Kokoomus

  • 1 520 373
  • 12 682

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Meillä on auto, koska meidän kylälle tulee bussi vain koulupäivinä ja viimeinen bussi käy puoli viiden aikaan pyörähtämässä. Porissa linja-auton kuukausilippu maksaa 54€/kk, luopuisin autosta heti, jos julkinen liikenne sen mahdollistaisi.

Mutta sinähän sanoit, että kyse on ihmisten asenteesta. Sinulla on siis ilmeisesti itselläsikin väärä asenne, miksi?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta sinähän sanoit, että kyse on ihmisten asenteesta. Sinulla on siis ilmeisesti itselläsikin väärä asenne, miksi?

Voi jumalauta tota sun luetunymmärtämistä...

Puhuin TT:n visioista, jotka sinä (ja muutama muukin) tyrmäsit, ei tuossa linkin takaa löytyvässä uutisessa ole juuri mitään sellaista, joka voitaisiin realistisesti toteuttaa nykymaailmassa. Ymmärrän hyvin, että nykyisessä tilanteessa oma auto on monille, mm. meidän perheelle, välttämättömyys.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Meillä on auto, koska meidän kylälle tulee bussi vain koulupäivinä ja viimeinen bussi käy puoli viiden aikaan pyörähtämässä. Porissa linja-auton kuukausilippu maksaa 54€/kk, luopuisin autosta heti, jos julkinen liikenne sen mahdollistaisi.

Asenneongelma! Sinulla on hevonen pihassa, joten ei se liikkuminen mikään ongelma ole. Tosin ehkä hevosten omistamisellekin pitäisi laittaa piste ja sisällyttää liikennepakettiin verovaroin tuettu ekologinen vaihtoehto.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voi jumalauta tota sun luetunymmärtämistä...

Kyllä kyse on ihan siitä, mitä itse kirjoittelet.

Puhuin TT:n visioista, jotka sinä (ja muutama muukin) tyrmäsit, ei tuossa linkin takaa löytyvässä uutisessa ole juuri mitään sellaista, joka voitaisiin realistisesti toteuttaa nykymaailmassa. Ymmärrän hyvin, että nykyisessä tilanteessa oma auto on monille, mm. meidän perheelle, välttämättömyys.

Ja silti kirjoitit ensimmäiseksi vastaukseksesi tuohon kursivoituun tekstiin, että

Kysymys on ihmisten asenteesta, oma auto on ilmeisesti jonkin näköinen vapauden symboli.

ja sitten syytät minua luetun ymmärtämisestä? Ok, kirjoitit siis ilmeisesti jotain mitä et tarkoittanut tai et ymmärtänyt mitä kirjoitit, joten annetaan sitten olla. Sen vaan sanon, että jos auto on välttämättömyys, niin asenteista huutelu on typerää.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mikä tuossa ideassa on huonoa?

ei tuossa linkin takaa löytyvässä uutisessa ole juuri mitään sellaista, joka voitaisiin realistisesti toteuttaa nykymaailmassa.

Olen täysin sanaton tämän linjakkuutesi äärellä. Voihan tietysti olla, että joku taloudessanne käyttää tilaisuutta hyväkseen, jos et vaikka paskalla käymisen ajaksi kirjaudu ulos palstalta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen täysin sanaton tämän linjakkuutesi äärellä. Voihan tietysti olla, että joku taloudessanne käyttää tilaisuutta hyväkseen, jos et vaikka paskalla käymisen ajaksi kirjaudu ulos palstalta.

Huomasitko, että jälkimmäinen lainaamasi lause oli kursivoitu ja lainattu nimimerkki Kisapuiston viestistä? Eli se oli Kisapuiston mielipide, ei minun.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ilmeisesti ilmaisin itseäni hieman epäselvästi. Tarkoitukseni oli kritisoida sinun ehdottomuutta TT:n visiointia kohtaa.

Okei. Mielestäni siis toki saa ja pitää visioida, mutta tuon linkin takaa paljastuva visiointi ei ole mitenkään toteutuskelpoinen. Jos tuollaisia visioita heitetään ihan vakavissaan (sitähän en tiedä kuinka tosissaan tuo on tehty), niin soisi myös että kerrottaisiin että miten tuo tehdään. Kun tällä hetkellä tuota nyt ei tehdä yhtään mitenkään, se on täysin selvä asia joten eihän tuota voi kuin tyrmätä.

Voi toki olla, että sekin on kerrottu, mutta toimittaja on jättänyt sen pois uutisesta.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Huomasitko, että jälkimmäinen lainaamasi lause oli kursivoitu ja lainattu nimimerkki Kisapuiston viestistä? Eli se oli Kisapuiston mielipide, ei minun.

Enpä huomannut, joten my bad. Oletko muuten huomannut, että auton vuokraaminen on jo nykypäivänäkin aivan mahdollista - tosin markkinahintaan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toisille se oma auto on välttämättömyys. Esimerkiksi oman työmatkan kulkemiseen ei tuota visiota pysty soveltamaan mitenkään järkevästi.

Ehdotus, jolla tämä jono-ongelma, mikä muodostuu yksinajavista työmatkalaisista saataisiin poistumaan on säätää laki, joka velvoittaa samassa työpaikassa olevat asumaan samalla asuinalueella jolloin työmatkat olisi helpompi järjestää julkisilla kulkuneuvoilla. Jos kuitenkin on pakko käyttää henkilöautoa kulkemiseen, on täyttöaste oltava minimissään 80%. Tämä on vapaasti käytettävissä, jos joku palstalle kirjoittajista on ehdolla ensivuoden vaaleissa ja haluaa profiloitua innovatiivisena maailmanpelastajana...
Vielä parempi ehdotus olisi lopettaa työmatka-vähennys. Tällöin jokainen aidosti maksaisi matkustamisensa kustannukset ja kimpassa kulkeminen olisi taloudellisesti kannattavampaa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vielä parempi ehdotus olisi lopettaa työmatka-vähennys. Tällöin jokainen aidosti maksaisi matkustamisensa kustannukset ja kimpassa kulkeminen olisi taloudellisesti kannattavampaa.

Kaikkialla nyt vaan ei ole käytettävissä julkista liikennettä. Ja sielläkin, missä se on edes jotenkin käytettävissä, se on joskus helvetin hankalaa sovittaa työaikoihin.

Joten pari kysymystä:

1. Pitääkö julkista liikennettä parantaa syrjäkylillä dramaattisesti, jotta sitä on mahdollista käyttää työmatkoihin?

2. Jos ei pidä parantaa, niin pitääkö silloin kaikki työpaikat siirtää esim. pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun? Ja tämän jälkeen sitten ne, joiden työmatkoihin julkisen liikenteen aikataulut eivät sovi, niin se on vaan voi voi ja parempi onni seuraavassa elämässä.

3. Miten luulet tuon onnistuvan?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vielä parempi ehdotus olisi lopettaa työmatka-vähennys. Tällöin jokainen aidosti maksaisi matkustamisensa kustannukset ja kimpassa kulkeminen olisi taloudellisesti kannattavampaa.

Kas, perkele. Jostain sentään samaa mieltä. Samassa yhteydessä tulisi edistettyä kansalaisten yhdenvertaisuuttakin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaikkialla nyt vaan ei ole käytettävissä julkista liikennettä. Ja sielläkin, missä se on edes jotenkin käytettävissä, se on joskus helvetin hankalaa sovittaa työaikoihin.

Joten pari kysymystä:

1. Pitääkö julkista liikennettä parantaa syrjäkylillä dramaattisesti, jotta sitä on mahdollista käyttää työmatkoihin?

2. Jos ei pidä parantaa, niin pitääkö silloin kaikki työpaikat siirtää esim. pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun? Ja tämän jälkeen sitten ne, joiden työmatkoihin julkisen liikenteen aikataulut eivät sovi, niin se on vaan voi voi ja parempi onni seuraavassa elämässä.

3. Miten luulet tuon onnistuvan?
1. Ei ellei sille ole kysyntää
2. Ei. Ihmiset saavat asua siellä missä haluavat ja matkustaa mite haluavat, kunhan maksavat sen kustannukset itse. Usein (ellei aina) on järkevää asua lähemmällä työpaikkaa.
3. Miten luulen työmatkavähennysten poiston onnistuvan? helposti, valtiovallan päätöksellä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1. Ei ellei sille ole kysyntää
2. Ei. Ihmiset saavat asua siellä missä haluavat ja matkustaa mite haluavat, kunhan maksavat sen kustannukset itse. Usein (ellei aina) on järkevää asua lähemmällä työpaikkaa.
3. Miten luulen työmatkavähennysten poiston onnistuvan? helposti, valtiovallan päätöksellä.

Ok, ja sinänsä kaikki vastauksesi ovat perusteltuja. Vielä yksi kysymys:

Kun kaikkia työpaikkoja ei voida siirtää Helsinkiin, Vantaalle, Espooseen, Turkuun, Tampereelle, jne, niin mites niiden työmatkalaisten käy, joiden työpaikka on jossain muualla ja joissa julkinen liikenne on pelkkä haavekuva? Vai onko se vaan paska säkä ja voi voi?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun kaikkia työpaikkoja ei voida siirtää Helsinkiin, Vantaalle, Espooseen, Turkuun, Tampereelle, jne, niin mites niiden työmatkalaisten käy, joiden työpaikka on jossain muualla ja joissa julkinen liikenne on pelkkä haavekuva? Vai onko se vaan paska säkä ja voi voi?
Ensinnäkin Suomessa on sen verran paljon työpaikkoja, että parilla lauseella on mahdoton kaikkia skenaarioita kuvata.
Lähtökohtaisesti kuitenkin sanoisin, että Helsingin, Vantaan, Espoon, Turun ja Tampereen ulkopuolella ei varsinaisesti ole asunnoista pulaa. Jos jonkun työpaikka on vaikka Kemissä, niin muuttaa Kemiin. Jos työpaikka on Haminassa, niin muuttaa Haminaan. Tai edelleenkään mikään pakko ei ole muuttaa, mutta maksaa sitten sen omalla autollaan ajamisensa itse. Sen minkä halvoissa haja-asutusseudun asunnoissa voittaa niin lisääntyneissä matkustamiskustannuksissa häviää. Ei tässä maassa ole mitään tarvetta kalliissa asunnoissa asuvien kaupunkilaisten subventoida syrjäseudulla edullisesti asuvien valitsemaa elämäntapaa.

Tässä maassa on taatusti nytkin tilanteita, joissa Hämeenlinnassa asuva käy töissä Tampereella ja Tampereella asuva Hämeenlinnassa. Tämä on kannattavaa koska valtio eli minä maksan viulut. Jos homma olisi markkinaehtoista, niin he vaihtaisivat asuntoja päikseen ja valtion eli minun rahani säästyisivät. Samoin ympäristö, kun turha ajelu vähenisi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ensinnäkin Suomessa on sen verran paljon työpaikkoja, että parilla lauseella on mahdoton kaikkia skenaarioita kuvata.
Lähtökohtaisesti kuitenkin sanoisin, että Helsingin, Vantaan, Espoon, Turun ja Tampereen ulkopuolella ei varsinaisesti ole asunnoista pulaa. Jos jonkun työpaikka on vaikka Kemissä, niin muuttaa Kemiin. Jos työpaikka on Haminassa, niin muuttaa Haminaan. Tai edelleenkään mikään pakko ei ole muuttaa, mutta maksaa sitten sen omalla autollaan ajamisensa itse. Sen minkä halvoissa haja-asutusseudun asunnoissa voittaa niin lisääntyneissä matkustamiskustannuksissa häviää. Ei tässä maassa ole mitään tarvetta kalliissa asunnoissa asuvien kaupunkilaisten subventoida syrjäseudulla edullisesti asuvien valitsemaa elämäntapaa.

Tässä maassa on taatusti nytkin tilanteita, joissa Hämeenlinnassa asuva käy töissä Tampereella ja Tampereella asuva Hämeenlinnassa. Tämä on kannattavaa koska valtio eli minä maksan viulut. Jos homma olisi markkinaehtoista, niin he vaihtaisivat asuntoja päikseen ja valtion eli minun rahani säästyisivät. Samoin ympäristö, kun turha ajelu vähenisi.

Olen samaa mieltä siinä kanssasi, että nyky-Suomessa sanotaanko nyt suurimmalla osalla on mahdollista valita työpaikkansa, työmatkojensa, asumisensa, jne. suhteen paras kombinaatio. Tokihan iso osa joutuu jossakin asiassa antamaan periksi, mutta tarkoitan siis paras kombinaatio niin, että saa itse päättää mistä joustaa. Yleensä kun ihminen joutuu jostain joustamaan aina.

Mutta sinä kun kuitenkin sanoit tuolla aiemmin näin:

Vielä parempi ehdotus olisi lopettaa työmatka-vähennys. Tällöin jokainen aidosti maksaisi matkustamisensa kustannukset ja kimpassa kulkeminen olisi taloudellisesti kannattavampaa.

Ei tuo yllä oleva lausahduksesi toimi tuon vielä ylempänä olevan ja lainaamani kohdan kanssa yhteen. Jos sovitaan, että kaikki työmatkavähennykset poistetaan (jota vastaan minulla ei itsessään ole mitään), niin se tarkoittaa kyllä myös sitä että jokaiselle taataan tasan samat mahdollisuudet mennä töihin ilman omaa autoa eli siis julkisten kulkuvälineiden täytyy toimia kaikkialla yhtä hyvin tai huonosti siellä, missä ihmisten täytyy käydä töissä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Universumi on tasapainossa, koska syrjäisillä seuduilla asuminen itsessään on halpaa, mutta kustannuksia tulee siitä, että joutuu liikkumaan omalla autolla. Kaupungeissa taas asuminen on kalliimpaa, mutta sitten taas esimerkiksi HSL:n 46,50 euron kuukausilippu tasoittaa puntteja. Rahallisesti Suomessa voi elää aika tasa-arvoisesti vaikka eläisikin eri puolella maata. Kulut tulevat vain eri suunnasta. Alueellisen tasa-arvon kannaltahan tässä kävi aika hyvin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos sovitaan, että kaikki työmatkavähennykset poistetaan (jota vastaan minulla ei itsessään ole mitään), niin se tarkoittaa kyllä myös sitä että jokaiselle taataan tasan samat mahdollisuudet mennä töihin ilman omaa autoa eli siis julkisten kulkuvälineiden täytyy toimia kaikkialla yhtä hyvin tai huonosti siellä, missä ihmisten täytyy käydä töissä.
Miksi ihmeessä työmatkavähennyksien poistaminen tarkoittaisi mitään tuollaista? Ei tässä maassa mitään takuuta ole olemassa koskien julkisten toimintaa, eikä sellaiselle ole tarvettakaan. Julkiset toimivat siellä missä niille on kysyntää ja ihmiset päättävät itselleen optimaalisen asuin paikan tämän tiedon perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Yllä mainittuihin sen verran lisäystä että etätyö on yleistynyt huimaa vauhtia 2000-luvulla. Näin ihan omakohtaisena kokemuksena ja lähipiiristä tehtyinä havaintoina. Tietotyö ei ole enää vuosiin ollut aikaan ja paikkaan sidottua, jotkut organisaatiot vaan toimivat vielä sen verran vanhakantaisesti etteivät ole sitä ymmärtäneet. Mutta muutos tulee kyllä niidenkin kohdalla koska muuten menettävät kilpailukykynsä. Omassa työpaikkassani online -kokoukset ovat syrjäyttäneet saman pöydän ääressä pidettävät istunnot lähes tyystin joten kokoontumistenkaan takia ei tarvitse tulla yhteen paikkaan.

Väitän että lähivuosina tämä tulee näkymään merkittävästi tilastoissakin siten että työn perässä muuttaminen vähenee radikaalisti.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Omistusasuminen on konsepttina Pyhä Lehmä mitä ei saa Suomessa kritisoida, mutta tosiasiassa se on Suomen kilpailutilannetta heikentävä asia. Omistusasumisella ihmiset sidotaan tiettyyn paikkaan/alueeseen ja työvoiman siirtyminen on - isoksi osaksi - hankalaa tästä johtuen.

Kyllä - tämäkin on vapaaehtoista.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Omistusasuminen on konsepttina Pyhä Lehmä mitä ei saa Suomessa kritisoida, mutta tosiasiassa se on Suomen kilpailutilannetta heikentävä asia. Omistusasumisella ihmiset sidotaan tiettyyn paikkaan/alueeseen ja työvoiman siirtyminen on - isoksi osaksi - hankalaa tästä johtuen.

Kyllä - tämäkin on vapaaehtoista.

Omistusasumisessa toteutetaan sitä neuvostosuomiaikaista ajatusta, että oma asunto on merkki yhteiskunnallisesta asemasta ja oma asunto on turvaavaa omaisuutta. Asunnon arvo on monella tällä hetkellä nollaluokkaa, koska sitä ei helposti pysty muuttamaan rahaksi vallitsevien olosuhteiden takia. Vielä 1980-luvulla työpaikatkin olivat mallia pysyvä ja eläkevirka, 1990-luku muutti tuon käytännön. Olisi luullut, että lama-ajan eläneet nuoret eivät olisi toistaneet samoja virheitä, mutta 2000-luvun nousukiito ja pankkien antelias lainananto varmasti sotkivat monen ajatuksen. Nyt saa olla tyytyväinen, jos työsopimus on edes toistaiseksi voimassa oleva ja pystyy maksamaan lainat pois. Työn perässä muuttaminen taitaa ilman kahden asunnon järjestelyjä olla mahdottomuus, tai ainakin se vaatii paljon tuuria. Sama peli on silti vuokra-asumisessa, koska vuokrasopimukset ovat lähes kaikki minimiaikaan sidottuja, eli nopeita muuttoja ei voi aina suorittaa silläkään saralla.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylen sivuilla uutisoidaan innokkaasti kokoomus- ja persunuorten erisuuruisista avustuksista.

Lähtökohta minun aatosmaailmassani on se, että jos ja toivottavasti kun nuoriso lähtee poliittiseen toimintaan mukaan, mentäisiin sinne ideologian ja vaikuttmisenhalun kautta, ei broileriuraputkeen. Minun mielestäni talkoohengellä tai jäsenmaksuilla, ilman julkisia avustuksia. Nyt luin Ylen sivuilta näin:

"Kokoomusnuorten sivuilla kerrotaankin hyvistä työsuhde-eduista ja pääsystä menestyksekkäälle uralle politiikassa" ( kokoomusnuorille 650 000€ valtionavustuksia).

En tiennyt pitäisikö kirjoittaa vitutusketjuun, vai mihin, mutta kirjoitetaan tänne. Tiesin jo ennestäänkin että vanha puolueeni kaipaa kunnon näpäytykyksen tulevissa vaaleissa ja niin perhe- kuin tuttavapiirissä on jo useita samoin ajattelevia. Äänestän vaikka persuja, mutta kokoomus, ei kiitos. Suomi ajettu johtajattomuudella alas, broilerit jakelevat toisilleen duuneja ja etuisuuksia, veroja korotellaan minkä ehditään ja kaikki on fantsua. Ei näin. Ei enää. Missä on puolueen AIKUISET ja VASTUUNKANTAJAT? Vastuun- ja etenkin etuisuuksien "ottajia" on kyllä riittänyt, osa heistä nyt brysselissä leveämmän leivän perässä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Lalli68 kirjoittaa ihan asiaa. Itseäni huolestuttaa tällä hetkellä se jos yleinen kyrpiintyminen kanavoituu Keskustapuolueen äänestämiseen, kuten galluppien mukaan näyttää tapahtuvan. Kyse on kuitenkin kaikkien omanedun tavoittelijan ja kähmijöiden puolueesta numero 1.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Lähtökohta minun aatosmaailmassani on se, että jos ja toivottavasti kun nuoriso lähtee poliittiseen toimintaan mukaan, mentäisiin sinne ideologian ja vaikuttmisenhalun kautta, ei broileriuraputkeen. Minun mielestäni talkoohengellä tai jäsenmaksuilla, ilman julkisia avustuksia...


Varsin romanttinen ajatusmaailma sinulla. Nykyään poliittisten nuorisojärjestöjen vaikutusmahdollisuudet ja rahoitus ovat pieniä, verrattuna menneisyyteen, jolloin jokainen julkisen puolen työtehtävä, viimeistä siivoojaa myöten, jaettiin puolueen jäsenkirjan perusteella. Käsittääkseni näiden nuorisojärjestöjen julkinen rahoitus on supistunut huomattavasti menneisyyteen verrattuna. Politiikkaa ei ole tehty pitkiin pitkiin aikoihin talkoohengellä, aikaisemmin oli useampia rahoittajia mm. KGB ja CIA.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös