Sotilasarvo ja tehtävä

  • 84 854
  • 422

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuninkaallinen sotilaskeittäjä. Esitutkinta- ja huumekomppanian kunniakkaan, rauhanajan vaativimman miehistötehtävän huippukoulutuksen läpikäynyt jääkäri. Sodanaikainen tehtävä ei ole kirkkaana mielessä, mutta sovitaan että se on aamupuuron suolaus ja noppasopan oikean maun peittäminen. En tiskaa!
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Panomies. Jahka sota alkaa, niin minä hoitelen kotirintaman naiset, kun muut ovat papattileikeissä. Inttikaveri voi tulla messiin.

Hiukkavaarassa, Oulussa siis, kävin sotakouluni. Sotilaspoliisikouluttaja Makkonen oli sangen legendaarinen hahmo.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Hiukkavaarassa, Oulussa siis, kävin sotakouluni. Sotilaspoliisikouluttaja Makkonen oli sangen legendaarinen hahmo.
Höm höm. Mä kävin myös tuolla sen Spollikoulutuksen syksyllä -94. Jotain tuntoja tuo Makkonen herättää täälläkin - vaan en nyt saa täsmennettyä ajatuksiani.

Milloin anti-käyttis olit tuolla? Onkohan tuo Makkonen minullekin tuttu? Miksi kyselen sitä?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Milloin anti-käyttis olit tuolla? Onkohan tuo Makkonen minullekin tuttu? Miksi kyselen sitä?
Tässähän riisuu itsensä alasti, kun tämän kertoo eli vuosihan oli 1997. Kajjjaanissa ne meitä kouluttivat viisi viikkoa ja sitten oltiin Hiukkavaarassa taas. Minunhan tosin piti urheilla niin paljon, että Makkonen totesi: "eihän tuosta 'Käyttäjänimetön' tule vittuakkaa, että olette koko ajan lomilla ja vartiovuorot kusevat koko ajan. Eikö teitä kiinnosta sotilaspoliisiin ura ja vartijakoulutus?". Siihen vain rauhallisesti, "kyllä kiinnostaa mutta urheilu kiinnostaa enemmän". Ei minua tosin kiinnostanut mutta sehän olisi voinut vittuilla, että mitä sitten hait spolleksi. No, sen jälkeen olin käytännössä 4 kk lomilla. Välillä kävin kasarmilla syömässä. Makkonenkin oli lauhkea ja kädestä pitäen toivotti onnea. 10.9.1997 kapteeni ojensi sotilaspassin todeten virnistäen: "Taisitte 'Käyttäjänimetön' tehdä kasarmin lomaennätyksen".

Se jäi mieleen, kun Makkonen lähti kerran polkupyörällä. Selässään pieni pinkki reppu, sellainen jollainen on 7-vuotiailla tytöillä. Hirveä körmy ja hullu, ja tuo reppu selässään meni Makkonen portista ulos. Mitähän kuuluu Makkoselle nyt.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
1. Korpraali.

2. Edesmennyt Vaasan rannikkopatteristo, vuosi oli varmaan jotain -89/90. Käytännössä olin isoin herra mihin varusmiespalveluksen aikana voi yltää, eli olin kirjuri. Alokasajan jälkeen muut tetsasi ja minä join kahvia toimistossa ja jaoin hälyvuoroja, sekä naputtelin hauskoja kuulustelupöytäkirjoja kun kaverit tuli kännipäissään ja myöhässä patterille.

Kertaamaan eivät ole huolineet. Ikinä en ole rannikkotykillä ampunut, mutta olen pitänyt sotataitoja yllä pelaamalla silloin tällöin World of Tanksia ja Battlefieldiä. Osaan siis tiukan paikan tullen ajaa esimerkiksi panssarivaunulla ja lentää helikopterilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
1. Panssarijääkäri

2. Karjalan Prikaatin Kymen jääkäripataljoona. Ei sodanajan sijoitusta tai tehtävää kerrottu. Kuorma-autoa varmaan tarkoitus metsään ajaa ja tappaa pari ryssää siinä samalla.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Mauri sedän ylensivät per 6.12. reservin luutnantiksi.

Ja inttihän on tietenkin käyty Pohjois-Karjalan kunniakkaassa Prikaatissa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1. Intin jälkeen siviiliin jääkärinä mutta YK-keikan jälkeen res.alik.

2. Sodankylän kuninkaallisen kuljetuskomppainan autokuski, nykyisestä kriisiajan sijoituksesta ei tietoa...
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Panssarijääkäri Parolannummelta. Tankin kyydissä mennään jos sota syttyy ja voi olla että kevyt kertasinko on silloin messissä myös rynkyn ohella.

"Meillä ei säikytä,
meillä ei surra
- iske ja murra!"
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
1. Kaartinjääkäri, nyt tosin jo reservin sellainen.
- Kunniallisessa KulJk:ssa palvelin 362 vuorokautta
- Pasi kuskiksi kävi tie, joka olikin ihan hauskaa hommaa

2. En nyt varmaksi muista, jonkun vesitornin vartioiminen taisi olla homma. Toivottavasti PASI:n kanssa.
 

Jotva

Jäsen
Voipi olla, että on tullut joskus vastattua, mutta menköön uudestaan, kun vielä muistan. Eli reservin ylikessu ja tulenjohtolaliupseeri ilmatorjunnassa.

Armeija tuli käytyä jo 80-luvun alussa ja niin kokivat minut tärkeäksi maanpuolustuksen kannalta, että kolme tai neljä kertaa on pitänyt käydä kertaamassa. Nyt on onneksi viime vuosina ollut vähän hiljaisempaa, kun alkaa tuota ikääkin jo olemaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin joskus 80-luvulla läpi puolisotilaallisen pursiseuran leirin suomenlinnassa merisotakoulussa sotilasarvolla matruusi tehtävänä kirjuri.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ylikersantti. Intti Kainuun Rajavartiostossa III/88.

Tämän hetkinen sijoituspaikka Ilomantsin rajavalvonta-alue, Möhkön rajakomppania. Tehtävänä rajajääkärijoukkueen varajohtaja.
 

#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hyvinkään Tahko, Pasi Nurminen
Sotilasarvo on res. kersantti (jo varusmiesaikana ylennetty), ja intin kävin Vekaralla II/06 kuninkaallisessa kenttätykistössä. Sodanajan tehtävä on tykkiryhmän johtaja.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
C:n papereilla sitä varmaan ollaa miinoja polkemassa sitten etulinjassa.

Siellä minäkin. Poljen niitä miinoja käsilläni, kun tuo helvetin olkapää alkoi temppuilemaan niin saa kokea sen tuskan ja kärsimyksen ensimmäisenä, kun miina lasahtaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytännössä olin isoin herra mihin varusmiespalveluksen aikana voi yltää, eli olin kirjuri. Alokasajan jälkeen muut tetsasi ja minä join kahvia toimistossa ja jaoin hälyvuoroja, sekä naputtelin hauskoja kuulustelupöytäkirjoja kun kaverit tuli kännipäissään ja myöhässä patterille..

Kirjurina minäkin. Yllättäen kiinnioloviikonloppuina lauantaisin tein rästitehtäviä, eli vetäydyn nukkumaan vääpelin tstoon kun muut lähti hiihtelemään tai fillaroimaan. Kah, sotilaan tulee olla ovela paitsi kentällä niin myös paperihommissa. Mulkuimmat alikessut sai aika mukavasti sunnuntain päivystysvuoroja. Lomia yritettiin ostaa lisää, mutta suoraselkäinen pohjalainen ei sortunut petoksiin. Olisi pian joutunut tetsailemaan, joten hoidin hommani kuten pitikin. Sotkussa istuin viikossa enemmän kuin rivijääkäri koko intin aikana, luulisin.

Kertaamaan jouduin yhdesti, syytä en tiedä. Silloin olin tavallisena heitinmiehenä. Ristiin rastiin mentiin Rovajärvellä ja ampua poksauteltiin sinne tänne. Kanniskelin siellä ammuslaatikoita, sillä en enää muistanut miten heittimellä toimitaan. Ei ammuttu olalta sillä pyssyllä, höh? Niin, jääkäri olen sotilasarvoltani. JOS sotan joskus syttyy, niin livahdan jonnekin kauas ja äkkiä. Jos ehdin.
 

naapuri

Jäsen
Ylimatruusi.

Ihan hirveästi ei taida olla täällä laivaston käyneitä.
Ei sillä että väitän kykyjeni varmasti riittäneen mutta en kovinkaan paljoa halunnut AUKkiin. Laivalle oli päästävä, perheen perinteet hieman velvoittivat... Joojoo, laivasto-AUK... Niin paljoa en edes halunnut sykkiä että olisin edes ollut harkinnassa sinne, halukkaita oli koko Upinniemi täynnä joten siitä valtavasta massasta sai todellakin erottua jos halusi nimenomaan jollekin kipolle alikessuksi. Ja ainakin mun kohdalla tehtävät botskilla oli mitä hienoimpia, hälytysruorimiehenä pääsi ohjaamaan Pohjanmaata milloin Kustaanmiekasta, milloin avomerellä auringonlaskuun. Komeaa.

Sodanajan sijoituspaikkaa en muista, mutta lippulaivalla se ei ainakaan ole. Taisinpa olla osa suojelujoukkoja, jos oikein muistan, mikäli ryssä tänne tulee. Ne "onnekkaat" jotka ovat Pohjamaalla sotatilassa, elävät ainakin oman käsitykseni mukaan vain alle 15 min, sillä Pasilan linkkitornin ja muiden tärkeiden kohteiden listassa Pohjanmaa taitaa olla aika ylhäällä.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jääkäri, Kontiorannan KoRoHorossa heitinjoukkueen suuntaajana 1/11. Ei tosin ollut kaukana ylentyminen. Joukkueenjohtaja tuli viimeisenä päivänä kehumaan hyvästä palveluksesta ja sanoi siinä samalla, että olivat kouluttajan kanssa esittäneet allekirjoittanutta korpraaliksi, mutta ei ilmeisesti enää niin myöhäisessä vaiheessa miehistön jäseniä ylennetty.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Korpraali ylennyksen saa anomuksella ilman perusteita tai sai ainakin vielä 90-luvulla.

Puolustusvoimien sivuilla korpraaliksi ylentämiseen on merkitty vaatimukseksi 1 vuorokausi kertausharjotuksissa. Samaa sanoo Wikipedia: "Reservissä korpraaleiksi voidaan ylentää yhden kertausharjoituksen hyvin suorittaneita sotamiehiä." Eli ilmeisesti käytäntö on jossain vaiheessa muuttunut, tai sitten on jäänyt lukematta joku pienellä präntätty kohta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Puolustusvoimien sivuilla korpraaliksi ylentämiseen on merkitty vaatimukseksi 1 vuorokausi kertausharjotuksissa. Samaa sanoo Wikipedia: "Reservissä korpraaleiksi voidaan ylentää yhden kertausharjoituksen hyvin suorittaneita sotamiehiä." Eli ilmeisesti käytäntö on jossain vaiheessa muuttunut, tai sitten on jäänyt lukematta joku pienellä präntätty kohta.

Olin hieman epätarkka, jonkin näköinen maanpuolustusta edistävä työ, esimerkiksi veteraanitilaisuuden juontajana toimiminen tai paikallisen reservijärjestön puheenjohtajan suositus, on vaatimuksena.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
B:stä se alkoi ja C:hen se päättyi eli en vikoineni päässyt sisälle.

Tehtävä? Erinäisiä media-alan hommia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Reservin Vänrikki, Panssariviestikomppania II/95.

Sodanajan sijoituksesta ei mitään hajua. Kävin sitä kysäisemässä muutama kuukausi varusmiespalveluksen loppumisen jälkeen, muttei oltu vieläkään keksitty minulle paikkaa. Sen jälkeen olen antanut asian olla. Kertauspäiviä tasan nolla, ja erittäin suurella todennäköisyydellä niitä ei tulekaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös