Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 145
  • 15 508

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joku taisi kuvata tällaista vertausta "maalitolppien siirtelyksi". Jääkiekko, elokuvat, baletti yms. ovat sirkushuveja, josta maksetaan tekijöilleen joissain tapauksessa naurettavia summia. Ei ole verrattavissa ns. normaaliin työntekoon.

Ja huomaa lisäykseni aikaisempaan vastaukseeni. Nykytilanne on täysin työtaistelujen aikaansaannosta, kun työnantajalle ei anneta mahdollisuutta painaa porukkaa sinne maan rakoon takaisin.

Vartijana olen minäkin töitä tehnyt. Ja olen vakaasti sitä mieltä, että huonosti palkattua duunia sekin on työn vastuuseen nähden.

Niin, se oli nimenomaan vertaus niihin markkinapohjaisiin kysynnän ja tarjonnan lakeihin. Ei suoraa veratausta itse ammatteihin.

Niin, kuten tuohon jo vastasinkin, miksei nyky TESsejä voitaisi siirtää entistä enemmän työlainsäädännön alle..? Silloin siellä ei tarvitsisi ollasitä liiton miestä neuvottelemassa, kun entistä suurempi osa nuorista ei sitä haluaisi.

No tässä viimeisessä kappaleessa ollaan osittain samaa, osittain eri mieltä. Esim. se duuni mitä itse tällä hetkellä teen, ei ole kovin raskasta fyysisesti tai henkisesti. Mun mielestä TES:n mukainen palkka siitä on ihan validi, ei ole tarvetta nostaa.

edit. Miksei normaalissa työnteossa voitaisi maksaa hyvälle työntekijälle enemmän, ja huonolle työntekijälle vähemmän?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luuletko tosiaan että palkat ovat edes tällä tasolla pelkästään työnantajan hyvän hyvyyttään ja empaattiseen työntekijän asemaan asettumisen takia? Ilman AY-liikettä meistä jokainen taistelisi siitä, että saisi jonkinlaista käypää palkkaa, kohtuullisen työajan ja jonkinlaiset lomat.

Tämän takia "paikallinen sopiminen" on täyttä tuubaa.
Olen useissa kannanotoissa tehnyt selväksi, että AY-liikkeellä on ollut erittäin merkitsevä vaikutus työntekijöiden työolosuhteisiin (kohtuulliset työajat ja lomat) - aikoinaan.

Nykyään yksittäisten ihmisten koulutustaso ja tietämys pitäisi riittää neuvottelemaan palkkaehdoista itsenäisesti.

Kunnilla on velvoite järjestää koulutus. Minulla on monien muiden velvotteiden mukana järjestää nuohous talossani.

Kunnan on pakko maksaa mm. koulutuksen järjestämisestäsestä mitä ikinä se maksaakaan. Minun on pakko maksaa nuohouksesta se mitä se ikinä maksaakaan. Mitä tapahtuu? Opettajat menevät lakkoon (menettäen merkittävän määrän palkkatuloja), nuohoojat nuohoavat ja ansaitsevat kysynnän mukaan hinnoitellen palvelun itselleen parhaalla tavalla.

AY-liike antaa kuvan, että he ovat teidän puolella, ajaneet teille ne nk. "surkeat" palkat. Totuus on, että he ovat suostuneet niihin surkeisiin palkkoihin, jotka voisivat olla korkeampia, jos AY-liike ei olisi estänyt sinua neuvottelemasta omasta työstäsi. Sinä olet myynyt työsi AY-liikkeelle, et työnantajallesi.

AY-liike antaa kuvan, että työntekijä olisi työnantajan armoilla. Nykyään työntekijä on AY-liikkeen armoilla.

En väitä, että yksittäisen työntekijän olisi helppo neuvotella omia palkkojaan, mutta kysynpähän vain, mikä sen estää?
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
edit. Miksei normaalissa työnteossa voitaisi maksaa hyvälle työntekijälle enemmän, ja huonolle työntekijälle vähemmän?
Voihan sitä maksaa, mutta jos ja kun se "huono työntekijä" nostaa tason ylöspäin niin silloin sen palkan pitää nousta myös. Ja sen työntekijän pitää tietää mitä se palkan nouseminen vaatii.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voihan sitä maksaa, mutta jos ja kun se "huono työntekijä" nostaa tason ylöspäin niin silloin sen palkan pitää nousta myös. Ja sen työntekijän pitää tietää mitä se palkan nouseminen vaatii.
Aivan. Sitä kutsutaan kilpailuttamiseksi. Joka on varmasti tuttu termi yhteiskunnan muilta osa-alueilta.

Jos se työnantaja X ei ole valmis maksamaan siitä työsuoritteesta tarpeeksi, mikään ei estä kysymästä toiselta työnantajalta tarjousta. Sille hyvälle työntekijälle löytyy matalapalkka-alalta aina se joku, joka on valmis maksamaan vähän extraa, jos se palkkio työnantajalle on hieman korkeamman tason työsuorite. Näin minäkin tein, ja se työnantaja A lopulta tarjosi saman, jotta jäisin palvelukseen. Ja jäinkin.

edit. Paras kaveri tosin veti vielä paremmaksi. Pyysi omalta työnantajaltaan väliaikaista työtodistusta, kun sai meiltä tarjouksen. Työnantaja tarjosi samaa, sekä vähän päälle. No, nyt kundilla on peruspalkka vartija-nimikkeellä himpun verran päälle 3000€/kk, kun TES:n määräämä minimi kyseiseen tehtävään on ikälisineen 2115€. Ei hassummin itse neuvotelluksi.

edit. Ja tuohon aiempaan lätkävertaukseen jatkoa; samojen markkinalakien mukaisesti ei se Michael Buntingkaan jää Torontoon nyhväämään jatkossa (ensi kauden jälkeen) alle miljoonan lapulla. Joku sille maksaa sen suoritteen nousun mukaista palkkaa kuitenkin. Eli tekemällä duuninsa hyvin, Bunting parantaa omaa asemaansa alansa työmarkkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin, se oli nimenomaan vertaus niihin markkinapohjaisiin kysynnän ja tarjonnan lakeihin. Ei suoraa veratausta itse ammatteihin.

Niin, kuten tuohon jo vastasinkin, miksei nyky TESsejä voitaisi siirtää entistä enemmän työlainsäädännön alle..? Silloin siellä ei tarvitsisi ollasitä liiton miestä neuvottelemassa, kun entistä suurempi osa nuorista ei sitä haluaisi.

No tässä viimeisessä kappaleessa ollaan osittain samaa, osittain eri mieltä. Esim. se duuni mitä itse tällä hetkellä teen, ei ole kovin raskasta fyysisesti tai henkisesti. Mun mielestä TES:n mukainen palkka siitä on ihan validi, ei ole tarvetta nostaa.

edit. Miksei normaalissa työnteossa voitaisi maksaa hyvälle työntekijälle enemmän, ja huonolle työntekijälle vähemmän?

Ai että, kun olisi hienoa nähdä, miten julkisella puolella alettaisiin kunnissakin maksamaan palkkoja naaman, sukunimen ja kaverisuhteiden mukaan. Sieltä olisikin sitten helppo palata takaisin nykymalliin. Tai että määriteltäisiin, miten tämä sairaanhoitajan työ nyt on 50e/kk arvokkaampaa kuin tuo toinen tällä perusteella ja sitten jonkun kehän kautta ihmeteltäisiin, miten perustelut kusee ja kenellekään ei ole homma hallussa. Lopputuloksena kaikki on entistä tyytymättömämpiä.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aivan. Sitä kutsutaan kilpailuttamiseksi. Joka on varmasti tuttu termi yhteiskunnan muilta osa-alueilta.

Jos se työnantaja X ei ole valmis maksamaan siitä työsuoritteesta tarpeeksi, mikään ei estä kysymästä toiselta työnantajalta tarjousta. Sille hyvälle työntekijälle löytyy matalapalkka-alalta aina se joku, joka on valmis maksamaan vähän extraa, jos se palkkio työnantajalle on hieman korkeamman tason työsuorite. Näin minäkin tein, ja se työnantaja A lopulta tarjosi saman, jotta jäisin palvelukseen. Ja jäinkin.
Ymmärrät varmaan sen että Suomessa ei mennä onneksi täysin markkinatalouden mukaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ymmärrät varmaan sen että Suomessa ei mennä onneksi täysin markkinatalouden mukaan.

Ymmärrän toki. Se kysymykseni olikin, miksi ei voitaisi mennä? Keksitkö mulle jonkun perustelun, miksi siihen ei voitaisi mennä? Ei sillä duuninsa hyvin tekevällä olisi mitään ongelmaa. Ne huonommin duuninsa tekevät olisivat sitten valinnan edessä; joko vähemmän liksaa, tai parempaa työsuoritetta.

edit. En tietenkään tarkoita, että mielivaltaisesti saisi kenkiä naaman perusteella ketään huitsin nevadaan. Se ongelmahan onkin työnantajailla nimenomaan se heikosti suoriutuva aines, jolle kuitenkin pitää maksaa sama palkka kuin sille kärjelle. Koska AY-liike. Vapaa sopiminen kehiin, niin jokainen voi neuvotella itselleen juuri sen palkan mikä parhaiten kohtaa työnantajan ja työntekijän mielestä. Nythän sen määrää ulkopuolinen taho.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Ymmärrän toki. Se kysymykseni olikin, miksi ei voitaisi mennä? Keksitkö mulle jonkun perustelun, miksi siihen ei voitaisi mennä?

Kyllä. Työnantajan ahneus. Johan tuolla nyt näkyy työnantajapuolen kommentteja, miksi ei voida palkkoja nostaa.

Vapaa sopiminen kehiin, niin jokainen voi neuvotella itselleen juuri sen palkan mikä parhaiten kohtaa työnantajan ja työntekijän mielestä. Nythän sen määrää ulkopuolinen taho.

Olet aikamoinen optimisti, jos uskot työnantajan lähtevän tähän reilulla meiningillä. Joku minimilähtö pitää olla - ja sen pitää olla sellainen, että sillä pystyy elämään.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
En nyt kaiva kommentteja, mutta tuossa jotkut itkevät sitä, ettei noita "laiskoja voi potkia pihalle".

Jos nyt annettaisiin työnantajalle vapaat kädet siirtää syrjään työntekijä jonka naama ei miellytä, sitähän voisi hyvin perustella laiskuudella, vaikka syynä olisikin halu neuvotella parempi palkka.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä. Työnantajan ahneus. Johan tuolla nyt näkyy työnantajapuolen kommentteja, miksi ei voida palkkoja nostaa.



Olet aikamoinen optimisti, jos uskot työnantajan lähtevän tähän reilulla meiningillä. Joku minimilähtö pitää olla - ja sen pitää olla sellainen, että sillä pystyy elämään.

Ai esimerkiksi mun työnantajan ahneus? Maksoivat mulle muutaman satasen enemmän, kun jku muu olisi tullut halvemmallakin tekemään sen duunin?Jos ahne työnantaja haluaa palkata paskempaa työvoimaa, siitä vaan. Se firma häviää nopeasti markkinoilta, kun kilpailijat keksivät saavansa etua paremmilla työntekijöillä.

Meillähän on jo minimilähtö, ja ihan laissakin se on määritelty. Ja niillä kaikilla pystyy elämään, kun valitsee oikean elämäntyylin. Ei sairaanhoitajan tai vartijan palkalla tarvitsekaan kyetä pitämään yllä samanlaista elintasoa, johon vaikkapa insinöörillä on varaa. Se on valintakysymys, haluatko kouluttaa itsesi hyvätuloiseksi.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ongelmaksi tuossa markkinatalousmallissa taitaa muodostua yhdenvertaisuus. Ei sillä, että jollekin maksettaisiin enemmän, vaan se, että sen maksun pitäisi perustua sitten suoritteeseen. Jos tuo tieto on vain kyseisen työntekijän ja työnantajan tiedossa, ei malli käytännössä johda optimaaliseen tilanteeseen. Käytännössä malli vaatisi toimiakseen täysi avoimet ja reaaliaikaiset palkkatiedot työhteisöjen sisällä, sekä selkeät perusteet, että mistä maksetaan minkäkin verran ja miten sitä palkkaa saa nostettua tai laskettua. Jotenkin vaikea kuvitella, että tuohon on oikein millään osapuolella haluja. Eikä noista perussuorittavan minipalkoista oikein nykyistä vähempääkään voi kenellekään maksaa, jos bruttopalkat pyörii selvästi alle 2t€:n.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En nyt kaiva kommentteja, mutta tuossa jotkut itkevät sitä, ettei noita "laiskoja voi potkia pihalle".

Jos nyt annettaisiin työnantajalle vapaat kädet siirtää syrjään työntekijä jonka naama ei miellytä, sitähän voisi hyvin perustella laiskuudella, vaikka syynä olisikin halu neuvotella parempi palkka.

Niin, ja jos syrjään siirrettävä työntekijä tekee duuninsa hyvin, ei sitä haluta siirtää syrjään. Tai vaihtoehtoisesti se työllistyy toisaalta.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Olen useissa kannanotoissa tehnyt selväksi, että AY-liikkeellä on ollut erittäin merkitsevä vaikutus työntekijöiden työolosuhteisiin (kohtuulliset työajat ja lomat) - aikoinaan.

Nykyään yksittäisten ihmisten koulutustaso ja tietämys pitäisi riittää neuvottelemaan palkkaehdoista itsenäisesti.

Kunnilla on velvoite järjestää koulutus. Minulla on monien muiden velvotteiden mukana järjestää nuohous talossani.

Kunnan on pakko maksaa mm. koulutuksen järjestämisestäsestä mitä ikinä se maksaakaan. Minun on pakko maksaa nuohouksesta se mitä se ikinä maksaakaan. Mitä tapahtuu? Opettajat menevät lakkoon (menettäen merkittävän määrän palkkatuloja), nuohoojat nuohoavat ja ansaitsevat kysynnän mukaan hinnoitellen palvelun itselleen parhaalla tavalla.

AY-liike antaa kuvan, että he ovat teidän puolella, ajaneet teille ne nk. "surkeat" palkat. Totuus on, että he ovat suostuneet niihin surkeisiin palkkoihin, jotka voisivat olla korkeampia, jos AY-liike ei olisi estänyt sinua neuvottelemasta omasta työstäsi. Sinä olet myynyt työsi AY-liikkeelle, et työnantajallesi.

AY-liike antaa kuvan, että työntekijä olisi työnantajan armoilla. Nykyään työntekijä on AY-liikkeen armoilla.

En väitä, että yksittäisen työntekijän olisi helppo neuvotella omia palkkojaan, mutta kysynpähän vain, mikä sen estää?

Ensinnäkin, en kommentoinut sun kannanottoasi.

Toiseksi, koko tekstisi: VMP!

Sulla on kyllä ihme luulo suomalaisen koulutustasosta/kyvystä neuvotella oma palkkansa. Valitettavan moni ei sitä tasan tarkaan osaa itse tehdä - pitihän joku Matti Nykästä laulajana.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ongelmaksi tuossa markkinatalousmallissa taitaa muodostua yhdenvertaisuus. Ei sillä, että jollekin maksettaisiin enemmän, vaan se, että sen maksun pitäisi perustua sitten suoritteeseen. Jos tuo tieto on vain kyseisen työntekijän ja työnantajan tiedossa, ei malli käytännössä johda optimaaliseen tilanteeseen. Käytännössä malli vaatisi toimiakseen täysi avoimet ja reaaliaikaiset palkkatiedot työhteisöjen sisällä, sekä selkeät perusteet, että mistä maksetaan minkäkin verran ja miten sitä palkkaa saa nostettua tai laskettua. Jotenkin vaikea kuvitella, että tuohon on oikein millään osapuolella haluja. Eikä noista perussuorittavan minipalkoista oikein nykyistä vähempääkään voi kenellekään maksaa, jos bruttopalkat pyörii selvästi alle 2t€:n.

Tuo yhdenvertaisuushan on just se ongelma tällä hetkellä. Sillä ei ole mitään väliä, miten duunisi teet, koska kaikkia pitää kohdella yhdenvertaisesti. Mä ainakin itse olen siä mieltä, että hyvin duuninsa tekevät saisivat saada enemmän liksaa kuin vähemmän hyvin tekevät.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tuo yhdenvertaisuushan on just se ongelma tällä hetkellä. Sillä ei ole mitään väliä, miten duunisi teet, koska kaikkia pitää kohdella yhdenvertaisesti. Mä ainakin itse olen siä mieltä, että hyvin duuninsa tekevät saisivat saada enemmän liksaa kuin vähemmän hyvin tekevät.

Siitä sitten tutustumaan yhdenvertaisuuslakiin. Palataan sitten asiaan, kun olet onnistunut tutustumaan asiaan edes pintapuolisesti.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ensinnäkin, en kommentoinut sun kannanottoasi.

Toiseksi, koko tekstisi: VMP!

Sulla on kyllä ihme luulo suomalaisen koulutustasosta/kyvystä neuvotella oma palkkansa. Valitettavan moni ei sitä tasan tarkaan osaa itse tehdä - pitihän joku Matti Nykästä laulajana.

Jos joku ei osaa neuvotella omaa palkkaansa, niin eikö se ole sen yksilön ongelma? Miksi siitä pitää kärsiä koko työyhteisön?

Mun alalla joku about 30% on järjestäytyneitä, 70% ei. Sehän on vähän sama tilanne, kun taksifirmalla on 10 kuskia ja "joskus aikoinaan on sovittu, että ajetaan Mersuilla". No nyt 7 työntekijää ja työnantaja haluaisi vaihtaa Volvoihin, mutta ei voida, koska ne kolme haluaa ajaa Mersuilla. Sitten ne 7 muuta joutuu joustamaan niiden kolmen tahdon mukaisesti...
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Niin, ja jos syrjään siirrettävä työntekijä tekee duuninsa hyvin, ei sitä haluta siirtää syrjään. Tai vaihtoehtoisesti se työllistyy toisaalta.

Tai ei sitten työllisty missään, ainakaan paremmalla palkalla. Luuletko, etteivät työnantajat tutki potentiaalisen työntekijän taustaa; miksi lähti/sai potkut edellisestä työpaikasta - kas, vaati parempaa palkkaa, on siis rettelöitsijä. Tämä on valitettavasti pelin henki.

Jos nyt joku yksittäinen työntekijä saa hyvän palkankorotuksen itse neuvottelemalla, katson sen miellyttäväksi poikkeukseksi. Mutta sitten on parempi olla loistava työntekijä koska muuten on nuollut itsensä paremmille palkoille kuin muut. Ja kyllä useimmissa tapauksissa tuo itse neuvotellun palkankorotuksen taustalla on paremmat henkilösuhteet, mitkä onnistuvat pikkufirmoissa paremmin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tai ei sitten työllisty missään, ainakaan paremmalla palkalla. Luuletko, etteivät työnantajat tutki potentiaalisen työntekijän taustaa; miksi lähti/sai potkut edellisestä työpaikasta - kas, vaati parempaa palkkaa, on siis rettelöitsijä. Tämä on valitettavasti pelin henki.

Tämäkin voi olla totta.

Mutta edelleen, jos se teidän AY-miesten parjaama AHNE työnantaja saa hyvää profittia siltä työntekijältä, jonka naama ei miellytä niin miksi se potkisi sen pihalle? Ja toisekseen, haluaisitko sä itse olla duunissa, jossa sun naama ei miellytä pomoa? Minä en..

edit. Ainakin mun kokemuksella (se 20 vuotta) matalapalkka-alalta, niin aika paljon saat perseillä yhdessä yrityksessä, jottet työllistyisi toiseen. Mun alalla riittää, että ilmaantuu töihin eikä liikaa kämmäile, niin saa pitää duuninsa. Toki eri asia jossain 2000 asukkaan kylässä, mutta sekin on toki taas valintakysymys jos sellaisessa haluaa asua/tehdä töitä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Jos joku ei osaa neuvotella omaa palkkaansa, niin eikö se ole sen yksilön ongelma? Miksi siitä pitää kärsiä koko työyhteisön?

Mun alalla joku about 30% on järjestäytyneitä, 70% ei. Sehän on vähän sama tilanne, kun taksifirmalla on 10 kuskia ja "joskus aikoinaan on sovittu, että ajetaan Mersuilla". No nyt 7 työntekijää ja työnantaja haluaisi vaihtaa Volvoihin, mutta ei voida, koska ne kolme haluaa ajaa Mersuilla. Sitten ne 7 muuta joutuu joustamaan niiden kolmen tahdon mukaisesti...

Siinäkö sun empatiasi työkaveria kohtaan? On vähän yksinkertainen, joutuu elämään kädestä suuhun, ehkä tekemään kahtakin työtä elättääkseen itsensä ja lapsensa (usein tämä yksilö on jo hyväksi käytetty ja jätetty hoitamaan lapsiaan yksin).

Tiedän tuon vartiointialan järjestäytymisinnon. Se on kommunismia, punalippujen liehuttelua, ei sovi punaniskajärkkärille. Tämä on niin nähty ja kuultu. Siellä - valitettavasti - pyörii paljon näitä sikaniskoja, joille on tärkeämpää muiden kurmoottaminen kuin varsinainen työnteko. Valvomossa arvostellaan ohikulkijoita ulkonäön mukaan ja rasismi kukkii. Tämä kokemuksesta, ei tarvitse tulla puolustelemaan ja keksimään verukkeita.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tämäkin voi olla totta.

Mutta edelleen, jos se teidän AY-miesten parjaama AHNE työnantaja saa hyvää profittia siltä työntekijältä, jonka naama ei miellytä niin miksi se potkisi sen pihalle? Ja toisekseen, haluaisitko sä itse olla duunissa, jossa sun naama ei miellytä pomoa? Minä en..

Naama ei miellytä, kun haluaa parempaa palkkaa. Sen selkeämpi ei tarvitsee olla. Ei työnantajaa välttämättä kiinnosta, mitä työntekijä ajattelee, pääasia on, että tämän selkänahasta saa kaiken irti. Poikkeuksiakin toki on.

Ja joskus on pakko olla töissä. Nälkä on hyvä motivaattori.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siinäkö sun empatiasi työkaveria kohtaan? On vähän yksinkertainen, joutuu elämään kädestä suuhun, ehkä tekemään kahtakin työtä elättääkseen itsensä ja lapsensa (usein tämä yksilö on jo hyväksi käytetty ja jätetty hoitamaan lapsiaan yksin).

Tiedän tuon vartiointialan järjestäytymisinnon. Se on kommunismia, punalippujen liehuttelua, ei sovi punaniskajärkkärille. Tämä on niin nähty ja kuultu. Siellä - valitettavasti - pyörii paljon näitä sikaniskoja, joille on tärkeämpää muiden kurmoottaminen kuin varsinainen työnteko. Valvomossa arvostellaan ohikulkijoita ulkonäön mukaan ja rasismi kukkii. Tämä kokemuksesta, ei tarvitse tulla puolustelemaan ja keksimään verukkeita.

Ensimmäiseen kappaleeseen, kyllä. Se palkka maksetaan tehdystä työstä, ei säälistä.

Toiseen kappaleeseen, tämä nyt on jo aikamoista tuubaa. Ihan samanlaista yleistystä (joka ei edes liity ketjun aiheeseen mitenkään) kuin väittää, että "kaikki hoitajat pöllivät lääkkeitä lääkekaapeista omaan käyttöön ja myytäväksi"...

edit. Maksatko kylppärirempasta mieluummin 1000€ hyvää jälkeä tekevälle kaverille, vai 1500€ sille sinnepäin hommat hoitavalle, yksinkertaiselle kädestä suuhun elävälle yksinhuoltajalle?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tämäkin voi olla totta.

Se on valitettavasti totta. Miksi sitten pitää antaa työnantajalle mahdollisuus tällaiseen toimintaan?

Varmistetaan homma sellaisella minimiperuspalkalla, jolla elää. Ja sitten voi neuvotella bonuksista. Ja neuvoa sitä yksinkertaisempaa kaveria, miten hänkin voisi saada jotain muutakin leivän päälle kuin ylähuulensa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Ensimmäiseen kappaleeseen, kyllä. Se palkka maksetaan tehdystä työstä, ei säälistä.

Toiseen kappaleeseen, tämä nyt on jo aikamoista tuubaa. Ihan samanlaista yleistystä (joka ei edes liity ketjun aiheeseen mitenkään) kuin väittää, että "kaikki hoitajat pöllivät lääkkeitä lääkekaapeista omaan käyttöön ja myytäväksi"...

Lueppas se viimeinen lause. Tuubaa ei ole vaan kuultua ja nähtyä.

Ja itse asiassa sun suhtautumisesi ammattiyhdistyksiin oikeastaan todistaa mun kokemukseni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös