Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 994 113
  • 12 250

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hassu ilmiö, että kun ilman etuajo-oikeutta lähestyn polkupyörällä suojatietä ja pysähdyn, autoilijatkin pysähtyvät ja antavat tietä. Jos jalankulkijana lähestyn suojatietä, harva minulle tietä antaa. Tämän täytyy yleistää tarkoittavan sitä, että autoilijat haluavat ihailla kireissä trikoissa olevaa miespeppuani. Mitään muuta syytä tälle liikennesäännöistä välittämättä jättämiselle en keksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Törmään tähän ilmiöön viikottain. Nousen usein Raumantieltä Vaasantielle, jossa on tuollainen liittymäramppi ja kiihdyttelen muiden autojen vauhtiin. Ei ole kerta, eikä kaksi kun kaistalla ajava auto kiihdyttää edellä ajavan perään ja minä joudun jarruttelemaan kiihdytyskaistan päässä.

Meidän perheen jompi kumpi ajokortillinen ajaa miltei joka arkiaamu Atalan rampista ylös 12-tielle Tampereella. Yleensä tuossa jono etenee melko verkkaisesti, ja rampista on autoja jonossa tulossa valtatielle. Käytännössä aina, jos tuossa on ongelmaa, on ongelman aiheuttaja pakettiautokuski. Liittyjille annetaan hienosti tilaa, paitsi siis jotkut pakettiautokuskit ei anna. Hienoin suoritus, jonka olen itse nähnyt, oli se, kun takanani ramppia ajanut pakukuski liittyi valtatielle ikäänkuin olisi ajanut sinne T-risteyksestä ja yritti kiihdyttää rinnalleni, etten pääsisi hänen edelleen. Pääsin silti.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tästä tulikin mieleeni että jos Venäjällä jokin asia on hyvin niin ainakin se että siellä liikenteessä kunnioitetaan jalankulkijaa. Minulla tosin ei ole kokemusta muualta kuin Pietarista mutta siellä ainakin autot pysähtyvät takuulla kun edes vähän jalkakäytävällä näytät sellaisia elkeitä että ehkä olet menossa tien yli. Yllätyin oikein kun tämän aikanaan ensimmäisen kerran hoksasin, Pietarin liikenne kun ei ihan kaikilta muilta osin vastaa ihan eurooppalaisia standardeja.

Tähän on Venäjällä varmasti se syy, että maassa on suhteellisen paljon liikennehuijareita. Eli heittäydytään tahallaan auton eteen suojatien läheisyydessä / päällä, jotta saadaan haastettua kaveri raastupaan tai saadaan kaverin vakuutus korvaamaan "onnettomuus". Näistä näkee ihan videoita tuolta tuben sun muun puolelta. Kaveri väitti myös tällaisen tapauksen nähneensä Pietarissa aikoinaan.

Suomessa taasen on pari kertaa kylmännyt pyöräilijät. Ei ole kerta eikä pari, kun olen miettinyt, että mitäs jos tuokin kaveri olisi muutaman sekunnin myöhemmin paahtanut tuohon risteykseen talojen takaa sitä 40km/h pyörällään. Ei olisi meinaan mitään mahdollisuutta itsellä tietää tuleeko talon takaa itsemurhapyöräilijä, jos pyörän vauhti on aivan järjetön. Kuitenkaan jokaiseen risteykseen ei ole itsellä tarkoitus pysähtyä, jos risteävillä teillä on väistämisvelvollisuus.
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
Jep, tosiaan minuakin korpeaa pyöräilijät, täällä Turussa. Ei siinä mitään, ekologista ja ekonomista se on, mutta joskus tuntuu, että jotkut pyöräilijät ovat hitaampia autoilijoita, jotka eivät osaa liikennesääntöjä. Etenkin yliopistojen lähellä saa aina olla valppaana vasemmalta tulevien pyöräilijöiden kanssa, vaikka itsellä onkin etuajo-oikeus. Siellä monet vain paahtaa kuin hevoset, laput silmillä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Hassu ilmiö, että kun ilman etuajo-oikeutta lähestyn polkupyörällä suojatietä ja pysähdyn, autoilijatkin pysähtyvät ja antavat tietä. Jos jalankulkijana lähestyn suojatietä, harva minulle tietä antaa. Tämän täytyy yleistää tarkoittavan sitä, että autoilijat haluavat ihailla kireissä trikoissa olevaa miespeppuani. Mitään muuta syytä tälle liikennesäännöistä välittämättä jättämiselle en keksi.

Tähän vaikuttaa varmaan se, että 30-40km/h tuleva pyöräilijä on arvaamattomampi, sekä vaikeammin väistettävissä kuin 3-4km/h lyllertävä jalankulkija. Eli jos pyöräilijä lähestyy suojatietä kovaa vauhtia, harva autoilija uskaltaa aja tyynesti nostamatta kaasulta, vaikka ei olisikaan väistämisvelvollisuutta. Jos pyöräilijä ei huomaa tilannetta, törmäystä voi olla vaikea välttää. Tietysti jos pyöräilijänä pysähdyt suojatien eteen, en ymmärrä autoilijan logiikkaa.

Lisäksi suuri osa autoilijoista varmaankin luulee, että suojatietä ylittävää pyöräilijää pitäisi väistää. Näinhän ei ole, jos autoilijalla ei muutenkin ole väistämisvelvollisuutta.

Jalankulkijoiden kohdalla ongelma on se, että monesti hidastaminen ja pysäyttäminen suojatien eteen ei ole sen nopeampaa jalankulkijalle kuin autoilijallekaan. Esimerkki:
Näen 50 metrin päässä suojatien, ja sen varressa odottaa jalankulkija että pääsee yli. Ajan noin 50km/h, perässäni ei tule ketään, eikä toisestakaan suunnasta tule ketään. Jarrutan siten että auton nopeus hidastuu 2m/s^2, jolloin auto pysähtyy noin 6-7 sekunnissa. Noin 5 sekunnisssa nopeus on hidastunut n. 10-15 kilometriin tunnissa, ja kävelijä voi lähteä ylittämään tietä.

Toinen skenaario sitten, eli tulen suojatielle 50km/h. 50 metrin päässä huomaan että kävelijä odottelee suojatien reunalla. Olen törkeä enkä jarruta. Noin 4 sekunnin kuluttua olen ylittänyt suojatien, ja kävelijä pääsee vuorollaan. Nopeampi tapa.

Toki silloin jos kävelijä tajuaa valojen väläytyksestä ja pienestä vauhdin hidastamisesta, että voi mennä etkä aio ajaa päälle, niin see on paras vaihtoehto. Useimmat jalankulkijat uskaltavat vain lähteä ylittämään tietä vasta kun olet pysäyttänyt autosi suojatien eteen, jolloin on poikkeuksetta nopeampi vaihtoehto ajaa vain suoraan yli. Ruuhka-aikaan on toki kohteliasta pysäyttää letka, koska muuten jalankulkijan odottelu voi käydä pitkäksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän vaikuttaa varmaan se, että 30-40km/h tuleva pyöräilijä on arvaamattomampi, sekä vaikeammin väistettävissä kuin 3-4km/h lyllertävä jalankulkija.
Et tainnut nyt lukea mitä kirjoitin. En aja 30 - 40 km/h suojatielle koskaan, vaikka minulla olisi etuajo-oikeuskin. Kuten kirjoitin, tarkoitin tilannetta, että lähestyn rauhassa suojatietä, jossa joudun väistämään, pysähdyn ja laitan ihan jalan maahan. Tässä tilanteessa autojonon ensimmäinen, keskimmäinen tai viimeinen päättää pistää jarrut pohjaan ja odottaa sitä, että minä lähden vauhtiin ja ylitän suojatien. Vaikka minä olen jo pysähtyneenä ja autoilla on etuajo-oikeus. En näe, että olisin pysähtyneenä mitenkään arvaamaton.

Harvemmin näkee liikenteessä, että kolmion takana olevan pysähtyneen auton takia päätiellä jonon ensimmäinen pistää jarrut pohjaan, pysäyttäen letkan ja antavan kolmion takaa tulevan liittyä päätielle muiden kustannuksella. Kuitenkin kun olen pyöräilijä, näin tapahtuu, hölmöä eikös?
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Onko muuten kännykän käyttö autolla ajaessa edelleen kiellettyjen listalla? On mielestäni lisääntynyt ihan älyttömästi viime aikoina, kun taustapeilejä vilkuilee. Ja mun mielestä erityisesti naisilla.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Onko muuten kännykän käyttö autolla ajaessa edelleen kiellettyjen listalla? On mielestäni lisääntynyt ihan älyttömästi viime aikoina, kun taustapeilejä vilkuilee. Ja mun mielestä erityisesti naisilla.

Tähän tuli mieleen hyvä esimerkki. Olin ajamassa kotiin tuossa sunnuntaina, olin tieosuudella, jossa minulla on etuajo-oikeus ja risteävillä teillä kärkikolmiot. Minusta katsoen oikealla puolella on tuossa tie, josta ei näe muutenkaan sivuilleen ilman, että ryömittää auton nokan lähes risteykseen. Sieltä sitten joku parikymppinen muija tuli öbaut 30km/h, aurinkolasit päässä, kännykkä korvalla. Jouduin itse väistämään vastaantulijoiden puolelle, koska tuo kyseinen auto pysähtyi vasta minun kaistani puolella ja muija rupesi katselemaan tuleeko sieltä autoja vai voiko jo mennä, vasta siis siinä vaiheessa, kun oli jo keskellä risteystä.

Harmittavan usein tämä on todennäköisin kombo: Nuori nainen, kännykkä korvalla eikä mitään havaintoa väistämisvelollisuuksista tai etuajo-oikeuksista.

Ei pitäis lukea tätä ketjua. Alkaa vaan sapettaa kaikki sattuneet liikennespedeilyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Harmittavan usein tämä on todennäköisin kombo: Nuori nainen, kännykkä korvalla eikä mitään havaintoa väistämisvelollisuuksista tai etuajo-oikeuksista.

Sanoisin että kokonaisuutena jo huomattavasti suuremman riskin liikenteessä aiheuttavat kännykän näprääjät kuin siihen puhuvat. Toki kännykkä korvallakin keskittyminen voi olla puutteellista, mutta näprätessä sekä katse että keskittyminen ovat poissa liikenteestä. Ja vielä kun älypuhelimilla se käyttö on niin tuskaisen hankalaa ajaessa! Aika usein tulee nähtyä kombo mopoauto+tyttö+katse kännykässä, ja siinä mennään jo aika pitkälti muiden armoilla.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Et tainnut nyt lukea mitä kirjoitin.
Et tainnut sinäkään loppuun asti. Pohdin tässä aluksi syitä ylipäätään, miksi autoilijat saattavat innokkaammin väistää pyöräilijöitä. Kappaleen lopusssa kirjoitin että "jos pyöräilijänä pysähdyt suojatien eteen, en ymmärrä autoilijoiden logiikkaa".
 

Lombardi18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Washington Capitals, Manchester United
Harmittavan usein tämä on todennäköisin kombo: Nuori nainen, kännykkä korvalla eikä mitään havaintoa väistämisvelollisuuksista tai etuajo-oikeuksista.

Tässä n.kuukausi sitten olin kyytiläisenä kaverin tyttöystävän kuljettamassa autossa, autossa oli minun lisäkseni 2 muuta matkustajaa. Jossain vaiheesa matkaa kaverin tyttöystävälle tuli sitten tekstiviesti tjsp. johon oli tottakai pakko vastata samoin tein. No eihän siitä tullut mitään, koska uudella iPhonella tekstittely ja auton ajaminen vain ei ole hyvä yhdistelmä.

Kaveri ehdotti, että jospa siippa soittaisi ystävällensä. Puhelin korvalle ja matka jatkuu, kaupunki alueella alkoikin tapahtumaan. Tasa-arvoisissa risteyksissä ei ollut tietoakaan väistämisvelvollisuuksista ja ajaminen oli muutenkin, kuin itsemurhapommittajalla. Asiaa tietysti paransi/rauhoitti vielä puhelimeen huutaminen "MIKS TUO AUTO TULEE TUOLTA OIKEELTA MEIDÄN KYLKEEN?! AAAAAAA!". Teki mieli repiä se puhelin sen ämmän kädestä vittuun ja antaa vasta paikan päällä takaisin/heittää ikkunasta ulos. Vähän jännitti olla neidin kyydissä, koska jokaisesa risteyksessä oli vaarana rysähtää. Luojan kiitos tällä kertaa ei rysähtäny, tästä kiitos kuuluu muille tien käyttäjille.
 
Pikkuisen alkanut ottamaan pattiin pyöräilijät, jotka ajavat ajoradalla vaikka vieressä on pyörätie.

Tapahtui jokunen päivä sitten Helsingissä. Olin aamulla lähdössä töihin, parkkiruudut kadun vieressä. Katsoin sivupeiliin, ei ketään missään. Ehdin juuri ja juuri kurvata parkkiruudusta kadun puolelle, kun yhtäkkiä melkein takapuskurissa kiinni oli pyöräilijä joka huitoi minulle äkäisesti ja kehtasi vielä näyttää kansainvälisiä käsimerkkejä. Pyöräilijän takana puolenkymmentä autoa mateli kävelyvauhtia. Teki mieli jarruttaa siinä paikassa ja mennä tiukkaamaan pyöräilijältä, että mitä helvettiä sä teet ajoradalla kun tossa kahden metrin päässä on pyörätie? Pyöräilijähän toki ajoi jollain viiden tonnin fillarilla (siis todennäköisesti kalliimmalla kuin mun autoni nykyinen arvo) ja kaikki mahdolliset tekniset ajoasut oli päällä. En tajua miten pirussa se edes ehti peilini katvealueelta takapuskuriin siinä ajassa... katuosuudellamme on kolmenkympin rajoitus.

Ymmärrän kyllä, että sillä maantiepyörällä on ihan kamalan tylsää ajella pyörätiellä, missä on vaan kaiken maailman sunnuntaifillaristeja liikenteessä, ja pahimmassa tapauksessa se on vielä joku kevyen liikenteen väylä, jolla pyörii mukuloita, koiria ja jalankulkijoita. Ajoradalla pyöräily ei kuitenkaan ole sallittua, jos vieressä on pyörätie. Enkä yhtään väistele sitä, että jos jotain olisi sattunut olisin ollut vähintäänkin osasyyllinen. Olisi pitänyt pitää katse tiukemmin peilissä.

Tuossa lähellä on myös rantatie, jolla kulkee pitkin päivää kaikenlaista kevyttä liikennettä, on vanhuksia rollaattoreineen, työmatkapyöräilijöitä, koululaisia, koiranulkoiluttajia ja ylipäätään jengiä laidasta laitaan. Kerran kävelin siellä arkena juurikin pahimpaan ruuhka-aikaan, eli kaikenlaista porukkaa liikenteessä. Olin poikkeamassa vasemmalle, vilkaisin taakseni, ei ketään. Käännyin vasemmalle, yhtäkkiä kuulin takaani jarrutuksen ääniä, polkupyöräilijä huutaa naama punaisena "ÄLÄ TUU ETEEN!", kiertää mut ja paahtaa eteenpäin. Jumalauta että vitutti, jos tyyppi olisi jäänyt siihen olisi saanut kuulla pari sanaa. Se väylä oli täynnä porukkaa ja siinä olisi voinut sattua ihan mitä vaan noilla vauhdeilla. Mutta ei, kun herran piti saada ajaa täysiä siellä muun kevyen liikenteen seassa! Kävi mielessä että olikohan sama mulkero kummassakin tapauksessa.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Pikkuisen alkanut ottamaan pattiin pyöräilijät, jotka ajavat ajoradalla vaikka vieressä on pyörätie.

Pyöräilijäthän rikkovat tässä tapauksessa tieliikennelakia, joten jos se pyöräilijä ajaa kylkeen niin syyllisestä ei ole mitään epäselvyyttä.
 
Tulipas mieleen toinenkin tarina.

Tuossa viime syksynä oltiin kerran lähdössä Lahden suuntaan melko varhain lauantaiaamuna ja osuin vihreään aaltoon. Liikennettä oli hyvin vähän. Yksissä valoissa valot näyttivät vihreää, mutta viereisellä kaistalla ollut auto oli pysähtyneenä suojatien eteen. Ihmettelin hieman, mutta koska valot olivat minulle (meille) vihreät, ajoin eteenpäin. Hieman ennen suojatietä näin että kolme lasta olikin lähtenyt ylittämään tietä pysähtyneen auton edestä! Hurautin lasten editse (jarruttamaan en enää ehtinyt) ja saman tien nousi aivan sairas kylmä hiki ja huhhuijaa että tuli kuuma. Kysyin moneen kertaan matkakumppaneilta että näittekö te saman, että olihan siinä vihreät valot. Nämä vakuuttivat että todellakin oli ja eivät tajunneet miksi toisella kaistalla ollut auto oli jäänyt vihreisiin seisoskelemaan. Mikä parasta, tämän toisen auton kuski kiilasi rinnalle ja tuijotti minua murhaavasti varmaan parinkymmenen kilometrin ajan. Ei jumalauta. Sinä oli todellakin kaikki ainekset murhenäytelmään.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tulipas mieleen toinenkin tarina.

Tässä tapauksessa en näe mitään muuta ihmeteltävää kuin sen, että en tajua, miksi et sinäkin pysähtynyt suojatien kohdalle. Ymmärtääkseni sinun olisi pitänyt näin toimia, mikäli oikein ymmärsin kertomasi. Hyvä kuitenkin, ettei vahinkoa päässyt käymään.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä tapauksessa en näe mitään muuta ihmeteltävää kuin sen, että en tajua, miksi et sinäkin pysähtynyt suojatien kohdalle. Ymmärtääkseni sinun olisi pitänyt näin toimia, mikäli oikein ymmärsin kertomasi. Hyvä kuitenkin, ettei vahinkoa päässyt käymään.

Vihreissä valoissa ei tarvitse pysähtyä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä tapauksessa en näe mitään muuta ihmeteltävää kuin sen, että en tajua, miksi et sinäkin pysähtynyt suojatien kohdalle. Ymmärtääkseni sinun olisi pitänyt näin toimia, mikäli oikein ymmärsin kertomasi. Hyvä kuitenkin, ettei vahinkoa päässyt käymään.

Et näe mitään muuta ihmeellistä??

Ajan lähes joka arkiaamu Porin Itsenäisyydenkatua vihreässä aallossa. Vastaavia vaaratilanteita syntyy kun joku valopää pysähtyy valottomaan risteykseen päästämään kävelijöitä suojatietä pitkin yli. Liikennevirta tietysti pysähtyy, ruuhkautuu, vihreä linja muuttuu punaiseksi ja Hukkapätkän kuvaamien tilanteiden vaara nousee.

Jos kadulla/ tiellä on vihreä linja, silloin autot menevät ja kävelijät odottavat. Liikenne sujuu jouhevasti ja turvallisesti, kävelijöille on omat hetkensä ylittää katu/tie.

Hukkapätkä rikkoi kuvaamassaan tilanteessa vaarallisesti lakia, mutta vaaratilanteen aiheuttivat joko punaisia päin kävelleet lapset tai suojantien eteen pysähtynyt auto. Eli kyllä tuossa tilanteessa oli muutakin ihmeellistä.

edit: Onko tosiaan niin, että suojatien eteen pysähtyneen auton saa vihreillä ohittaa pysähtymättä?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Harmittavan usein tämä on todennäköisin kombo: Nuori nainen, kännykkä korvalla eikä mitään havaintoa väistämisvelollisuuksista tai etuajo-oikeuksista.
Itsekin tuli pitkään elettyä siinä käsityksessä, että nuoret naiset olisivat muita varovaisempia ja tarkempia liikenteessä. Pikkusiskon kyydissä olin viime kesänä ensimmäistä ja ehkäpä viimeistä kertaa. Apukuskin paikalla tuli paineltua "polkimia" ihan reaktioina, sen verran hurjaa se ajaminen oli.
Entisen tyttöystävän kyydissä oli vähän samanlaisia fiiliksiä. Täysin käsittämättömiä kolmion takaa syöksymisiä ja ei minkäänlaista käsitystä liikenteen sujuvuudesta tai siitä kuinka lähellä risteävä liikenne onkaan. Tästä kuittailtuani vastaus oli yleensä luokkaa "-Aijaa, en mä ees huomannu..."
Tuossa kuukausi sitten julkaisi Facebookissa kuvan, kun oli ilmeisesti ajanut jonkun kääntyvän perään risteyksessä. Siitä en tiedä oliko kokonaan hänen syytään, mutta kuitenkin.
Sama juttu töistä lähtiessä. Neljästä vähän reilu parikymppisestä naispuolisesta työkaverista yksi on sellainen varmanpäälle ajaja ja loput kolme hirveitä kaahareita. Neljänkympin alueella ajelleen helposti sitä kuuttakymppiä jne. Ei tietenkään kannata yleistää ja molemmat sukupuolet tätä tottakai tekevät, mutta ainakin oma illuusio naisista huolellisempina kuljettajina on murentunut. Ehkä sattunut vain huono lähipiiri ja totuus on toinen.

Yksi ihmityksen aihe on myös se, joka ainakin omassa kaveripiirissä niin miehissä kuin naisissakin on, että luotetaan aivan liikaa liikennesääntöihin ja siihen, että kaikki muut niitä noudattavat. Kaikki tuntevat omat kaupunkinsa hyvin ja tietävät mitkä säännöt (kolmiot yms.) on milloin missäkin ja kenellekin. Sehän tarkoittaa sitä, että silloin voi ajaa aina extrakovaa, koska itsellä on etuajo-oikeus. Jotenkin vaikea käsittää tuota ajatusmaailmaa, koska itsellä ei ainakaan löydä luottoa muihin tienkäyttäjiin sen vertaa, että oman etuajo-oikeuden yms. takia on valmis ajamaan kovempaa tai huolimattomammin. Mitäpä jos sieltä kolmion tms. takaa tuleekin eteen joku autoilija, joka ei huomannut/välittänyt. En itse ainakaan ole vielä valmis hautaan/sairaalaan tai auton ruttaamisen sen takia, että muilla oli se väistämisvelvollisuus. Meitä suhareita on niin moneen junaan, tänään tuli sekin liikenneympyrässä töistä tullessa taas huomattua...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ai jos lapset ovat kuitenkin päättäneet lähteä ylittämään katua, niin yli vaan?


Juuri näin, oppivat saatana olemaan.

En tiedä mistä vitun rautalangasta tämäkin pitää vääntää, mutta yritetään:

Jos vihreät palavat, etkä näe mitään vitun mukuluita ylittämässä tietä punaisilla valoilla, niin voit jatkaa matkaasi, vaikka joku olisi olisi viereisellä kaistalla pysähtynyt suojatien eteen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Juuri näin, oppivat saatana olemaan.

En tiedä mistä vitun rautalangasta tämäkin pitää vääntää, mutta yritetään:

Jos vihreät palavat, etkä näe mitään vitun mukuluita ylittämässä tietä punaisilla valoilla, niin voit jatkaa matkaasi, vaikka joku olisi olisi viereisellä kaistalla pysähtynyt suojatien eteen.
Joo noin varmaan teillä Turussa, täysillä vaan. Ei kannata edes uhrata ajatusta sille, että miksiköhän joku on pysähtynyt vihreissä suojatien eteen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo noin varmaan teillä Turussa, täysillä vaan. Ei kannata edes uhrata ajatusta sille, että miksiköhän joku on pysähtynyt vihreissä suojatien eteen.

Veikkaan, että Helsingissä liukasteltaisiin vaahteranlehtiin entistäkin enemmän, kun vihreä-aalto katkeaisi aina, kun joku vasemmalle kääntyvä olisi sattunut pysähtymään ennen suojatietä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Jos vihreät palavat, etkä näe mitään vitun mukuluita ylittämässä tietä punaisilla valoilla, niin voit jatkaa matkaasi, vaikka joku olisi olisi viereisellä kaistalla pysähtynyt suojatien eteen.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, onko tämä myös virallinen (esimerkiksi poliisin suusta kuultu) tulkinta?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juuri näin, oppivat saatana olemaan.

En tiedä mistä vitun rautalangasta tämäkin pitää vääntää, mutta yritetään:

Jos vihreät palavat, etkä näe mitään vitun mukuluita ylittämässä tietä punaisilla valoilla, niin voit jatkaa matkaasi, vaikka joku olisi olisi viereisellä kaistalla pysähtynyt suojatien eteen.

Aikanaan autokoulussa puhuttiin oikeudesta edetä risteykseen, mutta ei vihreä kuitenkaan antanut lupaa ajaa surutta mahdollisesti risteyksessä vielä olevan auton kylkeen. Toivottavasti autoilijat joka tapauksessa pysähtyvät aina mikäli toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aikanaan autokoulussa puhuttiin oikeudesta edetä risteykseen, mutta ei vihreä kuitenkaan antanut lupaa ajaa surutta mahdollisesti risteyksessä vielä olevan auton kylkeen. Toivottavasti autoilijat joka tapauksessa pysähtyvät aina mikäli toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen.

Kristus. Kannattaisiko nyt unohtaa ne mukulat ja ajatella asiaa ihan järjellä?

Tiedät varmasti kadut, joissa on kaksi kaistaa samaan suuntaan? Näillä teillä on joissa esim. vasemman puoleiselta pääsee kääntymään vasemmalle ja oikean puoleista kaistaa pääsee ajamaan suoraan ja kaikille näille palaa vihreät valot.

Oletko sinä nyt ihan vitun oikeasti sitä mieltä että, kun vasemman puoleisella kaistalla on joku pysähtynyt ennen suojatietä, niin oikean puoleisella kaistalla lyödään myös jarrut lukkoon?

Kenenkään päälle tai kylkeen ajamisesta ei ole puhuttu missään vaiheessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös