Ylioppilaskirjoitukset

  • 289 088
  • 1 533
Englanti (pitkä): C/M (Syksyllä 6 pistettä M:stä, nyt ihan rajoilla. C on kyllä perkeleellinen pettymys, sillä netin, pelien ja telkkarin ansiosta se sujuu käytännön tilanteissa oikein hyvin. Ongelmana vain se, että kieliopin harjoitteluun käytetty aika: 0.)

Jos kieliopin hallitsee noin huonosti, niin ei se kielen käyttäminen käytännön tilanteissakaan suju silloin "oikein hyvin", vaikka ihminen itse niin kuvittelisi. Ymmärretyksi toki voi tulla rallienglannillakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitähän voisi viedä sukulaispojalle lahjaksi, kun en harrasteistaan oikein tiedä? Tupsahti yllätyskutsu eilen illalla.

Raha tai lahjakortti on oikein kätevä lahja. Persoonallisuutta sitten kehiin kortilla.

Yleisesti, ihmettelen kovastikin, miksi rahaa pidetään edelleen joidenkin mielestä jotenkin huonona lahjana. Ylioppilaaksi kirjoittavalle nuorelle se on mitä parhain lahja. Hyvinkin todennäköisesti edessä ovat opiskelut jollain toisella paikkakunnalla ja muutto omilleen. Lahjaksi saatu rahasumma auttaa hyvinkin oman talouden rakentamisessa ja tarvittavissa alkuinvestoinneissa.

Minulta kysyttiin silloin joskus 14 vuotta sitten, mitä haluaisin ylioppilaslahjaksi. Vastasin, että rahaa. Sitä onneksi pitkälti sainkin. Käytin sen sitten osana tietokoneen hankintaa. Tietokonetta tarvitsin taas yliopisto-opinnoissani.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Jos kieliopin hallitsee noin huonosti, niin ei se kielen käyttäminen käytännön tilanteissakaan suju silloin "oikein hyvin", vaikka ihminen itse niin kuvittelisi. Ymmärretyksi toki voi tulla rallienglannillakin.

Jaa. Kovin on erilaisia kokemuksia. Tähän asti kaikki kirjoittamani / puhumani englanti on saanut varsin hyvää palautetta. Kyllä ne kieliopin pääasiat on oppinut, vaikkei niitä ole siis erikseen päntännyt. Sitä lähinnä ajoin takaa.

edit. Ja siis ei pitkästä englannista magnaa saa ihan rallienglannilla kuitenkaan. Sen verran pitää omaa häntää nostaa. Ja tähän niitä hymiöitä.
 
Viimeksi muokattu:

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Jos kieliopin hallitsee noin huonosti, niin ei se kielen käyttäminen käytännön tilanteissakaan suju silloin "oikein hyvin", vaikka ihminen itse niin kuvittelisi. Ymmärretyksi toki voi tulla rallienglannillakin.

Peruskoulutasonkin englannin kieliopilla pärjää hyvin arkielämän puhetilanteissa, jos lausuminen on kohdallaan. Lukion kielioppiasiat alkavat olla jo osittain niin haastavia, että ymmärtääkseni natiiveillakin olisi ongelmia saada ilman opiskelua hyviä arvosanoja.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos kieliopin hallitsee noin huonosti, niin ei se kielen käyttäminen käytännön tilanteissakaan suju silloin "oikein hyvin", vaikka ihminen itse niin kuvittelisi. Ymmärretyksi toki voi tulla rallienglannillakin.

Täysin eri mieltä. C:n kirjoitin joskus menneisyydessä. Muistaakseni luetun ja kuullun ymmärtämisessä oli yhteensä vain yksi virhe, kieliopilliset virheet muissa tehtävissä pudotti sitten arvosanan C:hen, taisi olla puolikkaan pisteen päässä Magnasta. Toki tuon jälkeen on todettu lukihäiriö, että olisi periaatteessa saanut kaiketi jollain tavalla kikkailtua tuon Magnaksi jos olisi ollut tiedossa jo silloin. Toki nyt kun en ole englantia joutunut puhumaan varmaan 5 vuoteen, niin kielen käyttäminen on vähän ruosteessa (erityisesti lausuminen). Kuitenkin tuo kielen peruskäyttö on monella tullut elokuvista/peleistä yms, jolloin peruspuhuminen saattaa olla erittäin sujuvaa, mutta sitten nämä vaikeammat asiat saattavat tuottaa hieman vaikeuksia, luultavasti taivutusmuoto tai sanajärjestys väärin, mutta silti tulee erinomaisesti toimeen.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En itse kehtaisi väittää kielen olevan hyvin hallussa, jos sieltä jotain ceetä tai ämmää napsuisi. Lukion englanti ei kuitenkaan ole niin vaativaa, että se vaatisia yhtään kielipäätä omaavalta henkilöltä kovinkaan paljon kieliopin pänttäystä. Arkielämän englanti onkin sitten aivan toinen juttu, mutta eivätpä nuo kirjoitukset tosiaan mitään laajaa kieliopillista tietämystä vaadi jos kieli on muuten hanskassa. Haastavinta kirjoituksissa lienee se, ettei mene niihin lukuisiin hämyihin, joita englannin kokeissa tykätään viljellä.
 
En minä väittänyt, etteikö sillä C:n englannilla tulisi toimeen. Kyllähän Keke Armstrongin suomestakin selvän saa, mutta jos joku sanoo hänen osaavan suomea oikein hyvin, kyse on pelkästä kohteliaisuudesta, ihan samoin kuin C:n englannista kirjoittaneen lontoon taitoja kehuttaessa.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
En minä väittänyt, etteikö sillä C:n englannilla tulisi toimeen. Kyllähän Keke Armstrongin suomestakin selvän saa, mutta jos joku sanoo hänen osaavan suomea oikein hyvin, kyse on pelkästä kohteliaisuudesta, ihan samoin kuin C:n englannista kirjoittaneen lontoon taitoja kehuttaessa.

Jos tällä vielä on jotain tekemistäni tuon minun aiemman "sujuu käytännön tilanteissa oikein hyvin" -heittoni kanssa, niin:

-Jos verrataan äidinkielenään ko. kieltä puhuviin, niin lukiolaisista englantia ei ainakaan sinun mukaasi osaa kukaan? Kuitenkin pitkän kielen C/M tarkoittaa sitä, että on hyvä kirjoittajien ja erinomainen oman ikäryhmänsä mittakaavassa.

-Ne "käytännön tilanteet" vaihtelevat aika rajusti. Meistä tuskin kukaan kommentoi fudista telkkarissa englanniksi.

Ja vielä tuohon aiempaan "jos hallitset kieliopin noin heikosti…" -lausumaasi:
Ai, kuinka heikosti? Eihän pointti ollut se että hallitsisin sen heikosti, vaan se että työmäärä jäi olemattomaksi (->ihan parhaimmat arvosanat jäivät tällä kertaa saavuttamatta). Aineiden kirjoittaminen on aina ollut vahvuuteni, niin myös yo-kokeissa. Eikös se ole juuri se kokeen osa, joka testaa kykyä tuottaa järkevää ja helposti seurattavaa kieltä?

edit. Kaverini, jotka hekin selviävät ryyppyreissuistaan Bulgariaan, kirjoittivat A/B:n, osa vieläpä lyhyestä kielestä.
 
edit. Kaverini, jotka hekin selviävät ryyppyreissuistaan Bulgariaan, kirjoittivat A/B:n, osa vieläpä lyhyestä kielestä.

Itse kirjoitin siitä pitkästä kielestä aikanaan L:n ja sain opettajilta kehuja, ja tuossa huhtikuussa New Yorkissa ja Bostonissa käydessäni moni paikallinen sanoi, että puhun oikein hyvää englantia. En kuitenkaan lähtisi noiden kehujen perusteella väittämään, että lontoo sujuu multa "käytännön tilanteissa oikein hyvin", koska ymmärrän sen, että noiden kehujen latelu on ihan pelkkää kohteliasta small-talkkia.

Ja vielä tuohon aiempaan "jos hallitset kieliopin noin heikosti…" -lausumaasi:
Ai, kuinka heikosti? Eihän pointti ollut se että hallitsisin sen heikosti, vaan se että työmäärä jäi olemattomaksi

Siis sehän nyt on sen osaamisen arvioinnin kannalta aivan sama, onko osaaminen heikkoa siksi, ettei sen eteen ole tehty töitä, vai siksi, ettei osaaminen ole työnteosta huolimatta kehittynyt.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Siis sehän nyt on sen osaamisen arvioinnin kannalta aivan sama, onko osaaminen heikkoa siksi, ettei sen eteen ole tehty töitä, vai siksi, ettei osaaminen ole työnteosta huolimatta kehittynyt.

Niinpä. Onnekseni osaamiseni ei ole heikkoa, ja arvosana oli kaikilla mittareilla vähintäänkin kohtalainen.

Ylipäätään, kaiken vähättelyn keskellä on syytä muistaa, että suomalaisnuoret ovat isommassa kuvassa erittäin kielitaitoisia.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Koulussa annettu kielitaito antaa sellaisen pohjan, jota voi sitten jatkojalostaa jos sitä kieltä joskus tarvitsee. En itse esimerkiksi pystyisi luultavasti hoitamaan edes kauppareissua ruotsiksi, vaikka olen sitä vuosikausia opiskellut. Kuitenkin uskon, että Ruotsissa asuessani oppisin kielen aika nopeasti, koska olen Suomessa saanut peruskäsityksen kieliopista ja tärkeimmästä sanastosta.

Väitän, että jokainen Britanniaan/Espanjaan/Ranskaan/Saksaan/Ruotsiin/Venäjälle muuttanut suomalainen on ollut kiitollinen, jos on koulussa opiskellut sen maan kieltä jo ennalta vaikkei sen pelkän koulun kieliopetuksen perusteella vielä mikään mestari olisikaan.

C on ihan hyvä arvosana todella kovatasoisesta A-englannista. Sen sijaan esim. B-ruotsista se ei olisi kovin hyvä arvosana, koska taso on paljon heikompi. Mutta turha noita arvosanoja on sen enempää märehtiä, ei ne ole mikään Mooseksen laki.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Pikkuhiljaa alkaa lähenemään omat ylioppilaskirjoitukset, nimittäin ensi viikon kärkeen heti maanantaina pistetään nokan eteen historian tehtävä paperit. Kesällä on tullut luettua tasaisesti hiipuvaan tahtiin ja koealue saadaan nipinapin luettua kokonaan lävitse. Siihen päälle vielä pikainen kertaus ennen todellista tulikoetta. Stressi on ollut päällimmäinen tunne viimeiset 2 kuukautta asian tiimoilta, mutta nyt se totuuden hetki on todella lähellä! Todellista painetta vielä luodaan kotoa käsin, jotka oikeasti odottavat minulta L:n tasoista suoritusta, joka ei todellakaan ole realistinen, vaikka kurssit ovat menneet todella nappiin.

Viimeksi tänään luin Suomen historiaa 1800-luvulta kohti sisällissotaa noin 2 tuntia, mutta tuntuu kuin kaikki tieto olisi mennyt korvasta sisään ja toisesta ulos. Vaikeuksia varmasti tuottaa myös aikaisemmin luetut ajanjaksot, jotka ovat hautuneet päässäni sen 2 kuukautta (Antiikki, sotilaallinen ja hengellinen keskiaika esimerkkeinä). Historiasta olen saanut kaikista viidestä kurssista arvosanaksi kympin, mutta tuntuu täysin siltä, että mitään ei ole kursseista jäänyt mukaan. Osaan kyllä sijoittaa mitä on tapahtunut milloinkin, mutta sen syvällisempi analyysi tietyistä kysymyksistä tuottaa ongelmia!

Täytyy vain luottaa siihen, että vahvimmista osa-alueista (Maailmansodat, Antiikki, Keskiaika) tulee mahdollisimman paljon vastattavaa. Toisaalta täytyy pyrkiä välttämään vastauksissani esim. 1500-1800 - luvun historiaa (teollistuminen, Ranskan vallankumous), sekä taiteiden kehittymistä ja tulkitsemista. Se on jotain kuvottavaa!

Mites, onko muilla jatkoaikalaisilla ylioppilaskirjoituksia tässä syksyn mittaan tiedossa, ja jos on, niin kuinka olette niihin valmistautuneet? Entä miten nämä "konkarit", jotka ovat kirjoitukset kunnialla suorittaneet, olisiko jotain pientä vinkkiä antaa tarjolle? Stressi on päätä huimaava. Ensi viikolla varmasti myös jännitys.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Pikkuhiljaa alkaa lähenemään omat ylioppilaskirjoitukset, nimittäin ensi viikon kärkeen heti maanantaina pistetään nokan eteen historian tehtävä paperit. Kesällä on tullut luettua tasaisesti hiipuvaan tahtiin ja koealue saadaan nipinapin luettua kokonaan lävitse. Siihen päälle vielä pikainen kertaus ennen todellista tulikoetta. Stressi on ollut päällimmäinen tunne viimeiset 2 kuukautta asian tiimoilta, mutta nyt se totuuden hetki on todella lähellä! Todellista painetta vielä luodaan kotoa käsin, jotka oikeasti odottavat minulta L:n tasoista suoritusta, joka ei todellakaan ole realistinen, vaikka kurssit ovat menneet todella nappiin.

Viimeksi tänään luin Suomen historiaa 1800-luvulta kohti sisällissotaa noin 2 tuntia, mutta tuntuu kuin kaikki tieto olisi mennyt korvasta sisään ja toisesta ulos. Vaikeuksia varmasti tuottaa myös aikaisemmin luetut ajanjaksot, jotka ovat hautuneet päässäni sen 2 kuukautta (Antiikki, sotilaallinen ja hengellinen keskiaika esimerkkeinä). Historiasta olen saanut kaikista viidestä kurssista arvosanaksi kympin, mutta tuntuu täysin siltä, että mitään ei ole kursseista jäänyt mukaan. Osaan kyllä sijoittaa mitä on tapahtunut milloinkin, mutta sen syvällisempi analyysi tietyistä kysymyksistä tuottaa ongelmia!

Täytyy vain luottaa siihen, että vahvimmista osa-alueista (Maailmansodat, Antiikki, Keskiaika) tulee mahdollisimman paljon vastattavaa. Toisaalta täytyy pyrkiä välttämään vastauksissani esim. 1500-1800 - luvun historiaa (teollistuminen, Ranskan vallankumous), sekä taiteiden kehittymistä ja tulkitsemista. Se on jotain kuvottavaa!

Mites, onko muilla jatkoaikalaisilla ylioppilaskirjoituksia tässä syksyn mittaan tiedossa, ja jos on, niin kuinka olette niihin valmistautuneet? Entä miten nämä "konkarit", jotka ovat kirjoitukset kunnialla suorittaneet, olisiko jotain pientä vinkkiä antaa tarjolle? Stressi on päätä huimaava. Ensi viikolla varmasti myös jännitys.

Jos tosiaan olet saanut noin hyvät arvosanat kaikista kursseista, niin onhan niistä nyt jotain pitänyt jäädä päähän. Eli en kyllä sinuna olisi kovinkaan huolissaan. Sen verran mitä itse muistan historian kursseista, niin juuri nuo 1500-1800-luvun mainitsemasi asiat ja tuo taiteiden kehittyminen ja tulkitseminen ovat aika perseestä. Tai ainakin omalta kohdalta huomasin kursseilla, että nuo ovat aika monimutkaisia juttuja.

Mutta sitten itse asiaan. Itsellä on edessä noin kahden puolen viikon päästä Terveystiedon kirjoitukset. Lähden tavoittelemaan E:tä eli myös minulla on kovat tavoitteet. Sen eteen on toki tehty töitä. Pitkin kesää ole lukenut kirjoja läpi ja pyrkinyt kiristämään tahtia loppua kohti. Toki, kun tässä aineessa on vain kolmea kurssia + abikurssi, niin luettavaa ei nyt aivan älyttömästi ole. Luottavainen olen tällä hetkellä, mutta vielä on kunnon loppukiri ottamatta.

Tsemppiä sulle siis ensi maanantaille.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... olisiko jotain pientä vinkkiä antaa tarjolle? Stressi on päätä huimaava. Ensi viikolla varmasti myös jännitys.

Sattumalta on tullut katseltua parina maanantaina yleltä jotain aivodokkaria. Siinä on molemmilla kerroilla ollut pari hyvää ja helppoa käytännön vinkkiä, joista viimeviikkoinen oli nimenomaan kuvaamasi kaltaisen stressin vaikutusten vähentämiseen. Tutkija oli muuten joku USA soccer maajoukkue kandidaatti joka oli pelannut helvetin hyvin, kunnes maajoukkuevalmentaja tuli seuraamaan peliä, minkä veti sitten stressin takia käsille ja päätti ryhtyä stressitutkijaksi.

Hän siis sanoi, että kun nämä YOt on, niin vaikka tuntia ennen kotoa lähtöä, kirjoita paperille mitä juuri sillä hetkellä ajattelet. Tärkeää on nimenomaan kirjoittaa paperille, koska yksi vaikuttava tekijä oli tämä visuaalisuus jos en väärin muista. Nyt kun kirjoitat paperille siis ihan mitä vaan, ei mitään proosaa, vaan ajatuksia tyyliin: onhan paska sää tänään, toivottavasti fillarin kumi ei puhkea ja saas nähä miten sen jokereiden käy siellä koohooällässä .... ja tämmöstä kymmenisen minuuttia, niin johan lähtee.

Stressi siis jotenkin johtuu siitä(vai esiintyy niin), että aivot alkavat käsittelemään kaikkea epäoleellista ja oleelliselle jää vähemmän kapasiteettia. Kun kirjoittelet jonninjoutavia, niin ikään kuin resetoit kajuuttaa.

Varmaan löytyy areenasta toi viime maanantain aivodokkari, oli tosi mielenkiintoinen, kuten myös tämänpäiväinen.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Joo itsellä oli tänään englannin kuuntelut. Sanotaanko näin, että nyt vituttaa ja huolella. Meni aivan persiilleen. Ei ole ikinä tullu näin vaikeaa kuuntelua.

Sitten muihin kirjotuksiin. Maanantaina vielä biologia ja parin viikon päästä sitten kemia. Motivaatiota ei enää yhtään ja kaikki masentaa.

E. Ja niinhän sitten kävi että olin oikeassa. Perseelleenhän se sitten meni. Ei voi mitään ja eikun kohti uusia pettymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
E. Ja niinhän sitten kävi että olin oikeassa. Perseelleenhän se sitten meni. Ei voi mitään ja eikun kohti uusia pettymyksiä.

Ei se mitään, koko illan olen vaihtanut muiden kanssa mielipiteitä ja kanta tuntuu olevan kaikilla sama: hemmetin vaikea kuunteluosio. Itse nappasin omien laskujen mukaan noin 65/90 ja aluksi olin maani myynyt. Nyt kun olen muiden kanssa jutellut, alkaa se tuntumaan jopa puolustusvoitolta. Sama vaikea se kuuntelu on kaikilla ollut, moni E:n tai L:n hakija on kompastunut myös.

Nyt sen C:n pitäisi olla haarukassa, mikä on minimitavoite. Jopa M on nappisuorituksella mahdollisuuksien rajoissa, sillä jos kirjallinen osiokin on vaikea tulevat pisterajat varmaankin tippumaan. Ja jos se taas on helppo, niin.... No, se on helppo - oletettavasti myös minulle. :D
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Joo itsellä oli tänään englannin kuuntelut. Sanotaanko näin, että nyt vituttaa ja huolella. Meni aivan persiilleen. Ei ole ikinä tullu näin vaikeaa kuuntelua.

Sitten muihin kirjotuksiin. Maanantaina vielä biologia ja parin viikon päästä sitten kemia. Motivaatiota ei enää yhtään ja kaikki masentaa.

E. Ja niinhän sitten kävi että olin oikeassa. Perseelleenhän se sitten meni. Ei voi mitään ja eikun kohti uusia pettymyksiä.

Älä missään nimessä laita päätä pensaaseen! Vaikka itse en englantia vielä kirjoitakkaan, niin kuulin monen suusta sen, että oli kuulemma poikkeuksellisen haastava kuunteluosio (jostain japanilaisista ampiaisista?)! Kuten Cjyyl totesikin, varmasti moni muukin lähti maansa myyneenä pois luokkatilasta, joten luulisin, että ei ole vielä syytä huoleen. Vielähän teillä on edessä se kirjallinen osuus, joten kaikki on vielä omissa näpeissä, niin sanotusti! Tsemppiä!

Voin kiittää luojaani siitä, että itse en vielä englantia kirjoittanut. Ainoat kompastuskiveni koko lukioaikana ovat olleet kielet, etenkin kuuntelut.

EDIT. Kiitoksia muuten jussi_j:lle tuosta vinkistä, pitää tutkia asiaa ennen ensi viikkoa! Tiedän, että koe menee suunnitelmien mukaan, jos saan minimoitua stressitilan, sekä jännityksen.
 

SamTheMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viime keväänä kirjoitin itse ylioppilaaksi ja edelleen muistan oikein hyvin sen vittumaisen stressin ja käsien hikoamisen koetilanteessa. Se kuuluu asiaan ja siellä on samaan aikaan monta sataa muutakin ihmistä, jotka jännittävät saman asian takia. Nauttikaa!

Historian kirjoittajille voisin neuvoksi antaa ainakin viime vuosien yo-kokeiden silmäilyn ja perehtymisen vastaustyyliin, jos sitä ei vielä ole jostain syystä tullut tehtyä. Todellakaan tärkeintä historian kirjoituksissa ei ole tarkkojen vuosilukujen muistaminen, eikä muutenkaan kovin yksityiskohtaisten asioiden kertaus. Suurin juttu on se, että ymmärrät: miksi joku asia tapahtuu, milloin se tapahtuu, mitä siitä seurasi tapahtumahetkenään ja mitä siitä on heijastunut nykypäivään. Toki, historian lukeminen on paljon pänttäämistä ja ulkoa opettelua, mutta kannattaa mielessä pitää edelleen se, että kokonaisuudesta ne pisteet annetaan!! Jokerikysymyksiin kannattaa vastata ehdottomasti, jos vähääkään asiaa osaa. Jokereista voi helposti saada kasaan 4-7 pistettä, jos tietää asiasta suurinpiirtein jotain ja osaa pukea sen sanoiksi. Itsellä kävi todella hyvä tuuri viime keväänä, kun jokeritehtävässä oli annettu aineisto ja pelkästään käymällä aineiston läpi kohta kohdalta taisi saada 4 pistettä. Jokainen piste on yo-kirjoituksissa tärkeä!

Joulukuussa on hyvä pitää taukoa kirjoituksista, nyt koittakaa kaikki nykyiset abit tsempata! Voin taata, että teillä on ihan helvetin hieno fiilis, kun saatte iskeä valkoisen lakin päähän keväällä!
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Mitä myös itse juttelin kavereiden ja tuttujen kanssa, niin ollut vaikea kuuntelu. Itsellä meni varsinkin avot aivan ohi. Niistähän itsellä varmaan suurin osa pisteistä lähtikin. Noh toivotaan, että kaikki tosiaan hiukan epäonnistuivat.

Ovat muuten erittäin ärsyttäviä, jos tulee noissa avoissa juuri tuollainen, että kuulee vain kerran sen asian. Itse en ainakaan ehtinyt edes kirjoittaa puoliakaan ennen kuin jo sanottiin, että katsokaa seuraa kysymystä. Noh keväällä sitten viisaampina (eli kirjoitan luultavasti keväällä uudestaan, jos en ole tyytyväinen) tietää paljon paremmin, miten merkata asiat kesken kuuntelun ja yrittää sitten sen 8 minuutin aikana kirjoittaa kaiken tarvittavan.

Itse tosiaan käytännössä kaikki keskittyminen on suuntautunut biologiaan, kun sitä en pysty keväällä uusimaan fysiikan takia. Ja keskittymistä ei todellakaan helpota NHL 14 ilmestyminen.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Minusta tuo kuullun koe ei ollut erityisen vaikea, tunneilla tuli harjoiteltua vaikeampiakin. Monivalinnoista sain 23-24 oikein, avot menivät vähän kehnommin.

Kommunikatiivisissa tosin oli ärsyttävän vähän aikaa vastata.
 

Patamies#72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen varustettu erittäin huonolla kielipäällä ja koska pitkä matematiikka sujuu kohtalaisesti päätin kirjoittaa lyhyen englannin. Tänään oli siitä kuuntelu, joka oli kyllä lapsellisen helppo. Nyt kun oikeat vastaukset tuli niin korkeat pisteet on tulossa. Avoissa kirjoitin muistaakseni kaiken mitä täydet pisteet vaativat. Monivalinnoissa löysin kaksi varmaa virhettä ja pari kohtaa joita en muistanut. Kolmososiossa, jossa pistekerroin on myös kolme ei ollut kuin yksi virhe laskujeni mukaan! Jos myös kirjallinen menee hyvin taidan kokeilla ylimääräisenä pitkää englantia keväällä.

Muista kirjoituksista sen verran, että nyt syksynä on vielä edessä tosiaan tuo englannin kirjallinen osio, sekä historia(pakollinen) ja terveystieto(ylimääräinen). Historiaa olen päntännyt aika huolella ja vielä viikonloppuna kertaillaan, sen mitä liigaavaukselta ehtii. Terveystieto on myös korkattu, mutta siinä on vielä urakkaa edessä. Molemmissa reaaleissa tavoitteet ovat M +/-1.

Keväällä edessä savottaa äidinkielen, pitkän matematiikan ja reaalin kanssa. Reaalina menee joko maantiede tai yhteiskuntaoppi. Ja mahdollisesti englanti A-kielenä.
 

Murskaaja

Jäsen
Olipahan itselläkin eilen englannin kuuntelu. Ei suurempia vaikeuksia ollut ymmärtää puhetta. Kysymyksien ymmärtäminen ja niiden vastausten löytäminen rivien välistä olikin sitten vähän haasteellisempaa joissain kohdissa, mutta olen silti tyytyväinen suoritukseeni eikä jäänyt ainakaan harmittamaan jälkeenpäin.

Kokeen pahin paikka oli mielestäni monivalinnoissa keskivaiheilla tullut loputon B-vastausten jono. Kävi useamman kerran mielessä notta pitäisikö välillä kokeilla C:tä tai A:ta mutta jääräpäisesti laitoin mielestäni oikeimmat vastaukset. Ja nyt tuloksia tarkistellessa siellä keskivaiheilla juurikin oli se B-juna.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tänään oli sitten se H hetki, jota on pitkään peljätty, nimittäin historian kirjoitukset. Voin sanoa, että vitutus on kyllä päällimäinen tunne, kun sieltä lähtemään jouduin. Kysymykset olivat helppoja ja suurimpaan osaan tehtävistä pystyi lukemaan vastauksen suoraan sieltä koepaperista. Vitutuksen aihe on vaan se, että aika loppui tyypillisesti kesken.

Heti kun sain paperin esille sain juonen päästä kiinni, ja aloin sepostamaan Pompeijin kaupungin elämästä. Helppoa kuin heinänteko. Sain tehtävän valmiiksi ja huomasin, että ei helvetti sentään, mulla on menny yli 2tuntia yhden(!!!!) tehtävän tekoon. Nopeasti rupesin väsäämään seuraavaa tehtävää, johon en syventynyt enää niin kovin, mutta aikaa oli jo mennyt niin tuhottomasti avaustehtävän tekoon, että kiriminen on perkeleen vaikeeta. Kakkostehtävän sain valmiiksi noin 12.30, eli aikaa oli neljän tehtävän tekoon enää 2,5 tuntia!

Onnekseni Jokeritehtävät oli tajuttoman helppoja, molemmisssa löytyivät vastaukset niistä annetuista teksteistä+lisäksi piti kirjoittaa muutama fakta c) kohtaan. Niistä selvisinkin nopeasti ja aikaa oli kahden tehtävän tekoon tunti, puoli tuntia per essee. No vittu, Suomen metsäteollsuus kysymykseen 1800-luvulta -> 1939-luvulle päätin lähteä vastaamaan. Jeps, aikaa meni noin 50 minuuttia siihen kahden sivun kirjoittamiseen. Eli aikaa oli yhden paskaisen tehtävän tekoon 15 minuuttia!!!! Sain alustuksen nopeasti kirjoitettua paperille, mutta aika loppui auttamatta kesken ja jäi muutama hyvä pointti paperille kirjoittamatta 1929-1932 luvun lama aikaisista Iso-Britanniasta, Usasta ja Saksasta. Vararehtori huusi "seis" ja mulla jäi tyylikkäästi lause kesken, ja homma oli paketissa.

Vituttaa! 2 ekaa esseetä hyviä, loput töhelöiden tehtyjä sepustuksia vailla päämäärää ja perusteluita eri näkökulmista. C tai M tiedossa, veikkaisin. Jos eivät anna pisteitä paskanjauhamisesta niin voi tippua jopa B:hen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös