Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 994 396
  • 81 131

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Kun tilanne menee oikein pahaksi niin sitä ei käännä mikään muu kuin tämän kaltainen sulku varsinkin väkirikkaissa maissa.

Sama taktiikka on toiminut muuallakin. Kuka on se neropatti joka on laskenut, että saadaan pitkässä juoksussa jotain muutosta aikaiseksi jos höllätään välillä siellä ja tiukenneteen hieman täällä. Muutaman kuukauden lockdowntuhot ei ole mitään verrattuna tämän "yritetään pitää kaikki edes hieman tyytyväisinä" meiningin lopputulemaan. Karkkien loppuessa seisotaan tietenkin kuukausitolkulla tumput suorina.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanottakoot heti tähän kärkeen, etten ole Pro Hallitus, enkä todellakaan ole The Syvän Päädyn edustaja. Olen ennemminkin hallitusvastainen ja koronan suhteen hyvin maltillinen keskitien kulkija. En kuitenkaan keskustalainen. Minulla on omia teini-ikäisiä lapsia, joten tiedän jotain myös lasten ja nuorten haasteista, joskaan en voi siinä mielessä sanoa olevani mikään asiantuntija. Omat lapseni ovat hyväosaisia nuoria, joiden elämää korona on koskettanut lopulta varsin maltillisesti, vaikka välillä on ollut haastavaakin. Mutta mikä on lopulta iästä ja mikä koronasta johtuvaa, jäänee ikuiseksi arvoitukseksi. Pitkiin aikoihin emme ole menemisiä juurikaan heiltä rajoittaneet, mutta korostaneet vastuullisuutta ja terveen järjen käyttöä. Siltikin he ovat kokeneet nuorella iällä jotain, mitä minä ja ikätoverini emme koskaan nuoruudessamme joutuneet kokemaan. Tuskin olisin yhtä tyylikkäästi ottanut itse tätä kaikkea vastaan, kuten he lopulta ovat tehneet. Koska on ollut pakko. Mutta tiedostan, että ihan hirveän monella asiat eivät ole läheskään niin hyvin kuin meillä. Olen mm. viimeisen kohta parin vuoden aikana maksanut koronasta kärsineiden perheiden lasten harrastusmaksuja, jotta harrastus jatkuisi. Sillä juuri heillä tarve on todennäköisesti suurempi kuin monella muulla. Valitettavasti apua tarvitsevia on enemmän kuin mihin mun kassani riittää, mutta yksikin tukieuro on parempi kuin ei yhtään.

Monen kirjoittajan reaktiot ovat suoraan kuin teini-ikäisen (Vitux Vitux) käsikirjasta. Tietynlaisen tunteiden kuohahtamisen voi jopa ymmärtää, onhan kysymyksessä iso asia esim. alueelliselle taloudelle ja mitta alkaa olla täynnä aiemmin itsestään selvinä pidettyjen asioiden menettämistä. Ja ihan selvästi myös huomaa, että moni ihminen alkaa olla psyykkisesti todella väsynyt, jolloin vastoinkäymisten sietokyky on madaltunut. Se on ihan ymmärrettävää. Mutta turha uhoaminen kannattaa lopettaa, koska siitä ei loppupeleissä seuraa mitään hyvää, eikä auta kenenkään meidän asiaa.

Kukaan ei osaa sanoa, kuinka kauan tämä kestää ja kuinka helvetin monta rokotusta joudumme vielä ottamaan. Mutta rokotukset ovat ainoa keino päästä tästä ulos. Mä en edelleenkään usko mihinkään suureen salaliittoon. Mutta, jos siitä onkin lopulta kysymys ja minä osoittaudunkin hyväuskoiseksi hölmöksi, olkoot sitten niin. Olen toiminut parhaan tietoni mukaan yhteisen hyvän eteen itseäni ja omaa perhettäni sekä lukuisia muita suojellakseni, joten minulla ei ole hävettävää. Minun päämotiiveikseni riittää se, etten halua itse sairastua, enkä halua sairastuttaa ehdoin tahdoin ketään muutakaan. Jos ei muuta, niin se on edes kaunis ajatus.

Itse antaisin nykyisten rajoitusten tehota ensin tovin ennen uusien asettamista. Mua ei kiinnosta tartuntamäärät yhtään. Mutta ymmärrän myös, että nyt pitää malttaa odottaa muutama viikko, jotta saadaan lisätietoa Omikronista ja nähdään, mitä siitä seuraa ja seuraako mitään, mistä pitäisi oikeasti olla huolissaan. Tällä hetkellä suuret tartuntaluvut lienevät edelleen Deltaa, mutta ensi viikolla tilanne voi olla jo toinen. Tässä on nyt pari "sesonkia" päällekkäin ja ihmiset ovat eläneet. En minä osaa siitä ketään tuomitakaan. Se on ihan selvää, että jokainen tulee koronaan sairastumaan ennemmin tai myöhemmin, mutta miten vakavasti, riippuu sekä tuurista, geeneistä että myös rokotuksista. Itse olen enemmän kuin kiinnostunut paitsi minimoimaan oman sairastumiseni vakavuuden, myös sairastumiseni aiheuttamat kustannukset tälle yhteiskunnalle. Olemme jättämässä huonosti johdetun, ummehtuneen ja persaukisen Suomen seuraaville sukupolville, joten en halua yhtään enempää velkaa tälle maalle. Ja jollain ne kustannukset pitää kattaa. Valitettavasti en usko, että ainakaan tämä hallitus keksisi mitään viisasten kiveä, jolla Suomi lähtisi oikeasti uuteen nousuun ja kukoistukseen.

En voi vaikuttaa hallituksen toimintaan, mutta voin vaikuttaa siihen, miten itse toimin. Otan rokotukset myös siksi, että jossain vaiheessa tilanne helpottaa, kuten syksyllä nähtiin. Se on ihmisille tärkeää, erityisesti nuorisolle. Otan rokotukset siksi, että nuoret voisivat käydä harrastuksistaan, eikä lisää lopettamisia ainakaan harrastusrajoitusten vuoksi tulisi yhtään enempää. Otan rokotukset siksi, että ihmiset kaipaavat sosiaalista kanssakäymistä. Ehkä tämä ajankohta määräaikaisille rajoituksille on lopulta ihan hyvä, koska monet urheiluseurat ja harrastukset muutenkin ovat tauolla joka tapauksessa, jolloin haitta on niin pieni kuin mahdollista.

Minä en tästä enää nuorru, joten aika ei varsinaisesti ole puolellani. Eikä muuten ole teidän muidenkaan, eikä myöskään läheistenne. Ja kuten hyvin tiedetään, kukaan ei tiedä, kuka sairastuu pahasti ja kuka ei. Siksi ne kolmannet rokotukset kannattaa ottaa, vaikka kuinka nyt kaikki vituttaisi. Mutta totuus on myös se, että eihän tätä jaksaisi enää yhtään. Mutta jos pitäisi valita, otanko tämän vai vaikkapa jonkun suuren luonnonkatastrofin ja ihan todellisen konkreettisen kansakunnan hädän, otan tämän. Näin syvältä joudun minäkin hakemaan valoa tähän tilanteeseen. Ei se koko ajan lohduta, mutta ajoittain kyllä. Varsinkin silloin, kun saan mennä nukkumaan omaan lämpimään sänkyyni ja tiedän olevani omassa kodissani turvassa. Se on aika paljon se.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Valitettavasti apua tarvitsevia on enemmän kuin mihin mun kassani riittää, mutta yksikin tukieuro on parempi kuin ei yhtään.

Monen kirjoittajan reaktiot ovat suoraan kuin teini-ikäisen (Vitux Vitux) käsikirjasta.

Kukaan ei osaa sanoa, kuinka kauan tämä kestää ja kuinka helvetin monta rokotusta joudumme vielä ottamaan. Mutta rokotukset ovat ainoa keino päästä tästä ulos. Mä en edelleenkään usko mihinkään suureen salaliittoon. Mutta, jos siitä onkin lopulta kysymys ja minä osoittaudunkin hyväuskoiseksi hölmöksi, olkoot sitten niin. Olen toiminut parhaan tietoni mukaan yhteisen hyvän eteen itseäni ja omaa perhettäni sekä lukuisia muita suojellakseni, joten minulla ei ole hävettävää. Minun päämotiiveikseni riittää se, etten halua itse sairastua, enkä halua sairastuttaa ehdoin tahdoin ketään muutakaan. Jos ei muuta, niin se on edes kaunis ajatus.

Näin syvältä joudun minäkin hakemaan valoa tähän tilanteeseen. Ei se koko ajan lohduta, mutta ajoittain kyllä. Varsinkin silloin, kun saan mennä nukkumaan omaan lämpimään sänkyyni ja tiedän olevani omassa kodissani turvassa. Se on aika paljon se.
Hieno kirjoitus.

Lainasin eniten ajattelemani osat tekstistä.

Jokaisen kannattaa lukea viesti läpi ja miettiä tarkemmin vaikka sitä, miten voisi itse toimia parhaiten tässä tilanteessa, kuten @BOL on tehnyt ensimmäisessä kappaleessa.

Loppujenlopuksi eniten kummastuttaa se, miten joku on jakanut sinulle oman kynäni tai ajatusten pelikirjani tämän asian suhteen. :D

Toivotan kaikille hyvää joulua ja suosittelen ajattelemaan tulevaa, toukokuussa kaikki on jo varmasti paremmin.

Asioilla on tapana järjestyä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sama taktiikka on toiminut muuallakin. Kuka on se neropatti joka on laskenut, että saadaan pitkässä juoksussa jotain muutosta aikaiseksi jos höllätään välillä siellä ja tiukenneteen hieman täällä. Muutaman kuukauden lockdowntuhot ei ole mitään verrattuna tämän "yritetään pitää kaikki edes hieman tyytyväisinä" meiningin lopputulemaan. Karkkien loppuessa seisotaan tietenkin kuukausitolkulla tumput suorina.

Kaikki kiinni-lockdownit liikkumisrajoituksineen toimivat kyllä pahimpien tartuntapiikkien loiventamisessa, mutta ne eivät voi olla mikään pysyväisratkaisu. -Tauti on palannut suvantovaiheen jälkeen aina takaisin ja ainakaan itse en usko totaalilockdownien edistävän talouttakaan, verrattuna rajoitetusti avoinna olevaan yhteiskuntaan.

-Suomen ongelma ei mielestäni ole hybridistrategiamme sinänsä, vaan liian tiukat rajoitukset liian varhain ja liian pitkään, yhdistettynä kansan psyykkeelle käyvään kaaottiseen viestintään.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Toivotan kaikille hyvää joulua ja suosittelen ajattelemaan tulevaa, toukokuussa kaikki on jo varmasti paremmin.
Vähän tuli sellainen bon voyage-tunne tätä lausetta lukiessa...

Silti, hyvää joulua myös sinulle.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asioilla on tapana järjestyä.

Tämä. Me kaikki olemme varmasti ihan kypsiä tähän tilanteeseen. Myös ne hysteerikot. Mutta ei tässä nyt oikein vain voi periksikään antaa. Pakko vain luottaa siihen, että tavalla tai toisella asiat järjestyvät jossakin vaiheessa. Hankalaa on se, että kukaan ei voi luvata mitään aikataulua. Eikä kenenkään arvioita voi lupauksina ottaakaan. On vain toiveita ja arvioita.

Mä en oikeasti usko, että tänne kirjoittavista kovinkaan montaa oikeasti välinpitämätöntä ihmistä löytyy. Vittuunnuksissaan voi tietysti uhota vaikka ja mitä. Mutta yleensä järki voittaa lopulta. Kun melkein kaikilla se järki on ollut aiemminkin tonteilla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä. Me kaikki olemme varmasti ihan kypsiä tähän tilanteeseen. Myös ne hysteerikot.

Siis itsekään en haluaisi millään uskoa asiantuntijoilla ja päättäjillä olevan mitään varsinaista agendaa kurittaa kansaa ja sabotoida taloutta. Ylimitoitetut ja ennen kaikkea ylipitkitetyt rajoitukset ovat valitettavasti muodostuneet vakiintuneeksi linjaksi, mutta pelkkä ministerien urakehityksen ja huomionkipeiden lausuntoautomaatien henkilökohtaisen edun ajamisen en vaan haluaisi uskoa olevan taka-ajatuksena.

Vaikka isänmaallisuus-terminä onkin nyky-yhteiskunnassa vaikea, toivoisin edelleen maasta löytyvän edes joitain ihmisiä, joita tekemisessään ohjaa myös Suomen etu.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ai nyt on palattu tähän lauluun. Miten meni se konkurssiaalto ja talouden tuhoutuminen?

Valideja huolenaiheita totta kai mutta onhan tuo kirjoittamasi ihan todella kornia vääristelyä ja liioittelua.

Niin sitä konkurssiaaltoa ei tullut, koska hallitus on tähän mennessä pumpannut jo noin 2,5 miljardia euroa tukea yrityksille, että pystyisivät jatkamaan toimintaansa. Eikä tämä tähän jää, jos nyt, niinkuin näyttää, lyödään taas koko maa säppiin.

Ja luulenpa, että jos tämä hallitus on vielä puikoissa silloin, kun tämä Koronapaska joskus helpottaa, niin velanotto tulee jatkumaan ihan yhtä holtittomana kuin Koronan jyllätessä. Nythän kaikki velan otto on voitu laittaa Koronan piikkiin ja tämä nyt on jollain tavalla hyväksyttävää. Kuitenkin jo ennen Korona-aikaa tämä hallitus ehti tekemään jo päätöksen pysyvien menojen lisäyksestä ja en yhtään ihmettele, vaikka pysyviä menoja tultaisiin lisäämään myös Korona-ajan jälkeenkin.

Kyllä tässä voin ihan suoraan sanoa, että jos taloutta ihan nyt tuhota, niin merkittävää pitkäaikaista haittaa sille kuitenkin tehdään.

E: korjattu "pilkkuvirhe".

RajatOn viestistä lisätietoa, paljonko rahaa Koronan hoitoon on kaiken kaikkiaan käytetty., on muuten se 20 miljardia kohta täynnä.Muutenkin viestissä on paljon asiaa Koronasta ja sen vaikutuksista tähän asti ja jatkosta, jos tämä sama meininki tulee jatkumaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Huomionarvoista myös, että asiasta uutisoi ihan CNN, eikä mikään salaliittotili. USA ei eroa väestöltään niin paljoa Suomesta. Hätäjarrusta eivät Jenkit kuitenkaan vielä ole vetäneet.

Ja vielä enemmän merkillepantavaa on se, että tästä uutisoi amerikkalainen valtakunnallinen media.

Korona-ajan uutisoinnin negatiivisyysvääristymä on ihan tutkitustikin ollut Yhdysvalloissa - varsinkin valtakunnallisissa medioissa - selvästi voimakkaampi, kuin muualla maailmassa (kts. linkki New York Timesin artikkeliin alla).

Sen mitä olen itse seuraillut uutisointia Euroopassa, niin sanoisin suomalaisen uutisoinnin olevan erittäin negatiivista verrattuna ainakin saksankieliseen Eurooppaan. Tämä toki mutuilua, mitään analyysiä en ole tehnyt.

 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
@Cobol jos suomalainen järjestelmä kestää parhaimmillaan 300 potilaan kokonaiskuormitusta ja Viron vastaava 1000 niin onko mahdollista, että vika on meidän järjestelmässä?

Tehohoitojen vertailu maittain ei ole mahdollista, koska kriteerit kyseiseen termiin vaihtelee paljon. En tiedä mitä Virossa tehohoito sanan kriteeriksi vaaditaan, mutta Suomessa ne on erittäin korkealla ja epäilen erojen johtuvan tästä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin sitä konkurssiaaltoa ei tullut, koska hallitus on tähän mennessä pumpannut jo yli 20 miljardia(!!!) euroa tukea yrityksille, että pystyisivät jatkamaan toimintaansa.
Mistä kuulit? Vai keksitkö ihan itse?
 
Jaahas, tätä ketjua lukiessa tulee ainakin selväksi, miksi Suomessa on asevelvollisuus "asepalvelu-oikeuden" sijaan.

Sen verran tuntuu olevan rokote-"käpykaartilaisia".

Siis mitä ihmettä?

"En lähde Talvisotaan, kun demari-Kajander ei hommannut mulle pussihousuja!"

"Vittu, hallitus taas myöhässä, olis lokakuussa pitänyt tulla kutsu. Jätän väliin!"

"Luvattiin, että jos suoritan asepalveluksen, niin se riittää. Sitten kutsuttiin kertaamaankin! Nyt pitäis muka lähteä sotaan. Tästä ei -34 kukaan puhunut mitään! Ja kun tää sota on sodittu, niin varmaan tulee taas vuoden päästä jatko-sota....en lähde!"

Ihme nillitystä! Jos on monella mennyt usko hallitukseen, virkamiehiin, ja jopa eduskuntaan, niin kyllä luotto kansakunnan nuoriin (ja vähän vanhempiinkin) miehiin on rapissut...

"....mutta mitään vitun naurettavaa kypärää en kyllä käytä!"
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tämän hetkisen tilanteen vertaaminen esimerkiksi sotatilaan kertoo ehkä ihmisistä sen, että eipä ole ollut elämässä paljon vastoinkäymisiä.

Ruotsissa on alkanut näkymään hieman nihkeyttä. Mutta todennäköisesti humpuukitieteilijöitä nämäkin:

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on koronan suhteen tuulitakki kääntynyt monta kertaa ympäri, pitkälti sen takia, että asiat ovat muuttuneet moneen kertaan tässä kahden vuoden aikana. Kustannuksiltaan korona on tullut valtavan kalliiksi Suomelle. Myös afrikan lähes minimaaliset koronasta aiheutuneet henkilövahingot omicronista on saanut mun kannan siihen suuntaan, että pidetään maa auki. Nuorille tää tauti ei ole ollut hengenvaarallinen, vanhoille ihmisille on, eikä heillekään kaikille.

Tää kuulostaa mulkulta, mutta miksi me pidetään yhteiskuntaa tässä tilassa, kun tauti on oikeasti vaarallinen vanhoille ihmisille, joilla on perussairauksia ja ikäkään ei ole enää puolellaan. Kun tilastoja katsotaan, niin nähdään, että mediaani-ikä koronaan kuolleilla on 84 vuotta ja yhdeksän kymmenestä on yli 70 vuotias.

Miksi ei hoideta asiaa mahdollisimman hyvin niin, että vanhat ihmiset on suojautuneena koronaa varten parhaalla mahdollisella tavalla tai jos he haluavat elää elämäänsä, niin antaa elää. Nuoret eivät ole niinkään tehohoitoa kuormittanut. koronaan on välittömästi tai välillisesti käytetty 18 miljardia, joista 17 miljardia euroa muuhun, kuin koronan hoitamiseen. Jos tuosta 17 miljardista olisi osalla boostattu tehohoitoa ja terveydenhuoltoa, olisi tilanne sillä saralla paljon parempi. Yritystukia ei olisi tarvittu läheskään samassa suhteessa, kun maailma olisi Suomen osalta ollut auki.

Tähän kaikkeen päälle vielä nuorison pahoinvointi, joita ei kaikkia saada kuntoon millään, kun mielenterveyspalvelut laahasi ennen koronaakin ihan liikaa.

Yksinkertaisesti yhteiskunta ei tule tätä kestämään. Nyt moni vanha ihminen on myös menettänyt viimeiset vuotensa koronan takia ja lähtö on tullut joka tapauksessa. Oma isäni oli oletettavasti ensimmäisiä, kun korona vei Suomessa. Varmuutta siihen ei koskaan saada, koska lähtö tuli yllättäen ja korona oli vasta Suomeen tuolloin levinnyt ja lopulta ei tutkittu, johtuiko tuo koronasta. Kaikki oireet kuitenkin jälkeenpäin mietittynä tuohon viittasi ja perussairaudet oli todella pahat.

Influenssat pyörii maailmassa ikuisesti, samoin tulee koronakin pyörimään. Ainoa ratkaisu on, että korona mutatoituu vaarattomammaksi ja vaarattomammaksi. Se tulee tapahtumaan ajan kanss, siihen ei rokotukset vaikuta, eikä koronapassikaan. On siis väistämätöntä, että taudin täytyy muuttaa itseään. Rokotukset itsessään toki toivottavasti hyvä asia, kunhan siitä ei tule tulevaisuudessa esiin vakavia haittoja, tuokin on asia johon kukaan ei vielä pysty sanomaan oikeaa vastausta.

Mulla ei ole suurta luottoa tähän maailmaan tällä hetkellä, parhaimmat asiantuntijatkin ovat kahteen ihan eri leiriin jakautuneet, miten tavallisen ihmisen pitäisi sitten pystyä kertomaan mikä on oikein tehty? On sairasta, kuinka perheitä ja sukulaissuhteita on hajonnut, kun täysin ääripäät ovat ottaneet yhteen tässä asiassa.

Hyvää joulunaikaa kuitenkin itse kullekin!
 
Tämän hetkisen tilanteen vertaaminen esimerkiksi sotatilaan kertoo ehkä ihmisistä sen, että eipä ole ollut elämässä paljon vastoinkäymisiä.
....enpä kyllä verrannut sotatilaan, kyseessä oli allegoria, mutta ainakin Suomen Tasavallalla on jatkossa hyvää dataa kansalaiskäyttäytymisestä, jos tulevaisuudessa kriiseissä sellaista tarvittaisiin.

Pointti, joka ilmeisesti vihelsi yli, on, että sen verran pitää ihmisellä olla yhteishenkeä, että oli sitten mitä vaan, toveri, demari, veli, sisko, aseveli, heimoveli, veriveli tai mitä vaan, niin kuitenkin pitäisi yrittää olla osa ratkaisua, ei ongelmaa.

Eikä tässä ole kyse poliittisesta ongelmasta, sillä ihan sama mikä kokoonpano hallituksessa olisi, niin suunnilleen samalla tavalla oltaisiin menty.

Voi ottaa minkä vaan vertailumaan Euroopassa, ja ihan sama minkä väriset hallitukset ovat olleet vallassa, toimenpiteet ovat olleet samankaltaisia.

Poliitikot, puolueesta riippumatta, edistävät ensisijaisesti omaa uraansa, ja tekevät sen mukaan päätöksiä.

Äänestäjät sitten jälkikäteen arvioivat nuo päätökset, jos muistavat...
 

Barney

Jäsen
Tää kuulostaa mulkulta, mutta miksi me pidetään yhteiskuntaa tässä tilassa, kun tauti on oikeasti vaarallinen vanhoille ihmisille, joilla on perussairauksia ja ikäkään ei ole enää puolellaan. Kun tilastoja katsotaan, niin nähdään, että mediaani-ikä koronaan kuolleilla on 84 vuotta ja yhdeksän kymmenestä on yli 70 vuotias.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen näkökulma. Todella huolestuttavia muun muassa nuo luvut korkeakouluopiskelijoiden masentuneisuudesta. Mitä enemmän heidän elämäänsä rajoitetaan, niin sitä todennäköisemmin useammalla tuo tilanne tulee vielä pahenemaan ja pahimmassa tapauksessa johtamaan sosiaaliseen syrjäytymiseen. Mitä useampi tulee sosiaalisesti syrjäytymään, niin sitä useammalla se tulee pahimmassa tapauksessa johtamaan pitkäaikaistyöttömyyteen. Tuo on kuitenkin aika tärkeä porukka, kun mietitään tulevaisuuden veronmaksajia.

Ja käytännössä tällä saavutetaan se, että osa vanhuksista saa elää hetken pidempään. Noistakin aika moni varmaan mielellään eläisi vähän lyhyemmän ajan nauttien elämästään (mm. tavaten läheisiään) kuin pelkäisivät kuolemaa vältellen kontakteja. Nuorilta viedään elämän parhaat vuodet, valtionvelka kasvaa, yrityksiä kaatuu, työkyvyttömyys lisääntyy ja ketkä nämä kustannukset joutuvat sitten vielä tulevaisuudessa maksamaan? No "näillä mennään" sanoi Virmasen Masa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulla lähimmät koronahavainnot liittyvät koulumaailmaan, opettaja kun olen.

Kouluvuoden alussa Vantaa tehorokotti tuplasti yläkoulujen oppilaat. Muistan kuulleeni, että meillä piikit otti yli 90% oppilaista. Toivottavasti saadaan kolmas piikkikin samalla tavalla annettavaksi kouluterveyden kautta. Meillä yläkoulussa Vantaalla korkean koronaluvun alueella syksy on saatu vietyä läpi oikeastaan melko normaalisti. Yksittäisiä oppilaita on ollut poissa koulusta, kuten muinakin vuosina. Opettajia on ollut poissa enemmän, ja välillä ei ole ollut mahdollista löytää edes sijaisia, on juostu useampaa luokkaa kerralla. Tämä on osittain johtunut koronasta, osittain siitä, että koulujen henkilökunta alkaa olla loppuun palanutta.

Samaan aikaan alueen alakouluista on kuulunut kummia. Koronapandemia jyllää niissä. Kokonaisia luokkia ja jopa ikäluokkia kouluista on karanteenissa. Tartunnat leviävät kouluissa, vaikka eilen tulleesta Vantaan tartuntatauti- ja hygieniayksikön tiedotteesta toisin saamme lukea:

"Vantaan kaupungin tartunnanjäljitys on tällä hetkellä hyvin ruuhkautunut koronavirustaudin nopeasta leviämisestä johtuen, ja tämän vuoksi priorisoimme toiminnassamme suuren tartuntariskin tilanteita. Kouluissa tai päiväkodeissa ei pääsääntöisesti katsota tapahtuvan suuren tartuntariskin altistumisia. Seuraamme kuitenkin koulujen ja päiväkotien tilannetta aktiivisesti ja asetamme altistuneita edelleen karanteeniin suuren tartuntariskin tilanteissa, esimerkiksi tartuntaryppäissä."


Alle 16-vuotiaiden koululaisten työssäkäyvät vanhemmat saavat jäädä kotiin hoitamaan sairaita lapsiaan. Rokottamattomat vanhemmat myös määrätään karanteeniin. Töihin ei ole asiaa. Vaikka tauti lapsilla ja nuorilla on lievä, tartunnat tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Minusta rokotukset pitäisi heti aloittaa myös kaikille alle 12-vuotiaille lapsille. Olen myös sitä mieltä, että jokaisen kansalaisen pitäisi ottaa tarjolla olevat rokotteet ja tajuta, että vaikka tauti ei itselle ja lähimmille ihmisille vaaraksi olisikaan, niin ainoastaan rokottamisen kautta tällä hetkellä päästään kohti normaalia.

Se tuskin on hallituksen, sairaanhoitopiirien tai avien vika, että uusia virusmuunnoksia tulee. Kaikkia asioita ei ole täydellisesti hoidettu esimerkiksi tuon koronapassin kanssa, mutta on Suomessa reagoitu minusta kokonaisuus katsoen eri käänteisiin järkevästi.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onhan tämä melkoista taas. Ymmärrän ihmisten turhautumisen. Kaksi vuotta alkaa olemaan täynnä. Lähes kaksi vuotta, kun esimerkiksi opiskelijat eivät ole saaneet normaalia sosiaalista turvaverkkoaan, vaan on yksin on pitänyt painaa eteenpäin. Uupumusta, masennusta ja syrjäytyneisyyden tunnetta, kun tukiverkot eivät olleet valmiit opiskelijoiden täysipainoiseen etäopiskeluun. Sama koskee monia työikäisiä tai vanhuksia. Kaksi vuotta, joiden aikana moni yritys erityisesti ravintola-, matkailu- ja tapahtuma-aloilla on ajettu sietokyvyn rajoille. Moni on henkistä taakkaa saanut koronan lisäksi taloudellisen epävarmuuden vuoksi, kun yt-neuvottelujen kautta on pidempiä lomautuksia tai työttömyyttä tullut monien osaksi. Kaksi vuotta, joiden aikana "veitsenterä", "pari viikkoa", "jaksetaan ihan hetki vielä" tai vaikka "sairaalakapasiteetin loppuminen" on toistettu liian monta kertaa. Ei niillä fraaseilla ole enää merkitystä, kun ihmiset ovat huomanneet niiden merkityksettömyyden. Miksi ihmiset uskoisivat siihen parin viikon loppukiriin nyt, kun aiemmin se pari viikkoa on osoittautunut puoleksi vuodeksi.

Äänessä on suurelta osin sairaaloiden ja sairaanhoitopiirien edustajia, terveydenhoidon asiantuntijoita. Se on ymmärrettävää, kun konteksti huomioidaan. Korona on keskiössä edelleen. Yhtä ymmärrettävää on, että nämä asiantuntijat suhtautuvat koronaan oman asiantuntemuksensa kautta. Terveydellisenä riskinä. Ei näiden asiantuntijoiden kuulukaan harkita yhteiskunnallista puolta, ei taloutta. Siihen pitäisi olla eri tyypit. Mutta niitä muita tyyppejä ei kovin usein kuulu, enemmän otsikot maalataan koronan uhkakuvista terveydelle, yleensä äänen saavat ne kovempia mielipiteitä esittävät.

Joku "en varmasti ota kolmatta rokotetta" -uho internetissä ei auta kuitenkaan mitään. Ei kukaan tahdo tilanteen näin jatkuvan. Rajoituksille on perusteet olemassa, jos sairaalahoidossa ongelmia ilmenee. Korona-aikana on jouduttu siirtämään liikaa muita toimenpiteitä koronasta johtuen, sama jatkuu ilmeisesti edelleen. En tiedä onko se huonoa resurssointia (jäljityksen ja testauksen mielekkyys?), mutta kyllä siitä osa johtuu ihan koronatapausten määrästä. Rokottamattomia on sen verran paljon, että ongelmia lienee edessä jatkossakin.

Mutta päättäjien olisi suotavaa saada joku roti tähän touhuun. Poika, joka huusi sutta, ei ole vakuuttava, kun sutta ei monista huudoista huolimatta tullut. Viestinnässä pitäisi olla joku johdonmukaisuus. Median olisi suotavaa saada kevyempääkin tulokulmaa viestintään. Ei kaikessa voida mennä masentavin kulma edellä, ei näin pitkän ajan jälkeen. Kokonaisuus ratkaisee. Jonkun pitää pelkkien koronapositiivisten määrän lisäksi laskea hintalappu sille kaikelle muulle. Juuri nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että esimerkiksi opiskelijoiden henkisen hyvinvoinnin ongelmien vuoksi hintalappu korona-ajalle on kohonnut melkoiseksi, monessa mielessä liiankin suureksi. Se on sääli. Harrastusten tai esimerkiksi tapahtumien arvoa ihmisten henkisen hyvinvoinnin osana ei saisi liikaa aliarvioida.
 

chubster

Jäsen
Pakko heittää omakin lusikka soppaan koronan jo pari kertaa sairastaneena ja kaksi rokotusta ottaneena. Kolmannen sain varattua tammikuulle.

Olen yrittänyt uskotella tässä pari vuotta, että ei korona ole vaikuttanut elämääni niinkään paria sairastumista ja eristäytymistä lukuunottamatta. No on se. En ole kahteen vuotee käynyt missään. Valehtelin, kaksi kertaa olen. Marraskuun alussa käytiin työporukalla syömässä ”pikkujoulujen kunniaksi” ja pari viikkoa sitten vein pojan ensimmäiseen lätkämatsiin. Josta tosin lähdettiin kesken pois pojan sopivasti saatua päiväkodista vatsapöpö sille illalle. Kontaktit rajoittuu mulla koti-työ-päiväkoti-työpaikka akselille, satunnaisesti joku kaveri käyny pyörähtämässä kahvilla.

Rankinta koronasta on kuitenkin tehnyt yrittäjänä toimiminen sellaisella yhteiskunnallisesti kriittisellä alalla, jossa ei ole vain mahdollista pistää puotia päiväksi kiinni, jos työntekijät sairastavat. Jatkuva stressi siitä miten saadaan riittävät ihmiset töihin, valtava työvoimapula kun sijaisia ei saa mistään, niin omat työmäärät alkaa paukuttaa jo sietokyvyn rajoja. Juuri vedin kuusi viikkoa töissä 5 vapaapäivällä. Näistä vapaista kaksi oli sellaisia että oli kaksi ”vapaapäivää” putkeen, jokainen voi laskea millaisia työputkia siinäkin on painettu meneemään kun tuohonki pätkään on mahtunut useampi päivä jolloin töissä on oltu 7 aamulla ja kotona 23 illalla, tai jääty vielä yöksi.

Ainoa mikä on vähän tsempannut jaksamaan on se, että tämäkin loppuu. Nyt sitä loppumista on odotettu 2 vuotta. Helpompaa olisi kun suoraan sanottaisiin, että tätä paskaa vedetään nyt useampi vuosi putkeen tällä veivaamisella, eikä niin, että ”nyt loppurutistus vielä kuukaus kaks”. Joka kerta menee matto jalkojen alta vaikka sen tavallaan tiedostaakin, mutta joku lapsen usko pään sisällä kuitenkin pilkottaa ”mitäs jos sittenkin”. No ei sittenkään.

Nyt vielä tämä uusi variantti, tietty helpotus tuli 2 rokotteen jälkeen. Jos yksikössä oli koronaa, työntekijät ei joutunu karanteeniin, kunhan pysyivät terveinä. Ilmeisestu omikronin myötä sen voi taas unohtaa ja seuraavan koronatapauksen myötä on taas puolet henkilökunnasta karanteenissa ja jostain tarvii saada ihmiset venymään ympärivuorokautisesti tekemään duunia ja ekstraa pariksi viikoksi. Helppoahan se olisi jos kaikkien elämä olis työ, valitettavasti kaikilla on omat elämät, lapsia tai muita huollettavia, joita ei vain voi jättää oman onnensa nojaan. En edes minä.

Rajua on. Se helpotus mikä 3 piikistä saadaan on kuitenkin kaiken sen arvoista ja toivoisinkin, että kaikki ottaisivat sen pään pois perseestä ja alkais miettimään myös mitä ympärillään tapahtuu sen sijaan, että tuijotetaan sitä omaa napaansa ja teiniangstaillaan siitä, että en minä halua.

Ugh.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Eihän se vakavalta näytä, vaikka media koittaa siitä väkisin luoda vakavan.

Koronaviruksen omikronmuunnos havaittiin Etelä-Afrikassa marraskuussa 2021. Maailman terveysjärjestö WHO luokitteli sen huolestuttavaksi virusmuunnokseksi. Se leviää huomattavasti nopeammin kuin aiemmat muunnokset.

Etelä-Afrikan lääkäriliiton puheenjohtaja, Angélique Coetzee puolestaan kuvailee Saksan RTL-kanavalle oireita.

– Harvalla on ollut kuumetta. Oireet ovat olleet lievempiä kuin aiempien muunnosten sairastuttamilla potilailla. Kukaan ei ole valittanut haju- tai makuaistin puuttumisesta. Nämä olivat aiempien muunnosten tyypillisiä oireita.

Royal Society for Public Healthin (RSPH) toimitusjohtaja Christina Marriott on todennut, että kasvava näyttö osoittaa, että kaksi rokoteannosta saaneilla ihmisillä on omikronista tyypillisesti lievempiä oireita, kuten päänsärkyä, nenän vuotamista, aivastelua ja kurkkukipua.

Sky Newsin haastattelema epidemiologi, professori Tim Spector, kertoo oireiden muistuttavan vakavan flunssan oireita.

– Sairastuneilla ei ole useinkaan ole klassisia koronaoireita, eli kuumetta, haju- ja makuaistin menettämistä tai pitkäkestoista yskää.

 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Pakko heittää omakin lusikka soppaan koronan jo pari kertaa sairastaneena ja kaksi rokotusta ottaneena. Kolmannen sain varattua tammikuulle.

Melkoista, että olet jo kaksi kertaa koronan saanut. Näinkin pitkälle ollut pandemiaa ja itse tunnen vain joku pari kymmentä ihmistä jotka ovat koronan kertaalleen sairastaneet. Onko tietoa mistä olet tartunnat saanut ja kuinka pitkä väli näillä oli?
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan tämä melkoista taas. Ymmärrän ihmisten turhautumisen. Kaksi vuotta alkaa olemaan täynnä. Lähes kaksi vuotta, kun esimerkiksi opiskelijat eivät ole saaneet normaalia sosiaalista turvaverkkoaan, vaan on yksin on pitänyt painaa eteenpäin. Uupumusta, masennusta ja syrjäytyneisyyden tunnetta, kun tukiverkot eivät olleet valmiit opiskelijoiden täysipainoiseen etäopiskeluun. Sama koskee monia työikäisiä tai vanhuksia. Kaksi vuotta, joiden aikana moni yritys erityisesti ravintola-, matkailu- ja tapahtuma-aloilla on ajettu sietokyvyn rajoille. Moni on henkistä taakkaa saanut koronan lisäksi taloudellisen epävarmuuden vuoksi, kun yt-neuvottelujen kautta on pidempiä lomautuksia tai työttömyyttä tullut monien osaksi. Kaksi vuotta, joiden aikana "veitsenterä", "pari viikkoa", "jaksetaan ihan hetki vielä" tai vaikka "sairaalakapasiteetin loppuminen" on toistettu liian monta kertaa. Ei niillä fraaseilla ole enää merkitystä, kun ihmiset ovat huomanneet niiden merkityksettömyyden. Miksi ihmiset uskoisivat siihen parin viikon loppukiriin nyt, kun aiemmin se pari viikkoa on osoittautunut puoleksi vuodeksi.

Äänessä on suurelta osin sairaaloiden ja sairaanhoitopiirien edustajia, terveydenhoidon asiantuntijoita. Se on ymmärrettävää, kun konteksti huomioidaan. Korona on keskiössä edelleen. Yhtä ymmärrettävää on, että nämä asiantuntijat suhtautuvat koronaan oman asiantuntemuksensa kautta. Terveydellisenä riskinä. Ei näiden asiantuntijoiden kuulukaan harkita yhteiskunnallista puolta, ei taloutta. Siihen pitäisi olla eri tyypit. Mutta niitä muita tyyppejä ei kovin usein kuulu, enemmän otsikot maalataan koronan uhkakuvista terveydelle, yleensä äänen saavat ne kovempia mielipiteitä esittävät.

Joku "en varmasti ota kolmatta rokotetta" -uho internetissä ei auta kuitenkaan mitään. Ei kukaan tahdo tilanteen näin jatkuvan. Rajoituksille on perusteet olemassa, jos sairaalahoidossa ongelmia ilmenee. Korona-aikana on jouduttu siirtämään liikaa muita toimenpiteitä koronasta johtuen, sama jatkuu ilmeisesti edelleen. En tiedä onko se huonoa resurssointia (jäljityksen ja testauksen mielekkyys?), mutta kyllä siitä osa johtuu ihan koronatapausten määrästä. Rokottamattomia on sen verran paljon, että ongelmia lienee edessä jatkossakin.

Mutta päättäjien olisi suotavaa saada joku roti tähän touhuun. Poika, joka huusi sutta, ei ole vakuuttava, kun sutta ei monista huudoista huolimatta tullut. Viestinnässä pitäisi olla joku johdonmukaisuus. Median olisi suotavaa saada kevyempääkin tulokulmaa viestintään. Ei kaikessa voida mennä masentavin kulma edellä, ei näin pitkän ajan jälkeen. Kokonaisuus ratkaisee. Jonkun pitää pelkkien koronapositiivisten määrän lisäksi laskea hintalappu sille kaikelle muulle. Juuri nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että esimerkiksi opiskelijoiden henkisen hyvinvoinnin ongelmien vuoksi hintalappu korona-ajalle on kohonnut melkoiseksi, monessa mielessä liiankin suureksi. Se on sääli. Harrastusten tai esimerkiksi tapahtumien arvoa ihmisten henkisen hyvinvoinnin osana ei saisi liikaa aliarvioida.
Tämä kirjoitus olisi kuin omasta kynästäni jos vain osaisin näin hyvin kirjoittaa. Summaa kuitenkin omat ajatukseni.

Tässä nykyisessä tilanteessa ymmärrän kyllä näitä "en ota kolmannetta rokotetta" -uhoajiakin kuitenkin melkoisen hyvin. Suomalaiset kun ei osoita mieltään muuta kuin istumalla keskellä ajoväylää joten tuo rokotteen ottamatta jättäminen on tietyllä tapaa se aino "looginen" mielenilmaisu tästä tilanteesta. Itsekin mietin jo jättäväni tuon väliin kun melko varmasti olen koronankin sairastanut, mutta ehkä minä sen kuitenkin otan. Vaikka kuinka tekisikin mieli osoittaa mieltä.

Sinänsä näissä uusissa rajoitusten miettimisessä ei ole mitään uutta kun sama pelikirja on ollut hallituksella käytössä jo kaksi vuotta. Olisin melkeinpä jopa henkilökohtaisesti valmis täydelliseen 2 viikon lockdowniinkin jos vain sen taloudelliset vaikutukset ovat tarkasti laskettu suhteessa lockdownista saatavaan hyötyyn. Muutenkin viimeisinä vuosina olisi kyllä joku rajoituksia päättävä taho saanut parit kerrat exceliäkin pyöritellä ihan talouden näkökulmasta ja jättää tartuntamallinuksen vähän vähemmälle.

Se mikä taas itselleni tuon mahdollisen lockdownin myötä sitä kapinallisuutta aiheuttaa on tieto siitä, että se ei jäisi muutamaan viikkoon. Vuosi sitten puhuttiin "joulun turvaamisesta" ja niin vain olin yksin etätöissä, ilman treenejä, ilman jääkiekkokatsomossa käymistä tai keikoilla hyppimistä perkele puoli vuotta. Isossa kuvassa olen tietenkin todella etuoikeutettu kun pääsen ylipäätänsä tuollaisia tekemään, mutta viimeisen kahden vuoden aikana oman vapaa-ajan puuttuminen on alkanut kyllä myös näkymään itselläni korvien välissä.

Vuoden 2021 alun lockdownissa itseltäni vietiin kaikki muu paitsi työt ja sen seurauksena olin ensimmäistä kertaa 3-4 kuukautta masentunut, vaikka virallista diagnoosia en siihen koskaan saanutkaan. Netissä tehtävien testien mukaan tuli suositukset mennä hoitoon, mutta apua pyytäessä en sitä koskaan mistään saanut. Työterveydessä pääsin puhumaan hoitajan kanssa ja siihen se sitten jäikin eli puserrin vain kevään eteen päin ja odotin parempaa. Oikeastaan oman masennuksen katkaisi alkava kesä sekä rajoitusten höllentyminen ja mitään oireita ei myöskään ole nyt syksyllä syntynyt kun töiden jälkeen on ollut harrastukset täyttämässä päiviäni. Olen ollut jopa onnellinen ja nauttinut jokaisesta pallon kosketuksesta joukkueeni treeneissä tai sävelestä keikalla. Nauttinut siis pienimmistäkin asioista.

Pelkään vain nyt uutta lockdownia ja sen mahdollisesti tuomaa huonoa oloa. Kyllä minäkin muutaman viikon kestän hienosti yksiössäni etätöitä tehden ja tapettia katsellen, mutta pitkä ja mahdollisesti kesään kestävä lockdown pelottaa.

Ja koska en mene Manskulle istumaan tässä kelissä, niin ainoa mielenilmaisu olisi tyhmästi jättää se 3. rokote ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Saa nähdä mitä sieltä tulee. Pitäisi ehkä katsoa edes pari päivää, miten nämä päätettävät rajoitukset toimii. Varsinais-Suomi kun otti sulut käyttöön. Uusimaa, Pohjanmaa ja Pirkanmaa varmasti kaikki tekevät myös sulkupäätöksiä. Sitten tämä tuleva STM:n ohjauskirje, jossa korostetaan luultavasti sairaalamäärien pienentämistä.

Sosiaali- ja terveysministeriön strategiajohtajan Pasi Pohjolan mukaan niin sanotusta koronahätäjarrusta vetäminen on ehkä tarpeellista.

Pohjola sanoi tiistaina Ylen aamun haastattelussa, että kun on seurannut alueiden tähänastisia koronatoimia, hätäjarrusta kiskominen näyttää perustellulta.

– Hallituksella on tarpeen päättää, missä laajuudessa, minkälaisilla toimilla ja minkälaisella aikataululla hätäjarru otetaan käyttöön, Pohjola totesi.

Kokonaissulkutilaan, jossa esimerkiksi ravintoloita jouduttaisiin sulkemaan kokonaan, ei olla Pohjolan mukaan kuitenkaan menossa.

Pohjola muistutti, että uusien koronatoimien yksi keskeinen toimi on vähentää tehohoidon kuormitusta. Tehohoidossa oli maanantaina 63 potilasta, joista kolmannes oli koronapotilaita.

– Tehohoidon määrän ei pitäisi tästä enää hirveästi kasvaa tai tilanne alkaa olla hyvinkin haasteellinen, kun joululomakauteen ollaan menossa.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös