Mitä sähköä?

  • 736 077
  • 5 971

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tuo ulkoporeamme taitaa haukata aikalailla sähköä. Niitä on kait myyty viimeaikoina hyvin. Onko siinä kuinka iso riski hajottaa se päästämällä jäätymään? Tuli vaan mieleen jos on pidempi katkos ja lämmöt alhaalla tms. Just eilen paikallisessa K-raudassa niitä kattelin ja tuumailin mielessäni, että taitaa markkina hyytyä pahasti näillä sähkön hinnoilla.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Tuo ulkoporeamme taitaa haukata aikalailla sähköä. Niitä on kait myyty viimeaikoina hyvin. Onko siinä kuinka iso riski hajottaa se päästämällä jäätymään? Tuli vaan mieleen jos on pidempi katkos ja lämmöt alhaalla tms. Just eilen paikallisessa K-raudassa niitä kattelin ja tuumailin mielessäni, että taitaa markkina hyytyä pahasti näillä sähkön hinnoilla.
Tuosta löyhällä aasinsillalla päästään siihen, mitä lomakeskuksien ym mökkivuokraustoiminnalle käy? Omilla reissuilla sauna on ollut käytännössä sen 3pv 24/7 päällä, jos poreamme on niin aina sielläkin joku on lillunut kansi auki. Huh.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo ulkoporeamme taitaa haukata aikalailla sähköä. Niitä on kait myyty viimeaikoina hyvin. Onko siinä kuinka iso riski hajottaa se päästämällä jäätymään? Tuli vaan mieleen jos on pidempi katkos ja lämmöt alhaalla tms. Just eilen paikallisessa K-raudassa niitä kattelin ja tuumailin mielessäni, että taitaa markkina hyytyä pahasti näillä sähkön hinnoilla.
Sähkökatko on aika huono hommeli, koska silloin ei ole kiertopumputkaan päällä ja herkästi joku putki jäätyy lämmittimessä ja rikkoutuu, puhutaan varmaan muutamista tunneista talvipakkasilla. Ja ainakin jossain malleissa sähkökatko laukaisee myös vikavirtasuojan, eli virta ei automaattisesti palaudu kun sähkökatko loppuu.
Jos taas sähköt ei ole poikki mutta haluaa välttää lämmittämistä, niin pelkillä kiertopumpuilla eli joillain kymmenillä wateilla lähtötilanteessa kylpylvalmista vettä voi pyöritellä talvipakkasillakin useamman päivän ennen kuin aletaan olla viiden asteen tietämillä. Tietysti tuossa kohtaa lämmittäminen takaisin 37 asteeseen on hidasta ja kallista.
Jos taas ajattelisi että pitäisi joka päivä esim 6h kalleimman jakson ajan lämpöjä pois, niin se toki onnistuu ja silti pystyy joka päivä kylpemään.

Eikä se ulkoporeallas nyt niin kammottava sähkösyöppö ole, siinä 2-3kW tienoilla varmaan sähkövastukset, koosta riippuen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta löyhällä aasinsillalla päästään siihen, mitä lomakeskuksien ym mökkivuokraustoiminnalle käy? Omilla reissuilla sauna on ollut käytännössä sen 3pv 24/7 päällä, jos poreamme on niin aina sielläkin joku on lillunut kansi auki. Huh.
Hinnat nousee ja asiakas maksaa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
mitä lomakeskuksien ym mökkivuokraustoiminnalle käy?
Samaa olen miettinyt minäkin. Mökit vielä suurelta osin sähkölämitteisiä ja vaikka olisivat tyhjillään, ei niitä voi kylmiksi jättää. Jos ei ole määräaikaisia sopimuksia, niin voi olla että kova sähkön hinta jopa saattaa kaataa noita vuorausyrityksiä. Vuokrahintoihin koko summaa ei saa taottua ja toisaalta ensi tavi on jo myyty paikoin loppuun. Muistelisin, että jo viime talvelta luin, että pörssisähkössä olevat vuokrafirmat kärvistelivät isojen sähkölaskujen kanssa, ei se ainakaan helpommaksi käy
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
"Olkiluoto 3:n huoltotoimenpiteet on suoritettu ja koekäyttö jatkuu 60 prosentin teholla."

Ei vielä tuotantosuunnitelmissa sähkö ihan seuraaviksi päiviksi suunnitteilla, mutta josko ensi viikolla taas koekäyttö alkaisi.
 
Väitetään, ettei Suomessa ole kaukonäköisiä päättäjiä. Olkiluoto 3 sai rakentamisluvan vuonna 2005, ja talvella 2023 se tuo parhaassa tapauksessa ratkaisun uhkaavaan energiakriisiin.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mutta en siis tuomitse, mutta kyllähän nämä ulkoporealtaat on omiin muroihin kusemista yhteiskuntatasolla tässä tilanteessa.

Et tuomitse mutta teet sen kumminkin.

Varmasti nykyisillä hinnoilla käyttöä porukka alkaa säädellä ja kulutusta rajata. Eroa on valtavasti altaissa ja esimerkiksi tuossa itse omistamassani Arctic Spa-altaassa on kyllä eristykset viimeisen päälle ja kunnon kansi. Ei olla sähkölaskuissa/kulutuksessa edes huomattu mainittavaa eroa hankkimisen jälkeen. Oli korona-aikana timanttinen juttu kun lomailut muualla jäivät pois. Olen edelleen samaa mieltä.

Jos joku kuvittelee että ihmiset jättävät 10-15 K:n ”investointinsa” pois käytöstä sillä perusteella että kustaan yhteisiin muroihin ovat kyllä keitaalla. Jospa nyt ensiksi katsotaan kylpylät, valtavat kauppakeskukset ym.sähkösyöpöt tarkasti. Ovat aika pähkinöitä altaat kumminkin. Toki markkinoiden halvimmat altaat lienevät pahimpia sähkösyöppöjäkin. Näissä on vaara varmasti iso mennä sitten paskaksikin jos katkoja tulee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä nyt lähtisi ketään syyttelemään sen takia, että on ennen tätä kriisiä tuollaisen poreammeen hankkinut. Sähkön tilanne on kuitenkin ollut vakaa. Jos joitain pitäisi syyttää, niin poliitikkoja, koska emme ole sähkön suhteen omavaraisia.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Enefit myy vielä 36kk määräaikaisella sopparilla sähköä hintaan 22,9 snt/kWh.

Sinällään hölmöä, koska 24kk määräaikainen maksaa 29,9 snt/kWh, vaikka noilla ei käytännössä ole mitään eroa.
Asiakkaalla on oikeus katkaista 36kk määräaikainen soppari 24kk jälkeen ja tuo viimeinen 12kk sitoo ainoastaan myyjää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Enefit myy vielä 36kk määräaikaisella sopparilla sähköä hintaan 22,9 snt/kWh.

Tässä sitten mennään jo kohtuullisen tarjouksen rajoilla kyllä. Tästä 9kk eteenpäin tuo on taatusti hyvä sopimus, sitten voi jos hyvin käy yleisesti olla vähän kehno mutta veikkaisin että jos itsellä olisi katkolla varmasti tarttuisin tuohon. Mitään takeita että palataan 10-20 sentin haarukkaan ei ole tulevaisuudessakaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pientä vertailua sähkön hinnan noususta

Meillä vuosikulutus 2021 16 674,60 kWh. Elenian verkko, Helen sähkö, omakotitalo (2017 rak.) 150m2, maalämpö ja 4 hengen talous.

Kokonaiskustannus (sis.siirto+verot) 2 540,41€ Energian hinta 5,6snt/kWh.

Sama kulutus uudella hinnalla 13,47snt johon onneksi tartuin kesäkuussa

Kokonaiskustannus (sis.siirto+verot) 3 852,70€ Energian hinta 13,47snt/kWh.

Tämän kanssa pärjään hyvin eikä varmaankaan tule aiheuttamaan muutoksia sähkönkulutukseen, mutta jos hinta olisikin 30 tai jopa 50snt varmasti jäisi ulkoporeamme tyhjilleen ja saunakerrat yhteen kertaan viikossa.

Kokonaiskustannus (sis.siirto+verot) 6 609,01€ Energian hinta 30snt/kWh.
Kokonaiskustannus (sis.siirto+verot) 9 943,93€ Energian hinta 50snt/kWh.


Edit. Edellinen talo 70-luvulla rakennettu 240m2 sähkölämmityksellä ja sisäuima-altaalla. Kulutus muistaakseni n.40000kWh vuodessa, onnea vaan kyseisen talon omistajalle. Ei käy kateeksi.
Tämmöisiä laskelmia on aina hyvä nähdä mutta melkein olisi parempi vertailla siirrottomia hintoja tai erotella ne loppulaskussa.

Sähkönsiirto itsessään on melko vituttava asia kun tuo maksaa sen mitä maksaa ja heittelee melko paljon eri kuntien/toimittajien alueilla.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asiakkaalla on oikeus katkaista 36kk määräaikainen soppari 24kk jälkeen ja tuo viimeinen 12kk sitoo ainoastaan myyjää.
Oliko Enefitin sivuilla tästä mainintaa? Itse en ainakaan helposti löytänyt.

Tätä tarjousta pitää nyt vähän miettiä. Eikös vanha kunnon "uusi sopimus puolison nimiin"- kikka mahda toimia edelleen määräaikaisuuden purkamisessa, jos hinnat lähtee isommin laskemaan.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Et tuomitse mutta teet sen kumminkin.

Varmasti nykyisillä hinnoilla käyttöä porukka alkaa säädellä ja kulutusta rajata. Eroa on valtavasti altaissa ja esimerkiksi tuossa itse omistamassani Arctic Spa-altaassa on kyllä eristykset viimeisen päälle ja kunnon kansi. Ei olla sähkölaskuissa/kulutuksessa edes huomattu mainittavaa eroa hankkimisen jälkeen. Oli korona-aikana timanttinen juttu kun lomailut muualla jäivät pois. Olen edelleen samaa mieltä.

Jos joku kuvittelee että ihmiset jättävät 10-15 K:n ”investointinsa” pois käytöstä sillä perusteella että kustaan yhteisiin muroihin ovat kyllä keitaalla. Jospa nyt ensiksi katsotaan kylpylät, valtavat kauppakeskukset ym.sähkösyöpöt tarkasti. Ovat aika pähkinöitä altaat kumminkin. Toki markkinoiden halvimmat altaat lienevät pahimpia sähkösyöppöjäkin. Näissä on vaara varmasti iso mennä sitten paskaksikin jos katkoja tulee.
Ei tollanen kuutio-pari 38 asteista vettä parissa tunnissa jäätyä kyllä ehdi halvemmassakaan altaassa. Ei edes täysin eristämättömässä puulämmitteisessä paljussa laske ku muutamia asteita. Toki jos jää katkon jälkeen pois päältä niin sitten. Kuulostaa tosin sellaiselta ratkaisulta että jäätyy paskaksi ennen pitkää muutenkin :D eihän sähkökatkot/talon virtojen katkaisu nyt niin harvinaista ole ettei melkein joka talvi tapahtuisi? Kaupungeissakin
 

Teikel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers&Barkov
Tämmöisiä laskelmia on aina hyvä nähdä mutta melkein olisi parempi vertailla siirrottomia hintoja tai erotella ne loppulaskussa.

Sähkönsiirto itsessään on melko vituttava asia kun tuo maksaa sen mitä maksaa ja heittelee melko paljon eri kuntien/toimittajien alueilla.

Meinasinkin eritellä, mutta mulle toi on kokonaisuus, joka vaan on maksettava. Säästäminen näkyy sitten siirronkin (siirto+verot 8,1snt kWh+ 19,70€/kk) osalta laskussa. Meillä alkaakin säästötalkoot, koska näytin laskelmat vaimolle joka tarkan markan ihmisiä.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Oliko Enefitin sivuilla tästä mainintaa? Itse en ainakaan helposti löytänyt.

Tätä tarjousta pitää nyt vähän miettiä. Eikös vanha kunnon "uusi sopimus puolison nimiin"- kikka mahda toimia edelleen määräaikaisuuden purkamisessa, jos hinnat lähtee isommin laskemaan.
En nyt löytänyt lakipykälää tähän hätään, mutta johonkin pykälään tuo perustuu.
sahkon-kilpailutus.fi sanoo näin:
Määräaikainen sähkösopimus ei kuitenkaan voi sitoa asiakasta pidemmäksi ajaksi kuin 24 kk. 36 kk sopimus on siis mahdollista irtisanoa asiakkaan puolelta 24 kk jälkeen, mutta sähköyhtiö ei voi irtisanoa sopimusta ennen 36kk rajapyykkiä.
Saman löytää myös esim Kotimaan Energian ja Kokkolan energian sivuilta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En nyt löytänyt lakipykälää tähän hätään, mutta johonkin pykälään tuo perustuu.
sahkon-kilpailutus.fi sanoo näin:
Ok, kiitos. Ehkä tuon voisi vielä varmuuden vuoksi varmistaa tuolta yhtiöltä ennen sopimuksen tekoa. Eivätkö he ole itse tästä tietoisia, vai luottavatko sitten siihen, että iso osa asiakkaista ei tätä tiedä.

edit: On kyllä hiukan päätäraavituttava tilanne, kun sähköauton lataukseen menee arviolta noin 1/3 vuosittaisesta sähkönkulutuksesta ja sen voi tehdä kyllä käytännössä aina yöllä, jolloin pörssisähkö on perinteisesti halpaa. Toisaalta kuka kertoo, onko sekään tilanne kestävä? Periaatteessa en haluaisi sitoutua myöskään suht kalliiseen määräaikaseen diiliin, koska se saattaa osoittautua huonoksi jo ensi kesänä. Kuka tämänkään silti tietää?

Tekemällä tuon 22,9snt/kwh + 3,90€/kk diilin saisi kyllä varmuuden tilanteeseen, mutta pidän hintaa kyllä vähän kovana varsinkin 3- vuoden ajalle.

Jaa a.
 
Viimeksi muokattu:

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Et tuomitse mutta teet sen kumminkin.

Varmasti nykyisillä hinnoilla käyttöä porukka alkaa säädellä ja kulutusta rajata. Eroa on valtavasti altaissa ja esimerkiksi tuossa itse omistamassani Arctic Spa-altaassa on kyllä eristykset viimeisen päälle ja kunnon kansi. Ei olla sähkölaskuissa/kulutuksessa edes huomattu mainittavaa eroa hankkimisen jälkeen. Oli korona-aikana timanttinen juttu kun lomailut muualla jäivät pois. Olen edelleen samaa mieltä.

Jos joku kuvittelee että ihmiset jättävät 10-15 K:n ”investointinsa” pois käytöstä sillä perusteella että kustaan yhteisiin muroihin ovat kyllä keitaalla. Jospa nyt ensiksi katsotaan kylpylät, valtavat kauppakeskukset ym.sähkösyöpöt tarkasti. Ovat aika pähkinöitä altaat kumminkin. Toki markkinoiden halvimmat altaat lienevät pahimpia sähkösyöppöjäkin. Näissä on vaara varmasti iso mennä sitten paskaksikin jos katkoja tulee.

Noh aika rankka kärjistys, ilmaisin itseni ehkä hieman pöljästi. Henkilökohtaisella tasolla ei tuo ole minulta pois, vaikka altaassa keittäisi perunoita päivittäin. Tuossa olikin hyvin avattu, että sähkömarkkinoiden ollessa ns normaalitilassahan tuo on ihan jees jees ja ymmärrettävä. Nyt eletään kuitenkin sen verran poikkeuksellisia aikoja, että varmaan jokainen joutuu katselemaan sähkönlulutustottumuksiaan, minä mukaan lukien. Vaikka onkin suht edullinen sähkösoppari, jäi kuivauskaapin käyttö meidän taloudessa oikeastaan pois, vaikka onkin kärpäsen paska valtameressä. Toki saunomisiakin harvennettiin.

Onhan tämä maailma mennyt minä, mulle ja vähän lisää mulle kaikki -ajatteluksi. Enkä tarkoita nyt teitä porealtaan omistavia ihmisiä, mutta (oma kokemus) lähinnä perustuu arkisiin havaintoihin. Sama pätenee sähkön kulutukseenkin, ne piirtää kellä on liituu.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meinasinkin eritellä, mutta mulle toi on kokonaisuus, joka vaan on maksettava. Säästäminen näkyy sitten siirronkin (siirto+verot 8,1snt kWh+ 19,70€/kk) osalta laskussa. Meillä alkaakin säästötalkoot, koska näytin laskelmat vaimolle joka tarkan markan ihmisiä.
Olet aivan oikeassa että tuo on se maksettava raha, enemmänkin ajattelin vertailujen takia.

Kyllähän tässä isosti saa kaikki miettiä tapoja säästää, jos omakotitaloissa tai on sähkölämmityksen armoilla.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Ok, kiitos. Ehkä tuon voisi vielä varmuuden vuoksi varmistaa tuolta yhtiöltä ennen sopimuksen tekoa. Eivätkö he ole itse tästä tietoisia, vai luottavatko sitten siihen, että iso osa asiakkaista ei tätä tiedä.

Sieltä löytyy myös tuo, että kahden vuofden jälkeen saa irtisanoa.
Jos määräaikaisen sopimuksen sopimuskauden pituus on yli kaksi vuotta, sopimus on irtisanottavissa kahden vuoden kuluttua kuten toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Et tuomitse mutta teet sen kumminkin.

Varmasti nykyisillä hinnoilla käyttöä porukka alkaa säädellä ja kulutusta rajata. Eroa on valtavasti altaissa ja esimerkiksi tuossa itse omistamassani Arctic Spa-altaassa on kyllä eristykset viimeisen päälle ja kunnon kansi. Ei olla sähkölaskuissa/kulutuksessa edes huomattu mainittavaa eroa hankkimisen jälkeen. Oli korona-aikana timanttinen juttu kun lomailut muualla jäivät pois. Olen edelleen samaa mieltä.

Jos joku kuvittelee että ihmiset jättävät 10-15 K:n ”investointinsa” pois käytöstä sillä perusteella että kustaan yhteisiin muroihin ovat kyllä keitaalla. Jospa nyt ensiksi katsotaan kylpylät, valtavat kauppakeskukset ym.sähkösyöpöt tarkasti. Ovat aika pähkinöitä altaat kumminkin. Toki markkinoiden halvimmat altaat lienevät pahimpia sähkösyöppöjäkin. Näissä on vaara varmasti iso mennä sitten paskaksikin jos katkoja tulee.
Kyllä tosiaan silti luulis että noi oikeasti isot sähkönkäyttäjätkin vois vähän joustaa ennen niitä sähkökatkoja. Paperitehtaatkin on ollu vuorotellen lakossa tai työsulussa, milloin minkäkin syyn takia, ni pakkoko niitä just tänä talvena on koko tuuleton pakkasjakso täysillä ajaa. Tai mitä näitä sulattoja ynnä muita rautaruukkeja on, kai nekin vois vähän downshiftata.


Edit: niillä on meinaan niin paljon voimalaitoskapasiteettiakin itsellä, että luulis jossain kohtaa olevan kannattavampi myydä sähkö ulos kun tehdä sillä ite paperia tai muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kerrostalossa ei myöskään ole sähkölämmitystä käytännössä koskaan, eikä pumppuja muutenkaan yleensä saa asennella.

Olen asunut kolmessa sähkölämmitteisessä kerrostalossa. 80-luvun taloja kaikki. Lämpöpumppuja asennellaan myös jatkuvasti kerrostaloasuntoihin. Pääasiassa jäähdyttäviä, mutta myös lämmittävät ovat suosiossa.

Mitä ulkoporealtaisiin tulee, niin oma halvimmasta päästä oleva allas on kuluttanut kesäaikaan about 6kWh vuorokaudessa ja talvella n. 15kWh kylmimpinä päivinä. Perusviileinä Vetelä-Suomen talvipäivinä kulutus ei hirveästi ole eronnut kesäajan kilowattitunneista, mitä olen jonkin verran hämmästellyt nyt parin talven aikana. Ensi talveksi täytyy hieman kasvattaa lämmityssyklien välejä ja varmaankin tiputtaa asteella veden lämpötilaa, niin näkee taas, miten vaikuttaa sähkölaskuun.

160m2 kahdessa tasossa, suorasähkö, kaksi takkaa ja ilpit molemmissa kerroksissa. Pihassa 15 mottia poltettavaa. Antaa tulla vaan, mua ei huimaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen asunut kolmessa sähkölämmitteisessä kerrostalossa. 80-luvun taloja kaikki. Lämpöpumppuja asennellaan myös jatkuvasti kerrostaloasuntoihin. Pääasiassa jäähdyttäviä, mutta myös lämmittävät ovat suosiossa.

Mitä ulkoporealtaisiin tulee, niin oma halvimmasta päästä oleva allas on kuluttanut kesäaikaan about 6kWh vuorokaudessa ja talvella n. 15kWh kylmimpinä päivinä. Perusviileinä Vetelä-Suomen talvipäivinä kulutus ei hirveästi ole eronnut kesäajan kilowattitunneista, mitä olen jonkin verran hämmästellyt nyt parin talven aikana. Ensi talveksi täytyy hieman kasvattaa lämmityssyklien välejä ja varmaankin tiputtaa asteella veden lämpötilaa, niin näkee taas, miten vaikuttaa sähkölaskuun.

160m2 kahdessa tasossa, suorasähkö, kaksi takkaa ja ilpit molemmissa kerroksissa. Pihassa 15 mottia poltettavaa. Antaa tulla vaan, mua ei huimaa.

Yli 90 % kerrostaloista on kaukolämmössä (toki sekin usein tulee sähköntuotannon kylkiäisenä) ja lopuista leijonanosa edelleen öljyssä, joissain yksittäisissä tapauksissa maalämmössä. Hyvin pieni on se määrä, joka on sähkölämmitteisiä, isommissa taajamissa ei käytännössä koskaan.

Jäähdytysviritelmiä tosiaan kerrostaloihin asennellaan - luonnollisesti kaukolämpötaloihin - mutta hyvin harvinaista em. syistä on, että niitä ilpeillä lämmitetään. Siihen on tosin myös toinen syy, kun meillä ulkoyksiköiden asentaminen on erittäin säädeltyä julkisivuissa.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Hyvin pieni on se määrä, joka on sähkölämmitteisiä, isommissa taajamissa ei käytännössä koskaan.

Kaikki omat sähkölämmitteiset on nimenomaan isommissa taajamissa. Noita asuntoja on siis kyllä, vaikka vähemmistöä ovatkin.

Mitä taas ilppeihin tulee, niin koko ajan tuo kerrostaloihin asennettavien pumppujen osuus keikoista kasvaa ainakin omassa firmassani.

Siihen on tosin myös toinen syy, kun meillä ulkoyksiköiden asentaminen on erittäin säädeltyä julkisivuissa.

En nyt oikein hiffaa, miten tämä siis tekee eroa lämmittävän ja jäähdyttävän pumpun välillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös