Ihmettelyketju

  • 6 345 806
  • 38 746

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllähän Suomessa oluttarjontaa rajoittaa antiikin aikainen sääntely jonka mukaan pt-kaupan kautta myytävä olut ei saa olla vahvempaa kuin 4.7%. Muistelisin lukeneeni oluen luontevan alkoholipitoisuuden olevan 5-6%.

Mitä sitten tulee siihen suosikkiolueeseen niin väitän että juuri em. syyn takia suomalaiset ovat tottuneita juomaan niitä ruokakaupasta saatavia "helppoja" Suomessa tehtyjä lageroluita. Kun lisäksi älyttömästä alkoholiverotuksesta johtuen nämä ulkomaalaiset oluet ovat selkeästi kalliimpia kuin se suomalainen keskiolut hanassa niin sitten kun sinne pubiin kerran kahdessa vuodessa mennään niin otetaan se "yksi olut" jolloin lainsäädäntö tässä holhousyhteiskunnassa huolehtii taas siitä että saat sitä halvinta mahdollista.

With that being said, eihän suomalaisissa lageroluissa mitään vikaa ole jos niitä muihin vertaa eikä mun mielestä muutenkaan. Jos nyt vertaatte vaikka KOFF IV A:ta ja vaikka "oikeaa" Carlsbergia jolloin alkoholiprosentitkin ovat lähes samat niin kertokaa nyt minulle mikä huikea ero näissä on? Molemmat selkeästi helposti juotavia joita voi juoda useammankin. Ainakin omassa tapauksessa helpommin tuo mene alas kuin vaikka useampi Guinness, jolle taas on sitten oma aikansa ja paikkansa.

Edelleen mulle ihmettelyketjun kamaa on se miksi näitä pitää ikäänkuin laittaa vastakkain. Kyllä mulla löytyy aika ja paikka juoda sekä KOFFia, Carlsbergia ja Guinnessia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Venäjällä ja Kaukasuksen alueella tuotetaan omaperäisen makuisia kivennäisvesiä. Sikäläiset puhuvat terveysvesistä. Joissakin versioissa on niin paljon suoloja ja kivennäisaineita, ettei niiden juominen oikein luonnistu kokeneeltakaan vissyttelijältä. Nuo ovat niin ronskia kamaa, että niiden juominen tuskin on enää junttia. Lähinnä ihmettelen, kuinka niitä joku saa juotua. Borjomia olen joskus nähnyt myynnissä Suomessakin, mutta ihan näistä raskaimmista juomista ei ole ollut kyse.

Ja saman kaliiberin tuotteita löytyy Ukrainastakin. Osa satojen metrien syvyydestä maan uumenista pumpatuista mineraalivesistä on todellakin sitä luokkaa, että suomalaisiin vesiin tottuneille niiden juominen oli yllättävänkin vaikeaa mutta osaan sitten tottui yllättävänkin pikaisesti ja kyllä parhaimmat mineraalivedet (kuvaavin sana kyseisille juomille eittämättä) hakkaavat kevyesti suomalaiset vissyt.

Ukrainassa näidenkin juomien valikoima on yllättävän laaja ja oman tuotannon oheen tuontivesiäkin löytyy - niin lännestä kuin myös Venäjältä ja Kaukasuksen alueelta tuotuja ja tuotettuja juomia.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Venäjällä ja Kaukasuksen alueella tuotetaan omaperäisen makuisia kivennäisvesiä. Sikäläiset puhuvat terveysvesistä. Joissakin versioissa on niin paljon suoloja ja kivennäisaineita, ettei niiden juominen oikein luonnistu kokeneeltakaan vissyttelijältä. Nuo ovat niin ronskia kamaa, että niiden juominen tuskin on enää junttia. Lähinnä ihmettelen, kuinka niitä joku saa juotua. Borjomia olen joskus nähnyt myynnissä Suomessakin, mutta ihan näistä raskaimmista juomista ei ole ollut kyse.
Eikös noiden sanota usein olevan maailman parhaita krapulalääkkeitä? Ainakin olen kuullut sanottavan, että darra saa kunnolla kyytiä noilla. Tiedä sitten. Pikemmin voisin ajatella, että nuo nimenomaan ennaltaehkäisee, tuskin jo muodostunutta "kauheaa kanuunaa" suoriltaan parantaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mahtaat olla rattiohöyryillä höystettyjä vessiä ukrainalaiset ja muut humpuukkijorttaanit.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Borjomi joo, menettelee mutta vakijanojuomana en vetelisi. Veli ja isä tuota joskus roudaavat etelä ja -itänaapurista, ja diggaavat siitä niin perkeleesti, ei ymmärrä.

Mutta vieläkin pahempi on liettualainen Vytautas. Koriksen 2011 EM-kisoissa nimen kuulin ensimmäisen kerran kun olivat luonnollisesti kotikisojen sponsoreina. Sen innoittamana tuli pari pulloa ostettua ja oli kuin merivettä olisi juonut, mutta kenties vieläkin pahempana... (suolaisempana).
 

Nick Neim

Jäsen
Jos myyntiluvut määrittelevät juomien laadun, Kossun täytyy olla huomattavasti Russian Standardia laadukkaampi votka. Ja maunhan takia Kossuakin lipitetään ämpäritolkulla vuodessa. Kyllä kansa tietää.

Mistähän ihmeestä sä olet keksinyt, että Kossua myytäisiin enemmän kuin Russian Standardia?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mistähän ihmeestä sä olet keksinyt, että Kossua myytäisiin enemmän kuin Russian Standardia?
No noilla koffien ja lappareiden myyntiluvuillahan niiden paremmuutta on yritetty perustella. Päättelin siitä, että suomalaiset tykkäävät laadusta. Tosin täytyy myöntää, että jos Russian Standardia myydään Suomessa Kossua enemmän, se tulee minulle täytenä yllätyksenä.
 

Nick Neim

Jäsen
No noilla koffien ja lappareiden myyntiluvuillahan niiden paremmuutta on yritetty perustella. Päättelin siitä, että suomalaiset tykkäävät laadusta. Tosin täytyy myöntää, että jos Russian Standardia myydään Suomessa Kossua enemmän, se tulee minulle täytenä yllätyksenä.

Ja miksihän ihmeessä nimenomaan Suomen myyntiluvut määrittelisivät jonkun laadukkuuden?

Tai no parempihan se varmaan olisi kysyä kyllä niiltä, ketkä tuota mieltä oikeasti ovat. pettter ja kumppanit?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihmetyttää tämä älytön viehtymys vertailla erilaisten oluiden paremmuutta. Pointtihan nimenomaan on, että ne ovat erilaisia ja sopivat erilaisiin tilanteisiin ja käyttötarkoituksiin.

Ehkä suurimmalle osalle on näin, mutta kun itse olen oluet löytänyt vasta aikuisällä ja juon niitä vailla humaltumistarkoitusta, en oikein näe mitään käyttöä bulkkikaljalle. Kyllä mä sellaisen juon ihan kohteliaisuudesta, jos tilanne niin vaatii, mutta mieluummin otan vaikka sen kivennäisveden, jos tarjolla on. Paskaa mun makuuni kuten vaaleapaahtoinen kahvikin, mutta sitäkin hörpin kyläpaikoissa kohteliaisuudesta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nyt sen keksin. Oikeastaan ihmettelen, miksi en ole keksinyt sitä aikaisemmin. Tarvitaan alkoholinkäyttötutkintotodistus (AKTT). Vain AKTT:a vilauttamalla saisi ostaa alkoholijuomia. Käytäntö pitää lanseerata kiireen vilkkaa Suomessa, EU-alueella ja koko helvetin maailmankaikkeudessa.

Nyt liikkuu Kääpiö todellisten mahdollisuusten äärellä. Tässä tilanteessa olisi moni 18-19 kesäinen untuvikko bilettäjä ihmeissään, kun asiaa ei olisi onneloihin ynnä muihin nuorisopaikkoihin ilman tutkintotodistusta, jota tiedusteltaisiin jo ovella joka ravintolassa, mutta erityisesti näissä diskopaikoissa. Ei sillä, moni lähiökapakkaa rahoittava vanhemman polven tuoppiratsu saattaisi olla toki myös ihmeissään, kun AKTT:n paperia ei takataskussa ole ja kovin suuta napsaisi. Luulenpa melkein, että AKTT:n tutkintopaperi rauhoittaisi yllättävän monia ravintoloita järjestyshäiriöiltä sekä edistäisi tiettyjen hieman pykälää arvokkaampien etikettijuomien myyntiä. Lisäksi tällä pystyttäisiin kartoittamaan alkoholinkuluttajien määrää kategorioittain ja korttihan lähtee luonnollisesti kuivumaan, mikäli henkilö väärinkäyttää AKTT:n luovuttamaa korttia tai se voidaan jopa ottaa kokonaan pois.

Oikeastaan ketjun teeman mukaisesti ihmettelen ettei tällaisesta ole jo keksitty.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Hieman huono puujalka, mutta miten on mahdollista että tulipaloa on sammutettu "tunteja" kun raketteja on saanut ampua vasta ilta kuudesta alkaen.

linkki maikkarin sivuille

"On saanut ampua" on ihan eri asia kuin "on ammuttu" näköjään ainakin täälläpäin. Saatanan mopoautojonnet.

Nyt joku äkkiä kertomaan niille, että ilotulitteita saavat ampua vain 18 vuotta täyttäneet.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Joku apina tuli rämpyttämään ovikelloa ja hakkaamaan ovea ja sitten juoksi karkuun. Eipä tuo haitannut kun olin hereillä, mutta kuinka tyhmiä ihmiset oikeasti ovat?
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Tuossa muutama päivä sitten tuli mietittyä vähän nuoruutta, kuinka villiä ja vapaata se oli. Nykyisin ei ole, kun vapaata. Sitten tuli mieleen yksi nainen, jota en ole nähnyt 8vuoteen ja mietin mitähän sillekkin mahtaa nykyisin kuulua. No tänään sitten avasin facebookin pitkästä aikaa, koska en ole mikään kovin suuri kuluttaja. Niin oli vaan sitten kyseinen nainen laittanut kaveripyynnön. Näköjään Vantaalle on tie vienyt. Ihmetyttää kyllä, miten tämä on mahdollista, koska en todellakaan ole miettinyt tätä kyseistä naista aijemmin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuossa muutama päivä sitten tuli mietittyä vähän nuoruutta, kuinka villiä ja vapaata se oli. Nykyisin ei ole, kun vapaata. Sitten tuli mieleen yksi nainen, jota en ole nähnyt 8vuoteen ja mietin mitähän sillekkin mahtaa nykyisin kuulua. No tänään sitten avasin facebookin pitkästä aikaa, koska en ole mikään kovin suuri kuluttaja. Niin oli vaan sitten kyseinen nainen laittanut kaveripyynnön. Näköjään Vantaalle on tie vienyt. Ihmetyttää kyllä, miten tämä on mahdollista, koska en todellakaan ole miettinyt tätä kyseistä naista aijemmin.

No ei muutakuin yhteyttä vaan ko. naiseen käytte syömässä jne. Mutta sitten taas tohon "miten on mahdollista" niin Juuhan Af Granilla voisi olla joku kevyt aasin silta tähän yliluonnolliseen asiaan....
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja miksihän ihmeessä nimenomaan Suomen myyntiluvut määrittelisivät jonkun laadukkuuden?

Tai no parempihan se varmaan olisi kysyä kyllä niiltä, ketkä tuota mieltä oikeasti ovat. pettter ja kumppanit?
Niin oletko sä jostain eri mieltä kuin minä vai mitä häh?

Ja enhän mä ole sanonut että myyntiluvut määrittelisivät laadukkuutta. Mä olen vaan sanonut että suomalaiset ovat laadukkaita, ja Koffia etunenässä olen tuossa miettinyt. Vai onko sulla enemmän tietoa?

Onko josssakin luostarissa sitten esimerkiksi hygieniataso yhtä hyvä, tai ovatko ne laitteet siellä varmasti yhtä nykyaikaisia? Ettei vaan joku pulju käyttäisi jotain vanhaa/perinteistä menetelmää tai jotain. Mallasta jossakin toisessa merkissä pistetään varmaan enemmän ja humalaakin, ja valmistusprosessi saattaa olla erilainen, pitempikin jopa, ja erinäisten syiden takia niissä oluissa on enemmän makua, mutta en mä siitä ole puhunut. Se on ihan eri juttu. Mä olen puhunut laadusta. Ei noista luostarioluista varmaan montaakaan oikeasti luostarissa tehdä, mutta noin ajatuksen tasolla mietiskelin...

Ja siitä olen kanssa puhunut, miten ne jotkut olutharrastajat tuntuvat vähättelevän muiden mieltymyksiä. Ihan kuin vain niiden maku olisi se ainoa oikea. Aika mulkulta porukalta vaikuttavat, ainakin nettikirjoittelun perusteella. Ei tietenkään kaikki, mutta osa. Vai voiko joku sanoa eriävän mielipiteen?

Meidän suvussa esimerkiksi ei paljoakaan syödä mansikkaa. Puolukkaa syödään paljon enemmän. Jotkut tykkäävät makeasta ja jotkut kirpeästä. Kaljoissa taas jotkut voimakkaammasta mausta ja jotkut miedosta ja raikkaasta, mitä haluavat ja odottavat kaljalta. Muissa jutuissa vaan jonkun tietyn mieltymyksen omaavat eivät moiti muita.
 
Viimeksi muokattu:

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
No ei muutakuin yhteyttä vaan ko. naiseen käytte syömässä jne. Mutta sitten taas tohon "miten on mahdollista" niin Juuhan Af Granilla voisi olla joku kevyt aasin silta tähän yliluonnolliseen asiaan....

No kieltämättä ei hullumpi ajatus ollenkaan. Pitää pistää ihan harkintaan, koska positiiviset kuvat jäi mieleen tästä naisesta.

Pitää kysästä Juuhanilta, kun seuraavan kerran taas savoon joutuu.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Paha sanoa, mutta veikkaisin ensimmäistä.

Hyvin epärationaalista toimintaa eläimeltä jonka tärkein tehtävä on kaivaa muurahaisia maankolosta tikkua hyödyntäen. Ja mitä se apina edes tekisi aamuyöllä kaupungilla, ja vieläpä vapaana? Sen sijaan Mauno, Tellervo tai muu ikäihminen saattaa pienessä hiprakassa tuntea itsessään taas nuoruuden intoa ja kadonnutta voimaa ja näin uskaltautua tekemään moisen kepposen. Kertomasi perustalta voisin lähes varmaksi väittää, että kyseessä ei ole nykynuorison tarkoituksellinen mielipahan levittäminen rauhaisaan lähiöön. Mopoauton ääntä kun ei lähistöltä kuulunut(?).
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Hyvin epärationaalista toimintaa eläimeltä jonka tärkein tehtävä on kaivaa muurahaisia maankolosta tikkua hyödyntäen...

Olisit katsonut tuossa männäpäivänä dokumentin, jossa marakatit dokailivat turistien viinoja ja viettivät beachelämää (speedot kylläkin puuttuivat), niin et tuollaisia kirjoittelisi..:)
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Dubaissa tehtiin joku papatinammunnan ennätys ja katselin siitä Ylen nettisivuilta reilun viiden minuutin videon. Videossa kuvattiin välillä väkijoukkoon ja siellä varmaan joka toisella oli kännykkäkamera tanassa taltioimassa tapahtumaa nauhalle. Ihmettelen siis, että jos menee katsomaan tuollaista spektaakkelia paikan päälle, miksi sitä pitää silti tuijottaa pienen näytön läpi. Ja varmasti tuosta tapahtumasta on paljon hyvälaatuista videomateriaalia vaikka ja missä. Ja kuitenkin tuollainen tapahtuma on livenä varmasti aivan huikea, jota se ei ruudulta katsottuna ole.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Olisit katsonut tuossa männäpäivänä dokumentin, jossa marakatit dokailivat turistien viinoja ja viettivät beachelämää (speedot kylläkin puuttuivat), niin et tuollaisia kirjoittelisi..:)

Oli muuten todella hyvä dokumentti. Maanantaina tuo tuli ja oli pakko ottaa pienet vinkkupöhnät ihan myötätunnosta alkoholistimarakatteja kohtaan.

Ihmetytti dokkarissa ilmoitetut lukemat kädellisten alkoholinkäytöstä, ilmeisesti aika samoilla prosenteilla lipsahtaa lapasesta marakateilla, kuin ihmisilläkin. Tai tuossahan 15% oli tipattomia (tai käytännössä), 60% naukkaili, mutta kohtuudella (ei vetänyt övereitä), 15% röpötteli suht antaumuksella, muttei kuitenkaan rappiolla ja sitten loput 10% eivät muuta ravintoa enää halunneetkaan niiden viinasten lisäksi ja kuolivat keskimäärin 3 kuukauden kuluessa röpöttelyn aloittamisesta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Tuolla jossain ketjussa ihmetellään lihatonta makkaraa. Minä taas ihmettelen toisinpäin, miksi pitää tehdä makkaraa, jonka lihapitoisuus on jotain vitusti, varsinnkin kun se ei saisi maksaa mitään.

Teurastamolla tapetaan joku virikkeelisessä ympäristössä elänyt selkärankainen. Ihminen on suuressa viisaudessaan päättänyt, että tuo tai tuo lihaskudos, jonka tämä olio on eläissään saanut kasvatettua, on hyvän makuista. Hyvä, sille palalle pannaan kilohintaa tasan sen verran, että suurin piirtein kaikki menee kaupaksi. Vähän halvemmalla myydään sitten vähän köyhemmille tai nuukemmille suunnatut palat. Seuraavat osat jauhelihaan, sitten makkaramassaan ja loput eläinten rehuksi. Ei makkara perinteisesti ole mikään gourmet-ruoka. Se on köyhien ihmisten tekemää safkaa niistä ruhonosista itselleen, mitä ei paremalle väelle saatu myytyä.

EU suuressa viisaudessaan muutti lihan määritelmää, nykyiset 'lihaan verrattava ruhon osat' tai 'koneellisesti erotettu liha' olivat ihan oikeaa lihaa vielä n. 5v sitten.

Se, että Kesko ja SOK käytännön kartellillaan ja Venäjän/Baltian investointeja rahoittaakseen pitävät Suomen lihan, lihajalosteiden ja makkaran hintatason n. kolmanneksen ylihintaisena on ihan toinen juttu.

t. hanu
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös