihin täytyy pakolla ajaa sisään hyviä malleja, ja niistä täytyy pitää kiinni.

En ikinä alkaisi parisuhteeseen itseni kanssa, vaikka olenkin hyvä tyyppi. .

Mielenkiintoista. Kun tuo kuvaus osuu tosi tarkkaan. Hän kyllä siis tiedostaa itse että hänellä on vähän haasteita hallita ympäristöään mutta tavallaan on tottunut ja hyväksynyt asian ja sinut sen kanssa.

Tämä nainen on myös hyvä. Tyyppi. Oikeasti tosi mukava ihminen ja siksi mietinkin että olenko mä nyt kuinka kusipäinen kuin olen tätä hässäkkää aiheuttanut.
Sinä olet hyvä tyyppi mutta miksi et alkaisi parisuhteeseen vastaavan kanssa? Sekaisuusko siinä ahdistaa?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikä tää pakonomainen diagnoosin haku oikein on? Varmaan tää on sitä nykyaikaa sitten.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jännä aihe. Noista @Jerry100 ensimmäisistä viesteistä tuli mieleen, että se ylipaino oli tosiaan se suurin ongelma. Minulla tuo tyttöystävä(thaimaalainen) on myös hieman pulskan puoleinen näin thaimaalaisittain. En ole ikinä kokenut sitä ongelmaksi.Täällä tuo raha/ulkonäkö on suhteissa usein melko suuressa asemassa. Omalta kohdaltani ajattelin tänne tullessani, että en tyttöystävää aio edes hommata, koska noita rahan perässä juoksijoita riittää. Tällä tarkoitan siis sitä, että monet täällä harrastavat ns. seurusteluprostituutiota, jossa mies maksaa naiselle liksaa siitä, että ovat kimpassa.

Homma järjestyi kuitenkin ihan itsestään, kun tuo mussukka rupesi antamaan signaalia meikäläiselle, että kiinnostavan tuntuinen heppu, kun ei pyöri akkojen kanssa ympäri kyliä. Oli kuulemma tarkkaillut jo pidemmän aikaa ja kysellyt kyliltä, että onko hyvä mies. Sitten iski kiinni kun oli varma, että kannattaa.

Nyt yli puoli vuotta myöhemmin ei kaduta yhtään. Toki on pitänyt opetella paikallisia tapoja ja eukkokin on saanut opetella mm. riitelemään silloin kun riitelyttää. Täällä asiat mielummin haudataan maton alle ja sitten jossain vaiheessa räjähtää. Helpompi selvitellä kaikki pikkuasiat, kuin setviä 10 asiaa joskus monen kuukauden päästä, kun höyryt tulevat väkisin ulos.

Kämppä muuten siivotaan pari kertaa päivässä ja muutenkin on kaikki ojennuksessa. Duunista tullessa on aina ruoka pöydässä jne. Saa nyt sitten nähdä kun emäntä aloittaa duunit, alkaako repsahtaa.
 

Morgoth

Jäsen
Onko palstalaisilla kokemuksia vakavasti mielenterveysongemaisen kanssa seurustelusta? Oma tyttöystäväni 26 v jonka kanssa olen seurustellut nyt nejä vuotta meni reilu vuosi sitten psykoosiin ja sitä kautta osastohoitoon. Muutaman kuukauden osastojakson jälkeen diagnoosina oli paranoidinen skitsofrenia.

Ei seurustelusta, mutta yksi lapsuudenkaverini sairastui skitsofreniaan ja se oli tosi tuskaista seurattavaa sivusta. Osastojaksot toistuivat jatkuvasti, lääkkeitä syömällä hän pysyi jonkin aikaa jotenkin kasassa, mutta eivähän skitsofreniikot sitoudu oikeasti lääkkeiden syömiseen. Hän irtautui jatkuvasti yhä enemmän tästä todellisuudesta ja toimintakyky vain huononi entisestään ja kaikenlainen normaali kanssakäyminen oli lopulta lähes mahdotonta. Parempaan suuntaan ei menty missään vaiheessa vaan se oli lähes pelkkää hidasta alamäkeä.

Turhan toiveikas ei kannatta olla, mutta eihän hänen sairautensa kehityksestä tiedä ja rakkaus voi kantaa vaikeiden ja parantumattomien asioidenkin yli ja selviytymiseen niiden kanssa arjessa, mutta onhan skitsofrenia ihan hirveä sairaus ja kai se todenäköisempää, että tuo ei onnistu.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mielenkiintoista. Kun tuo kuvaus osuu tosi tarkkaan. Hän kyllä siis tiedostaa itse että hänellä on vähän haasteita hallita ympäristöään mutta tavallaan on tottunut ja hyväksynyt asian ja sinut sen kanssa.

Tämä nainen on myös hyvä. Tyyppi. Oikeasti tosi mukava ihminen ja siksi mietinkin että olenko mä nyt kuinka kusipäinen kuin olen tätä hässäkkää aiheuttanut.
Sinä olet hyvä tyyppi mutta miksi et alkaisi parisuhteeseen vastaavan kanssa? Sekaisuusko siinä ahdistaa?

En alkaisi itseni kaltaisen kanssa parisuhteeseen siksi, että siinä sopassa mikään ei koskaan tulisi valmiiksi. Mutta huomautan kuitenkin, että kolikon toisella puolella on normaalista poikkeava kyky ratkaista yksittäisiä ongelmia (sain esimerkiksi armeijassa mahtumaan kuorma-auton lavalle yhden raskaan heittimen enemmän kuin aiemmin oli ollut mahdollista, mikä käytännössä tarkoitti yhden kuorma-auton, sen kuljettajan ja junanvaunun pienempää tarvetta) ja pystyn keräämään näköaistinvaraisia havaintoja ja luomaan niillä huomattavan paljon hyödyllistä informaatiota. Olisi erittäin hyödyllinen ominaisuus gepardille, mutta länsimaisessa ihmisyhteisössä täytyy löytää oikeat kanavat olla enemmän hyödyksi kuin vahingoksi. Onnekseni olen sellaiset kanavat löytänyt. Ei minussa mitään vikaa ole, mutta kaksi minua hukkuisi keskeneräiseen paskaan ja hyödyttömään informaatioon.

Mikä tää pakonomainen diagnoosin haku oikein on? Varmaan tää on sitä nykyaikaa sitten.

Diagnoosi auttaa löytämään keinoja pärjätä elämässä. Esim. Adhd / add-kansalainen hyötyy tiedosta (aivojen rakenteellinen ominaisuus) arjessa paljon. Kannattaa joskus perehtyä siihen, millaista on elää niin, että on lapsesta asti katsellut aivoissaan yhtä aikaa kuutta telkkarikanavaa yhtä aikaa. Työni puolesta näen näitä kavereita ja ymmärrän erinomaisen hyvin kuinka välillä "pää hajoaa". Koko muu maailma on liian hidas eikä tajua miten hän ajattelee. Paskaa sataa niskaan ja ympäristö väsyy siihen mitä ihminen on. Käytännössä oikein käsitettynä ja ajoissa tiedostettuna poikkeukselliseksi vahvuudeksi nähtävä synnynnäinen ominaisuus johtaa alisuoriutumiseen (valmistuin ammattiin 34 vuotiaana), syrjäytymiseen (kiitos yhden työnantajan näin ei käynyt minulle), päihteisiin (kiitos uskonnollisen kodin ei minun juttuni), impulsiivisiin tekoihin (vankilat ja ulosottomiehen rekisterit ovat pullollaan adhd-jamppoja), itsetunto- ja mielenterveysongelmiin jne...

Asioita on helpompi käsitellä, kun niillä on nimi. Huomautan kuitenkin, että diagnosointi on ammattilaisten hommaa. Itse pidän itseäni täysin epävirallisesti add:na. Ymmärrän sen ominaisuuskimppuna, joka auttaa minua jossain ja aiheuttaa riskejä toisaalle. Vähän niin kuin pitkä ihminen yltää paremmin ylähyllylle, mutta joutuu varomaan päätään matalaan autoon istuessaan.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
En alkaisi itseni kaltaisen kanssa parisuhteeseen siksi, että siinä sopassa mikään ei koskaan tulisi valmiiksi..

Sama vika ja olen nainen, by the way. Ei mitään muuta olennaista lisättävää @Sanainen arkku kuin sen verran, että olen huomannut, että tarvitsen kumppania, joka on järkevä ja harkitsevainen. Balanssi, juu nou.

Epävirallinen ja itsetehty dg mullakin mutta kaikki oireet täsmää. Keskittymiskyvyn puute on valtava, sitten toisessa ääripäässä, kun joku motivoi, en näe enkä kuule mitään, mitä ympärillä tapahtuu.

Välillä huikeaa luovuutta ja oivalluksia, suurimman osan aikaa yritän keskittyä moneen asiaan yhtäaikaa ja sitten kaikki jää puolitiehen. Kumppanille varmasti välillä rasittavaa, kun musta ei saa otetta ja olen todella hajamielinen...
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Niin ja sitten kun tässä asiassa oli kyse myös sotkuisuudesta, niin miksei koskaan ymmärretä, että jotkut ihmiset vain ovat sellaisia? Klise on että yliajattelevaiset ei kiinnostu ympäristöstä sen kummemmin vaan asioista, siksikin voi olla sotkua. Ylidiagnosointikin on eräänlainen tarpeeton joskin työllistävä syöpä muuten oikeaan diagnosointiin tähtäävässä mielenterveystyössä. Siinä vaiheessa kun luonteenpiirteitä aletaan arvostelemaan ja diagnosoimaan niin mennään metsään. Tarvii varmaan taas toistaa se fakta, että kelle ei ole asiasta mitään haittaa eikä hän tavoistaan kärsi, niin toisinsanoen diagnosointi on väkinäistä, turhaa ja toisen reviirille suoranaista tunkeutumista. @Pulle Nah on nyt ylläolevan perusteella hyvä esimerkki tästä.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Tuohon siisteys/sotkuisuusasiaan sen verran, että mun päässä on enimmäkseen se sotku ja pitämällä kotini järjestyksessä, auttaa se tavallaan siihen päänsisäiseen epäjärjestykseen.

Kyllä mä välillä kärsin siitä ja ärsyttää, kun on vaan niin saamaton mut toisaalta oon oppinut elämään asian kanssa, kun lopulta tajusin, ettei kaikilla muilla ajatus kuljekaan näin. Sitten hoksasin myös sen yhteisen tekijän kaikissa mun eksissä (järkevyys/käytännöllisyys/harkitsevuus), miksi mä olen heistä viehättynyt. Ja miksi sellaiset luonteenpiirteet vetää mua kuin magneetti - onneksi myös toisinpäin ;)
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
@Jerry100

No kyllä se menis tunteisiin aika vahvasti, vaikka just noi asiat ei olekaan mussa samalla lailla. Mut jos vaikka toinen kritisoisi kun oon niin hajamielinen tai etten kuuntele... Koska en tee niitä tahallaan tai siksi, ettei kiinnostaisi.

Kun tälle ei kauheasti mahda mitään, se on osa persoonaa. Ihan niinkuin joku on järkevä ja harkitseva.

Kyllä mä varmaan sanoisin, että jos ei riitä, niin siirry seuraavaan :D No, todellisuudessa ottaisin palautteen varmaan rakentavammin vastaan...

Mulla on kuitenkin ikää jo 40+ ja onhan se elämä opettanut esimerkiksi merkkaamaan kännykän kalenteriin kaiken ja hälyt päälle. Tai että teen asioita tietyssä järjestyksessä, jotta saan ne tehtyä. Tai suunnittelen etukäteen mahdommisimman tarkkaan, mitä pitää ottaa esim. reissuun mukaan, vaikka tykkäänkin että sitten reissussa ei liikaa suunnitella mitä tehdään.

Kyllä mä kokisin loukkaavana, jos kumppani alkaisi arvostella, koska koen selviytyväni arjesta hyvin noilla "apukeinoilla".

Edit. Riippuu tietty vahvasti vielä siitä, kuinka kauan olisin ollut suhteessa toisen kanssa. Siis oma reaktio. Sitä rakentavampi, mitä kauemmin.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse olen sen verran pedantti ja järjestyksen suuntaan nojaava ihminen (RUK:n varastonhoitaja, hammasalan nörtti), että seurustelu ja kimppaanmeno sellaisen ihmisen kanssa, jolle yleinen siisteys ja omista tavaroista välittäminen menee luokkaan 'huithapeli', on täysi mahdottomuus. Elämä kun menisi kuitenkin siihen, että minun olisi oman mielenterveyden uhalla pidettävä kämppä ja auto tip ja top. Eli en haluaisi kumppanikseni yhtä hoidettavaa kakaraa.

Se, että onko rakas hieman pullukka, on täysin sivuseikka. @Jerry100 : auto on pyhä asia ja sen on oltava siinä kunnossa ettei rotat juokse penkkien sisällä. Pesu, vahaus, roskien tyhjennys ja imurointi kaksi kertaa vuodessa ei voi olla liikaa pyydetty, hyh...

Kuten sanottua, taidan itse olla terapiatyön tarpeessa kun minulle kuvailemasi tapaus jäisi saman tien lähtötelineisiin ilman toista mahdollisuutta.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Yksinäisyyttä ei usko ennenkuin osuu kohdalle. Mutta kun itse aiheutettu ni asiasta en sen enempää. Mutta pitäkää nuoret kaverit lähellä, tytöt sekä pojat. Itekseen ei kannata jäädä. Tärkeintä kaverit, naisasioita ehtii kyllä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös