Venäjämielinen trollaus ja disinformaatio verkossa

  • 213 795
  • 992

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sillä onko venäläisellä oikeudella oikeutta tuomita ukrainalaista lentäjää ei ole mitään merkitystä. Venäjän oikeuslaitos ei korvaansa lotkauta länsimaiden paheksunnalle. Ja kansainvälisellä oikeudella venäläiset ovat pyyhkineet hanuriaan jo vuosia.

Kumma juttu että sinulle jossain pakolaisasiassa on tärkeää noudattaa kansainvälisen oikeuden periaatteita ja median on tulee uutisoinnissa toimia niiden mukaisesti, mutta kun Venäjä tulee laittomuuksineen esille, kansainvälisellä oikeudella ei ole edes sen vertaa sijaa, että sen media saisi mainita.

Täytyy vaan toivoa, että Venäjä ei kaappaa Suomesta vaikkapa Jessika Aroa. Sinusta asia olisi korkeintaan teknisen uutisen arvoinen koska, sillä onko venäläisellä oikeudella oikeutta tuomita suomalaista toimittajaa ei ole mitään merkitystä. Venäjän oikeuslaitos ei korvaansa lotkauta länsimaiden paheksunnalle. Ja kansainvälisellä oikeudella venäläiset ovat pyyhkineet hanuriaan jo vuosia

Eipä muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No ei ole vieläkään, vaikka nyt tekstv:ssä on parempi uutinen aiheesta. Netissä toki mahdollisuus aina laajempaan ja parempaan, mutta tekstiv on edelleen yksi iso kanava Suomessa.

On kertonut, kuten tekee tuossa linkittämässäni jutussakin. Se ettei siellä esihistoriallisessa tekstitv:ssä ole asiaa mainittu, ei muuta tuota väittämääni suuntaan eikä toiseen.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kumma juttu että sinulle jossain pakolaisasiassa on tärkeää noudattaa kansainvälisen oikeuden periaatteita ja median on tulee uutisoinnissa toimia niiden mukaisesti, mutta kun Venäjä tulee laittomuuksineen esille, kansainvälisellä oikeudella ei ole edes sen vertaa sijaa, että sen media saisi mainita.

Täytyy vaan toivoa, että Venäjä ei kaappaa Suomesta vaikkapa Jessika Aroa. Sinusta asia olisi korkeintaan teknisen uutisen arvoinen koska, sillä onko venäläisellä oikeudella oikeutta tuomita ukrainalaista lentäjää ei ole mitään merkitystä. Venäjän oikeuslaitos ei korvaansa lotkauta länsimaiden paheksunnalle. Ja kansainvälisellä oikeudella venäläiset ovat pyyhkineet hanuriaan jo vuosia

Eipä muuta.

Sinä väitit että Ylessä on venäjämielisiä trollitoimittajia. Voisitko nimetä nämä toimittajat niin voidaan syynätä heidän tekstejään oikein suurennuslasin kanssa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinä väitit että Ylessä on venäjämielisiä trollitoimittajia. Voisitko nimetä nämä toimittajat niin voidaan syynätä heidän tekstejään oikein suurennuslasin kanssa?

Tein johtopäätökseni YLE:n tekstiv:n otsikon ja siinä olleen linkkitekstin perustella. Tuskin Putinkaan saa varsinkaan otsikosta venäjämieleisempää tekstiä. Olin yhteydessä YLE:een ja se riitti osaltani. Voit ihan itse soitella YLE:een ja kysellä kuka tekstitv:n uutisen teki. Minua asia kiinnostaa mediatalo-, ei henkilötasolla.

Vastaapa nyt tähän. Ettei aina mene niin että minä vastaan ja sinä et:

Kumma juttu että sinulle jossain pakolaisasiassa on tärkeää noudattaa kansainvälisen oikeuden periaatteita ja median on tulee uutisoinnissa toimia niiden mukaisesti, mutta kun Venäjä tulee laittomuuksineen esille, kansainvälisellä oikeudella ei ole edes sen vertaa sijaa, että sen media saisi mainita.

Täytyy vaan toivoa, että Venäjä ei kaappaa Suomesta vaikkapa Jessika Aroa. Sinusta asia olisi korkeintaan teknisen uutisen arvoinen koska, sillä onko venäläisellä oikeudella oikeutta tuomita suomalaista toimittajaa ei ole mitään merkitystä. Venäjän oikeuslaitos ei korvaansa lotkauta länsimaiden paheksunnalle. Ja kansainvälisellä oikeudella venäläiset ovat pyyhkineet hanuriaan jo vuosia
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tein johtopäätökseni YLE:n tekstiv:n otsikon ja siinä olleen linkkitekstin perustella. Tuskin Putinkaan saa varsinkaan otsikosta venäjämieleisempää tekstiä. Olin yhteydessä YLE:een ja se riitti osaltani. Voit ihan itse soitella YLE:een ja kysellä kuka tekstitv:n uutisen teki. Minua asia kiinnostaa mediatalo-, ei henkilötasolla.

Vastaapa nyt tähän. Ettei aina mene niin että minä vastaan ja sinä et:

Kumma juttu että sinulle jossain pakolaisasiassa on tärkeää noudattaa kansainvälisen oikeuden periaatteita ja median on tulee uutisoinnissa toimia niiden mukaisesti, mutta kun Venäjä tulee laittomuuksineen esille, kansainvälisellä oikeudella ei ole edes sen vertaa sijaa, että sen media saisi mainita.

Täytyy vaan toivoa, että Venäjä ei kaappaa Suomesta vaikkapa Jessika Aroa. Sinusta asia olisi korkeintaan teknisen uutisen arvoinen koska, sillä onko venäläisellä oikeudella oikeutta tuomita suomalaista toimittajaa ei ole mitään merkitystä. Venäjän oikeuslaitos ei korvaansa lotkauta länsimaiden paheksunnalle. Ja kansainvälisellä oikeudella venäläiset ovat pyyhkineet hanuriaan jo vuosia

Minäpä olin yhteydessä Venäjän suurlähetystöön ja pyysin että Venäjä alkaisi noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia ja lakeja, saa nähdä oliko vaikutusta. On erittäin ystävällistä että sinä ajattelet ja teet johtopäätöksiä puolestani, juuri noin minä luultavasti reagoisin Jessikka Aron kaappaukseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minäpä olin yhteydessä Venäjän suurlähetystöön ja pyysin että Venäjä alkaisi noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia ja lakeja, saa nähdä oliko vaikutusta.

Ja kun Venäjä ei niitä taatusti noudata, asiasta ei tarvitse edes ihmeemmin uutisoida vaikka vallottaisi Lappeenrannan huomenna. Tällainen ajattelu on paitsi kyynistä kekkoslaista realismia, myös Putinin taustajoukkoineen toivomaa. Yksi Venäjä-trollien tavoite Suomen osalta on luoda sellainen ilmapiiri, jossa Venäjän mitä tahansa rikollisia toimia ei pidetä sinänsä oikeina, mutta niistä ei välitetä eikä niihin reagoida. Hyvin on osaan kansasta purrut.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Yksi Venäjä-trollien tavoite Suomen osalta on luoda sellainen ilmapiiri, jossa Venäjän mitä tahansa rikollisia toimia ei pidetä sinänsä oikeina, mutta niistä ei välitetä eikä niihin reagoida. Hyvin on osaan kansasta purrut.

Noo, jospa ensi kaudella Jokerit voittaa Torpeedon.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tämän voisi laittaa Suomen ja Venäjän suhteita tai median tilaa (tms) käsittelevään ketjuunkin, mutta menköön tähän.

Otsikko YLE txttv etusivu:

134 Ukrainalainen naispilotti syyllinen

YLE:ssä näitä Venäjän trolleja riittää. Helikopterilentäjä Nadezhda Savtshenko jäi separatistien sotavangiksi kesäkuussa 2014. Separistit luovuttivat Savtshenkon venäläisille, jotka kuljettivat hänet Venäjälle ja pistivät ainakin jossain vaiheessa vankilamielisairaalaan. YLE ei tietenkään malta edes ihmetellä sitä, miten Savtshenko ylipäätään on Venäjällä vangittuna kun hän kävi sotaa Ukrainassa separisteja vastaan. Toki YLE mainitsee uutisensa lopussa sen, että länsimaat pitävät oikeudenkäynti poliittisena, mutta kun pääsivun otsikko on tuo, kyse on vain ja ainoastaan puhtaasta Venäjän propagandasta.

e: tarkistin muista lähteistä ja eihän tästä ole edes korruptoitunut, Putinin käskystä mitä tahansa päättävä venäläinen ns. oikeus edes tuomiota antanut. YLE ei tätäkään ole selvittänyt vaan on julistanut tuomion ennakkoon. llmeisesti Putinilta tullut ennkkotieto? Sinänsä kukaan ei epäile tuomiota, mutta kyse ei ole missään suhteessa oikeudesta eikä siten syyllisyydestäkään.

Miten tämä on mahdollista, YLE?

Venäläisoikeus on aloittanut ukrainalaisen naispilotin tuomion luvun | Yle Uutiset | yle.fi

Huomaatko uutisen lopussa olevan toteamuksen että uutistoimistot joita Yle käytti lähteinään ennakoivat virheellisesti että tuomio olisi jo annettu? Ilmeisesti venäläisille uutistoimistoille oli lähetetty oikeuden päätös etukäteen ja ne hätäilivät julkaisussa. Kerro Eero Lehdelle terveisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Huomaatko uutisen lopussa olevan toteamuksen että uutistoimistot joita Yle käytti lähteinään ennakoivat virheellisesti että tuomio olisi jo annettu?

Sinä se jaksat. Ydin - taas kerran - on tässä mitä kirjoitin ja jopa olet sen lainannut useamman kerran:

Helikopterilentäjä Nadezhda Savtshenko jäi separatistien sotavangiksi kesäkuussa 2014. Separistit luovuttivat Savtshenkon venäläisille, jotka kuljettivat hänet Venäjälle ja pistivät ainakin jossain vaiheessa vankilamielisairaalaan. YLE ei tietenkään malta edes ihmetellä sitä, miten Savtshenko ylipäätään on Venäjällä vangittuna kun hän kävi sotaa Ukrainassa separisteja vastaan.

Käsitelläänkö seuraavaksi vaikkapa MV-lehden Venäjä-trollausta? YLE:n osalta tuo yksi txttv otsikko + teksti on jo kaluttu loppuun. Kerro Marko Korvelalle terveisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Käsitelläänkö seuraavaksi vaikkapa MV-lehden Venäjä-trollausta?

Vaikka aihetta on jo ketjussa käsitelty jonkin verran, hyvä yhteenveto mm. MV-lehden roolista löytyy tästä:

Venäjän harjoittamaa informaatiosotaa tutkinut Saara Jantunen on kuvannut, miten Venäjä hyödyntää suomalaista eripuraa.

”Venäjän narratiivin hienous on siinä, että se on Nato-vastainen, EU-kriittinen, homofobinen ja rasistinen”, Jantunen totesi joulukuussa Suomen Kuvalehdessä. Mitä useamman suomalaisen pää saadaan tällä hölynpölyllä pyörälle, sitä parempi - ainakin Venäjän propagandisteille. Neuvostoliiton voiman päivinä kommunismille myönteisiä länsimaisia intellektuelleja oli tapana kutsua hyödyllisiksi idiooteiksi. Meidän aikamme hyödyllisiä idiootteja ovat MV-lehden propagandan hyväuskoiset levittäjät."

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...lehti-holmoilevat-samassa-rintamassa/E3mQNQ26

Juuri tuosta on kysymys suomalaisessa verkkokeskustelussa kun pohditaan venäjämielistä trollausta. Olen lisännyt aiemmin ja tänäänkin listaan Venäjän toimien ei vain passiivisen hyväksynnän ("mitä me muka voimme"), vaan mm. median osalta sen puolustelun, että ne eivät kirjoita Venäjään liittyvien negatiivisten asioiden taustoja auki vaan asiat uutisoidaan tavallaan teknisesti, ilman arvovalintoja ("mitä niillä on väliä").

 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja kun Venäjä ei niitä taatusti noudata, asiasta ei tarvitse edes ihmeemmin uutisoida vaikka vallottaisi Lappeenrannan huomenna. Tällainen ajattelu on paitsi kyynistä kekkoslaista realismia, myös Putinin taustajoukkoineen toivomaa. Yksi Venäjä-trollien tavoite Suomen osalta on luoda sellainen ilmapiiri, jossa Venäjän mitä tahansa rikollisia toimia ei pidetä sinänsä oikeina, mutta niistä ei välitetä eikä niihin reagoida. Hyvin on osaan kansasta purrut.

Tästä tuli mieleeni, olen seurannut Savtshenkon tapausta varsin tarkkaan ja nyt viimeisimpiä käänteitä myös sosiaalisessa mediassa, suomalaisten kansalaisjärjestöjen ja etenkin kansanedustajien ja ministereiden toiminta eroo melkoisesti siitä mitä Baltiassa tai Ruotsissa tai Puolassa näinä päivinä tapahtuu. Kaikissa näissä maissa on otettu joko parlamentin tai ministereiden taholta yhteyttä venäläisiin viranomaistahoihin kuin myös osallistuttu aktiivisesti kansainvälisiin kampanjoihin ja vaadittu Savtshenkon vapauttamista. Samoin on tehty monessa muussakin eurooppalaisessa valtiossa, kuin myös Europarlamentissa, josta on julkaistu useiden ryhmien kannanottoja ja Venäjälle osoitettuja vaatimuksia ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi ja Savtshenkon vapauttamiseksi. Mutta entäpä sitten Suomi?

Yhdenkään kansanedustajan en ole nähnyt ottavan osaa kampanjaan, puhumattakaan, että joku ministereistä olisi reagoinut Venäjän toimiin. Vielä mielenkiintoisempaa on se, että yhdessäkään EU-parlamentista julkaistussa kuvissa en ole nähnyt suomalaismeppejä mukana #FreeSavchenko -kampanjassa. (Voi olla, että joku on ollut mukana - jossain siellä taustalla mahdollisimman huomaamattomana).

Maaliskuun 9. päivä oli edellinen oikeudenkäynti - tai sen irvikuva - Venäjän Donetskissa (Rostovin oblastin alueella), sen jälkeen laittanut viestejä kaikille eduskuntaryhmille (myös twitter), kuin myös valtioneuvostoon (twitter) - yksikään kansanedustaja ei ole reagoinut viesteihin millään tavalla (ei siis edes henk.koht. vastannut minulle), yksikään eduskuntaryhmän puheenjohtaja ei ole reagoinut. Jos jätetään ukrainalaiset huomiotta, lukuisissa muissa maissa on reagoitu edes jollain tavalla viesteihini. Suomalaiset tuntuvat olevan... no... suomettuneita!

vlad
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näin se valitettavasti on @vlad ja Suomi on edelleen suomettunut. Itse olen jopa yllättynyt suomettumisen määrästä ja syvvyydestä ja vaikka siinä on isoja eroja parhaillaan tutkimaani suomettumiseen 1970- ja 1980-luvulla, monessa suhteessa mikään ei ole muuttunut. Ehkä yksi keskeinen syy on siinä, että Suomessa ei ole koskaan tehty todellista irtiottoa ja tiliä siitä, miten Suomea hallitiin suomettumisen pahimpina vuosina ja sitä ennen. Olen siitä onnellisessa asemassa, että olen mm. voinut keskustella aiheesta muutaman YLE:n isoimman johtajan kanssa eri ajoilta. Se on tullut selväksi, että varsinkin YLE mutta myös muu media toimi syvässä kumarassa itään ja tämä tehtiin valtion johdon siunauksella ja osin jopa vaatimuksesta. Näistä ajoista ei ole kovinkaan kauan...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Näin se valitettavasti on @vlad ja Suomi on edelleen suomettunut. Itse olen jopa yllättynyt suomettumisen määrästä ja syvvyydestä ja vaikka siinä on isoja eroja parhaillaan tutkimaani suomettumiseen 1970- ja 1980-luvulla, monessa suhteessa mikään ei ole muuttunut. Ehkä yksi keskeinen syy on siinä, että Suomessa ei ole koskaan tehty todellista irtiottoa ja tiliä siitä, miten Suomea hallitiin suomettumisen pahimpina vuosina ja sitä ennen. Olen siitä onnellisessa asemassa, että olen mm. voinut keskustella aiheesta muutaman YLE:n isoimman johtajan kanssa eri ajoilta. Se on tullut selväksi, että varsinkin YLE mutta myös muu media toimi syvässä kumarassa itään ja tämä tehtiin valtion johdon siunauksella ja osin jopa vaatimuksesta. Näistä ajoista ei ole kovinkaan kauan...

Onko niin että Ylen johto, Jokerijohdon lisäksi lukee monta kertaa päivässä sen mitä tänne Jatkoaikaan kirjoitat? En tiedä missä mielikuvitusmaailmassa elät mutta olen vahvasti eri mieltä siitä että Yle kumartelisi Venäjän suuntaan. Täysin absurdi väite. Jos suomalaiset poliitikot eivät uskalla ottaa kantaa tapaus Savtshenkoon niin turha siihen Yleä on mukaan vetää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko niin että Ylen johto, Jokerijohdon lisäksi lukee monta kertaa päivässä sen mitä tänne Jatkoaikaan kirjoitat? En tiedä missä mielikuvitusmaailmassa elät mutta olen vahvasti eri mieltä siitä että Yle kumartelisi Venäjän suuntaan. Täysin absurdi väite. Jos suomalaiset poliitikot eivät uskalla ottaa kantaa tapaus Savtshenkoon niin turha siihen Yleä on mukaan vetää.

Kyllä se Virmanen luki kauan, kauan sitten tarkkaan ja soittikin usein perään. Lukemisen on vahvistanut mm. @-Ville-

Miten tuo liittyy venäjämieliseen trollaukseen? Hyvä kysymys. Lue ihan rauhassa uudelleen mitä kirjoitin. Helpottaa varmasti jos et sotke jotain Virmasta mukaan 10-15 vuoden takaa. YLE todellakin toimi syvässä kumarassa Neuvostoliittoon päin. Luulisi että 1970- ja 1980-luku olisi sen sinulle ilmaissut, mutta aina ei näköjään vuosikymmenkään riitä.

Se että Suomi on edelleen suomettunut, on fakta. Osin juuri siksi, että meillä ei ole käyty läpi suomettumisen prosessia. Jopa samat henkilöt olivat vielä osin vallassa kun tultiin 2000-luvulle.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Kyllä se Virmanen luki kauan, kauan sitten tarkkaan ja soittikin usein perään. Lukemisen on vahvistanut mm. @-Ville-

Kyllä, se on juurikin näin. Jokerien toimisto seuraa kirjoittelua tänäkin päivänä, joka mielestäni on vain hyvä, että on tiedossa kannattajien ilmapiirit ja mielipiteet. Muistan jopa kerran kun Virmasen kanssa hänen toimistohuoneessaan lueskelimme Jatkoaikaa ja Cobolin kirjoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiitokset @-Ville-

Jos halutaan käsitellä YLE:n venäjämielistä trollausta, se on vähentynyt 1970- ja 1980-luvulta. Mutta sitä ilmenee edelleen. Yksi asia tulee heti mieleen ja se on Venäjän hyökkäys Ukrainaan. YLE käytti välillä asiantuntijana äärikommunisti Markku Kangaspuroa. Valinta on täysin käsittämätön. Kangaspuro toki sopii Venäjämielisine puheineen johonkin paneeliin, mutta asiantuntijana hänen käyttäminen on samanlainen virhe ja venäjämielinen trollaus kuin olisi Johan Bäckmanin käyttäminen asiantuntijana Venäjän oikeuslaitoksen ja median vapautta käsittelevässä haastattelussa.

PS. Lisätään painetta Jokerien suuntaan...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kyllä se Virmanen luki kauan, kauan sitten tarkkaan ja soittikin usein perään. Lukemisen on vahvistanut mm. @-Ville-

Miten tuo liittyy venäjämieliseen trollaukseen? Hyvä kysymys. Lue ihan rauhassa uudelleen mitä kirjoitin. Helpottaa varmasti jos et sotke jotain Virmasta mukaan 10-15 vuoden takaa. YLE todellakin toimi syvässä kumarassa Neuvostoliittoon päin. Luulisi että 1970- ja 1980-luku olisi sen sinulle ilmaissut, mutta aina ei näköjään vuosikymmenkään riitä.

Se että Suomi on edelleen suomettunut, on fakta. Osin juuri siksi, että meillä ei ole käyty läpi suomettumisen prosessia. Jopa samat henkilöt olivat vielä osin vallassa kun tultiin 2000-luvulle.

Ketjun otsikko on "Venäjämielinen trollaus ja disinformaatio verkossa". Miten se että koko Suomi oli rähmällään itään 70- ja 80-luvuilla liittyy ketjun otsikkoon? Koeta jättää menneet taaksesi ja elää tätä päivää. Kangaspuro on sinulle näköjään punainen vaate ja hänen pyytämisensä Ylen ohjelmaan merkki siitä että Yle harrastaa venäjämielistä trollausta verkossa. Mielenkiintoinen päättelyketju. Se että Virmanen on lueskellut kirjoituksiasi kertoo enemmän Jokeriorganisaation tilasta kuin viestiesi sisällöstä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ketjun otsikko on "Venäjämielinen trollaus ja disinformaatio verkossa". Miten se että koko Suomi oli rähmällään itään 70- ja 80-luvuilla liittyy ketjun otsikkoon?

Venäjä-trollaamisen perusta on noilta vuosilta ja ehkä kauempaakin. Suomessa on kymmeniä ellei satoja vapaaehtoisia, jotka tekevät trollausta ilman rahallista korvausta. Jos Suomen historiaan oleellisesti liittyvä suomettuminen olisi käyty läpi kuten Neuvostoliiton edessä pokkurointi on käyty monissa muissa maissa, Venäjämielinen trollaus ei olisi ehkä nykyisissä mittakaavoissa ja Suomikin reagoisi mm. @vlad hyvin esille nostamiin Venäjä-asioihin.

Koeta jättää menneet taaksesi ja elää tätä päivää.

Sanoisin että minun on helppo elää tätä päivää. Venäjän osalta opettelin kielen, olen reissannut siellä paljon, lukenut kymmeniä venäläisiä klassikkoja ja muita kirjoja, tutustunut hyvin mielenkiintoisiin ihmisiin, tehnyt haastatteluja oikein mielenkiintoisista henkilöistä, tutustunut maan kulttuuriin edes pienessä määrin ja suhtaudun Venäjään positiivisesti. Mutta en Putinin hallintoon, joka varustautuu sotaan ja käy jo Suomeakin vastaan ns. hybridisotaa.

Minulla ei ole ongelmia, mutta mikä ongelma sinulla on YLE:n ja Suomen suomettumisen osalta kun sitä väheksyt ja kiellät sen kokonaan? Ja taas väärentäen sanomiseni:

Kangaspuro on sinulle näköjään punainen vaate ja hänen pyytämisensä Ylen ohjelmaan merkki siitä että Yle harrastaa venäjämielistä trollausta verkossa.

Kirjoitin kuitenkin aivan eri tavalla ja nyt kun ei ole vuosilukuja, lihavoin hieman sinua varten:

Kangaspuro toki sopii Venäjämielisine puheineen johonkin paneeliin, mutta asiantuntijana hänen käyttäminen on samanlainen virhe ja venäjämielinen trollaus kuin olisi Johan Bäckmanin käyttäminen asiantuntijana Venäjän oikeuslaitoksen ja median vapautta käsittelevässä haastattelussa..

Jos jatkossa vielä lainaat, älä väärennä sanomisia.

***

Lopuksi tietoisku: venäjämielinen trollaus tapahtuu myös siten, että jokin taho kuten vaikka YLE

1. julkaisee Putinin politiikkaa ja tavoitteita myötäilevän uutisen/haastattelun sellaisenaan.
2. YLE laittaa tekstin myös verkkosivulleen.
3. Verkkosivulta lukija voi kopioida osia/lähettää osia someen kuten jakaa linkin twitteriin
4. neutraali näkemys on syntynyt: "kirjoittihan YLE:kin, se on puolueeton..."

Näillä mennään!
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Venäjä-trollaamisen perusta on noilta vuosilta ja ehkä kauempaakin. Suomessa on kymmeniä ellei satoja vapaaehtoisia, jotka tekevät trollausta ilman rahallista korvausta. Jos Suomen historiaan oleellisesti liittyvä suomettuminen olisi käyty läpi kuten Neuvostoliiton edessä pokkurointi on käyty monissa muissa maissa, Venäjämielinen trollaus ei olisi ehkä nykyisissä mittakaavoissa ja Suomikin reagoisi mm. @vlad hyvin esille nostamiin Venäjä-asioihin.



Sanoisin että minun on helppo elää tätä päivää. Venäjän osalta opettelin kielen, olen reissannut siellä paljon, lukenut kymmeniä venäläisiä klassikkoja ja muita kirjoja, tutustunut hyvin mielenkiintoisiin ihmisiin, tehnyt haastatteluja oikein mielenkiintoisista henkilöistä, tutustunut maan kulttuuriin edes pienessä määrin ja suhtaudun Venäjään positiivisesti. Mutta en Putinin hallintoon, joka varustautuu sotaan ja käy jo Suomeakin vastaan ns. hybridisotaa.

Minulla ei ole ongelmia, mutta mikä ongelma sinulla on YLE:n ja Suomen suomettumisen osalta kun sitä väheksyt ja kiellät sen kokonaan? Ja taas väärentäen sanomiseni:



Kirjoitin kuitenkin aivan eri tavalla ja nyt kun ei ole vuosilukuja, lihavoin hieman sinua varten:



Jos jatkossa vielä lainaat, älä väärennä sanomisia.

***

Lopuksi tietoisku: venäjämielinen trollaus tapahtuu myös siten, että jokin taho kuten vaikka YLE

1. julkaisee Putinin politiikkaa ja tavoitteita myötäilevän uutisen/haastattelun sellaisenaan.
2. YLE laittaa tekstin myös verkkosivulleen.
3. Verkkosivulta lukija voi kopioida osia/lähettää osia someen kuten jakaa linkin twitteriin
4. neutraali näkemys on syntynyt: "kirjoittihan YLE:kin, se on puolueeton..."

Näillä mennään!

Sanoisin että olet sekaisin kuin seinäkello, tämä on kuitenkin keskustelupalsta ja jokaisella on oikeus esittää mielipiteitään, niin sinullakin. Yhtään faktaa siitä että Yle harrastaisi venäjämielistä trollausta verkossa et ole kuitenkaan esittänyt. Varsin kummallista tekstiä Putinin marionettijoukkueen kannattajalta. Linkitä nyt edes yksi Ylen uutinen joka mielestäsi täyttää venäjämielisen trollauksen tunnusmerkit.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sanoisin että olet sekaisin kuin seinäkello, tämä on kuitenkin keskustelupalsta ja jokaisella on oikeus esittää mielipiteitään, niin sinullakin. Yhtään faktaa siitä että Yle harrastaisi venäjämielistä trollausta verkossa et ole kuitenkaan esittänyt. Varsin kummallista tekstiä Putinin marionettijoukkueen kannattajalta. Linkitä nyt edes yksi Ylen uutinen joka mielestäsi täyttää venäjämielisen trollauksen tunnusmerkit.

Mulla ei ole tarvetta sanoa sinusta mitään koska sille tasolle ei tarvitse lähteä.

Linkitä ihan itse Kangaspuron asiantuntijahaastattelut. Niiden esittäminen (asiantuntijana haastatellun) on Kangaspuron Putin- propagandaa ja minun tulkinnan mukaan verkkojakeluna twitter- yms mahdollisuudella sitten jo verkkotrollausta. Ilmeisesti meillä on erilainen käsitys verkkotrollauksesta kuten kaikesta muustakin.

Venäjämielisen verkkotrollauksen tunnusmerkit täyttyvät nähdäkseni YLE:n osalta, jos

a) laittaa venäjämielisen aineiston verkkoon,
b) mainostaa sitä esim telkkarissa ja
c) luo tekniset puitteet aineiston (tai osan siitä) kopioimiseen someen joko linkkinä tai muuten.

Jollakin voi olla erilainen tulkinta verkkotrollauksesta teknisen puolen osalta. Mulla se on kuitenkin yllä mainittu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aiemmin YLE-keskustelussa eri ketjussa kerroin alla olevasta YLE:n venäjämielisestä propagandasta. Laitan linkin jossa YLE:n toimittajan pätkä on purettu tekstiksi verkkoon. Kyse on Krimistä.

Tätä jutussa sanottiin - Ylen tv-uutiset kohautti venäläismieliseksi väitetyllä Krim-raportilla - Kotimaa - Verkkouutiset

Ohjelma ajettiin suhtteellisen pian ulos Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja vallattua Krimin ja järjestettyä ns. kansanäänestyksen, jota yksikään länsimaa ei tunnusta:

Krimin Ukrainalle palauttamisesta ei täällä näytä haaveilevan enää juuri kukaan, sen sijaan kylläkin rajanylitysten helpottamisesta. Ukrainan ja Krimin välillä eivät kulje junat eivätkä bussit, rajan yli on käveltävä.

Kangaspuron juttuja ei ole purettuna.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mulla ei ole tarvetta sanoa sinusta mitään koska sille tasolle ei tarvitse lähteä.

Linkitä ihan itse Kangaspuron asiantuntijahaastattelut. Niiden esittäminen (asiantuntijana haastatellun) on Kangaspuron Putin- propagandaa ja minun tulkinnan mukaan verkkojakeluna twitter- yms mahdollisuudella sitten jo verkkotrollausta. Ilmeisesti meillä on erilainen käsitys verkkotrollauksesta kuten kaikesta muustakin.

Venäjämielisen verkkotrollauksen tunnusmerkit täyttyvät nähdäkseni YLE:n osalta, jos

a) laittaa venäjämielisen aineiston verkkoon,
b) mainostaa sitä esim telkkarissa ja
c) luo tekniset puitteet aineiston (tai osan siitä) kopioimiseen someen joko linkkinä tai muuten.

Jollakin voi olla erilainen tulkinta verkkotrollauksesta teknisen puolen osalta. Mulla se on kuitenkin yllä mainittu.

Eli yhtään tunnusmerkit täyttävää uutista et onnistunut löytämään. Miksi en ole ollenkaan yllättynyt? Jos haluat jatkaa yhden miehen sotaasi Yleä vastaan tee se edes oikeassa ketjussa. Minä haluaisin tietää mistä pelkosi Venäjää ja pakolaisia kohtaan kumpuaa? Onko Ylen uutisointi näistä aiheista syypää vai mikä tässä on taustalla. Myös se että kuvailit Kangaspuroa äärikommunistiksi herättää kummastusta. Mitä tekemistä nyky-Venäjällä on kommunismin kanssa, muuta kuin se tosiasia että, Putin on kasvanut kommunistisessa Neuvostoliitossa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli yhtään tunnusmerkit täyttävää uutista et onnistunut löytämään ( ) Myös se että kuvailit Kangaspuroa äärikommunistiksi herättää kummastusta

Vitsin vaikea hakea kun kyse on haastatteluista. Ei siis teksteistä verkossa. Yllä kuitenkin jo aiemmin kertomani ja onneksi se oli purettuna tekstiksi.

Mistä kumpuaa sinun suomettumisen kieltäminen - valaise vaikka Venäjä-ketjuissa asiasta tarkemmin. Älä tässä. Samoin YLE:n suomettumisroolin kieltäminen - onko se työpaikasta johtuva vai joku sukulaisjuttusi? Entä sen kyseenalaistaminen, että Kangaspuro on äärikommunisti - onko sukua, ystävä, työtoveri kenties ja miten hyvin olet pätevä Kangaspuron kommunismin tasoja arvioimaan?

e: kaikki eivät ehkä tiedä, että kyseessä on SKP:n ns. stalinisteihin kuulunut Markku Kangaspuro, joka on nykyään Aleksanteri-instituutin tutkimusjohtaja ja toimii edelleenkin aktiivisesti kommunistisessa puolueessa.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Vitsin vaikea hakea kun kyse on haastatteluista. Ei siis teksteistä verkossa. Yllä kuitenkin jo aiemmin kertomani ja onneksi se oli purettuna tekstiksi.

Mistä kumpuaa sinun suomettumisen kieltäminen - valaise vaikka Venäjä-ketjuissa asiasta tarkemmin. Älä tässä. Samoin YLE:n suomettumisroolin kieltäminen - onko se työpaikasta johtuva vai joku sukulaisjuttusi? Entä sen kyseenalaistaminen, että Kangaspuro on äärikommunisti - onko sukua, ystävä, työtoveri kenties ja miten hyvin olet pätevä Kangaspuron kommunismin tasoja arvioimaan?

En ole tietääkseni suomettumista kieltänyt, kirjoitinhan että 70-ja 80-luvuilla koko Suomi oli itään rähmällään. Jos et ole sattunut huomaamaan, Neuvostoliitto lakkasi olemasta kauan sitten. Sinä itse kirjoitit että Kangaspuro on äärikommunisti niin voisitko selventää mitä tekemistä sillä on Venäjän nykyjohdon kanssa. Yle oli suomettunut varsinkin Eino S. Revon aikaan, se on varsin selvää mutta mitä tekemistä sillä on tämän päivän Ylen kanssa jota johtaa kokoomuslainen? Loppuun kysymys, miten Kangaspuron käyttäminen asiantuntijana indikoi Ylen trollauksesta verkossa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös