Gradua vääntämään...

  • 103 256
  • 470

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
No mä läpsin koko gradun samassa tiedosssa alusta loppuun, eniten otti päähän sisällyluettelon ja sivunumeroiden väkertäminen. Sen lisäksi kylläkin koko lähdeviittailu oli äärimmäisen sekavaa ja kaikkea muuta kuin huoliteltua, pituuttakin kertyi huikeat 63 sivua, mutta läpi meni.
 

julle-jr

Jäsen
Jaahas, lokakuun alussa tuli diplomityön kirjoittaminen aloitettua, nyt vajaan viiden kuukauden aikana on sivuja kertynyt 120 ja liitteitä ainakin 30 sivun verran. Pitää ilmeisesti pienentää riviväliä kun arviolta n. 15 sivua pitäisi vielä kirjottaa että saisin olennaisimmat asiat sanottua. Maaliskuun loppuun mennessä oli tavoitteena saada homma kasaan, eli tasan puoli vuotta varasin aikaa. Nyt näyttää siltä että kyllä tuohon ehtii. Ihan mukavaa hommaahan tämä on ollut.

Sivumäärän paisuminen hieman harmittaa kun tuntuu tyhmältä jättää jotain tärkeää sanomattakin. No, pitää lopuksi katsoa jos vaikka tuota teoriaosaa saisi hitusen verran typistettyä.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt alkaa näyttää siltä, että aloitan erikoistyöni kesäkuussa. Ongelmana on vain se, että perinteisesti kesäkuukausina olen haalinut kasaan ne rahat, joilla olen elänyt loppuvuoden. Akateemiseen tapaan tästäkään gradu-paikasta ei saa minkäänlaista palkkaa, eli kesälläkin pitäisi kituuttaa opintotuella, joka ei riitä alkuunkaan.

Siksi kyselisinkin, että onko jatkoaikalaisilla kokemuksia stipendien hausta gradua varten? Onko sellaista edes mahdollista saada kun kyse ei ole mistään väitöstyöstä, kannattaako yrittää? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Oma graduni oli kyllä elämäni ikävin kokemukseni. Paitsi sitten, kun se oli valmis, niin mieli oli kepeä.

Olin tehnyt 30 sivua sitä schaissea ja sitten olin tauolla (esim. töissä, baareissa ja missä tahansa muualla kuin gradua tekemässä) ja sitten kerran krapuloissani googlasin "gradu" ja kohdalle osui esille tulleista sivuista "kahden viikon gradu". Siitä otin oppia ja itselläni ei mitään materiaalia kylläkään ollut mutta päätin, että koska en jaksa keskittyä graduuni yhtään, niin minun on pakko tehdä sitä kerralla paljon. 80 sivua piti minimissään sivuja kertyä. Päätin sinä lauantaina, että seuraavana maanantaina aloitan sen tekemisen. Teen 10 sivua päivässä ja la klo 18 olen tehnyt kaiken. Sitten lupasin itselleni lähteä sen urakan jälkeen baariin vetämään perskännit.

Maanantaina aloitin. Meni iltakahdeksaan, kunnes oli 10 sivua tehtynä. Keskiviikko oli hankalin ja uuvuttavin ja meni lähelle puoltayötä, että oli se 10 sivua naputettuna. La oli viimeistelyjen ja oikoluvun aika ja tein la klo 17.57 viimeisen naputuksen graduuni. Urakka oli valmis!

Sain C:n erittäin ankaralta arvostelijalta siitä ns. koviin tieteisiin kuuluneesta gradustani ja olin kyllä helkutin tyytyväinen. Samainen proffa oli kerrankin hylännyt tentissä 24 tenttijää, kun 25 oli ollut tentissä mukana.

Viestini siis on, että ei muuta kuin kunnolla saatanallinen ralli päälle vaan ja hoitaa se iso G pikaisesti alta pois. En lukenut ainuttakaan kirjaa, kunhan räiskin menemään ja sattumanvaraisesti otin lauseita milloin mistäkin kirjasta, jos lause kuulosti siltä että sopisi siihen kohtaan ja ajattelin, että ei sen gradun tartte olla hyvä, kunhan se näyttää ihan kelvolta. Sivutavoitteenani oli saada muutama muka fiksu lause sinne sekaan, mutta joissa ei ollut yhtään mitään järkeä. Alkuräjähdyksenkin sain mainituksi, ("Nykytieteen tietämyksen mukaan noin 13,7 miljardia vuotta sitten tapahtunut alkuräjähdys aloitti kehityksen, joka on tähän päivään mennessä johtanut evoluution avulla alkuvaltameren alkeellisista eliöistä ihmiseen. Ihmisen kehittymisen myötä maailmaan on luotu mitä erilaisimpia tapoja systematisoida ihmisyhteisöjen elämää") vaikkei se kuulunut aiheeseen yhtään. Ja tokihan vittuillessani otin puppulausegeneraattorista myöskin (http://puppulausegeneraattori.fi) yhden lauseen. Pitihän sitä sen verran nöyryyttää graduinstituutiota.

Ei se gradu siis ole mitään sen ihmeempää. Sen kuin höpöttää sinne jotakin ja sen jälkeen se on sille opinahjolle kiitos ja hyvästi.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ohi on!

Läpi meni dippa, viime tinkaan tosin tämän kuun kokouksen suhteen. Ensi maanantaina on tutkinto suoritettu. Ei voi edes ymmärtää täysin, että nyt se on vihdoin ohi. Dipan teko työnohessa oli rankkaa, mutta kyllä se onnistui. Tasan 6 kk meni homman tekemiseen siltikin. Kolmonen tuli arvosanaksi ja niin oli puhekin, että tästä aiheesta maksimissaan kolmosen saa. Eli täydet pisteet. :)
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Se on sitten dippa valmis! Ja samalla opiskelut, tulihan tässä ihan riittävän kauan opiskeltuakin.

Käytännössä dippaan kului aloituksesta noin 10 kuukautta, mutta missään vaiheessa en tehnyt pelkkää dippaa ja väliin mahtui kaksi noin parin kuukauden mittaista taukoa, että en avannut dippaa ollenkaan. Joten ei tuohon kaikkinensa niin hirveän kauaa sitten mene.

Viimeiset kaksi viikkoa tulikin sitten paiskittua töitä tuon eteen ja paljon.
 

julle-jr

Jäsen
Käytännössä dippaan kului aloituksesta noin 10 kuukautta, mutta missään vaiheessa en tehnyt pelkkää dippaa ja väliin mahtui kaksi noin parin kuukauden mittaista taukoa, että en avannut dippaa ollenkaan. Joten ei tuohon kaikkinensa niin hirveän kauaa sitten mene.
Dippa tuli täälläkin viime viikolla viimeisteltyä, tuossahan se nyt komeilee pöydällä kansitettuna.

Itselläni oli puoli vuotta aikaa, alotin lokakuun alussa, joten maaliskuun 31. päivä (huomenna) oli homman määrä olla paketissa. Hyvin siis ehdittiin, huomenna itse asiassa esittelen työn täällä duunipaikalla.

Jos totta puhutaan niin aika ympäripyöreää päivää ja viikkoa tässä on vikat kolme kuukautta saanut painaa. Koville otti kun aihe oli vähän turhan laaja. Myös sivumäärä paisui hieman, kasassa 127 varsinaista sivua + reilu 30 sivua liitteitä. Pituudesta siis mahdollisesti tulee arvostelijalta hieman miinusta, mutta muuten tuli kyllä kokonaisuutena hyvä työ vaikka itse sanonkin :)

Huomisen jälkeen sitten rentoudutaan muutama päivä, ihan jees fiilis.
 

Maynard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Kärpät, Newcastle United
Meikäläinen sai myös keskiviikkona lähetettyä yhteiskuntatieteiden sektorille sijoittuvan graduni ohjaajan kommenteille. Alustavasti jo ilmoittelikin, ettei muokata juuri tarvi, joten lopullinen versio lähtee sitten kirjastoon ensi viikolla. Tavaraa tuli lähteineen ym. bonuksineen aika tarkkaan 100 sivua.

Huojentuneet fiilikset kyllä, tulihan tuon kanssa aikaa vietettyä. Kirjoittamiseen meni (vain?) kolmisen kuukautta, josta erityisesti viimeisen kuukauden aikana kirjotin/muokkasin valmiiksi noin 2/3 työstä. Siksi tuo vain, että ainakin meidän laitoksella porukalla tuppaa menemään vuosi ellei pidempäänkin näitä kirjotellessa. Toki minäkin seminaarin aloitin jo viime syyskuussa, mutta syksy meni lueskellessa aika leppoiseen tahtiin ja erinäisiä asetelmallisia kysymyksiä mietiskellessä, ja tosiaan tammikuun puolenvälin paikkeilla word-dokumentille ilmestyivät ensimmäiset työhön lähes siinä muodossaan päätyneet lauseet. Omat huolenaiheet liittyivät teoriaosuuden 'keveyteen'. Minä kun ole liiemmälti ikinä nauttinut turhan monimutkaisesta teoreettisesta pyörittelystä, niin työstänikin tuli varsin luettava myös vähemmän tieteenalaa tunteville. Mutta onneksi ohjaaja oli samoilla linjoilla.

Muutamia suosituksia tuleville aloittajille (omien kokemusteni perusteella): Graduun pitäisi pystyä keskittymään ainakin opintojen suhteen täyspäiväisesti, jotta työn tematiikkaan pääsee kunnolla sisälle. Ainakin minulla ajatukset raksuttivat työn parissa jossain määrin pitkin päivää, ja monia oivalluksia syntyi mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Työ näyttikin lopulta aika erinäköiseltä kuin tammikuussa aloittaessani, enkä usko hyviä kehitysideoita syntyvän niin paljoa, jos välillä pitää esim. lukea tentteihin tai käydä luennoilla. Toinen, ainakin minulle sopiva tyyli, on kirjoittaa lukemistaan teoriakirjoista aika paljon tavaraa samantien talteen, eikä tehdä niin, että lukee kokonaisia kirjoja, ja alkaa sen jälkeen miettimään, että mitäköhän tästä ny jäi käteen. Mulla oli paljon ylimäärästäkin tavaraa, josta muokkasin, leikkailin ja liimailin tekstiä lopulliseen työhön, ja usein kirjotin pätkiä eteenpäin kirja edessäni. Ja täälläkin pohdittuun yksi/useita dokumentteja -kysymykseen, mun tyyli oli se, että kirjotin yksittäisiä osioita omiin dokumentteihinsa, ja kasasin palaset lopulta yhteen. Vaatii työn kokonaisuuden hahmottamista mielessään, mutta selkeytti ainakin minulle yksittäisten lukujen hallintaa.

Ei muuta kuin tsemppiä tuleville aloittajille ja tänä keväänä valmistumaan pyrkiville, ei se gradu niin ihmeellinen juttu oo, ku monet ovat ainakin omien tuttujen keskuudessa pelänneet!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Onnittelut suorituksesta! Itselläni on taas motivaatio-ongelmia, kun sain kandin tehtyä ja hyväksyttyä (eli jostain sitä energiaa olisi taas kerättävä). Tarkoituksena olisi päivittää tutkimussuunnitelma asap ja sitten tarkastella, missä vaiheessa se aineisto on (eli tarvitseeko sitä kerätä lisää). Kun olisi noita tenttejäkin muutama jonossa.. *huokaus* Ehkä se taas tästä..
 

Maynard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Kärpät, Newcastle United
Kyllähän siihen aikaa menee, että kandin jälkeen taas uuden maratonin kimppuun käydä. Kandikin kuitenkin vaatii aikamoisen määrän keskittymistä ja panostamista, ja se fiilis kun saa yhden ison työn käsistään on sen verran tyhjentävä, että akkujen latailussa menee aina jonkin verran aikaa. Tilannettasi yhtään paremmin tuntematta sanoisin, että hoitele ainakin osa tenteistä pois alta, ja siirry sitten paremmalla ajalla ja motivaatiolla gradun pariin. Kandi on kuitenkin hyvä pohja gradun aloittamiseen, kun on jo kohtuullinen pohja kasassa. Itse aloitin täysin puhtaalta pöydältä ja eri aihealueesta, mikä lisäsi työmäärää, mutta ainakin minun kohdalla myös kiinnostusta uusien asioiden selvittämiseen.

Tästä pääsenkin siihen tärkeimpään kohtaan, joka edellisestä viestistä unohtui. Eli aito kiinnostus tarkastelemaansa aiheeseen oli ainakin minun kohdallani ehdoton edellytys työn valmiiksi saamiselle. Ainahan sitä teemasta kuin teemasta kiinnostuu, kun aiheeseen perehtyy, mutta esimerkiksi kandin työtäni en olisi jaksanut jatkaa graduksi asti, niin vähän intoa siihen enää löytyi. Kyllähän sitä työn pystyy kirjoittamaan melkein mistä vaan, mutta suotavaa olisi löytää kysymys, johon todella kiinnostaa "vastata". Oma gradu-teemani oli aloittaessani jossain määrin minulle jopa vieras, mikä antoi lisäpotkua asioiden tutkimiseen. Eli jos homma ei oikein tunnu lähtevän gradun suhteen käyntiin, niin rohkeasti vaan vaihtamaan aihetta! Ei toki kaikille sovi, mutta toimi ainakin minun kohdallani.
 

megamusil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tästä pääsenkin siihen tärkeimpään kohtaan, joka edellisestä viestistä unohtui. Eli aito kiinnostus tarkastelemaansa aiheeseen oli ainakin minun kohdallani ehdoton edellytys työn valmiiksi saamiselle. Ainahan sitä teemasta kuin teemasta kiinnostuu, kun aiheeseen perehtyy, mutta esimerkiksi kandin työtäni en olisi jaksanut jatkaa graduksi asti, niin vähän intoa siihen enää löytyi. Kyllähän sitä työn pystyy kirjoittamaan melkein mistä vaan, mutta suotavaa olisi löytää kysymys, johon todella kiinnostaa "vastata". Oma gradu-teemani oli aloittaessani jossain määrin minulle jopa vieras, mikä antoi lisäpotkua asioiden tutkimiseen. Eli jos homma ei oikein tunnu lähtevän gradun suhteen käyntiin, niin rohkeasti vaan vaihtamaan aihetta! Ei toki kaikille sovi, mutta toimi ainakin minun kohdallani.

Olen samoilla linjoilla kiinnostuksen suhteen. Myös itselläni gradu on eri aiheesta kuin kandi, koska kandin tein aika nopeasti alta pois ja aihe oli hyvin kuiva. Gradua lähdin loppusyksystä vääntämään täysin eri aiheesta, joka lisäksi ei ollut itselleni älyttömän tuttua. Tärkeämpää oli kuitenkin että se oli kiinnostava aihe.
Vaikka välillä on laiskottanut ja joskus motivaatiotakin on saanut hakea, niin nyt on onneksi ihan hyvällä mallilla gradukin. Menee varmaan silti syksyyn, että tulee valmista, koska kesällä ei seminaareja järjestetä ja toukokuulle ei ihan kerkeä.

Hyvän aiheen lisäksi nostan tärkeäksi tekijäksi hyvän ohjaajan löytämisen. Itselläni on erittäin pätevä ohjaaja, jonka kanssa on pidetty tapaamisia 3-5 viikon välein ja katsottu miten homma on edennyt. Ensinnäkin se on potkinut hanurille, että joka kerralle on saanut edistyttyä. Lisäksi joka kerta kun olen tullut tuollaisesta tapaamisesta, niin motivaatio on ollut aivan huipussaan. Hyvä ohjaaja osaa motivoida ja omalla innostuneisuudellaan saa ohjattavaankin intoa.
Nyt vierähti pari viikkoa ilman kirjoittamista, mutta onneksi tällä viikolla sai taas potkaistua myllyn käyntiin. Ei muuta kun takasin vääntämään->
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kyllähän siihen aikaa menee, että kandin jälkeen taas uuden maratonin kimppuun käydä. Kandikin kuitenkin vaatii aikamoisen määrän keskittymistä ja panostamista, ja se fiilis kun saa yhden ison työn käsistään on sen verran tyhjentävä, että akkujen latailussa menee aina jonkin verran aikaa. Tilannettasi yhtään paremmin tuntematta sanoisin, että hoitele ainakin osa tenteistä pois alta, ja siirry sitten paremmalla ajalla ja motivaatiolla gradun pariin. Kandi on kuitenkin hyvä pohja gradun aloittamiseen, kun on jo kohtuullinen pohja kasassa. Itse aloitin täysin puhtaalta pöydältä ja eri aihealueesta, mikä lisäsi työmäärää, mutta ainakin minun kohdalla myös kiinnostusta uusien asioiden selvittämiseen.

Tästä pääsenkin siihen tärkeimpään kohtaan, joka edellisestä viestistä unohtui. Eli aito kiinnostus tarkastelemaansa aiheeseen oli ainakin minun kohdallani ehdoton edellytys työn valmiiksi saamiselle. Ainahan sitä teemasta kuin teemasta kiinnostuu, kun aiheeseen perehtyy, mutta esimerkiksi kandin työtäni en olisi jaksanut jatkaa graduksi asti, niin vähän intoa siihen enää löytyi. Kyllähän sitä työn pystyy kirjoittamaan melkein mistä vaan, mutta suotavaa olisi löytää kysymys, johon todella kiinnostaa "vastata". Oma gradu-teemani oli aloittaessani jossain määrin minulle jopa vieras, mikä antoi lisäpotkua asioiden tutkimiseen. Eli jos homma ei oikein tunnu lähtevän gradun suhteen käyntiin, niin rohkeasti vaan vaihtamaan aihetta! Ei toki kaikille sovi, mutta toimi ainakin minun kohdallani.

Kiitokset tsempistä! Itselläni kävi hieman nurinkurisesti, eli kasasin kandin kesken gradunteon (tosin samasta aihepiiristä, mutta eri painotuksella tietysti - helpottaa toki gradua, kun samoja kirjoja ei tarvitse kahlata läpi). Panostin kandiin täysillä graduseminaarin jälkeen ja nyt siis on tarkoitus jatkaa siitä, mihin jäätiin - harjoitusaine on palautettu ja se tullaan myös hyväksymään. Nyt siis päivitystä ja ainakin näin loppukeväästä, parin tentin jälkeen, luvut 1, 2 ja 3 puhtaaksikirjoitetuksi (johdanto-osa ja yksi varsinainen luku).

Aiheeni on mielenkiintoinen ja tarkoitus on luoda todella uutta tutkimustietoa (puitelaista ja sen 9 §:stä kun ei ole merkittävää tutkimusta vielä tehtykään). Ehkä tämä seikka myös pelottaa ja osin rajoittaa, kun aiempaa tutkimustietoa ei ole käytettävissä. Intoa ja mielenkiintoa löytyy enemmän kuin laki sallii! Sen näki kandissakin, että vauhtiin päästäessä nälkä kasvoi syödessä ja tulos oli sen mukainen! :) Mutta katsellaan - eivät nämä kesäiset kelit helpota tätä ahkeroimista, pitäisi näköjään sulloutua pimeään tutkijakammioon ja laittaa ovi säppiin!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täällähän on hätäistä väkeä. Itse aloittelin di-työn tuossa kesällä 2005. Satunnaisesti sitä on tehty muiden töiden ohessa, ja nyt ajattelin kirjoitella sen syksylle tarkastuskuntoon. Muuten voi tulla turha kiirus tuon tutkintorakennetouhun kanssa, jos jättää keväälle. Vanhassa systeemissä kun olen.

Homma ei tosin ole mikään tutkimustyylinen lähdeteosten kopiointi ja yhdistely luontevaksi tekstiksi, vaan ihan oikean mekaanisen laitteen suunnittelu ja modernisointi. Suunnitteluhommat on nyt kuosissa ja paperille kirjoiteltu jo alkuteoriat ja esisuunnitteluvaiheet, eli noin puolet kirjoitustyöstä on tehty. Jäljellä olis vielä valitun ratkaisun suunnittelun raportointi ja mittaustulokset ym datan analysointi. Tavoitteena on hyväksytty työ ilman arvosanapaineita.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itselläni on juminut dippatyön teko ihan täysin viimeistelyvaiheeseen. Aloitin jo tammikuussa oikeissa töissä samassa firmassa johon lopputyönikin teen ja professorikin oli dippatyöhöni tyytyväinen. Pitäisi vaan hieman hioa teoriaosuutta ettei se ole ihan suoraa kirjalainausta, mutta voi jeesus kun se on tylsää hommaa. Parin viikon päästä pitäisi olla homma paketissa. Eiköhän se tässä saikulla äkkiä valmistu kunhan vaan saisi aloitettua.

Hah... Tuo pari viikkoa venähti 3 kuukaudeksi. Ei vaan ollut mitään kiirettä saada tuota valmiiksi kun työpaikka on jo ja valmistumisella oli vain muodollinen merkitys. Toukokuun alussa otin itseäni niskasta kiinni ja väänsin työn juuri ja juuri valmiiksi kevään viimeiseen kokoukseen.

Arvosanaksi tuli 4 (1-5 asteikolla siis "Erittäin hyvä") ja 12.6 läpsähtää tutkintotodistus postilaatikkooni. 10v vauhdikasta opiskelijaelämää takana ja olo on aika omituinen kun töiden jälkeen ei ole mikään asia mieltä vaivaamassa. Aika haikeakin olo toisaalta, mutta silti onnellinen. Sinä päivänä kun painoin lähetä nappia ja pistin viimeisistä viimeisen harjoitustyön sähköpostiin niin hymyilin koko loppupäivän.

"Sano mua diplomi-insinööriksi beibe!"
 

Fordél

Jäsen
Aiheeni on mielenkiintoinen ja tarkoitus on luoda todella uutta tutkimustietoa (puitelaista ja sen 9 §:stä kun ei ole merkittävää tutkimusta vielä tehtykään). Ehkä tämä seikka myös pelottaa ja osin rajoittaa, kun aiempaa tutkimustietoa ei ole käytettävissä.

Kuulostaapas muuten mielenkiintoiselta, ajankohtaiselta ja tarpeelliselta tutkimuskohteelta. Vaikka tutkimustietoa ei löydy niin varmasti materiaalia on kuitenkin ihan tarpeeksi käytössä vai? Riippuu tietysti aika paljon siitä näkökulmasta mistä asiaa tutkii. Joka tapauksessa paljon tsemppiä gradun tekoon!
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Arvosanaksi tuli 4 (1-5 asteikolla siis "Erittäin hyvä") ja 12.6 läpsähtää tutkintotodistus postilaatikkooni. 10v vauhdikasta opiskelijaelämää takana ja olo on aika omituinen kun töiden jälkeen ei ole mikään asia mieltä vaivaamassa. Aika haikeakin olo toisaalta, mutta silti onnellinen. Sinä päivänä kun painoin lähetä nappia ja pistin viimeisistä viimeisen harjoitustyön sähköpostiin niin hymyilin koko loppupäivän.
Sehän se hienoin fiilis oli itsellänikin hieman vajaan 9 vuoden DI-opintojen jälkeen, kun ei töiden jälkeen ja viikonloppuisin tarvitse enää miettiä koulujuttuja harkkatöineen ja tentteineen, vaan sitä on yllättävänkin vapaa iltaisin ja viikonloppuisin tekemään mitä tahansa tai olemaan tekemättä yhtään mitään.
Ja arvosanoista vielä, että käytännössähän tuo diplomitöiden arvostelu alkaa kolmosesta, eli melkeinpä kaikki työt sijoittuvat välillä 3-5. Itsekin nelosen nappasin ja ihan tyytyväinen olen.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kuulostaapas muuten mielenkiintoiselta, ajankohtaiselta ja tarpeelliselta tutkimuskohteelta. Vaikka tutkimustietoa ei löydy niin varmasti materiaalia on kuitenkin ihan tarpeeksi käytössä vai? Riippuu tietysti aika paljon siitä näkökulmasta mistä asiaa tutkii. Joka tapauksessa paljon tsemppiä gradun tekoon!

Jep, mielenkiintoinen ja tärkeä aihe. Materiaalia on ihan kiitettävästi ja täytynee tehdä jokunen reissu tuonne pohjoiseen gradun tiimoilta (vaikka meillä ei varsinaisesti käytetä haastattelututkimusta, vaan kyseessä on lainopillinen tutkimus). Nyt kesällä olisi kiva saada paaaaaaaljon aikaiseksi..
 

Fordél

Jäsen
Jep, mielenkiintoinen ja tärkeä aihe. Materiaalia on ihan kiitettävästi ja täytynee tehdä jokunen reissu tuonne pohjoiseen gradun tiimoilta (vaikka meillä ei varsinaisesti käytetä haastattelututkimusta, vaan kyseessä on lainopillinen tutkimus). Nyt kesällä olisi kiva saada paaaaaaaljon aikaiseksi..

Eli samoilla vesillä liikutaan. Lainopillisessa tutkimuksessa on omat hyvät puolensa (materiaali aika selvää ja sitä löytyy erilaisista valmistelumateriaaleista paljon), mutta eihän tämä aina mikään seksikkäin aihealue ole. Motivaatio on siis välillä koetuksella, mutta kun itse aihealue on mielenkiintoinen niin kyllähän sitä jaksaa väsätä. Joku tuollainen haastattelututkimus toisi kyllä mukavaa lisäväriä, mutta ei tietysti kovin hyvin asetu laiopilliseen tutkimukseen muuta kuin korkeintaan tukevana elementtinä.
 

Kostaja#2

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Hiki-Hockey. Sympatiat Rauman Lukolle.
Huomenna pitäisi hakea valmiit diplomityöt kansituksesta ja sitten tutkinto onkin enää pientä paperisotaa vaille valmis. Nyt on hyvä huudella tähän ketjuun! Ikuisuusprojekti lähestyy viimeinkin loppuaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Eli samoilla vesillä liikutaan. Lainopillisessa tutkimuksessa on omat hyvät puolensa (materiaali aika selvää ja sitä löytyy erilaisista valmistelumateriaaleista paljon), mutta eihän tämä aina mikään seksikkäin aihealue ole. Motivaatio on siis välillä koetuksella, mutta kun itse aihealue on mielenkiintoinen niin kyllähän sitä jaksaa väsätä. Joku tuollainen haastattelututkimus toisi kyllä mukavaa lisäväriä, mutta ei tietysti kovin hyvin asetu laiopilliseen tutkimukseen muuta kuin korkeintaan tukevana elementtinä.

Jeps. Meillä proffa painotti, että haastattelututkimuksen täytyy tukea muuta aineistoa eikä se saa näytellä pääosaa. Muu materiaali onkin sitten sitä eduskunnan ja hallituksen tuotantoa.

Ihan mielenkiinnosta, Marko77 ja Fordel, mitä opiskelette?

No, voihan sen paljastaa: kunnallisoikeutta Tampereen yliopiston oikeustieteiden laitoksella. Ala kiinnostaa allekirjoittanutta jo senkin takia, että olen kotikunnassani toiminut luottamushenkilönä. Asiantuntevat proffat ja verkosto Kuntaliittoon (mm. kuntalain tekijöihin) ovat auttaneet tutkimussuunnitelman teossa sekä varmasti myös itse prosessissa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielenkiintoista. Eli käytännössä molemmista teistä valmistuu lopulta hallintotieteiden maistereita? Millaisiin töihin kyseisellä tutkinnolla yleensä työllistyy?
 

Fordél

Jäsen
Mielenkiintoista. Eli käytännössä molemmista teistä valmistuu lopulta hallintotieteiden maistereita? Millaisiin töihin kyseisellä tutkinnolla yleensä työllistyy?

HTM:t työllistyy vaikka mihin, koska hallintoa ja byrokratiaahan tarvitaan kaikkialla, myös kansainvälisissä tehtävissä:) Riippuu tietysti aika paljon siitä pääaineesta, että onko päätähtäin hakeutua hallinnollisiin töihin kunnan puolelle (kunnallispolitiikka, -oikeus ja -talous), valtiolle (julkisoikeus) vai kenties yrityksiin (hallintotieteet, yrityksen hallinto jne.). Tottakai tuo on vain suuntaa antava ja sekaisinhan nuo menevät. Aika paljon riippuu myös siitä, että mitä valitsee sivuaineeksi. Ja yksi koko ajan kasvava työllistäjä on kolmas sektori ja sen hallinnolliset tehtävät.

Ainevalinnat vaikuttaa tietysti myös vähän siihen, että millaisia työtehtäviä kannattaa hakea eli onko esim. opiskellut talouspuolta, yhdyskuntasuunnittelua, kv. oikeutta, yritysjuridiikkaa jne. Kirjo on siis todella laaja ja yhdistävä tekijä on lähinnä se, että työt ovat hallinnollisia. Kyseessä on siis erittäin monipuolinen koulutus, jonka kautta voi hakeutua oman mielenkiintonsa mukaisiin hallinnollisiin tehtäviin.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
HTM:t työllistyy vaikka mihin, koska hallintoa ja byrokratiaahan tarvitaan kaikkialla, myös kansainvälisissä tehtävissä:) Riippuu tietysti aika paljon siitä pääaineesta, että onko päätähtäin hakeutua hallinnollisiin töihin kunnan puolelle (kunnallispolitiikka, -oikeus ja -talous), valtiolle (julkisoikeus) vai kenties yrityksiin (hallintotieteet, yrityksen hallinto jne.). Tottakai tuo on vain suuntaa antava ja sekaisinhan nuo menevät. Aika paljon riippuu myös siitä, että mitä valitsee sivuaineeksi. Ja yksi koko ajan kasvava työllistäjä on kolmas sektori ja sen hallinnolliset tehtävät.

Ainevalinnat vaikuttaa tietysti myös vähän siihen, että millaisia työtehtäviä kannattaa hakea eli onko esim. opiskellut talouspuolta, yhdyskuntasuunnittelua, kv. oikeutta, yritysjuridiikkaa jne. Kirjo on siis todella laaja ja yhdistävä tekijä on lähinnä se, että työt ovat hallinnollisia. Kyseessä on siis erittäin monipuolinen koulutus, jonka kautta voi hakeutua oman mielenkiintonsa mukaisiin hallinnollisiin tehtäviin.

Itselläni on tosiaan pääaineena kunnallisoikeus ja sivuaineina muun muassa tiedotusoppi sekä julkisoikeus. Tällä hetkellä olen siis jo HK (eli hall.kand.). Tähtäin on ensisijaisesti valtion leivissä tai kunnissa (joku viestintävirka/toimi), mutta järjestöjäkään en ole sulkenut pois. Ja Kuntaliittohan (johon teen tällä hetkellä pätkätöitä) nappaa vastavalmistuneita erilaisiin projekteihin sekä hankkesiin - niin ja tutkijoiksi, jos sellainen fetissi on..:D Jokunen tuttu HTM on jo työllistynyt kunnanjohtajiksi, joten verkostoa alkaa olla jo joka puolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös