Opetustyö

  • 369 005
  • 3 061

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Mitäs muut yhteiskuntaopin opet olitte mieltä? Vai onko tuo linjassa aiempien vuosien kanssa? En ole HYOLin sivuilta katsellut noita aiempia, mutta viime vuonna kun ekan pidin, oli se mun mielestäni paljon ajankohtaisempi ja selkeämpi. Paitsi että esseen aihe oli mielestäni hyvä.

Olenko minä ope? Kai minä olen. 15 vuoden kokemuksella tämän vuotinen oli toisaalta hyvä - toisaalta ei. Turhaa nippelitietoa kysyttiin jälleen kerran. Yhtenä vuonna oppilaiden piti tietää ulkomuistista, että paljonko eri elintarvikkeilla oli alv-%. Essee oli mielestäni vaikeahko 9-luokkalaisille. Opetuksessa tuli lähinnä mainittua tuo yritysveron lasku. Odotin esseetä kestävyysvajeesta...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olenko minä ope? Kai minä olen. 15 vuoden kokemuksella tämän vuotinen oli toisaalta hyvä - toisaalta ei. Turhaa nippelitietoa kysyttiin jälleen kerran. Yhtenä vuonna oppilaiden piti tietää ulkomuistista, että paljonko eri elintarvikkeilla oli alv-%. Essee oli mielestäni vaikeahko 9-luokkalaisille. Opetuksessa tuli lähinnä mainittua tuo yritysveron lasku. Odotin esseetä kestävyysvajeesta...
Nämä ovat tietysti sellaisia juttuja, jotka vaihtelevat omassakin opetuksessa, mutta itse otin tänä vuonna esille tämän yhteisöveron laskun ja käsittelimme sen kautta yritysten kilpailuakykyä ja valtion toimien vaikutusta yms. tuossa syyskaudella. En kyllä osaa sanoa, kuinka paljon junnut siitä mitään muistavat enää, mutta sen suhteen kävi hyvin. Tosin olisin itse veikannut jotain samantyylistä kuin sinä tai sitten jotain euroalueen juttuihin liittyvää.
---

Ykon aiheista pidän kyllä eniten nimenomaan makrotalousasioiden opettamisesta. Tyttöjä tuntuu kiinnostavan erityisesti vähemmistö- ja perheasiat, poikia taas maanpuolustus ja poliisi, niitä on sikäli helppo opettaa, kun keskustelua syntyy helposti. Mutta itse jostain syystä sytyn tuohon talouden käsittelyyn. Ehkä mussa asuu pieni riistäjäkapitalisti sitten, mutta jotkut työehtosopimukset ja muut tuntuu aika pakkopullalta.
 

Byvajet

Jäsen
Timo Ilomäki kirjoittaa:

"Tanskan opettajat siirtyvät ensi syksynä kokonaistyöaikaan. Koulussa ollaan töissä 8-16 ja kotona ei tehdä töitä. Loma-aika kesällä kolme viikkoa, ja viikko talvi ja syksy. Opiskelijoiden koulupäivä pitenee. Alakoulu 8-14; yläkoulu 9-15 ja lukio 8-16 joka päivä. Ajatus ilmeisesti oli, että kaikki työ tehdään koulussa, ei kotiläksyjä lainkaan. Tanskan opettajat olivat parin kuukauden työsulussa ennen tätä päätöstä. Keskipalkka Tanskassa 60000 euroa/vuodessa."

https://www.facebook.com/groups/179642665577794/

Tuosta voisi ottaa mallia Suomeen. Kesällä opettajat voisivat opettaa jälkeen jääneitä ja päämäärätietoisesti eteenpäin pyrkiviä. Ja kun koululla pitäisi olla, tulisivat tunnitkin valmisteltua varmemmin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tuosta voisi ottaa mallia Suomeen. Kesällä opettajat voisivat opettaa jälkeen jääneitä ja päämäärätietoisesti eteenpäin pyrkiviä. Ja kun koululla pitäisi olla, tulisivat tunnitkin valmisteltua varmemmin.

Jos lisääntynyt työ näkyy palkassa, niin mikä ettei. Kesäkoulu vaatisi muutoksen perusopetuslakiin.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Timo Ilomäki kirjoittaa:

"Tanskan opettajat siirtyvät ensi syksynä kokonaistyöaikaan. Koulussa ollaan töissä 8-16 ja kotona ei tehdä töitä. Loma-aika kesällä kolme viikkoa, ja viikko talvi ja syksy. Opiskelijoiden koulupäivä pitenee. Alakoulu 8-14; yläkoulu 9-15 ja lukio 8-16 joka päivä. Ajatus ilmeisesti oli, että kaikki työ tehdään koulussa, ei kotiläksyjä lainkaan. Tanskan opettajat olivat parin kuukauden työsulussa ennen tätä päätöstä. Keskipalkka Tanskassa 60000 euroa/vuodessa."

https://www.facebook.com/groups/179642665577794/
Maallikkona en ymmärrä idean tuomaa parannusta nykytilaan hirveän hyvin. Ilmeisesti oppilaiden koulussaoloaika jolloin ei olisi oppitunteja olisi läksyjentekoaikaa luokkahuoneessa niin että paikalla olisi opettaja (valmistelemassa omia oppituntejaan) mutta sinä aikana ei varsinaisesti olisi opetusta, poissaolijat toki kirjattaisiin. Arvelen että työrauhan säilyttäminen tuollaisilla tunneilla olisi haastavampaa kuin oppitunneilla keskimäärin. Valvontaan osallistuisi myös opettajia joiden aineista ei tule kotitehtäviä, kuten esim liikunanopettaja? Systeemi voisi olla aika tylsää niille peruskoulun oppilaille jotka oppii tarvittavan melkeinpä pelkästään oppituntien aikana, itseasiassa tuo vaikuttaa koulukiusaamiselta. Lisäksi en ymmärrä miksi opettajan pitää olla työpaikallaan periaatteen vuoksi mikäli hänellä ei ole töitä.

Hyvänä puolena tuossa näyttäisi olevan opettajien palkan nostaminen (ymmärtääkseni Suomessa keskipalkka on selkeästi alle 60.000€/vuosi). Mutten oikein usko että sitä ollaan valmiita nostamaan.

Tuosta voisi ottaa mallia Suomeen. Kesällä opettajat voisivat opettaa jälkeen jääneitä ja päämäärätietoisesti eteenpäin pyrkiviä. Ja kun koululla pitäisi olla, tulisivat tunnitkin valmisteltua varmemmin.
Aasinsiltamaisesti mulla on mielessä yksi "parantamisidea" joskaan en tiedä onko asiat järjestetty eri tavalla kuin omana kouluaikanani. Peruskouluissa opettajien pitäisi osallistua välituntivalvontaan enemmän ja ilman että siitä saisi lisää palkkaa. Kun itse kävin yläastetta, välituntivalvojia oli vain yksi kullakin välitunnilla, oppilaita tuolla koululla oli yli 400. Ei millään yhden aikuisen silmät riitä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Opettajille lisätään koko ajan työtehtäviä, jotka tehdään ilman palkkaa. Mikä ettei valvontojakin sitten voitaisi lisätä. Niistä muuten ei nykyäänkään makseta.

Tosin muutenkin on jo vaikeuksia ehtiä ajoissa tunneille, kun päivän aikana voi olla tunnit viidessäkin eri tilassa, ja kymmenen minuutin välitunnissa pitäisi ehtiä kerätä kamat edellisestä luokasta, hakea seuraavan tunnin kirjat ym., ja ehtiä seuraavaan luokkatilaan. On siinä kyllä ruokis, 40 min., välissä. Jaa niin, siitäkin on puolet valvontaa.

Onneksi on enää kaksi viikkoa lomaan. Jo alkaa ihmisten naamat vihertyä.
 

Byvajet

Jäsen
Maallikkona en ymmärrä idean tuomaa parannusta nykytilaan hirveän hyvin.

Kun kaikilla olisi tarjolla apua tehtäviin ja opettaja valvoisi, että ne tehtäisiin, ei kodin merkitys ja vanhempien vastuu korostuisi niin kuin nykyään.

Tämä sama idea toimisi yliopistoissakin. Kun olisi läsnäolopakko, jonka aikana tehtäisiin työtä opettajan valvoessa ja auttaessa, oppimistulokset paranisivat merkittävästi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos lisääntynyt työ näkyy palkassa, niin mikä ettei. Kesäkoulu vaatisi muutoksen perusopetuslakiin.


Niin mikäpä tietysti ettei jos rahasta sovitaan. Henkilökohtaisesti kumminkaan en ehkä tätä kannata. Mikäpä voittaisi nämä pitkät lomat ja kohtuulyhyet päivät. Kyllä tuo palkkakin ihan kohtuullisen elintason tuo. Oma lisänsä on naapurien ja kavereiden kateus. Mikään ei voita näitä toukokuisia hehkutuksia tulevasta lomasta. Olen aina sanonut että vaikka koulussa laiskotti niin OPO-tunneilla tuli oltua hereillä ja hyvin tuli valittua ammatti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin mikäpä tietysti ettei jos rahasta sovitaan. Henkilökohtaisesti kumminkaan en ehkä tätä kannata. Mikäpä voittaisi nämä pitkät lomat ja kohtuulyhyet päivät. Kyllä tuo palkkakin ihan kohtuullisen elintason tuo. Oma lisänsä on naapurien ja kavereiden kateus. Mikään ei voita näitä toukokuisia hehkutuksia tulevasta lomasta. Olen aina sanonut että vaikka koulussa laiskotti niin OPO-tunneilla tuli oltua hereillä ja hyvin tuli valittua ammatti.

Täysin samaa mieltä kanssasi, mutta kun joku muutosta ehdotti, niin valitsin parhaan vaihtoehdon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Täysin samaa mieltä kanssasi, mutta kun joku muutosta ehdotti, niin valitsin parhaan vaihtoehdon.


Näinpä. Lisäisin vielä että vaikka nyt on vuoden parhaat ajat käsillä en missään nimessä pidä opettajan työtä lomineen ja lyhyine päivineen helppona. Täytyy sanoa että on mennyt rankempaan suuntaan vuosi vuodelta ja lomat ovat todella ansaittuja. En ymmärrä miten tätä työtä perusduunarin lomilla jaksaisikaan. Niin ja päivät ovat kyllä useinkin pidempiä palaverien ym.takia. Mutta kuten sanottu. Vuosi pian selätetty ja kesälaitumille. Ammatinvalintakysymyksiä niin hyvine kuin huonoine puolineen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En ymmärrä miten tätä työtä perusduunarin lomilla jaksaisikaan. Niin ja päivät ovat kyllä useinkin pidempiä palaverien ym.takia. Mutta kuten sanottu. Vuosi pian selätetty ja kesälaitumille. Ammatinvalintakysymyksiä niin hyvine kuin huonoine puolineen.

Mitähän työtä se perusduunari oikein tekee? Noin esimerkiksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitähän työtä se perusduunari oikein tekee? Noin esimerkiksi.


Anteeksi vanhanaikainen ilmaisuni. Sanotaan nyt vaikka sitten peruspalkansaajan lomat. Ymmärsit kyllä mutta halusit viisastella? Eipä tuo mitään,keveä alkaa olla opettajan mieli.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Näinpä. Lisäisin vielä että vaikka nyt on vuoden parhaat ajat käsillä en missään nimessä pidä opettajan työtä lomineen ja lyhyine päivineen helppona.

Millä tavalla teidän opettajien työ on raskaampi kuin meidän muiden ja edellyttää myös pitempää lomaa kuin me muut saamme, jotka teemme pitempää työviikkoa, -päivää ja -vuotta. Perusteluja kiitos. Jos niitä ei löydy niin, ette ole lomianne ansainneet ja kuntien talousahdingossa opettajat voitaisiin lomauttaa tai jättää kuukauden palkka kesällä maksamatta, kun ette töitäkään tee ja lomat on jo pidetty..
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Millä tavalla teidän opettajien työ on raskaampi kuin meidän muiden ja edellyttää myös pitempää lomaa kuin me muut saamme, jotka teemme pitempää työviikkoa, -päivää ja -vuotta. Perusteluja kiitos. Jos niitä ei löydy niin, ette ole lomianne ansainneet ja kuntien talousahdingossa opettajat voitaisiin lomauttaa tai jättää kuukauden palkka kesällä maksamatta, kun ette töitäkään tee ja lomat on jo pidetty..


Sanon kuin Simo Rantalainen aikanaan,kannattaa lukea tätä ketjua.

Mutta tiivistetysti: Opettajien vuosipalkka jaettiin 70-luvulla kaikille kuukausille tasan. Ennen uudistusta palkkaa tuli työkuukausilta enemmän ja lomat oltiin ilman. Joten kehotan nyt vaan nielemään kateuden ja repimään ne työhanskat käsiin ja suolakaivokselle(jos niitä tuolla asenteella on) mars kun opet aloittaa lomansa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Joten kehotan nyt vaan nielemään kateuden ja repimään ne työhanskat käsiin ja suolakaivokselle(jos niitä tuolla asenteella on) mars kun opet aloittaa lomansa.

Minä teen töitä tunteja laskematta mielekkään työn takia ja siitä tulevan kohtuullisen korvauksen takia. Opettajat näköjään ovat töissä ainoastaan pitkän loman takia. Jokainen tyylillään ja hyvää ja pitkää lomaa kaikille opettajille.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Minä teen töitä tunteja laskematta mielekkään työn takia ja siitä tulevan kohtuullisen korvauksen takia. Opettajat näköjään ovat töissä ainoastaan pitkän loman takia. Jokainen tyylillään ja hyvää ja pitkää lomaa kaikille opettajille.


Kiitos kaunis. Loma on pitkä ja tarpeeseen. Työni on myöskin itselleni mielekästä enkä tee sitä pelkästään pitkien lomien takia. Työ on luonteeltaan vaan sellaista että pitkä loma on välttämätön että osaan olla taas syksyllä lapsille hyvä opettaja. Ei kai tästä ole mitään erimielisyyttä vaikka lomat kateutta aiheuttavatkin. Kitisijöille tiedoksi. Eikun OKL:ään paperit vetämään ja kouluttautumaan pitkien lomien ammattiin. Pelkkää ihanuuttako luulette sen olevan? Arvostakaa opettajia ja peruskoulua niin lapsennekin sen tekevät!
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Arvostakaa opettajia ja peruskoulua niin lapsennekin sen tekevät!
Toki arvostan. Pojillani Helsingissä ja Turussa ovat olleet loistavat opettajat. Toivoisin, että kaikilla muillakin suomalaisilla koululaisilla olisivat yhtä hyvät. No hard feelings.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Anteeksi vanhanaikainen ilmaisuni. Sanotaan nyt vaikka sitten peruspalkansaajan lomat. Ymmärsit kyllä mutta halusit viisastella? Eipä tuo mitään,keveä alkaa olla opettajan mieli.

Ilmaisusi sisältö ei muuttunut miksikään. Se pointti, minkä toivoin sinun huomaavan, on Se ettei ole nimettävissä mitään keskivertotyötä jonka aiheuttamaan loman tarpeeseen voisit omaasi verrata.

Kaikille julkisen sektorin työntekijöille pitäisi määrätä kolmen vuoden työskentelyjakso yksityisellä, että ymmärtäisimme (omani olen toki suorittanut jo) mitä työ tarkoittaa. Aika usein kuulee työkavereiden suusta asennetta, joissa oma työ on kyllä raskasta, ja puolisollekin on sattunut kovin huono tuuri kun on joutunut siihen ainoaan kovaan "perusduuniin".

Oikeasti tuolla pyörii varsinkin ns. korkeasti koulutettuja ihmisiä joilla työn määrän ja vaatimuksen suhde on kohtuuton. Rahaa heille tulee ihan "suhteessa työhön", mutta kun liika on liikaa.

Toisena ryhmänä on pakko nostaa esiin kolmivuorotyötä tekevät ja "kaikki" viikonloput työpaholaiselle myymään joutuvat surkimukset.

Kaikella kunniotuksella ja iloitse toki ansaituista lomistasi, mutta älä kuvittele että ne olisi jotenkin enemmän selkänahastasi revittyjä kuin vaikkapa vanhemman konstaapelin (joka muuten joutuu pilkkomaan lomansa jaksoihin että teidän oppilaat olisivat hengissä lukukauden alkaessa)
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllä Sanainen Arkku ihan asiaa puhuu. Kyllä opettajanhuoneessakin on niitä vinkujia joille nykyisessäkin mallissa on liikaa duunia. Kaikki on niin raskasta ja perseestä. Paljolti itse luodaan itselle se duunin raskaus ja otetaan kaikki jutut niin itseensä kuin mahdollista. Kiire aiheutetaan myös itse joutavalla puuhastelulla ja tuottavuus on vähän niin ja näin eikä keskitytä olennaiseen.

Mutta lopuksi kaikki nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä. Tiedostan sen että yksityisellä puolella,poliiseilla ja vaikka hoitoalalla on varmasti raskaampaa. Siksipä olen osittain tämän alan valinnutkin. Rennolla luonteellani tämä on se minun alani.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hyvänä puolena tuossa näyttäisi olevan opettajien palkan nostaminen (ymmärtääkseni Suomessa keskipalkka on selkeästi alle 60.000€/vuosi). Mutten oikein usko että sitä ollaan valmiita nostamaan.

Suomessa toteutetut kokonaistyöaika- kokeilut ovat osittaneet, että järjestelmä olisi huomattavasti nykyistä kalliimpi, ja siksi tuo ei ole juurikaan edennyt viime aikoina. Ja siis työnantajakaan ei ole ollut kovin innoissaan tästä, vaikka aina ajoittain nousee esiin.

Itse opettajana pidän nykysysteemin antamasta vapaudesta. Työtä voi tehdä hyvin paljon itselle sopivina aikoina, ja pakollisia koululla vietettäviä tunteja on selvästi vähemmän kuin "normitöissä". Aika vanhoillista nähdä tämä jotenkin ongelmallisena. Ylipäänsä joku suunnittelussa tarvittava luovuus ei pääse ainakaan mitenkään valloilleen koulun työtilassa. Itse uskon ainakin pääseväni parempaan tulokseen nykysysteemillä kuin koulun seinien sisälle 8-16 pakotettuna. Ja tuo palkkaushan on lukuisia kertoja käsitelty. Maksakaa mun puolesta vaikka könttänä kerran vuodessa. Sama summa se on silti, kun tehdyt työt määräävät palkan.

Mutta, totta kai tietty ongelma nykyjärjestelmässä on. Saman palkan saa samoilla tunneilla, vaikka ei käyttäisi suunnitteluun yhtään aikaa. Toisaalta tällainen "kynnyspedagogi" voi taas tehdä kaikesta huolimatta parempaa työtä ja tulosta oppilaiden kanssa kuin kaiket illat tuntejaan suunnitteleva Anne Ahkera...Loppujen lopuksi työn arviointi on kaiken lisäksi vaikeaa. Kurssiarvosanat eivät toimi tässä alkuunkaan, ja lukion YO- tuloksissa vaikuttavia tekijöitä on liikaa, jotta voitaisiin yksittäisen opettajan suoritusta arvioida. Ehkä nykysysteemi on silti paras. Ja kyllä se totuus kunkin tekemästä työstä yleensä on esimiehellä tiedossa, ja kyvykkyys tulee aina jotenkin palkituksi.

Tuossa Tanskan mallissa kesäloma on kyllä minusta liian lyhyt. Erityisesti oppilaat tarvitsevat pidemmän tauon opiskelussa. Ja minusta opettajatkin. Meinaan opettajan työ kyllä oikeasti rasittaa tuota pääkoppaa "perusduunia" enemmän. Tämä mitenkään muita töitä väheksymättä.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja minusta opettajatkin. Meinaan opettajan työ kyllä oikeasti rasittaa tuota pääkoppaa "perusduunia" enemmän. Tämä mitenkään muita töitä väheksymättä.
Mikä on nykyään perusduunia, joka ei rasita? Ilmeisesti viittaat palveluammatteihin, vai on korkeakoulutettujen asiantuntijatyöt perusduuneja, minusta ne alkavat olemaan. Oletko tehnyt muita töitä?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mikä on nykyään perusduunia, joka ei rasita? Ilmeisesti viittaat palveluammatteihin, vai on korkeakoulutettujen asiantuntijatyöt perusduuneja, minusta ne alkavat olemaan. Oletko tehnyt muita töitä?

Pointti oli se, että harvassa työssä joutuu koko ajan olemaan vastaavasti esillä ja "avoimena", ei niinkään korostaa työn vaatimaa koulutusta tai tietoa. Useimmissa duuneissa ei esimerkiksi joudu jatkuvasti huolehtimaan 30 muun samassa tilassa työskentelevän motivaatiosta ja edistymisestä. Totta kai monessa muussakin ammatissa joutuu lujille, mutta loma silti lyhyempi. Olen opiskeluaikoina tehnyt muitakin töitä, valmistuttuani en, eikä ole tarkoitus tehdäkään.

Sanoisin, että nykyinen pitkä kesäloma on niin oppilaiden kuin opettajienkin kannalta paras ratkaisu.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pointti oli se, että harvassa työssä joutuu koko ajan olemaan vastaavasti esillä ja "avoimena", ei niinkään korostaa työn vaatimaa koulutusta tai tietoa. Useimmissa duuneissa ei esimerkiksi joudu jatkuvasti huolehtimaan 30 muun samassa tilassa työskentelevän motivaatiosta ja edistymisestä. Totta kai monessa muussakin ammatissa joutuu lujille, mutta loma silti lyhyempi. Olen opiskeluaikoina tehnyt muitakin töitä, valmistuttuani en, eikä ole tarkoitus tehdäkään.

Sanoisin, että nykyinen pitkä kesäloma on niin oppilaiden kuin opettajienkin kannalta paras ratkaisu.
Eräs sukulainen oli kymmenen vuotta sitten koulunkäyntiavustajana ja muistaakseni kesällä piti mennä lomittamaan päiväkotiin tai vanhainkotiin. Myös päiväkotiammateissa ja monissa muissakin kunnan työpaikoissa moista kierrätystä on tehty iät ja ajat. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että pitkät lomat oppilaille ovat kyllä varmasti hyväksi, kyllä sitä "uraputkea" sitten on peruskoulun jälkeen ihan riittävästi jäljellä. Mutta opettajilla syys-, joulu- ja hiihtolomien lisäksi voisi paikallaan olla pieni lomien tarkistus. Se neljä viikkoa, joka on muillakin luulisi em. lomien lisäksi riittävän, mutta taitaapi tänäkin kesänä 10,5 viikkoa tulla kesälle. Valmistautumista seuraavaan vuoteen tms., joojoo, lisälomaa ne pari viikkoa taitaa olla, jos käsi sydämellä miettii? 4 viikkoa lomaa, 1,5 viikkoa seuraavan lukukauden valmistelua ja 5 viikkoa kunnalla muissa hommissa, esim.lomittelua soveltuvissa ammateissa jne. Ei maksaisi kellekään mitään ja kuntatalouskin saataisiin monessa kunnassa kuntoon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eräs sukulainen oli kymmenen vuotta sitten koulunkäyntiavustajana ja muistaakseni kesällä piti mennä lomittamaan päiväkotiin tai vanhainkotiin. Myös päiväkotiammateissa ja monissa muissakin kunnan työpaikoissa moista kierrätystä on tehty iät ja ajat. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että pitkät lomat oppilaille ovat kyllä varmasti hyväksi, kyllä sitä "uraputkea" sitten on peruskoulun jälkeen ihan riittävästi jäljellä. Mutta opettajilla syys-, joulu- ja hiihtolomien lisäksi voisi paikallaan olla pieni lomien tarkistus. Se neljä viikkoa, joka on muillakin luulisi em. lomien lisäksi riittävän, mutta taitaapi tänäkin kesänä 10,5 viikkoa tulla kesälle. Valmistautumista seuraavaan vuoteen tms., joojoo, lisälomaa ne pari viikkoa taitaa olla, jos käsi sydämellä miettii? 4 viikkoa lomaa, 1,5 viikkoa seuraavan lukukauden valmistelua ja 5 viikkoa kunnalla muissa hommissa, esim.lomittelua soveltuvissa ammateissa jne. Ei maksaisi kellekään mitään ja kuntatalouskin saataisiin monessa kunnassa kuntoon.


Tästä kirjoituksesta kyllä huokuu jokin ihan muu kuin huoli kuntataloudesta. Annan pienen vihjeen. Vihreä väri liitetään usein tähän tunteeseen. Onko täällä nyt joku väittänyt että opettaja tarvitsee sen 10 viikkoa palautumiseen. Höpöpuheita. Se nyt vaan on niin että palkka mitä opettajat saa on juurikin tuosta lukuvuoden hoitamisesta. Lomaa nyt sitten on enemmän kuin muilla niin nyt kuin vastakin. Opi nyt vaan elämään sen kanssa. Mikset lähtenyt itse alalle? Ne on taas jokavuotiset kateusviikot kiivaimmillaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös