Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 516 740
  • 11 623

Titaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Eiköhän venäläiset tee Hjallikselle ja Jokereille saman mitä Hjallis teki pk-35:lle aikoinaan. Kauniita on puheet alussa jne. Turhapa tästä asiasta on toisaalta enään suomalaisille tärkeimmän sarjan osiossa jauhaa. Hämmennys vain on suuri miten osa Jokereiden kannattajista uskoo sinisilmäisesti kaiken mitä heille norsunluutornista iletään syöttää.

Voi huoh, mitä juttua. Mistä sinä esim. voit olla varma IFK:n turvatusta tulevaisuudesta? Ehkä sinä vain sinisilmäisesti uskot Everin kauniit puheet norsunluutornista, että ei olla mihinkään KHL:ään lähdössä? Tuskin mikään ennustaja sentäs olet, tai ole minun puolestani mikä tahansa, lähinnä vaan naurattaa tuo päivästä toiseen parkuminen, että miten Jokerit on nyt venäläisten käsissä. Kova on teillä huoli. Itse olen ainakin ylpeä tästä Harkimon liikkeestä, mies joka ei haasteita pelkää, vaan uskaltaa lähteä uuteen mukaan. Tämä mieshän on aiheuttanut järkyttävää kateutta ja vihaa viimeiset pari vuosikymmentä, että sinänsä ei yllätä tämä teidän jatkuva itkeminen asiasta.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Hämmennys vain on suuri miten osa Jokereiden kannattajista uskoo sinisilmäisesti kaiken mitä heille norsunluutornista iletään syöttää.

Niin, eihän tässä ole vastakkain kuin Jokereiden omistajan (Hjallis) ja Areenan omistajan (Timchenko) faktiset lausunnot asiasta vs. monta kymmentä kateellista ja katkeraa sm-liigafania jotka Jokerivihassaan ja sm-liigan kyykkäämisestä paniikissa toivoo sydämmensä pohjasta Jokereiden alamäkeä ja jotka kirjoittelevat Jatkoajassa mitä sattuu ilman minkään sortin faktoja.

Minun on ainakin hyvin helppo päättää kumpaa tahoa uskon.
 

Tazz82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Man Utd
Voi huoh, mitä juttua. Mistä sinä esim. voit olla varma IFK:n turvatusta tulevaisuudesta? Ehkä sinä vain sinisilmäisesti uskot Everin kauniit puheet norsunluutornista, että ei olla mihinkään KHL:ään lähdössä? Tuskin mikään ennustaja sentäs olet, tai ole minun puolestani mikä tahansa, lähinnä vaan naurattaa tuo päivästä toiseen parkuminen, että miten Jokerit on nyt venäläisten käsissä. Kova on teillä huoli. Itse olen ainakin ylpeä tästä Harkimon liikkeestä, mies joka ei haasteita pelkää, vaan uskaltaa lähteä uuteen mukaan. Tämä mieshän on aiheuttanut järkyttävää kateutta ja vihaa viimeiset pari vuosikymmentä, että sinänsä ei yllätä tämä teidän jatkuva itkeminen asiasta.

Kuka oikeasti uskoo että venäläiset ostivat tappiollisen hallin Helsingistä huvikseen ilman että tarkoituksena olisi ostaa myös Jokerit? Se joka väittää että Jokerit ei siirry venäläisomistukseen, ei mielestäni tunnusta tosiasioita.

Se mitä Hifkille, tai jollekin muulle seuralle, tapahtuu tulevaisuudessa ei liity tähän asiaan mielestäni mitenkään. Ymmärrän että te Jokerit -fanit olette liian lähellä nähdäksenne metsää puilta.

Se onko Jokereiden KHL:ään siirtyminen hyvä vai huono asia on monimutkainen juttu. Mainittakoon nyt vaikka esimerkkeinä että toisaalta laskee kotoisen liigan kiiinnostavuutta, mutta toisaalta saattaa lisätä mahdollisuuksia suomalaisille pelaajille. Minä en osaa arvioda enemmän plussia vaiko miinuksia.

Se jos Jokerit menee kokonaan venäläisille on surullista.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi huoh, mitä juttua. Mistä sinä esim. voit olla varma IFK:n turvatusta tulevaisuudesta?
Olenko jossain sellaista väittänyt?

Ehkä sinä vain sinisilmäisesti uskot Everin kauniit puheet norsunluutornista, että ei olla mihinkään KHL:ään lähdössä?

Ei olla ainakaan vielä. Muitakin vaihtoehtoja kansainvälistymiseen on olemassa.

Tuskin mikään ennustaja sentäs olet, tai ole minun puolestani mikä tahansa, lähinnä vaan naurattaa tuo päivästä toiseen parkuminen, että miten Jokerit on nyt venäläisten käsissä.

En ole. En ole myöskään parkunut mitään, lähinnä hymeksinyt.

Kova on teillä huoli.

Ei ole!

Itse olen ainakin ylpeä tästä Harkimon liikkeestä, mies joka ei haasteita pelkää, vaan uskaltaa lähteä uuteen mukaan.

Saat olla ylpeä. Ei varmaan pelkää haasteita, ja uskaltaa lähteä mukaan uuteen, vai olikohan nyt kuitenkin "pakko" ruveta jostain luopumaan...?

Tämä mieshän on aiheuttanut järkyttävää kateutta ja vihaa viimeiset pari vuosikymmentä, että sinänsä ei yllätä tämä teidän jatkuva itkeminen asiasta.

Ainakaan minussa hän ei ole noita tuntemuksia aiheuttanut hetkeäkään koskaan. Mulle täysin yhdentekevä liikemies. Enkä itke vieläkään.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kuka oikeasti uskoo että venäläiset ostivat tappiollisen hallin Helsingistä huvikseen ilman että tarkoituksena olisi ostaa myös Jokerit? Se joka väittää että Jokerit ei siirry venäläisomistukseen, ei mielestäni tunnusta tosiasioita.

Jos sinäkin viitsisit tutustua faktoihin kaiken spekulointisi sijaan voisit hyvin nopeasti saada selville, että johan Venäläisillä on optio ostaa osa Jokereista. Tämä optio sisältyi Hartwall-Areenan kauppaan.

Puhutaan osan ostamisesta ja Hjallis ei myy kuin vähemmistö-osuuden ja Timchenko taas on sanonut, että hän ei aio ostaa enemmistö-osuutta, koska hänellä ei ole aikaa vastata Jokereiden operatiivisestä toiminnasta. Miehellä kun on pikkuisen noita muitakin kiireitä KHL:ään liittyen. Nämä kiireetkin saat selville kun maltilla hieman tutustut asian taustoihin ja faktoihin. Suosittelen tätä sinulle ja monelle monelle mulle lämpimästi.

Pysyy keskustelu faktojen tasolla niin ei tarvitse vääntää pelkkää spelukaatiota ja propagandaa.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, eihän tässä ole vastakkain kuin Jokereiden omistajan (Hjallis) ja Areenan omistajan (Timchenko) faktiset lausunnot asiasta ...

Kyllä. Faktaa ovat nyt kertoneet julkisuuteen ja se ei tule koskaan muuttumaan kun aikaa menee, esim. vuosi...

vs. monta kymmentä kateellista ja katkeraa sm-liigafania jotka Jokerivihassaan ja sm-liigan kyykkäämisestä paniikissa toivoo sydämmensä pohjasta Jokereiden alamäkeä ja jotka kirjoittelevat Jatkoajassa mitä sattuu ilman minkään sortin faktoja.

Tuo on aina yhtä loistava argumentti vähätellä eriäviä mielipiteita.

Minun on ainakin hyvin helppo päättää kumpaa tahoa uskon.

Onneksi olkoon.
 

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saisiko tästä Harkimon Jokereista luopumisesta jotakin faktaa? Joku linkki vaikka johonkin missä tästä on juttua?

On kyllä ihme miten tätä samaa paskaa saa jauhaa joka toisella palstalla, eikä viitsitä pysyä faktoissa.

Katsotaan vuoden päästä miten asia on. Jos nyt jotain faktaa on niin halli on venäläisten. Paljonko halli omistaa Jokereita?

En millään usko, että vuoden päästä venäläiset antavat harkimolle miljoonia käytettäväksi joukkueeseen, miksi antaisi?
Venäläiset eivät antele rahaa vaikka niillä sitä on.

Kyllä he haluavat päätäntävallan miten miljooniaan käyttää.
 

Tazz82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Man Utd
Jos sinäkin viitsisit tutustua faktoihin kaiken spekulointisi sijaan voisit hyvin nopeasti saada selville, että johan Venäläisillä on optio ostaa osa Jokereista. Tämä optio sisältyi Hartwall-Areenan kauppaan.

Puhutaan osan ostamisesta ja Hjallis ei myy kuin vähemmistö-osuuden ja Timchenko taas on sanonut, että hän ei aio ostaa enemmistö-osuutta, koska hänellä ei ole aikaa vastata Jokereiden operatiivisestä toiminnasta. Miehellä kun on pikkuisen noita muitakin kiireitä KHL:ään liittyen. Nämä kiireetkin saat selville kun maltilla hieman tutustut asian taustoihin ja faktoihin. Suosittelen tätä sinulle ja monelle monelle mulle lämpimästi.

Pysyy keskustelu faktojen tasolla niin ei tarvitse vääntää pelkkää spelukaatiota ja propagandaa.

Se on huvittavaa kun te Jokerit- fanit ylennätte itsenne ja kuvittelette että me täällä maakunnissa ei tiedä mitään. Minulle nuo sinun luettelemat faktat olivat täysin tiedossa. Mukavaa jos sinä uskot noihin asioihin sinisilmäisesti.

Teidän kanssa on vaikea keskustella jos pidätte itseänne NIIN paljon muita parempina ja jokaiseen keskustelun avaukseen vastauksena on tutustukaa faktoihin idiootit. Ei maailma ole ystäväiseni niin musta-valkoinen. Luuletko oikeasti että kaikki mitä teidän Hesarissa kirjoitetaan on faktaa? Koitapa mitä Google kertoo tästä.

Suosittelen lämpimästi että et usko kaikkea propagandaa ja avaat silmäsi spekulaatioille joissa saattaakin olla totuuden siemeniä.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Katsotaan vuoden päästä miten asia on. Jos nyt jotain faktaa on niin halli on venäläisten. Paljonko halli omistaa Jokereita?

En millään usko, että vuoden päästä venäläiset antavat harkimolle miljoonia käytettäväksi joukkueeseen, miksi antaisi?
Venäläiset eivät antele rahaa vaikka niillä sitä on.

Kyllä he haluavat päätäntävallan miten miljooniaan käyttää.

Ei kai nyt kukaan anna rahaa kenellekkään vastikkeetta, ei Venäläiset, eikä Suomalaiset.

Jälleen kerran jos sinä ja moni muu viitsisi hieman tutustua faktoihin niin jäisi tämä porpaganda pois.

Venäläinen raha tulee Jokereihin sponsoreiden muodossa. Timchenko hakee parhaillaan isoja Venäläisiä sponsoreita ja yhteistyökumppaneita Jokereiden taakse jotta budjetti saadaan n. kolminkertaistettua.

Nämä kaikki asiat saa selville hyvin helpolla jos viitsii edes vähän perehtyä asiaan ennenkuin alkaa täällä provoamaan.
 

Tuoppi

Jäsen
Ei kai nyt kukaan anna rahaa kenellekkään vastikkeetta, ei Venäläiset, eikä Suomalaiset.

Jälleen kerran jos sinä ja moni muu viitsisi hieman tutustua faktoihin niin jäisi tämä porpaganda pois.

Venäläinen raha tulee Jokereihin sponsoreiden muodossa. Timchenko hakee parhaillaan isoja Venäläisiä sponsoreita ja yhteistyökumppaneita Jokereiden taakse jotta budjetti saadaan n. kolminkertaistettua.

Nämä kaikki asiat saa selville hyvin helpolla jos viitsii edes vähän perehtyä asiaan ennenkuin alkaa täällä provoamaan.

Saas nähä millasia ketkuja sieltä löytyy jotka haluaa rahojaan puhdistaa... Jokerit tekee Alliansit!
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kuka oikeasti uskoo että venäläiset ostivat tappiollisen hallin Helsingistä huvikseen ilman että tarkoituksena olisi ostaa myös Jokerit? Se joka väittää että Jokerit ei siirry venäläisomistukseen, ei mielestäni tunnusta tosiasioita.
Omistus ei välttämättä rybyille siirry. Halli ja seuran rahoitus on jo venäläisten harteilla, sen mukana myös määräysvalta aikastalailla kaikesta toiminnasta tuon projektin tiimoilta. Hjallis on täysin riippuvainen venäläisten tuesta ja aivan puhtaan marionetin asemassa. Rahoittajan ääni näissä ratkaisee. Omistussuhteet sitten vaikuttavat mahdolliseen voitonjakoon. Voittoa tuosta ei ole varmaankaan aivan heti tulossa, joten tämän hetkinen tilanne sopii venäläisille paremmin kuin hyvin. Heillä on jo täysi määräysvalta, mutta Hjalmari seuran omistajana kantaa siitä vastuun. Lisäksi yllättävän monelle suomalaiselle saadaan näköjään myytyä illuusiota siitä, että Jokerit olisivat säilyneet suomalaisena KHL:ssa pelaavana seurana. Harkimo itse ei tähän illuusioon varmastikaan usko.

Vesuri
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lisäksi yllättävän monelle suomalaiselle saadaan näköjään myytyä illuusiota siitä, että Jokerit olisivat säilyneet suomalaisena KHL:ssa pelaavana seurana. Harkimo itse ei tähän illuusioon varmastikaan usko.

Juurikin näin. Itse veikkaan, että muutama kausi vedetään Hjallis ohjaimissa, jotta saadaan liiga ja seurat tutuiksi katsojille. Jos katsojia riittää hallissa ja yleisö hyväksyy uuden liigan niin venäläiset ottavat lopullisesti seuran itselleen. Toivonpa vain Jokereiden ja erityisesti sen kannattajien puolesta, että joukkueen identiteetti säilyy eikä sitä mielletä tulevaisuudessa vain yhdeksi venäläiseksi joukkueeksi muiden joukossa, joka pelaa ottelunsa Helsingissä.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse koen erittäin epätodennäköiseksi sen vaihtoehdon, että Jokerit tulisi suuremmin vaihtamaan brändiään tulevaisuudessa, vaikka venäläis-omistukseen siirtyisikin.

En ymmärrä mikä järki uudella omistajalla olisi muuttaa brändiä ja hylätä nykyiset fanit. Jokerit on katsojakeskiarvoltaan Euroopan huippua, vedettiin viimekaudella ulkomuistista lähes 10 000 katsojaa iltaa kohden. Eikai uusi omistaja oleta, että pystyisi samaan jos brändi muutetaan. Täällä on lähes yhteen ääneen todettu hyväksi ratkaisuksi, että Helsinkiin ei perustettu uutta KHL -joukkuetta -> kuka sitä kannattaisi? Siltikin koetaan todennäköiseksi, että venäläiset omistajat muuttaisi Jokerit täysin. Eikö näihin päde sama asia -> kuka sitä kannattaisi?

Urheilubisness on täynnä esimerkkejä viime vuosilta, jossa rahakas liikemies on ostanut seuran kokonaan itselleen. Aina siihen on liittynyt suuria pelkoja kannattajien kannalta, mutta mieleeni ei muistu ainuttakaan tapausta jossa uusi omistaja olisi laittanut brändin suureen mullistukseen.

Koen Jokereiden brändin muuttamisen yhtä todennäköiseksi kuin, että Korealaiset ostaisi ensin Mercedes Benzin, ja muuttaisi sen nimeksi Huawein. Kaiken lisäksi alkaisi tuottamaan pinkkejä ja vaaleansinisiä polkupyöriä jonka logo muistuttaisi märkää koiraa.

Ei uusi omistaja tietenkään tällaista asiaa tee.
 
Suosikkijoukkue
TPS
SM-liigatuote

Tuota sapelien kalistelua lueskellessa Jokeri-osiossa, lienee aiheellista pohtia oikeasti, että mikä on SM-liigatuote jatkossa. Aivan varmasti Jokerien lähtö jättää jälkensä, mutta sen ei todellakaan tarvitse olla mikään kuolinisku. SM-liigan on nyt uudistuttava ja rakennettava tuotetta määrätietoisesti ellei sitten Euro-liigat yms. vie seurojen päämääriä muualle.

Tarvitaan:
- Selkeä visio Liigan tulevaisuudesta (vastuu: liigan hallitus ja johtoryhmä (eli seurojen TJ:t)
-> Vision apuna on syytä tutkia SM-liigatuotteen sidosryhmiä
- Toimintasuunnitelma lähivuosille. Sisältäen päätöksen esim. sarjajärjestelmästä (vastuu: johtoryhmä)
- Oikeat osaajat ( vastuu: Liigan TJ ja muu operatiivinen henkilöstö)
Onko nyt tarvittavat osaajat puikoissa?
- Operatiivinen toteutus / "uudistetun Sm-liiga brandin" rakennus ja myynti sidosryhmille (vastuu: Sm-liigan operatiivinen johto ja SM-liiga seurat paikallisesti)
Keskitetty markkinointikampanja.

... tai sitten katsellaan, miten muutkin seurat tähyävät muualle..
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Ei ole tainut koskaan SM-liigan historiassa käydä niin että joukkue olisi lähtenyt sarjasta ts. luopunut sarjapaikastaan?
Onko jollain faktaa tämän mutu-tuntuman jatkeeksi?
 

ilu

Jäsen
Ei ole tainut koskaan SM-liigan historiassa käydä niin että joukkue olisi lähtenyt sarjasta ts. luopunut sarjapaikastaan?
Onko jollain faktaa tämän mutu-tuntuman jatkeeksi?

En nyt tiedä voidaanko tätä laskea, mutta kaudella 1941 mestaruussarjassa pelannut Turun Riento lopetti jääkiekkotoimintansa kauden jälkeen. Seuraava kausihan peruttiin jatkosodan johdosta ja 1943 suuri osa pelaajista siirtyi Turun Pallokerhoon, jolle myös varusteet myytiin.

edit: tosin liigahistorian peräänhän tuossa ylempänä näköjään kyseltiinkin. SM-sarjan ajoilta toki myös Karhujen ja RU:n yhdistymisen voinee tulkita sarjapaikasta luopumiseksi.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
En nyt tiedä voidaanko tätä laskea, mutta kaudella 1941 mestaruussarjassa pelannut Turun Riento lopetti jääkiekkotoimintansa kauden jälkeen. Seuraava kausihan peruttiin jatkosodan johdosta ja 1943 suuri osa pelaajista siirtyi Turun Pallokerhoon, jolle myös varusteet myytiin.

hahaha, hauska tarina tuo varusteiden myynnistä. :)
Itse tosiaan ajattelin SM-liigaa, eli vuodesta 1976 eteenpäin. Ajattelinkin että tuolloin sotien aikaan on noin voinut käydäkin tai aikana jolloin toiminta ei ollut vielä kovinkaan ammattimaista.
 

senilix

Jäsen
SM-sarjan ajoilta toki myös Karhujen ja RU:n yhdistymisen voinee tulkita sarjapaikasta luopumiseksi.

Upon Pallo samoihin aikoihin lopetti jääkiekon ja luopui sarjapaikasta
 
Itse koen erittäin epätodennäköiseksi sen vaihtoehdon, että Jokerit tulisi suuremmin vaihtamaan brändiään tulevaisuudessa, vaikka venäläis-omistukseen siirtyisikin.

En ymmärrä mikä järki uudella omistajalla olisi muuttaa brändiä ja hylätä nykyiset fanit. Jokerit on katsojakeskiarvoltaan Euroopan huippua, vedettiin viimekaudella ulkomuistista lähes 10 000 katsojaa iltaa kohden. Eikai uusi omistaja oleta, että pystyisi samaan jos brändi muutetaan. Täällä on lähes yhteen ääneen todettu hyväksi ratkaisuksi, että Helsinkiin ei perustettu uutta KHL -joukkuetta -> kuka sitä kannattaisi? Siltikin koetaan todennäköiseksi, että venäläiset omistajat muuttaisi Jokerit täysin. Eikö näihin päde sama asia -> kuka sitä kannattaisi?

Urheilubisness on täynnä esimerkkejä viime vuosilta, jossa rahakas liikemies on ostanut seuran kokonaan itselleen. Aina siihen on liittynyt suuria pelkoja kannattajien kannalta, mutta mieleeni ei muistu ainuttakaan tapausta jossa uusi omistaja olisi laittanut brändin suureen mullistukseen.

Koen Jokereiden brändin muuttamisen yhtä todennäköiseksi kuin, että Korealaiset ostaisi ensin Mercedes Benzin, ja muuttaisi sen nimeksi Huawein. Kaiken lisäksi alkaisi tuottamaan pinkkejä ja vaaleansinisiä polkupyöriä jonka logo muistuttaisi märkää koiraa.

Ei uusi omistaja tietenkään tällaista asiaa tee.

No itselleni on Jokereiden brändi jäänyt epäselväksi vaikka liigaa on seurattu jo sen ekasta ottelusta lähtien. Mielestäni Jokereilla ei ole edes toimivaa brändiä, joka antaisi siitä heti mielikuvan mikä on Jokerit. Oma mielikuvani on vain että se on Helsingissä oleva jääkiekkoseura, joka pelaa SM-liigaa. Muuta en osaa sanoa brändimielessä. SM-liigalla taas on mielestäni vahvempi brändi, koska se on toiminut sateenvarjobrändinä kaikille liigajoukkueille ja tällä tavoin olut laadun tae. Näen että Jokeritkin joutuvat tukeutua aika vahvasti KHL-brändin alle ja siellä sitten löytää se oma paikka.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
SM-liigalla taas on mielestäni vahvempi brändi, koska se on toiminut sateenvarjobrändinä kaikille liigajoukkueille ja tällä tavoin olut laadun tae. Näen että Jokeritkin joutuvat tukeutua aika vahvasti KHL-brändin alle ja siellä sitten löytää se oma paikka.

*tirsk*

Siis eihän SM-liigalla ole edes yhteisen kattojärjestön kautta tapahtuvaa yhtenäistä mainosmyyntiä, saati edes yhteistä pääsponsoria. Joukkueet myyvät mainokset paitoihin, jäälle ja webbisivuille itse, seurauksena lähinnä ilmeen näyttäminen tilkkutäkeiltä. Fiksumpaa olis hommata edes liigalle näkyvät pääsponssit, jonka logot olisi jokaisen hallin ja pelipaidan keskiössä selkeästi esillä. Veikkaus ja RAY vaikkapa? Noista sopimuksis saadut rahat tulis siihen TV-potin päälle ja jakoperusteena voisi olla esim. yleisömäärät + urheilullinen menestys. Nythän joukkueet yrittää itse ihan kiimassa myydä niitä 10x10 mainoksia hintaan 10e (=nappikauppaa) sen sijaan, että liiga itse tekis jotain markkinoidakseen itseään.

Mainosmyynnin seurojen webbisivuille, fani/seuralehtiin (onko niitä?) ja halleihin (miinus pääsponssille varattu näkyvyys) olisin valmis jättämään ainakin toistaiseksi joukkuiden markkinoinnin vastuulle. Se olis sitä lisämyyntiä, jolla seurat voisivat kasata itselleen lisää fyffeä. Lisäks tän ansiosta pelipaidan etuosa vois jäädä rauhaan siltä raiskaukselta, jota esim. Oulussa tehdään.
 

Jeffrey

Jäsen
No itselleni on Jokereiden brändi jäänyt epäselväksi vaikka liigaa on seurattu jo sen ekasta ottelusta lähtien.

No nyt kyllä höpötät, tai sitten et sisäistä brändin merkitystä.

Aivan varmasti yhdistät Jokereiden tuotemerkin eli logon Jokereihin. Lisäksi varmasti mm. Hjalliksen, Hartwall Areenan, Teemu Selänteen, Gonna Fly Now:n, ehkäpä jopa punaisen ja keltaisen väriyhdistelmän.

Yrityksen brändi ja sen asiakkaat ovat ainoat asiat jotka luovat yritykselle ns. aineetonta arvoa. Tämä arvo on siis sitä, että joku on valmis maksamaan sinun tuotteestasi ennen kilpailijan tuotetta. Perjaatteessa siis myyntiluvuilla voisi selittää brändin vahvuutta ja tämän perustellaa voisi sanoa Jokereita vahvemmaksi brändiksi kuin vaikkapa HIFK:ta. En kuitenkaan sitä tee, sillä se aiheuttaisi todennäköisesti interaktiivisen huutomyrskyn.

Brändin arvo ei siis kuvaa itsessään parempaa tuotetta. Esimerkiksi iPhone myy enemmän vaikka kilpailijat päihittävät sen järjestäen laatuvertailuissa.
 
No nyt kyllä höpötät, tai sitten et sisäistä brändin merkitystä.

Aivan varmasti yhdistät Jokereiden tuotemerkin eli logon Jokereihin. Lisäksi varmasti mm. Hjalliksen, Hartwall Areenan, Teemu Selänteen, Gonna Fly Now:n, ehkäpä jopa punaisen ja keltaisen väriyhdistelmän.

Yrityksen brändi ja sen asiakkaat ovat ainoat asiat jotka luovat yritykselle ns. aineetonta arvoa. Tämä arvo on siis sitä, että joku on valmis maksamaan sinun tuotteestasi ennen kilpailijan tuotetta. Perjaatteessa siis myyntiluvuilla voisi selittää brändin vahvuutta ja tämän perustellaa voisi sanoa Jokereita vahvemmaksi brändiksi kuin vaikkapa HIFK:ta. En kuitenkaan sitä tee, sillä se aiheuttaisi todennäköisesti interaktiivisen huutomyrskyn.

Brändin arvo ei siis kuvaa itsessään parempaa tuotetta. Esimerkiksi iPhone myy enemmän vaikka kilpailijat päihittävät sen järjestäen laatuvertailuissa.
Joo en ole eri mieltä kanssasi, kyse olikin omasta näkemyksestäni. Teemu Selänne on jo niin kaukainen asia että yhdistän Teemun enemmän NHL.n kanssa näin esimerkkinä. Ja esimerkkinä tuon SM-liigan sateenvarjobrändinä olemisena, olisiko Jokerit sitten mielestäsi sitten samalla tavalla arvostettu jos se pelaisi Mestistä ?
 

Jeffrey

Jäsen
Ja esimerkkinä tuon SM-liigan sateenvarjobrändinä olemisena, olisiko Jokerit sitten mielestäsi sitten samalla tavalla arvostettu jos se pelaisi Mestistä ?

Ei tietenkään, ansio on kuitenkin vain välillisesti SM-liigan. Jokereiden brändi olisi huomattavasti vähemmän esillä mestiksessä, joten myös sen arvo olisi pienempi. Lisäksi olisi voinut olla hankalaa houkutella Filppuloita ja Karlssonia viimekaudella Jokereihin. Kyseiset herrat kasvattivat ainakin hetkellisesti Jokereiden brändiarvoa varsin kiitettävästi.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Itse koen erittäin epätodennäköiseksi sen vaihtoehdon, että Jokerit tulisi suuremmin vaihtamaan brändiään tulevaisuudessa, vaikka venäläis-omistukseen siirtyisikin.

En ymmärrä mikä järki uudella omistajalla olisi muuttaa brändiä ja hylätä nykyiset fanit. Jokerit on katsojakeskiarvoltaan Euroopan huippua, vedettiin viimekaudella ulkomuistista lähes 10 000 katsojaa iltaa kohden. Eikai uusi omistaja oleta, että pystyisi samaan jos brändi muutetaan. Täällä on lähes yhteen ääneen todettu hyväksi ratkaisuksi, että Helsinkiin ei perustettu uutta KHL -joukkuetta -> kuka sitä kannattaisi? Siltikin koetaan todennäköiseksi, että venäläiset omistajat muuttaisi Jokerit täysin. Eikö näihin päde sama asia -> kuka sitä kannattaisi?
Itse pidän lähes sataprosenttisen varmana, että brändi muuttuu täysin ja samalla siinä kohde, jolle sitä tarjotaan. Jokereilla on toki ollut sinänsä kovat yleisömäärät, mutta bisneksen tekijän silmissä tuotto on ollut enemmän kuin kehnoa. Porukkaa on houkuteltu sisään alennusmyynneillä ja ilmaislipuilla. Suuri ja kaunis Eteläpääty on saatu kasaan tarjoamalla lähes ilmainen kausari hallin (kannattajan silmissä) parhaille paikoille. Fanikunta näyttää keski-iältään nuorenevan jatkuvasti. Hyvää tunnelmaa tuovat halliin, mutta eivät tuottoa bisneksen tekijän taskuihin. Aikamoisena ihmeenä pidän, jos Eteläpääty tulee säilymään sellaisenaan ensi kauden jälkeen.

Hjallis ei ole tullut tunnetuksi siitä, että yrittäisi ensisijaisesti tehdä bisnestä rahvaan kanssa. Tähän asti kaikki projektit on suunnattu rahamiehille, joita yritetään rokottaa kunnolla.

Urheilubisness on täynnä esimerkkejä viime vuosilta, jossa rahakas liikemies on ostanut seuran kokonaan itselleen. Aina siihen on liittynyt suuria pelkoja kannattajien kannalta, mutta mieleeni ei muistu ainuttakaan tapausta jossa uusi omistaja olisi laittanut brändin suureen mullistukseen.

Koen Jokereiden brändin muuttamisen yhtä todennäköiseksi kuin, että Korealaiset ostaisi ensin Mercedes Benzin, ja muuttaisi sen nimeksi Huawein. Kaiken lisäksi alkaisi tuottamaan pinkkejä ja vaaleansinisiä polkupyöriä jonka logo muistuttaisi märkää koiraa.

Ei uusi omistaja tietenkään tällaista asiaa tee.
Kotimaisesta urheilubisneksestä tulee hyvinkin äkkiä mieleen parikin esimerkkiä. Jokereiden siirtyminen uuteen halliin ja PK-35:n muuttuminen FC Jokereiksi. Areenan valmistuttua hylkäsi Hjallis vanhat kannattajat kylmän viileästi. Minkäänlainen fanikatsomo ei kuulunut uuden hallin konseptiin. Vanhemmat Jokeri-fanit varmaan muistavat vastaanoton, kun fanikatsomon perään kyselivät. Jalkapallon kohdalla laitettiin sitten aivan kaikki uusiksi. Vanhat kannattajat saivat kohtuu tylyn kommentin, kun nimen ja seuran perinteiden perään kyselivät. Fanien mielipide ei kiinnosta lainkaan, eikä heitä FC-Jokereiden katsomoon halutaanko.

Jokereiden kannattajana olisin hyvinkin huolissani tulevasta.



Vesuri
 

Jeffrey

Jäsen
Itse pidän lähes sataprosenttisen varmana, että brändi muuttuu täysin ja samalla siinä kohde, jolle sitä tarjotaan. Jokereilla on toki ollut sinänsä kovat yleisömäärät, mutta bisneksen tekijän silmissä tuotto on ollut enemmän kuin kehnoa.

Venäläiset omistajat ovat nähneet todella hienoksi asiaksi Jokereiden korkean yleisökeskiarvon. Jokereiden luku on jopa poikkeuksellisen suuri KHL:ssä ja kärkipäätä koko euroopassa. En näe yhtään syytä sille, miksi venäläiset haluaisivat kaataa tällaisen asiakaskunnan.



Kotimaisesta urheilubisneksestä tulee hyvinkin äkkiä mieleen parikin esimerkkiä. Jokereiden siirtyminen uuteen halliin ja PK-35:n muuttuminen FC Jokereiksi.

Hienosti löysit esimerkkejä joissa venäläinen liikemies on laittanut koko seuran uusiksi. Areenaan siirtyminen ja ne noin 20 vuoden takaiset asiat ei enää hirveästi liity tähän päivään. Hjallis on itsekin myöntänyt tehneensä monta virhettä Jokereiden kanssa sekä tapauksessa Areena että FC. Nämä varmasti toimivat varoittavina esimerkkeinä myös muille omistajille. Lisää toivoisin viime vuosilta negatiivisiä esimerkkejä uusista rahakkaista omistajista, mielellään venäläisistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös