Ihmettelyketju

  • 6 392 876
  • 38 807

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se, että opettajaksi itsensä esittelevä ihminen ei osaa keskustelupalstalla (Jatkoaika) kirjoittaa suomenkielistä tekstiä ns. virheettömästi.

Koskeeko vaatimus kaikkia niitä, jotka ovat kertoneet olevansa opettajia? Minä olen ammatiltani opettaja, opetettava aine ei tosin ole äidinkieli. Nyt vain kyttäämään virheitä viesteistäni ja etsimään puuttuvia liitepartikkeleita. Virtuaalikivilläkin voi heitelellä tätä opettajaa, joka ei osaa kirjoittaa ns. virheettömästi.
 

Viljuri

Jäsen
Eihän minun tarvitse sanoa enempää. Kieltenopettajat sanoivat, että ilman äidinkielensä osaamista ei osaa muitakaan kieliä - ainakaan niin helposti.

Mutta pointti olikin mitä varten? Harvasta meistä tulee (tyhjän)toimittajia? Kaikki muut aineet ovat tärkeämpiä.

Liikejuridiikkaan keskittyvässä isossa kansainvälisessä asianajotoimistossa saatetaan toisinaan kannustaa opettelemaan lisää kielen kuin kielen struktuureita argumentaation vakuuttavuuden kehittämiseksi, mutta hyvin harvasta meistä tulee juristi, saati sitten huippujuristi. Työelämässä tärkeätä on, että ymmärtää kommunikointia, monikielisissä (normaaleissa) työympäristöissä struktuurit ovat melkein se viimeinen huomiota vaativa asia? Multilingvismiä?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
No, kai sinä saat tästä hyvän mielen ja egosi kasvaa taas hieman lisää...
Tämä on ihmettelyketju. Minä ihmettelen. Tuo Ad hominem -argumentaatiosi ei ole kuin samaa kastia Jari Isometsän selityksille ulkomaalaisesta Hiihtoliiton ulkopuolisesta alponyrösestä.

Sen lisäksi voin mainita tässä kuriositeettina, että minun egoni ei muutu tässä keskustelussa yhtään mihinkään suuntaan.

Loppuosaan viestistäsi sanon, että hienoa työtä teet mutta silti äidinkielesi, tutkintotaustasi huomioon ottaen, (erikseen nuo sanat!) on vääryyttä rakasta kieltämme kohtaan.

Myönnä tässä asiassa suuri vajavaisuutesi ja opi. Minäkin olen tässä asiassa kesken mutta sinä olet tässä asiassa alkio.

Sitä ihmettelen - edelleen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mutta pointti olikin mitä varten? Harvasta meistä tulee (tyhjän)toimittajia? Kaikki muut aineet ovat tärkeämpiä?
Harvasta meistä tulee kasvatustieteen kandidaattejakaan, siis opettajia, jotka opettavat äidinkieltä. Vaikkei erityisopettajan tärkein tehtävä olekaan kouluttaa erityisoppilaista uusia agricolia, niin silti tuon erityisopettajan pitäisi mielestäni osata äidinkielemme alkeita paremman perustason.

Pahinta on, jos tuo erityisopettaja luulee osaavansa, kuten hän täällä väitti.

Selittää kiirellä. Ei taitoa, ei selkärankaa.

Ei hyvä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Myönnä tässä asiassa suuri vajavaisuutesi ja opi. Minäkin olen tässä asiassa kesken mutta sinä olet tässä asiassa alkio.

Sitä ihmettelen - edelleen.

Mitä minun pitää vielä myöntää?? Olen sanonut, että äidinkieli ei ole vahvuuteni eikä intohimoni. Olen sanonut, etten kiinnitä suurempaa huomiota Jatkoajan kirjoitusteni kielioppiin, niihin yhdyssanoihin tai liitepartikkeleihin. Mitä katumusharjoituksia minun vielä pitää sinulle esittää, jotta voit antaa jumalallisen armosi käydä??

Minun ammatti ja kirjoitusteni taso ei liity mitenkään toisiinsa. Täällä sinä ja muutamat muut pelkäätte äidinkielemme tason romahtavan kun opettaja kirjoittaa keskustelupalstalla yhdyssanat väärin. Tämä on käsittämätön väite, en minä täällä ole opettamassa, olen keskustelemassa. Muutamat kirjoittajat ovat tehneet kovia johtopäätöksiä minun ammattitaidosta pelkän keskustelupalstan perusteella, joku voisi jopa loukkaantua moisesta.

Ja kun puhutaan tämän keskustelupalstan tekstin ymmärrettävyydestä, väittäisin edelleen olevani siellä kärkipäässä. Saatan kirjoittaa väärin yhdyssanoja ja unohtaa liitepartikkelin, mutta ymmärrettävyydessä on muitakin ulottuvuuksia.

Ja egoasi sinä tällä keskustelulla pönkität, mitä muuta? Tässä on kyse klassisesta kiusaamisesta, toisen tölvimisestä ja oman osaamisen korostamisesta. Näin, vaikka yrität asian piillottaa näppärien lauseiden ja nokkelien fraasien taakse.

Edit: Mutta nyt minä jätän sinut yksin omalle hiekkalaatikollesi, tämä ei johda mihinkään.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun tämä on ihmettelyketju, niin täytyypi ihmetellä sitä, että miten tulkitaan sanonta "oli enemmän kuin lähellä?" Tänäänkin särähti lätkämatsin yhteydessä, kun maali oli "huulilla". Kuinkas lähellä se sitten mitattuna oikein onkaan?:)
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Koskeeko vaatimus kaikkia niitä, jotka ovat kertoneet olevansa opettajia?

Ei suinkaan, alkuperäinen viestini oli tuollainen kierrellen osoitettu piikki TosiFanin suuntaan. Huomaan nyt, etten ole ainoa, joka on hänen viestiensä ulkoasuun kiinnittänyt huomiota. Toisaalta huomaan myös, että monellekaan oikeakielisyys ei ole tärkeää. Olen Viljurin kanssa samaa mieltä siinä, että ei kielellinen osaaminen ole olennaista elämässä menestymiseen. Silti pidän huoliteltua kielenkäyttöä (ainakin tekstitse ilmaistuna) osoituksena kunnioituksesta keskustelukumppania kohtaan. Vähän samoin kuin hyvät pöytätavat tai siisti pukeutuminen tiettyihin tapahtumiin (häät, hautajaiset, juhlat, yms.).

Olen vanhemmiten oppinut hyväksymään ihmisten erilaisuutta enemmän ja enemmän ja hyväksyn senkin, ettei joku ole kanssani tässä asiassa samaa mieltä. Eihän siten saataisi näin laajaa keskusteluakaan aikaan. Halusin vain ihmetellä tuota, että eikö yliopistotason koulutusta saanut ihminen (oli sitten äidinkielen opettaja tai ei) pysty kirjoittamaan sen parempaa tekstiä kuin mitä tähän saakka on saanut lukea. Toisaalta olen TosiFanin kanssa eri mieltä melkeinpä kaikista asiakysymyksistäkin, ehkä tässä on siitäkin johtuvaa mustamaalaamisen yrittämistä. Kun en pysty argumentoimaan missään itse asiasta (en ole edes yrittänyt), niin sitten tulen Kierrätyskeskuksen Ihmettelyketjuun itkemään lingvistisistä "pikkuasioista".

Joka tapauksessa, tuli ihmeteltyä ja heräteltyä keskustelua. Olen suhteellisen tyytyväinen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mitä minun pitää vielä myöntää?? Olen sanonut, että äidinkieli ei ole vahvuuteni eikä intohimoni. Olen sanonut, etten kiinnitä suurempaa huomiota Jatkoajan kirjoitusteni kielioppiin, niihin yhdyssanoihin tai liitepartikkeleihin. Mitä katumusharjoituksia minun vielä pitää sinulle esittää, jotta voit antaa jumalallisen armosi käydä??
En minä ole Jumala. Sinä kerroit, että osaat selvästi keskivertoa paremmin. Se särähti liikaa. Samaa mieltä olen edelleen, että et todellakaan osaa.

Minun ammatti ja kirjoitusteni taso ei liity mitenkään toisiinsa.
Liittyvät. Kun ei osaa täällä, ei osaa sielläkään, missä pitäisi.

Ja kun puhutaan tämän keskustelupalstan tekstin ymmärrettävyydestä, väittäisin edelleen olevani siellä kärkipäässä. Saatan kirjoittaa väärin yhdyssanoja ja unohtaa liitepartikkelin, mutta ymmärrettävyydessä on muitakin ulottuvuuksia.
Tässä juuri on ongelmasi ja syy, miksi vastasin.

Ja egoasi sinä tällä keskustelulla pönkität, mitä muuta? Tässä on kyse klassisesta kiusaamisesta, toisen tölvimisestä ja oman osaamisen korostamisesta. Näin, vaikka yrität asian piillottaa näppärien lauseiden ja nokkelien fraasien taakse..
Aivan täysin höpöhöpöä. Egoni ei liity tähän yhtään mitenkään. Sinun argumentaatiovirheesi tähän taas liittyvät: Ad hominem. Et sinä minua kiinnosta. Yleinen taso kiinnostaa. Ja Suomen taso.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Asia, jonka puute laittaa vituttamaan!!!!!!!

Mua enemmänkin vituttaa kaikenlaisten kielioppitermien viljely samalla kun kirjoitetaan kuitenkin päin persettä. Minulle ainakin riittää, että kirjoitetaan oikein termeistä välittämättä. Kielioppi ei koskaan ole ollut vahvinta alaani, mutta oikeinkirjoitus on aina sujunut ihan kelvollisesti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Halusin vain ihmetellä tuota, että eikö yliopistotason koulutusta saanut ihminen (oli sitten äidinkielen opettaja tai ei) pysty kirjoittamaan sen parempaa tekstiä kuin mitä tähän saakka on saanut lukea...

Ihmettelysi on edelleen aiheellinen, tiedän tekeväni yhdyssanavirheitä, mutta korostan edelleen, että EN OLE äidinkielen opettaja.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Ihmettelen sitä, miksi melkein kaikki musiikki on Jatkoajassa linkitetty YouTubeen, kun esimerkiksi Spotify on kaikkien ulottuvilla. Esmes. Anberlin - True Faith
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihmettelen sitä, miksi melkein kaikki musiikki on Jatkoajassa linkitetty YouTubeen, kun esimerkiksi Spotify on kaikkien ulottuvilla. Esmes. Anberlin - True Faith

Johtunee siitä, että Youtube aukeaa kaikilla suoraan, kun taas Spotify ei.

Edit. Oli kaikkien ulottuvilla tai ei, mutten ainakaan minä aio sinne rekisteröityä. Onko tuo muuten ilmainen vai maksullinen?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihmettelen vaan, että uskallankohan jatkossa kirjoitella enää palstalle, kun kielellinen lahjakkuuteni ei ole parastama mahdollista laatua ja ulosanti sitä itseään välillä. Parhaani koetan tehdä, mutta vaikeaa se toisinaan on, kun tämä hahmotushäiriö, jonka kanssa painiskelen, tuottaa ongelmia. Suomeksi asia ilmaisten: sanat ja kielioppi tuottavat ongelmia.

vlad.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ilmainen. Suosittelen sullekin.

Syystä että? Jos minä haluan musiikkini fyysisesti levyinä hyllyyni ja satunnaiset tutustumiset pystyn hoitamaan myös Youtuben välityksellä. Mitä lisäarvoa tuo Spotify siis minulle voisi tuoda?
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Johtunee siitä, että Youtube aukeaa kaikilla suoraan, kun taas Spotify ei.

Edit. Oli kaikkien ulottuvilla tai ei, mutten ainakaan minä aio sinne rekisteröityä. Onko tuo muuten ilmainen vai maksullinen?
Jos ei välillä tulevat mainokset haittaa, niin ilmainen. Suositeltava ohjelma kyllä. Minäkään kun en periaatesyistä lataa ikinä musiikkia, niin tuo on oikein sopiva ohjelma tuon kiertämiselle ja itsensä kusettamiselle. Tosin kovinkaan marginaalista musiikkia tuolta ei löydy.
 

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Syystä että? Jos minä haluan musiikkini fyysisesti levyinä hyllyyni ja satunnaiset tutustumiset pystyn hoitamaan myös Youtuben välityksellä. Mitä lisäarvoa tuo Spotify siis minulle voisi tuoda?

Nätti ohjelma ja helppo etsiä uusia musiikkituttavuuksia. Voit kasata eri tarkoituksiin näppärät playlistit vaikka niistä fyysisistä levyistäsi. Tietty jos vain levy kokonaisena kerrallaan kelpaa niin ei sitten. Emmä tiedä. Ite tykkään.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Nätti ohjelma ja helppo etsiä uusia musiikkituttavuuksia. Voit kasata eri tarkoituksiin näppärät playlistit vaikka niistä fyysisistä levyistäsi. Tietty jos vain levy kokonaisena kerrallaan kelpaa niin ei sitten. Emmä tiedä. Ite tykkään.

Varsin pätevät perustelut kyllä ja ymmärrän hyvin miksi tuo on suosittu ohjelma. Itse olen kuitenkin vanhanaikainen ja jätän asentamatta. Kenties joskus tulevaisuudessa sitten. Sillä välin pyrin osaltani pitämään levyteollisuutta hengissä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Syystä että? Jos minä haluan musiikkini fyysisesti levyinä hyllyyni ja satunnaiset tutustumiset pystyn hoitamaan myös Youtuben välityksellä. Mitä lisäarvoa tuo Spotify siis minulle voisi tuoda?
Lisäarvona spotifysta ainakin löytyy kokonaiset albumit, joita Youtubesta ei läheskään aina löydy.

Enpä minäkään tuota käytä muuten kuin uusiin bändeihin ja uusiin levyihin tutustumiseen, kun minulle se levy on helvetisti muutakin kuin se pelkkä musiikki. Jostain syystä esim. biisien sanat on aivan erilaista lukea bookletista kuin intter netistä.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Välillä on tullut ihmeteltyä jääkiekkoilijoiden kipukynnystä, mutta toisaalta kun ajattelee omiakin pelejä, niin ei siinä pelin tiimellyksessä ihmeemmin huomaa vammoja. Itsellä murtui ilmeisesti varvas tänään peleissä. Ensimmäisen pelin jälkeen huomasin, että saatana onpas kipeä. Toiseen peliin alussa oli arka mutta sitten ei muistanut mitään. Kotiin tullessa auton ajaminen oli melko vittumaista puuhaa.

Nyt se on sitten täysin musta tuosta nivelestä, onneksi ei ole isovarvas tai pikkuvarvas. Tuo tuosta tulee itsestään kuntoon.

Edit: Niin ei siis pikkuvarpaan murtuminen ole ihmeellinen asia, tuli vain mieleen tuossa jotkin käden murtumat yms. Ihmettelen siis, miten peli voi vetää niin mukanaan, että kohtalaisen kova kipu jää taka-alalle.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ihmettelen vaan, että uskallankohan jatkossa kirjoitella enää palstalle, kun kielellinen lahjakkuuteni ei ole parastama mahdollista laatua ja ulosanti sitä itseään välillä.
Minun ihmettelyni ei ollut ollenkaan sitä, että joku ei osaisi kirjoittaa hyvän kieliopin mukaisesti, vaan sitä, että opettajana toimiva luulee kirjoittavansa äidinkielellisesti eliittitasoisesti, vaikka todellisuudessa on sysipaska - esimerkiksi yhdyssanojen osaamisessa.

Sitten vielä puolustelee osaamattomuuttaan.

Sitä minä ihmettelin ja ihmettelen.

Kun ei ole minkäänlaista itsekritiikkiä, niin eihän sitä sitten voi kehittyäkään.

Ihmettelen myös jos erityisopettaja ei opeta äidinkieltä. Sen kuvan olen tämän yhden todellisen fanin kirjoituksista saanut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Syystä että? Jos minä haluan musiikkini fyysisesti levyinä hyllyyni ja satunnaiset tutustumiset pystyn hoitamaan myös Youtuben välityksellä. Mitä lisäarvoa tuo Spotify siis minulle voisi tuoda?
Spotify tarjoaa alkuperäiset versiot levyistä. Youtubesta löytyy maistiaisia ja surkeita kännykkävideoita. Kummankaan kattavuus ei ole lähellekään 100%, mutta Spotify hakkaa youtuben 100-0 joka tapauksessa. Ainoa, missä youtube on parempi, on juuri tuo linkkien toimivuus. Uuden musiikin metsästyksessäkin luotan tällä hetkellä pelkästään Spotifyyn, yhdistettynä netin ja lehtien tarjoamaan informaatioon. Tänäkin vuonna olen ostanut varmaan 15 levyä Spotify-kuuntelun perusteella.

Toki youtubesta löytyy maistiaisia sellaisista artisteista, joita ei Spotifystä löydä. Ei siis viedä kaikkea kunniaa siltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös