Sotilasarvo ja tehtävä

  • 84 852
  • 422

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ensin julistat täällä, että arvostat alipäällystöstä vain niitä, jotka ovat arvoltaan ylikessuja tai sitä ylempiä ja päällystöstä vain kapteeneita tai sitä ylempiarvoisia. Ja sitten kuitenkin toteat, ettei se arvostus lähdekään sotilasarvosta.

Ja tämä sama nimimerkki väittää minun nolaavan itseni asevelvollisuusarmeija -ketjussa.

Lähinnä arvostelin yleensäkin pelkkää arvomerkkien tuijotusta, ei se lopulta sieltä lähde. Toki kun on koulutettu tiettyyn vastuuseen niin sitä voi odottaa tosipaikassa, eli rj hoitaa ryhmänsä ja on sen paras taistelija ja niin edelleen.

Ilmaisin vähän huonosti, mutta tarkoitin sitä, että minun kunnioitus lähtee niille johtajille, jotka ovat kehdanneet tehdä jotain lisää ja saaneet lisää arvomerkkejä. Minusta moni vänrikki esim pitää itseään suurenakin sotajohtajana, vaikka vasta varusmiespalvelus on suoritettu. Tähän minä puutuin.

Ja siinä asevelvollisuusarmeija-keskustelussa joku muu on tainnut nolata itsensä aika täydellisesti. 20 miljoonan miehen armeijat tulee päin näköä ja turvallisuustilannekin on huonompi, kuin Israelilla ;). Ja Kapanen vai mikä Kapsu se oli niin on löysä höntsäilijä joka tulee leikkimään leikkikalullaan (KalPa).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ilmaisin vähän huonosti, mutta tarkoitin sitä, että minun kunnioitus lähtee niille johtajille, jotka ovat kehdanneet tehdä jotain lisää ja saaneet lisää arvomerkkejä. Minusta moni vänrikki esim pitää itseään suurenakin sotajohtajana, vaikka vasta varusmiespalvelus on suoritettu. Tähän minä puutuin.
Kertausharjoituskutsut ei kyllä ole omasta halusta kiinni, niitä tulee jos on tullakseen. Samoin, jos ei kauheasti sössi kertausharjoituksissa (eli ole kännissä mestoilla), niin joka kerta tulee ylennys, kun päivät ja ylennysväli tulee täyteen. Ainakin näin on aina sanottu meidän kertausporukalle. Meikäläisellä alkaa olla päivät täyteen sotilasmestariksi asti, edellisestä reservin ylennyksestä tulee 2 vuotta itsenäisyyspäivänä. Enkä mä kyllä mitään ole lisää tehnyt, kunhan lähtenyt käskyn saatuani kotiväkeä karkuun viikoksi / viikonlopuksi.
 

Focker

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Medveščak Zagreb, Alaska Aces
1. Res. Rakuuna
2. Sopankeitto(Spade)
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
1. Kaartinjääkäri
2. ???

On itseasiassa aika mielenkiintoinen juttu. Olen I/08 saapumiserää ja kotiuduin pari kuukautta sitten. Kotiutumispäivänä komppanian päällikkö piti meille loppupuhuttelua (palautetta yms.) ja kysyi sitten maagisen "kuka ei tiedä omaa sodan ajan tehtäväänsä?", jolloin jokaikinen vippikuski (n.20 kpl) nosti kätensä ylös. Kapteeni naureskeli hetken, rupesi miettimään ja hetken päästä totesi ettei hän itsekään tiedä sodan ajan tehtäväämme. Santahaminan vippikuskit saivat tosiaan spol-koulutuksen, mutta hyvin pikaisen sellaisen joka sekin oli lähinnä porttia ja pressanlinnaa varten. Soitimme vielä myöhemmin (humalassa, mutta kuitenkin) kyseiselle kapteenille, joka ei ollut saanut selville sodan ajan tehtäväämme. Eipä meikäläisellä olisikaan valmiuksia toimia missään, enhän ole koko varusmiesaikana tehnyt muuta kuin ajellut mustia autoja!
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ei varsinaisesti liity tämäkään, mutta itse en arvosta paskan vertaa yhtäkään armeijan leivissä olevaa. Lähtökohtaisesti kaikki jotka ovat vapaaehtoisesti armeijan leivissä yli 6kk ovat psyykkisesti enemmän tai vähemmän sairaita.

Tykkimies Dustwallow

Tähän voisin todeta että täysin sama. Hukkaanheitettyä aikaa kankeassa ja todella vanhentuneessa laitoksessa jossa uusiutuminen on selkeästi paha asia.

Nyt kun miettii niin kaduttaa etten mennyt sivariin.

Terveisin

Esikuntalähetti, autosotamies obi-wan 4.Er.autok:sta, puolen vuoden istuja tietenkin.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
1. Tst-pioneeri
2. PorPr. 2.PionK.

Eli räjäytellään, miinoitetaan, tapellaan jnejne.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tähän voisin todeta että täysin sama. Hukkaanheitettyä aikaa kankeassa ja todella vanhentuneessa laitoksessa jossa uusiutuminen on selkeästi paha asia.

Nyt kun miettii niin kaduttaa etten mennyt sivariin.

Terveisin

Esikuntalähetti, autosotamies obi-wan 4.Er.autok:sta, puolen vuoden istuja tietenkin.

Minä menen jopa niin pitkälle, että jos nyt pitäisi armeijan leipiin siirtyä, niin totaali taitaisin olla. Ei edes sivari nappaisi, kun ei naisiakaan väkisin pistetä mihinkään.

Ja tuo, että armeijassa kaikki uusiutuminen tuntuu olevan kiellettyä, on helvetin totta. Ja se kostautuu vielä joskus...
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
1. Alikessu
2. IlmaSK/ Ilmavalvontaryhmän johtaja
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
1. Res. kers.
2. Ilmatorjunta, johtokeskus-au.

Parola II/07.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1.vapautettu
2.hullu

myönnän suoraan että minussa ei ollut kanttia ryhtyä totaaliksi. Se olisi kaikkein rohkein ja kunnioitettavin valinta. No, oli minussa kuitenkin sen verran kypsyyttä etten tarvinnut inttiä todistaakseni miehisyyttäni.
Sivari on rangaistus siitä jos munat ja aivot löytyvät samasta ruumiista. Ongelma on siinä ettei kukaan armeijakiihkoilijoista myönnä sitä rangaistukseksi vaikka se sitä on!
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
1. Vapautettu
2. Toivottavasti ei tule tarvetta keksiä sellaista
 

#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hyvinkään Tahko, Pasi Nurminen
1. Kersantti
2. Tykkiryhmän johtaja

Vekaranjärvi, 2/05
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
1. Jääkäri
2. Heittimen suuntaaja

Perkele te olette nuoria. (3/93 vekara)

Korpinjämät oisin lutin mukaan saanu, mutta kun korpisoturi (minä) veteli lomia pitkäks ym. Toki aseiden kanssa oltiin tiptop aina.
 
Viimeksi muokattu:

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Jääkäri, kranaatinheitinkomppania ja kranaatinheittimen suuntaaja.

Nykyajan aseteknologia huomioonottaen, olen kaupunki- ja sissisotaan varsin varteenotettava vaihtoehto. Kait?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ylimatruusi, TVÄL-mies, miinamies, miinanraivaaja, pintapelastaja.
Nykyään reservissä maakuntajoukoissa tarkka-ampujana ja kaupunkisodankäyntiä, kohteensuojausta ym.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Olen aina luullut, että reservin upseerit voivat olla korkeintaan komppanian varapäälliköitä ja että esim jääkärikomppanian tulenjohtopäällikkökin olisi kapiainen.

No aina oppii uutta.
Reserviläisiä on pakko sijoittaa myös komppanian päälliköiksi. Jossain pataljoonassa voi periaatteessa olla niinkin, että pataljoonan komentaja on ainut kantaupseeri, kun esikunnasta lähtien käytännössä kaikki voivat olla ressuja. Ja itse asiassa myös pataljoonan komentaja ja tulenjohtokomentaja voivat ainakin joissain oloissa olla reserviläisiä.

1. Res. Vänrikki
2. TjPääl/JK
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös