Digikamera

  • 155 719
  • 915

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Vaimo haluaa ennen kesälomareissua uuden kameran. Eli löytyykö vinkkejä hintaluokassa alle 150 €? Nyt ollaan harkittu Canon Ixus 115 HS:aa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse en vinoumia putkella saa, vaikka kuinka yritän...

Eli siis käytännössä kuvaa pienimmällä polttovälillä. Yrityksestä tuo ei sinänsä ole kiinni, vaan objektiiveissa on se jos on. Esim. Nikonin 18-200:ssa se on huomattavaa pienimmällä polttovälillä.

Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - Review / Test Report - Analysis

Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX - Review / Test Report - Analysis

Oletan, että vinoumalla tarkoitetaan siis barrelling -ilmiötä, joka taitaa olla yleisin objektiivien aiheuttama vääristymä. Tuota ei välttämättä huomaa, mutta jos kuvan reunoille tulee selkeitä suoria muotoja, niin kuvassa ne ovat sen verran mutkalla, että varmasti pistää silmään. Tietyt softat osaavat näitä korjata, en ole moisia käyttänyt. Toisaalta tuo aikaisemmin mainittu tummat reunat viittaa vinjetointiin (vignetting). Muutamalla hesarin kuvaajalla on aika paha fiksaatio lisätä tätä joka kuvaansa jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Anttilasta heräteostoksena mukaan tarttui Nikonin D3100 tarjous järkkäri kahdella objektiivilla hintaan 499,90€. Tämä siis ensimmäinen järjestelmä kamera, eikä hirveästi ole tullut muutoinkaan räpsittyä lainavehkeillä. Mutta osaapa kuvaaminen olla antoisaa puuhaa kännykkäkameran ja halppispokkarin välkkeeseen tottuneelle käyttäjälle.

Käyttö vaikuttaa ensialkuun ihan simppeliltä, ja suurin osa kuvista onnistuu, kun yrittäää ja on edes vähän kartalla mitä on tekemäsä. Kamerassa on mukana myös opas, jonka avulla kamera valitsee aloittelijalle automaattisesti oikeat säädöt.

Hintakaan ei ollut mun mielestä paha, varsinkin kun mukaan sai ne kaksi putkea. Pääsee aloittelija jo vähän niidenkin avulla kartalle siitä, mitä mahdollisuuksia tuollainen peli tarjoaa. Matka on pitkä, mutta nämä ensimmäiset askeleet ovat kuin pientä orgasmia...
 

kepardi

Jäsen
Anttilassa on ainakin ollut Canon Powershot SX210 IS tarjouksessa 149,90. Ilmeisesti ihan asiallinen hinta.
Tuon kanssa pitää huomioida, että siinä on nouseva salama. Itse olisin tuon muuten ostanut.

Nyt tuli sitten ostettua Canon Ixus 115 HS. Ihan hyvät toiminnot (vaikka automaatillahan sitä tulee pääasiassa räpsittyä) ja pieni kokoinen. Tosin välillä tuntuu että vanhalla 4Mpix Canon Powershotilla tuli parempia kuvia. Johtuisiko sitten juuri tuosta koosta kun Ixus ei niin vakaana aina pysy kädessä.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisiko kellään ehdottaa halpaa, mutta ok-laatuista videokameraa? Hinta saisi olla alle 100e. Tuohon hintaan ei varmaan saa paljoa muuta kuin noita ns."taskumalleja", joten ne toki kelpaavat myös. Kunhan saisi otettua ok-tasoista liikkuvaa kuvaa ja ehkä vähän ääntäkin :)
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Itse suosittelisin ehdottomasti kyseisen kameran ostoa 18-105 VR lasilla. Tuo on noista kittioptiikoista laadukkain. Hinta on sama 649,-. 55-200 telepää on aika pehmeä. Olen nuo kaikki linssit päässyt testaamaan ja jos ei tuo 105-200 alue ei ole ihan välttämätön heti, valitsisin 18-105 VR:n. Myöhemmin voi sitten päivittää runkoa paremmalla telellä....

Minä ostin D3100:seni viime syksynä ja juurikin tällä 18-105 VR putkella. Arvostelujen perusteella laadukkain kittiputki, eikä ole tarvinnut pahoilla mielin ollakaan. Välillä on 200:sta tai 300:sta kaivannut, mutta jonkun kunnollisen telen voi tosiaan sitten hankkia joskus, kun alkaa oikeasti keljuttaa moisen puuttuminen. Toiseksi putkeksi hankin hyvin pian 35/1.8 kiinteän ja siihen olen ollut ihan hurjan tyytyväinen. Mahtikuvatuksia saa rokkiklubeilla suht pimeissä olosuhteissa keikoista napsittua ja muutenkin tuollainen kiinteä vempele on kuvaamistaitojen kehittämiseen aivan ylivoimainen kapistus.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Minä ostin D3100:seni viime syksynä ja juurikin tällä 18-105 VR putkella. Arvostelujen perusteella laadukkain kittiputki, eikä ole tarvinnut pahoilla mielin ollakaan. Välillä on 200:sta tai 300:sta kaivannut, mutta jonkun kunnollisen telen voi tosiaan sitten hankkia joskus, kun alkaa oikeasti keljuttaa moisen puuttuminen. Toiseksi putkeksi hankin hyvin pian 35/1.8 kiinteän ja siihen olen ollut ihan hurjan tyytyväinen. Mahtikuvatuksia saa rokkiklubeilla suht pimeissä olosuhteissa keikoista napsittua ja muutenkin tuollainen kiinteä vempele on kuvaamistaitojen kehittämiseen aivan ylivoimainen kapistus.

Näistä putkista kuulen mielelläni enemmänkin tarinaa. Minulle tuo 55-200 on omiaan, sillä äärimmäisen uteliaana tirkistelijänä on hyvä pitää kohteeseen etäisyyttä. Kun olen tuota kameraa oppinut hyvin käyttämään, niin seuraava hankinta on varmaan joku pätevä putki lähikuville. Otökät ja hyönteiset ovat näet kauniita lähikuvissa.

Pimeäkuvauksessa on vielä paljon opeteltavaa, onnistumisprosentti on aika heikkoa. Täytyy tosin myöntää, että onnistuneet kuvat ovat sitten aika vaikuttavan näköisiä.

Nyt saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. Pimeässä kuvatessa tarkennus ei oikein onnistu. Ilman manuaalista tarkennusta, kamera ei siis ota edes kuvaa, koska se ei tunnista taustaa. Kuinka saan itse säädettyä tarkennusta niin, että kamera tarkentaa oikeaan etäisyyteen?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. Pimeässä kuvatessa tarkennus ei oikein onnistu. Ilman manuaalista tarkennusta, kamera ei siis ota edes kuvaa, koska se ei tunnista taustaa. Kuinka saan itse säädettyä tarkennusta niin, että kamera tarkentaa oikeaan etäisyyteen?
Valovoimakysymys. Kun valoa on vähän, kameran tarkennussysteemi ei löydä tarpeeksi suuria kontrastieroja, jotta se pystyisi lukitsemaan tarkennuksen. Siihen auttaa valovoimainen optiikka, jos yleensä jokin auttaa. Puhutaan siis luokkaa 2.8 ja siitä mielellään vielä valovoimaisemmaksi. En tunne Nikonin kittiputkia, muista puhumattakaan, mutta veikkaan, että sen valovoima alkaa 3.5:stä. Jotain säätöjä pystyy tekemään. Lähinnä kai keskustapainotteinen tarkennus vs. koko kuva-ala. Oikea vastaus on kuitenkin valovoima tai manuaalitarkennus.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Digikamera pitäisi laittaa vaihtoon, vanha Ixus 400 vetelee viimeisiään.
Budjetti joustava mutta 300-400 pitäisi riittää, halvemmallakin ostan jos saa "hyvän halvalla". Järkkäriä en osta koska tuskin tulee kannettua mukana enkä jaksa alkaa opiskelemaan säätöjä. Eli pokkari tai joku muu pienikokoinen kamera. Peruskuvausta, kotona, kavereilla, matkoilla ym., ei mitään kovin vaativia olosuhteita mutta vanhassa olen huomannut että tehot ei hämärässä oikein riitä, kotivalaistuksessa jos kuvattava kohde liikkuu hiemankin niin kuvasta tulee suttuisa. Kaverin uudempi Ixus suoriutuu jo paremmin näistä mutta silti rajat tulee vastaan pian. (Olisiko ollut Ixus 105?)

Minulle suositeltiin jo Canon S95 -mallia, käynkö ostamassa pois vai onko parempia? Tuo Zoomin lyhyys vähän arveluttaa mutta aika harvassa on oikeastaan ne tilanteet että olisin kunnon zoomia tarvinnut. Muuten en oikein noista teknisistä ominaisuuksista ymmärrä, kunhan räpsin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minulle suositeltiin jo Canon S95 -mallia, käynkö ostamassa pois vai onko parempia? Tuo Zoomin lyhyys vähän arveluttaa mutta aika harvassa on oikeastaan ne tilanteet että olisin kunnon zoomia tarvinnut. Muuten en oikein noista teknisistä ominaisuuksista ymmärrä, kunhan räpsin.

Itsellä tuo Canon S95.

Loistava pokkari. Meillä on kyllä järkkärikin parilla valovoimaisella putkella mutta halusimme talouteen myös valovoimaisen pokkarin.

Jos sanon että kuvattu toista tuhatta tasokasta kuvaa niin sisällä, ulkona, hämärässä jne ILMAN SALAMAA niin kertonee kaiken. Itse pidän pokkarikuvauksen suurimpana ongelmana keinovalon eli salaman tunkemista joka kuvaan. Tätä kameraa voin suositella jos haluaa kuvata ilman salamaa.

Vaihtoehtoja oli mm Olympus XZ-1 ja Nokin coolpix p300.
Olympus on vähän liian iso näppäräksi taskupokkariksi ja Nikon ei pärjää Canonille kuvanlaadussa.

Netti on täynnä arvosteluja joten tutustumaan sinne hakemalla kyseisten kameroiden mallinimillä.

Tässä esim yksi
Canon PowerShot S95 Review | PhotographyBLOG

Linkki Photographyblogin testiin



_
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Minulle suositeltiin jo Canon S95 -mallia, käynkö ostamassa pois vai onko parempia? Tuo Zoomin lyhyys vähän arveluttaa mutta aika harvassa on oikeastaan ne tilanteet että olisin kunnon zoomia tarvinnut. Muuten en oikein noista teknisistä ominaisuuksista ymmärrä, kunhan räpsin.
Täältäkin vahva puolto ko. kameralle. Täysmanuaalikuvaus, RAW-kuvat jne takaa ettei ainakaan heti lopu mahdollisuudet kamerasta. Salamaa en ole myöskään tainnut käyttää yhdessäkään kuvassa, ja tuolla on kuvattu todella paljon myös hämärässä. Hemmetin hyvä vehje kun tarvitaan näppärää pokkaria esim reissuille mukaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse sain lopultakin hankittua järkkärin rinnalle kunnon kakkoskameran. Eli taskuun menevän, mutta kuitenkin ominaisuuksiltaan riittävän kameran. Valintani oli Sony HX9V: http://www.sony.fi/product/dsc-h-series/dsc-hx9v
Kuluttajamyynnissä kyseisen kameran hinta on tällä hetkellä halvimmillaan noin 365 euroa.

Ihan tyytyväinen olen kuvanlaatuun. Hämärässä saa parempaa jälkeä kuin millään aikaisemmalla kompaktilla. Peittoaa siellä esimerkiksi Canon S95:n, joka on muuten aivan loistokamera sekin. Tässä täytyy huomioida kokonaisuus (valokuvaus, videokuvaus, panoraamakuvaus, zoom jne), eikä pelkästään yksittäistä otosta. Mainittu Canon ja Olympus ZX-1 olivat muut vaihtoehdot. Noista kolmesta vaihtoehdosta pitäisi jokaiselle löytyä hyvä kompaktikamera.

Kameran ottama videokuva on kyllä aivan uskomattoman hyvää, kun puhutaan kuitenkin kuluttajahintaluokan kompaktikamerasta. Viime viikolla testasin videokuvausta hieman Tappara-Frölunda pelissä: http://www.youtube.com/watch?v=Jp9fGZNB9Z0

Vaikka Youtube totutusti pakkaa yleensä kaikki videot huonommaksi, niin silti täytyy olla tyytyväinen. Suosittelen lämpimästi kyseistä laitetta...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Nyt saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. Pimeässä kuvatessa tarkennus ei oikein onnistu. Ilman manuaalista tarkennusta, kamera ei siis ota edes kuvaa, koska se ei tunnista taustaa. Kuinka saan itse säädettyä tarkennusta niin, että kamera tarkentaa oikeaan etäisyyteen?

Ikävä kyllä esim. omistamani SB-600 salama ei tuo tähän apua, eli salamaa ei saa pois päältä. SB-700:sta en ole varma, eli tämä taitaa olla päivitetty malli edelliseen. Jos ei tuosta löydy, niin joutuu menemään aina SB-800:n asti, jos haluaa salaman tarjoamaa apu automaattitarkennukseen (ilman että haluaa salaman välähtävän).
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitokset vinkeistä Jupe, JZZ ja Skeletor. Skeletor tuli sitten vielä hämmentämään pakkaa, pitää tutkia vielä tuota Sonyakin ja tehdä valinta noiden välillä, nyt on jo huomattavasti vähemmän valinnanvaraa kuin pari päivää sitten... Sonyssa olisi se zoomikin sitten parempi, mutta jääkö jossain muussa Canonista, hinnat aika samat kuitenkin?

Piti tosiaan mainita että salamaa ei ole tullut käytettyä, aivan kauheita kuvia tulee sillä (siis vanhalla Ixus-salamalla). Siksi yrittää räpsiä ilman ja suttuahan niistä tulee muualla kuin ulkona päivänvalossa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sonyssa olisi se zoomikin sitten parempi, mutta jääkö jossain muussa Canonista, hinnat aika samat kuitenkin?
Kennon ja aukon koossa Sony jää aika paljon jälkeen, samoin RAW-kuvausta ei Sonyssa ole, ja ainakin itselle valkotasapainon säätö "paikan päällä" on melko vittumaista. Canonissa on itseasiassa 15-kertainen zoom, tosin 3,8-kertaisesta eteenpäin digitaalisena ja vain JPG:llä kuvatessa. Zoomin laatu on kuitenkin diginäkin melkoisen hyvä ja kuvista tulee hyvinkin skarppeja. Canon on myös n. 5 milliä kapeampi ja ohuempi, sekä painaa n. 50 grammaa vähemmän. Taskukamerassa tuolla alkaa jo olla merkitystä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Canonissa on itseasiassa 15-kertainen zoom, tosin 3,8-kertaisesta eteenpäin digitaalisena ja vain JPG:llä kuvatessa. Zoomin laatu on kuitenkin diginäkin melkoisen hyvä ja kuvista tulee hyvinkin skarppeja.

Minulle ei kyllä ole koskaan auennut digitaalisen zoomin hyödyllisyys. Toki nuo muut luettelemasi asiat puoltavat hyvinkin vahvasti Canonia, mutta digitaalista zoomia pidän kyllä pelkästään markkinointikikkana, joka ei tuo mitään lisäarvoa kameralle, vaan pikemminkin päinvastoin. Käytännössähän tuo pelkästään rajaa kuvan vai olenko nyt ihan hakoteillä? Sitä paitsi tuo "etukäteisrajaus" vie mennessään sitten yhden niistä selvistä eduista (RAW).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Käytännössähän tuo pelkästään rajaa kuvan vai olenko nyt ihan hakoteillä? Sitä paitsi tuo "etukäteisrajaus" vie mennessään sitten yhden niistä selvistä eduista (RAW).
Ymmärtääkseni näin joo. Ei tule tosiaan itsekään käytettyä tuota digizoomia, mutta saattaahan siitä jollekin iloa olla, varsinkin kun Pleksi(t) kyseli zoomin perään.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Valovoimakysymys. Kun valoa on vähän, kameran tarkennussysteemi ei löydä tarpeeksi suuria kontrastieroja, jotta se pystyisi lukitsemaan tarkennuksen. Siihen auttaa valovoimainen optiikka, jos yleensä jokin auttaa. Puhutaan siis luokkaa 2.8 ja siitä mielellään vielä valovoimaisemmaksi. En tunne Nikonin kittiputkia, muista puhumattakaan, mutta veikkaan, että sen valovoima alkaa 3.5:stä. Jotain säätöjä pystyy tekemään. Lähinnä kai keskustapainotteinen tarkennus vs. koko kuva-ala. Oikea vastaus on kuitenkin valovoima tai manuaalitarkennus.

Tämä 18-105 VR on 3.5-5.6. Kiinteän valovoiman (kalliit) 200 tai 300 telet ovat yleensä 2.8. Tarkennustavan valinta esim. isosta matriisista pienempään tai jopa keskustapainotteisesti saattaa auttaa, valaistusolosuhteista ja kohteesta riippuen. Vaihtoehtoja ainakin tuosta omasta aloittelijan rungostani löytyy muutama.

Asiasta täysin toiseen: tässä nyt kun olen muutaman tuhatta kuvaa näpsinyt ja katsellut, millaista JPG:tä tuo kamera tuottaa pihalle, niin minkähänlaista kuvankäsittelysoftaa suosittelisitte Nikonin raakaformaatille? Lightroom? Capture One? Onko Picasasta yhtään mihinkään? Ihan hirveää summaa ei kuvankäsittelysoftaan huvittaisi tässä kohti vielä investoida. HDR on varmaan kuriositeettina käypä, mutta ei missään nimessä kovin tarpeellinen funktio.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Asiasta täysin toiseen: tässä nyt kun olen muutaman tuhatta kuvaa näpsinyt ja katsellut, millaista JPG:tä tuo kamera tuottaa pihalle, niin minkähänlaista kuvankäsittelysoftaa suosittelisitte Nikonin raakaformaatille? Lightroom?

Jos kuvaat JPG:tä, niin kuvankäsittelytarve jää melko vähäiseksi. LR on tehty ammattilaisten käyttöön, joten se on ainakin varma ratkaisu varsinkin, jos tulevisuudessa siirryt RAW-kuvaajaksi. Suosittelen sitä jo nyt. Jossain vaiheessa siirryt kuitenkin, kun oivallat RAW-kuvien muokkausmahdollisuudet. RAw-kuvat aukaisee eteesi digitaalisen pimiön, jossa voit tehdä kuville lähes kaikkea kuvanlaatua heikentämättä. Ja aina jää alkuperäinen RAW-kuva tallelle, jos haluaakin kuvasta erilaisen version.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Jos kuvaat JPG:tä, niin kuvankäsittelytarve jää melko vähäiseksi. LR on tehty ammattilaisten käyttöön, joten se on ainakin varma ratkaisu varsinkin, jos tulevisuudessa siirryt RAW-kuvaajaksi. Suosittelen sitä jo nyt. Jossain vaiheessa siirryt kuitenkin, kun oivallat RAW-kuvien muokkausmahdollisuudet. RAw-kuvat aukaisee eteesi digitaalisen pimiön, jossa voit tehdä kuville lähes kaikkea kuvanlaatua heikentämättä. Ja aina jää alkuperäinen RAW-kuva tallelle, jos haluaakin kuvasta erilaisen version.

Pahoittelut epäselvyydestäni. Toistaiseksi olen kaivanut kamerasta JPG:t pihalle, mutta talteen on mennyt kortille aina JPG+RAW. Nyt, kun alkaa tuntua siltä, että alkaa ymmärtää kuvaamisesta edes etäisesti jotakin, niin voisi alkaa pelehtiä noiden raakaformaattikuvien kanssa ja tähän tarkoitukseen kyselin edullista, mutta käyttökelpoista softaa. Lightroomia tuntuu moni valokuvausta harrastava kaverinikin käyttävän, mutta oliko muista vastaavista käyttökokemuksia?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lightroomia tuntuu moni valokuvausta harrastava kaverinikin käyttävän, mutta oliko muista vastaavista käyttökokemuksia?
Canonistina minulle riittää DPP, mutta mitä olen LR:stä kuullut, ota ihan suosiolla se. Se on paras ja suositeltavin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täältäkin vahva puolto ko. kameralle. Täysmanuaalikuvaus, RAW-kuvat jne takaa ettei ainakaan heti lopu mahdollisuudet kamerasta. Salamaa en ole myöskään tainnut käyttää yhdessäkään kuvassa, ja tuolla on kuvattu todella paljon myös hämärässä. Hemmetin hyvä vehje kun tarvitaan näppärää pokkaria esim reissuille mukaan.

Entäpä jollei tarvitse RAW-kuvausta tai täydellisiä käsisäätöjä kameraan? Onko vastaus silloin PowerShot SX 230HS tai Ixus 1000HS. Ovat kuitenkin aika paljon edullisempia kuin S95... Mulle riittää, että kameralla saa hyviä kuvia sisälläkin ja siinä on kohtuulaatuinen videokuvaus. Muita suosituksia 200-300€ hintaluokassa? Nykyinen kamera on Ixus 850 IS. Ihan ok peli, JOS valoa on riittävästi. Eli hyviä kuvia kesällä ulkona, sisätiloissa ja talvioloissa aika onneton peli.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Entäpä jollei tarvitse RAW-kuvausta tai täydellisiä käsisäätöjä kameraan? Onko vastaus silloin PowerShot SX 230HS tai Ixus 1000HS. Ovat kuitenkin aika paljon edullisempia kuin S95... Mulle riittää, että kameralla saa hyviä kuvia sisälläkin ja siinä on kohtuulaatuinen videokuvaus.
Kameralla saa huomattavasti parempia kuvia sisätiloissa, kun kuvaa ne RAWina. Tai jos tykkää kellertävistä, sinertävistä tai punertavista kuvista, niin sitten se on ihan sama. Mutta joka tapauksessa, nimenomaan sisäkuvissa ja sekavalossa ne kuvat epäonnistuvat helposti, kun valkotasapaino menee perseelleen. RAW-kuvista se on melko helppo säätää jälkikäteen kohdilleen.
 

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
Nyt olis hakusessa hyvä yleislinssi. Kamerana on Canonin 400D ja se saa nyt kelvata vielä jonkin aikaa. Linsseinä käytän kiinteää 50 millistä (tykkään!), EF 70-200 millistä (kiva!) ja KIT-linssiä (aivan pa**a), johon on mennyt hermo. Sen tilalle etsin nyt uutta, budjetti olkoot sellainen max 500 euroa. Onko mitään suosituksia?

Kuvailen pääasiassa ulkona, mutta toisinaan myös sisällä. Kuvausten kohteena on yleensä ihmiset, joskus koirat ja välillä paikallaan pysyvät kohteet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös