Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 595 021
  • 4 425

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä kun on ottaa vittuilut pois, niin ei paljon jää jäljelle. Taas kerran. Mä elän nyt lokakuussa, ehkä sunkin kannattaisi.
Tuo ei ollut mitään vittuilua vaan sanoin niin kuin asia on. Ne lokakuun pisteet, kun tuppaa olemaan yhtä arvokkaita kuin keväänkin ja turhan usein HIFK on lähtenyt sinne takamatkalta, joka näkynyt menestyksessä.
Ja ilmeisesti meistä kahdesta se olen minä joka elää tässä hetkessä ja sinä jossain tulevassa, kun vähättelet joukkueen syksyn osaamista.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
1/6 pistettä Ässiä vastaan on kyllä melkoisen ala-arvoinen suoritus. Näitä tulee aivan liikaa Peltosen IFKlle. PAPP on totaalista paskaa edelleen. Toki, hattua pitää nostaa Ässien keltanokka koutsille, joka on kahdessa pelissä syönyt Peltosen pelikirjan elävältä.

Viime kaudella Tappara otti ekasta kolmesta Ässiä vastaan 0/9. Ihan hyvin ne veti kuitenkin kauden.

Toisinaan toiset joukkueet tuntuu olevan aina vahvempi keskinäisissä.
 

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Yritän itse katsoa ainoastaan tätä kautta ja unohtaa kaksi edellistä paskaa kautta, koska just nyt HIFK pelaa hyvää hokia!
Lyhennetty lainausta.
Haluaisin kysyä ihan mielenkiinnosta, pelaako IFK ihan oikeasti mielestäsi hyvää hokia? Toki kysymys on hieman turha, koska vastasit jo kysymykseeni, mutta haluaisin mielenkiinnosta tietää, mikä tekee tähän astisista peleistä mielestäsi hyvää hokia?
 

VSP73

Jäsen
Niin, onhan tämä Rödan palsta paljolti aika surkuhupainen. Muutaman aktivistin osalta jopa säälittävä. Aikuiset ihmiset vaihtavat mielipidettään ilmeisen paljon tiuhempaan kuin alushousujaan. Pahimmillaan yhden eränkin (!?) aikana.

Joukkue on about 2 pinnaa/peli -tahdissa. Ketjukokeiluja tehdään, kuten tässä vaiheessa voi - ja pitääkin. Pääkoutsina on mies, joka tunnettiin jo huikealla pelaajaurallaan kyvystään olla vastuuvalmentajien apuna. Aina NHL:aa myöten (lisätietoja voi antaa esim. Peter deBoer). Puhumattakaan ns. alempien liigojen (NLA, SHL...) valmentajien kommenteista.

Josko ymmärtäisimme, että mikään hyvä ei synny hetkessä. Ainakaan pysyvä. Ei välttämättä edes kahdessa vuodessa - kun kyseessä on persoona, jolle kelpaa vain paras mahdollinen. Lopulta.

Peiliin saa katsoa. Jos Sinulla rohkeutta riittää...
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA
Lyhennetty lainausta.
Haluaisin kysyä ihan mielenkiinnosta, pelaako IFK ihan oikeasti mielestäsi hyvää hokia? Toki kysymys on hieman turha, koska vastasit jo kysymykseeni, mutta haluaisin mielenkiinnosta tietää, mikä tekee tähän astisista peleistä mielestäsi hyvää hokia?
Summasen ja Westerlundin aikana IFK pelasi hyvää hokia. Kuten myös Sheddenin aikana. Tää nykyinen on lähinnä pitkäveteistä kidutusta.
 

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Summasen ja Westerlundin aikana IFK pelasi hyvää hokia. Kuten myös Sheddenin aikana. Tää nykyinen on lähinnä pitkäveteistä kidutusta.
Kyllä, samaa mieltä. Välillä tuntuu, että katsonko muiden fanien kanssa ihan eri pelejä. Toki olen suht tyytyväinen siihen, miten kausi on starttaillut, mutta tuolla nimilistalla ja osan pelien lopussa sulamisilla ja pistemenetyksillä, en saa itse pelaamisesta hyvää. Tuloksellista kyllä, koska on pisteitä tullut jne., mutta itse pelaamiseen olen ollut todella pettynyt.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Lyhennetty lainausta.
Haluaisin kysyä ihan mielenkiinnosta, pelaako IFK ihan oikeasti mielestäsi hyvää hokia? Toki kysymys on hieman turha, koska vastasit jo kysymykseeni, mutta haluaisin mielenkiinnosta tietää, mikä tekee tähän astisista peleistä mielestäsi hyvää hokia?
Hmm. Nyt kun kysyit tämä on loppujenlopuksi aika vaikea kysymys. Lähdetään vaikka miettimään itse lajina jääkiekkoa ja kysytään viihdyinkö peleissä paremmin 20 vuotta sitten vastaisin, että no en todellakaan! Pelinä jääkiekko on muuttunut kovin ja tässä yritetään pysyä koko aika mukana. Tällä hetkellä tuntuu riittävän että HIFK on suoritunut top4 pistetahdissa ja meidän hyökkäyspelaaminen on aika seksikästä ajoittain. Kyllä mä kaipaisin tunnetta ja takalauksia ihan vitusti lisää, mutta se ei varmaan palvele menestystä enää nykypäivänä.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Summasen ja Westerlundin aikana IFK pelasi hyvää hokia. Kuten myös Sheddenin aikana. Tää nykyinen on lähinnä pitkäveteistä kidutusta.
Aika epäreilua verrata aikaa johonkin ysärille tai kohta kahdenkymmenen vuoden taakse sheddenin kaudelle. Siinä kohtaa voi itseltä kysyä miksi edes seuraan jääkiekkoa viellä 2023 vuonna.
 

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Hmm. Nyt kun kysyit tämä on loppujenlopuksi aika vaikea kysymys. Lähdetään vaikka miettimään itse lajina jääkiekkoa ja kysytään viihdyinkö peleissä paremmin 20 vuotta sitten vastaisin, että no en todellakaan! Pelinä jääkiekko on muuttunut kovin ja tässä yritetään pysyä koko aika mukana. Tällä hetkellä tuntuu riittävän että HIFK on suoritunut top4 pistetahdissa ja meidän hyökkäyspelaaminen on aika seksikästä ajoittain. Kyllä mä kaipaisin tunnetta ja takalauksia ihan vitusti lisää, mutta se ei varmaan palvele menestystä enää nykypäivänä.
Tästä syystä kysyinkin, koska on vaikea kysymys. Kiitos asiallisesta vastauksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
Tuo ei ollut mitään vittuilua vaan sanoin niin kuin asia on. Ne lokakuun pisteet, kun tuppaa olemaan yhtä arvokkaita kuin keväänkin ja turhan usein HIFK on lähtenyt sinne takamatkalta, joka näkynyt menestyksessä.
Ja ilmeisesti meistä kahdesta se olen minä joka elää tässä hetkessä ja sinä jossain tulevassa, kun vähättelet joukkueen syksyn osaamista.
Eikö joukkueen syksyn osaaminen ole ollut ihan o ja k? Sarjassa tällä hetkellä 4., peli vähemmän kuin 2. ja 3. pelattuna. Pisteitä 11 ottelusta putkeen.

Joo on turhia pistemenetyksiä ja lopun sulamisia sekä pelissä on vielä petrattavaa mutta ei me mun mielestä missään takamatkalla olla ja syys- sekä lokakuussa pistetahtikin on ollut hyvällä tasolla toistaiseksi.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kyllä me hävittiin molemmat pelit Ässiä vastaan ihan puhtaasti maalivahtien väliseen taistoon ja heikkoon viimeistelyyn. Ei mitään Ässien keltanokalta pois, mutta puheet jostain pelitavallisesta ylikävelystä kertoo lähinnä siitä, että negasiipi on kutsunut omansa takaisin kotiin.
Se on hauskaa, miten nämä näkee ja kokee eri tavalla. Minun mielestäni IFK on lähtenyt molempiin peleihin niin tänään Porissa kuin Stadissakin helvetin opportunistisella lähestymistavalla. On lähdetty ylihyökkäämään ja laiminlyöty puolustuspeli täysin. Tästä osoituksena lukuisat Ässien ylivoimahyökkäykset ja läpiajot molemmissa peleissä. Kun nyt käytetään perinteistä IFK tekosyytä eli huonoa viimeistelyä niin kyllä siellä neutraaleilla laseilla katsottuna oli molemmissa peleissä myös Ässillä paikat tehdä enemmän maaleja. Eikä nämä Ässät pelit ole ainoita vaan tämä ala-arvoinen puolustaminen ja varsinkin PAPP ovat toistuneet helvetin monessa pelissä. Ässät sen sijaan lähtenyt mielestäni molempiin peleihin nihilistisellä ja fiksulla altavastaajan taktiikalla eli pelataan omassa päässä maalinedusta tarkasti, luotetaan Rubinin Liigan parhaana ottavan ne pari kolme gameseiveriä ja odotetaan IFKn virheitä, joita tulee. Pisteet Ässille 5/6, joten minun silmissäni kyllä Härkälä vienyt VPtä taktisesti kuin pässiä narussa tähän mennessä. Siihen päälle vielä materiaalisesti niin hattua pitää nostaa Härkälälle. Kaiken huippu tänään oli, kun olisi kannattanut pelata opportunistisesti ja ylihyökätä (3.erässä) niin eikös me saatana anneta Ässien rauhassa kiekotella sekunteja kellosta pois seisomalla trapissa puolet erästä. Itse en kyllä pysty syyttämään näistä jatkuvasti ongelmista pelaajia vaan kyllä katse kääntyy VP&co. Olen ollut muutenkin vuokralla posisiivessä, joten rotsi suhahtelee jo. Joukkueeseen minulla on edelleen luotto, mutta VP ei minua vakuuta, eikä oikeastaan ole kunnolla vakuuttanut missään vaiheessa.
IFK puolusti ajoittain huonosti siitä ei kahta sanaa ja tämä korjaantuisi sillä kun siellä olisi kaksi liigatason puolustajaa enemmän. Tänäänkin oli oikeasti voitto otettavissa, jos olisi paikoista laitettu sisään ekalla kympillä mestoja oli. Kaveri laittaa pari nopeaa sisään, niin ei se vieraissa ole helppoa kääntää. En saa tämän iltaista millään Villen piikkiin. Yritän itse katsoa ainoastaan tätä kautta ja unohtaa kaksi edellistä paskaa kautta, koska just nyt HIFK pelaa hyvää hokia! Pisteitä tulee tasaisesti ja oikeasti peleissä taas viihtyy. Tänään hävittiin ihan sama, eteenpäin!
Materiaalista se ei kyllä ole kiinni, sillä nykyinen puolustus on vähintään viime kauden kyhäelmän tasoinen. Sen viime kauden ”nimettömän” puolustuksen Murphy sai lopulta pelaamaan todella tiivistä PAPPia. Nyt siitä ei ole mitään jäljellä.

Minäkään en @Bulilla tapaan kyllä tästä saa mitään erityisen hyvää hokia. Toki, minä ajatellen itse tuloskeskeisesti, mitä olen toitottanut melko kauan täällä. Kun katsoo meidän pistesaldoa ja vertaa sitä Tapparaan niin ei siitä saa kuin kouluarvosanalla tyydyttävän. Minkä ei pitäisi riittää.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö joukkueen syksyn osaaminen ole ollut ihan o ja k? Sarjassa tällä hetkellä 4., peli vähemmän kuin 2. ja 3. pelattuna. Pisteitä 11 ottelusta putkeen.
Joukkueen materiaali huomioiden antaisin kouluarvosanaksi 7. Se mun viesti olikin lähinnä vastaus siihen lokakuun pelien vähättelyyn.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Se on hauskaa, miten nämä näkee ja kokee eri tavalla. Minun mielestäni IFK on lähtenyt molempiin peleihin niin tänään Porissa kuin Stadissakin helvetin opportunistisella lähestymistavalla. On lähdetty ylihyökkäämään ja laiminlyöty puolustuspeli täysin. Tästä osoituksena lukuisat Ässien ylivoimahyökkäykset ja läpiajot molemmissa peleissä. Kun nyt käytetään perinteistä IFK tekosyytä eli huonoa viimeistelyä niin kyllä siellä neutraaleilla laseilla katsottuna oli molemmissa peleissä myös Ässillä paikat tehdä enemmän maaleja. Eikä nämä Ässät pelit ole ainoita vaan tämä ala-arvoinen puolustaminen ja varsinkin PAPP ovat toistuneet helvetin monessa pelissä. Ässät sen sijaan lähtenyt mielestäni molempiin peleihin nihilistisellä ja fiksulla altavastaajan taktiikalla eli pelataan omassa päässä maalinedusta tarkasti, luotetaan Rubinin Liigan parhaana ottavan ne pari kolme gameseiveriä ja odotetaan IFKn virheitä, joita tulee. Pisteet Ässille 5/6, joten minun silmissäni kyllä Härkälä vienyt VPtä taktisesti kuin pässiä narussa tähän mennessä. Siihen päälle vielä materiaalisesti niin hattua pitää nostaa Härkälälle. Kaiken huippu tänään oli, kun olisi kannattanut pelata opportunistisesti ja ylihyökätä (3.erässä) niin eikös me saatana anneta Ässien rauhassa kiekotella sekunteja kellosta pois seisomalla trapissa puolet erästä. Itse en kyllä pysty syyttämään näistä jatkuvasti ongelmista pelaajia vaan kyllä katse kääntyy VP&co. Olen ollut muutenkin vuokralla posisiivessä, joten rotsi suhahtelee jo. Joukkueeseen minulla on edelleen luotto, mutta VP ei minua vakuuta, eikä oikeastaan ole kunnolla vakuuttanut missään vaiheessa.

Materiaalista se ei kyllä ole kiinni, sillä nykyinen puolustus on vähintään viime kauden kyhäelmän tasoinen. Sen viime kauden ”nimettömän” puolustuksen Murphy sai lopulta pelaamaan todella tiivistä PAPPia. Nyt siitä ei ole mitään jäljellä.

Minäkään en @Bulilla tapaan kyllä tästä saa mitään erityisen hyvää hokia. Toki, minä ajatellen itse tuloskeskeisesti, mitä olen toitottanut melko kauan täällä. Kun katsoo meidän pistesaldoa ja vertaa sitä Tapparaan niin ei siitä saa kuin kouluarvosanalla tyydyttävän. Minkä ei pitäisi riittää.
Kyllä kyllä ja kai tässä negasiipeen kuuluneena yrittää itselle hakea lohtua just nyt siitä, että pistetahti on edes kohtuullisen hyvä. Ei olla heti helvetisti perässä.
Tänään jäällä veti Salin ja Lehmus joista toinen on omassa päässä niin surkea, että täytyy oikeasti kaivella pitkälle että muistaa yhtä surkeaa puolustajaa HIFK:ssa. Tänään kävi kentällä lähes 13 minuuttia vain selviytymässä. Siinä ei paljon mitkään pappit auta, jos alakerrassa ei ole edes liigatason pelaajia. Salinin esitys myös tänään luokkaa paska.
 

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
Joukkueen materiaali huomioiden antaisin kouluarvosanaksi 7. Se mun viesti olikin lähinnä vastaus siihen lokakuun pelien vähättelyyn.
Tottakai jokainen kuukausi on tärkeä, kun runkkaria pelataan ja mieluummin sitä lähtisi poffeihin TOP4 (tai TOP2) kuin alempaa.

Luulen ettei @BOL sen takia ole lokakuusta huolissaan sillä joukkue on ottanut pisteitä kuitenkin myös lokakuussa taisaisesti. Tämän iltainen oli itseasiassa ensimmäinen kerta, kun jäätiin lokakuussa ilman pisteitä. Tätä ennen lokakuussa 3x3p voitto, yksi ja/vl voitto ja yksi ja/vl häviö.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Niin, onhan tämä Rödan palsta paljolti aika surkuhupainen. Muutaman aktivistin osalta jopa säälittävä. Aikuiset ihmiset vaihtavat mielipidettään ilmeisen paljon tiuhempaan kuin alushousujaan. Pahimmillaan yhden eränkin (!?) aikana.

Joukkue on about 2 pinnaa/peli -tahdissa. Ketjukokeiluja tehdään, kuten tässä vaiheessa voi - ja pitääkin. Pääkoutsina on mies, joka tunnettiin jo huikealla pelaajaurallaan kyvystään olla vastuuvalmentajien apuna. Aina NHL:aa myöten (lisätietoja voi antaa esim. Peter deBoer). Puhumattakaan ns. alempien liigojen (NLA, SHL...) valmentajien kommenteista.

Josko ymmärtäisimme, että mikään hyvä ei synny hetkessä. Ainakaan pysyvä. Ei välttämättä edes kahdessa vuodessa - kun kyseessä on persoona, jolle kelpaa vain paras mahdollinen. Lopulta.

Peiliin saa katsoa. Jos Sinulla rohkeutta riittää...
Huikea pelaajaura ei takaa valmentajana mitään (lisätietoja voi antaa esim. Wayne Gretzky). En epäile hetkeäkään, etteikö VP ole ollut erinomaisena apuna vastuuvalmentajalle niin pelaajaurallaan kuin sen jälkeenkin apuvalmentajana. Apuvalmentajasta on kuitenkin helvetin pitkä matka päävalmentajaksi (lisätietoja voi antaa esim. Todd Reirden). Peltosen näytöt päävalmentajana ovat edelleen melkoisen olemattomat vaikka materiaalia on ollut käytettävissä niin Suomessa kuin Sveitsissä. On helvetin sääli, että yhdestä IFKn 2000-luvun parhaasta materiaalista kontra vastustajat ei mahdollisesti saada kaikkea irti, koska valmentajaksi ja apuvalmentajiksi ei ole hankittu parasta mahdollista.

Miten Grönborg on saanut Tapparan samantien Liigan kärkeen vaikka on muuttanut pelitapaa radikaalisti? Miten Erkka ja Rami saivat IFKn samantien Liigan kärkijoukkueeksi? Miksi täällä pitää aina odottaa helvetin monta kautta, että on oikein haaveilla menestyksestä? Nythän me olemme olleet helvetin kärsivällisiä, mutta nyt kolmannella Peltosen kaudella edelleen isoja ongelmia pelitavassa. Montako vuotta pitää odottaa?
 
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Ville Peltosen kolmas vuosi on menossa HIFK:n päävalmentajana ja rosteri kovempi kuin pitkään aikaan. Silti vieläkin pelillisesti vaikuttaa kuin siellä olisi ruorissa kaveri, joka peluuttaa joukkuetta vasta ensimmäistä vuotta. Koska kolmas vuosi jo VP:llä, niin jotenkin sitä siksi jo odottaisi, että pelitapa olisi täysin selkeää, tehokasta sekä siten myös tuloksellisen vakuuttavaa joka pelissä.

Joukkueen pelin ei tarvitse olla kaunista ja aina voittavaa, mutta sen pitäisi Villen ruorissa olla jo pelitavallisesti kypsää, pelaajien sisäistäneen sen ja pelaavan aina ensierän keskiympyrän lätkänpudotuksesta alkaen joka pelissä voitosta mieluummin kuin jäädä lähes parin erän verran täysin Ässien yliajamaksi kuten tänään kävi. Kaikki oli aluksi epäbalanssissa Taposta myöten, joka ihmetytti, että mistä moinen muutos muutaman aiemman kohtuu laadukkaan pelin jälkeen.

Liigan runkosarjavoittaja on aina tasainen suorittaja sarjakauden ensimmäisestä pelistä saakka, mutta Villellä tämä ei toteudu vieläkään pitkästä aikaa kovimmalla rosterilla vaikka on jo kaksi kautta ja kolmatta kautta 13 peliä takana. Ok, turbulenssia on ollut joukkueen sairastuvalla ja lisää tuli tänään, mutta jos pelitapaa on juntattu jo kolmatta vuotta selkäytimeen, niin kyllä ottelussa Ässiä vastaan olisi askissa pitänyt sen alusta saakka olla ihan toisella peliotteella.

Vaikea sanoa mikä meni Ässät pelissä aluksi pieleen, mutta vastuu siitä oli ensisijaisesti päävalmentaja VP:llä ja vasta toissijaisesti pelaajilla. Odotellaan vielä nyt ainakin joulutaukoon, että kuuluisi joukkueesta sellainen henkisten & pelillisten asioiden täysloksahdus paikoilleen niin, että syntyisi kiihtyvä HIFK:n voittopelien vyöry VP:n johdolla vihdoinkin taas pitkästä aikaa Suomen mestaruuteen. Ei vain jaksaisi enää katsoa puolivalmiin puolihuolimatonta Ville Peltosen 3. valmentajakauden jääkiekkoa kauden tässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA
Ville Peltosen kolmas vuosi on menossa HIFK:n päävalmentajana ja rosteri kovempi kuin pitkään aikaan. Silti vieläkin pelillisesti vaikuttaa kuin siellä olisi ruorissa kaveri, joka peluuttaa joukkuetta vasta ensimmäistä vuotta. Koska kolmas vuosi jo VP:llä, niin jotenkin sitä siksi jo odottaisi, että pelitapa olisi täysin selkeää, tehokasta sekä siten myös tuloksellisen vakuuttavaa joka pelissä.

Joukkueen pelin ei tarvitse olla kaunista ja aina voittavaa, mutta sen pitäisi Villen ruorissa olla jo pelitavallisesti kypsää, pelaajien sisäistäneen sen ja pelaavan aina ensierän keskiympyrän lätkänpudotuksesta alkaen joka pelissä voitosta mieluummin kuin jäädä lähes parin erän verran täysin Ässien yliajamaksi kuten tänään kävi. Kaikki oli aluksi epäbalanssissa Taposta myöten, joka ihmetytti, että mistä moinen muutos muutaman aiemman kohtuu laadukkaan pelin jälkeen.

Liigan runkosarjavoittaja on aina tasainen suorittaja sarjakauden ensimmäisestä pelistä saakka, mutta Villellä tämä ei toteudu vieläkään pitkästä aikaa kovimmalla rosterilla vaikka on jo kaksi kautta ja kolmatta kautta 13 peliä takana. Ok, turbulenssia on ollut joukkueen sairastuvalla ja lisää tuli tänään, mutta jos pelitapaa on juntattu jo kolmatta vuotta selkäytimeen, niin kyllä ottelussa Ässiä vastaan olisi askissa pitänyt sen alusta saakka olla ihan toisella peliotteella.

Vaikea sanoa mikä meni Ässät pelissä aluksi pieleen, mutta vastuu siitä oli ensisijaisesti päävalmentaja VP:llä ja vasta toissijaisesti pelaajilla. Odotellaan vielä nyt ainakin joulutaukoon, että kuuluisi joukkueesta sellainen henkisten & pelillisten asioiden täysloksahdus paikoilleen niin, että syntyisi kiihtyvä HIFK:n voittopelien vyöry VP:n johdolla vihdoinkin taas pitkästä aikaa Suomen mestaruuteen. Ei vain jaksaisi enää katsoa puolivalmiin puolihuolimatonta Ville Peltosen 3. valmentajakauden jääkiekkoa kauden tässä vaiheessa.
Päivän paras kirjoitus.
 

VSP73

Jäsen
Kiitos "Frankie" ja "Jäkishöntsä" fiksuista tuotoksistanne. Arvostan. Teidän ikäänne en tiedä. Minulla mittarissa 65. Olen nähnyt mielestäni kaiken, silti edelleen työelämässä. Olen ex-huippu-urheilija. Edelleen valmentaja, liikunnanopettaja ja -kasvattaja. Myös palloilulajin ylimmän sarjatason valmentajana pitkään toiminut.

"Kaikki vaikuttaa kaikkeen", on fakta, mitä kaikki eivät osaa/halua ymmärtää. Palloilulajien joukkueissa (kiekossa 25 pelaajaa + staffi) on muuttujia loputtomasti! Niistä (muuttujista) ei voi olla hajuakaan henkilöillä ilman kokemusta. Liikaa tietoa ei ole heilläkään, jotka jatkuvasti mukana! Urheilullisessa tulosvastuussa oleva pedantti henkilö ei hae pikavoittoa.

Ellei HIFK pelaa keväällä 2024 finaalissa, olen valmis myöntämään olleeni väärässä VP:n suhteen.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Se on hauskaa, miten nämä näkee ja kokee eri tavalla. Minun mielestäni IFK on lähtenyt molempiin peleihin niin tänään Porissa kuin Stadissakin helvetin opportunistisella lähestymistavalla. On lähdetty ylihyökkäämään ja laiminlyöty puolustuspeli täysin. Tästä osoituksena lukuisat Ässien ylivoimahyökkäykset ja läpiajot molemmissa peleissä. Kun nyt käytetään perinteistä IFK tekosyytä eli huonoa viimeistelyä niin kyllä siellä neutraaleilla laseilla katsottuna oli molemmissa peleissä myös Ässillä paikat tehdä enemmän maaleja. Eikä nämä Ässät pelit ole ainoita vaan tämä ala-arvoinen puolustaminen ja varsinkin PAPP ovat toistuneet helvetin monessa pelissä. Ässät sen sijaan lähtenyt mielestäni molempiin peleihin nihilistisellä ja fiksulla altavastaajan taktiikalla eli pelataan omassa päässä maalinedusta tarkasti, luotetaan Rubinin Liigan parhaana ottavan ne pari kolme gameseiveriä ja odotetaan IFKn virheitä, joita tulee. Pisteet Ässille 5/6, joten minun silmissäni kyllä Härkälä vienyt VPtä taktisesti kuin pässiä narussa tähän mennessä. Siihen päälle vielä materiaalisesti niin hattua pitää nostaa Härkälälle. Kaiken huippu tänään oli, kun olisi kannattanut pelata opportunistisesti ja ylihyökätä (3.erässä) niin eikös me saatana anneta Ässien rauhassa kiekotella sekunteja kellosta pois seisomalla trapissa puolet erästä. Itse en kyllä pysty syyttämään näistä jatkuvasti ongelmista pelaajia vaan kyllä katse kääntyy VP&co. Olen ollut muutenkin vuokralla posisiivessä, joten rotsi suhahtelee jo. Joukkueeseen minulla on edelleen luotto, mutta VP ei minua vakuuta, eikä oikeastaan ole kunnolla vakuuttanut missään vaiheessa.

Mun mielestä voi olla ihan missä siivessä haluaa, jos perustelee näkemyksensä näin hyvin. Allekirjoitan kaiken mitä tässä sanot. IFK osaa olla välillä helvetin hyvä jengi, mutta sitten taas vastapainona välillä nähdään ihan älyvapaata touhua kentällä. Onneksi kausi on vasta nuori, niin voimme uskoa, että ehditään oppia tarvittavat asiat vielä aikataulussa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ville Peltosen kolmas vuosi on menossa HIFK:n päävalmentajana ja rosteri kovempi kuin pitkään aikaan. Silti vieläkin pelillisesti vaikuttaa kuin siellä olisi ruorissa kaveri, joka peluuttaa joukkuetta vasta ensimmäistä vuotta. Koska kolmas vuosi jo VP:llä, niin jotenkin sitä siksi jo odottaisi, että pelitapa olisi täysin selkeää, tehokasta sekä siten myös tuloksellisen vakuuttavaa joka pelissä.

Joukkueen pelin ei tarvitse olla kaunista ja aina voittavaa, mutta sen pitäisi Villen ruorissa olla jo pelitavallisesti kypsää, pelaajien sisäistäneen sen ja pelaavan aina ensierän keskiympyrän lätkänpudotuksesta alkaen joka pelissä voitosta mieluummin kuin jäädä lähes parin erän verran täysin Ässien yliajamaksi kuten tänään kävi. Kaikki oli aluksi epäbalanssissa Taposta myöten, joka ihmetytti, että mistä moinen muutos muutaman aiemman kohtuu laadukkaan pelin jälkeen.

Liigan runkosarjavoittaja on aina tasainen suorittaja sarjakauden ensimmäisestä pelistä saakka, mutta Villellä tämä ei toteudu vieläkään pitkästä aikaa kovimmalla rosterilla vaikka on jo kaksi kautta ja kolmatta kautta 13 peliä takana. Ok, turbulenssia on ollut joukkueen sairastuvalla ja lisää tuli tänään, mutta jos pelitapaa on juntattu jo kolmatta vuotta selkäytimeen, niin kyllä ottelussa Ässiä vastaan olisi askissa pitänyt sen alusta saakka olla ihan toisella peliotteella.

Vaikea sanoa mikä meni Ässät pelissä aluksi pieleen, mutta vastuu siitä oli ensisijaisesti päävalmentaja VP:llä ja vasta toissijaisesti pelaajilla. Odotellaan vielä nyt ainakin joulutaukoon, että kuuluisi joukkueesta sellainen henkisten & pelillisten asioiden täysloksahdus paikoilleen niin, että syntyisi kiihtyvä HIFK:n voittopelien vyöry VP:n johdolla vihdoinkin taas pitkästä aikaa Suomen mestaruuteen. Ei vain jaksaisi enää katsoa puolivalmiin puolihuolimatonta Ville Peltosen 3. valmentajakauden jääkiekkoa kauden tässä vaiheessa.
Hyvä viesti,ja lisäisin vielä,etyä jos tällä joukkueella joudutaan träppäämään näin helvetisti ja yritetään olla kuin vanha Tappara siinä edes tätä paremmin onnistumatta, niin jo on helvetti.

Muutenkin vituttaa kaikki meidän pelit ja träpit. Ei kai sitten vaan kunto kestä.
 

444

Jäsen
Kiitos "Frankie" ja "Jäkishöntsä" fiksuista tuotoksistanne. Arvostan. Teidän ikäänne en tiedä. Minulla mittarissa 65. Olen nähnyt mielestäni kaiken, silti edelleen työelämässä. Olen ex-huippu-urheilija. Edelleen valmentaja, liikunnanopettaja ja -kasvattaja. Myös palloilulajin ylimmän sarjatason valmentajana pitkään toiminut.

"Kaikki vaikuttaa kaikkeen", on fakta, mitä kaikki eivät osaa/halua ymmärtää. Palloilulajien joukkueissa (kiekossa 25 pelaajaa + staffi) on muuttujia loputtomasti! Niistä (muuttujista) ei voi olla hajuakaan henkilöillä ilman kokemusta. Liikaa tietoa ei ole heilläkään, jotka jatkuvasti mukana! Urheilullisessa tulosvastuussa oleva pedantti henkilö ei hae pikavoittoa.

Ellei HIFK pelaa keväällä 2024 finaalissa, olen valmis myöntämään olleeni väärässä VP:n suhteen.
Mun mielestäni olennaisinta ei ole, onko joku oikeassa vai väärässä (todennäköisesti on), vaan pitäisi päästä kiinni niihin juurisyihin, miksi peli on jopa ottelun sisällä niin vaihtelevaa - kaudesta nyt puhumattakaan - ja miksi esim. johtoasemassa pelaaminen on niin tuskaisen vaikeaa.
Mä ymmärrän, että joukkue saattaa hakea yhteistä säveltään siinä vaiheessa, kun runko uudistuu isolla kädellä tai kun esim. päävalmentaja (ja yleensä muukin valmennustiimi) vaihtuu. Tälläkään kaudella IFK:ssa näistä ei toteudu kumpikaan eikä rosteriakaan nyt voi varsinaisesti heikoksi moittia. Tuloksellisesti alkukausi on ollut IFK:n standardeilla jopa hyvä, pelillisesti ei niinkään. Toki on myönnettävä, että ilokseni olen saanut huomata jopa voitonnälkää takaa-ajoasemassa.

Ymmärrän senkin, että tämä meemitason loukkaantumissuma heti harjoituspeleistä lähtien sekoittaa joukkueen yhteistä säveltä. Päävalmentajan vastuulla on kasata illasta toiseen sellaiset ketjut, jotka pelaavat samaa peliä ja löytävät toisensa kentällä. Mä en odota ihmeitä silloin, jos vaikka kuusi to6 hyökkääjää puuttuu, mutta kyllä me ollaan saatu tähänkin asti pätevät ketjut aikaiseksi. Tai ainakin pelaajia sellaisten kasaamiseksi. Päävalmentajan vastuulla on myös nähdä se ero, että toimiiko yhteispeli vain harjoituksissa vai realisoituuko se myös ottelutapahtumaan. Mikäli ei realisoidu, niin koostumus on väärä, ja silloin sellaista härkäpäistä puskemista kymmeniä pelejä putkeen on turhauttavaa katsella.

Nyt kun muukin perhe heräsi, niin mulla katosi myös punainen lanka. :D

Mutta joo, aika vähälle on jäänyt tämän osion seuraaminen. En yritä väittää olleeni itsekään mikään yltiöpositiivisuuden airue ikinä, mutta onhan tää IFK-osion jatkuva valitus ja rutina oikeasti ihan helvetin raskasta. Jos voitetaan, niin vastustaja oli vain paska. Jos hävitään, niin se näyttää vain meidän todellisen tasomme. Sekaan mahtuu myös hyviä kirjoituksia ja selkeää analyyttistä pohdintaa, mutta ne hukkuvat siihen lietemassaan hyvin nopeasti. Myös sen oman antini alle, jonka taso ei päätä huimaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös