Naimisiin-ketju

  • 89 109
  • 457
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toinen ikävä havainto tässä avioehtokeskustelussa on ollut se, että tulevalle vaimolleni avioerossa mahdollisesti tuleva tasinko on erittäin tärkeä turvaa tuova elementti. Hän on sanonut, että ei voi suostua kokonaan avio-oikeuden poissulkevaan avioehtoon, eikä myöskään kovin pieniin tasinkoihin. Uhkaillutkin hän on, jos avioehdosta ei tehdä sellaista että se takaa xx.000 e tasingon erossa, niin hän ei suostu menemään naimisiin. Eikä tämä tiestysti kuulosta minusta kovin hyvältä. Toivoin ja tahdoin, että joku olisi kanssani ihan vaan rakkauden, eikä rahan takia....

Ehdotuksia miten koittaa saada tätä umpisolmua avattua....

Tuntuu kuin voisit samantien kirjoittaa "tulevalle ex-vaimolleni.." Harkitkaa nyt vielä sitä avioliittoa ja motiiveja siihen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tuntuu kuin voisit samantien kirjoittaa "tulevalle ex-vaimolleni.." Harkitkaa nyt vielä sitä avioliittoa ja motiiveja siihen.

Olen ihan samaa mieltä, ellei tarkoituksena ole, että vaimo luopuu omasta urastaan hoitaakseen kodin ja lapset sillä välin kun iki-ilves luo uraa.

Mikäli koko asiasta halutaan tehdä bisnestä, niin joku lainoppineempi voisi kertoa, olisiko mahdollista tehdä avioehto, joka turvaa iki-ilvekselle kaiken hänen ansaitun, perityn ja arvoaan nostaneen omaisuutensa, mutta tuleva ex-vaimo saa aina x avioliittovuoden jälkeen y euroa, mikäli liitto päättyy eroon.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole asiantuntija, mutta sen verran on asiaa pyöritelty, että tiedän itsekin millainen avioehto toimisi TQoFen ehdottamalla tavalla. Suljetaan kokonaan pois kummankin avio-oikeus toisen nykyiseen ja tulevaan omaisuuteen.

Vaikeaahan tästä tekee se, että vastaus tuon ehdottamiseen on "Ei Käy!"

Vähän pitää toki ymmärtäkkin, että jos tyttöystävän ystäväpiirissä, hänen vanhemmilllaan yms läheisillä ei ole kokemusta kokonaan poissulkevan avioehdon käyttämistä, niin ennakkoluulojahan siinä herää, kun iki-ilves tuollaista menee ehdottamaan.

Tyttöystävä argumentoi toivomustaan xx.000 e vähimmäistasingosta, sillä, että JOS tulee avioero, niin koska hänellä ei nyt ole merkittävää omaa varallisuutta, niin hänen ei ole mahdollista tarjota lapsillemme eron sattuessa samanlaista asumistasoa ja elintasoa kuin meillä avioliitossa on ollut. Ja jos tehdään kokonaan poissulkeva avioehto, niin silloin hänen täytyy välittömästi alkaa säästämään pesämunaa eron varalle. Tässä vaihtoehdossa ei kuulemma ole varaa kuin yhteen lapseen. Ja säästämisen takia, meidän avioliitomme aikainen elämä tulee siksi olemaan niukempaa...

Siis taustoista sen verran, että hän saa palkkaa joitakin satasia enemmän käteen kuin minä ansiosidonnaista. Toki ymmärään, että se saattaa tuntua epäreilulta. Olen tähän asti periaatteessa ollut sitä mieltä, että yhteisten kulujen puolittaminen on hyvä järjestelmä. Nyt taannoisen Hesarin jutun innoittamana olen valmis harkitsemaan sellaistakin mallia yhteisten arkisten kulujen yms jakamiseen, että kumpikin maksaa näitä omien tulojensa mukaisessa suhteessa. Tosin tässä on se ongelmana, että mitä lasketaan "omiin tuloihin" ja mitä lasketaan "omiin menoihin". Eli onko esim pääoman tuotto osa "omaa tuloa", entä onko sijoituslainan lyhennys "omaa kulua". Noh, on vähän sekavasti selitetty. Ei tämän viestin pointti kuitenkaan ole verrata erilaisia yhteistalouden kulujen jakamistapoja. Siitä voisi perustaa vaikka ihan omankin ketjun.

Eli takaisin asiaan. Olen siis ihan itse oma-aloitteisesti tuonut esille, että haluaisin muuttaa minulla olevaa pääomaa perheen onnellisuudeksi. Eli vaikka vähän saita ja pihi olenkin, niin olen kuitenkin ajatellut huolehtia perheestäni, vaikka se rahaa kuluttaakin. Perheen hyvinvoinnin arvoa kun ei voi mitata rahassa. Äitiys- ja hoitovapaan ajankain olen luvannut huolehtia yksin perheen kuluista yms...

Miten saisin myytyä ja muotoiltua toivomukseni kokonaan poissulkevasta avioehdosta sellaiseen pakettiin, että tyttöystäväni olisi helpompi hyväksyä se?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eli siis tuleva vaimosi on uhkaillut, että mikäli hommat ei mene kuten hän haluaa, ei hän mene naimisiin. Ja jos kuitenkin menee, niin pitää ruveta säästämään tulevaa eroa varten, joka taas vaikuttaa nykyiseen tilanteeseen. Ilmeisesti olette onnellisia siinä vaiheessa, kun rouvalla on selusta turvattuna. Ei millään pahalla, mutta ei kovin hyvältä kuulosta.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole asiantuntija, mutta sen verran on asiaa pyöritelty, että tiedän itsekin millainen avioehto toimisi TQoFen ehdottamalla tavalla. Suljetaan kokonaan pois kummankin avio-oikeus toisen nykyiseen ja tulevaan omaisuuteen.

Vaikeaahan tästä tekee se, että vastaus tuon ehdottamiseen on "Ei Käy!"

Vähän pitää toki ymmärtäkkin, että jos tyttöystävän ystäväpiirissä, hänen vanhemmilllaan yms läheisillä ei ole kokemusta kokonaan poissulkevan avioehdon käyttämistä, niin ennakkoluulojahan siinä herää, kun iki-ilves tuollaista menee ehdottamaan.

Tyttöystävä argumentoi toivomustaan xx.000 e vähimmäistasingosta, sillä, että JOS tulee avioero, niin koska hänellä ei nyt ole merkittävää omaa varallisuutta, niin hänen ei ole mahdollista tarjota lapsillemme eron sattuessa samanlaista asumistasoa ja elintasoa kuin meillä avioliitossa on ollut. Ja jos tehdään kokonaan poissulkeva avioehto, niin silloin hänen täytyy välittömästi alkaa säästämään pesämunaa eron varalle. Tässä vaihtoehdossa ei kuulemma ole varaa kuin yhteen lapseen. Ja säästämisen takia, meidän avioliitomme aikainen elämä tulee siksi olemaan niukempaa...

Siis taustoista sen verran, että hän saa palkkaa joitakin satasia enemmän käteen kuin minä ansiosidonnaista. Toki ymmärään, että se saattaa tuntua epäreilulta. Olen tähän asti periaatteessa ollut sitä mieltä, että yhteisten kulujen puolittaminen on hyvä järjestelmä. Nyt taannoisen Hesarin jutun innoittamana olen valmis harkitsemaan sellaistakin mallia yhteisten arkisten kulujen yms jakamiseen, että kumpikin maksaa näitä omien tulojensa mukaisessa suhteessa. Tosin tässä on se ongelmana, että mitä lasketaan "omiin tuloihin" ja mitä lasketaan "omiin menoihin". Eli onko esim pääoman tuotto osa "omaa tuloa", entä onko sijoituslainan lyhennys "omaa kulua". Noh, on vähän sekavasti selitetty. Ei tämän viestin pointti kuitenkaan ole verrata erilaisia yhteistalouden kulujen jakamistapoja. Siitä voisi perustaa vaikka ihan omankin ketjun.

Eli takaisin asiaan. Olen siis ihan itse oma-aloitteisesti tuonut esille, että haluaisin muuttaa minulla olevaa pääomaa perheen onnellisuudeksi. Eli vaikka vähän saita ja pihi olenkin, niin olen kuitenkin ajatellut huolehtia perheestäni, vaikka se rahaa kuluttaakin. Perheen hyvinvoinnin arvoa kun ei voi mitata rahassa. Äitiys- ja hoitovapaan ajankain olen luvannut huolehtia yksin perheen kuluista yms...

Miten saisin myytyä ja muotoiltua toivomukseni kokonaan poissulkevasta avioehdosta sellaiseen pakettiin, että tyttöystäväni olisi helpompi hyväksyä se?

Eikö kompromissinä voi ehdottaa että avioliiton aikana yhdessä kerrytetty omaisuus jaetaan eron sattuessa puoliksi mutta molemmat pitää ennen avioliittoa hankitun omaisuuden itsellään?

Avioehtoon merkitään että Matti on omistanut Xy määrän omaisuutta ja Maija Abc määrän omaisuutta. Lisäkirjauksena pykälä mahdollisesta realisoinnista avioliiton aikana.

Mielestäni olisi järkevää kirjata vähimmäisaika avioliitolle, jos päädytte tekstissäsi olleeseen XXsummaan. Hieman ainakin omaan nenään haisee palanut tuossa "en pysty tarjoamaan lapsille riittävää elintasoa" selityksessä.

Vielä kysyisin että onko tuleva vaimosi paikallisasukkaita vai lentokoneella tulleita?
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä tuo tyttöystävä on ihan kotimainen. Periaatteessa ehdottamasi avioehto, jossa avioliiton aikana hankittu omaisuus olisi avio-oikeuden alaista, voisi toimia. Muutama käytännön ongelma siinä kuitenkin on:

- Käytännössä tulevaisuudessa saatavat perinnöt ja lahjat, niiden sijaantulevat ja tuotot pitäisi rajata avio-oikeuden ulkopuolelle.
- Tuon määritelmän mukaan, jos avioliiton aikana maksan lainan lyhennyksiä pankille, niin se katsottaisiin "avioliiton aikana hankituksi" omaisuudeksi ja siten avio-oikeuden alaiseksi omaisuudeksi. Tämä ei ole oikein mun oikeustajun mukaista.
- On todennäköistä, että avioliiton aikana ei saada hankittua lisää omaisuutta, vaan kulut on tuloja suuremmat, jolloin avioliiton aikana hankittu netto-omaisuus lienee nolla.
- Pakostakin kun ajan myötä tulee ostoja, myyntejä, tuottoja yms, niin jotta pystytään kärryillä, että mikä on aikaisemman omaisuuden sijaan tullutta tai se tuottoa ja mikä taas avioliiton aikana ansaittua palkkaa tms, niin siinä ensinnäkin aikamoinen kirjanpitämisen sen suhteen, että mikä mihinkäkin rahaan ja omaisuuteen kulloinkin kuuluu ja toisekseen, jos ero tjoskus tulee, niin moisen monimutkaisen todistelun takia, riski erimielisyydestä kasvaa ja riski, että asiasta riidellään oikeutta myöten vuosikausia lisääntyy.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
K

kiwipilot

Eli siis tuleva vaimosi on uhkaillut, että mikäli hommat ei mene kuten hän haluaa, ei hän mene naimisiin. Ja jos kuitenkin menee, niin pitää ruveta säästämään tulevaa eroa varten, joka taas vaikuttaa nykyiseen tilanteeseen. Ilmeisesti olette onnellisia siinä vaiheessa, kun rouvalla on selusta turvattuna. Ei millään pahalla, mutta ei kovin hyvältä kuulosta.

Tämä. Joku tuossa haisee ja pahasti. Ja se ei ole tosi rakkaus.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä kuulemma esitin alun perin tämän avioehtoajatuksen väärällä tavalla. Jos olisin esimerkiksi ensin kosinut ja sitten vasta yleisellä tasolla tiedustellut hänen mielipidettään asiaan, niin hän olisi todennäköisesti suostunut avioehtoon. Koska nyt olen olen osoittanut, että asetan raha-asiat ennen rakkautta, kun koitin selvittää avioehdon sisällön jo etukäteen, niin hän toimii samalla tavalla kylmästi raha-asia edellä, eikä ole valmis menemään naimisiin kokonaan poissulkevalla avioehdolla.

Voi pojat, kunpa olisinkin osannut toimia paremmin ja oikeassa järjestyksessä tässä asiassa. En oikein meinaa ymmärtää, että jos joku asia oli oikein tekemällä mahdollista muutama kuukausi sitten, nin jos nyt toimisin kuten oikein on, niiin miksi ihmeessä oikein toimien sama asia ei ole enää mahdollista....
 
K

kiwipilot

Voi pojat, kunpa olisinkin osannut toimia paremmin ja oikeassa järjestyksessä tässä asiassa. En oikein meinaa ymmärtää, että jos joku asia oli oikein tekemällä mahdollista muutama kuukausi sitten, nin jos nyt toimisin kuten oikein on, niiin miksi ihmeessä oikein toimien sama asia ei ole enää mahdollista....

Mä ymmärrän sua ja pystyn samaistumaan tilanteeseesi. Vaikutat hyvältä tyypiltä ja luultavasti morsiamesikin tuon ymmärtää. Mun mielestä tässä on nyt kaksi mahdollisuutta: joko naisesi toiminta on vastakkaiselle sukupuolelle tyypillistä loukkaantumista "romanttisen asian" (=avioliitto) epäromantisoinnista tai sitten aitoa vittuuntumista siipeilyn epäonnistumisesta. Positiivisena henkilönä haluan uskoa ensin mainittuun. Nyt mies ajatteli järjellä ja tuleva vaimo tunteella.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pientä päivitystä: Eilen tyttöystävän kanssa keskusteltiin asiasta, ja riitelyksihän se meni. Kummatkin kaivautuu omiin poteroihinsa. Joustavuutta ja kompromissejä ei tunneta. Tänään illalla meidän kuulemma pitää keskustella, eikä tämä voi hänen mukaansa voi jatkua näin.

Tarjouslaidat on seuraavat.

Tyttöystävän myyntilaita:

- Menneisyyden ja tulevaisuuden perinnöt, lahjat, niiden sijaan tulevat ja kaikkien näiden tuot poissulkeva avioehto. Kuitenkin niin, että sitoudun maksamaan erotilanteessa hänelle vähintään 50.000 e.

Mun ostolaita: a) sama avioehto, mutta 30.000 e vähimmäistasingolla.

Alunperin olin ajatellut kokonaan poissulkevaa avioehtoa, joten olen tullut siitä jo aika paljon vastaan. Lisäksi jos ero tulee lähivuosina, eikä taloudellisesti kaikki ole mennyt niin kuin on ajatellut, niin odottamaton 50.000 e kertamaksu saattaa minut taloudellisesti vaikeaan paikkaan. 30.000 e voisin ehkä vielä suostua. Se mikä tuossa kuitenkin eniten arveluttaa, että jos ero valittavasti tulee esim 20 vuoden päästä, niin tuo avioehdon sanomuoto ja sen esittäminen ja todistaminen asiakirjoilla taannehtivasti, että mikä on avio-oikeuden alaista ja mikä avio-oikeuden ulkopuolista, sen tuottoa tai sijaan tullutta, on hankalaa ja monitulkintaista. Joten tuossa on riskiä pitkästä, hankalasta ja kalliista oikeusjutusta, tilanteessa, jossa jo muutenkin on kaikenlaista kaunaa ja erimieliyyttä keskellä isoja päätettäviä asioita esim lapsista. Siksi siis mieluummin kannattaisin kokonaan poissulkevaa avioehtoa.

Vai pitäisiköhän jyrkästi kertoa, että seison alkuperäisen ehdotukseni, eli kokonaan poissulkevan avioehdon, takana.

Toinen asia, joka tässä hiertää on lasten hankkiminen juuri nyt tällä sekunnilla. On totta, että emme ole tuolta kannalta enää mitään nuoria. Mutta en oikein ymmärrä, että miksi ihmeessä lasta pitäisi hankkia juuri nyt eikä parin kuukauden päästä. Varsinkin kun meillä on tällainen erimielisyys tuosta avioehto asiasta. En millään haluaisi joutua tilanteeseen, jossa odotamme lasta ja emme pääse yhteisymmärrykseen avioehdosta, emmekä siksi mene naimisiin. Eteenpäin mennessään tämä sitten ehkä johtaisi siihen, että lapseni sukunimi on joku muu kuin omani. Koen, että omat neuvotteluasetelmani asvieodhon suhteen huonontuvat merkittävästi, jos odotetaan samalla lasta. Silloin tulen käytännössä helpommin taipuneeksi vaimon idean mukaiseen avioehtoon.

Sanokaa nyt arvon kollegat, että en ole idiootti kun haluan ensin selvyyden avioehtoomme ja vasta sen jälkeen panisin jälkikasvua alulle....
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pientä päivitystä: Eilen tyttöystävän kanssa keskusteltiin asiasta, ja riitelyksihän se meni. Kummatkin kaivautuu omiin poteroihinsa. Joustavuutta ja kompromissejä ei tunneta. Tänään illalla meidän kuulemma pitää keskustella, eikä tämä voi hänen mukaansa voi jatkua näin.

Tarjouslaidat on seuraavat.

Tyttöystävän myyntilaita:

- Menneisyyden ja tulevaisuuden perinnöt, lahjat, niiden sijaan tulevat ja kaikkien näiden tuot poissulkeva avioehto. Kuitenkin niin, että sitoudun maksamaan erotilanteessa hänelle vähintään 50.000 e.

Mun ostolaita: a) sama avioehto, mutta 30.000 e vähimmäistasingolla.

Alunperin olin ajatellut kokonaan poissulkevaa avioehtoa, joten olen tullut siitä jo aika paljon vastaan. Lisäksi jos ero tulee lähivuosina, eikä taloudellisesti kaikki ole mennyt niin kuin on ajatellut, niin odottamaton 50.000 e kertamaksu saattaa minut taloudellisesti vaikeaan paikkaan. 30.000 e voisin ehkä vielä suostua. Se mikä tuossa kuitenkin eniten arveluttaa, että jos ero valittavasti tulee esim 20 vuoden päästä, niin tuo avioehdon sanomuoto ja sen esittäminen ja todistaminen asiakirjoilla taannehtivasti, että mikä on avio-oikeuden alaista ja mikä avio-oikeuden ulkopuolista, sen tuottoa tai sijaan tullutta, on hankalaa ja monitulkintaista. Joten tuossa on riskiä pitkästä, hankalasta ja kalliista oikeusjutusta, tilanteessa, jossa jo muutenkin on kaikenlaista kaunaa ja erimieliyyttä keskellä isoja päätettäviä asioita esim lapsista. Siksi siis mieluummin kannattaisin kokonaan poissulkevaa avioehtoa.

Vai pitäisiköhän jyrkästi kertoa, että seison alkuperäisen ehdotukseni, eli kokonaan poissulkevan avioehdon, takana.

Toinen asia, joka tässä hiertää on lasten hankkiminen juuri nyt tällä sekunnilla. On totta, että emme ole tuolta kannalta enää mitään nuoria. Mutta en oikein ymmärrä, että miksi ihmeessä lasta pitäisi hankkia juuri nyt eikä parin kuukauden päästä. Varsinkin kun meillä on tällainen erimielisyys tuosta avioehto asiasta. En millään haluaisi joutua tilanteeseen, jossa odotamme lasta ja emme pääse yhteisymmärrykseen avioehdosta, emmekä siksi mene naimisiin. Eteenpäin mennessään tämä sitten ehkä johtaisi siihen, että lapseni sukunimi on joku muu kuin omani. Koen, että omat neuvotteluasetelmani asvieodhon suhteen huonontuvat merkittävästi, jos odotetaan samalla lasta. Silloin tulen käytännössä helpommin taipuneeksi vaimon idean mukaiseen avioehtoon.

Sanokaa nyt arvon kollegat, että en ole idiootti kun haluan ensin selvyyden avioehtoomme ja vasta sen jälkeen panisin jälkikasvua alulle....

Henkilökohtaisesti en suostuisi missään tapauksessa könttäsummaan ja itselle tulee valitettavasti mieleen jonkinlainen vedätys. Valitettavasti.

Neuvottele könttäsummalle ainakin vähimmäisaika avioliiton kestolle ja ehdota että maksat 30t€ + jäljellä olevan määrän elatusmaksuja kertasummana, jos jotain kompromissia haette.

Lisäys.. Olipahan paska ehdotus tuo mitä tarjosin. Ennemmin 50t€ - jäljellä olevat elatusmaksut.

Lisäys2..Voi vittu näitä aamuja. Lisäehtona -50% jos rouva hakee eroa.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sanokaa nyt arvon kollegat, että en ole idiootti kun haluan ensin selvyyden avioehtoomme ja vasta sen jälkeen panisin jälkikasvua alulle....
Et ole idiootti. Sen sijaan kehotan kaivamaan kortsut esiin. Tyttöystäväsi haluaa lasta ja hänen on helppo jättää pillerit syömättä. Sillä hetkellä kun hän ilmoittaa olevansa raskaana, peli on osaltasi menetetty.

Anteeksi, jos sanon näin teitä tuntematta, mutta tyttöystäväsi meininki kuullostaa "tosi" rakkaudelta... Ihme golddigger.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Et ole idiootti. Sen sijaan kehotan kaivamaan kortsut esiin. Tyttöystäväsi haluaa lasta ja hänen on helppo jättää pillerit syömättä. Sillä hetkellä kun hän ilmoittaa olevansa raskaana, peli on osaltasi menetetty.

Anteeksi, jos sanon näin teitä tuntematta, mutta tyttöystäväsi meininki kuullostaa "tosi" rakkaudelta... Ihme golddigger.

Olen samaa mieltä Alamummon kanssa. Kehottaisin nyt vielä ennen avioliittoa pohtimaan tarkkaan, mitkä ovat tyttöystäväsi motiivit olla parisuhteessa kanssasi. Rahastaminen joka käänteessä ei kuulu mihinkään parisuhteeseen.

Ilmoita, että haluat kokonaan poissulkevan avioehdon ja katso, haluaako hän enää naimisiin kanssasi.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen samaa mieltä Alamummon kanssa. Kehottaisin nyt vielä ennen avioliittoa pohtimaan tarkkaan, mitkä ovat tyttöystäväsi motiivit olla parisuhteessa kanssasi. Rahastaminen joka käänteessä ei kuulu mihinkään parisuhteeseen.

Ilmoita, että haluat kokonaan poissulkevan avioehdon ja katso, haluaako hän enää naimisiin kanssasi.
Ja mahdollisesti myös miettimään omaa kantaasi avioliiton osalta. Vaikka pääsisitte kompromissiin avioehtoasiassa, jää siitä särö teidän välillenne, joka kaivetaan esille tulevissa konflikteissa.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja mahdollisesti myös miettimään omaa kantaasi avioliiton osalta. Vaikka pääsisitte kompromissiin avioehtoasiassa, jää siitä särö teidän välillenne, joka kaivetaan esille tulevissa konflikteissa.

Eli teenpä niin tai näin, niin joka tapauksessa voi käydä ohraisesti. Koita siinä nyt sitten valita vähiten huonoa vaihtoehtoa....
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Eli teenpä niin tai näin, niin joka tapauksessa voi käydä ohraisesti. Koita siinä nyt sitten valita vähiten huonoa vaihtoehtoa....

En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta kertomasi mukaan tuo koko tilanne kyllä haiskahtaa omaan nenään todella vahvasti kusetukselta.

Vaihtoehto a) Lähtee eukko (ja mahdollinen muksu)+rahat, vaihtoehto b) lähtee pelkkä eukko. Toki toivon ettei näin ole, mutta jos tuo kokonaan pois sulkeva avioehto on kynnyskysymys naimisiin menolle, niin rahan perässähän tuo eukko valitettavasti on 99 kertaa sadasta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Eli teenpä niin tai näin, niin joka tapauksessa voi käydä ohraisesti. Koita siinä nyt sitten valita vähiten huonoa vaihtoehtoa....

Anteeksi, että kysyn suoraan, mutta oletko varma siitä, että haluat naimisiin juuri tämän ihmisen kanssa?

Olen todella mielelläni väärässä tässä asiassa, mutta koko kuvio kuulostaa siltä, että nainen hankkiutuu raskaaksi ja maksattaa sinulla itselleen oman auton (pitäähän vauva saada neuvolaan kun sinä olet töissä) sekä kaikki mahdolliset luksustarvikkeet vauvalle, ilmoittaa haluavansa eron ja nauraa matkalla pankkiin 50 000 euroa rikkaampana.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Eli teenpä niin tai näin, niin joka tapauksessa voi käydä ohraisesti. Koita siinä nyt sitten valita vähiten huonoa vaihtoehtoa....

Kyllä teillä tällä hetkellä on hyvin heikot lähtökohdat avioliittoa ajatellen. Kehottaisin ottamaan aikalisän. Asukaa edelleen avoliitossa. Kyllä siinäkin voi lapsia kasvattaa, eikä tarvitse avioehtoja pohtia.

Yleisemmällä tasolla tulee mieleen, että testamenttaajat tekevät joskus karhunpalveluksen, kun rajaavat puolisot perinnön ulkopuolelle. Riitojahan tuo aiheuttaa, vaikka takana onkin varmasti vilpitön halu suojella perinnön saajaa onnenonkijoilta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en ymmärrä miten säästöt/jo hankittu omaisuus liittyy yhdessä elämiseen. Ainoa jolloin tälläinen ajatus tulee esiin on se että jäisi kotiin, eli kotiäidiksi ja silloinhan monet naiset pelkäävät putoavan työnteon oravanpyörästä pois, haluavat ehkä hinnan siitä uhrauksesta mikä on ymmärrettävää. Elatusmaksuthan sitten avioeron jälkeen on kokonaan toinen juttu, niitä mietitään sitten ja sekin on täysin ymmärrettävää että osallistuu yhteisen lapsen kuluihin.

Mulla ei kestäisi pokka mennä naimisiin ja siinä yhteydessä miettiä toisen omaisuutta mikä sitten jaetaan joskus mahdollisesti puoliksi, ajatteleeko jotkut naiset oikeasti näin.

Mulla ehkä enemmän mielipiteitä yhteiseen elämiseen ja siihen me toteutetaan himassa jo nyt sitä mitä täälläkin todettiin, maksetaan kuluja siinä suhteessa mitkä on tulot eli ei fifty fifty vaan meidän tilanteessa noin sixty forty ja helpottaa kummasti elämistä kun toisen ei tarvitse pienemmästä liksasta raapia niin isoa osaa arkikuluihin. Tassäkin voisi saivarrella että onko isomman liksan omaavalla oikeus säästä nuo rahat mitä tienaa enemmän ja sitten toisella ei mahdollisuutta säästöihin koska ei jää mitään, mutta liittyen raha-asioihin meillä harmonia talossa pysyy kun pistetään prosentit kohdalleen kuluissa.

_
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä teillä tällä hetkellä on hyvin heikot lähtökohdat avioliittoa ajatellen. Kehottaisin ottamaan aikalisän. Asukaa edelleen avoliitossa. Kyllä siinäkin voi lapsia kasvattaa, eikä tarvitse avioehtoja pohtia.

Tämäkin vaihtoehto on tullut mieleen. Sitä on mietitty yhdessä niinkin pitkälle, että armas rakkaani on osannut ilmoittaa, että jos lapsi saadaan avoliitossa, niin silloin lapselle annetaan hänen sukunimensä. Tiedä sitten josko vain uhkailaa ja onko oikeasti tuota mieltä sitten loppujen lopuksi. Olen kuitenkin sen verran vanhanaikainen, että näkisin mieluummin oman sukunimeni jälkikasvulla. Tosin sekin näyttää aika kummalliselta, että olisin muka valmis uhraamaan hyvän suhteen ennemmin kun oman sukunimeni. Lapsille itselleen kun se taitaa olla melko yksi ja sama mikä kumpi se sukunimi on...
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse en ymmärrä miten säästöt/jo hankittu omaisuus liittyy yhdessä elämiseen. Ainoa jolloin tälläinen ajatus tulee esiin on se että jäisi kotiin, eli kotiäidiksi ja silloinhan monet naiset pelkäävät putoavan työnteon oravanpyörästä pois, haluavat ehkä hinnan siitä uhrauksesta mikä on ymmärrettävää. Elatusmaksuthan sitten avioeron jälkeen on kokonaan toinen juttu, niitä mietitään sitten ja sekin on täysin ymmärrettävää että osallistuu yhteisen lapsen kuluihin.

Olen samaa mieltä. Olen omallekin armaalle kertonut jo hyvissä ajoin, että siltä ajalta kun hän joutuu / saa olla pois töistä lapsia hoitamassa koitan maksaa hänelle saman summan rahaa, mitä hän saisi töissä käydessään palkkaa käteen. Tosin siinä kohtaa alkaa ehkä menemään raja, jos toinen esittää, että koska hän oli 3 vuotta töissä, niin nyt hän ei sitteen voi mitenkään saada koskaan enää töitä, joten min olen velvollinen maksamaan hänelle siksi saamatta jääneet palkkatulot eläkeikään asti.

Hypoteettinen ja valitettava avioero onkin sitten oma asiansa. Olen moneen kertaa omallekin kullalle kertonut, että sitoudun kyllä kaikissa tilanteissa osallistumaan lastemme ja exänä hänenkin elatukseensa sillä tavalla, että kaikilla on hyvät lähtökohdat jatkaa hyvää ja onnellista elämää. Eli en jotenkin näe itseäni sika-aviomiehenä, joka vaihtaa aina nuorempaan kiertopalkintoon ja jättää jälkeensa vanan huono-osaisia puutteenalaisia lapsia.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eli teenpä niin tai näin, niin joka tapauksessa voi käydä ohraisesti. Koita siinä nyt sitten valita vähiten huonoa vaihtoehtoa....
Minusta on kovin surullista, että joudut pohtimaan ja riitelemään tyttöystäväsi kanssa rahasta, kun kuitenkin puhutaan naimisiinmenosta. Tuolloinhan ihmisten pitäisi olla rakastunut ja onnellisimmillaan ja ajatella yhteistä tulevaisuutta. On fiksua tehdä avioehto, mutta tuon kaltainen eron ennakointi könttäsummia vaatimalla kuullostaa aika laskelmoivalta ja rahanahneelta ja laittaa miettimään motiivia vaatimukselle. Samoin tuo, että joku säästää avioeron jälkeistä aikaa varten särähtää kyllä korvaan. Mutta me ihmiset ollaan niin erilaisia. Pelkän kertomasi perusteella ja teitä ihmisinä tuntematta miettisin sinuna aikalisää.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Anteeksi, että kysyn suoraan, mutta oletko varma siitä, että haluat naimisiin juuri tämän ihmisen kanssa?

Olen todella mielelläni väärässä tässä asiassa, mutta koko kuvio kuulostaa siltä, että nainen hankkiutuu raskaaksi ja maksattaa sinulla itselleen oman auton (pitäähän vauva saada neuvolaan kun sinä olet töissä) sekä kaikki mahdolliset luksustarvikkeet vauvalle, ilmoittaa haluavansa eron ja nauraa matkalla pankkiin 50 000 euroa rikkaampana.

Niinpä. Pakko myöntää, että juuri nyt tuntuu siltä, että ihan pakko ei ole mennä juuri tämän ihmisen kanssa naimisiin näilä ehdoilla. Eikä tämä tarkoita nyt sitä, että haluaisin meidän eroavan. Vaan lähinnä aikomuksena olisi ottaa aikalisä ja jatkaa sen aikaa ihan vaan avoliitossa. Jos pitemmän päälle ratkaisua ei tunnu löytyvän, niin sitten on eri asia. Sen verran rasittavaa on lähteä riiumarkkinoille uusiin ihmisiin tutustumaan, että mielellään en sinne heti ole menossa. Ja aikaakin siinä taas menisi, että löytäisi sellaisen joka rakastaa minua ja minä häntä.
 

julle-jr

Jäsen
Olen omallekin armaalle kertonut jo hyvissä ajoin, että siltä ajalta kun hän joutuu / saa olla pois töistä lapsia hoitamassa koitan maksaa hänelle saman summan rahaa, mitä hän saisi töissä käydessään palkkaa käteen. Tosin siinä kohtaa alkaa ehkä menemään raja, jos toinen esittää, että koska hän oli 3 vuotta töissä, niin nyt hän ei sitteen voi mitenkään saada koskaan enää töitä, joten min olen velvollinen maksamaan hänelle siksi saamatta jääneet palkkatulot eläkeikään asti.
Jos kotiäitiyden tai -isyyden ajan rahanjaosta tulisi ongelmaa, niin voihan sopia myös niin, että molemmat ovat lapsen kanssa kotona vaikkapa 1 tai 1,5 vuotta. Ja tähänhän uusi laki hoitovapaan jakamisesta äidille ja isälle tähtääkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös