Sanna Marin

  • 966 799
  • 8 482

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tässäpä muutama lisää:
"Syökää silakkaa."
"Yritän puhua niin totta kuin voin".
"Vittu mitä paskaa, ei voisi vähempää kiinnostaa."
”Saatanan tunarit”
”Voiko vitutukseen kuolla”
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ei pidä paikkaansa. Galllupissa kysyttiin "Onko pääministeri Sanna Marinin vapaa-ajanvietosta ja juhlimisesta noussut keskustelu vaikuttanut käsitykseesi hänestä pääministerinä?
9% Parantavasti
42% Huonontavasti
46% Ei mitenkään
3% En osaa sanoa
Taloustutkimus, kuten nyt tuossa ruudulla näkyy, julkaisi seuraavan gallupin, BV: "Biletysvideot eivät sovi pääministeri-instituution arvolle". 59% oli täysin samaa tai jokseenkin samaa mieltä. 37% oli taas erimieltä.

Tämä gallup antaa erilaisen kuvan Marinin toimista. On päivänselvää, että tässäkään ei kysymys ole kovinkaan selvästi asetettu, jos haluttaisiin saada selville jotakin Marinin suosiosta.

Joku voi ajatella, että BV, mutta Marin on jonkinlainen poikkeustapaus. PM:lle eivät BV:t eivät sovi, mutta Marinille sopii. Ja joku ajattelee, että syy oli muiden, olivatpa BV:t mitä hyvänsä. Marinia ei siis arvostella, koska hän ei voinut asialle mitään. Ja on niitä, jotka arvostelevat Marinia, mutta silti ovat hänen puolellaan.

Toisaalta, kun tarkastellaan toista väitettä, näyttäisi sen ja BV:n välillä olevan ristiriitoja. Jos 46% sanoo, ettei BV-keskustelu vaikuta mitenkään käsitykseen Marinista pääministerinä tai ja kuitenkin 59% pitää videoiden julkaisua instituution arvoa heikentävänä, silloin voi vähän ihmetellä näitä lukuja. Mutta, kuten todettua, osa ei pidä videoiden julkaisua Marinin syynä yms.

Ja voidaan myös pohtia sitä, että toisessa väitteessä on kyse laajemmasta kokonaisuudesta, keskustelusta yleensä ja toisessa yksilöidymmin videoista. Jään odottamaan gallupia, jossa mitataan ei hallituksen, vaan Marinin suosiota pääministerinä. Kysymys on harkittava tarkkaan. Jos kysytään, onko Marin hyvä pääministeri, moni vastaa kyllä huolimatta kohusta. Eihän kysytä sitä, onko Marin paras mahdollinen pääministeri.

Toisaalta, jos kysytään, haluatteko että Marin jatkaa pääministerinä, ei sekään kerro ihan kaikkea kohun vaikutuksista. Esim. kepulaiset roikkuvat epätoivoisesti hallituksessa. Voidaan kysyä suoraan, kannatatteko Marinia pääministerinä. Tämäkin sisältää kepuvarauksen. Ja on luultavasti paljonkin ihmisiä, jotka hyvin pragmaattisesti tukevat hallitusta ja hyväksyvät Marinin välttämättömänä pahana.

Ehkä pitäisi kysyä: jos se olisi mahdollista, haluaisitteko Marinin jättävän pääministerin tehtävän. Eikä tämäkään kysymys ole ongelmaton: joku voi niinkin miettiä, että tässä tilanteessa ei löydy parempaa pääministeriä. Eli tulkitsisi mahdollisuuden eri tavalla kuin se kysymyksen asettaja ajattelee tulkittavan, miettisi tosiasiallista mahdollisuutta, kun kysymyksen asettaja miettii enemmän loogista mahdollisuutta.

Helppoa siis gallupien tekijöillä ei ole. Tarvittaisiin aika laaja ja toisiaan tukeva kysymyspatteristo, jos haluttaisiin saada melko täsmällistä kuvaa sitä, mitä kansalaiset nyt tästä kohusta ja sen seurauksista ajattelevat. Se nyt on jo varmaa, ettei Marinin pääministeriys tähän lopu. Tähän jo ihan hellesäätkin ovat vaikuttaneet: ei oikein jaksa innostua jostakin bilekohusta, kun jokainen haluaa nauttia loppukesästä itse, bilettäen.
 
Olen juonut olutta. Tuokin taisi olla upean pääministerimme lausahduksia.

Eilen tuli juotua, eli olen itsekin juonut olutta. Taidan juoda tänään lisää kun on jopa vähän pöhnä ja se auttaa, mutta näistä ei Sanna tiedäkkään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kysymyksiä tuleviin Sanna Marin -gallupeihin:

Onko Sanna Marinin BV-kohu muuttanut mielipidettäsi hänen kyvyistään poliitikkona?

Onko Sanna Marinin BV-kohu muuttanut mielipidettäsi SDP:stä?

Itse vastaan molempiin kysymyksiin: Ei.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tutkija Johanna Vuorelma osuvaa analyysia jälleen kerran:


"VÄITETTÄ poliittisesta ajojahdista esitetään Vuorelman mukaan lähes aina kohujen yhteydessä kaikissa puolueissa. Nyt poliittisesta ajojahdista ovat puhuneet hyvin voimakkaasti Marinin tukijat. Vuorelman mukaan politiikan tutkimuksessa on puhuttu pitkään englanninkielisestä käsitteestä hostile media effect.

Se tarkoittaa sitä, että uutisointi koetaan usein juuri sen oman poliittisen mieltymyksen vastaisena. Kun oma poliittinen suuntaus on kohteena, silloin uutisointi näyttäytyy kohtuuttomana. Pidän sitä kielteisenä ilmiönä. Usein silmät suljetaan silloin, kun vastaava kohu koskee vastakkaista poliittista suuntausta.

Vuorelman mukaan nykyaikaa ei voi sellaisenaan verrata 1960- tai 1970-lukuun. Aika on hyvin erilainen. Nykyään Kekkosen tai Karjalaisen asemassa oleva miespoliitikko saisi melko erilaisen kohtelun mediassa. Kohuja ei voi verrata toisiinsa historiattomassa tyhjiössä".


Allekirjoitan kuten varmaan valtaosa suomalaisista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"VÄITETTÄ poliittisesta ajojahdista esitetään Vuorelman mukaan lähes aina kohujen yhteydessä kaikissa puolueissa. Nyt poliittisesta ajojahdista ovat puhuneet hyvin voimakkaasti Marinin tukijat. Vuorelman mukaan politiikan tutkimuksessa on puhuttu pitkään englanninkielisestä käsitteestä hostile media effect.
Minä en muista nähneeni mediassa ensimäistäkään väitettä siitä että Marin olisi joutunut poliittisen ajojahdin kohteeksi tässä biletyskohussa. Enkä nopeasti googlaamallakaan löytänyt oikein muuta kuin tuon saman artikkelin...

Oisko Vuorelma keksinyt koko jutun?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: erku

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä en muista nähneeni mediassa ensimäistäkään väitettä siitä että Marin olisi joutunut poliittisen ajojahdin kohteeksi tässä biletyskohussa. Enkä nopeasti googlaamallakaan löytänyt oikein muuta kuin tuon saman artikkelin...

Oisko Vuorelma keksinyt koko jutun?
Missä lukee, että mediassa olisi väitteitä ”poliittisesta ajojahdista”? Oli kyse Marinin tukijoista, jotka ovat sitä mieltä.

Vuorelma esittää aina poikkeuksetta objektiivisia ja teräviä mielipiteitä ihan jokaiseen poliittiseen suuntaan. Näyttävät näistä pahiten loukkaantuvan persut ja marinin fanit.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen aika tavalla samaa mieltä siitä, ettei kysymys ole kovin olennaisesti sukupuoleen liittyvä (joskin toki somessa on tämä taaja ihan oikeasti naisvihamielinen porukka, joka sitä vihaansa sitten suoltaa nettiin täysin käsittämättömiä määriä - absoluuttisen oksettava spektaakkeli). Mutta sukupolvikysymys tämä sitten pitkälti lienee. Tilanne ei näyttäydy niin skandaalimaisena niille, jotka ovat syntyneet someen kuin niille joille tämä murros tapahtui vasta aikuisiällä. Olen sanonut aiemminkin tässä ketjussa, mutta omat arvioni ovat todella menneet vikaan tämän kohun osalta ja lienee kysymys pitkälti siitä, että olen sangen vanhaa flatulenssia ja julkisuuden pelisäännöt ovat selkeästi muuttuneet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä lukee, että mediassa olisi väitteitä ”poliittisesta ajojahdista”? Oli kyse Marinin tukijoista, jotka ovat sitä mieltä.

Vuorelma esittää aina poikkeuksetta objektiivisia ja teräviä mielipiteitä ihan jokaiseen poliittiseen suuntaan. Näyttävät näistä pahiten loukkaantuvan persut ja marinin fanit.
Mistä se Vuorela on niitä kuullut ellei mediasta? Pubin tiskillä? Taksikuskilta?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: erku

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Esimerkiksi sosiaalisesta mediasta kuten Twitter tai Jatkoajan keskustelupalsta.
Missä ne Marinin tukijat pesivät? Voisin ihan mielenkiinnosta lukea muutaman kulttiviestin.
En lue iltapäivälehtien kommentteja, eikä minulla ole tunnuksia Instagramiin, joten joku Twitter tai FB -käärmeenpesä kun löytyisi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä en muista nähneeni mediassa ensimäistäkään väitettä siitä että Marin olisi joutunut poliittisen ajojahdin kohteeksi tässä biletyskohussa. Enkä nopeasti googlaamallakaan löytänyt oikein muuta kuin tuon saman artikkelin...

Oisko Vuorelma keksinyt koko jutun?

Hyvä! Seuraat nköjään niin tarkkaan Marinia koskevia kirjoituksia medissa ja somessa, että pakkohan se on sinua uskoa. Itse en tiedä, sillä mulla ei ole kuvaa noin tarkoista yksityiskohdista enkä seuraa edes Marinia.

En lähtenyt edes pohtimaan asiaa, koska Vuorelman käyttämä termi " hostile media effect" tarkoittaa suomeksi mm. sitä, että kukin poliitikko ja minusta myös kannattaja, näkee nykyään somen ja median kirjoittelut vihamielisinä, jos ne ovat omaa vakaumustaan vastaan.

Kyse on siis ajojahdista poliitikkoa vastaan, jossa kannattajan silmin Marinin osalta käytetään aseina normaalia juomista, tanssimista ja hauskanpitoa ylipäätään. Samalla ydinasioista vaietaan joko kokonaan tai niitä vähätellään jne.

Sanoisin siis, että Suomenmaa on ehkä oikaissut Vuorelman ajatuksen poliittiseksi ajojahdiksi vaikka kyse on kannattajien silmin ajojahdista pääministeriä kohtaan.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa

Kappas. Mielipiteen- ja sananvapaus uhkaavat demokratiaa. Ylilaudan (+5% palstan jutuista on toki täyttä paskaa) meemi- ja kuvapalsta uhkaa siis demokratiaa. Iltalehti puolestansa syyllistyy oikeistolaisen hapatuksen levittämiseen.
Näemmä sananvapauden nimissä pitää huolehtia siitä, että uusvanha indoktrinaatio aloitetaan välittömästi: Tass, Pravda, Izvestia, Tiedonantaja, Demari sekä Sovjet-net ovat ainoat sallitut mediat.

Itse olen elänyt sitä suomettumisen aikakautta, jossa lähinnä Pahkasika, Hilse-lehti ja Sleepy Sleepers uivat mediavastavirtaan. Tuon ajan ei soisi enää koskaan palaavan...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itse olen elänyt sitä suomettumisen aikakautta, jossa lähinnä Pahkasika, Hilse-lehti ja Sleepy Sleepers uivat mediavastavirtaan. Tuon ajan ei soisi enää koskaan palaavan...
Onkohan Leningrad Cowboysin ja Puna-armeijan kuoron konserttia Senaatintorilla vuonna1993 koskaan esitetty Venäjän TV:ssä?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Onkohan Leningrad Cowboysin ja Puna-armeijan kuoron konserttia Senaatintorilla vuonna1993 koskaan esitetty Venäjän TV:ssä?
Ei mitään tietoa, mutta jos veikata pitää, niin EI.
Venäjälle on voinut levitä lähinnä verkkokaupan kautta. Linkki Amazonin sivuille, josta löytyy Lenininkaupungin lehmipoikien ja puna-armeijan kuoron tuotos...
Amazon.com: Leningrad Cowboys - Total Balalaika Show : Alexandrov Red Army Ensemble, Atte Blom, Twist-Twist Erkinharju, Ben Granfelt, Sakke Järvenpää, Sakari Kuosmanen, Jore Marjaranta, Ekke Niiva, Pemo Ojala, Silu Seppälä, Mauri Sumén, Kirsi Tykkyläinen, Heikki Ortamo, Olli Varja, Pekka Aine, Tahvo Hirvonen, Timo Salminen, Aki Kaurismäki, Aki Kaurismäki, Aki Kaurismäki: Movies & TV
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Kappas. Mielipiteen- ja sananvapaus uhkaavat demokratiaa. Ylilaudan (+5% palstan jutuista on toki täyttä paskaa) meemi- ja kuvapalsta uhkaa siis demokratiaa.
Yleisesti ottaen keskustelufoorumeilla jaettava paskapuhe on kyllä oikeastikin ihan varteenotettava uhka demokratialle, eikä siinä ole kyse sananvapaudesta, koska valheiden levittely ei kuulu sananvapauden piiriin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleisesti ottaen keskustelufoorumeilla jaettava paskapuhe on kyllä oikeastikin ihan varteenotettava uhka demokratialle, eikä siinä ole kyse sananvapaudesta, koska valheiden levittely ei kuulu sananvapauden piiriin.
Kyllähän minä esim. saan käyttää sananvapauttani ja mennä turuille ja toreille julistamaan, että maa on litteä tai vaikkapa sitä, että syntiset joituvat helvettiin ja synnittömät pääsevät taivaassen, vaikka tietäisin molemmat puhtaiksi valheiksi. Se, että saman tekisi anonyymillä keskustelupalstalla ei liene sen tuomittavampaa. Lisäksi - yksi tärkeä elementti sananvapaudessa on myös kuulijan / lukijan vastuu, eli pitää osata suodattaa saamaansa tietoa ja varsinkin internet-aikakaudella siitä on tehty erityisen hankalaa.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Kyllähän minä esim. saan käyttää sananvapauttani ja mennä turuille ja toreille julistamaan, että maa on litteä tai vaikkapa sitä, että syntiset joituvat helvettiin ja synnittömät pääsevät taivaassen, vaikka tietäisin molemmat puhtaiksi valheiksi. Se, että saman tekisi anonyymillä keskustelupalstalla ei liene sen tuomittavampaa. Lisäksi - yksi tärkeä elementti sananvapaudessa on myös kuulijan / lukijan vastuu, eli pitää osata suodattaa saamaansa tietoa ja varsinkin internet-aikakaudella siitä on tehty erityisen hankalaa.
Joo toi on kai sinänsä ihan ok, mutta sit jos kirjotat nettiin perättömiä väitteitä vaikka vaalivipistä tai pääministerin kokaiinikoukusta, niin se taas ei ole ok. Varmasti ymmärrät näiden eron.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös