"Oletko" Facebookissa?

  • 20 757
  • 123

Onko sinulla profiili Facebookissa?

  • Kyllä on

    Ääniä: 336 72,9%
  • Eipä ole

    Ääniä: 95 20,6%
  • Oli, mutta läksin pois

    Ääniä: 30 6,5%
  • Ei ole, mutta aion liittyä

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    461

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Muutenkin viihdyn omassa rauhassa paljon ja liityn edellä ihmettelijöiden joukkoon, kun nykyään pitäisi koko ajan olla tavoitettavissa. Minä en ainakaan halua olla.
En ihan ymmärrä miten tuo perustelu liittyy mitenkään tähän ketjuun. Ette vaan osaa käyttää ja syytätte siitä "yhteiskuntaa".

Minulla on lähes aina FB:n chat kiinni. Lähinnä se on auki vain jos olen kännissä. Puhelimeni on lähes aina värinällä ilman ääntä, joten olen tavoitettavissa jos huvittaa. Samaa toivon muiltakin, etteivät vastaa jos ei huvita.

Yhtä paljon tuosta Facebookista on "vaivaa" kuin sähköpostistakin eli ei juuri ollenkaan jos ei ole ns. kirjeenvaihdossa koko ajan ja kaikkialle. Se on sitten oma vika jos on, eikä siitä pidä sähköpostia - tai Facebookia - syyttää.
 

Kaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, SaiPa
En ole. Virallisesti en siis taida olla olemassa, haittaakse? Twitterissä olen, mutta sinnekään ei tule kirjoitettua paljoa, eikä varsinkaan mitään henkilökohtaisia asioita. Periaatteena on ollut pitää oikea elämä irti nettimaailmasta. Ja tämä pysyy.

Nimimerkin takaa toki huutelen typeryyksiä ja vittuilen oikein mielelläni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi muuten mökillä pitäisi olla tavoittamattomissa? Samalla tavalla kai se maailma pyörii, vaikka minä mökillä olisinkin, joten tykkään kyllä tietää asioista edelleen. Ei mökki ole sisällä istumista varten, ainakaan koneen äärellä, mutta sama kai se on, istuuko sen sateisen iltapuhteen koneella vai mökkitelkkarin äärellä. Tai lukee kirjaa. Lisäksi mulle tulee niin harvoin puheluita, että yleensä soittajilla on myös asiaa, ja miksipä en vastaisi sitten vaikka riippukeinun pohjalta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sähköpostitse, tekstiviestein ja puhelimella soittamalla tavoitan kaikki itselleni läheiset/tärkeät/tarpeelliset tahot. Heidän osaltaan en siis tarvitse enää erikseen mitään FB-profiilia, joten en tarvitse FB-profiilia ollenkaan. En koe mitään tarvetta haalia itselleni ylimääräisiä "FB-ystäviä", jotka eivät oikeasti ole ystäviä vaan epämääräisiä hyvänpäiväntuttuja, työkavereita, harrastuksista etäisesti tuttuja mutta muuten tuntemattomia tyyppejä tai erilaisia työ- ja vapaa-ajan kontakteja. Saan näihin tarvittaessa muutenkin yhteyden jos on tarve. Yleensä ei ole, joten en tarvitse FB:tä mihinkään.

Minua ei myöskään kiinnosta pätkääkään mitä kuuluu jollekin vanhalle koulu"kaverille", johon en ole ollut yhteydessä 20 vuoteen. Jos ei ole ollut tähänkään päivään mennessä asiaa tai yhteydenpitoa, niin eipä ole tarvetta jatkossakaan. Ei myöskään kiinnosta, onko joku vuosien takainen Katri kasiluokalta saanut jälkikasvua ja onko hän nyt yh-äiti ja onko lapsella nyt tuhkarokko.

Koulu- ja opiskeluajoilta on valikoitunut tietty suppeahko määrä ihmisiä joihin pidän muutenkin yhteyttä. Lisäksi nämä ystäväni sekä lähisukuni ovat pääosin samanlaisia kuin minäkin, eli oikeastaan kukaan ei ole Facebookissa (yksi ystäväni käy epäsäännöllisesti kurkkimassa FB:ssä, muilla läheisillä ystävillä ei FB-tiliä ole) ja hyvin moni suhtautuu siihen laillani varsin epäluuloisesti ja epäilee sen tietosuojan tasoa sekä tarkoitusperiä.

Arvostan yksityisyyttäni enkä koe tarvetta jakaa suurinta osaa asioistani kuin korkeintaan nimimerkin takaa. Päätoimisessa ammatissani olen itselleni tuntemattomien ihmisten tavoitettavissa ja tietyllä tavalla aina esillä, joten kotona haluan olla rauhassa. Sivutoimisessa ammatissani olen kyllä esillä omalla nimelläni ja omilla mielipiteilläni, mutta nämäkin asiat rajautuvat tiettyyn lokeroon ja tiettyyn aihepiiriin. Nämäkään näkemykset eivät ole tarkoitettu vuorovaikutteiseksi viestinnäksi eikä niistä tarvitse keskustella sen enempää.

Ymmärrän kyllä, että Facebookissa voi olla esim. tietoa urheiluseuroista yms. vastaavista, mutta odotan ja oletan, että samat tiedot ovat seurojen omilla kotisivuilla tai vastaavissa paikoissa saatavilla eikä niitä pidä lähteä metsästämään jokaisesta sosiaalisesta mediasta erikseen.

Jos joskus elämä muuttuisi sellaiseksi, että FB olisi elinehto yhteiskunnassa elämiselle eikä mitenkään pärjäisi ilman, niin silloin varmaan tekisin profiilin minimitiedoilla. Mutta enköhän käyttäisi sosiaalista mediaa varsin antisosiaalisesti silloinkin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
...Ei myöskään kiinnosta, onko joku vuosien takainen Katri kasiluokalta saanut jälkikasvua ja onko hän nyt yh-äiti ja onko lapsella nyt tuhkarokko..
Edelleen ihmettelen tuollaista tekstiä, koska tuo ei ole Facebookin vika noin niin kuin formaattina vaan ihmisen vika. Miksi ihmeessä tuossa on esimerkkinä joku "20 vuotta vanha koulukaveri" tai joku "yh, jonka lapsella on tuhkarokko". Minulla ei ole ainuttakaan tuollaista FB-kaveria. Sinne saa ihan itse valita, että ketä hyväksyy kaverikseen. Jos on niin pöljä, että hyväksyy sinne sellaisia, joiden jutut ei kiinnosta tai ei halua olla FB-kaverina, niin omapa on vikansa, ei Facebookin. Sähköpostiin verrattuna Facebook on paljon kätevämpi.

Minä en muuten ole Facebook-kaveri siskoni, veljeni tai sen yhden tyypin kanssa, kenen kanssa asun (naispuolinen, ei sukua). Äitinikin kysyi minua joskus Facebook-kaveriksi mutta en todellakaan klikannut jeejeetä. Soittakoot jos on asiaa.

Vaan voipihan sitä vaikkapa kirjekyyhkyillä viestitellä, varmasti ei elämä lopu siihenkään, niin kuin ei lopu elämä Facebookin kanssakaan - tai ilman sitä. Sitä vaan, että se oma Facebook-sivu on aika pitkälti sellainen kuin siitä itse tekee eikä sitä mitä on helppo parodisoida.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Löytyy. Facebook on mulle ainakin kätevä viestintäväline esim. jos pitää jonkun ryhmän kanssa sopia tapahtumia tms. Nopeudessaan ja kätevyydessään siis vallan mainio jos pitää infoa saada monille ihmisille sekä myös tietysti eri bändien tai seurojen tiedotteita on kiva lukea, jotka toki löytyvät varmasti myös virallisilta nettisivuilta.

Sen sijaan muiden päivitykset on selattu nopeasti läpi, sillä siellä harvoin mitään mielenkiintoista on. Mua ei tosiaan kiinnosta, jos joku henkilö X on käynyt kuntosalilla hikoilemassa ja hehkuttaa sitä suurena tekona tai joku näki oravan puussa. Joillakin on ehkä vähän lähtenyt mopo käsistä tuon tiedon jakamisen suhteen mitä sinne laukoo eivätkä he varmasti ajattele, että kiinnostaakohan tämä nyt varmasti kaikkia. Jokaisen oma asiahan tuo toki on ja kun itse en ole todellakaan mikään aktiivinen päivittelijä niin ehkä siitä tuo näkökanta.

Joka tapauksessa, kyllä löytyy ja lyhyenläisessä viestinnässä ihan hyvä väline.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
En ole, enkä näe mitään syytä miksi pitäisi liittyä. Muutenkin vituttaa jenkkifirmojen halu kerätä kaikki informaatio ihmisestä. Mitä ne sillä oikein tekevät? Pidän todennäköisempänä, että ryhdyn käyttämään TOR-palvelua kuin naamakirjaa tai muitakaan ihmisen tietoja kalastelevia kotkotuksia. Googlaaminenkin pitää huomisen jälkeen lopettaa. Vaikeaa on surffaaminen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä en muuten ole Facebook-kaveri siskoni, veljeni tai sen yhden tyypin kanssa, kenen kanssa asun (naispuolinen, ei sukua). Äitinikin kysyi minua joskus Facebook-kaveriksi mutta en todellakaan klikannut jeejeetä. Soittakoot jos on asiaa.
Minä olen siskon kanssa ja vaimonkin, veljeä ei ole. 66-vuotias äitini puolestaan ei ikinä ole edes koskenut yhteenkään tietokoneeseen, joten välitöntä kaveripyynnön vaaraa en näe.

Mulla on sellainen seula, että sukulaiset kelpaa periaatteessa kaveriksi mutta kukaan alle 18-vuotias ei. Mie kirjoitan sinne aikuisten juttuja, joten lapsille ne ei kuulu.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minun seulani on sellainen, että yhtään sukulaista en hyväksy kaverikseni. Poikkeukseksi lasketaan sellaiset tapaukset, jotka olen tavannut kohtalaisen lyhyen ajan sisällä, jotka ovat täysin erilaisia kuin sukuni yleensä (kusipäitä) ja jotka eivät ihan läheistä sukua (vanhemmat, serkut). Siskon kanssa on sukset niin pahasti ristissä, että kumpikaan meistä ei halua olla missään tekemisissä toistemme kanssa. En ole ainakaan seuraavaan 30 vuoteen tätä asiaa muuttamassa paremmaksi.

Suvun ulkopuolisista henkilöistä puhuttaessa on seulani erittäin tiukka. Muutaman ex-luokkalaisen kanssa on tullut jotain jutusteltua, mutta alkuperäisestä noin kuuden-seitsemän hengen muodostamasta ex-opiskelutoverieni joukosta olen poistanut kahta lukuunottamatta kaikki. Toinen näistä on sen verran kuuma kissa, että aina silloin tällöin käyn hänen kuvagallerioitaan lävitse ihan vaan huvikseen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Toinen näistä on sen verran kuuma kissa, että aina silloin tällöin käyn hänen kuvagallerioitaan lävitse ihan vaan huvikseen.
Runkuttelet?

No juu, odota kun pääset tähän ikään. Ne yläasteen ja lukion kuumat kissat näyttää nelikymppisinä vähän rupsahtaneilta jo... Onneksi rupsahtaminen on - Uuno Turhapuron sanoin - sellainen naisten tauti joka ei meihin miehiin tartu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Edelleen ihmettelen tuollaista tekstiä, koska tuo ei ole Facebookin vika noin niin kuin formaattina vaan ihmisen vika. Miksi ihmeessä tuossa on esimerkkinä joku "20 vuotta vanha koulukaveri" tai joku "yh, jonka lapsella on tuhkarokko". Minulla ei ole ainuttakaan tuollaista FB-kaveria. Sinne saa ihan itse valita, että ketä hyväksyy kaverikseen. Jos on niin pöljä, että hyväksyy sinne sellaisia, joiden jutut ei kiinnosta tai ei halua olla FB-kaverina, niin omapa on vikansa, ei Facebookin. Sähköpostiin verrattuna Facebook on paljon kätevämpi.

Täytyy tunnustaa, että minulla on jokunen "pöljäke" kaverina mutta kykenen toistaiseksi suodattamaan heidän viestinsä, mutta jos tilanne kääntyy sellaiseksi, että heistä tulee minulle suuren suuri maanvaiva, en epäile potkia heitä pellolle kaverilistaltani. Ei ole minun murheeni jos se heitä vituttaa, antaa vituttaa vaan.

nimim. "pöljäke".
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Näköjään olen, vaikka jos nyt päättäisin, niin en olisi.

Kirjaudun sisään ehkä kerran 2-3 kuukaudessa ja koko touhu ei kiinnosta ollenkaan. Poistaakaan en voi itseäni sieltä lähisukulaisteni takia. He eivät vaadi minun olla siellä, mutta en nyt oikein tohdi poistaakaan tiliäni. Onhan siellä toki muutamia muitakin tuttuja. Minulle siitä ei vaan ole mitään hyötyä, kun en ole 15-vuotias tyttö, jonka täytyy saada aina uusimmat kuvat heti näkyviin muille. Voin soittaa kavereille ja sukulaisille jopa ulkomaille silloin, kun on asiaa. Karua jonkun mielestä, mutta niin se vaan minulla menee.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostetaas näkyville tämän uutisen vuoksi. Jos jättäydyt Facebookin ulkopuolelle, niin olet epäilyttävä.

"Sen sijaan sosiaalisen median ulkopuolelle jättäytyminen voi kieliä vaarasta ja paljastaa jopa psykopaatin."

"Slashdot-sivusto vei saksalaislehden tekemän huomion vielä pidemmälle muistuttamalla, että sosiaalisesta mediasta eristäytyvä voi mahdollisesti olla massamurhaaja."

Jatkoajasta löytyy 59 epänormaalia ihmistä, oletko psykopaatti vai massamurhaaja?
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tunnen muutamia muitakin, jotka eivät ole Facebookissa. Voisi jopa sanoa, että ovat kohtuullisen normaalin oloisia ihmisiä verrattuna moniin, joiden tiedän olevan Facebookissa. Poikkeuksena vahvistan tämän säännön.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Olen kyllä Facebookissa ja se on suhteellisen helppo tapa pitää yllä yhteyksiä kavereihin ja sukulaisiin. Chatin käytön tosin lopetin, koska kyllästyin siihen että keskustelun toinen osapuoli useimmiten häipyi sanomatta mitään. Tai sitten sanoi muutaman sanan ja lähti sitten keskustelusta.

Useimmiten vaan kirjoitan kaverin seinälle jos haluan kuulumisia kysyä. Jotkut tosin eivät ikinä niihin vastaa.

Se minua vähän nyppii, että jotkut eivät ollenkaan mieti mitä julkisesti tuonne postaavat. Pari päivää sitten jouduin piilottamaan seinälleni tulleen kissanraatokuvan, koska en todellakaan halua nähdä tuollaista omassa feedissäni.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllähän minä siellä olen, mutta niin passiivisesti kuin mahdollista. Mitään en ole seinälleni kirjoittanut enkä ikinä profiiliani päivittänyt enkä yhtään peukkua painanut. Liityin sen takia, kun kuulin ryhmästä "Kouvolan Entiset Nuoret" ja kivahan niitä ryhmän sivuilla olevia juttuja ja varsinkin kuvia on ollut katsella.

Vielä kun joskus viitsisi etsiä miten voi torjua ne sähköposti-ilmoitukset muiden tekemistä päivityksistä.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllä olen. Aluksihan koko homma tuntui kiehtovalta mutta kyllä se uutuuden viehätys karisi aika nopeasti poiskin. Nykyään se toimii linkkinä vanhempiin tuttuihin, joita ei enää näe juuri koskaan. Myös isompien kaveritapaamisten, mökkireissujen tms. sopiminen käy varsin näppärästi FB:n kautta. Oikeastaan muuta todellista hyötyä minulle ei siitä olekaan, ja kyllä on muutamaan otteeseen käynyt mielessä profiilin poistaminenkin. Ehkäpä sen jonain päivänä huomaan täysin tarpeettomaksi ja poistan koko paskan.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
"Oli, mutta läksin pois"

Näin, kohtapuoleen jo vuosi nettiminän kuolemasta. Sain tarpeekseni siitä, että kuinka paljon netissä oleva "minä" määrittelee oikeaa minää ja pseudoyhteisöllisyys korvaa oikeaa sosiaalista kanssakäymistä. Koko Facebook alkaa olemaan ilmiönä ns. suurempi kantajaansa ja se on hieman huolestuttava ilmiö(Tai oikeastaan jo hieman enemmänkin..).

Ja jos olen päätökseni johdosta "tavallisten" silmissä outo, antisosiaalinen, psykopaatti, potentiaalinen massamurhaaja ja kaikkea muuta, niin aina vain paranee. Se on vain imartelua tänä nörttien ja hipsterien hallitsemana synkkänä aikana. ;D
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Enpä ole nähnyt tarpeelliseksi FB:n liittyä. Tosin muutaman kerran kännipäissäni olen tuohon meinannut erehtyä, joten ilmeisesti olen "normaali" ainoastaan kännissä ollessani. Psykopaatiksi en tosin itseäni tunnista, ehkä korkeintaan hieman vainoharhaiseksi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olen. Miksi en olisi? Kyseessä on helppo tapa jutella ilmaiseksi kavereiden kanssa, keskustella omaa tai muiden mieltä polttavista aiheista ja katsella hiukan, miten muilla menee.

FB:n kautta olen yhteydessä moniin ihmisiin, joihin en muuten olisi. Hyvä sovellus kaiken kaikkiaan. Ihmiset kuitenkin päivittävät mitään yhä harvemmin ja valtaosa onkin nykyisin pelkkiä hiljaisia stalkkereita.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
On tunnukset facebookissa, ja varmastikin päivittäin käyn tsekkaamassa ettei itseä koskevia tapahtumia ole siunaantunut. Hyvin harvoin - jos koskaan - kirjoittelen tai saatika tykkäilen muiden tilapäivityksistä. Facebookin tuttu ja turvallinen peruschatti onkin sen paras ominaisuus jota ajoittain tulee käytettyä. Niinpä pidän itseä passiivisena aktiivikäyttäjänä.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
FB:n kautta olen yhteydessä moniin ihmisiin, joihin en muuten olisi. Hyvä sovellus kaiken kaikkiaan. Ihmiset kuitenkin päivittävät mitään yhä harvemmin ja valtaosa onkin nykyisin pelkkiä hiljaisia stalkkereita.

Mikä on "oikea" tapa käyttää Facebookkia? Olen ilmeisesti hiljainen stalkkeri kun en juuri koskaan päivitä mitään tai tykkää kenenkään tilasta saati lisää kuvia itsestäni. Käyn kuitenkin usein "fasessa" päivän aikana ja välillä juttelen ihmisten kanssa chatissa. Ja kun käyn siellä niin luonnollisesti luen etusivuni tapahtumat silmäillen läpi. Olenko stalkkeri? Jotenkin tuntuu, että pitäisi väkisin vääntää välillä jotain päivitystä tyyliin "laitoin ranskikset uuniin" kun muutaman kerran kuullut, että mua sanotaan stalkkeriksi. Onko sitten hyväksyttävämpää lukea toisten päivityksiä ja kommentoida niitä oikeassa elämässä kun olisi itse aktiivisempi tällä saralla? Kommentoinnilla oikeassa elämässä voisi olla esimerkkinä esimerkiksi vaikka se, kun näkee jonkun kaverin ja hän sanoo, että oli vaikka eilen katsomassa Hifkin ottelua. Jos sanon, että "joo, luinki fasesta eilen ku olit päivittäny. Oliko hyvä ottelu?"
- "oli joo, mikset kommentoinu tai tykänny?"

Ja vastaukseni otsikkoon on siis, että olen Facebookissa. Ainakin vielä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Profiili löytyy ja päivittäin tulee käytyä, useamman kerrankin. Helppo pitää yhteyttä kavereihin ilmaiseksi. Osan kanssa haluan vaihtaa kuulumiset siellä, lähemmille kavereille puhelut ja/tai kaffittelut.

Ja löytyyhän sieltä välillä ihan hassuja juttujakin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olet FB-stalkkeri. Älä kuitenkaan huoli, muutkin ovat. Jotkut kuitenkin myös tuottavat sisältöä palstalle. Minä arvostan eniten sellaisia FB-käyttäjiä, jotka päivittelevät silloin tällöin kuulumisiaan (parhaita ovat hauskat yksittäiset tapahtumat), linkkailevat heitä kiinnostavia artikkeleita, uutisia jne. ja kommentoivat heitä kiinnostaviin juttuihin. Lisäbonusta tulee lennokkaasta tyylistä. Nyt kirjoitettu pätee etenkin hyvänpäiväntuttuihin ja muihin ei-niin-läheisiin FB-kavereihin. Tärkeimpien ihmisten kanssa juttelen niin tiiviisti privana, että heidän passiivisuudellaan ei ole niin väliä.

Kukin toki taaplaa tyylillään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olenhan minä. Päivitän harvakseltaan ja silloinkin jotain tyhjänpäiväistä hömppää tai mojovan vitsin. Kuten joku aiemmin kertoi, minäkin vältän ajan ja paikan yhdistämistä tilapäivityksissäni.

Ihmetyttää nuo, jotka dissaavat sosiaalista mediaa sen perusteella, ettei jonkun ihmisen päivittämiset kiinnosta. Poistakaa moiset turhakkeet kaverilistoiltanne, niin ongelma on ratkaistu. Kaikkia kaveripyyntöjä ei ole pakko hyväksyä.

Yhteydenpidossa FB on kiva lisä perinteisten välineiden lisäksi. Ei se kaikkia korvaa eikä ole tarkoituskaan. Mutta joissakin asioissa se on vaan niin paljon parempi kuin joku muu väline.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös