Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 058 606
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laitanpa tännekin tuon Venäjä-ketjun lisäksi:

Erittäin mielenkiintoinen twiitti C. Salonius-Pasternakilta (charlyjsp):

"In 2015 in a small room in Berlin, I was told as the only Finn in the room that planning had already taken place that on the day Finland announced interest in seeking NATO membership, the large member states would publicly announce immediate bilateral security guarantees. #turpo"
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kyllähän Suomen liittyminen NATOon olisi molemmille win-win. Itsestäänselvää tietysti miksi Suomelle, koska pienentäisi Venäjän uhkaa hyökätä tänne (tai tehdä rauhanturvaoperaatioita) mutta win myös NATOLLE - on totta, että itärajaa tulisi se 1300 km lisää mutta on muistettava, että Suomella on erittäin vahva puolustus jo valmiiksi ja tämä seikka auttaa turvaamaan myös Baltian maita, jotka NATO-mainakin ovat Venäjään nähden maantieteellisesti puun ja kuoren välissä. Lisäksi NATO saisi kiistatta kokonaisuudessaan Itämeren strategisen herruuden.

Toistan edelleen, Saulin vierailu jenkkeihin ja NATOn kokous, johon kutsuttu jälleen Suomi ja Ruotsi, eivät voi olla sattumaa.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toistan edelleen, Saulin vierailu jenkkeihin ja NATOn kokous, johon kutsuttu jälleen Suomi ja Ruotsi, eivät voi olla sattumaa.

Vaikka en halua olla ilonpilaaja, niin yksi realistinen vaihtoehto on että keskustellaan missä vaiheessa NATO puuttuu ko. kriisiin. Ja kyllä monet eivät pidä todennäköisenä, mutta ilmeisesti ainakin briteissä yleinen mielipide alkaa olemaan sitä luokkaa että interventio on tehtävä. Suomi ja Ruotsi ovat tässä myös avainasemassa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mikäli huomenna kuullaan Bideniltä Suomelle annettavista turvatakuista, on Niinistölle ojennettava välittömästi Oscar vuoden roolisuorituksesta.

On myös vahva haastaja Putlerille Time-lehden vuoden mieheksi ja rauhan nobelistiksi.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ei ole kyllä suuria odotuksia tältä tapaamiselta. Tai sitten Sauli on todellinen peluri ja hänen kiemurtelevat Nato-muminat olisivat olleet kokoajan harkittua bluffia, ja reissulta tullaan Nato-jäsenyys puoliksi taskussa. Sitten minulle Sauli nousisi suurten valtiomiesten joukkoon.
Tähän on harmittavaista, että Jussi-ehdokkaat on jo nimetty. Paras pääosa, paras käsikirjoitus ja paras ohjaus pitäisi Saulille antaa, jos on niin, että Sauli tosiaan on se vaikuttaja-agentti, joka on Suomen Nato-jäsenyyden taustalla keskeisin toimija.

Voi olla, että Sauli oli maanantaina hiukan paniikissa ja äityi filosofoimaan tavalla, joka ei välttämättä kaikille auennut. Mutta nyt askelmerkit ovat sovittuja ja tiedetään, millä aikataululla edetään. Saarikko pakotetaan syömään hapankaalia lopun ikäänsä, mikäli Keskustan kokous ei sovi nopeutettuun aikatauluun ja eivätkä suostu kokousta varhentamaan/vaihtamaan etenemistapaa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Saarikko pakotetaan syömään hapankaalia lopun ikäänsä, mikäli Keskustan kokous ei sovi nopeutettuun aikatauluun ja eivätkä suostu kokousta varhentamaan/vaihtamaan etenemistapaa.
Jos tuo on Kepusta kiinni (eli muut hallituspuolueet ovat myönteisellä kannalla) - tarvitaanko siihen Keskustan hyväksyntää? Kokoomus tulee suuressa salissa äänestämään Naton puolesta. Jos Kepu lähtee hallituksesta niin jatketaan vähemmistöhallituksella ja kassakaappisopimuksella Kokoomuksen kanssa, että tulevat tukemaan hallitusta kunnes prosessi on valmis. En usko että nyt hirveästi ketään kiinnostelee jotkin marginaaliset muutokset verotuksessa tai maakuntahallinnossa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kyllä mä tän tiedän miten tää on mennyt:

Sanna ja Sauli istuu la-iltana Mäntyniemen takkahuoneessa (eihän ne saunaan voi mennä kaksistaan) punaviinilasit kourassa iltaa istuen.
- Kuule, Sanna, mä oon vähän miettiny
- No?
- Mul ois tässä tällainen pumaska, tsekkaatko?
- No joo... mut täähän on se N..
- SHHH! Ei sitä saa ääneen sanoa!
Siitä puuttuu sit vaan allekirjoitukset... laittaisitko omas?
- No kyllähän mä, mut mites toi Li ja Annikka? Pitäskö niiltä kysyä? Ann-Maj nyt tekee mitä pyydetään. Ja Marialta nyt on turha ees kysyä.
- No, nimi alle sit
- Siis saanks mä ihan ite? Siis oikeesti?
- Joo, mä laitan nimen sit sun jälkeen. Naiset ensin, nääs.
- OMG ja ihquu! *raaps*

- No ni.
- Mut Sale hei, yks juttu
- No?
- Kun me luvattiin kysyä ruotsalaisilta
- No, soita sille Magnalenalle - onhan sulla sen puhelinnumero onhan? Vai nukkuukse jo?
- Paskat se mitään nukkuu. Valkkarilasi sillä on kädessä. OMG!!

Prrr.... No, hej Sanna.
(pläppläp ja sen sellaista)

- Mikä siinä kesti?
- No tiedäthän sä noi ruotsalaiset. Ja varsinkin ruotsalaiset naiset, pitää diskuteerata. Homma hoidossa.

- Mut, mites me saadaan se niitten paperi tänne?
- Pistetääks toi hakemaan (Sanna osoittaa peukullaan taakse)
- Ai toi? (Vilkaisee Ilmaria, joka halailee soffalla Keltaista Leskeä). Eihän tota sinne voi laittaa. Kato ny sitä! Sitä paitsi sehän pälpättää kaiken ennen aikojaan. Eikä toi puudeli lähde sinne ilman sua, tiedäthän sä sen.
- Ainiin... mitäs sitte?
- Mitäs jos sanottas Antille et soittaa Peterille? Ne vois järkätä sellasen pikkusen harjotuksen. Ihan vaan pikkusen. Pari alusta ja muutama hävittäjä. Siis jotain sellasta pientä vaan. Ettei - tiedät kyllä kuka - tajua. Vaikka taitaa sillä olla nyt muuta tekemistäkin.
- Toi nyt hoituu. Oota hetki.

-No ni. Mitäs sit?
Sale nostaa punaisen luurin.
- Hei, onko Uncle Joe? Kuule, me ruotsalaisten kanssa mietittiin, et oisko sulla ens viikolla päivä aikaa?
Ai on vai? No hyvä, mä toisin sulle tuliaislahjan.

- Hoidettu sekin. Oota hetki, Sanna, mä soitan vielä Finskille. Niillä lojuu niitä 350:siä ihan turhan päiten siellä nyt, ei niitä sovi makuuttaa, ruostuvatkin vielä. Ja ei näitä nyt voi millään reittikoneella viedä, vaihdotkin on niin rasittavia. Pääsen kerrankin businekseen ihan itsekseen. Lakeijjat menköön sinne economy plussaan.

Skool!
 

Morgoth

Jäsen
Toivotaan, että Haavisto puhuu vain lämpimikseeen tuossa omassa tiedotustilaisuudessaan. YK tuomitsi Venäjän toimet mainittu. Ei auta kuin jännittää seuraavat 24h. Onko hyvä tai huono merkki, että Marin on korona-altistuksen vuoksi etätöissä. Eipä ainakaan julkisuudessa tarvi olla. Minulle sopii, että vasta huomenna on uutisia kerrottavaksi!

EDIT. Kerrotaan NATO-kokouksessa millainen tunnelma on Suomessa. Joko me ollaan ihan hävitty tää peli tai...
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Tasavallan presidentin lausunto: Kun muutos on rajua, pään on pysyttävä kylmänä​

Tasavallan presidentin kanslia
Tiedote 8/2022
3.3.2022

Kutsuin eilen koolle eduskuntaan valittujen puolueiden puheenjohtajat, eduskunnan puhemiehistöä sekä ulko- ja puolustusvaliokuntien puheenjohtajat. Kävimme yhdessä puolustusvoimain komentajan kanssa vakavan keskustelun Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja käynnissä olevan sodan vaikutuksista Suomen turvallisuuteen ja Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan. Turvallisuusympäristömme on nyt nopeassa ja rajussa muutoksessa. Ymmärrän hyvin suomalaisten tunteman huolen ja tarpeen reagoida tilanteeseen. Akuutin kriisin keskellä on kuitenkin erityisen tärkeää pitää pää kylmänä ja arvioida jo tapahtuneiden ja mahdollisesti tulevien muutosten vaikutusta turvallisuuteemme huolella – ei viivytellen, mutta huolella. Tätä työtä Suomen ja suomalaisten turvallisuuden eteen teemme taukoamatta. Yhteinen käsitys yhteisestä vastuusta on eilisen jälkeen entistäkin vahvempi.


Taas on toivo herännyt täälläkin...joko taittuu, joko taittuu! Rivien välistä voisi kuvitella lukevansa paljon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siis itse olen sinisilmäisenä täysin varma, että Sauli palaa turvatakuiden kanssa takaisin. Eihän tässä ole muuta mahdollisuutta, eihän?
Ellei Niinistö sitten käy sanomassa Bidenille notta terve, kuten Hakalan Martti Talvisodassa. Ounastelen toki, että on muutakin sanottavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Arvioin aikatauluna tänään aiemmin, että haarukka olisi 1-3 viikkoa ja toimia ei kyetä alkupäähän sijoittamaan. Jos kuitenkin siihen kykenevät, aivan loistavaa. Kiitoksia ei kannata jaella ennen a) Suomen hakemusta ja b) pääsyä NATO:n jäseneksi. Sen jälkeen kyllä. Toivottavasti kiitosten aika tulee pian.

Ja jos kiitoksiin on aihetta, kiitos ei kuulu vain Marinille ja Niinistölle, hallitukselle ja oppositiolle vaan Suomen kansalle. Kansa puhui ja poliitikot kuuntelivat.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Ja jos kiitoksiin on aihetta, kiitos ei kuulu vain Marinille ja Niinistölle, hallitukselle ja oppositiolle vaan Suomen kansalle. Kansa puhui ja poliitikot kuuntelivat.

Kyllähän tässä tilanteessa mun arvostus suomalaisia poliitikkoja kohtaan on noussut aivan helvetisti, kun kansallisen turvallisuuden ollessa uhattuna kaikki riitely ja erimielisyydet on asetettu sivuun ja kaikki näyttäisivät puhaltavan yhteen hiileen Suomen hyväksi.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Veikkaus on että vahvistus liittymiselle tulee pian. Samalla innoissani odottelen sekopää putinin reaktiota.

Olen myös valmis lentämään takaisin Suomeen jos alkaa spedeä tulemaan rajan yli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös