Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 272 650
  • 28 700

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paljon parempi että kaikkien erikoistarpeet ja toiveet pyritään toteuttamaan mahdollisimman täydellisesti.

Kaikki ei oo niin fiksuja kuin sinä, että tuollaisen tajuaisi.
Minulla on samanlainen olo. Episodi olisi todellakin jäänyt tapahtumatta tarkemmalla harkinnalla. Tosin epäilen onko sitä harkinta kykyä edes olemassa eräällä taholla.

Nämä ovat sen verran kryptisiä viestejä, että jätän niiden tulkinnan muille.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyse on varmaan heidän kulttuurissa samasta kun sinun seksin harrastamista olisi jälkikäteen tutkittu tallenteelta.

Aivan, heidän kulttuurissaan. Eikä siinä mitään jos noin toimivat Somaliassa, ei kuulu meille. Mutta tuo ei tapahtunut Somaliassa vaan Suomessa. Täällä ei ole somalialainen "kulttuurikoodisto" käytössä, vaan suomalainen. Suomessa kun menee uimahalliin, niin siellä on valvontakamerat varmaan joka hallissa ja niistä on erikseen ilmoitettu ovella. Minä harvemmin olen harrastanut seksiä julkisissa tiloissa, jossa on nauhoittava kameravalvonta, mutta jos näin on päässyt käymään niin siinähän tutkivat sillä heillä on siihen silloin ihan täysi oikeus.

Hallin valvoja rikkoi taas kaupungin ja somalinaisten välistä sopimusta.

Hallin valvoja teki työtään. Olisiko siitä pitänyt vielä erikseen maksaa jollekin toiselle, että joku tekee hänen työnsä koska somalinaiset niin haluaisivat? Sitä maksua tuskin kuitenkaan somaleilta olisi saatu?

Voinko minä muuten tehdä sopimuksen kotikaupunkini kanssa, että kun minä olen uimahallissa niin sinne ei naissiivoojilla ole mitään asiaa silloin miesten pesutiloihin? Vai pitäisikö minun ymmärtää se, että käyttämällä uimahallia sitoudun heidän sääntöihinsä eikä päinvastoin, koska kyseessä nyt on julkinen tila, jota pyöritetään julkisin varoin.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
En ole varma mitä tarkoitat, mutta tuo uintivuoro on kuitenkin pieni askel naisten itsenäistymiseen. Ei ehkä kovin merkittävä, mutta liikahdus kuitenkin.

No joo. Onhan tuossa pointtia. Haaste on kuitenkin perheen mies. Jos kehitystä halutaan, on suljettu vuoro somalinaisille vähän väärä tapa. Tuo kun ei poista ongelmaa, vaan ongelma tuodaan tähän yhteiskuntaan.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä uimahalliepisodi on ilmeisesti ainut tapaus, kun somalit ovat halunneet suomalaisista tavoista poikkeavaa erityiskohtelua?

Tuo erityiskohtelu on aina huono juttu. Ei se edistä integroitumista millään tavalla. Pikemminkin päinvastoin.

Tämä on sitten ihan viattomalla mielellä esitetty kysymys: Eivätkö somalinaiset voi uida tavallisella naisten vuorolla, jonka aikana hallissa olisi vain naispuolista henkilökuntaa? Sellaisen järjestäminen edistäisi somalinaisten ja suomalaisten naisten yhteiseloa paremmin kuin erityisvuoro omien kesken. Myös kantaväestöön kuuluvat aremmat naiset voisivat uskaltautua uimaan sellaiselle.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Tämä on sitten ihan viattomalla mielellä esitetty kysymys: Eivätkö somalinaiset voi uida tavallisella naisten vuorolla, jonka aikana hallissa olisi vain naispuolista henkilökuntaa? Sellaisen järjestäminen edistäisi somalinaisten ja suomalaisten naisten yhteiseloa paremmin kuin erityisvuoro omien kesken. Myös kantaväestöön kuuluvat aremmat naiset voisivat uskaltautua uimaan sellaiselle.

Kantaväestöön kuuluvalle aralle naiselle erikoisvuoron järjestäminen ei ole kovin pop. Siitä ei saa samanlaisia selkääntaputuksia, joita nämä unelmat tuntuu kovasti hakevan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vissiin @TosiFani lla on faktaa asiasta, kun näin julistaa? Mielestäni tässä tapauksessa ei ole oleellista se, että miesvalvoja katsoi nauhat läpi. Hän teki vain työtään. Kiinnostaisi tietää, että ajatteleeko jotkut oikeasti niin, että Suomen pitää integroitua pakolaisten/maahanmuuttajien tapoihin? Jos ei, niin kuinka paljon voidaan antaa erivapauksia? Miten nämä ihmiset ikinä sopeutuu, jos ne eristetään suomalaisista ja annetaan omat säännöt?

Ja taas yksi...

Jos sovitaan, ettei hallissa ole uintivuoron aikana miehiä, jottei vieraat miehet NÄKISI somalinaisia uima-asuissa, miten saman asian katselu tallenteelta eroaisi tästä?

Julkiset palvelut järjestävät erilaisia tapahtumia erilaisille erityisryhmille, vanhuksille, vammaisille, syrjäytyneille, vankilasta vapautuneille, lastensuojelun asiakkaille jne. Näiden tapahtumien tarkoituksena on aina yhteiskunnan tasapaino ja hyvinvointi.

Erilaisten tapahtumien tehokuudesta voidaan olla montaa mieltä.

Tässä ketjussa ja monessa muussa keskustelussa tulee esiin vihamielisyys maahanmuuttajille järjestettyjä tapahtumia
kohtaan. Tämä uintivuoro on hyvä esimerkki. Vuorosta tuli erittäin vähän kustannuksia kaupungille, naiset hoitivat valvonnan itse. Ihan samalla tavalla toimivat uintiseura monissa paikoissa. Kun sääntöjä rikottiin, syntyi kauhea haloo ja otettiin käyttöön maassa maan tavalla fraasi. Mitä jos olisivat koittaneet sovitella sattunutta virhettä?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Vähän huolestuttavaa, jos suomalaisia käytäntöjä ja normeja muokkaa ryhmä, joka on lähtöisin maasta jossa keskimääräinen ÄO huitelee alle 70 pinnassa. Ei ehkä kannattaisi.

Taattua Heguli-laatua taas tämä viesti. Nuo älykkyystestit ovat aivan kuin räätälöityjä luku- ja kirjoitustaidottomille somaleille, vai kuinka? Minua huvittaa suunnattomasti kuinka tämän palstan mamukriitikot ovat pahoittaneet mielensä tästä somalinaisten uimavuorosta. Mitä luulet, kummasta muodostuu suurempi luku,palstan mamukriittisten öyhöttäjien keskimääräisestä älykkyysosamäärästä vai heidän keskimääräisestä kengännumerostaan? Minä veikkaan jälkimmäistä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on sitten ihan viattomalla mielellä esitetty kysymys: Eivätkö somalinaiset voi uida tavallisella naisten vuorolla, jonka aikana hallissa olisi vain naispuolista henkilökuntaa? Sellaisen järjestäminen edistäisi somalinaisten ja suomalaisten naisten yhteiseloa paremmin kuin erityisvuoro omien kesken. Myös kantaväestöön kuuluvat aremmat naiset voisivat uskaltautua uimaan sellaiselle.
En tiedä mikä tilanne on yleisesti uimahalleissa, mutta Yrjönkadun uimahalliin ei ole onnistuttu saamaan tarpeeksi naisvalvojia, joten naisten vuoroilla joudutaan käyttämään miesvalvojia.
Nyt ongelmia aiheuttavat Raatikaisen mukaan naiset. Mitä ihmettä?

”Vanhemmat naiset haukkuvat naispuolisia uimavalvojia ja puhuvat heille niin törkeästi, että sinne on hirmuisen vaikeaa saada työntekijöitä.”

Siksi naisten vuorollekin on jouduttu ottamaan miesvalvojia, vaikka siellä uidaan alasti. Tosin uimapuvutkin sallitaan.
Lähde hesari: Näistä asioista uimahalleissa kiistellään – alasti saunaan -riidoissa on jopa lyöty ihmisiä - Uimahallit - Sunnuntai - Helsingin Sanomat
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aivan, heidän kulttuurissaan. Eikä siinä mitään jos noin toimivat Somaliassa, ei kuulu meille. Mutta tuo ei tapahtunut Somaliassa vaan Suomessa. Täällä ei ole somalialainen "kulttuurikoodisto" käytössä, vaan suomalainen. Suomessa kun menee uimahalliin, niin siellä on valvontakamerat varmaan joka hallissa ja niistä on erikseen ilmoitettu ovella. Minä harvemmin olen harrastanut seksiä julkisissa tiloissa, jossa on nauhoittava kameravalvonta, mutta jos näin on päässyt käymään niin siinähän tutkivat sillä heillä on siihen silloin ihan täysi oikeus.



Hallin valvoja teki työtään. Olisiko siitä pitänyt vielä erikseen maksaa jollekin toiselle, että joku tekee hänen työnsä koska somalinaiset niin haluaisivat? Sitä maksua tuskin kuitenkaan somaleilta olisi saatu?

Voinko minä muuten tehdä sopimuksen kotikaupunkini kanssa, että kun minä olen uimahallissa niin sinne ei naissiivoojilla ole mitään asiaa silloin miesten pesutiloihin? Vai pitäisikö minun ymmärtää se, että käyttämällä uimahallia sitoudun heidän sääntöihinsä eikä päinvastoin, koska kyseessä nyt on julkinen tila, jota pyöritetään julkisin varoin.

Sinä et vaan suostu ymmärtämään, että kysymys oli Lieksan kaupungin ja somalinaisten välisestä sopimuksesta, jossa sovittiin tiettyjä asiota. En voi enempää ratakiskoa käyttää.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, julkinen sektori järjestää erilaisille ryhmille palveluita. Eli kannattaa kysyä.

Tämä on sitten ihan viattomalla mielellä esitetty kysymys: Eivätkö somalinaiset voi uida tavallisella naisten vuorolla, jonka aikana hallissa olisi vain naispuolista henkilökuntaa? Sellaisen järjestäminen edistäisi somalinaisten ja suomalaisten naisten yhteiseloa paremmin kuin erityisvuoro omien kesken. Myös kantaväestöön kuuluvat aremmat naiset voisivat uskaltautua uimaan sellaiselle.

Tuskin tälle mitään estettä on.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinä et vaan suostu ymmärtämään, että kysymys oli Lieksan kaupungin ja somalinaisten välisestä sopimuksesta, jossa sovittiin tiettyjä asiota. En voi enempää ratakiskoa käyttää.

Aika hyvin tässä on kyllä tullut selväksi, että sinä et tiedä tuon taivaallista Lieksan kaupungin ja somalien välisestä sopimuksesta. Kuten ei kovin moni muukaan. Sinä vain oletat asioiden menneen niin, että ne sopivat sinun agendaasi kaikkein parhaiten, muut kuittaat paskapuheena. Vaikka siis et itsekään tiedä mistään mitään.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä mikä tilanne on yleisesti uimahalleissa, mutta Yrjönkadun uimahalliin ei ole onnistuttu saamaan tarpeeksi naisvalvojia, joten naisten vuoroilla joudutaan käyttämään miesvalvojia.

Toivon, että tuo on ainoa syy tuollekin erityisvuorolle. Joku lieksalainen ideanikkarihan voisi nyt keksiä kouluttaa lieksalaisista somalinaisista uimavalvojia naisten yleiselle vuorolle, jotta lieksalaiset somalinaiset pääsisivät uimaan naisten yleiselle vuorolle.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä uimahalliepisodi on ilmeisesti ainut tapaus, kun somalit ovat halunneet suomalaisista tavoista poikkeavaa erityiskohtelua?

En tiedä tuosta, minusta Somalian tilanteen vetäminen suhteellisen vähäpätöiseen uimahalliepisodiin oli vain aika yliampuvaa.

Erikoiskohtelua taas noin yleensä voi olla monenlaista, joissakin asioissa yhteiskunnalla on varaa tulla vastaan, joku uimahallin erillinen naisten vuoro ei varmasti ole keneltäkään kantasuomalaisilta pois. Sen sijaan itse kohderyhmälle se voi olla isokin asia. Eikö se muka ole integroitumista että ihmiset saavat huomata että heillä voi olla yhteiskunnassa erillisiä oikeuksia, jotain mistä lähtömaissa ei ole koskaan kuultukaan?

Ja tämä siis yleisenä kannanottona, ei suoraan liittyen tuohon Lieksan tapaukseen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika hyvin tässä on kyllä tullut selväksi, että sinä et tiedä tuon taivaallista Lieksan kaupungin ja somalien välisestä sopimuksesta. Kuten ei kovin moni muukaan. Sinä vain oletat asioiden menneen niin, että ne sopivat sinun agendaasi kaikkein parhaiten, muut kuittaat paskapuheena. Vaikka siis et itsekään tiedä mistään mitään.

Lue nyt alkuperäinen uutinen, siitä tulee selkeästi esiin sopimuksen sisältö. Vielä kerran:

Somalinaiset halusivat oman uintivuoron hallin aukioloaikojen ulkopuolelle, jotta vieraat miehet eivät NÄKISI heitä uimassa. Tästä voisi päätellä, että naiset eivät myöskään halua että vieraat miehet NÄKISIVÄT heidät tallenteelta uimassa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Taattua Heguli-laatua taas tämä viesti. Nuo älykkyystestit ovat aivan kuin räätälöityjä luku- ja kirjoitustaidottomille somaleille, vai kuinka?

Tämän ryhmän kannattaakin antaa sanella omia erityisehtojaan kulttuurissa, jossa koulutustaso on huippuluokkaa. Aivan jotain muuta kuin ko. ryhmän kotimaassa. Toimii. Somaliaa kannattaa benchmarkata.

Minua huvittaa suunnattomasti kuinka tämän palstan mamukriitikot ovat pahoittaneet mielensä tästä somalinaisten uimavuorosta. Mitä luulet, kummasta muodostuu suurempi luku,palstan mamukriittisten öyhöttäjien keskimääräisestä älykkyysosamäärästä vai heidän keskimääräisestä kengännumerostaan? Minä veikkaan jälkimmäistä.

Mua vituttaa se, että yhdessä käänteessä kaikki ovat niin samanarvoisia, mutta toisessa käänteessä kuitenkin tietylle ryhmälle annetaan erityiskohtelua. Joko sitä ollaan samanarvoisia tai sitten ei olla. Kakkua ei voi syödä ja säästää samaan aikaan.

Olen muuten tehnyt Mensan järjestämän älykkyystestin. Mulla ei ole asiaa yhdistyksen jäseneksi. Kenkänikin ovat aika pienet.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
En tiedä tuosta, minusta Somalian tilanteen vetäminen suhteellisen vähäpätöiseen uimahalliepisodiin oli vain aika yliampuvaa.

Avausviestissäni en maininnut sanallakaan uimahallista. Sinä olit ensimmäinen, joka yhdisti viestini tähän uimahalliepisodiin. Mukava huomata, että tajusit yliampuneesi.

Erikoiskohtelua taas noin yleensä voi olla monenlaista, joissakin asioissa yhteiskunnalla on varaa tulla vastaan, joku uimahallin erillinen naisten vuoro ei varmasti ole keneltäkään kantasuomalaisilta pois. Sen sijaan itse kohderyhmälle se voi olla isokin asia. Eikö se muka ole integroitumista että ihmiset saavat huomata että heillä voi olla yhteiskunnassa erillisiä oikeuksia, jotain mistä lähtömaissa ei ole koskaan kuultukaan?

Ja tämä siis yleisenä kannanottona, ei suoraan liittyen tuohon Lieksan tapaukseen.

Ks. edellinen viesti. Joko ollaan samassa asemassa tai sitten eriarvoisessa asemassa. Jos vaatii ja ottaa vastaa erityisoikeuksia, kannattaa varautua siihen että joku saattaa asiasta mainita kriittiseen sävyyn.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mua vituttaa se, että yhdessä käänteessä kaikki ovat niin samanarvoisia, mutta toisessa käänteessä kuitenkin tietylle ryhmälle annetaan erityiskohtelua. Joko sitä ollaan samanarvoisia tai sitten ei olla. Kakkua ei voi syödä ja säästää samaan aikaan.

Olen muuten tehnyt Mensan järjestämän älykkyystestin. Mulla ei ole asiaa yhdistyksen jäseneksi. Kenkänikin ovat aika pienet.

Eli sinusta kaikki erityiskohtelu pitäisi Suomessa lopettaa? Aika kova mielipide, mikä toteutuessaan johtaisi paljon turvattomampaan yhteiskuntaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tämän ryhmän kannattaakin antaa sanella omia erityisehtojaan kulttuurissa, jossa koulutustaso on huippuluokkaa. Aivan jotain muuta kuin ko. ryhmän kotimaassa. Toimii. Somaliaa kannattaa benchmarkata.



Mua vituttaa se, että yhdessä käänteessä kaikki ovat niin samanarvoisia, mutta toisessa käänteessä kuitenkin tietylle ryhmälle annetaan erityiskohtelua. Joko sitä ollaan samanarvoisia tai sitten ei olla. Kakkua ei voi syödä ja säästää samaan aikaan.

Olen muuten tehnyt Mensan järjestämän älykkyystestin. Mulla ei ole asiaa yhdistyksen jäseneksi. Kenkänikin ovat aika pienet.

Oletko myös sitä mieltä että muslimeille voi aivan hyvin tarjota pottuja ja läskisoosia, onhan sillä pärjätty mottimetsässäkin? Minusta hyviin tapoihin kuuluu toisten tapojen, niin uskonnollisten kuin kulttuuristenkin, kunnioitus. Nämä jotka sössöttävät tuota maassa maan tavalla mantraansa voisivat julistaa sitä myös kaikille suomituristeille jotka örveltävät tuhannen kännissä pitkin maita ja mantuja.
 
Mua vituttaa se, että yhdessä käänteessä kaikki ovat niin samanarvoisia, mutta toisessa käänteessä kuitenkin tietylle ryhmälle annetaan erityiskohtelua. Joko sitä ollaan samanarvoisia tai sitten ei olla.
Tämä tietty ryhmä johon viittaat sisältää siis esim. kaikki uskonnot. Tosin niistäkin jotkut ovat historiallisesta painolastistaan johtuen tasa-arvoisempia (valtionuskonto) kuin toiset. Mutta etköhän sinäkin saa pastafareille oman uintivuoron paikalliseen halliisi, kun 'käännyt' heidän 'uskoonsa' ja ryhdyt asiaa ajamaan. Mikäli siis ongelmasi aidosti on se että tietyt ryhmät saavat erityiskohtelua, eikä se että lähi-idän muslimit saavat erityiskohtelua. Sellaiseen vitutukseen ei auta kuin netissä öyhötys ja omasta filtterikuplasta saatu samanmielisten tuki.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ks. edellinen viesti. Joko ollaan samassa asemassa tai sitten eriarvoisessa asemassa. Jos vaatii ja ottaa vastaa erityisoikeuksia, kannattaa varautua siihen että joku saattaa asiasta mainita kriittiseen sävyyn.

Minusta tämä asia ei ole alkuunkaan näin yksinkertainen. Suomi on kuitenkin maa jossa on hyvin paljon erilaisia erityisryhmiä, joilla erilaisia oikeuksia ja vapauksia, suurempia ja pienempiä. Tämän koko maan ja yhteiskunnan keskeisiin arvoihin ja toimintaperiaatteisiin kuuluu juuri se, että erilaisten ihmisryhmien tarpeet otetaan huomioon ja niissä tullaan vastaan mahdollisuuksien mukaan. Tietysti myös sana on vapaa ja kritiikin oikeus ja mahdollisuus on aina olemassa, mutta itse en voi mitenkään hyväksyä aiemmin esitettyä väitettä jonka mukaan jotkut vaatimattomat erityisoikeudet (kuten somalinaisten uimahallivuoro) olisivat jotenkin kategorisesti väärin ja integroitumisen vastaisia. Kun minusta se integroituminen on pohjimmiltaan sitä, että ihmiset tajuavat millaiseen maahan he ovat tulleet asumaan, ei sitä, että heidän pitäisi sopeutua käskystä kaikkeen niin kuin armeijan alokkaiden.

Lieksassa(kaan) ei ole pyydetty kuuta taivaalta, on pyydetty ja saatu erillinen uimahallivuoro josta ei pitäisi kertyä kuluja eikä haittaa kenellekään, mutta joka kuten todettua, voi olla hyvinkin iso asia itse kohderyhmälle Lieksan kaltaisessa paikassa jossa vapaa - ajan vieton mahdollisuudet ovat joka tapauksessa helvetin rajalliset. Ikävää että siellä on nyt tullut tuollaista sotkua, toivottavasti asiat saadaan sovittua osapuolten kesken.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lieksassa(kaan) ei ole pyydetty kuuta taivaalta, on pyydetty ja saatu erillinen uimahallivuoro josta ei pitäisi kertyä kuluja eikä haittaa kenellekään, mutta joka kuten todettua, voi olla hyvinkin iso asia itse kohderyhmälle Lieksan kaltaisessa paikassa jossa vapaa - ajan vieton mahdollisuudet ovat joka tapauksessa helvetin rajalliset. Ikävää että siellä on nyt tullut tuollaista sotkua, toivottavasti asiat saadaan sovittua osapuolten kesken.

Tähän on pakko kommentoida sen verran että ei kerry kuluja? Tottakai kertyy, monenmoisia, mutta onko niillä merkitystä jos homma toimisi asiallisesti, onkin sitten ihan toinen juttu.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tähän on pakko kommentoida sen verran että ei kerry kuluja? Tottakai kertyy, monenmoisia, mutta onko niillä merkitystä jos homma toimisi asiallisesti, onkin sitten ihan toinen juttu.

En toki tunne Lieksan taloustilannetta enkä sitä miten uimahallia siellä pyöritetään, mutta tuskinpa raha on tuossa ollut se päällimmäisin ongelma. Sitä siis vain tarkoitin.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Eli sinusta kaikki erityiskohtelu pitäisi Suomessa lopettaa? Aika kova mielipide, mikä toteutuessaan johtaisi paljon turvattomampaan yhteiskuntaan.

Itse ateistina vierastan kaikkea uskontoon perustuvaa erityiskohtelua.

Kirjoitin, että jos vaatii ja vastaanottaa erityiskohtelua, on syytä varautua kritiikkiin. Niin nytkin.

Oletko myös sitä mieltä että muslimeille voi aivan hyvin tarjota pottuja ja läskisoosia, onhan sillä pärjätty mottimetsässäkin? Minusta hyviin tapoihin kuuluu toisten tapojen, niin uskonnollisten kuin kulttuuristenkin, kunnioitus.

Ei minun tarvitse kunnioittaa huonoja uskontoja tai huonoja kulttuureja. Koraani ei kunnioita minua, joten miksi minun pitäisi kunnioittaa koraania?

Nämä jotka sössöttävät tuota maassa maan tavalla mantraansa voisivat julistaa sitä myös kaikille suomituristeille jotka örveltävät tuhannen kännissä pitkin maita ja mantuja.

Mistä tiedät etteivät julista?

Tämä tietty ryhmä johon viittaat sisältää siis esim. kaikki uskonnot. Tosin niistäkin jotkut ovat historiallisesta painolastistaan johtuen tasa-arvoisempia (valtionuskonto) kuin toiset. Mutta etköhän sinäkin saa pastafareille oman uintivuoron paikalliseen halliisi, kun 'käännyt' heidän 'uskoonsa' ja ryhdyt asiaa ajamaan. Mikäli siis ongelmasi aidosti on se että tietyt ryhmät saavat erityiskohtelua, eikä se että lähi-idän muslimit saavat erityiskohtelua. Sellaiseen vitutukseen ei auta kuin netissä öyhötys ja omasta filtterikuplasta saatu samanmielisten tuki.

Vastaus edellä. Minä en ole missään käänteessä nostanut jotain uskontoa toisen edelle. Samaa shittiä eri paketissa. Koraani on minua kohtaan erityisen vihamielinen.

Minusta tämä asia ei ole alkuunkaan näin yksinkertainen. Suomi on kuitenkin maa jossa on hyvin paljon erilaisia erityisryhmiä, joilla erilaisia oikeuksia ja vapauksia, suurempia ja pienempiä. Tämän koko maan ja yhteiskunnan keskeisiin arvoihin ja toimintaperiaatteisiin kuuluu juuri se, että erilaisten ihmisryhmien tarpeet otetaan huomioon ja niissä tullaan vastaan mahdollisuuksien mukaan. Tietysti myös sana on vapaa ja kritiikin oikeus ja mahdollisuus on aina olemassa, mutta itse en voi mitenkään hyväksyä aiemmin esitettyä väitettä jonka mukaan jotkut vaatimattomat erityisoikeudet (kuten somalinaisten uimahallivuoro) olisivat jotenkin kategorisesti väärin ja integroitumisen vastaisia. Kun minusta se integroituminen on pohjimmiltaan sitä, että ihmiset tajuavat millaiseen maahan he ovat tulleet asumaan, ei sitä, että heidän pitäisi sopeutua käskystä kaikkeen niin kuin armeijan alokkaiden.

Yksi jos toinen ryhmä saa erityiskohtelua, mutta myräkkä on valmis jos ottaa esille muslimien saaman erityiskohtelun.

Olen muuten palstan historiassa kritisoinut ruotsin kieltä hallitsevien ohituskaistaa mm. lääketieteelliseen. Pisterajat ovat huomattavasti alhaisemmat vrt. suomenkielinen pääsykoe. Ei herättänyt samalla tavalla tunteita.

Lieksassa(kaan) ei ole pyydetty kuuta taivaalta, on pyydetty ja saatu erillinen uimahallivuoro josta ei pitäisi kertyä kuluja eikä haittaa kenellekään, mutta joka kuten todettua, voi olla hyvinkin iso asia itse kohderyhmälle Lieksan kaltaisessa paikassa jossa vapaa - ajan vieton mahdollisuudet ovat joka tapauksessa helvetin rajalliset. Ikävää että siellä on nyt tullut tuollaista sotkua, toivottavasti asiat saadaan sovittua osapuolten kesken.

Vaaditaan yhtä, vaaditaan toista. Ei käy se, ei käy tämä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ateistina vierastan kaikkea uskontoon perustuvaa erityiskohtelua.

Kirjoitin, että jos vaatii ja vastaanottaa erityiskohtelua, on syytä varautua kritiikkiin. Niin nytkin...

Eli puhuit pelkästään uskonnon perusteella annettavista erityisoikeuksista? Siinä tapauksessa vedän sanani takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös