"Oletko" Facebookissa?

  • 20 763
  • 123

Onko sinulla profiili Facebookissa?

  • Kyllä on

    Ääniä: 336 72,9%
  • Eipä ole

    Ääniä: 95 20,6%
  • Oli, mutta läksin pois

    Ääniä: 30 6,5%
  • Ei ole, mutta aion liittyä

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    461

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En ole, ja tuskin liitynkään. Olenhan mä sitä ajatellut juurikin siltä kantilta, että yhteys niihin harvoin tavattaviin kavereihin pysyisi paremmin vireessä ja voisi tarvittaessa etsiskellä vanhoja, unholaan jääneitä tuttuja. Toisaalta sitten taas ei kiinnosta yhtään päivitellä tekemisiäni saati lukea muiden, joten se siitä. Voihan siellä hetulaakin heittää, mutta koska on muutakin tekemistä ja jatkis täyttää jo tämänkin tarpeen, niin eipä ole suurta motivaatiota liittyä. Mulla on aika pieni ystäväpiiri muutenkin, ja saan aikani ihan hyvin kulumaan sen ja perheeni parissa muutenkin. Harkitsen uudelleen, jos joskus tulevaisuudessa palvelut tulevat siirtymään laajassa mitassa facebookiin tai johonkin uuteen vastaavaan.

Vielä enemmän ihmetyttää tämä twitter, ehtiikö Esko Seppänen tekemään muuta kuin päivittämään twitteriä?
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kylläpä täällä on harvassa positiiviset viestit facebookista. Moni täälläkin varmasti innostuisi, jos vain vaivautuisi tekemään profiilin. Se on yllättävän koukuttavaa - varsinkin ekat viikot.

Facebookista on myös käytännöllistä hyötyä. Siellä voi jutella vanhojen ja nykyisten tuttujen kanssa (ei siis mitään ''virtuaalipelleilyä'' erään sanoin), seurata esimerkiksi eri urheiluseurojen tuoreimpia päivityksiä (aktiivisimpana Jokerit) ja saada tuoretta informaatiota muun muassa oman koulun tapahtumista ja ohjelmasta. Minulle facebookista oli todella paljon apua opiskeluaikoinani. Sai kätevästi kysyttyä kipeänä kaverilta/tutulta tapahtuiko tunnilla mitään erikoista tai tapahtuuko seuraavalla tunnilla jotain normaalista poikkeavaa. Lisäksi facebookissa sai tietää muun muassa abi- ja wanhojen risteilystä ja jatkoista. Facebookissa kaikki on ajan tasalla. Oman lätkäseuran sivunkin seuraaminen on mukavaa ajanvietettä, kun kuulee heti ensimmäisten joukossa tuoreimmat uutiset. Monet käyttävät naamakirjaa pääasiassa chattailyyn ja mikäs siinä. Voi tutustua helposti vähän puolituttuihinkin. Käyttääkö joku muka vielä meseä?
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kylläpä täällä on harvassa positiiviset viestit facebookista. Moni täälläkin varmasti innostuisi, jos vain vaivautuisi tekemään profiilin. Se on yllättävän koukuttavaa - varsinkin ekat viikot.

Käyttääkö joku muka vielä meseä?

Käyttääkö kukaan enää puhelinta(siis soittamiseen)? Tai sähköpostia? Puhumattakaan yllättävästä vierailusta oven taa?

Itsellä oli profiili noin kolme vuotta ja se riitti siihen, että aloin inhoamaan koko ilmiötä. Sosiaalisesta mediasta on tullut monin paikoin liian kokonaisvaltainen juttu, jos edes keskustellaan siitä, että oletko "normaali" jos et sellaista käytä. Onhan se siellä hassuttelu ja jonkun farmvillen(vai onko se jo so last season?) pelaaminen varmaan monesta hauskaa, mutta itseäni häiritsee se, että nykyään "normaalina" oleminen monen mielestä tarkoittaa sitä, että täytyy asettaa itsensä esille ja luoda virtuaalista hypeä omasta olemuksestaan. Zuckerberg-hyypiöiden ja muiden stalkkerien unelmasta on tulossa itseään toteuttava profetia: Jos et ole Facebookissa, jos sua kiinnosta vittuakaan vanhjojen koulukavereidesi kuulumiset ja jos et anna itsestäsi ekstroverttia naminami-kuvaa muille, niin et saa töitä (ja varmaan pilluakaan, kun kukaan ei lähde edes treffeille). Hassua, ennenhän niitä ei kuulemma saanut, jos ei ollut käynyt armeijaa.

Ohessa linkki Forbesin juttuun fb:hen liittyen.
You Don't Need A Facebook Account To Be Considered 'Normal' (But It Helps) - Forbes
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Ei ole facebook-tiliä. Epäilen, ettei tulekaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Sähköpostit rullaa edelleen, tosin suurin osa kavereistanikaan ei Facebookiin kuulu, joten me ollaan jääty kehityksessä jälkeen. Puhelinnumeroitakin löytyy melko läjä. Ei mitään isompaa ole FB:a vastaan, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi. Ainakaan vielä.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Facebookista on myös käytännöllistä hyötyä.

Tämä. Itse olenkin tähän ketjuun jo aiemmin kirjoittanut, että olen facebookissa. Olen ns. passiivisaktiivinen käyttäjä ja päivittelen omaa "seinääni" ehkä kerran pari kuussa, jos senkään vertaa. Mutta kuten viestissäsi mainitsit, niin facebook on erittäin kätevä esim. erilaisten kutsujen yms. tiedon jakamiseen. Parhaimmillaan facebook on erinomainen viestintäväline, etenkin sellaisten ihmisten välillä, joiden kanssa ei tulisi oltua muuten kovinkaan paljon yhteydessä.

Sitä en käsitä, että moni täällä ristiinnaulitsee useammat käyttäjät antisosiaalisiksi nörteiksi, joilla ei ole sitä sosiaalista elämää, koska ovat liittyneet facebookkiin. Ainakaan omaa sosiaalisuuttani facebookkiin liittyminen ei vähentänyt ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Muutamankin kerran olen sopinut tapaamisia kavereideni kanssa facebookin välityksellä. Siis ihan extemporee tapaamisia, joita tuskin muuten olisi tullut puhelimen välillä sovittua. Ja kuten aiemmassa kappaleessa mainitsin, niin facebookin kautta tulee oltua erittäin usein yhteydessä niihin kavereihin, joiden kanssa ei muuten kovin usein tulisi oltua sosiaalisessa kanssakäymisessä, koska asuvat tyyliin +200 km:n päässä. Sellaisten tuttavien kanssa, kun ei kovin helposti voi mitään extemporee tapaamisia järjestää, vaan pitää varata kunnolla aikaa reissaamiseen.


Käyttääkö joku muka vielä meseä?

Kyllä käyttää, ainakin erittäin moni minun tuntemistani ihmisistä. Messenger on erittäin hyvä pikaviestin. Kuten täälläkin on todettu, niin ei kaikki ole facebookissa, joten tällaisten tyyppien kanssa tulee sitten useimmiten juteltua messengerin välityksellä. Enkä ainakaan minä ihan ketä tahansa facebookkiin kaverikseni lisäile.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Tämä. Itse olenkin tähän ketjuun jo aiemmin kirjoittanut, että olen facebookissa. Olen ns. passiivisaktiivinen käyttäjä ja päivittelen omaa "seinääni" ehkä kerran pari kuussa, jos senkään vertaa. Mutta kuten viestissäsi mainitsit, niin facebook on erittäin kätevä esim. erilaisten kutsujen yms. tiedon jakamiseen. Parhaimmillaan facebook on erinomainen viestintäväline, etenkin sellaisten ihmisten välillä, joiden kanssa ei tulisi oltua muuten kovinkaan paljon yhteydessä.

Sitä en käsitä, että moni täällä ristiinnaulitsee useammat käyttäjät antisosiaalisiksi nörteiksi, joilla ei ole sitä sosiaalista elämää, koska ovat liittyneet facebookkiin.

Itse en näe niinkään ongelmana jotain satunnaista facebookin käyttöä, vaan sitä roolia, mihin se ja monet muut sosiaaliset mediat ovat itsensä kohottaneet. Tarkoitan nyt siis sitä, että kyllä joku hyvän maun rajan on ylitetty silloin, jos aletaan tosissaan keskustelemaan ihmisten "epänormaaliudesta" tai "epäilyttävyydestä" näiden jättäytyessä sosiaalisen median ulkopuolelle. Siis mitä vittua? Silloin kun kännykät olivat uusinta hottia, niin henkilö ilman sitä oli piristävä poikkeus, joka pysyi poissa oravanpyörästä. Nykyään taas luodaan kuvaa siitä, että ilman sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kanssakäyntiä ja keimailua kuvissa & videoissa olet jotenkin sairas tapaus. Mitähän se hautoo, murhaa vai raiskausta? Paljon sairaampaa on minusta tämä yksityisyyden arkipäiväistäminen ja tekeminen kaikille avoimeksi edes pienen huomionrippeen ja peukutuksen toivossa. Toisekseen homma on kiinteästi yhteydessä tähän 2010-luvulla yhä vain kasvavaan älypuhelin jne. fetissiin, jossa ilman sopivasti hipsteriä iphonea tai muuta taskuruutua et ole mitään.

Oikeastaan siinä Unebomberin manifestissa oli nykyaikaan peilattuna aika paljon hyviä pointteja.
 

passenger

Jäsen
Minulla on facebookprofiili, mutta en päivittele sinne mitään kuulumisiani tahi tekemisiäni, joskus jotain mielenkiintoisia uutisia tai muuta vastaavaa. Kätevä myös joukkuelajien treeneistä ym. ilmoitteluun, tapahtumista tiedottamiseen, yhteydenpitoon jne. Mielenkiintoinen ilmiö on kyllä tuo Midnight Ramblerin esiintuoma itsensä ja oman tekemisen esiintuominen sekä palautteen kaipaaminen. Tämä on vain erilainen väline, jolla ihminen saa kokea itsensä tärkeäksi ja erityiseksi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Itse en näe niinkään ongelmana jotain satunnaista facebookin käyttöä, vaan sitä roolia, mihin se ja monet muut sosiaaliset mediat ovat itsensä kohottaneet.
Eivät ne ole voineet kohottaa, ne on kohotettu. Ne ovat siis selvästi tehneet jotakin oikein, kun niin valtavat ihmismäärät pitävät niiden palveluista.
Tarkoitan nyt siis sitä, että kyllä joku hyvän maun rajan on ylitetty silloin, jos aletaan tosissaan keskustelemaan ihmisten "epänormaaliudesta" tai "epäilyttävyydestä" näiden jättäytyessä sosiaalisen median ulkopuolelle. Siis mitä vittua?
Voi olla, että somen ulkopuolelle jättäytyminen voi kertoa jotain ihmisen persoonasta ja tavoista tehdä asioita. En tiedä, onko länsimaisilla ei-FB:n käyttäjillä jokin yhdistävä luonteenpiirre verrattuna FB:n käyttäjiin. Arkijärjellä ajatellen voi olla, että sellaisia löytyisi, jos asiaa tutkittaisiin.
Silloin kun kännykät olivat uusinta hottia, niin henkilö ilman sitä oli piristävä poikkeus, joka pysyi poissa oravanpyörästä.
Nykyisin kännykätön länsimainen ihminen on todella harvinainen tapaus. Olisikohan jännää tutkia, millaiset ihmiset eivät käytä kännykkää?
Nykyään taas luodaan kuvaa siitä, että ilman sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kanssakäyntiä ja keimailua kuvissa & videoissa olet jotenkin sairas tapaus. Mitähän se hautoo, murhia vai raiskausta? Paljon sairaampaa on minusta tämä yksityisyyden arkipäiväistäminen ja tekeminen kaikille avoimeksi edes pienen huomionrippeen ja peukutuksen toivossa.
Niin sinusta se on paljon sairaampaa. Moni ei ymmärrä, miksi joku ei halua olla FB:ssa, vaikka se tarjoaa monia valtaväestöä kiinnostavia ominaisuuksia.
Toisekseen homma on kiinteästi yhteydessä tähän 2010-luvulla yhä vain kasvavaan älypuhelin jne. fetissiin, jossa ilman sopivasti hipsteriä iphonea tai muuta taskuruutua et ole mitään.
Miksi ihmeessä tunnet pyhää vihaa hipstereitä vastaan? Jos yhtään lohduttaa, Facebook ei ole yhtään hip enää nykyisin. Kirjoitustesi perusteella vaikutat tosin Jatkoajan kovimmalta henkiseltä hipsteriltä, joten ihan hauskoja nuo jatkuvat avautumiset.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
E En tiedä, onko länsimaisilla ei-FB:n käyttäjillä jokin yhdistävä luonteenpiirre verrattuna FB:n käyttäjiin. Arkijärjellä ajatellen voi olla, että sellaisia löytyisi, jos asiaa tutkittaisiin.

Tämä FB hössötys alkaa olla jo huipussaan. Kertokaa mulle, onko teidän isukit ja äitylit FB:ssä? Tai peräti isoisät? Ovatko ne teidän "kavereita" siellä, selaavatko teidän hassunhauskoja päivityksiä? Ovatko he niitä länsimaisia ei-FB:n käyttäjiä joilla jokin yhdistävä luonteenpiirre kun ehkä eivät ole siellä?
Mikä on ikäraja että hyväksytään olematta käyttämättä FB:tä ja "some-palveluita"?
Mihin vedetään se raja, työpaikoilla nuoremmat työntekijät ovat somessa muttei vanhat eläkeikää lähestyvät, heillä taas se luonteenpiirre.

Itse en ole teini joten mielenkiinnolla seuraan koska mummot ja papat somettavat ja pläräävät facebookkia tuolla Bulevardin Ekbergillä tai Pihtiputaan shellillä...


_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä FB hössötys alkaa olla jo huipussaan. Kertokaa mulle, onko teidän isukit ja äitylit FB:ssä? Tai peräti isoisät? Ovatko ne teidän "kavereita" siellä, selaavatko teidän hassunhauskoja päivityksiä? Ovatko he niitä länsimaisia ei-FB:n käyttäjiä joilla jokin yhdistävä luonteenpiirre kun ehkä eivät ole siellä?
Mikä on ikäraja että hyväksytään olematta käyttämättä FB:tä ja "some-palveluita"?
Mihin vedetään se raja, työpaikoilla nuoremmat työntekijät ovat somessa muttei vanhat eläkeikää lähestyvät, heillä taas se luonteenpiirre.

Itse en ole teini joten mielenkiinnolla seuraan koska mummot ja papat somettavat ja pläräävät facebookkia tuolla Bulevardin Ekbergillä tai Pihtiputaan shellillä...
Mulla on reilut 150 kaveria FB:ssä. Noista parikymmentä taitaa olla alle 40-vuotiaita. Ja varmaan muutama on isoäidin tai -isän statuksella. Täysi-ikäisiä lapsia on ainakin parillakymmenellä. Voisin ihan äkkiä sanoa, että kukaan noista kavereistani ei mieti tuollaisia asioita, mitä tivaat. Pitäisikö iällä olla merkitystä verkostoitumisessa?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Facebook jakaa joissain tilanteissa enemmän tietoja kuin esimerkiksi tapahtumien omat kotisivut. Juuri nyt eräs seutuni kapakka huijaa nettisivuillaan esiintyjistään, mutta samaisen kapakan fb-sivuilta löytyikin parempi esiintyjäluettelo. Mitä tapahtuu siis nettisivujen päivityksille?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Totta mooses olen. Facebookista saa myöskin nopeiten tietoa kiinnostavista asioista ja tapahtumista sen lisäksi, että yhteydenpito ystäviin ja kavereihin on vaivatonta. Totta kai sinne tulee suollettua myös jonninjoutavaa tuubaa, mutta sou not.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voisin ihan äkkiä sanoa, että kukaan noista kavereistani ei mieti tuollaisia asioita, mitä tivaat. Pitäisikö iällä olla merkitystä verkostoitumisessa?

Ei tässä mitään tivata, vaan aidosti ihmetellään. Onneksi me kaikki ei olla samanlaisia vaan on erilaisia näkökulmia vaikka tähän FB:hen. Kysmykseesi, ei, iällä ei ole merkitystä verkostoitumiseen, siksi juuri ihmettelen miksi niin vähän vanhemmista ihmisistä jotka ovat edelleen arki-/työelämässä aktiivisia käyttävät FB:tä.
Ero voi myös olla koulutustasossa, ammatinvalinnoissa ja atk-tottumuksissa. Ainakin omassa perheessä/tuttavapiirissä on paljon käsityöammateissa olevia/olleita jotka eivät omista tietokonetta ja jos omistavat avaavat sen vain laskujen maksuun kerran kahdessa viikossa, silloin on aika vaikea uskoa että räplättäisiin esim älypuhelimella FB:tä. (Mukaan lukien itseasiassa kaikki ammatit missä ei käytetä työpäivän aikana tietokonetta)
Itse kasvanut juuri tuollaiseen perheeseen pk-seudulla, ei tietokone/älypuhelimet ole mitenkään arkipäivää kaikille, ei lähellekään.


_
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Itse en ole teini joten mielenkiinnolla seuraan koska mummot ja papat somettavat ja pläräävät facebookkia tuolla Bulevardin Ekbergillä tai Pihtiputaan shellillä...
Luultavasti he ovat suunnilleen saman verran perässä kuin kännyköidenkin kanssa. Kummallisen vahvoja vastareaktiota herättää tämä Facebook.

Ero voi myös olla koulutustasossa, ammatinvalinnoissa ja atk-tottumuksissa. Ainakin omassa perheessä/tuttavapiirissä on paljon käsityöammateissa olevia/olleita jotka eivät omista tietokonetta ja jos omistavat avaavat sen vain laskujen maksuun kerran kahdessa viikossa, silloin on aika vaikea uskoa että räplättäisiin esim älypuhelimella FB:tä. (Mukaan lukien itseasiassa kaikki ammatit missä ei käytetä työpäivän aikana tietokonetta)
Mainio pointti.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Eivät ne ole voineet kohottaa, ne on kohotettu. Ne ovat siis selvästi tehneet jotakin oikein, kun niin valtavat ihmismäärät pitävät niiden palveluista.

Ne ruokkivat 2000-lukulaista narsismia mitä enimmissä määrin, joten siinä mielessä ne ovat osuneet kultasuoneen kyllä.

Nykyisin kännykätön länsimainen ihminen on todella harvinainen tapaus. Olisikohan jännää tutkia, millaiset ihmiset eivät käytä kännykkää?

Ainakin minusta olisi jännä tutkia. Itsekin kuuluisin samaan porukkaan, jos lankapuhelimen käyttämistä ei olisi tehty niin hankalaksi ja kalliiksi kotioloissa. Vituttaa olla koko ajan tavoitettavissa, joten aika usein pidän puhelintani kiinni.

Niin sinusta se on paljon sairaampaa. Moni ei ymmärrä, miksi joku ei halua olla FB:ssa, vaikka se tarjoaa monia valtaväestöä kiinnostavia ominaisuuksia.

Kuulun omasta mielestäni täysin valtaväestöön, mutta en voi mitenkään ymmärtää, että miksi minunkin tulisi olla somessa muiden töllisteltävänä ja arvioitavana? Onko yksityisyys nykyään niin epäilyttävää ja outoa, että sitä kaipaavaa täytyy yrittää erikseen ymmärtää?

Miksi ihmeessä tunnet pyhää vihaa hipstereitä vastaan? Jos yhtään lohduttaa, Facebook ei ole yhtään hip enää nykyisin. Kirjoitustesi perusteella vaikutat tosin Jatkoajan kovimmalta henkiseltä hipsteriltä, joten ihan hauskoja nuo jatkuvat avautumiset.

Koska minua vituttavat nämä itseään jalustalle ostavat erikoisuuden tavoittelijat muiden vastaavien ohella. Nämä citypseudohipit, pseudoartistit ja pseudoedelläkävijät ovat keskimäärin harvinaisen falskia ja tekopyhää porukkaa, joka diggaa vaikka paskasta, kunhan se on ekologista(Kuten Apple?) ja ei valtavirtaa. Kaikki tämä on kuitenkin pelkkää pintakiiltoa, koska näennäisen aatteellisuuden ja tiedostavuuden alta tärkeimpänä asiana löytyy lopulta pelkkä oman imagon vaaliminen. Se käykin kätevästi pukeutumalla "ironisesti" pellehermanniksi, nauttimalla ylihintaisia brunseja trendikkäissä kaffeloissa ja yrittämällä leikkiä, että Helsinki tai Turku ovat Berliinin kaltaisia urbaaneja mekkoja(Haaveissa on tunnetusti hyvä elää).

En sitten tiedä, että kuinka olet saanut ajatuksissasi minusta tehtyä hipsterin, mutta ei se haittaa. Tossa muuten vielä linkit hipsteriyden ytimeen kuvallisen havainnollistamisen kautta:

Verbal Vomit: How to be a Hipster, Chapter 1
Verbal Vomit: How to be a Hipster, Chapter 2
 

Molkke

Jäsen
Olen facebookissa ainoastaan työni puolesta, työprofiililla. Omaa henkilökohtaista ei enää ole syystä, että kun tutustuin facebookiin, sen ehtoihin ja kaikkeen sen piilossa oleviin ominaisuuksiin en sitä enää halunnut käyttää. Kuvat joita laitat, ovat facebookiin omaisuutta. Tekstit joita kirjoitat jäävät sinne ja niitä voidaan käyttää myöhemmin. Pidän myöskin siitä ajatuksesta, että jos joku haluaa tietää mitä minulle kuuluu, hän soittaa tai tulee käymään ja ottaa näin yhteyttä. Sama koskee esimerkiksi myös syntymäpäiväonnitteluita. Toimii myös toisinpäin, eli jos minä haluan tietää kaverin kuulumiset. En ole menettänyt mitään sen jälkeen, kun puoli vuotta sitten poistin tunnukset. Tulee oltua koneellakin paljon vähemmän. En ole 60+ kaiken teknologian vastustaja vaan alle 25-vuotias.

edit. Myöskään poistettua profiilia ei oikeasti poisteta, vaan se säilyy ainiaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen varsin uusi FB-käyttäjä vaikka teinkin sinne ensimmäisen tilini joskus 2005/06. Silloin tili jäi haamuksi jonka salasanat ja sähköpostiosoitteet olen jo hukannut pääosin siitä syystä ettei tuolloin vielä kyseistä palvelua käyttänyt yksikään tutuistani,

Reaktivoin facbook-tilini vasta nyt kesällä ja tietysitä ennakkoluuloista huolimatta täytyy sanoa että onhan se näppärä palvelu. Facebook on

1. Yhteystieto. Samalla tavalla kuin postiosoite, puhelinnumero tai nettisivu.

2. Kommunikaatioväline. Kuin puhelin, tekstiviesti tai postikortti. Olen huomannut että osan kavereista saa helpoiten kiinni facebookin avulla. Mese/irc ym ovat nykyään tarpeettomia

3. Yhteydenpitoväline. Vanhojen kavereiden sekä muualla maailmassa asuvien tuttavien yhteydenpitoon kerrassaan mainio väline. Minulle syy miksi facebookiin olen liittynyt.

4. Tapahtumakalenteri. Isommalla porukalla tapahtumista sopiminen on huomattavasti vaikeampaa "perinteisin menoin". FB on myös näppärä palvelu suosikkibändien/joukkueiden ym tiedotuksien seuraamiseen.

Facebook on valitettavasti myös

5. Itsensäesittelyväline. "Kävin kakalla"….."Kakka oli löysää" -tyyppisiä profiilipäivityksiä en ymmärrä. Tämä on facettomien yleisin argumentti palvelun ulkopuolelle jättäytymiselle. Pitää osittain paikkansa.

6. Kyttääjien paratiisi. Monelle FB on väline tuttavien ja ex-puolisoiden stalkkaamiseen. FB:n oletusasetukset ovat hyvinkin avoimia ja ainakin itse olen tiukentanut niitä huomattavasti. Miksi ihmeessä kenenkään ulkopuolisen tulisi nähdä kaverisuhteitani, päivityksiäni tai muuta henkilökohtaista sisältöä?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
ernestipotsin kanssa myös vahvasti samaa mieltä. Kohtiin 5 ja 6 voi yhdistää myös trollauksen. Nyt kun hölmöjä juttuja kerätään feissarimokat-sivustolle niin voi että kun on hauska esittää tyhmää. En yleistä, niitä tyhmiäkin on, mutta tuon sivuston sisältö aiheuttaa jo itkuparkua enemmän kuin naurua.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
edit. Myöskään poistettua profiilia ei oikeasti poisteta, vaan se säilyy ainiaan.

Profiilin voi poistaa, mutta se on piilotettu todella hyvin. Luin tästä artikkelin aikoinaan, mutta valitettavasti se ei ole enää tallessa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Yritin tehdä comebackia naamakirjaan. Käytin Facebookia kaksi päivää, ja nyt tuli taas tili poistettua. Se on edelleen turha paikka.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Facebook on turha paikka vain niiden mielestä, joilla on huonot kaverit.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mielestäni on arveluttavaa, että FBssä annetaan niin paljon tietoa itsestä. Eikä ainoastaan itsestä vaan myös kavereista. Ja jos vielä erehtyy jaarittelemaan vaikkapa lomareissuistaan, niin asettaa omaisuutensa altiikksi rikollisen toiminnan kohteeksi. FB:n laitetut kuvat eivät ole omassa hallinnassa vaan FBn omaisuutta, tekstejä voidaan käyttää. Niitä voidaan esim jakaa jollekin kolmannelle taholle, vaikkapa kaupalliselle organisaatiolle tai kenellä tahansa joka haluaa niistä maksaa jne. Ja ihmiset kertovat elämästään kuin lampaat antaen kenelle tahansa mahdollisuudet rahan tai pahan tekoon.
Ja sitten on vielä kasvava ongelma feikkiprofiilien kanssa. Koululaiset perustavat kilpaa kiusauksen kohteistaan profiileja, joissa antavat kohteestaan halaumansa kuvan sekä kirjoittavat tämän nimissä herjaus ym viestejä. Minkään maan poliisikaan ei asialle voi yhtään mitään, ylikansalliseen hirviöön ei vain pääse käsiksi. En tiedä kuka oikeasti oli FBn perustamisen takana, mutta siitä hyötyvät niin tiedustelupalvelut kuin rikollisjärjestötkin sekä aivan tavalliset kiusaajat. Se, että FB on kätevä yhteydenpitoväline ei mielestäni lähellekään kompensoi siihen sisältyviä riskejä, vaikka toki ne tuskin realisoituvat kovin usein tavallisen tallaajan kohdalla. Ei vain huvita kokeilla onneaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielenkiintoinen Taloussanomien juttu koskien naamakirjaa(linkki vie kyseisen aviisin sivuille)

Onko sosiaalinen media tekem narsisitisempia? | Taloussanomat

"– Narsistisia piirteitä on ihmisissä ollut aina, mutta nyt niiden esiintuominen on hyväksytympää." - suomen kielen tutkija Laura Paananen.

Itse näen tämän aika paljolti kilpailutilanteena, pitää saada hyväksyntää isossa piirissä, tulla huomatuksi.
Jos on 200 FB kaveria niin onhan siinä tekemistä tulla huomatuksi, jos olisi jokin viiden parhaan kaverin suljettu sosiaalinen media niin homma ei menisi näin. Me vaihdellaan ydinporukan kanssa ryhmämeilejä, ei me siellä postailla jotain egoboostaus kuvia ja odoteta että kaikki kehuu vuoronperään "ai että sä olet kova jätkä", ei myöskään laiteta jokaiselta viikonloppureissultakin kuvaa jakeluun "tsiigatkaa hei missä mä oon" jne. Ihan samanlailla meilissä läppä lentää kuin kasvotustekin.

Aika monella ihmisellä on tarve osoittaa olemassaolonsa tavalla tai toisella kun on paljon ihmisiä ja nimenomaan ei parhaita kavereita "ympärillä".


_
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Profiilin voi poistaa, mutta se on piilotettu todella hyvin. Luin tästä artikkelin aikoinaan, mutta valitettavasti se ei ole enää tallessa.

Poistuuko profiili nykyisin kokonaan? Aiemmin olen poistanut, mutta jälkeenpäin samalla sähköpostilla ja salasanalla on voinut taas kirjautua "poistettuun" tiliin. Kokeilin hetki sitten huvikseni kirjautua, mutta nyt FB ilmoitti ettei antamani sähköpostiosoite liity mihinkään tiliin. Tilini on lopullisesti mennyttä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös