Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 406 404
  • 15 514

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olen itse ymmärtänyt, että näissä työtaisteluhommissa yleensä ammattiyhdistysliike on aika vahvasti mukana alalla kuin alalla.

Niin, luulenpa että @Mojo viittasi nimenomaan siihen, että häntä ei tarvitse yhdenkään liiton ohjeistaa töiden tekemiseen tai tekemättä jättämiseen. Jaan palstaveljen ajatuksen, jos näin on.

Minunkin mielestäni melko erikoista odottaa vesi kielellä työtaisteluita. Kertoo juurikin siitä asenteesta työntekoa kohtaan, ja itse jos päättävässä asemassa olisin, en haluaisi tällaista ajattelumaailmaa palkita lisärahalla pätkän vertaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Minunkin mielestäni melko erikoista odottaa vesi kielellä työtaisteluita. Kertoo juurikin siitä asenteesta työntekoa kohtaan, ja itse jos päättävässä asemassa olisin, en haluaisi tällaista ajattelumaailmaa palkita lisärahalla pätkän vertaa.
Toisaalta voisi olla näinkin. Mutta sittenhän se olisi hyvä palkita työntekijät lakkoilemattomuudesta. Kun miettii hoitajien lakkoja niin aika vähissä ovat olleet eikä siitä kyllä mitään palkintoa ole tullut.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toisaalta voisi olla näinkin. Mutta sittenhän se olisi hyvä palkita työntekijät lakkoilemattomuudesta. Kun miettii hoitajien lakkoja niin aika vähissä ovat olleet eikä siitä kyllä mitään palkintoa ole tullut.

Niinhän ne yleensä palkitaankin. Ihan samalta istumalta tulee vajaat kymmenen keissiä omalta 20 vuoden uralta mieleen, jossa lakkoilleet sankarit ovat jääneet nuolemaan näppejään esim. esimies-hauissa, ja vakansseihin on jostain kumman syystä nimetty niitä lakon aikana oman ja muiden leiviskänsä hoitaneet yksilöt. Voihan se toki olla sattumaakin, ja oikeasti ne pätevimmät yksilöt ovat päätyneet sitten esimiehiksi. Siinä skenaariossa taas nouseekin se mielenkiintoinen kysymys, miksi ne epäpätevät haluavat lakkoilla, mutta pätevät ei..?

edit. Ja jos itse olisin päättävässä asemassa oleva, niin kymmenen kertaa kymmenestä valitsisin samalla viivalla olevista hakijoista sen liittoon kuulumattoman.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toisaalta voisi olla näinkin. Mutta sittenhän se olisi hyvä palkita työntekijät lakkoilemattomuudesta. Kun miettii hoitajien lakkoja niin aika vähissä ovat olleet eikä siitä kyllä mitään palkintoa ole tullut.
No tuo sama kattaa ihan koko kunta-alan kyllä. Ja nythän olisi lisärahaa tullut hoitajillekin, ja siis itse asiassa tulikin. Tuosta 5% palkkaohjelmastahan suurin osa(4 prosenttiyksikköä) on paikallisesti kohdennettavaa, joilla korjaa jo kummasti näitä suurimpia vääryyksiä alalla. Tosin tiedä nyt miten kohdentaminen sovitaan, kun tehy/super ei virallisesti mukana.

Oliko sittenkin isoin ongelma, ettei lisäkorotukset tulekaan kaikille samansuuruisina?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niinhän ne yleensä palkitaankin. Ihan samalta istumalta tulee vajaat kymmenen keissiä omalta 20 vuoden uralta mieleen, jossa lakkoilleet sankarit ovat jääneet nuolemaan näppejään esim. esimies-hauissa, ja vakansseihin on jostain kumman syystä nimetty niitä lakon aikana oman ja muiden leiviskänsä hoitaneet yksilöt. Voihan se toki olla sattumaakin, ja oikeasti ne pätevimmät yksilöt ovat päätyneet sitten esimiehiksi. Siinä skenaariossa taas nouseekin se mielenkiintoinen kysymys, miksi ne epäpätevät haluavat lakkoilla, mutta pätevät ei..?

edit. Ja jos itse olisin päättävässä asemassa oleva, niin kymmenen kertaa kymmenestä valitsisin samalla viivalla olevista hakijoista sen liittoon kuulumattoman.
Ei mene kunnallisella puolella näin. Ainakin Helsingissä pyrittiin melkein häivyttämään piiloon koko asia, että osa opettajista on töissä. Ei mitään ohjeita jaettu lakkoviikolle, esimies kertoi vasta kysyttäessä, miten toimin. Ei keltään mitään kiitosta missään vaiheessa. Kertapalkkioitakin jaettiin, lähinnä lakkoilijoille.

Ja en nyt oikeastaan mitään sankarin kohtelua odottanutkaan, mutta jotenkin se suhtautuminen oli hämmentävää.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Voihan se toki olla sattumaakin, ja oikeasti ne pätevimmät yksilöt ovat päätyneet sitten esimiehiksi
Toivottavasti asia nimenomaan olisi näin. Varmasti kaikkien kannalta olisi hyvä, että asemaa hoitaisi pätevimmät yksilöt.


Siinä skenaariossa taas nouseekin se mielenkiintoinen kysymys, miksi ne epäpätevät haluavat lakkoilla, mutta pätevät ei..
Niin en tiedä muista aloista. Itse en ole hoitajan työuran aikana ollut yhdessäkään lakossa mukana vielä niin en osaa sanoa onko se noin että vaan epäpätevät hoitajat lakkoilevat. Jotenkin vaikea kuvitella, että näin olisi.


No tuo sama kattaa ihan koko kunta-alan kyllä. Ja nythän olisi lisärahaa tullut hoitajillekin, ja siis itse asiassa tulikin. Tuosta 5% palkkaohjelmastahan suurin osa(4 prosenttiyksikköä) on paikallisesti kohdennettavaa, joilla korjaa jo kummasti näitä suurimpia vääryyksiä alalla. Tosin tiedä nyt miten kohdentaminen sovitaan, kun tehy/super ei virallisesti mukana.
Niin en mä väittänytkään, että hoitajat olisivat ainoita jotka ei ole pitkään aikaan lakkoillut. Otin vain esimerkiksi nämä ja peilasin siihen, että miten se lakkoilemattomuus palkitaan. En ole vaan huomannut, että sillä olisi mitään vaikutusta onko joku lakkoillut vai ei joskus.

Jälkimmäiseen paha sanoa ku homma on aikalailla auki vielä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei mene kunnallisella puolella näin. Ainakin Helsingissä pyrittiin melkein häivyttämään piiloon koko asia, että osa opettajista on töissä. Ei mitään ohjeita jaettu lakkoviikolle, esimies kertoi vasta kysyttäessä, miten toimin. Ei keltään mitään kiitosta missään vaiheessa. Kertapalkkioitakin jaettiin, lähinnä lakkoilijoille.

Ja en nyt oikeastaan mitään sankarin kohtelua odottanutkaan, mutta jotenkin se suhtautuminen oli hämmentävää.

Okei, mulla ei kunnalliselta kokemusta ole, pelkästään yksityiseltä. Ja sielläkin toki matalapalkka-alalla. Se mitä itselleni se kuuluisa elämänkokemus on opettanut, on se vanha viisaus "työ tekijäänsä kiittää". Ihan omalla kohdallani tosiaan olen sen huomannut, että vapaaehtoisesti ylimääräistä tekemällä on kummasti vaikuttanut omiin vapauksiin jatkossa...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei mene kunnallisella puolella näin. Ainakin Helsingissä pyrittiin melkein häivyttämään piiloon koko asia, että osa opettajista on töissä. Ei mitään ohjeita jaettu lakkoviikolle, esimies kertoi vasta kysyttäessä, miten toimin. Ei keltään mitään kiitosta missään vaiheessa. Kertapalkkioitakin jaettiin, lähinnä lakkoilijoille.

Ja en nyt oikeastaan mitään sankarin kohtelua odottanutkaan, mutta jotenkin se suhtautuminen oli hämmentävää.
10 vuotta sitten vakuutusyhtiössä työskennellessäni oli sama kun oli päivän mittainen ulosmarssi. Esimies näki minut töissä ja kyseli mitä minä täällä teen. Kaikenlisäksi ulosmarssijoilta piti pidättää päivän palkka, mutta ei sitä koskaan pidätetty.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Se mitä itselleni se kuuluisa elämänkokemus on opettanut, on se vanha viisaus "työ tekijäänsä kiittää". Ihan omalla kohdallani tosiaan olen sen huomannut, että vapaaehtoisesti ylimääräistä tekemällä on kummasti vaikuttanut omiin vapauksiin jatkossa...
On se näin meilläkin. Kun ei joka asiassa kysele maksun perään tai selitä, ettei kuulu toimenkuvaan, niin saa itsekin enemmän vapauksia. Samoin ihan rahanarvoisia lisätöitä. Kouluissa riippuu paljon rehtorista, miten johtaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja jos itse olisin päättävässä asemassa oleva, niin kymmenen kertaa kymmenestä valitsisin samalla viivalla olevista hakijoista sen liittoon kuulumattoman.
Mistäs sinä sen tiedät kuka hakijoista kuuluu liittoon ja kuka ei? Saako tuollaista kysyä esim. työhaastattelussa?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä ne liittoon kuuluvat on ainakin opetusalalla ihan yhtä hyviä työntekijöitä, ja alalla järjestäytymisaste on todella iso, puhutaan kai 80-90% luvuista. Tuo ihan järkevää sikäli, että kun itse ei voi(siis ihan oikeasti) mitään neuvotella, niin tuo joukkovoima neuvottelijoiden takana on ainoa keino vaikuttaa.

Eronneilla sitten ideologisia, itsekkäitä tai liiton periaatteisiin liittyvät syyt erota. Ja en millään pahalla tuota keskimmäistä laittanut, ihan validi peruste, että jää itselle enemmän. Painoi se omallakin kohdalla, vaikka ei ollut pääsyy, joita oli muutama.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mistäs sinä sen tiedät kuka hakijoista kuuluu liittoon ja kuka ei? Saako tuollaista kysyä esim. työhaastattelussa?
Niin, puhe oli sis esimies-tason toiminnasta eli ylennyksestä jo olemassaolevalle henkilöstölle. Pahoittelut, jos se ei käynyt ilmi.

Eihän sitä lain mukaan saa kysyä, mutta lain mukaan yritys on kuitenkin velvollinen tilittämään jäsenmaksut ammattiliitoille, niin onhan se firmalla tiedossa. Ja toisaalta, juurihan tuossa puhuin siitä, että kyllä ne lakkoilijat muistetaan jälkikäteen tällaisissa tilanteissa...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se mitä itselleni se kuuluisa elämänkokemus on opettanut, on se vanha viisaus "työ tekijäänsä kiittää". Ihan omalla kohdallani tosiaan olen sen huomannut, että vapaaehtoisesti ylimääräistä tekemällä on kummasti vaikuttanut omiin vapauksiin jatkossa...
Valitettavasti voi käydä myös ihan päinvastoin: olet ajan kuluessa huomaamattasi työpaikan virallinen heittopussi joka määrätään paikkaamaan muita ja olemaan tätä varten varalla.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Niin, luulenpa että @Mojo viittasi nimenomaan siihen, että häntä ei tarvitse yhdenkään liiton ohjeistaa töiden tekemiseen tai tekemättä jättämiseen. Jaan palstaveljen ajatuksen, jos näin on.

Minunkin mielestäni melko erikoista odottaa vesi kielellä työtaisteluita. Kertoo juurikin siitä asenteesta työntekoa kohtaan, ja itse jos päättävässä asemassa olisin, en haluaisi tällaista ajattelumaailmaa palkita lisärahalla pätkän vertaa.
Ei huolta. Pian ollaan siinä tilanteessa, ettei lisäraha riitä. Ei se riitä nytkään tätä ongelmaa ratkaisemaan. Paljon ei ole varaa asenteita tarkistella. Isossa osassa alan töitä ei huonolla asenteella kauan pärjää.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eihän sitä lain mukaan saa kysyä, mutta lain mukaan yritys on kuitenkin velvollinen tilittämään jäsenmaksut ammattiliitoille, niin onhan se firmalla tiedossa.
Ei se kyllä ole mikään lakiin perustuva velvollisuus. Yleensä tämä velvollisuus tulee työehtosopimuksesta ja siitä, että työnantaja on itsekin järjestäytynyt. Lisäksi työntekijä voi hyvin hoitaa maksunsa itse.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei se kyllä ole mikään lakiin perustuva velvollisuus. Yleensä tämä velvollisuus tulee työehtosopimuksesta ja siitä, että työnantaja on itsekin järjestäytynyt. Lisäksi työntekijä voi hyvin hoitaa maksunsa itse.

Toki näin, mutta se ydinasia tuossa nyt oli se, että on se työnantajalla pitkälti tiedossa muutenkin, kuka kuuluu liittoon ja kuka ei.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Paljon ei ole varaa asenteita tarkistella. Isossa osassa alan töitä ei huonolla asenteella kauan pärjää.
Valitettavasti osa omista asiakaskokemuksistani kertoo, että asenteessa olisi paljonkin parannettavaa. Toisaalta positiivisia kokemuksiakin on, mutta vaihteluväli hoitoalalla on erittäin suuri.

En missään nimessä kannata yleisen tason ylittäviä yleiskorotuksia kaikille hoitajille. Vaativimpia/raskaimpia tehtäviä hoitavat ja työssään onnistuvat ansaitsevat kovemman korvauksen ja laittaisin suurimmat paukut näihin. Hoitoalalla on todella paljon erilaisia tehtäviä enkä näe tasapäistämistä järkevänä.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Toki näin, mutta se ydinasia tuossa nyt oli se, että on se työnantajalla pitkälti tiedossa muutenkin, kuka kuuluu liittoon ja kuka ei.
Varmasti tietävät. Toki omalta kunta-alan vuosilta työntekijöitä oli noin pari tuhatta ja järjestäytymisaste on sote alalla 90% pintaan et helppohan siinä on arvaillakkin kuka kuuluu liittoon ja kuka ei. Toisaalta ei mikään viitannut missään välissä siihen, että työnantajaa olisi kiinnostunut tälläinen asia.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Melko iso riski ihan reiluun paskan haukkaamiseen on olemassa jo tuollakin lapulla, saati sitten paremmalla. Tuo on kyllä ihan kipurajoilla jo kuntien osalta ja kaikki hyväksyneet liitot taitaa jäädä uudistuksessa edelleen kunnille.

Ei oo hääviä ei.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerro toki, että miksi olisi kannattanut ottaa.
No viisi pinnaa yli yleisen linjan on mielestäni kelpo sopimus. Ja jos se ei riitä, niin uudella sopimuksella vou myöhemmin vaatia lisää. Eikä nyt unohdeta palkkaharmonisointia, sekin nostaa palkkoja suurimmalla osalla sotepuolen työntekijöistä, JOS harmonisointi tehdään ylimmän palkan mukaan. Katsoisin sen ennen isoja sopimuksia.

Ja ennenkaikkea sopimalla saavutettu tulos on parempi kuin kiristämällä tai uhkailemalla saatu työrauha. Parempi laiha sopu kuin lihava riita.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No viisi pinnaa yli yleisen linjan on mielestäni kelpo sopimus. Ja jos se ei riitä, niin uudella sopimuksella vou myöhemmin vaatia lisää. Eikä nyt unohdeta palkkaharmonisointia, sekin nostaa palkkoja suurimmalla osalla sotepuolen työntekijöistä, JOS harmonisointi tehdään ylimmän palkan mukaan. Katsoisin sen ennen isoja sopimuksia.

Ja ennenkaikkea sopimalla saavutettu tulos on parempi kuin kiristämällä tai uhkailemalla saatu työrauha. Parempi laiha sopu kuin lihava riita.
Niin harmonisointi näkyy ajallaan mutta mitään takeita siitä ei ole, että kenenkä palkkaan se tulee vaikuttamaan kuinkakin paljon. Paljon helpompi hoitajien olisi sitä ajatella jos olisi antaa jotain euromääräisiä varmoja lukuja. Ihmettelen vaan, että mikä pakonomainen tarve olisi ollut juuri nyt hyväksyä tämä sopimus, kun se kuitenkin vaikuttaa jokatapauksessa hoitajien palkkoihin, vaikkakin ei ole sitä mitä hoitajaliitot hakee. Eli mikä on se mitä hoitajat nyt voivat tässä menettää?
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
En missään nimessä kannata yleisen tason ylittäviä yleiskorotuksia kaikille hoitajille. Vaativimpia/raskaimpia tehtäviä hoitavat ja työssään onnistuvat ansaitsevat kovemman korvauksen ja laittaisin suurimmat paukut näihin. Hoitoalalla on todella paljon erilaisia tehtäviä enkä näe tasapäistämistä järkevänä.
Tässä olisi kyllä sinänsä ideaa, harmi vaan että taitaa olla aika hankala erotella "raskautta". Sensijaan vaativuutta voidaan erotella. Voit toki antaa oman näkemyksen tehtävistä joihin sitten palkankorotus pitäisi laittaa. Työnantajat on ollu aika saitoja palkitsemaan hoitajia siitä, että ovat ottaneet lääkäritason hommia vastuulleen joten kovin kannustava ilmapiiri ei tälläiseen ole.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Valitettavasti osa omista asiakaskokemuksistani kertoo, että asenteessa olisi paljonkin parannettavaa. Toisaalta positiivisia kokemuksiakin on, mutta vaihteluväli hoitoalalla on erittäin suuri.

En missään nimessä kannata yleisen tason ylittäviä yleiskorotuksia kaikille hoitajille. Vaativimpia/raskaimpia tehtäviä hoitavat ja työssään onnistuvat ansaitsevat kovemman korvauksen ja laittaisin suurimmat paukut näihin. Hoitoalalla on todella paljon erilaisia tehtäviä enkä näe tasapäistämistä järkevänä.
Siinä puolessa miten potilaita kohdataan, on varmasti paljonkin tarkistettavaa, mutta viittasin lähinnä työpanokseen. Jos siitä paljon luistaa, niin äkkiä se muuttuu hankalaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös