Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

  • 285 908
  • 1 244

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Kyllähän ihminen luonnostaan on kiinnostunut kuolemasta jne. Itse olen pelannut COD- ja MOH -sarjoja lähinnä historiallisen kiinnostavuuden takia, sitten jotain FarCrytä lähinnä hienojen puitteiden takia, lisäksi pelien haastavuus innoittaa pelaamaan sekä tavoitteiden saavuttaminen on palkitsevaa. Ei minulle tule huonoa omatuntoa kun ammun headshotteja viidakossa/belgialaisessa metsässä. En ajattele sitä edes niin, koska se on peli. Valitettavasti henkisesti sairaalle ja epätasapainoiselle ihmiselle rajat hämärtyvät.

En kyllä olisi mielellään halunut lähteä tähän pelikeskusteluun mukaan, minusta niillä on tapahtumien edesauttamiseen yhtä iso rooli kuin historiallisilla dokumenteilla 2. maalimansodasta jne. Mulle vihulaisten ampuminen pelissä on loistavaa stressinpoistoa, ajanvietettä ja miksei myös aggressioiden tukahduttamista (jos niitä nyt on edes). Ei tarvi snägärijonossa alkaa vetää ihmisiä nenuun kun saman voi tehdä tehokkaammin bittiavaruudessa seuraamuksitta.

Näin varmasti on, enkä tuonutkaan pelikeskustelua siksi, että se olisi missään tekemisissä tämän asian kanssa. Voipi olla, että keskustelua tuleekin käydä jossain toisessa ketjussa. Jos näin on, keskustelu kuivuukin automaattisesti pois.

Kuitenkin olen aika varma siitä, että epävakaan mielenterveyden omaaville henkilöille ne saattavat olla vaikuttava asia väkivaltaisiin tekoihin. Tosin sopivassa tilanteessa laukaiseva tekijä voi olla se Tetriskin...
 

Erik Loka

Jäsen
Toimivaa analogiaa kyllä. Sitten jos haluaa käydä rajan toisella puolella, valitsee venäläiset, sakut tai terot. Tulisiko huolestua jos aina pelaa pahiksien puolella?=)

Miksi se väkivalta sitten tuo sitä jännitystä, voiko sitä verrata suoraan tetriksen putoavaan palikkaan vai onko asiassa jotain syvällisempää kenties?

Ei, en suinkaan sitä tarkoittanut. Ehkä se jännitys tulee siitä, kun peliin uppoutuu ja jokseenkin samaistuu hahmoonsa, jännittää sen puolesta. Sehän on virtuaalitodellisuutta.

No ei sitä ehkä ihan sentään tetrikseen voi verrata, matopeliin melkein! :)
Itse ainakin saan samalla tavalla jännitystä vaikka jalkapallopelistä.
Ei sitä tappamista ajattele jytkiessään, se on vain peliä, eikä ainakaan omalla kohdalla sillä ole mitään kytköksiä oikeaan elämään.

Nämä nyt on vain arvailuja, tätä aihettahan tulisi tutkia tarkemmin.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä ihmettelin itsekin. Mihin aikaan karhuryhmä teki rynnäkkönsä? Ei tainnut kuitenkaan olla heti puolen päivän jälkeen. Mitä tuossa välissä ihmeteltiin?

Eihän tuollaisessa tilanteessa rynnätä kuin Stokkan hulluille päiville.
Kukaan ei tietänyt monta ampujaa on vastassa, kukaan ei tiedä miten he ovat aseistautuneet.

Valinta oli ilmeisesti, huone kerrallaan. Ja uusi suunnitelma improvisoidaan heti uuden informaation mukaan. Näin arvaisin, minä näistä tiedä kun on vaan alemman tason sotilaskoulutus.. sori
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lisää tietoa tulee kokoajan, mutta silmiini osui yksi juttu, joka kertoo juurikin siitä välinpitämättömyydetä, jota nyky-yhteiskunnasta löytyy. Tarinan todenperäisyydestä on paha sanoa mitään, mutta jos se totta on, niin ihmetellä täytyy koulun henkilökunnankin ajattelemattomutta aikaisemmessa vaiheessa.

IS:n juttu
 

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
En kahlannut viestejä läpi, mutta toivotan vilpittömästi jaksamista kaikille jota tämä asia koskee. Koen itse nyt todella surullisia hetkiä tapahtuman johdosta.
Jaksamisia kaikille, muuta en nyt osaa sanoa, kyyneleet vierivät.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Silti olen sitä mieltä, että ulkopuolisten tahojen syyttäminen on turhaa. Kyllä nämä hullut aina jonkun oikeutuksen teoillensa löytää. Hieman härskistikin arkeistettuna; jos en olisi fanaattinen Jokerikannattaja, olisin fanaattinen jonkun toisen joukkueen/asian kannattaja. Se hulluus on minussa sisällä, se on aina ollut. Jokereista löysin sille sopivan ympäristön, ikään kuin oikeutuksen hulluna olemiselle. Toinen sekopää löysi oikeutuksen tappamiselle yhteiskunnasta. Yhteiskunta ei ole koskaan täydellinen ja siinä on aina jotain perseellään. Jos haluaa löytää siitä syyn veriteolle, sen löytää. Aina.

No tuo koulutappajan manifesti muistuttikin kyllä mukajalossa aatteellisuudessaan sitä Jokerit Ultrasin taannoista paatostekstiä patonkien jakamisesta, nyt vaan mentiin hiukan pidemmälle äärimmäisen toteutuksen kanssa. Olikohan tällä kaverilla huivi naamansa suojana?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tämä on mielenkiintoinen kysymys, johon ei oikein saatu vastausta tiedotustilaisuudessa.
Kyllähän kenttäjohtaja vastasi tähän että kun ovet olivat lukittuina, luokkiin piti mennä sillä oletuksella että ampuja saattaa olla siellä. Puhumattakaan siitä, etteivät tienneet montako ampujaa on, onko asetettu räjähteitä jne. Tämä jälkimmäinen siis omaa spekulaatiota. Mutta nimenomaan tuo varovaisuus ja lisävahinkojen ehkäiseminen varmasti on aikaa vienyt. Samoin uskon että tekninen tutkinta on aloitettu samantien paikanpäällä ja poliisi on halunnut sen aloittaa rauhassa. Huomenna varmaan asiaan saadaan paljon lisävaloa.
 

Jukisto

Jäsen
Aha, no nyt täytyy sitten soittaa äkkiä tästä kaikille tuntemilleni lapsiperheille (joita on monta!) että nimimerkki internetissä onkin tehnyt meidän kaikkien normaali-ihmisten yhteiset kokemukset näistä kasvatusasioista aivan tyhjiksi. :)

Jaa että "normaali-ihmiset" kurittaa lapsiaan väkivalloin? Mitenkä musta tuntuu että on taas kasvatusmetodit pikkasen hukassa.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Faija soittaa aikuisena ihmisenä kitaraa ja mutsi on joku yhteiskunnan vastainen hihuli, joka kertoo sivuillaan mm., että ihmisten pitäisi pyrkiä alhaiseen elintasoon. Ei ihme, jos tuollaisessa kasvuympäristössä sekoaa. Ei sitä toki tuollaista hulluutta kodin piikkiin voi totaalisesti laittaa, mutta kun kerran täällä ollaan kieltämässä aseita niin minä kiellän kyllä mielummin Lordin, kitaran ja tuollaiset vanhemmat.

Itsekin olen harrastanut ammuntaa, mutten ole koskaan kuunnellut heviä. Yleensä se musiikkijengi on se turmiollinen aines tässä yhteiskunnassa."

On kyllä jotain äärimmäisen surullista siinä, että joku - vaikkakin ihan ilmeisesti pelkässä totaalisen ajattelemattomassa provoilutarkoituksessa - kirjoittaa tuollaista roskaa.

Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihmisistä ja heidän todellisesta ja syvästä tuskastaan. Olen tuntenut kyseisen faijan joka "soittaa aikuisena ihmisenä kitaraa" hyvin pitkään, ja sydämeni on surua täynnä.

Mikäli vanhemmista olisi kiinni, olisi kyseinen kaveri tarttunut kitaraan eikä pistooliin, mutta aina eivät asiat mene niin kuin vanhemmat uskovat, toivovat ja haluavat...

Kitaralla aika harvoin tapetaan ketään.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Eihän tuollaisessa tilanteessa rynnätä kuin Stokkan hulluille päiville.
Kukaan ei tietänyt monta ampujaa on vastassa, kukaan ei tiedä miten he ovat aseistautuneet.

Valinta oli ilmeisesti, huone kerrallaan. Ja uusi suunnitelma improvisoidaan heti uuden informaation mukaan. Näin arvaisin, minä näistä tiedä kun on vaan alemman tason sotilaskoulutus.. sori
Kyllähän sen näin on oltava, järjen mukaan ainakin. Toimittajat eivät oikein tunnu olevan perillä poliisien toimintatavoista, mutta miksi olisi? Mutta nyt iltarukous ja nukkumaan - huomenna on Suomella surupäivä.
 
Noniin, sieltä se lähtee! Aloitetaan siis Ultras Jokerit "Juupas, eipäs, juupas, eipäs"-show!

Oikeasti nyt kannattaa vaan spekuloida tätä traagista tapahtumaa, joka on kyllä pysäyttänyt melko huolella. Itse toivon kyllä, että äijälle tapahtuu jonkinlainen ihmeparantuminen ja hän pääsee johonkin mihin aurinko ei paista.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Nyt veti kymppi-uutiset pohjanoteerauksen. Toimittaja Sipilä jutussaan:"Herää kysymys olisiko poliisin pitänyt toimia": Tämä siis kun meni 9 minuuttia siitä, kun NN* ampui poliisi ennen kuin ampui itseään... poliisin vika. Luonnollisesti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

tutzba

Jäsen
Nyt kun näin tuon ampujan kuvan, niin jotenkin meni täysin sekaisin. Aikaisemmin häntä on pitänyt vain "ampujana", sinä vitullisena ihmisenä joka alkoi leikkimään Jumalaa. Nyt... no, nyt häntä pitää ihmisenä. Nuorena miehenä, jolla olisi ollut elämä edessä. Nuorena miehenä, joka näyttää mukavalta ja ujolta, ehkä hiukan yksinäiseltä. Mieheltä, jolla on päämäärä. Valitettavasti se oli vain väärä tällä kertaa.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
mice kirjoitti:
Lähinnä ihmetyttää tuo aikataulu. Hälytys ammuskelusta 11.44 ja poliisin mukaan viimeinen laukaus noin 12.04. Miten ihmeessä ampuja löydettiin vasta ennen klo 16? Ei kai poliisi sentään ulkona odotellut ja kuulostellut, että vieläkö sisällä räiskitään? Tuossa kuitenkin useampi tunti välissä? Vai mihin tuo aika on hukkaantunut?
Itse olen laittanut ihan saman asian merkille. Ampujan ruumis oli sitten ilmeisesti virunut tuntikaupalla koulun käytävällä. Poliisi kuitenkin ilmeisesti tunkeutui ja alkoi tyhjentämään taloa välittömästi, kun tulivat paikalle.

Joka tapauksessa todella järkyttävä tapaus. En nyt itkenyt ole, mutta kyllä se hiljaiseksi vetää jollain loppuu elämä aivan turhaan jonkun sekopään ansiosta.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lähinnä ihmetyttää tuo aikataulu. Hälytys ammuskelusta 11.44 ja poliisin mukaan viimeinen laukaus noin 12.04. Miten ihmeessä ampuja löydettiin vasta ennen klo 16? Ei kai poliisi sentään ulkona odotellut ja kuulostellut, että vieläkö sisällä räiskitään? Tuossa kuitenkin useampi tunti välissä? Vai mihin tuo aika on hukkaantunut?

Tuossa aikataulutuksessa silmiin osuu myös, palokunnan osuus tapahtumapaikalle. http://www.112info.fi/
klo 13.37 ja risat.
Eli lisäapua lanssimiehet saivat vasta puolitoistatuntia viimeisin laukauksen jälkeen?

Täytyy vain toivoa, että tuon mediahypetyksen jälkeen ketään ei saa ideaa päähänsä, että toteuttaa homman paremmin. Kädet ristiin ja toivotaan, ettei parin vuoden sisällä pauku uudestaan.

(Sanat on loppu)
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Ei, en suinkaan sitä tarkoittanut. Ehkä se jännitys tulee siitä, kun peliin uppoutuu ja jokseenkin samaistuu hahmoonsa, jännittää sen puolesta. Sehän on virtuaalitodellisuutta.

No ei sitä ehkä ihan sentään tetrikseen voi verrata, matopeliin melkein! :)
Itse ainakin saan samalla tavalla jännitystä vaikka jalkapallopelistä.
Ei sitä tappamista ajattele jytkiessään, se on vain peliä, eikä ainakaan omalla kohdalla sillä ole mitään kytköksiä oikeaan elämään.

Nämä nyt on vain arvailuja, tätä aihettahan tulisi tutkia tarkemmin.


Viitaukseni Tetrikseen oli huumoria toki. Ymmärrän hyvin _jännityksen_ itsessään jalkapallossa,Tetriksessä, autopeleissä. Väkivallalla tarkoitan jännitystä enemmän itse väkivaltaa tekoina virtuaalimaailmassa. Itsessään vaarattomassa tilanteessa jonkun nirhaaminen tuo tyydytystä ainakin tiedostamattomalla tasolla. Jos ei myönnä nauttivansa siitä tilanteesta, ei pelaa näitä pelejä. Voi olla että nyt mennään jo liian syvälliseen pohdintaan. En ehkä osaa pukea sanoiksi mitä haen pointillani.
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Tekiköhän mies tekonsa Venäjän vallankumouksen kunniaksi. Vuonna 1917 sitä juhlittiin, mutta en muista onko se tämä päivämäärä. Lisäksi googletin myös muita tämän päivämäärän tapahtumia, niin Stalin oli 7.11.1927 suunnitellut hyökkäyksiä jonnekkin, olisiko Trotskia vastaan. Lisäksi ainakin 7.11.1917 oli kapina hallitusta vastaan, mutta en muista onko se tuo Venäjän vallankumous.

Vaikutteita on varmasti otettu elokuvista. Yhtäläisyyksiä esim. V niin kuin verikostoon on runsaasti. Ampuja puhuu vihasta niin kuin elokuvan naamiomieskin. Muutenkin puheet ovat aika lailla samanlaisia jorinoita.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse olen laittanut ihan saman asian merkille. Ampujan ruumis oli sitten ilmeisesti virunut tuntikaupalla koulun käytävillä. Poliisi kuitenkin ilmeisesti tunkeutui ja alkoi tyhjentämään taloa välittömästi, kun tulivat paikalle.
Missä on sanottu, että ruumis on ollut käytävällä? Se, ettei ruumiin löytymiseen meni näinkin paljon aikaa viittaa kyllä siihen, että se on pikemminkin virunut jossain vessassa, komerossa tai jossain kauimmaisista luokista.

Ei se ole mikään ihme että aikaa on kulunut, aika varovaisesti siellä on täytynyt edetä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itse olen laittanut ihan saman asian merkille. Ampujan ruumis oli sitten ilmeisesti virunut tuntikaupalla koulun käytävällä. Poliisi kuitenkin ilmeisesti tunkeutui ja alkoi tyhjentämään taloa välittömästi, kun tulivat paikalle.

Eiköhän se ollut enemmän niin että siinä vaiheessa (klo 16) saatiin varmistettua kyseessä olevan ampuja, ja ainoa ampuja. Onhan siellä poliisi edennyt ja haravoinut rakennusta koko ajan.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tätä ihmettelin itsekin. Mihin aikaan karhuryhmä teki rynnäkkönsä? Ei tainnut kuitenkaan olla heti puolen päivän jälkeen. Mitä tuossa välissä ihmeteltiin?

Ei poliisi voi sinne suin päin rynnätä. Se oli iso rakennus, jokainen luokkahuone, wc yms. pitää käydä järjestelmällisesti läpi ja etsiä mahdollista ampujaa, ja siinä menee aikaa.
Ja ampuja oli lopuksi ilmeisesti hakeutunut vähän syrjempään jossa oli ampunut itseä päähän.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys, johon ei oikein saatu vastausta tiedotustilaisuudessa. Ei sitä tosin osattu ilmeisesti kunnolla kysyäkään. Luulen, että ongelma on ollut hyvin pitkälti siinä, että ei ole tiedetty kuka oli ampuja ja missä hän on. Koko ajan on pitänyt mennä rauhallisesti ja selvittää tilannetta. Kuitenkin pelissä oli koko ajan ihmishenkiä, etenkin lapsia. Silti ihmeen kauan tuossa on mennyt.

Eihän tuollaisessa tilanteessa rynnätä kuin Stokkan hulluille päiville.
Kukaan ei tietänyt monta ampujaa on vastassa, kukaan ei tiedä miten he ovat aseistautuneet.

Valinta oli ilmeisesti, huone kerrallaan. Ja uusi suunnitelma improvisoidaan heti uuden informaation mukaan. Näin arvaisin, minä näistä tiedä kun on vaan alemman tason sotilaskoulutus.. sori

Kyllähän kenttäjohtaja vastasi tähän että kun ovet olivat lukittuina, luokkiin piti mennä sillä oletuksella että ampuja saattaa olla siellä. Puhumattakaan siitä, etteivät tienneet montako ampujaa on, onko asetettu räjähteitä jne. Tämä jälkimmäinen siis omaa spekulaatiota. Mutta nimenomaan tuo varovaisuus ja lisävahinkojen ehkäiseminen varmasti on aikaa vienyt. Samoin uskon että tekninen tutkinta on aloitettu samantien paikanpäällä ja poliisi on halunnut sen aloittaa rauhassa. Huomenna varmaan asiaan saadaan paljon lisävaloa.

Vastataanpa kokonaisuudessaan näihin, kun kerran itse heitin kysymyksen ajankäytöstä esille.

Selvää toki on, että ei sinne suin päin rynnätä, mutta silti ajankäyttö ihmetyttää. Jos tuossa on kuitenkin lähes 4 tuntia väliä viimeisen laukauksen ja ampujan löytämisen välillä. Kyllä tuollainen koulurakennnus pitäisi tunnissa saada kuljettua huone huoneelta läpi, vaikka tarkkaa tietoa ampujan sijainnista ei ollutkaan ja vaikka sivullisia paikalla paljon olikin. Lisäksi pitää muistaa, että loukkaantuneetkin pitäisi saada mahd. pikaisesti hoitoon.

Ei tässä siis mitään syytellä poliisin suuntaan, mutta olisi vaan mielenkiintoista tietää tarkemmin aikataulusta.
 
K

kiwipilot

Lisää tietoa tulee kokoajan, mutta silmiini osui yksi juttu, joka kertoo juurikin siitä välinpitämättömyydetä, jota nyky-yhteiskunnasta löytyy. Tarinan todenperäisyydestä on paha sanoa mitään, mutta jos se totta on, niin ihmetellä täytyy koulun henkilökunnankin ajattelemattomutta aikaisemmessa vaiheessa.

Mielestäni on vain inhimillistä suhtautua näihin kanteluihin kuten Jokelan lukiossa ilmeisesti tehtiin. Ehkä se ei ole ammattimaista mutta kuka oikeasti uskoi että jotain tämän kaltaista voisi tapahtua? Tuskin kovinkaan moni. Varsinkin kun näitä angstisia nuoria on joka koulussa ja tulee aina olemaan. Nyt vain yksi tälläinen koohottaja olikin oikeasti hullu ja tulos oli karmea. Toivottavasti tämä tapaus nyt auttaa kehittämään tapoja seurata ja kartoittaa näitä riskityyppejä.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Tuossa aikataulutuksessa silmiin osuu myös, palokunnan osuus tapahtumapaikalle. http://www.112info.fi/
klo 13.37 ja risat.
Eli lisäapua lanssimiehet saivat vasta puolitoistatuntia viimeisin laukauksen jälkeen?

Täytyy vain toivoa, että tuon mediahypetyksen jälkeen ketään ei saa ideaa päähänsä, että toteuttaa homman paremmin. Kädet ristiin ja toivotaan, ettei parin vuoden sisällä pauku uudestaan.

(Sanat on loppu)

Muistetaan että kyseessä on poliisijohtoinen tilanne ja poliisi (tilannejohtaja) päättää ketä tulee ja minne ja milloin. Uskon, että siinä on tilannejohtajalla ollut kädet täynnä. En tarkoita lainaamaani henkilöä, mutta uskon että seuraavaksi aletaan setvimään viranomaisten toimintaa (vrt. Sipilä MTV3). Asioita puidaan lämpöisissä sisätiloissa ja aikaa on pähkäillä vaihtoehtoja eri näkökulmista. Vanha sanonta "rannalta on helppo olla viisas kun myrskyää".
 

Punasiipi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tätä ihmettelin itsekin. Mihin aikaan karhuryhmä teki rynnäkkönsä? Ei tainnut kuitenkaan olla heti puolen päivän jälkeen. Mitä tuossa välissä ihmeteltiin?

Käsittääkseni Karhulla ei ole jatkuvassa valmiudessa istuvaa ryhmää, vaan jäsenet hälytetään paikalle kentältä/kotoa. Itseasiassa toivon että joku korjaa käsitykseni vääräksi?

Kuitenkin, ryhmän kokoamisessa on saattanut kestää hetki, lisää aikaa mennyt kun paikan päällä jouduttu miettimään mitä tiedetään kohdehenkilöstä ja hänen aseistuksestaan yms. Tilannehan on ollut poliisillekin äärimmäisen vaikea, ampujien määrästä ei ole tietoa ja periaatteessa kaikki miespuoliset oppilaat ovat epäiltyjä samalla kun paikalla vallitsee täysi kaaos.

Ensimmäisenä paikalle tullut partio, jota kohtaan ammuttiin, oli myöskin vaikeassa paikassa; vastatako tuleen vai mitä? Ilmeisesti ampujaa käskytettiin maahan mutta hän pakeni sisälle takaisin jonne partio ei seurannut. Ohjeet tuollaiseen tilanteeseen ei varmaankaan löydy manuaalista sivulta kuusi.

Illan uutisanti olisi voinut myöskin käsitellä poliisipartion ampumaan koululaista, joka airsoft-pistooli kädessään pyöri huumepäissään koululla ja ammuskeli kattoon. Jotkut ratkaisut ovat vääriä vaikka ne samaan aikaan ovat myös oikeita, valitettavasti.

Erämaan Kettu, tämä ei muuten ollut mikään varsinainen vastaus juuri sinulle vaan ajatus lähti vaan laukkaamaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös