Ihmettelyketju

  • 6 368 395
  • 38 785

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noiden erikoisempien kaljojen juojilta vaan kuulee usein hölmöjä jo monesti jopa provosoivia kommentteja. Kyllähän sen nyt luulisi ymmärtävän miksi Suomessa kaljat ovat Koffeja ja noita muita, ihmiset kun haluavat kaljansa sellaisena.

En mä sano että ihmisten pitäisi juoda mitään ylihintaista kaljaa, jonka makukaan ei niitä miellytä ja josta ei edes lähde jano.

Mä kannatan demokratiaa. Aina tietenkin löytyy vaikka mitä vähemmistöryhmiä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viimeinen viesti tähän keskusteluun. Karvani nousivat pystyy kun Sampio puhui poronkusemista oluista, väheksyen aika pahasti niitä. Olen periaatteessa täysin samaa mieltä esim. Sistiksen kanssa, mutta ylläoleva lainaus saa taas karvat pystyyn. Minulla ei ole känni per euro -ajattelua vaikka juon pääosin peruslageria, koska en pyri känniin. Minusta peruslageri vaan on hyvää.
Minä juon usein lageria, koska sillä on aikansa ja paikkansa. Mm. Sistiksen dissaama San Miguel tuo minulla voimakkaan mielleyhtymän eräälle patikkareissulle, jossa aina pitkän ja kuuman patikointipäivän kruunasi hileinen San Miguel tai kaksi. En juurikaan pysty kuvittelemaan olutta, joka olisi paremmin sopinut tuohon tilanteeseen. Mutta jos puhutaan bulkkilagereista (joiden syvimmän olemuksen Sistis hyvin tuolla aiemmin selitti), niissä on ~kaikista ohuin makumaailma olutkartalla. Eli ne eivät maistu juuri miltään, koska panimot ovat niin päättäneet. Niistä on siis ihan tarkoituksella poistettu kaikki makupiikit. Minusta on siis tyhmää sanoa, että bulkkilager on hyvää. Minusta se ei vain ole pahaa. Paitsi light-versiot, varsinkin jenkkiläiset. Niitä en saa edes juotua. menevät siis omassa luokittelussani erikoisoluen määritelmän alle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Minusta on siis tyhmää sanoa, että bulkkilager on hyvää...

Kuten sanoit, jokaiseen tilanteeseen on omat juomansa ja ruokansa. Et sinä voi sanoa, että jonkun ruuan tai juoman väittäminen hyväksi on tyhmää. Tai voit, mutta se kertoo jotain sinusta. Ihmisten makuaistit ovat erilaisia, toisten väkevä on toisille mieto.

En sitten malttanut olla pois.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ketjun aiheeseen liittyen:
Miksi tässä ketjussa väännetään kaljasta sivutolkulla, kun sille on olemassa ihan oma ketju?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Et sinä voi sanoa, että jonkun ruuan tai juoman väittäminen hyväksi on tyhmää. Tai voit, mutta se kertoo jotain sinusta.
Kaikki, mitä sanon, kertoo jotain minusta. Voin esimerkiksi sanoa, että Ville Viitaluoma on hyvä keskushyökkääjä. Sitten tulee 50 besserwisseriä sanomaan, että "miksei se sitten pelaa änärissä, jos se kerta on hyvä pelaaja?". Noille vastaan, että siellä pelaavat oikeasti hyvät, ehkä jopa maailman parhaat keskushyökkääjät. Ja suurin osa heistä onkin millä tahansa mittarilla mitattuna Viitaluomaa parempia. Mutta jos sanot vastaavan asian jostain koffista, oletkin hifisti.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oluista puhuttaessa laatu voi tarkoittaa eri asiaa eri puhujille. Laatua on se että tuotetaan jatkuvasta täsmälleen samanmakuista olutta ilman mitää virheitä tai sitten laatu voi tarkoittaa että siihen käytetään enemmän raaka-aineita litraa kohti ja saadaan näin enemmän ja erilaisempia makuja irti.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Foxilta tulee ohjelma, missä maailmanlopun odottajat esittelevät varautumistaan.

Minulle ei oikein aukea miksi he esiintyvät ohjelmassaan tunnistettavina, esitellen valmiusvarastonsa ja puolustusvälineensä. Jokaisella on hirveä huoli, että joutuvat hyökkäyksen kohteeksi kun paska osuu tuulettimeen. Nyt he kertovat suunnitelmansa televisiossa.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olin nyt jouluna Suomessa, ja tuli juotua suomalaista olutta ensimmäistä kertaa pariin vuoteen. Olin ihan yllättynyt kuinka hyvää normi Sandels olikaan, paljon parempaa kuin muistin. Sandelsin tumma oli puolestaan heikko, ei ollut yhtään tumman makuinen, vaan sellainen munaton yritys pelkästään. Kaikki suomalaiset oluet ovat järjestään heikkoja, vähän kuin vettä joisi, minkä totesin myös kaverille, kun olin hänen luona bissellä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaikki suomalaiset oluet ovat järjestään heikkoja, vähän kuin vettä joisi, minkä totesin myös kaverille, kun olin hänen luona bissellä.
Mufloni CCCCC IPA ja vaikkapa Koffin Portteri pyyhkivät isolla osalla saksalaisoluita seiniä ja lattioita. Ei kannata nyt aivan mahdottomia uhota, herr müller.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mufloni CCCCC IPA ja vaikkapa Koffin Portteri pyyhkivät isolla osalla saksalaisoluita seiniä ja lattioita. Ei kannata nyt aivan mahdottomia uhota, herr müller.

Tosta Koffin Porterista olen kyllä kuullut puhuttavan, mutta ei ole vielä ainakaan tullut vastaan. Toisaalta onhan kyseessä ns. erikoisolut, joten ei voi verrata normaaleihin saksalaisiin oluisiin. Erikoisoluen määritteleminen tosin ei ole helppoa, ja se on jo terminäkin todella tyhmä, joten mene ja tiedä. Sanotaanko näin, että normaali suomalainen olut ei juuri pärjää esim. just normaalille saksalaiselle oluelle, mutta kyllä itse ainakin Sandelsin joisin aina silloin tällöin ihan mielelläni.

Tuosta Mufloni mikäliestä en ole ennen kuullutkaan.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tosta Koffin Porterista olen kyllä kuullut puhuttavan, mutta ei ole vielä ainakaan tullut vastaan. Toisaalta onhan kyseessä ns. erikoisolut, joten ei voi verrata normaaleihin saksalaisiin oluisiin. Erikoisoluen määritteleminen tosin ei ole helppoa, ja se on jo terminäkin todella tyhmä, joten mene ja tiedä. Sanotaanko näin, että normaali suomalainen olut ei juuri pärjää esim. just normaalille saksalaiselle oluelle, mutta kyllä itse ainakin Sandelsin joisin aina silloin tällöin ihan mielelläni.

Ostin joskus Lidlistä jotain saksalaista peruslageria, oliskohan ollut Nobelaner, eikä se ainakaan juuri sen kummemmalta maistunut kuin suomalaisetkaan peruslagerit.

Koffin portteria saa Alkon lisäksi lähes jokaisesta vähänkin paremmin varustetusta ravintolasta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Jep. Parempi tietenkin, jos tehtäisiin jako ohratärkkelysjuomien ja oluiden välillä, mutta veikkaan että sanomista ja sekaannusta tulisi siitäkin.

Suomessa on kuitenkin Alkon määräyksestä pantu ja myyty ohratärkkelysjuomia vuoteen 1995 saakka, niin kyllä nuo oikeat oluet ovat edelleen suomalaisille aika erikoisia.

Jäi vaivaamaan tuo 'Alkon määräyksestä'. Mitä se Alko on määrännyt?.

Meillähän sinänsä on käytössä termi täysmallasolut aineille, joita muuallakin maailmassa voi oluina myydä. Toisaalta olisi kyllä suomalaisen bulkkilaagerin 'laadun' kehujillle sinänsä ihan oikein käyttää nimitystä 'osin sokerilla käytetty ja vedellä jatkettu ohratärkkelysjuoma'. Onhan se toki janojuomana ihan kohtuullista, vaan olueksi kutsuminen on kyllä melko vitsi.

t. hanu
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jäi vaivaamaan tuo 'Alkon määräyksestä'. Mitä se Alko on määrännyt?.

Sinebrychoff-dokumentista tämä itsellenikin vasta aukesi, että Alko on antanut myyntiluvan kaikille olueille vuoteen 1995 saakka ja esim. ALE:t ja portterit eivät ole saaneet myyntilupaa, niiden liian hyvän maun takia, joka taas tietenkin olisi tehnyt suomalaista juoppoja. Vasta 1995 vuoden jälkeen panimot ovat saaneet panna mitä oluita tahansa.

"Vuoden 1995 Alkon viranomaistehtävät eli asema alkoholielinkeinoa hallinnoivana viranomaisena päättyi. Viranomaistehtävät siirtyivät sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle." Alko.fi
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos laadukkailla menetelmillä tekee laadukkaista raaka-aineista laadukasta kaljaa, niin mun mielestä silloin sitä voi kutsua laadukkaaksi. Välttämättä kaikki ulkomaalaiset kaljat eivät ole yhtä laadukkaita, vai voiko joku mennä takuuseen?

Ja jos tavalliselle keskivertosuomalaiselle antaa eteen jonkun erikoisemman pullon, ei se välttämättä tykkää siitä. Siinä on sellaisia makuja, mitä ei kaljalta odota. Joillakin vähemmistöryhmillä sitten on tapana nostaa itsensä jalustalle väittämällä että niiden tapa juoda kaljaa olisi se oikea.

Mutta jos nyt rehellisesti mietitte, niin eikö voida sanoa että nämä suomilagerit ovat lähes täydellisiä kaljoja? Hinta. Juuri sopiva. Ei tarvitse esim. mitään kahta euroa pulittaa. Maku. Hyvä. Pehmeä. Sopivan helppo juoda. Raikkaus. Juuri sopiva. Ei ole liikaa esim. humalaa. Laatu. Hyvä. Ja kaupan päälle se on vielä ekologista lähiruokaa.

Just sun tai just mun mausta mä en nyt puhu, vaan suurimman osan suomalaisista.

Juohan jotkut pelkkää vettäkin, vaikka siinä ei ole tippaakaan ohraa. Nämä bulkkilagereiden haukkujat eivät varmaankaan juo.

Mistään satunnaisilta nakkigrilleiltä mä en halua mitään grillimakkaroita ostella, niissä kun saattaa olla vaikka mitä, mutta kyllä mä tölkillisen Koffia voin vetää hyvillä mielin.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
What? Toni Kähkönen on mua nuorempi. Aina jotenkin kuvitellut samoille lukemille meitin Ville Viitaluoman kanssa. Mä oon siinä jossain välissä.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ostin joskus Lidlistä jotain saksalaista peruslageria, oliskohan ollut Nobelaner, eikä se ainakaan juuri sen kummemmalta maistunut kuin suomalaisetkaan peruslagerit.

En nyt lähtisi puhumaan Lidlin omasta olutmerkistä saksalaisena peruslagerina. Vähän sama kun sanoisi, että Pirkka-olut edustaa suomalaista peruslageria. Eipä täällä kukaan nyt muutenkaan mitään Lidlin oluita juo, paitsi köyhät.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En nyt lähtisi puhumaan Lidlin omasta olutmerkistä saksalaisena peruslagerina. Vähän sama kun sanoisi, että Pirkka-olut edustaa suomalaista peruslageria. Eipä täällä kukaan nyt muutenkaan mitään Lidlin oluita juo, paitsi köyhät.

No mutta Pirkka-olut edustaa suomalaista peruslageria puhtaimmillaan, ei eroa muista mitenkään muuten kuin brändiltään. Mikäs sitten olisi sopiva saksalainen peruslageri vertaitavaksi?
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No mutta Pirkka-olut edustaa suomalaista peruslageria puhtaimmillaan, ei eroa muista mitenkään muuten kuin brändiltään. Mikäs sitten olisi sopiva saksalainen peruslageri vertaitavaksi?

Mielestäni Pirkka-olut on se kaikkein mauttomin, mutta jos se edustaa suomalaista peruslageria puhtaimmillaan, niin aika huonosti menee. Saksalaiseksi peruslagerin edustajaksi kannattaa valita sellainen, mitä myös myydään Saksassa. En ainakaan muista koskaan nähneeni Nobelaneria täällä myynnissä, tosin en käy Lidlissä kuin aniharvoin, enkä oluita siellä koskaan juuri katsele, joten voin olla väärässäkin.

Itse kysymykseen en osaa juuri vastata, sillä täällä on niin monia merkkejä, enkä kaikkia ole maistanut. Rohkeasti kokeilemaan, kyllä normi Pirkka-oluet, Lapparit ja muut jäävät helposti kakkoseksi.

Toisaalta tässähän on melko pitkälti kyse makuasioista.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielestäni Pirkka-olut on se kaikkein mauttomin, mutta jos se edustaa suomalaista peruslageria puhtaimmillaan, niin aika huonosti menee. Saksalaiseksi peruslagerin edustajaksi kannattaa valita sellainen, mitä myös myydään Saksassa. En ainakaan muista koskaan nähneeni Nobelaneria täällä myynnissä, tosin en käy Lidlissä kuin aniharvoin, enkä oluita siellä koskaan juuri katsele, joten voin olla väärässäkin.

Pirkka-lager on Olvin panema, käytännössä ihan samaa tavaraa kuin muutkin suomalaiset lagerit. Pointti on kuitenkin se, että jos nyt Koffin Porter ei käy vertailuun, koska se on erikoisolut, niin miksi sitten saksasta pitäisi valita joku sen erikoisempi olut? Kun puhuit erikoisoluista, niin niillä kriteereillä käytännössä kaikki saksalaiset oluet ovat erikoisoluita. Tai voihan se olla että Saksassakin on tarvetta ja kysyntää ohratärkkelysvalmisteelle.

Nobelaner todennäköisesti onkin räätälöity pohjoismaiden markkinoille, sen verran keskinkertainen tuotos on kyseessä.

Saksalaisia oluita olen maistellut lukuisia, pääsääntöisesti hyviä oluita panevat.
 

J.Petke

Jäsen
Mutta suomalaiset lagerithan on tullut nimenomaan Saksasta.

Muutenkin hieman turha lähteä vertailemaan olutkulttuureja, jos lähtökohtana on lagerit eri maissa. Esim briteissäkin juodaan älyttömän paljon mauttomia halpoja lagereita, vaikka tarjolla on jos jonkinlaista spessuolutta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sitä tärkkelystä varmaan hirveästi ole, eikä sen käyttö ole ainoa syy noiden suomalaisten "mauttomuudelle" kun esim. laivalta kannetuissa neloskaljoissa on enemmän makua. Saksan Lidlin Grafenwalderkin maistui paremmalta kuin mitä täällä Suomessa.

Lidlin kaljoissa, myös siinä Nobelanerissa, on valmistusaineina vain vesi, ohramallas ja humala. Eron huomaa esim. Koffiin.

Kerran muuten vein sukulaisille saksalaista Becksiä, mutta eivät oikein tykänneet. Ei ollut suomalaiseen makuun se.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Saksalaiset ilmeisesti keksivätkin lagerin? Nerokas kansa... Mitähän brittiläisiä lagereita löytyy - varmaan niitäkin täytyy olla, mutta eipä ole tullut ainakaan maistetuksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Saksalaiset ilmeisesti keksivätkin lagerin? Nerokas kansa... Mitähän brittiläisiä lagereita löytyy - varmaan niitäkin täytyy olla, mutta eipä ole tullut ainakaan maistetuksi.
Mulla on tässä koneen taustakuvana yleispätevä olutkartta. Lagerista ei löydy linkkiä brittipuolelle ollenkaan. Hämmentävää. Mutta kyllä esim. Carling on ihan sitä samaa pirkkaa maultaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ihmettelen kun jengi aina ajoittain postailee FB:in ilmoituksia karanneista ja löytyneistä koirista ja koettavat tuota väylää pitkin löytää omistajan. Hienoa toki tuokin, mutta kun omistaja löytyisi tod. näk. huimasti nopeammin, kun kävisi vain lähimmässä eläinlääkärissä ilmaiseksi piippauttamassa niskanahan alla lymyävän mikrosirun. Tuo kun löytyy käytännössä kaikilta rotukoirilta ja merkittävältä osalta seropeiltakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös