Ylioppilaskirjoitukset

  • 289 150
  • 1 533
Hyvin samanlaiset tuntemukset jäi historian kokeesta itsellenikin kuin edellä kirjottaneelle eli yllättävänkin helppo koe oli.
Dokumenttitehtävien määrä ainakin yllätti itseni, sillä odotin armotonta läjää kysymyksiä jostain pienistä nippelitiedoista.

Itse tein molemmat jokerit, sekä tehtävät 1,3,4 ja 6.
Jokereiden a) ja b)-kohdat olivat tosiaankin melko helppoja suoraan tekstistä etsimisiä ja c)- kohtaankin sain jotain asioita laitettua, niin uskoisin niistä napsuvan sen 5-6 pistettä molemmista.

Ykköstehtävä oli myös melkolailla helppo, joskin siihen minäkin sain tuhraantumaan melkein 1,5h, kun innostuin kirjoittamaan b- kohtaan aikamoisen määrän erilaisia asioita, mitä arkeologit voivat saada selville tutkimuksissaan. Toiveissa 4-5pts.

Kolmostehtävän taulukon vertailun osasin tehdä melkolailla hyvin, mutta b-kohtaan en saanut kuin pari asiaa, joten pistemäärä jää todennäköisesti 3-4 pisteeseen.

Nelostehtävän a-kohta oli myös mukava kuvanlukemistehtävä, josta uskoisin saavani ainakin 2 pistettä, mutta ei kolmekaan mahdottomuus ole.
B-kohta meni sitten vähän heikommin, joten kokonaispisteet on todennäköisesti 3-4.

Viimeistä tehtävää arvoin pitkään 6. ja 7. tehtävän välillä, mutta päädyin lopulta Suomen metsäteollisuuden historiaa käsittelevään 6. tehtävään, joka menikin omasta mielestäni kohtuullisesti, ehkä 3-4 pisteen arvoisesti.

C tai M on tavoitteena, mutta hieman itseänikin pelottaa että se tippuu B:n puolelle, jos sensorit eivät ole samaa mieltä kanssani kaikista asioista.

Ensi perjantaina sitten odottaa yhteiskuntaopin koe, johon kyllä itse olen ladannut enemmän panoksia kuin historiaan eli tavoitteena E.
 
Viimeksi muokattu:

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Hyvin samanlaiset tuntemukset jäi historian kokeesta itsellenikin kuin edellä kirjottaneelle eli yllättävänkin helppo koe oli.
Dokumenttitehtävien määrä ainakin yllätti itseni, sillä odotin armotonta läjää kysymyksiä jostain pienistä nippelitiedoista.

Itse tein molemmat jokerit, sekä tehtävät 1,3,4 ja 6.
Jokereiden a) ja b)-kohdat olivat tosiaankin melko helppoja suoraan tekstistä etsimisiä ja c)- kohtaankin sain jotain asioita laitettua, niin uskoisin niistä napsuvan sen 5-6 pistettä molemmista.

Ykköstehtävä oli myös melkolailla helppo, joskin siihen minäkin sain tuhraantumaan melkein 1,5h, kun innostuin kirjoittamaan b- kohtaan aikamoisen määrän erilaisia asioita, mitä arkeologit voivat saada selville tutkimuksissaan. Toiveissa 4-5pts.

Kolmostehtävän taulukon vertailun osasin tehdä melkolailla hyvin, mutta b-kohtaan en saanut kuin pari asiaa, joten pistemäärä jää todennäköisesti 3-4 pisteeseen.

Nelostehtävän a-kohta oli myös mukava kuvanlukemistehtävä, josta uskoisin saavani ainakin 2 pistettä, mutta ei kolmekaan mahdottomuus ole.
B-kohta meni sitten vähän heikommin, joten kokonaispisteet on todennäköisesti 3-4.

Viimeistä tehtävää arvoin pitkään 6. ja 7. tehtävän välillä, mutta päädyin lopulta Suomen metsäteollisuuden historiaa käsittelevään 6. tehtävään, joka menikin omasta mielestäni kohtuullisesti, ehkä 3-4 pisteen arvoisesti.

C tai M on tavoitteena, mutta hieman itseänikin pelottaa että se tippuu B:n puolelle, jos sensorit eivät ole samaa mieltä kanssani kaikista asioista.

Ensi perjantaina sitten odottaa yhteiskuntaopin koe, johon kyllä itse olen ladannut enemmän panoksia kuin historiaan eli tavoitteena E.

Nyt kun rupesin tota Pompeijin historiaa käymään lävitse, niin ei kyllä ihan mennyt putkeen tuo(kaan) tehtävä. Laitoin sinne asioita, joita luki tuossa 1. kurssin kirjasta suoraan, ja esimerkki kohtaan tungin vain tyyliin "kirjoitukset tai löydökset ovat todistaneet tämän ja tämän".... Pisteet viuhuu kyllä auttamatta alas päin, ei arkeologia ole kirjallisten lähteiden löytämistä/tutkimista! Vittu!

Ite vastasin muuten täysin samoihin kuin sinä, mutta tuon 4. tehtävän tilalla vastasin 2. tehtävään, jossa kysyttiin valistusajan väestönkasvua.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse tein molemmat jokerit, sekä tehtävät 1,3,4 ja 6. Jokereiden a) ja b)-kohdat olivat tosiaankin melko helppoja suoraan tekstistä etsimisiä ja c)- kohtaankin sain jotain asioita laitettua, niin uskoisin niistä napsuvan sen 5-6 pistettä molemmista.

---

C tai M on tavoitteena, mutta hieman itseänikin pelottaa että se tippuu B:n puolelle, jos sensorit eivät ole samaa mieltä kanssani kaikista asioista.

Sensorina sanoisin, että jokereiden a. ja b. kohdista ei tipu täysiä pisteitä pelkästään tehtävänantoa soveltamalla (yleensä on vaadittu lähdekriittistä otetta). En siis ota kantaa sensoreiden näkemykseen tekstistäsi lukematta, mutta kannattaa varautua siihen, että jokerien pisteet tulevat alas odottamastasi tasosta.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Englanti takana, ja kohtalaisen varma olen C:stä. B:hen ei vaan voi tippua (eihän?) ja M tuntuu myös aikaisempien vuosien pisterajoilla melko kovalta.

Koe itsessään meni vähän vaihtelevasti. Luetun ymmärtämisen tekstit olivat todella erikoisia. Jotkut (kuten vaikkapa lentokoneteksti) olivat naurettavan helppoja, jotkut (novellin pätkä) mentiin sitten perinteisellä lottorivimenetelmällä. Avot tuntuivat myös itselleni ainakin melko haastavilta, mutta vastaavasti aukkotehtävät olivat varsin helpohkoja. Aineet nyt ovat tainneet kaikki koko lukioajan olla 75-80 pinnaa ja samalta tuntuu jälleen.

Eiköhän tässä jonnekkin sinne 210 ja 220 pisteen välimaastoon päädytä. M taisi kaatua jo kuunteluun ja nyt viimeistään sitten muutamaan vaikeampaan luetun ymmärtämiseen. Ei sinänsä edes harmita, sillä omaan tasooni nähden en saa käännettyä C:tä pettymykseksi juuri millään. Keväällä sitten vahvempien aineiden kimppuun. Väliaika keskitytäänkin sitten abivuoden hyvistä puolista nauttimiseen!
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sensorina sanoisin, että jokereiden a. ja b. kohdista ei tipu täysiä pisteitä pelkästään tehtävänantoa soveltamalla (yleensä on vaadittu lähdekriittistä otetta). En siis ota kantaa sensoreiden näkemykseen tekstistäsi lukematta, mutta kannattaa varautua siihen, että jokerien pisteet tulevat alas odottamastasi tasosta.

Vastataan nyt vähän myöhässä, mutta Jokeritehtävistähän maksimi pistemäärä on 9 pistettä, joten 5-6 pistettä lienevät realismia ilman lähdekritiikkiäkin(?).

Reilun viikon päästä maantieto edessä ja pakko todeta, että sivuakaan en ole vielä lukenut + Jokereilla 3 kotipeliä tässä viikon sisään! :D Baarireissukin on jo sovittu viikonlopuksi. Kiire tulee. Onneksi taakkaa "helpottaa" jonkin verran se, että maantieteessä on "vain" kolme virallista kirjaa. Lisäksi kuvittelisin osaavani jotain tärkeitä pointteja ilman lukemisiakin, sillä maantieto on kiinnostanut aina.
 

Murskaaja

Jäsen
Reilun viikon päästä maantieto edessä ja pakko todeta, että sivuakaan en ole vielä lukenut + Jokereilla 3 kotipeliä tässä viikon sisään! :D Baarireissukin on jo sovittu viikonlopuksi. Kiire tulee. Onneksi taakkaa "helpottaa" jonkin verran se, että maantieteessä on "vain" kolme virallista kirjaa. Lisäksi kuvittelisin osaavani jotain tärkeitä pointteja ilman lukemisiakin, sillä maantieto on kiinnostanut aina.

Viime keväänä maantieteen kirjoittaneena voin sanoa, että oli mukava tehdä ja pelkällä maalaisjärjellä olisi jonkinnäköisen kirjaimen sieltä saanut. Minuuttiakaan en lukenut, mutta kävin 6 maantiedon kurssia. Vahva M tuloksena ja tasan kahdeltatoista palautin paperini valvojalle.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Olikos arvon kollegoista kellään yhteiskuntaoppi tänään vuorossa? Jokeritehtävät olivat kyllä pirun vaikeita, odotin vähintään että Hjalliksen hallikaupoista tai Jokerien siirrosta KHL:ään olisi ollut tehtäviä mutta ei niin ei. Ja muka jokeritehtäviä.

Ei kai se haittaa, etten laittanut koepapereitani numerojärjestykseen? Tajusin äskettäin että niin kai olisi pitänyt tehdä.

Noin muutoin sitä jokeritehtävää lukuun ottamatta selvisin kaiketi ihan kunnialla. Se jokeri meni meikäläiseltä ihan lässytykseksi.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Olikos arvon kollegoista kellään yhteiskuntaoppi tänään vuorossa? Jokeritehtävät olivat kyllä pirun vaikeita, odotin vähintään että Hjalliksen hallikaupoista tai Jokerien siirrosta KHL:ään olisi ollut tehtäviä mutta ei niin ei. Ja muka jokeritehtäviä.

Ei kai se haittaa, etten laittanut koepapereitani numerojärjestykseen? Tajusin äskettäin että niin kai olisi pitänyt tehdä.

Noin muutoin sitä jokeritehtävää lukuun ottamatta selvisin kaiketi ihan kunnialla. Se jokeri meni meikäläiseltä ihan lässytykseksi.

:D. Kokeet käsittääkseni laaditaan vuoden ennen koepäivää. Silloin minä olin onnellinen Jokerifani ja usko oli mestaruuteen oli vahva. Nyt ajat ovat muuttuneet.

Käsittääkseni koepapereita suositellaan laittamaan järjestykseen, mutta ei tuo nyt mikään maailmanloppu ole, jos ne siellä sikin sokin ovat.

Iselläni oli tänään vuorossa maantieteen kirjoitukset, jota menivät suoraan sanottuna aivan reisilleen. Tai, no lukumäärään nähdenhän se meni juuri niinkuin piti. Vituttaa kyllä ankarasti. Onneksi ilmottaudun kevään uusintaan ja silloin valmistaudun huolella myös ei niin tärkeisiin aineisiin, kuten maantieto. Vituttaa eniten se, että kuinka helppo se koe olisi ollut, jos olisin edes hiukan syventynyt aiheisiin jota luin. Suhteessa aikaisempiin vuosiin tämä oli kuin yläasteen maantiedon tunnin koe. Nyt minä vain muistin koepaperin eteen saadessani, että juuri samoista aiheista minä olinkin lukenut, mutta enhän mä niistä mitään muista. Vituttaa.

EDIT. Tuosta yhteiskuntaopista vielä, että todella ihmeellisen paljon kyseisen aineen kirjoittajia oli ainakin meidän koulussamme. Tuntui, että olin lähes ainut joka ei sitä siellä kirjoittanut. Onko muka muissa kouluissa sama? Ihmettelen tätä varsinkin siksi, että henkilökohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa!
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tuntui, että olin lähes ainut joka ei sitä siellä kirjoittanut. Onko muka muissa kouluissa sama?

Meillä puolestaan meni niin, että siinä tilassa jossa minä koetta tein, oli lisäkseni kaksi yhteiskuntaopin kirjoittanutta. Kyseisessä tilassa oli arviolta kolmisenkymmentä kirjoittajaa. Toki enemmän ihmisiä käsittäneessä tilassa oli sitten paljon enemmän varmasti niitä YH:n kirjoittaneita.

Hetkeksi hämmennyin, kun rehtori kuulutti kovaan ääneen ennen kokeen alkua: "Kaikki jatkoaikalaiset kirjoittavat yläkerroksessa!"

Mietin hetken, että onkos meillä palstalaisilla joku VIP-osasto siellä yläkerroissa jossa koetta väkerrämme. Ei niistä kukaan tainnut palstalta olla. Jäin alempaan kerrokseen, vaikka tiesin olevani ehta jatkoaikalainen.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Tänään olin kirjoittamassa Terveystiedon. Kysymykset mihin itse vastasin eivät olleet ihan mahdottomia, mutta suhteellisen laajoja. Onneksi oli yksi lätkäkysymys mukana ja toinen jokeri mihin vastasin, niin ei sekään ollut mitenkään erikoinen. Paljon tuli kirjoitettua ja sellainen persetuntuma on, että ihan hyvin meni. Ensi viikolla tulee ilmeisesti alustavat tulokset.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Itse kirjoitin eilen kemian, joka päätti syksyn urakan. Tästä viisastuneena aloitan varmaan kohta jo lukemaan ja selailemaan kirjoja kevättä varten.

Eilisestä kemiasta sen verran, että siihen en juurikaan lukenut, koska tarkoitus oli lähtä vain kokeilemaan nyt syksyllä. Jokerit olivat aika hankalia allekirjoittaneen mielestä, mutta muuten meni ihan hyvin. E odottelisin tuosta saavani. Silti uusimaan keväällä.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään saatiin opettajalta tietää terveystiedon alustavat tulokset. M tai C sieltä tullee. Tyytyväinen olen tulokseen, sillä lukumotivaatio ei ollut korkein kyseisessä aineessa. Parhaat pisteet tulee siitä jääkiekkoväkivaltatehtävästä ja nuorten liikenneonnettomuuksien vähentämiskeinoista. Kummastakin oli opettaja arvioinut tulevan 5 pistettä.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Onpa teillä nopeasti tarkastanut opettajat. Vai minkä verran teillä kirjotti ihmiset terveystietoa? Itse odotan kemian alustavia pisteitä vasta ehkä ensi viikolla johtuen opettajan hitaasta tarkistamisvauhdista.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onpa teillä nopeasti tarkastanut opettajat. Vai minkä verran teillä kirjotti ihmiset terveystietoa? Itse odotan kemian alustavia pisteitä vasta ehkä ensi viikolla johtuen opettajan hitaasta tarkistamisvauhdista.

Pienessä lukiossa olen, joten ei todellakaan hirveästi kirjoittajia.. Yhteensä varmaan joku kymmenisen oppilasta kirjoitti terveystiedon.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tänään kävin historian alustavia pisteitä hakemassa ja vaikka tulos on sinänsä positiivinen, vituttaa aivan ällöttävän paljon! 26pistettä sieltä pätkähti tauluun ja kun noita pisterajoja tutkailee, niin 27-28 pistettä on E:n raja ollut käytännössä joka vuosi. Eli tällä hetkellä oma suoritus on jäämässä niukasti M:n tasolle. Katkera maku kyllä jää suuhun tämän(kin) osalta, varsinkin kun jos aikaa olis ollut se 10minuuttia enemmän, olis E tullut heittämällä. Aika siis loppui silloin kesken. Kyllä taas elämä koettelee. En edes tiedä, voinko mainita tästä kotona, jossa osotukset olivat vielä luokkaa korkeammat.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Tänään saatiin tietää alustavat tulokset terveystiedosta. 23 pistettä sain eli todennäköisesti M on tulossa, sillä tuolla pistemäärällä on lähes joka kerta saatu M. Ihan tyytyväinen voi olla tuohon tulokseen. E jää todennäköisesti parin pisteen päähän.

En tiedä oliko terveystiedon tämän vuotinen koe nyt jotenkin niin vaikea, koska meidän koulussa vain 2-4 henkilöä sai minua paremmat pisteet. Kuitenkin kirjoittajia oli yli 30. Yleinen pistemäärä oli jossain 15-20 välissä.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään saatiin opettajalta tietää terveystiedon alustavat tulokset. M tai C sieltä tullee. Tyytyväinen olen tulokseen, sillä lukumotivaatio ei ollut korkein kyseisessä aineessa. Parhaat pisteet tulee siitä jääkiekkoväkivaltatehtävästä ja nuorten liikenneonnettomuuksien vähentämiskeinoista. Kummastakin oli opettaja arvioinut tulevan 5 pistettä.

Tänään sitten tuli viralliset tulokset. Opettaja oli arvioinu mulle tulevan 17-22 pistettä terveystiedosta, ja yllätyin kyllä positiivisesti, kun pojoja olikin yhteensä 23 ja M sieltä napsahti. Tiukoillehan se meni pisterajan ollessa juurikin tuon 23, mutta eihän se mitään haittaa.

Lyhyestä matikasta kirjoitin C:n. Ajattelin uusia sen viimeistään ensi syksynä ja tavoitteena ois E. Realistisempi tulos on kuitenkin M.

Mites meni muilla jatkoaikalaisilla?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Mites meni muilla jatkoaikalaisilla?

Päin persettä.

Yhteiskuntaopista surkeasti B, jäi ilmeisesti parin pisteen päähän C:stä. Muttei tyydytä. Koulun ruokalassa kun istuin kaverin kanssa pöydässä, niin ilahtunut opettaja (joka opettaa sekä historiaa että yhteiskuntaoppia) tuli onnittelemaan kaveriani hänen kirjoittamastaan historian L:stä - taputti häntä olalle ja sanoi "onneksi olkoon". Samainen opettaja oli tarkastanut minunkin kokeeni. Oli jo ohittamassa meidät, kunnes tajusi, että minä olin kirjoittanut myös. Taputti minuakin olalle ja sanoi "niin ja onneksi olkoon sullekin". Kohteliaisuudestahan se opettaja sen sanoi, etten ajattelisi opettajan ajattelevan minun suoriutuneen huonosti. Olihan se puhdasta komiikkaa ja tälle tuli naurettua kaverin kanssa. Oli niin sarkastinen sävy tuossa lausahduksessa, vaikkei opettaja sitä tarkoittanut.

Voisihan tuon korottaakin, mutta keväällä siinä tapauksessa ihan liikaa hommia.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mites meni muilla jatkoaikalaisilla?

Loistavasti lähti kirjoitusurakka käyntiin, historiasta ja keskipitkästä ruotsista L:t. Kyllä oli yllätys, kun jo etukäteen hurjat 39 pojoa historiassa nousivat 41:een. Toisesta jokerista putosi se yksi piste. Molemmat aineet olivat ylimääräisiä ja keväällä vasta vuorossa tärkeimmät aineet, mutta kyllä tätä voi iloita.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Aika menee nopeasti ja Sots.... eiku siis YO-kirjoitukset on jo aika lähellä. Tekstitaito on perjantaina, joka itselle on kyllä vähän arvoitus. Sain 5 pistettä prelistä, joten aikamoiset paineet on niskassa. Tavoitteena olisi saada sellainen 8 pistettä, johon olisin jo ihan tyytyväinen. Kenelläkään antaa viime hetken vinkkejä tuohon kokeeseen? Ottaisin ilolla vastaan myös muilta vinkkejä kuin aina vain opettajalta.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Sain 5 pistettä prelistä, joten aikamoiset paineet on niskassa.

Aika hyvin vedit, liekö sitten koulumme arvostelu vain tiukka vai mikä on, mutta minä kirjoitin kolme tekstitaitoa ja kaikki nämä arvioitiin erikseen. Tuloksina 3, 3,5 ja 4. Odotukset ovat olleet korkeammalla ja olihan tuo valtaisa pettymys. Nimimerkki Musta Nuoli taisi kerran todeta, että heikkoa kenraalia seuraa hyvä suoritus itse koetilanteessa. Toivottavasti näin - tekstitaidon vastaukset ovat kieltämättä ärsyttäviä, kun ei oikein tiedä, että mitä opettaja haluaa minun siihen vastaavan. Kovasti pitäisi pysyä tiukkojen määritysten raameissa, siksi kai essee onkin näistä kahdesta se vahvuuteni ollut.

Tavoitteena on ollut L, mutta näinkin heikosti menneen prelin myötä pitänee hiukan laskea odotuksia ja olla tyytyväinen myös E:hen. M ei ole vaihtoehto.

Englannin ja ruotsin kuuntelutkin ovat pian. Olen surkea kuuntelija, esseessä ja kirjallisessa suoritan hyvin. Englannin kertauskurssilla on esimerkiksi kahdesti testattu, että miten aiemmissa kirjoituksissa olisin pärjännyt - kevään 2012 ja syksyn 2013 kirjoituksista olisin molemmista saanut M:n. Nyt kismittää, ettei tullut englantia syksyllä kirjoitettua, koska M on ollut siitä se tavoite. Jos kuunteluissa suoriutuisin edes auttavasti paremmin, niin saisin E:n - minkäs teet, kun keskittyminen on niin huonoa. Ruotsi enemmän pelottaa, sen kanssa olen ollut tekemisissä viimeksi syksymmällä.

Yhteiskuntaopin korotan ja muista reaaliaineista kirjoitan historian. Aikamoinen urakka! Nyt on mukava, kun tulee olym... lukuloma ja on aikaa pureutua olym... koulukirjoihin.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Tässä yksi. Jos kirjoitat "tekstitaito on perjantaina, joka on hieman arvoitus", silloin perjantai on sinulle arvoitus. Jos kirjoitat "perjantaina on tekstitaito, joka on hieman arvoitus", silloin tekstitaito on sinulle arvoitus.

Hyvää huumori sinulla. Pelisilmää tarvitaan aina.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kenelläkään antaa viime hetken vinkkejä tuohon kokeeseen?
Hyvää huumori sinulla.
Virkkeeseen kuuluu predikaattiverbi.

Pitää olla tarkkana ja taikoa bullshit-generaattorista omia syitä ja seurauksia esitetyille asioille, niin pärjää kelvollisesti. Eikö tuossa tekstitaito-osiossa pidä tunnistaa tekstityyppejä ja muuta tuommoista? Pakina tai mielipidekirjoitus siellä on ainakin. Sitten on joku asiateksti maidon terveysvaikutuksista. Kerrot siihen, että lähde oli epäilyttävä.

Näillä eväillä.

EDIT: Äidinkielen yo-kirjoitus on oikeasti ihan paras. Mitään ei tarvitse tietää, sen kun osaa kirjoittaa. Mitä vaan voi sanoa, kunhan perustelee. Ah.

Jos olisin kirjoittamassa tänä vuonna, työntäisin varmaan vittuillessani tekstin täyteen alkaa tekemään -muotoa.

Kirjoitustuloksilla tekee aika vähän (minulle niistä ei ollut mitään apua mihinkään), joten kannattaa ottaa löysin rantein. Lyökää vasta sitten 110 silmään, kun on panokset so. yliopistopaikka pöydällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös