Ylioppilaskirjoitukset

  • 290 055
  • 1 533

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Sieltä ne taas tulivat, nimittäin hyvän vastauksen piirteet.

Joku 6-7/10 taisi nyt tulla avoimista ja mitä muistelen noita värittämiäni palleroita, niin jossain 20:n pisteen tienoilla huitelee. Eli sellainen perussuoritus minulta. Jos siis kirjallinen osuus menee kuten kertauskursseilla, niin M tulee. Kevään 2012 ja syksyn 2013 englannin yo-kokeista olisin juuri M:n kirjoittanut, kun kertauskurssilla kokeiltiin. Ja M on se tavoitekin. Huomisen ruotsin kuuntelussa käynee kylmät. Pitänee kuunnella Sabatonia, se auttaa. Carolus Rex, koko albumi ruotsiksi totta kai.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Nää on hauskoja kun lukiolaiset valmistautuu ihan tosissaan YO-kirjoituksiin. :)

Heh, ainakin jos pitkä matikka/fysiikka/kemia ei kuulu kirjoitettaviin aineisiin, niin eihän noihin tarvitse edes valmistautua muutenkuin henkisesti ja evästykseen. Henkisessä valmistautumisessa tärkeintä on oppia kusemaan opettajan läsnäollessa.

Koko lukulomakin oli yhtä pelleilyä, en varmaan kertaakaan avannut kirjoja sinä aikana vaan kaikki aika tuli vietettyä baareissa tai penkkiurheillessa. Kaipa joku silloin lukikin, itse tuli hommat vedettyä vähän vasemmalla kädellä.

Kaipa tuo valmistautuminen tai sen laiminlyöminen korreloi aika suoraan omiin tavoitteisiin, olivat ne kullakin esim. laudatur tai sitten vain virtsaamisen osaaminen. Jokainen vetää tyylillään ja läpihän noista ylppäreistä pääsee käytönnössä millainen veijo/tar tahansa, jos perse on ylipäätään normilukiossa sen 75 kurssia kestänyt istua. Lukulomaa on siinä mielessä tyhmä dissata, että sen aikana kykenee halutessaan kotona tai esim. valmennuskurssilla ottamaan kiinni useammankin arvosanan, jos vain on munaa panostaa tuo hikiset pari viikkoa. Aikanaan ajattelin noin ja hikipinkoilin sen muutaman hassun viikon ja se todennäköisesti näkyi lopulta sitten ylioppilasarvosanoissa, jotka parissa aineessa nousivat odotus-E:stä ylöspäin.

Ylioppilasarvosanoilla itsessään on ns. kovemmissa hakupaikoissa (esim. lääkis, oikis, kauppis, tiukemmat DI-linjat, muutamat luonnontieteet [esim. biologian eri haarat ja maantiede] ja nykyisin myös luokanopettajakoulutus) lähtöpisteiden kautta varsin suurikin merkitys ja sitä taustaa vasten on aika tyhmää antaa etumatkaa muille pääsykokeisiin, vaikka ei heikompikaan yo-todistus toki mikään maailmanloppu ole riippuen jatkosuunnitelmista. Noh, enhän mä näistä niin tiedä, mutta loppupeleissä oli hauskempaa ryypiskellä sitten fuksihölmöilyissä seuraavana syksyllä kuin se todennäköisesti olisi ollut tyhjissä teini(lue: niihin mihin tuossa iässä pääsee sisään)baareissa nuo pari viikkoa.

Mutta joo, tsemppiä jokaisella valitsemallaan tiellä

Edit: Matematiikan kirjoittajille vielä lainaus viime keväältä:

Lyhyen tai pitkän matematiikan kirjoittajille (ja itse asiassa myös diplomi-insinööriopintojen pääsykokeisiin myöhemmin valmistautuville) sellainen vinkki, että Mafy-valmennus niminen firma on julkaissut käyttämänsä lyhyen tai pitkän matematiikan lukion oppimäärän kertaavan/opettavan Mafy-net-ohjelman ilmaiseksi nettisivuillaan.

Henk.koht. ymmärrän lukion matematiikan opettamisesta kuin sika satelliiteista, mutta tutuilta matikanmaikoilta olen kuullut varsin positiivisia kommentteja. Lisäksi ohjelmaa käytetään osana opetusta esim. Maunulan matematiikkalukiossa, joka lienee alallaan Suomen ykkösopinahjo.

Linkit: mafyvalmennus.fi
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Neljä kohtaa väärin monivalinnoissa ja avoimista tullee se 8-9/10 pistettä. Eli mitä nyt laskeskelin niin about 75 pistettä ois tulossa. Ei pitäisi siis E:n olla mahdottomuus englannista. Hieman ehkä pettynyt olen tämän päivän tuloksiin, mutta näillä mennään.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Noh, enhän mä näistä niin tiedä, mutta loppupeleissä oli hauskempaa ryypiskellä sitten fuksihölmöilyissä seuraavana syksyllä kuin se todennäköisesti olisi ollut tyhjissä teini(lue: niihin mihin tuossa iässä pääsee sisään)baareissa nuo pari viikkoa.

Molempi parempi? Toki itse opiskelen "vain" AMK:ssa, mutta eipä sekään Turussa mikään läpihuutojuttu ole ja tosiaan opiskelijat hölmöilevät pääosin yhteisissä bileissä. Pääosin ekaa vuotta opiskelevat noissa käyvät, kokeneet vanhat parrat joutuvat ihan tosissaan tekemään hommia jo koulun käynnin eteenkin.

Ei siinä, en silti tietenkään suosittele ketään löysäilemään sitä lukulomaa. Kyllähän sitä rellestää ehtii myöhemminkin. Vaikka sitten korkeakoulussa. Siellä sana 'krapula' saa uuden merkityksen kun olet kotiutunut 4.30 bileistä ja 8.00 pitäisi olla luentosalissa kuuntelemassa jotain äärimmäisen mielenkiintoista luentoa jostain vektoriavaruuksista.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ikuisesti minun akilleen kantapäänä on ollut enkku. 38-42 pistettähän tuo koe taisi tuottaa eli juuri minun arvoista. Avoista meni kaksi vikaa täysin oikein ja taas kolme ekaa täysin väärin ja sitten monivalinnoista jos nyt muistin oikein niin 12 meni oikein, mutta voi olla, että yhdellä heittää suuntaan taikka toiseen. Odotin 35-45 pistettä ja kaiken järjen mukaan sinne väliinhän se nyt jää, alle 35p olisi ollut jo pettymys jopa minulle ja yli 45p puolestaan yllätys.
 

Murskaaja

Jäsen
Noniin ja huomenna yskimään ruotsin kuuntelu kaikkien muidenkin osalta päin persettä. Omaa suoritusta tuo tuskin haittaa, mutta voin vain kuvitella sen pahan veren määrää, mitä aiheutan tuossa äärimmäisen piinaavassa tunteroisessa. Aamulla kuitenkin koitan vetää kurkun niin turraksi kaikilla litkuilla ja napeilla, mitä kaapeista löytyy.

Eli loistavat lähtökohdat ainakin, onneksi näistä ei itse tule stressattua juurikaan.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enkun kuuntelussa monivalinnoissa kaikki yllättäen oikein, avoja kun katselin niin noin 85p tulossa. On reilusti enemmän mitä olen koskaan kuunteluista saanut, yleensä jossain 70p tuntumassa olleet pisteet.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Noniin ja huomenna yskimään ruotsin kuuntelu kaikkien muidenkin osalta päin persettä.

Kyllä sulle erillinen tila löytyy/on jo varattu, jos oikeasti yskittää todella paljon eli siinä mielessä älä turhaan kiusaa muita, mikäli olo oikein heikoksi vetää, vaan ole heti koululle mennessä yhteydessä valvojiin/rehtoriin. Lisäksi mikäli oikeasti on flunssassa kuuntelussa, niin kokeen jälkeen samantien lääkäriin, jonka todistuksella helpotus arvosteluun melko varmasti irtoaa YTL:ltä (tosin puhutaan muutamista pisteistä, mutta kuitenkin).
 
Tänään oli englannin kuuntelu joka on itselläni ollut akilleen kantapää läpi lukioaikani. Missään vaiheessa en edes yrittänyt harjoitella kotona kuunteluun, joten aivan kurssilla suoritettujen harjoittelutaitojen varassa mentiin.

Englannin kielen kuunteluunhan tulee erittäin hyvää harjoitusta, jos esim. katselee lontoonkielisiä tv-ohjelmia ja elokuvia ja kuuntelee englanninkielistä musiikkia. Ei kai kukaan mitään yo-kirjoitusten kuuntelukokeita rupea kotona tekemään, enkä näe sellaiselle mitään tarvetta. Minun mielestäni englannin kuuntelu on koko yo-kokeiden helpoin osio, sillä eihän englannin kielen kuulemiselta nyky-Suomessa voi välttyä, vaikka yrittäisi. Siksi tuossa kokeessa pärjääminen ei juurikaan vaadi varsinaista opiskelua, vaan aika lähelle täysiä pisteitä pääsee, kun vain katselee vaikka jotain änäriä Viasatilta ja kuuntelee Toolia ja QOTSA:a.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Ei olisi uskonut, että The Avengersin näkemisestä olisi apua pitkän ruotsin kuullun kokeessa, mutta oli siitä.
 

Murskaaja

Jäsen
Kyllä sulle erillinen tila löytyy/on jo varattu, jos oikeasti yskittää todella paljon eli siinä mielessä älä turhaan kiusaa muita, mikäli olo oikein heikoksi vetää, vaan ole heti koululle mennessä yhteydessä valvojiin/rehtoriin.

Ei näköjään meidän koulussa. Vesilasin olivat tuoneet paikalleni, jonka avulla pystyin ajoittamaan yskähdykseni tauoille. Aamulla syömäni lääkkeet saivat kuumeen laskuun ja ennen koetta tuli ihan järjetön hiki, eli tilanne oli kyllä harvinaisen tukala, varsinkin kun inhoan kuuntelukokeita. Toivottavasti arpaonni oli tänään kohdallaan.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ei olisi uskonut, että The Avengersin näkemisestä olisi apua pitkän ruotsin kuullun kokeessa, mutta oli siitä.

Mistä näitä hillottajia sikiää? Englannin kuuntelussa kaverini oli nähnyt tämän "Goranin" tennisottelun, nähnyt dokumentin Pink Gangista ja juuri kuuntelua edeltävinä päivinä perehtynyt tarkemmin aiheeseen Michael Phelps.

Minä kirjoitin keskipitkän, meni ihan kohtalaisesti eli samoin kuin englantikin. Opettaja totesi heti kuuntelun jälkeen, että nyt oli vaikea kuuntelu. Ärsyttää, kun ymmärtää kaiken mitä puhutaan, mutta kysymykset ovat kuin suoraa vittuilua. Sama se, kun olisivat kirjoittaneet vaihtoehdoiksi A) Oikein, mutta tavallaan ei, B) Väärin, mutta silti oikein ja C) Haista vittu.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Kyllä sulle erillinen tila löytyy/on jo varattu, jos oikeasti yskittää todella paljon eli siinä mielessä älä turhaan kiusaa muita, mikäli olo oikein heikoksi vetää, vaan ole heti koululle mennessä yhteydessä valvojiin/rehtoriin. Lisäksi mikäli oikeasti on flunssassa kuuntelussa, niin kokeen jälkeen samantien lääkäriin, jonka todistuksella helpotus arvosteluun melko varmasti irtoaa YTL:ltä (tosin puhutaan muutamista pisteistä, mutta kuitenkin).


Ei meillä ainakaan ole kuunteluun erikoistilaa antaa, ellei etukäteen tiedetä sellaista varata. Aamulla on kyllä myöhäistä sellaista harrastaa. Ja piti oikein kysyä: ei lääkärintodistuksella flunssasta kyllä tipu pisteen pistettä YTL:llältä, ei ainakaan kukaan ollut ikinäkoskaan kuullut moisesta. Ehkä jos on syöpälääkitys päällä tms. Toisaalta, yrittänyttä ei laiteta.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Voi hittolainen. Englannin kuuntelusta pisteet ovat tulleet. Kaverini kysyi kokelasnumeroani ja kerrottuani sen tämä ilmoitti saaneeni 72,5 pistettä. Ihmettelin kovasti, koska meni sittenkin paremmin kuin kertauskurssilla kertaakaan. Nyt muutama päivä myöhemmin päähän on hiipinyt ajatus, että muistinkohan kokelasnumeroni väärin - pallottelen kahden vaiheilla, ja tuo toinen, vaihtoehtoinen kokelasnumeroni näyttäisi saaneen 50 pistettä. Toivottavasti se olisi nyt tuo 72,5 pistettä saanut!

Milloinkohan voisi alkaa odottaa äidinkielestä ja ruotsista noita tuloksia?
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Voi hittolainen. Englannin kuuntelusta pisteet ovat tulleet. Kaverini kysyi kokelasnumeroani ja kerrottuani sen tämä ilmoitti saaneeni 72,5 pistettä. Ihmettelin kovasti, koska meni sittenkin paremmin kuin kertauskurssilla kertaakaan. Nyt muutama päivä myöhemmin päähän on hiipinyt ajatus, että muistinkohan kokelasnumeroni väärin - pallottelen kahden vaiheilla, ja tuo toinen, vaihtoehtoinen kokelasnumeroni näyttäisi saaneen 50 pistettä. Toivottavasti se olisi nyt tuo 72,5 pistettä saanut!

Milloinkohan voisi alkaa odottaa äidinkielestä ja ruotsista noita tuloksia?

Niin mistä noita voi sitten udella? Tuskin kaverisi sentään koululla tänään on ollut?
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kaverini kävi koululla viime viikolla autokoulunsa yhteydessä. Meille tulokset on myös lähetetty Wilmassa pikaviestitse opettajan toimesta.

Joo näköjään meidänkin koulun seinille nuo ovat viime viikolle ilmestyneet. Wilmassa opettajat tosin käskivät vain menemään sinne seinälle. Voi helkatti sentään, ei millään jaksaisi venailla tuloksia läpi hiihtoloman.
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Kaverini kävi koululla viime viikolla autokoulunsa yhteydessä. Meille tulokset on myös lähetetty Wilmassa pikaviestitse opettajan toimesta.

Ehkäpä tyhmä kysymys, mutta miksi et käy siis Wilmassa tarkistamassa kumpi näistä tuloksista mahtoi se oikea olla? Kun eikös sinne pääse kirjautumaan tunnuksilla ihan omalta koneelta, ellen ole nyt aivan väärin ymmärtänyt.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ehkäpä tyhmä kysymys, mutta miksi et käy siis Wilmassa tarkistamassa kumpi näistä tuloksista mahtoi se oikea olla?

Tulokset ovat lähetetty listoittain niin, että kaikkien tulokset näkyvät, mutta tuloksen vieressä on vain kokelasnumero. Nimiä ei luonnollisesti saa paljastaa. Siksipä arvonkin nyt kahden välillä. Olen 95% varma, että sain tuon 72,5 pistettä, mutta jostain syystä tuo toinenkin kokelasnumero kummittelee - ehkäpä siitä syystä, että aiemmin sekoitin nämä keskenään samasta sukunimestä johtuen.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Noh toivotaan, että saisit Jaws sen 72,5 pistettä.


Itsellä meni ehkä hiukan alakanttiin, kun alustavat pisteet olivat 62,5. Pistemäärää laski ikävästi lukuisat kohdat, joissa olin kahden vaiheilla, koska valitsin 8 epävarmasta 7 väärin. Nuo jos olisi saanut oikein, niin pistemäärä on noussut ihan siedettäväksi.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Noh toivotaan, että saisit Jaws sen 72,5 pistettä.

Kyllä se kai sen 72,5 oli, sillä sekoittamani numero olikin sitten ollut kaverini kokelasnumero. En millään jaksa uskoa, että nyt se olisikin joku muu kuin tuo alun perin muistelemani.

Kuulin, että ruotsin kuuntelustakin tulokset ovat jo nähtävillä, mutta kouluun en niitä varten aio nyt heti rampata. Miten on äidinkielen osalta?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kaverilla oli taas autokoulu, joten kävi kurkkaamassa äidinkielen tekstitaidon pisteitä. Meikäläiselle napsahti 3, 4 ja 4 eli 11 pistettä. Se kerrottuna kolmella -> 33/54.

L on vielä mahdollinen, jos kirjoitan esseestä sen ~55 pistettä. Kolme kertaa olen tuon verran saanut kursseilla, joten toivotaan nytkin onnistumista.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ei meillä ainakaan ole kuunteluun erikoistilaa antaa, ellei etukäteen tiedetä sellaista varata. Aamulla on kyllä myöhäistä sellaista harrastaa. Ja piti oikein kysyä: ei lääkärintodistuksella flunssasta kyllä tipu pisteen pistettä YTL:llältä, ei ainakaan kukaan ollut ikinäkoskaan kuullut moisesta. Ehkä jos on syöpälääkitys päällä tms. Toisaalta, yrittänyttä ei laiteta.

Mennyt tämä vastaus ohitse, mutta tiedän kyllä useammankin tapauksen, joissa on saatu pistehyvitystä juuri kuuntelusta ja juuri (todella pahan) flunssan takia. Tosin muutamista pisteistä tuossa toki puhuttiin eli mitään "hyötyä" sairaudesta ei toki saa.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Voi hittolainen. Englannin kuuntelusta pisteet ovat tulleet. Kaverini kysyi kokelasnumeroani ja kerrottuani sen tämä ilmoitti saaneeni 72,5 pistettä. Ihmettelin kovasti, koska meni sittenkin paremmin kuin kertauskurssilla kertaakaan. Nyt muutama päivä myöhemmin päähän on hiipinyt ajatus, että muistinkohan kokelasnumeroni väärin - pallottelen kahden vaiheilla, ja tuo toinen, vaihtoehtoinen kokelasnumeroni näyttäisi saaneen 50 pistettä. Toivottavasti se olisi nyt tuo 72,5 pistettä saanut!

Heh, minulla kävi aikanaan eli kuusi vuotta sitten englannin kuunteluissa niin, että sain reilusti enemmän pisteitä YO-kuuntelusta kuin yhdestäkään harjoittelukuuntelusta koskaan. Piti käydä ilmoitustaululta katsomassa neljään otteeseen se tulos ja tarkastaa kokelasnumero vielä kansliasta ennen kuin kehtasin uskoa, että tulos oli minun ja oikein. Silloin tosin sattuivat muistaakseni kuuntelun aiheet olemaan lähes kaikki sellaisia, että tiesin niistä enemmän tai vähemmän etukäteen, niin aiheen hahmottaminen oli helppoa.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tekstitaidosta alustavasti pisteet 5/6/6, jotka tuntuvat kyllä aivan käsittämättömän hyviltä siihen nähden, että en päässyt päällekkäisyyksien takia valmistavalle kurssille ja olin kaiken lisäksi kuumeessa preliminäärin aikaan, joten omasta tasosta ei ollut mitään käsitystä. Esseet ovat olleet minulla aina siinä 50-55 pisteen hujakoilla, joten aika hyvältä näyttää jopa L:n suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös