Kyllä juu varmasti, kielipainotteisille luokille kerääntyvät juuri sellaiset oppilaat, joilla akateemiset taidot ovat keskimääräistä paremmat.Ihan mielenkiintoinen näkemys. Ainakin kielipainotteisilta luokilta päätyy lopulta oikikseen, valtsikaan ja kauppikseen siinä määrin porukkaa, että vaikea sanoa luokille valikoituvan erityisen kapea-alaisesti asioista kiinnostuneita tai introvertteja tyyppejä.
Luma-painotteisille luokille hakeutuu tulevia luonnontieteilijöitä ja insinöörejä. Tämän tyyppiset lapset ovat aika usein hiljaisia ja mielellään omissa oloissaan.
Niille kuvisluokille taas tulee paljon taiteellista ja osin myös introverttia porukkaa.
Jos on esittävän taiteen painotus, sinne tulee ulospäin suuntautunutta porukkaa.
Liikuntaluokille tulee liikunnallisesti lahjakkaita, jotka usein ovat akateemisesti lahjakkaita myös, koska arki on rankasti strukturoitua.
Näitä painotuksia on monenlaisia. Jos niille ei hakeudu tietynlaisia oppilaita, tiettyjen ominaisuuksien mukaan, niin miksi niitä sitten perustetaan?
Aloitin opettajan urani Helsingissä yläkoulussa, missä oli kielipainotus. A-luokat olivat venäjän lukijoita, B-luokat olivat saksan lukijoita, C-luokat ranskan ja D-luokat ilman painotusta. D-luokkia kutsuttiin koulussa nimellä Vesalan köyhien kakarat. D-luokilla oli erittäin suuria ongelmia jo silloin. B- ja C-luokat olivat aika lailla opettajan unelmia opetettavaksi. Jakolinjat olivat selvät jo koulun sisällä. Ei ollut mitenkään ongelmatonta.