Kodinkoneista muuten kun oli aiemmin puhetta, joskus ne laitteet myös nimenomaan on hyvä olla. Yksi klassikko, mitä erityisesti moni sähkölämmittäjä todella paradoksaalisesti pitää kalliina on kuivausrumpu.
Kesällä tietenkään ei lämmitysenergiaa kulu siihen, että pyykki kuivuu narulla ulkona, mutta sisällä kuivaaminen on huomattavasti energiatehottomampaa kuin käyttää nykyaikaista kuivausrumpua. Sitä ei jostain oudosta syystä tahdota hahmottaa, kuinka paljon enemmän asunnon lämmitykseen kuluu sähköä sen märän pyykin kuivaessa huoneen nurkassa. Toki kuoletusaikaan vaikuttaa pesujen määrä jne., mutta nuokin maksavat jossain aikavälissä itseään varsin hyvin takaisin. Varsinkin jos ovat kestäviä ja laadukkaita merkkejä.
Kuivausrummun ongelma vain on se, että sinne ei kannata kaikkia vaatteita laittaa, jos ei tykkää silittämisestä. Itse olen käyttänyt kuivausrumpua käytännössä vain alusvaatteiden ja sukkien sekä pyyhkeiden kuivaamiseen. Lisäksi pyöräytän lakanat ja tyynyliinat siellä, jotta saan niistä kaiken mahdollisen pölyn ja karvat pois (lemmikkitalous), mutta en koskaan kuivaa niitä kuivaksi asti, koska menevät ryppyyn, enkä harrasta silittämistä. Mutta nyt olen ajatellut siirtyä myös muiden vaatteiden kanssa siihen, että saavat pyörähtää jonkin aikaa kuivurissa ennen kuin heitän henkareissa tankoon tai narulle kuivumaan. Kodinhoitohuoneessamme on lattialämmitys, joka on luokkaa "liian kylmä tai liian kuuma". Ja liian kylmä tarkoittaa sitä, että huone muuttuu kosteaksi ja se taas on rakenteille pidemmän päälle huonoksi.
Meillä on suora sähkölämmitys ja kulutus n. 2 kertaa yli keskimääräisen kulutuksen. Laskin nopeasti, että sähkölasku kasvaa Helenillä lokakuusta alkaen n. 500+€/kk, kun meillä on toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Jonkin verran on meilläkin kulutusta mahdollista laskea, mutta ei ihan järjettömästi. Lämmitys ja vesi ovat ylivoimaisesti suurimmat "kuluerät", enkä todellakaan ala kylmässä suihkussa käymään tai tiputtaa sisälämpötilaa mihinkään +17 asteeseen. Mutta sitä olen nyt alkanut harjoitella, että aiemmin taustahälynä päällä ollut tv pysyy nyt kiinni, jos sitä ei kukaan oikeasti katso. Kolme turhaan päällä olevaa taulu-tv:tä vie aika paljon sähköä. Lisäksi olen opetellut tekemään joitain uuniruokia ihan huvin ja urheilun vuoksi airfryerillä ja kyllähän meiltä crock potkin löytyy.
Kyllä tässä oikeasti saa miettiä vähän sähkönkäyttöään, vaikka sinänsä perse kestääkin tulevat sähkölaskut. Mutta olisi niille rahoille kivempiakin käyttötarkoituksia. Tänä vuonna voi hyvinkin tulla kyseeseen se, että lapset saavat joululahjoiksi posti-it-lappuja valokatkaisijoihin, hanaan, jääkaappiin ja kaikkeen kodinelektroniikkaan :D. Ei nyt ehkä sentään, mutta nyt jos koskaan, siihen olisi hyvä sauma.